70

HLAVA V.

Závěrečná ustanovení.

Zvláštní pozornost třeba věnovati -
vzhledem k povaze věci - místním obvo-
dům, důležitým pro obranu státu, jež vláda
nařízením určí. Zde bude třeba míti zření
k speciálním zájmům, které s hlediska vo-
jenského se na tyto územní části připína-
jí, jakož i k zvláštním úkolům, které oby-
vatelstvo těchto územních částí očekávají

Vzhledem k tomu pamatuje osnova na
tuto potřebu výslovným ustanovením § 58,
podle něhož může býti vládním nařízením
branná výchova organisována způsobem od-
chylným, než tomu bude v ostatních čá-
stech státu, a to podle zvláštních potřeb
vojenské správy, a to jak ve směru positiv-
ním, tak i - třeba-li - ve směru nega-
tivním.

K § 59.

1. Spolky pěstující vojenský výcvik podle
§ 28, odst. 1, písm. b) branného zákona
podléhají ustanovením platným pro ostatní
spolky. Vzhledem k tomu, pokud jde o ze-
mě českou a Moravskoslezskou, může spo-
lek, pěstující vojenský výcvik zahájiti svou
činnost, jestliže zemský úřad nezakáže jeho
zřízení písemně a s udáním důvodů do čtyř
neděl po oznámení, učiněném o zamýšleném
zřízení spolku (§§ 6 a 7 spolkového zákona
č. 134/1867 ř. z. ).

Tato právní ustanovení obsahují v sobě
nebezpečí, že by se mohly státi spolky, pě-
stujícími vojenský výcvik i takové spolky,
kterým by nebylo radno svěřovati účast při
provádění branné výchovy, pokud to na-
vrhovaný zákon - v poměru k spolkům, pě-
stujícím vojenský výcvik - vůbec při-
pouští.

Rovněž i činnost, kterou budou spolky
pěstující vojenský výcvik podle schvále-
ných stanov jako spolky pěstující vojenský
výcvik oprávněny prováděti jako dobro-
volný vojenský výcvik (nad povinný vý-
cvik, jemuž se musí jejich příslušníci po-
drobiti v středisku branné výchovy), jakož
i úkoly, které tyto spolky očekávají za
branné pohotovosti státu podle ustanovení
§ 28, odst. 1, písm. b) branného zákona,
nabádají k opatrnosti.

2. Vzhledem k tomu bude zapotřebí, aby
organisace spolků pěstujících vojenský vý-

cvik byla od základů podrobena nové
úpravě, a to podle všeobecných směrnic,
které v této věci vydá vláda.

Ministerstvo vnitra v dohodě s minister-
stvem národní obrany stanoví na základě
těchto směrnic vzor stanov, jimž musí
spolky pěstující vojenský výcvik vyhovo-
vati, a to jak ty, které se nově zřídí, tak
i ty, které byly zřízeny před účinností to-
hoto zákona. Vzhledem k tomu, co bylo ře-
čeno, je třeba zavésti pro spolky pěstující
vojenský výcvik systém koncesní, pročež
osnova stanoví výslovně, že k zřizování
nových spolků pěstujících vojenský vý-
cvik je třeba předchozího souhlasu minis-
terstva vnitra v dohodě s ministerstvem
národní obrany. Tím způsobem bude zaru-
čeno, že charakter spolku pěstujícího vo-
jenský výcvik bude přiznán spolkům
opravdu spolehlivým.

Vedle toho pamatuje zákon i na to, aby
to, co platí o zřízení nových spolků pěstují-
cích vojenský výcvik, platilo i o každé
změně stanov spolků pěstujících vojen-
ský výcvik.

3. Zákon stanoví dále, že existující již
spolky pěstující vojenský výcvik mají při-
způsobiti své stanovy vzoru stanovenému
ministerstvem národní obrany v dohodě
s ministerstvem vnitra, a obsahuje též pří-
slušné sankce pro případ, že by změna sta-
nov nebyla ve stanovené lhůtě provedena.

4. Spolky pěstující vojenský výcvik,
které byly zřízeny podle nových směrnic,
jež má § 59 na mysli, anebo které byly ve
smyslu těchto směrnic zreorganisovány,
jsou omezeny v možnosti dobro-
volného rozchodu; podle odstavce 6
je k dobrovolnému rozchodu třeba úředního
schválení. Je toho třeba proto, aby snad
spolky dobrovolným rozchodem v době, kdy
bude jejich služeb třeba, anebo dokonce
v době, kdy již byly k plnění úkolů (ze-
jména podle § 28 branného zákona) při-
brány, nevyhnuly se daným povinnostem,
po případě jich nemařily.

Ježto však by prostým ustanovením od-
stavce 6 nebylo zabráněno, aby členové
takových spolků svým vystoupením (po
případě hromadným) fakticky neznemož-
nili úkoly, jež dotčený spolek a jeho členy
čekají, a tím se nevymknuli svým povin-
nostem, stanoví odstavec 7, že byl-li spolek
již přibrán k plnění úkolů, které na něho


71

a na jeho členy za branné pohotovosti státu
a v dobách mimořádných právní řád uklá-
dá, nemohou se jeho členové zbaviti vy-
stoupením ze spolku povinností, které jako
členové dotčeného spolku mají.

5. Dále má osnova ještě další potřebná
ustanovení, zvláště též o tom, že spolky
pěstující vojenský výcvik, které nekonají
povinností stanovami převzatých, mohou
býti úředně rozpuštěny.

Všech těchto ustanovení je nutně zapo-
třebí, zvláště když se uváží činnost těchto
spolků, jež jim má býti dovolena, a úkoly,
které je - jak již řečeno - podle § 28
branného zákona očekávají.

6. Ustanoveními § 59 budou částečně
změněny, resp. doplněny platné předpisy

o spolcích. Pokud § 59 jinak nestanoví, platí

i pro spolky pěstující vojenský výcvik sub-
sidiárně ustanovení všeobecného spolko-
vého zákona.

7. Dodává se ještě, že o držbě, užívání a
uschování zbraní určených k spolkovému
výcviku, budou příslušná ustanovení v no-
vém zákoně o zbraních a střelivu a v před-
pisech vydaných k jeho provedení.

K § 60.

Vzhledem k tomu, že branná výchova
bude upravena podle navrženého zákona
(podle něhož branný výcvik se svěřuje jen
střediskům branné výchovy), nebude lze
trpět žádných jiných hromadných cvičení,
která by byla v podstatě branným výcvi-
kem.

Výjimka z tohoto zákazu platí jen

a) pro spolky pěstující vojenský výcvik
(§ 59), poněvadž jejich povaha a určení
nese již sama s sebou, že provádějí "vo-
jenský výcvik", tedy výcvik, který je v pod-
statě i "branným výcvikem", a

b) pro ony organisace a spolky, jimž to
bude ministerstvem národní obrany v do-
hodě s ministerstvem vnitra a minister-
stvem veřejného zdravotnictví a tělesné vý-
chovy výslovně dovoleno.

Odstavec 2 má sankce na překročení to-
hoto zákazu, čímž zůstávají nedotčena pří-
slušná trestní ustanovení, podle nichž bude
třeba překročení uvedeného zákazu též po-
suzovati se zřetelem ke konkrétním okolno-
stem toho neb onoho případu.

Zákaz obsažený v § 60 platí bez jakého-
koliv omezení, tudíž i pro spolky oprávněné

k poskytování branné výchovy (vyjímajíc
spolky uvedené v § 59), poněvadž těmto
spolkům navrhovaný zákon provádění bran-
ného výcviku nesvěřuje, nýbrž jen prová-
dění branné průpravy mravní, naukové a
tělesné a za určitých předpokladů též pro-
vádění výcviku v pomocných a ochranných
službách.

K § 61.

Tento paragraf má umožniti kontrolu
spolků, zabývajících se tělesnou výchovou
a sportem (i když to nejsou spolky opráv-
něné k poskytování branné výchovy), aby
mohlo býti zjištěno, zda - pokud jim podle
zákona bude účast při branné výchově svě-
řena - příslušné své povinnosti řádně
plní, resp. - pokud budou z účasti při
branné výchově podle tohoto zákona vylou-
čeny - zda se zdržují všeho, co jim není
podle tohoto zákona dovoleno.

K § 62.

1. Osnova upravuje jen povinnou
brannou výchovu.

Vedle povinné branné výchovy lze prová-
děti některé druhy speciální branné
výchovy na podkladě dobrovolném,
zejména pokud jde o výcvik v létání (vý-
cvik pilotů) nebo o výcvik v řízení motoro-
vých vozidel (výcvik motoristů) a pod.

Aby pak nebylo tohoto oprávnění zne-
užito k účelům nedovoleným neb nežádou-
cím, váže tento paragraf uvedenou mož-
nost zvláštním svolením vlády. Ta stanoví
též, komu takové povolení může býti udě-
leno.

2. Má-li však ustanovení tohoto para-
grafu býti praktickým, bude pravděpo-
dobně zapotřebí osobám, které se dobro-
volně branné výchovy, o níž je tu řeč, zú-
častní, byly poskytnuty úlevy v plnění vše-
obecné branné výchovy, jíž podléhají; tuto
věc má vyřešiti vládní nařízení, o němž je
řeč v odstavci 2.

K § 63.

1. Vojenská správa poskytuje důstojní-
kům v záloze možnost, aby mohli udržovati
stupeň dosaženého vojenského výcviku
tím, že se účastní kursů, které vojen-
ská správa pro ně zřizuje. Jsou to
t. zv. instrukční kursy pro dů-


72

stojníky v záloze, jejichž účelem je
oživiti, doplniti a prohloubiti vědomosti,
znalosti a zkušenosti, kterých důstojníci
v záloze nabyli ve školách na výchovu dů-
stojníků v záloze a za své činné služby, se-
známiti je s novými vymoženostmi vojen-
ské techniky, s technikou a taktikou ostat-
ních zbraní, s výsledky studia zkušeností
ze světové války, a novými předpisy a me-
thodami výcviku tak, aby doba, kterou
ztráví na předepsaných cvičeních, mohla
býti plně věnována praktickému výcviku
u příslušné zbraně a aby důstojník v zá-
loze mohl kdykoli, v čas potřeby nastoupiti
službu, jsa vyzbrojen všemi vědomostmi a
zkušenostmi, kterých potřebuje k vedení
jednotky, shodující se s jeho hodností,
i k vedení jednotky nejblíže vyšší. Podobné
kursy se zřizují i pro poddůstojníky v zá-
loze.

účast při těchto kursech byla až dosud
dobrovolná.

Vojenská správa zamýšlí však tento sy-
stém prohloubiti, a to

a) jednak v tom směru, že by byly za-
vedeny podobné kursy i pro ostatní přísluš-
níky zálohy, a

b) jednak v tom směru, že by byla
předepsána účast povinná.

K tomu má poskytnouti § 63 potřebný
právní podklad; ovšem k uskutečnění po-
vinné účasti na kursech pro vojenské osoby
mimo činnou službu by bylo zapotřebí vlád-
ního nařízení

Rámcově tato věc zapadá do zákona
obranné výchově, poněvadž tu jde o jistý
pendant branné výchovy (a zejména bran-
ného výcviku) pro vojenské osoby mimo
činnou službu, od účasti při branné vý-
chově podle § 18, odst. 1, písm. c) osvobo-
zené podle zásad stanovených vládním na-
řízením.

Poněvadž je možné, že by při cvičení ve
střelbě, při jízdě na koni a pod. v takových
kursech mohlo dojíti - byť i jen v přípa-
dech naprosto ojedinělých - k úrazu nebo
onemocnění, stanoví odstavec 2, že se na ta-
kový úraz a onemocnění mají vztahovati
stejná ustanovení, jaká platí o úrazu a one-
mocnění, který utrpí vojenské osoby mimo
činnou službu jako cvičitelé branného vý-
cviku v pomocných a ochranných službách
(§ 47, odst. 2).

2. Poněvadž však - mimo uvedené kursy
- je v oboru vojenské správy zavedena
ještě možnost dobrovolné účasti
při cvičných letech a při cvič-
ných jízdách s bojovými vozidly
u útvarů útočné vozby, třeba i s úrazy a
onemocněními, které by se při této příleži-
tosti vyskytnouti mohly, nakládati stejným
způsobem jako s úrazy a onemocněními,
utrpěnými bez vlastní viny za účasti
kursu pro vojenské osoby mimo činnou
službu.

To bude platiti i o dobrovolné účasti
v kursech pro vojenské osoby mimo činnou
službu, dokud nebude vládním nařízením
zavedena účast povinná.

3. Pokud jde o ustanovení odstavce 3, po-
ukazuje se na poznámky k §§ 48 a 49.

K § 64.

1. Zákon o branné výchově jedná o pří-
pravě osob této výchově podléhajících na
službu vojenskou, po případě na jiné úkoly,
které je v obraně státu očekávají.

Pokud jde o vlastní vykonávání
ú k o l ů, k nimž jsou osoby branné výchově
podléhající vychovávány, platí o tom pří-
slušná ustanovení jiných zá-
konů tuto věc upravujících.
Zákon o branné výchově sám o sobě nepo-
skytuje právní podklad k tomu, aby
k vlastnímu plnění úkolů, k nimž se osoby
branné výchově podléhající vychovávají,
byly přidrženy. To se může státi na základě
jiných (příslušných) zákonů, k nimž patří
zejména, pokud jde o přibrání k službě vo-
jenské, branný zákon, resp. pokud jde o po-
volání k osobním úkonům, po případě o za-
vedení zvláštních povinností státních a ji-
ných veřejných zaměstnanců za branné po-
hotovosti státu, zákon o obraně státu, a po-
kud jde o přibrání k civilní protiletecké
ochraně, zákon č. 82/1935 Sb. z. a n.

2. Jestliže osoby branné výchově podlé-
hající byly na základě některého z právě
uvedených zákonných ustanovení přidrženy
k vykonávání úkolů, k nimž byly brannou
výchovou vychovávány, platí o jejich po-
vinnostech a právním postavení vůbec pří-
slušná ustanovení zákonů, na základě nichž
byly k plnění těchto úkolů přidrženy.

Po té stránce také ustanovení citovaných
zákonů úplně postačují. Jen po jedné
stránce se doporučuje, aby dosavadní právní


73

řád byl doplněn, a to pokud jde o osoby, kte-
ré byly na základě zákona o ochraně státu
přibrány k plnění úkonů se zbraní
v ruce: budou to jednak osoby povolané
k osobním úkonům, jednak i státní a ve-
řejní zaměstnanci (§ 64, odst. 2 zákona
o obraně státu), zvláště pak zaměstnanci
železniční.

Odstavec 2 přiznává osobám, přibraným
k uvedeným úkonům, zásadně právní po-
stavení vojenských stráži, čehož
důsledkem je, že tyto osoby mají všechna
práva i povinnosti vojenských stráží, po-
čítajíc v to i právo k zadržení a zatýkání.
Výjimka však pro ně platí, pokud jde o pod-
řízení předpisům II. dílu voj. trestního zá-
kona a o ochranu podle čtvrté hlavy tohoto
dílu.

Jinak plyne z ustanovení odstavce 2, že
se osobám vykonávajícím strážní úkony,
po, případě jiné osobní úkony podle zákona
o obraně státu se zbraní v ruce, dostává
trestní ochrany popsané v §§ 68, 81, 279,
312, 314 byv. rak. trest, zák., v zák. čl.
XL/1914 o ochraně úřadů a v §§ 344, 358,
531, 569, 571 voj. trest, zák., že však mají
býti s druhé strany trestně odpovědny po-
dle § 331 býv. rak. trest, zák., § 449 byv.
uh. trest, zák., § 589 voj. trest, zák., § 12
ústavního zákona č. 293/1920 Sb. z. a n.

o ochraně svobodě osobní, domovní a ta-
jemství listovního a zákona č. 178/1924
Sb. z. a n. o úplatkářství a proti porušo-
vání úředního tajemství.

3. Odstavec 3 stanoví, v kterých přípa-
dech smějí osoby, přibrané k strážním úko-
nům, po případě k jiným úkonům se zbraní
v ruce, použíti zbraně. Při formu-
laci tohoto ustanovení byla uvážena jednak
obdobná úprava tohoto práva, jaká se vy-
skytuje u jiných ozbrojených osob (u čet-
nictva, civilní stráže bezpečnosti), jakož

i u civilních hlídačů vojenské správy po-
dle zákona č. 33/1936 Sb. z. a n., jednak
bylo přihlíženo k tomu, že tyto úkony bu-
dou konány za branné pohotovosti státu,
po případě za mimořádných poměrů uve-
dených V § 139 zákona o obraně státu, pro-
čež se navrhuje taková úprava věci, při
které by bylo zajištěno dosažení zamýšle-
ného-účelu.

Po té stránce sluší uvésti, pokud jde
ostražní úkony, že tu půjde o vo-
jenské střežení důležitých nevojenských
objektů a některých vojenských zařízení;

půjde tu tedy vesměs o ochranu věcí pro
obranu státu nanejvýš důležitých. Má-li
tato ochrana býti účinná, musí býti dány
osobám, jichž se použije k jejich střežení,
všechny prostředky, kterých je k střežení
majetku zapotřebí, tudíž nejen zbraň,
nýbrž i právo ji použíti, kdyby střežený
majetek byl napaden.

Je pochopitelné, že každý útok na maje-
tek nemůže ospravedlniti použíti zbraně a
že zejména nelze za majetek nepatrné hod-
noty dávati všanc lidský život; proto sta-
noví osnova zákona, že útok na majetek
musí býti nebezpečný, má-li použíti zbraně
odůvodniti.

Poznamenati sluší, že použití zbraně na
ochranu majetku není něčím novým, co by
našemu právnímu řádu bylo neznámo. Exi-
stujeť již v našem právním řádě ochrana
majetku zbraní, a to jednak v obecné nutné
obraně (§ 2, písm. g) býv. rak. trest, zák.,
§ 79 býv. uh. trest, zák., § 3 písm. g) voj-
trest. zák. ), jednak při použití zbraně vo-
jenskými asistencemi (předpis o vojen-
ských asistencích vládou schválený) a ci-
vilními hlídači vojenské správy (§4 zák.
č. 33/1936 Sb. z. a n. ).

4. Odstavec 5 pak poskytuje možnost,
aby při ukládání a provádění úkonů se zbra-
ní v ruce mohlo býti použito potřebné sou-
činnosti spolků, oprávněných k poskytování
branné výchovy, pokud jsou osoby, jichž
má býti k vojenskému střežení a k jiným
osobním úkolům se zbraní v ruce použito,
jejich členy.

K § 65.

1. Berní úlevy uvedené v odstavci 1 jsou
odůvodněny veřejnoprávním charakterem
povinnosti, které zákon o branné výchově
ukládá.

2. Ustanovení odstavce 2 je odůvodněno
veřejnoprávními úkoly, které navržený zá-
kon spolkům, oprávněným k poskytování
branné výchovy ukládá, a bylo při jeho sty-
lisaci přihlédnuto k úpravě, jakou má vlád-
ní nařízení, jímž byla vydána nová pra-
vidla o vybírání obecní dávky ze zábav.
Pokud jde o dodávky a výkony sloužící
branné výchově, může býti podle dosud
platných ustanovení na žádost poskytnuto
osvobození od daně z obratu a daně přepy-
chové (§ 4, č. 19, zák č. 268/1923 Sb. z. a
n. ). Vláda stanoví nařízením, co se rozumí
dodávkami a výkony dloužícími branné vý-
chově, jež požívají osvobození od daní a ji-

10


74

ných veřejnoprávních dávek podle odstav-
ce 2.

3. Navržený zákon nemá výslovného
ustanovení o osvobození odpoštov-
ného. Nebylo to shledáno nutným, poně-
vadž po té stránce platí příslušná ustanove-
ní zákona č. 108/1865 ř. z. o bezplatném po-
užívání poštovního ústavu a § 25 zák. čl.
XX/1901 r. z. Vzhledem k tomu bude po-
užívati korespondence obcí, městských no-
tářských úřadů, obecních a obvodních notá-
řů, velitelů středisk branné výchovy, cviči-
telů branné výchovy, jakož i spolků opráv-
něných k poskytování branné výchovy, tý-
kající se provádění tohoto zákona, osvobo-
zení od poštovného v mezích právě citova-
ných zákonných ustanovení. Event. upozor-
nění na to bude obsaženo v příslušných in-
terních pokynech.

K § 66.

Je nesporné, že z provádění zákona vznik-
nou nové výdaje, při čemž snahou vo-
jenské správy je, aby tyto vyšší náklady
byly co možná nejmenší.

Při provádění zákona bude zúčastněno
několik odvětví státní správy a místní sa-
mosprávy.

Odstavec 1 vyslovuje zásadu, že ná-
klady, které z provádění zákona vzniknou,
půjdou na vrub onoho odvětví veřejné sprá-
vy, v jehož oboru působnosti tento náklad
vznikl, takže nebudou zatěžovati vesměs
jen vojenskou správu. Vojenskou správu
budou zatěžovati jen ty výdaje, které vznik-
nou v jejím oboru působnosti.

I. V oboru působnosti ministerstva národní obrany:

 

Prvý rok

Následující léta

1. Pomůcky pro střediska branné výcho-
vy (nástěnné obrazy, mapy, zbraně,
náboje, plynové masky) pro jedno stře-
disko Kč 1. 525 (v prvním roce, 200 Kč
v následujících letech), tedy pro 8. 000
středisk úhrnem ........

12, 200. 000 -

1, 600. 000 -

2. Osobní náklady na vojenské orgány
branné výchovy ........

5, 000. 000 -

6, 000. 000 -

3. První věcné vybavení vojenských orgá-
nů branné výchovy (psací stroje a

317. 000 -

 

4. Kancelářské paušály vojenských orgá-
nů branné výchovy .......

125. 000-

826. 600 -

5. Cestovní výdaje vojenských orgánů

1, 638. 000 -

1, 638. 000*-

6. Průkazy pro účastníky branného vý-
cviku (650. 000 cvičenců prvý a 150. 000
druhý rok a léta další & Kč 250)..

1, 625. 000-

876. 000 -

7. Kursy pro důstojníky - vojenské or-
gány branné výchovy, pak pro cvičitele

4, 636. 000* -

100. 000*-

8. Příspěvky pro organisace a spolky
účastněné při provádění branné výcho-
vy, pokusnictví, věcné ceny....

530. 000--

100. 000'-

9. Propagace brannosti filmem, přednáš-
kami a diapositivy .......

520. 000*-

520. 000*-

10. Knihy a časopisy (domácí a cizí)..

5. 000 -

6. 000-

11. Opotřebení předmětů zapůjčených vo-
jenskou správou pro účely branné vý-
chovy (střelnice, zbraně, jízdárny, polní

100. 000*-

100. 000-


75

 

Prvý rok

Následující léta

12. Náhrady cvičitelům branné výchovy
(jízdné, zvýšený náklad na stravování
mimo domov atd. ) .......

8, 000. 000 -

8, 000. 000 -

13. Tábory branného výcviku .....

2, 270. 000 -

2, 270. 000 -

14. Nepředvídané výdaje ......

4, 000. 000 -

2, 000. 000 -

Úhrnem...

40, 966. 000 -

23. 034. 500 -

II. V oboru působnosti jiných ministerstev a úřadů.

 

Prvý rok

Následující léta

1. V oboru působnosti ministerstva veřej-
ného zdravotnictví a tělesné výchovy
(subvence tělovýchovným organisacím
a spolkům) ..........

5, 000. 000 -

5, 000. 000--

2. V oboru působnosti ministerstva škol-
ství a národní osvěty) profesoři tělo-
cviku, referáty branné výchovy v mi-
nisterstvu školství a národní osvěty a
u zemských školních rad, nájem hřišť)

12, 000. 000 -

12, 000. 000 -

3. V oboru působnosti ministerstva so-
ciální péče (léčebné náklady, zaopa-
tření podle §§ 46 a 47) ......

3, 000. 000 -

3, 000. 000 -

4. V oboru působnosti ministerstva země-
dělství:

   

a) branná výchova na státních a stá-
tem spravovaných zemědělských
školách ...... 400. 000 -
b) na lidových školách hospodářských

   

3, 000. 000 -

3, 400. 000 -

3, 400. 000 -

5. V oboru působnosti zemského úřadu
v Praze:
branná výchova na zemských a zemí
spravovaných zemědělských školách

   

v zemi české .........

700. 000 -

700. 000 -

6. V oboru působnosti zemského úřadu
v Brně:

   

branná výchova na zemských zeměděl-
ských školách v zemi Moravskoslezské

500. 000 -

500. 000 -

Úhrnem...

24, 600. 000 -

24, 600. 000 -

III. V oboru působnosti MNO., jiných ministerstev a úřadů (úhrnem).
(Součet ad I. a II. )

Úhrnem...

65, 566. 000 -

47, 634. 500 -

Pokud se příjmů týče, možno počí-
tati, že prováděním branné výchovy bude
dosaženo z pokut a trestů na penězích, jež
jsou osnovou předvídány, ročně částky

200. 000 Kč. Příjem této částky se projeví
v rozpočtu ministerstva financí kap. 19.

Třeba poznamenati, že tento rozpo-
čet je přibližný, poněvadž je zpra-


76

cován namnoze jen na předpokladech, a je
pravděpodobné, že se praktickým provádě-
ním branné výchovy, která bude teprve
usměrněna vládními nařízeními a ostatními
prováděcími předpisy, ukáže, že některé
z předem vykazovaných výdajů nejsou
zcela přesné.

Povšechně však třeba k výdajům
vzniklým z provádění zákona ještě uvésti,
že vyšší náklady, které vzniknou z prová-
dění zákona vojenské správě, jsou
novými výdaji vzniklými na základě nového
zákona, s nímž zákon o rozpočtu vojenské
správy č. 240/1926 Sb. z. a n. nepočítal,
takže o tyto náklady bude podle potřeby
lze zvýšiti rozpočet vojenské správy nad
částku 1400 milionů Kč.

Rovněž v oboru ostatních minis-
terstev a úřadů jsou některé ná-
klady plynoucí z navrhovaného zákona ná-
klady novými.

Ustanovení odstavce 2 je podobné, jaké
se vyskytuje i v obdobných zákonech ji-
ných, na př. v § 5 zák. č. 267/1934 Sb. z.
a n. o délce presenční služby; je ho třeba
proto, že navržený zákon má nabýti účin-
nosti již dne 1. září 1937.

K § 67.

Není možno, aby zákon obsahoval úpra-
vu všech podrobností, stejně tak jako ani
branný zákon neobsahuje všechny podrob-
nosti, nýbrž to, čeho třeba k bližšímu pro-
vedení základních ustanovení do branného
zákona, pojatých, je obsaženo v branných
předpisech vydaných vládním nařízením
č. 141/1927 Sb. z. a n. Podobně i navržený
zákon o branné výchově obsahuje jen zá-
kladní ustanovení povahy zásadní.
Bližší předpisy budou podle potře-
by vydány vládním nařízením,
i když to neb ono ustanovení zákona se vy-
dání vládního nařízení přímo nedovolává.

Podobné ustanovení, jaké má § 67, je
obsaženo i v jiných zákonech, na př.
v § 197 zákona o obraně státu č. 131/1936
Sb. z. a n.

K § 68.

účinnost zákona se navrhuje ke dni
1. září 1937. V mezidobí od vydání zákona
až do jeho účinnosti bude třeba připraviti
vše, čeho třeba, k tomu, aby zákon mohl
býti prováděn a branná výchova jím za-
váděná uskutečněna.

V Praze dne 3. června 1937.

Předseda vlády:
Dr M. Hodža v. r.

Ministr národní obrany:
Machník v. r.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP