38

lezničního správního úřadu, železniční správní
úřad může vydati v mezích zákonných usta-
novení pokyny k usměrnění připomínek,
o které jde, může však také, uzná - li toho po-
třebu, uložiti železničnímu podniku s plat-
ností obecnou nebo pro jednotlivý případ, aby
si napřed vyžádal stanovisko železničního
správního úřadu, a železniční podnik musí se
mu podrobiti.

(3) Nevyžaduje - li se k uskutečnění stavby,
zařízení a pod., označených v odstavci 1, žád-
ného úředního povolení, postačí, když podni-
katel řečených staveb, zařízení a pod. dosáhne
souhlasu dotčeného železničního podniku.
Odepře - li železniční podnik souhlas, má pod-
nikatel na vůli, vyžádati si povolení železnič-
ního správního úřadu.

(4) Bylo - li dbáno ustanovení předcházejí-
cích odstavců, nemůže tomu, kdo uskutečnil
stavbu, zařízení a pod., označené v odstavci 1,
býti přičítáno, že podnikl něco závadného
s hlediska ustanovení §§ 101 a 103.

Užívání pozemků v okolí dráhy.

§ 105.

(1) Pozemků v okolí dráhy nesmí býti uží-
váno tak, že by to mělo za následek sesouvání
půdy, sesypávání kamenů, pád předmětů na
trať, zatopování trati nebo jakékoli jiné ohro-
žení dráhy a jejího provozu. Železniční správní
úřad může výslovně označiti pozemky, jichž
se to týká.

(2) Užívá - li se pozemků v okolí dráhy způ-
sobem, jenž je zakázán v odstavci 1, je želez-
niční správní úřad oprávněn naříditi ne-
zbytná opatření, aby dráha nebyla ohrožena;
tím však nejsou dotčena zákonná ustanovení,
podle nichž se vyžaduje k uskutečnění tako-
vých opatření zvláštního povolení. Provedení
takového opatření může býti uloženo i želez-
ničnímu podniku na účet uživatele pozemků.

§ 106.

(1) Žádá - li toho bezpečnost dráhy a jejího
provozu nebo ochrana proti ohni potřebná
vzhledem k provozu dráhy, může býti vlastní-
kům nebo jiným uživatelům lesů uložen určitý
způsob hospodaření nebo provedení určitého
opatření. To se stane zpravidla při vybudo-
vání dráhy (ve stavebním povolení, v dílčím
rozhodnutí podle § 31, odst. 3). Projeví - li se
toho potřeba po vybudování dráhy, vydá pří-


39

slušné rozhodnutí politický úřad, jemuž pří-
sluší dozor na lesy (§ 192, odst. 2). Za. újmu,
která z toho vzejde, přísluší od dotčeného že-
lezničního podniku přiměřené odškodnění.
Nesjedná-li se o něm dohoda, určí se podle zá-
konů o vyvlastnění.

(2) Je-li to potřebné k bezpečnosti dráhy
a jejího provozu, jakož i k ochraně proti
ohni, jsou vlastníci (uživatelé) jiných po-
zemků v okolí dráhy povinni, požádá-li o to
železniční podnik, neprodleně oklestiti nebo
pokáceti stromy (keře). Neučiní-li tak, nebo
nedovolují-li okolnosti průtahy se zjištěním
a vyhledáním vlastníka (uživatele), může
okleštění nebo pokácení zaříditi sám želez-
niční podnik, činí-li vlastník (uživatel) pře-
kážky, rozhodne do 8 dnů železniční správní
úřad. Za újmu, která vzejde z okleštění nebo
vykácení, poskytne železniční podnik přimě-
řenou náhradu, ač neběží-li o navrácení ve
stav, jenž byl již jednou předmětem odškod-
nění; nesjedná-li se o náhradě dohoda, roz-
hodne okresní úřad.

Díl devátý.
Vzájemné styky mezi drahou a obecenstvem.

§ 107.

(1) Obecenstvo, které užije dráhy nebo s ní
jinak vejde ve styk, zachová pozornost a
opatrnost přiměřenou povaze železničního
provozu. Při tom se bude říditi předpisy, které
upravují železniční dopravu nebo se dotýkají
pořádku, bezpečnosti a pravidelnosti želez-
ničního provozu. Rovněž uposlechne pokynů,
které uvede v obecnou známost železniční
podnik, anebo které udělí zaměstnanci dráhy
při výkonu služby.

(2) Cestující vystupují a nastupují pouze
na stanovených místech a na určené straně.
Je-li vozidlo v pohybu, nesmí nikdo otvírati
postranní dveře vozu, vychylovati se z oken,
vystupovati nebo nastupovati, ani prodlévati
na stupátkách, spojovacích můstcích a ploši-
nách, ač není-li užití spojovacích můstků
nebo pobyt na plošinách výslovně dovolen.

§ 108.

(1) Obecenstvo (samo nebo s vozidly, zví-
řaty a pod. ) smí vstupovati jen na místa pro
ně určená a na přejezdy (přechody) v mezích
předpisů o tom vydaných.


40

(2) Bezpečnostní orgány jsou při výkonu
své služby oprávněny vstupovati do železnič-
ního obvodu, jiné orgány veřejné správy, po-
čítajíc v to i orgány poštovní správy, za pod-
mínek, které stanoví železniční správní úřad
v dohodě s příslušnými ministerstvy. Jinak
smějí vstupovati do železničního obvodu toliko
zaměstnanci dráhy při výkonu své služby
neb osoby, které se mohou prokázati dovole-
ním železničního podniku.

(3) Kdo se blíží k přejezdu (přechodu),
musí si počínati tak, aby neohrozil ani svou
bezpečnost, ani bezpečnost lidí, zvířat a věcí
jeho péči svěřených, ani bezpečnost, neruše-
nost a pravidelnost železničního provozu. Ze-
jména musí dbáti výstražných znamení, ná-
věstí a polohy závor, jakož i musí se vhodným
způsobem přesvědčiti, neblíží-li se ku pře-
jezdu železniční vozidlo. Řidiči silničních
vozidel, zejména motorových, jsou proto po-
vinni zvolniti přiměřeně jízdu, a je-li toho
třeba, vozidlo, po případě i motor zastaviti.

(4) Osoby, jimž náleží pečovati o zvířata,
musí dbáti toho, aby zvířata nevstupovala na
trať; musí je proto držeti v přiměřené vzdále-
nosti od dráhy.

§ 109.

Je zakázáno poškozovati trať, jakákoli sta-
vební a provozní zařízení, výstroj a příslu-
šenství dráhy, klásti na koleje předměty, pře-
stavovati výhybky, otvírati závory, napodo-
bovati návěsti, způsobovati bez příčiny po-
plach a vůbec činiti cokoli, co by mohlo rušiti
neb ohroziti železniční provoz.

§ 110.

Prostranství, které přiléhá k stanici a jest
určeno pro příchod (příjezd) nebo pro odchod
(odjezd) (přednádraží), nesmí býti užíváno
způsobem, který se nesrovnává s jeho urče-
ním.

§ 111.

(1) Žlezniční podnik je povinen uváděti
v mezích technické a hospodářské účelnosti
vyhláškami, oznámeními a jinými vhodnými
zevnějšími označeními v obecnou známost
všecky závažné věci, které se týkají železniční
přepravy, a umisťovati vhodné nápisy neb
označení pro rychlou informaci obecenstva.
Železniční správní úřad může o tom vydati
zvláštní směrnice. Osoby, které užijí dráhy,
nemají však, není-li v železničním přepravním


41

řádě (§ 85) stanoveno jinak, nároku na ná-
hradu škody, která jim snad vzejde z ne-
splnění této povinnosti.

(2) Železniční správní úřad může uložiti
železničnímu podniku, aby obecenstvo bylo
varováno určitým způsobem před hrozícím
nebezpečím.

(3) Ve všech vyhláškách, oznámeních a
označeních, jichž se týká ustanovení předchá-
zejících odstavců, jakož i ve všech obecen-
stvu určených nápisech, označeních, přeprav-
ních průkazech, oznámeních písemních neb
ústních vůbec musí býti užito státního jazyka.
Užije-li se ve shodě se zákonnými ustanove-
ními a koncesní listinou také jiného jazyka,
musí býti zároveň text v jazyce státním na
prvním místě a aspoň ve stejných rozměrech
i ve stejné úpravě. Ustanovení tohoto odstavce
platí zejména také pro uveřejňování jízdních
řádů, tarifů a tarifních slev.

(4) Železniční podnik upraví svůj styk
s obecenstvem podle zásady účelnosti, jedno-
duchosti, rychlého jednání a ochoty; to platí
i po stránce jazykového styku s obecenstvem.
S osobami, které v přepravním styku s dra-
hou užijí státního jazyka, musí železniční
podnik a jeho orgány jednati ve státním
jazyce. Těchto ustanovení sluší užíti přimě-
řeně na všecky podniky v železničním obvodu,
pokud jejich účelem je uspokojovati potřeby
obecenstva, které užívá dráhy.

Díl desátý.
Věci ztracené nebo zapomenuté.

§ 112.
Odevzdání dráze.

Najde-li někdo věc v železničním vozidle,
v místnostech vyhrazených pro obecenstvo
nebo jinde v železničním obvodu, nesmí věc
sobě přivlastniti, ale je povinen ji odevzdati
bez zbytečných průtahů železniční služebně,
leč že by věc sám ihned vrátil tomu, kdo ji
ztratil nebo zapomenul.

§ 113.
Nálezné a co s ním souvisí.

(1) Byla-li věc ztracena, činí nálezné deset
ze sta obecné ceny nálezu. Dosáhla-li by od-
měna podle tohoto výpočtu 2. 000 Kč, vyměří
se z ostatku jen pět ze sta. Byla-li věc toliko
zapomenuta, nálezné nepřísluší.

6


42

(2) Má se za to, že věci, které byly zane-
chány v železničních vozidlech na místech,
kde se pravidelně ukládají, byly zapomenuty.

(3) Jde-li o věc, kterou našel zaměstnanec
dráhy při výkonu své služby, přísluší nálezné
železničnímu podniku, avšak ten je povinen
polovinu odvésti ústavům a zařízením sociální
péče železničního podniku, stanoveným se sou-
hlasem železničního správního úřadu, druhou
pak polovinu poskytnouti jako odměnu za-
městnancům, kteří se přičinili o nález.

(4) Nežádá-li nálezce nálezného nebo sta-
ne-li se nezvěstným, připadne nálezné ústa-
vům a zařízením sociální péče železničního
podniku, stanoveným se souhlasem železnič-
ního správního úřadu. Nezvěstným je nálezce
tehdy, jestliže ho nelze vyhledati podle adresy,
kterou udal.

§ 114.

Povinnosti dráhy.

(1) Za odevzdanou věc odpovídá železniční
podnik jako schovatel. Prokáže-li někdo, že
odevzdanou věc ztratil nebo zapomenul, vydá
mu ji železniční podnik po srážce nákladů na
uschování, jakož i po případě po srážce (za-
placení) nálezného.

(2) Nebude-li věc vydána do 3 měsíců ode
dne, kdy byla odevzdána, je železniční pod-
nik oprávněn ji prodati ve veřejné dražbě.
Věci, které by se znehodnotily uschováním
nebo jejichž pravděpodobný výtěžek při pro-
deji by neuhradil náklad na uschování, je
železniční podnik oprávněn prodati ještě před
uplynutím označené lhůty, a to třebas i z volné
ruky; věci podlehnuvší zkáze nebo bezcenné
je oprávněn také zničiti.

(3) Stržené peníze, po srážce nákladů na
uschování a útrat prodeje, uschová železniční
podnik bezúročně pro toho, kdo věc ztratil
nebo zapomenul.

§ 115.

Nezjistí-li se předchozí držitel.

(1) Nepřihlásí-li se ten, kdo věc ztratil
nebo zapomenul, do 3 roků ode dne, kdy věc
byla odevzdána železničnímu podniku, při-
padne věc nebo stržené peníze v úschově
i s užitky nálezci.

(2) Ustanovení § 113, odst. 3 a 4 platí
obdobně.


43

Díl jedenáctý.

Povinnosti k státní správě poštovní a telegraf-
ní, ustanovení v zájmu obrany státu a ustano-
vení o přepravě četnictva.

I. K správě poštovní a telegrafní.

§ 116.

(1) Železniční podnik je povinen přepravo-
vati poštovní zásilky, zaměstnance je dopro-
vázející a dohlédací orgány. Poštovní správa
může užívati k této přepravě zvláště přizpů-
sobených vozů.

(2) Uplatňujíc požadavky podle předcháze-
jícího odstavce, přihlédne poštovní správa
k zřetelům hospodárného provozu dráhy.

(3) Za přepravu podle odstavce 1 poskytne
poštovní správa železničnímu podniku přimě-
řenou náhradu. Nesjedná-li se o ní dohoda,
rozhodne železniční správní úřad v dohodě
s ministerstvem pošt a telegrafů.

(4) Poštovní správa může v dohodě se želez-
ničním podnikem svěřiti zaměstnancům dráhy
obstarávání některých úkonů jménem poštovní
správy. Stejně může železniční podnik v do-
hodě s poštovní správou svěřiti poštovním za-
městnancům obstarávání některých úkonů
jménem železničního podniku.

//. Ustanovení o zájmu ochrany státy.

a) Všeobecně.
§ 117.

Vojenské správě náleží, aby při vybudování,
udržování a provozu drah zastupovala zájem
obrany státu, sledovala stav a výkonnost drah
s hlediska tohoto zájmu, jakož i aby stanovila
požadavky z toho vyplývající; železničnímu
správnímu úřadu náleží, aby určoval hlediska
po stránce železničně odborné, vydával pří-
slušná rozhodnutí se vztahem k železničním
podnikům a uskutečňoval s tím souvisící dozor.

§ 118.

(1) Vykonávajíce pravomoc podle tohoto zá-
kona a předpisů podle něho vydaných, přihlí-
žejí úřady z moci úřední též k zájmu obrany
státu, pokud by mohl býti dotčen.

(2) Železniční podnik je povinen vedle po-
vinností, které jej jinak postihují podle zákon-
ných ustanovení o drahách, předpisů podle nich


44

vydaných a podle ustanovení koncesní listiny,
uskutečniti opatření nebo zařízení, která mu
železniční správní úřad uloží v zájmu obrany
státu na žádost vojenské správy a po dohodě
s ní.

(3) Železniční podnik je povinen přepravo-
vati vojsko a vojenské zásilky za podmínek,
které stanoví železniční správní úřad v dohodě
s ministerstvem národní obrany.

(4) Železniční podnik je povinen, požádá-li
o to oprávněný orgán, provésti přepravu voj-
ska a vojenských zásilek urychleně, a je-li toho
potřebí, i přednostně (odstavec 13).

(5) Železniční podnik je povinen, požádá-li

o to vojenská správa, umožniti nebo provésti
výcvik vojenských osob v železniční službě
(odstavec 13).

(6) K usnadnění součinnosti vojenské sprá-
vy se železničním podnikem může vojenská
správa umístiti své zástupce u železničního
podniku a na její žádost ustanoví železniční
podnik referenta (referenty) pro věci vo-
jenské; projeví-li se toho potřeba, zejména
pak za branné pohotovosti státu, budou vy-
tvořeny společné orgány (odstavec 13).

(7) Železniční podnik je povinen poskytnouti
vysvětlení, zprávy a pomůcky potřebné k úče-
lům obrany státu (odstavec 13).

(8) Z toho, aby železniční podnik plnil
všecky povinnosti, které jej postihují v zájmu
obrany státu, odpovídají zejména osoby ozna-
čené v § 128, odst. 1.

(9) Vojenská správa má kdykoli na vůli pře-
svědčiti se, třebas i na místě, zda železniční
podnik plní povinnosti, které jej postihují
v zájmu obrany státu, nemůže však zasahovati
přímo do vedení provozu (odstavec 13).

(10) O věcech železničního podniku, které
jsou obchodním tajemstvím, zachovají orgány
vojenské správy mlčenlivost, a to i po odchodu
ze služby nebo po propuštění ze svazku vojen-
ského; povinnosti mlčenlivosti mohou býti
zproštěni jen rozhodnutím ministerstva ná-
rodní obrany v dohodě se železničním správním
úřadem.

(11) Osoby označené v § 128, odst. 1, jakož

i zaměstnanci dráhy jsou povinni věci, které
mají býti tajeny v zájmu obrany státu, ucho-
vati v tajnosti stejně a s týmiž trestními ná-
sledky jako osoby ve veřejném postavení (§ 5,
č. 2 a § 6, č. 4 zákona ze dne 19. března 1923,
č. 50 Sb. z. a n., na ochranu republiky). To platí


45

i o osobách jiných, na př. dodavatelích, jimž
železniční podnik svěřil ve svém provozu věci,
které mají býti tajeny v zájmu obrany státu.

(12) Ve věcech podle tohoto zákona a před-
pisů podle nich vydaných je úřad, jenž pro-
vádí řízení, povinen učiniti všecka vhodná
opatření, aby zůstaly utajeny věci, které mají
býti utajeny v zájmu obrany státu; při tom
se může úřad v mezích nezbytnosti uchýliti
od platných předpisů upravujících řízení.
Opatření, opřená výslovně o ustanovení věty
první, není potřebí odůvodňovati.

(13) Podrobnosti ustanovení odstavců 4 až
7 a 9 stanoví směrnice, které vydá železniční
správní úřad v dohodě s ministerstvem ná-
rodní obrany.

(14) Vládní nařízení může, projeví-li se toho
potřeba, zavésti pro dráhy, po případě pro
určité druhy nebo skupiny drah účinnost ně-
kterých předpisů zákona o obraně státu, které
se vztahují na podniky důležité pro obranu
státu, i když příslušné železniční podniky ne-
byly výslovně určeny za podniky důležité pro
obranu státu (§18 zákona o obraně státu).
Tyto předpisy platí potom místo ustanovení
tohoto (železničního) zákona.

b) Další povinnosti za branné
pohotovosti státu.

§ 119.

(1) Za branné pohotovosti státu platí vedle
předpisů §§ 117 a 118 ještě ustanovení násle-
dujících odstavců.

(2) Železniční podnik je povinen dbáti zá-
jmu obrany státu před ostatními zájmy.

(3) Železniční správní úřad může učiniti
potřebná opatření o uspořádání a o řízení
železničního provozu, užíti volně a na jakém-
koli místě zaměstnanců dráhy a podle potřeby
volně disponovati drahou, jejím příslušen-
stvím, pomocnými a vedlejšími závody. O zá-
sadách, podle nichž toto ustanovení bude
provedeno, dohodne se železniční správní úřad
s vojenskou správou.

(4) Přednostně (§ 118, odst. 4) musí býti
přepravován také materiál, potřebný k výrobě
válečné výzbroje a válečného výstroje, věci
potřebné k výživě obyvatelstva, transporty
evakuační a jiné transporty k účelům obrany
státu. Pořadí těchto transportů určí vojenská
správa skrze společné orgány (§ 118, odst. 6).

(5) Provoz dráhy může býti převzat státní
správou železniční, a to zejména tehdy, po-


46

žádá-li o to vojenská správa. Projeví-li se toho
nutná potřeba, může býti provoz na kterékoli
dráze převzat do vojenské správy; o takovém
převzetí v poli rozhoduje vojenská správa
sama. Podrobnosti upraví vládní nařízení.

(6) Železniční podnik je povinen dopravovati
na svých telegrafních a telefonních vedeních
telegramy, jejichž druh a pořadí blíže určí že-
lezniční správní úřad v dohodě s minister-
stvem národní obrany a s ministerstvem pošt
a telegrafů, železniční podnik je vedle toho po-
vinen dovoliti, aby vojenská správa užila přímo
železničních telegrafních nebo telefonních ve-
dení, jichž není nezbytně třeba k železničnímu
provozu. Rovněž je železniční podnik povinen
dovoliti, aby na pozemcích dráhy byla zřízena
nebo na telegrafních a telefonních sloupovích
byla připjata vojenská telegrafní a telefonní
vedení, ale musí býti při tom postaráno o to,
aby nebyl rušen provoz v železničních slabo-
prouidých vedeních.

(7) Železniční správní úřad může v dohodě
s ministerstvem vnitra a s ministerstvem ná-
rodní obrany uložiti železničnímu podniku, aby
utvořil ozbrojené strážní oddíly železniční.
Ustanovení § 139, odst. 1, věty druhé, a odst. 2
a 3 platí tu obdobně.

§ 120.

Žádá-li naléhavý zájem obrany státu, aby
byly stanoveny odchylky od zákonných usta-
novení, která upravují vznik dráhy, její udržo-
vání a provoz, zahrnujíc v to i výkon státní vý-
sosti ve věcech drah, jakož i vyvlastnění k úče-
lům vybudování a provozu drah, může býti při-
měřená úprava uskutečněna vládním naříze-
ním.

c) Ustanovení k §§ 118 a 119
o náhradách.

§ 121.

(1) Za přepravu vojska a vojenských zásilek
se platí zlevněné jízdné nebo přepravné, které
stanoví železniční správní úřad v dohodě s mi-
nisterstvem národní obrany. Jde-li o jinou pře-
pravu, zaplatí se jízdné nebo přepravné podle
tarifu.

(2) Za náklady, které vzejdou železničnímu
podniku z ustanovení § 118, odst. 2, ač neběží-li
o opatření záležející v administrativních úko-
nech, a § 119, odst. 7 přísluší železničnímu pod-
niku, neujedná-li se nic jiného, náhrada přimě-
řená vzešlým nutným nákladům, avšak od
nich je třeba odpočítati částku úměrnou hos-


47

podářskému prospěchu, který z toho vyplyne
pro železniční podnik. O náhradě rozhodne
komise složená ze zástupců železničního správ-
ního úřadu, ministerstva národní obrany a
ministerstva financí. Vládní nařízení může
stanoviti povahu a rozsah administrativních
úkonů, které nejsou předmětem náhrady.

(3) Neujedná-li se nic jiného, přísluší želez-
ničnímu podniku za plnění, která proň vzejdou
z ustanovení § 119, odst. 3 a 5, náhrada, kterou
ustanoví vládní nařízení, při čemž bud' přimě-
řeně hleděno k zásadám, které jsou uplatněny
v zákonných ustanoveních o poskytování ná-
hrad za obdobná plnění k účelům obrany státu
za branné pohotovosti státu. Za omezení nebo
zastavení provozu v poli pro válečné operace
náhrada nepřísluší. Vládní nařízení stanoví
dále, v kterých případech přísluší železnič-
nímu podniku náhrada za plnění, která proň
vzejdou z ustanovení § 119, odst. 6.

 Ustanovení o přepravě četnictva.

§ 122.

O přepravě četnictva platí předpisy § 118,
odst. 3, 4 a 13, jakož i § 121, odst. 1 obdobně.
Směrnice podle obdoby § 118, odst. 13 vydá že-
lezniční správní úřad v dohodě s ministerstvem
vnitra.

IV. Ustanovení pro dráhy státní.

§ 123.

O finančním vypořádání mezi drahami stát-
ními a dotčenými odvětvími státní správy
(státními podniky) platí zvláštní předpisy, po
případě zvláštní úmluvy.

Díl dvanáctý.
O úkonech státní výsosti zvláště.

I. O železničním správním úřadě.
§ 124.

(1) Státní výsost ve věcech drah vykonává,
nestanoví-li zákon jinak, železniční správní
úřad, jenž zejména dozírá, aby vybudování,
udržování a provoz hověl zákonným ustano-
vením o drahách, předpisům podle nich vy-
daným a ustanovením koncesní listiny, jakož
i aby nic neohrožovalo dráhu nebo bezpečnost
i pořádek na ní.

(2) Kromě toho, co se o tom ustanovuje na
jiných místech tohoto zákona, náleží do pravo-
moci železničního správního úřadu zejména:


48

a) řízení věcí železničních ve státě, jakož
i péče o zdokonalení a rozvoj drah;

b) příprava, po případě též účast na sjed-
návání mezinárodních smluv ve věcech želez-
ničních, dále podle okolností přímé sjedná-
vání jiných dohod ve věcech drah se zahranič-
ními činiteli, jakož i spolupůsobení při sjed-
návání mezinárodních smluv, které se jakým-
koli způsobem dotýkají drah;

c) všechny věci, které souvisí s poměrem
československých železničních správ k cizině,
ač neběží - li o pravidelný styk sousedních
železničních správ neb o styk železničních
správ, které jsou v přímém styku dopravním,
nebo nejde - li o věci, které vyžadují diploma-
tické intervence; zejména schvalování smluv
a úmluv mezi Československými železničními
správami a cizími železničními správami,
jakož i schvalování jejich členství v meziná-
rodních železničních sdruženích, kongresech a
pod., po případě účasti při zasedáních a pora-
dách těchto institucí;

d) příprava legislativních opatření, která
se mají dotknouti poměrů drah;

e) všecka jednání o převzetí drah již vy-
budovaných nebo drah, které teprve budou
vybudovány, do vlastnictví (zahrnujíc v to též
uskutečnění práva nápadu dráhy podle §§14
a 15, jakož i právo výkupu dráhy podle § 16)
nebo do provozu státu a provádění přísluš-
ných úmluv, při čemž je však třeba postupo-
vati v dohodě s ministerstvem financí;

f) vydávati v mezích zákonných ustanovení
směrnice týkající se vybudování, udržování a
provozu dráhy;

g) stanoviti nebo schvalovati normální
konstrukce a typy staveb, zařízení a před-
mětů, které jsou součástí dráhy, jejího zaří-
zení a výstroje, jakož i způsob jich užití;

h) schvalovati změny ve vybudování, udržo-
vání a provozu dráhy, které se od původních
konstrukcí a zařízení neb od normálních kon-
strukcí a typů odchylují, anebo které by měly
v zápětí změnu provozních podmínek, zejména
pak schvalovati užívání nových konstrukčních
principů a změny v užití schválených kon-
strukcí a typů;

ch) schvalovati nebo stanoviti pro dráhu
(její část) změny způsobu provozu, jakož
i povolovati, aby dráha (její část) byla zru-
šena, neb aby provoz na dráze (na její části)
byl zastaven;

i) stanoviti základní směrnice o vzájemném
užívání vozů různých drah;


49

j) sledovati, aby zájem obrany státu na
drahách byl zabezpečen, jednati s minister-
stvem národní obrany o věcech, které se tý-
kají vojenského užití a pohotovosti drah pro
obranu státu;

k) vydávati směrnice o výkonu služby;

l) sledovati, aby věci osobní u drah byly
uspořádány a vedeny způsobem, který hoví
zákonným ustanovením, jakož i potřebě a
povaze železniční služby, a aby sociální péče
byla prováděna podle platných předpisů a aby
byla podle potřeby a poměrů zdokonalována
a rozšiřována, všecko bez újmy pravomoci
ministerstva sociální péče, založené jinými
zákonnými ustanoveními;

m) upravovati v dohodě s ministerstvem
veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy
v mezích zákonných ustanovení zdravotně
policejní službu týkající se drah, počítajíc
v to i službu záchrannou, vykonávati tuto
službu vlastními orgány, jakož i bdíti, aby
byla vykonávána v mezích platných předpisů;

n) upravovati v dohodě s ministerstvem ze-
mědělství v mezích zákonných ustanovení ve-
terinárně policejní službu týkající se drah,
vykonávati podle dohody s tímto minister-
stvem některé úkony této služby vlastními
orgány, jakož i bdíti, aby byly vykonávány
v mezích platných předpisů;

o) organisovati, sestavovati a vydávati cel-
kovou statistiku drah.

(3) Železniční správní úřad vykonává také
všecky úkony státní výsosti nad drahami,
liteře byly přikázány jinými předpisy, nedo-
tčenými tímto zákonem, úřadům jiného po-
jmenování (ministerstvo železnic, generální
inspekce, železniční dozorčí úřad a pod. ).

(4) Železniční správní úřad ve smyslu to-
hoto zákona je ministerstvo, jemuž přísluší
dozor na dráhy.

§ 125.

Příkazy a zákazy všeobecné po-
vahy, vydávané politickými
úřady.

(1) K účelu výkonu státní výsosti ve vě-
cech drah jsou politické (státně policejní)
úřady oprávněny vydávati, a to podle pokynů
železničního správního úřadu, příkazy a zá-
kazy ve způsobu všeobecných nařízení.

(2) Ustanovení čl. 3 zákona o organisaci
politické správy zůstává nedotčeno.

7


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP