103
vybudování díla na několikerý způsob, roz-
hodne soud o odškodnění se zřením ke kaž-
dému navrženému způsobu vybudování a po-
nechá železničnímu podniku volnost volby.
Jestliže železniční podnik do 3 měsíců potom,
co mu bylo dodáno rozhodnutí, neprohlásí
u soudu, že se rozhoduje pro ten neb onen
způsob vybudování, může vyvlastněný žádati,
aby proti železničnímu podniku platila do-
mněnka, že se rozhodl pro ten způsob vybudo-
vání, vzhledem k němuž bylo určeno nejvyšší
odškodnění.
(2) Na žádost strany vysloví soud výsle-
dek volby usnesením, uvede zároveň odškod-
nění, které má býti dáno.
§ 34.
(1) Jestliže soudem určené odškodnění zá-
leží v jistině, nutno je dáti před výkonem vy-
vlastnění, ač nedává-li se dodatečně podle
ustanovení § 9.
(2) Zaplatí-li železniční podnik jistinu, kte-
rou třeba dáti jako odškodnění, po uplynutí
více než 15 dnů, co bylo sjednáno narovnání
nebo co bylo dodáno soudní rozhodnutí, které
určuje odškodnění, je povinen zaplatiti zá-
konné úroky z prodlení ode dne, kdy se stalo
narovnání nebo kdy bylo dodáno pravoplatné
rozhodnutí. Jestliže však železniční podnik
užil práva vyhrazeného mu v § 28, je na
každý způsob zavázán, aby zaplatil úroky
z prodlení ode dne, kdy mu bylo dodáno roz-
hodnutí, které stanoví odškodnění s výhradou
volby.
§ 35.
(1) Sumu odškodnění je plniti, pokud z ní
mají býti uspokojeny nároky třetích osob
z jejich práv věcných, složením k soudu
i tehdy, nejde-li o případy § 1425 obč. zák.
Složení k soudu není nutné, prokáže-li se způ-
sobem vyhovujícím § 23, že jistota věcných
práv, která pří sluše jí těmto třetím osobám, je
zachována přes uskutečněné vyvlastnění.
(2) Nároky uvedených třetích osob se uspo-
kojují podle předpisů o rozvrhu nejvyššího
podání při nucené dražbě. Skutečnost, že od-
škodnění bylo složeno, buď z moci úřední po-
znamenána ve veřejné knize, jde-li o předmět
zapsaný v takové knize.
(3) Tato poznámka má stejné účinky jako
poznámka o vykonané nucené dražbě.
104
IV. Výkon vyvlastnění.
Práva a povinnosti železničního
podniku a vyvlastněného.
§ 36.
(1) Nucený výkon vyvlastnění, které bylo
stanoveno pravoplatným rozhodnutím nebo
dohodou sjednanou podle §§ 22 a 27, přísluší
okresnímu úřadu.
(2) Nucený výkon buď povolen na žádost
železničního podniku, prokáže - li, že splnil po-
vinnosti stran dání nebo zajištění odškodnění,
pokud tyto povinnosti bylo třeba splniti před
vyvlastněním.
(3) Výkonu vyvlastnění není na překážku,
že předmět vyvlastnění přešel od osoby, proti
níž bylo zavedeno vyvlastnění, na osobu třetí,
anebo že nastaly jiné právní změny týkající
se tohoto předmětu.
(4) Nucený výkon nemůže býti zdržen ani
okolností, že rozhodnutí, určující odškodnění
nebo stanovící jistotu, kterou třeba dáti,
bylo vzato v odpor rekursem.
§ 37.
Nedá - li železniční podnik odškodnění,
určené rozhodnutím soudu nebo narovnáním,
anebo nedá - li jistotu, určenou soudem, a to do
15 dnů potom, co bylo učiněno narovnání nebo
co soudní rozhodnutí nabylo moci práva, může
vyvlastněný příměti železniční podnik, aby dal
odškodnění a úroky z prodlení, nebo složil jis-
totu, vedením exekuce podle předpisů řízení
sporného.
§ 38.
(1) Dokud vyvlastnění není vykonáno,
anebo dokud nenastane určení odškodnění na-
rovnáním nebo soudním rozhodnutím, je
oprávněn železniční podnik v době jednoho
roku potom, co vyvlastňovací nález nabyl
moci práva, vyvlastněný však po uplynutí
této doby, požádati zemský úřad, který vy-
vlastňovací nález vydal, za zrušení tohoto ná-
lezu.
(2) Tohoto práva nemůže užíti strana,
která již požádala soud za určení odškodnění.
(3) Žádosti za zrušení vyvlastňovacího ná-
lezu třeba vyhověti, jsou - li splněny podmínky
stanovené v předcházejících odstavcích.
(4) Rozhodnutí zemského úřadu mohou
obě strany vzíti v odpor odvoláním. Ustano-
105
vení § 18, odst. 3 platí i pro toto odvolání.
Jakmile rozhodnutí nabude moci práva, dá
zemský úřad podnět knihovnímu soudu, aby
vymazal knihovní poznámku o vyvlastňova-
cím nálezu učiněnou podle § 20.
§ 39.
(1) Železniční podnik musí nahraditi škodu,
která vzejde z toho, že nedal vykonati vy-
vlastnění.
(2) Co se týká náhrady této škody, možno
nastoupiti na železniční podnik pořadem
práva.
V. Řízení za mimořádných poměrů.
§ 40.
Žádá-li naléhavý veřejný zájem, aby se vy-
vlastnění k účelům železničním stalo co nej-
dříve (na př. z té příčiny, že je nutné napra-
viti nebo zameziti provozní poruchy, že je
třeba obnoviti bezpečnost provozu, nebo že
toho vyžadují zřetele obrany státu), může
býti užito - bez újmy toho, jak rozhodne
úřad příslušný k vydání stavebního povolení
pro stavbu dráhy nebo pro stavbu na dráze
o opatření trvalé povahy - následujících
předpisů o zkráceném řízení.
§ 41.
(1) Žádost za zavedení jednání k určení
předmětu a rozsahu vyvlastnění buď podána
zemskému úřadu, při čemž bud' dbáno před-
pisu § 21:
(2) Zemský úřad ustanoví vedoucího jed-
nání, jenž přibere k jednání strany a vydá ne-
prodleně po ukončení jednání vyvlastňovací
nález.
(3) Odvolání, podané proti tomuto nálezu,
nemá odkládacího účinku.
§ 42.
(1) Železniční podnik může žádati u přísluš-
ného okresního soudu za určení odškodnění;
při tom musí prokázati, že bylo zahájeno ří-
zení označené v § 41.
(2) Přípravy k šetření, která mají býti ko-
nána podle § 25, třeba tak zaříditi, aby šetření
mohla býti vykonána, dovolují-li to okolnosti,
v den, jenž bude určen pro jednání o před-
mětu a rozsahu vyvlastnění, a aby mohla ná-
sledovati hned po vydání vyvlastňovacího
nálezu.
14
106
(3) Ustanovuje znalce, není soud vázán se-
znamem, o němž je řeč v § 25.
VI. Závěrečná ustanovení.
§ 43.
Náklady vyvlastňovacího řízení a náklady
určení. Odškodnění soudem postihují želez-
niční podnik, ač nevzešli-li z neoprávněného
podnětu strany.
§ 44.
Vydání toho, co bylo složeno u soudu vzhle-
dem k ustanovením tohoto zákona, je osvo-
bozeno od placení poplatků za uschovám.
§ 45.
Ustanovení tohoto zákona neplatí pro drá-
hu, pro jejíž vybudování a provoz přísluší vý-
kon vyvlastňovacího práva podle obecného
horního zákona.
Státni tiskárna v Praze. - 2813-37.