28

spolehlivé a způsobilé. Povinnosti ustanoviti
ředitele nebo ředitelství je podnik zproštěn,
jestliže osoba oprávněná k provozu (§ 17,
odst. 1, §§ 24, 27 a 28) vede provoz osobně
a na vlastní odpovědnost, anebo jestliže je pro-
voz opatřován jiným železničním podnikem.

(2) Ředitel nebo ředitelství zastupuje ve vě-
cech provozu železniční podnik jak proti státní
správě, tak proti obecenstvu.

(3) Řediteli nebo ředitelství buď přiznána
taková pravomoc, jaké je potřebí k řádnému
vedení provozu.

(4) Ředitelem nebo členem ředitelství smí
býti ustanoven toliko československý státní
občan, mající bydliště v republice Českoslo-
venské a znalý státního jazyka.

(5) Ustanovení podléhá schválení železnič-
ního správního úřadu.

§ 72.

Železniční podnik je povinen oznámiti želez-
ničnímu správnímu úřadu jména těch, kdož
jsou oprávnění podpisovati podnik.

Zaměstnanci.

§ 73.

(1) Železniční podnik se postará o dosta-
tečný počet způsobilých, v železniční službě
vycvičených a příslušných předpisů znalých
zaměstnanců, železniční správní úřad vydá
o tom zvláštní směrnice.

(2) Zaměstnancem dráhy může býti ustano-
ven toliko československý státní občan, znalý
státního jazyka. Pro zaměstnance na zvláštní
smlouvu (§ 74, odst. 3), pokud vykonávají
práce nižšího druhu, může železniční správní
úřad z důležitých důvodů povoliti úlevy.

§ 74.

(1) Železniční podnik vydá služební řád,
v němž upraví služební poměry svých zaměst-
nanců tak, aby byl zajištěn bezvadný provoz
dráhy, zvláště s hlediska bezpečnosti, pravi-
delnosti a nerušenosti. Služební řád musí ob-
sahovati zejména podmínky pro přijetí a pro
ustanovení na jednotlivá služební místa, ja-
kož i zásady platové úpravy, stanovené s při-
měřeným zřením k platovým poměrům u drah
státních.

(2) K platnosti služebního řádu (jeho
změn) se vyžaduje schválení železničního
správního úřadu. Než udělí schválení, je že-


29

lezniční správní úřad povinen vejíti ve styk
s ministerstvem sociální péče.

(3) Služební řád může ustanoviti, že k pra-
cím přechodné nebo sezónní povahy, jakož i
k pracím, u nichž se vyžaduje zvláštních od-
borných znalostí, mohou býti přijímáni za-
městnanci na zvláštní smlouvu (individuální
nebo kolektivní), musí však zároveň v zásadě
určiti okruh a trvání takových prací.

(4) Jsou-li pro to závažné důvody, může že-
lezniční správní úřad povoliti na přechodnou
dobu odchylku od povinnosti vydati služební
řád. Ustanovení odstavce 2, věty druhé platí
obdobně.

§ 75.

Způsobilost zaměstnanců použi-
tých u vozidel označených v §44,
odst. 2, stabilních nebo lokomo-
bilních parních strojů a parních
kotlů.

(1) K řízení vozidel označených v § 44,
odst. 2, k obsluze stabilních nebo lokomobil-
ních parních strojů, jakož i k obsluze parních
kotlů a dozoru na ně smějí býti připuštěni jen
zaměstnanci vyhovující stanoveným podmín-
kám. Podmínky stanoví, nejsou-li obsaženy
v jiných zákonných ustanoveních, železniční
správní úřad.

(2) Vyžaduje-li se podle jiných zákonných
ustanovení úřední zkouška, koná se před zku-
šebními orgány, které ustanovuje železniční
správní úřad.

§ 76.

Stejnokroje a služební odznaky.

Zaměstnanci dráhy jsou povinni, pokud
se u nich mohou vyskytnouti úkony policie na
dráze (§ 137), nebo pokud je to v zájmu styku
s obecenstvem, nositi při výkonu služby
stejnokroj, po případě služební odznak.

III. Věci dopravy a přepravy.
§ 77.

Ustanovení o výkonu dopravy.

(1) Podle jakých zásad a pravidel bude vy-
konávána doprava, ustanoví vládní nařízení.

(2) Podrobnosti v mezích těchto zásad a
pravidel upraví železniční správní úřad.


30

§ 78.

Rychlost jízdy.

Rychlost jízdy nesmí překročiti největší
rychlost, kterou dovoluje bezpečnost dopravy,
hledíc zejména k vybudování dráhy, užitým
vozidlům a brždění.

§ 79.

Poruchy.

Poruchy v dopravě a jejich příčiny odstraní
železniční podnik co nejrychleji.

§ 80.

Nehody.

Přihodí-li se nehoda v dopravě, je železniční
podnik povinen poskytnouti co nejrychleji
první pomoc osobám, postiženým nehodou.

Jízdní řády.

§ 81.

(1) železniční podnik bude sestavovati
jízdní řády vlaků, jak toho vyžadují zřetele
provozu.

(2) Při sestavování jízdních řádů sluší míti
v mezích technické a hospodářské účelnosti
zřetel k veřejnému zájmu a k přípojům za vla-
ky přípojných tratí vlastních i sousedních.

(3) Vládní nařízení ustanoví zásady, podle
nichž železniční správní úřad schvaluje jízdní
řády (jejich změny), jakož i zásady, podle
nichž se jízdní řády (jejich změny) uvádějí
ve známost obecenstva nebo ve známost za-
městnanců dráhy. Podrobnosti v mezích těch-
to zásad upraví železniční správní úřad.

(4) Železniční podnik je povinen dodržovati
v mezích technické a hospodářské účelnosti
jízdní řády. Osoby, které užijí dráhy, nemají
však nároku na náhradu škody, která jim
snad vzejde z nesplnění této povinnosti. Pro-
jeví-li se s hlediska bezpečností nutnost, může
podnik dočasně omezovati rychlost jízdy jed-
notlivých vlaků.

§ 82.

Nevyhovují-li jízdní řády již požadavkům
§ 81, odst. 2, může železniční správní úřad na-
říditi jich přiměřenou úpravu.


31

§ 83.

Železniční podnik je povinen připraviti
jízdní řády pro největší výkonnost dráhy, že-
lezniční správní úřad může o tom vydati
zvláštní směrnice, a to, pokud jde o zájem
obrany státu, v dohodě s ministerstvem ná-
rodní obrany.

§ 84.

Přepravní povinnost.

Železniční podnik je povinen provésti pře-
pravu, jsou-li splněny přepravní podmínky,
je-li přeprava možná pravidelnými zařízeními
přepravními, není-li zakázána zákonnými usta-
noveními neb opatřeními úřadů, anebo nebrá-
ní-li přepravě okolnosti, které podnik nemohl
odvrátiti a které zdolati nebylo v jeho moci.

§ 85.

Vnitrozemská přeprava.

(1) Podmínky, za kterých železniční pod-
niky provádějí vnitrozemskou přepravu, sta-
noví železniční přepravní řád (ž. p. ř. ), vy-
daný vládním nařízením, ž. p. ř. může upraviti
se všeobecnou závazností též přepravní po-
měry, pro které zákonný předpis nemá usta-
novení povahy donucovací.

(2) Zásady mezinárodních smluv o želez-
niční přepravě budou platiti pro vnitrozemskou
přepravu, pokud budou pojaty do ž. p. ř., a to
i pro takový způsob přepravy, o němž meziná-
rodní úmluvy výslovně nejednají.

(3) Ž. p. ř. může ustanoviti, že osoba, která
poruší některé jeho ustanovení, je povinna
zaplatiti železničnímu podniku určitou peněžní
částku, železniční podnik je oprávněn stano-
viti pevné sazby, podle kterých je osoba, která
vejde ve styk 's drahou, povinna poskytnouti
náhradu za způsobené malé poruchy v pro-
vozu, za poškození nebo znečištění nádražních
míst, vozidel nebo zařízení; tyto sazby však
podléhají schválení železničního správního
úřadu.

(4) Železniční správní úřad může stanoviti,
je-li to naléhavě nutné, zatímní nebo přechod-
né změny ustanovení ž. p. ř.; tyto změny po-
zbudou platnosti, jestliže nebudou do roka
uskutečněny vládním nařízením. Řečený úřad
může také stanoviti, hledíc ke zvláštním po-
měrům, odchylky od ustanovení ž. p. ř. pro
jednotlivé trati, stanice, vlaky, vozidla, pře-


32

pravý, určité zboží, jakož i pro určitý způsob
výpravní.

Tarify a tarifní slevy.

§ 86.

(1) Železniční podnik sestaví, jsa oprávněn
se říditi zásadou výnosnosti podniku a přihlí-
žeje k veřejnému zájmu, tarify, z nichž musí
býti zřejmé podmínky rozhodné pro přepravu,
jakož i pro výpočet jízdného a přepravného.

(2) Tarify (jich změny a zrušení) schvaluje
železniční správní úřad. Vládní nařízení může
stanoviti výjimky pro tarify malého významu.

(3) Vládní nařízení stanoví vedle toho:

a) pokud tarifní slevy podléhají schválení
železničního správního úřadu;

b) pokud a jak tarify a tarifní slevy mají
býti uveřejňovány.

(4) Než schválí tarify velkého významu,
bude železniční správní úřad jednati s mi-
nisterstvem průmyslu, obchodu a živností
nebo s ministerstvem zemědělství nebo s mi-
nisterstvem veřejných prací nebo s minister-
stvem sociální péče, podle toho jsou - li dotčeny
zájmy průmyslu, obchodu a živností, zeměděl-
ství, hornictví nebo zájmy sociální péče.

§ 87.

Železniční správní úřad může naříditi, žá-
dá-li toho veřejný zájem, aby železniční pod-
nik tarify přiměřeně upravil; je však povinen
přihlédnouti k výnosnosti podniku.

§ 88.

Vzájemná přeprava vnitro-
zemská.

Vzájemná přeprava vnitrozemská, při které
se účastní železniční podnik spolu s jiným
podnikem pro veřejnou přepravu (zejména
s podnikem automobilové přepravy), bude
upravena přímými tarify podle zásad železnič-
ního přepravního řádu, s odchylkami, které
vyplývají z různosti přepravy.

§ 89.

Poměr k předpisům obchodního
zákona.

Předpisy čl. 390 až 421, odst. 1 obchodního
zákoníka ze dne 17. prosince 1862, č. 1 ř. z.


33

z roku 1863 a §§ 393 až 420 zák. Čl. XXXVII/
1875 (obchodného zákona) neplatí pro pře-
pravu po drahách.

IV. Instrukce pro výkon služby.

§ 90.

(1) Železniční podnik je povinen sestaviti
podle potřeby instrukce pro výkon jednotli-
vých služeb a zaříditi, aby zaměstnanci mohli
užívati těchto instrukcí k výcviku i zdokona-
lování, jakož i, pokud je toho třeba, při vý-
konu služby, železniční správní úřad vydá
o tom zvláštní směrnice, a to jde-li o věci,
které se dotýkají zájmu obrany státu, v do-
hodě s ministerstvem národní obrany.

(2) Instrukce, u nichž si to železniční
správní úřad vyhradí, musí mu býti předlo-
ženy předtím, než budou uvedeny v platnost.
Jestliže tento úřad učiní připomínky s hle-
diska veřejného zájmu, a to zejména s hle-
diska bezpečnosti provozu, je železniční pod-
nik povinen jim vyhověti, k čemuž může býti
stanovena přiměřená lhůta;

V. Vzájemné vztahy železničních podniků.

§ 91.

Užívání dráhy jiným železničním
podnikem.

(1) Železniční podnik dovolí, vyžaduje-li
toho veřejný zájem a není-li to na podstatnou
újmu vlastnímu provozu a hospodářským
zájmům podniku, aby jiný železniční podnik
užíval dráhy (její části) za přiměřenou ná-
hradu.

(2) Nesjedná-li se o užívání neb o náhradě
dohoda, anebo nevyhovuje-li sjednaná dohoda
veřejnému zájmu, může železniční správní
úřad učiniti přiměřené opatření, a jemu se
musejí podrobiti oba podniky.

§ 92.

Úprava poměrů drah, které se
stýkají.

(1) Železniční podniky, jejichž trati se stý-
kají (§ 39), dohodnou se o úpravě přípojové a
přechodové služby, o vzájemném užívání vozi-
del, o uspořádání vzájemných provozních po-
měrů vůbec, jakož i o tom, jak se zúčastněné
podniky dělí o vydání z toho vznikající.

5


31

(2) Nesjedná-li se o těchto věcech dohoda,
anebo nevyhovuje - li sjednaná dohoda veřej-
nému zájmu, může železniční správní úřad
učiniti přiměřené opatření, a jemu se musejí
podrobiti zúčastněné podniky.

VI. Účetnictví a statistika.

(1) Železniční podnik povede o všech od-
větvích své správy knihy účetní (účetnictví)
tak, aby z nich bylo lze seznati stav jmění a
jeho změny, jakož i výsledky hospodaření, že-
lezniční správní úřad může vydati podrobnější
předpisy o vedení účetnictví.

(2) Uzná - li toho potřebu, může železniční
správní úřad uložiti železničnímu podniku, aby
určité skutečnosti sledoval statisticky, může
také vydati předpis o vedení statistiky a
o předkládání příslušných zpráv.

(3) Železniční správní úřad může kdykoli
nahlížeti do účetních knih (účetnictví), spisů,
záznamů, účtů a jiných dokladů, o něž se opí-
rají záznamy účetní nebo statistické, může
také žádati předložení těchto dokladů a po-
třebná vysvětlení.

VII. Odchylky pro svazky územní samosprávy.

§ 94.

(1) Členem ředitelství (§ 71) nemohou býti
ustanoveny, provozuje - li dráhu země nebo
okres, osoby nevolitelné do zemského neb
okresního zastupitelstva, výboru a komise,
provozuje - li dráhu obec, osoby nevolitelné do
obecního zastupitelstva, rady a komise. Jest-
liže u člena ředitelství nastane nebo dodatečně
na jevo vyjde skutečnost, která je podle před-
chozí věty překážkou pro ustanovení, rozhod-
ne o ztrátě členství, jde - li o země, okresy nebo
města se zvláštním statutem nebo se zříze-
ným magistrátem, zemský úřad, jinak okresní
úřad.

(2) Ustanovení § 71, odst. 5 neplatí, provo-
zuje-li dráhu svazek územní samosprávy.
Svazek územní samosprávy je povinen usta-
noviti k přímému vedení provozu osobu spo-
lehlivou, po stránce odborné způsobilou, ma-
jící československé státní občanství a bydliště
v republice československé; ustanovení podlé-
há schválení železničního správního úřadu;
jde - li o zemi neb okres, zpraví zemský pre-
sident (okresní hejtman) včas železniční
správní úřad, která osoba má býti ustano-
vena.


35

§ 95.

Ustanovení § 74, odst. 2 až 4 neplatí pro
dráhy, které provozuje země neb okres. Slu-
žební řád (§ 74, odst. 1) se tu vydá podle
ustanovení §§ 53 a 91 zákona o organisaci
politické správy.

§ 96.

Jde-li o dráhy, které provozuje země neb
okres, platí pro instrukce pro výkon služby
(§ 90) též ustanovení §§ 53, 56, 57 a 91 zá-
kona o organisaci politické správy.

VIII. Ustanovení pro dráhy státní.

§ 97.

(1) Ustanovení §§ 71, 72 a 74 se nevztahují
na dráhy státní, pro které platí v těchto vě-
cech zvláštní předpisy. Ustanovení §§ 73, 86,
87, 90 a 93 jest užíti pro dráhy státní s při-
měřeným zřetelem k předpisům o organisaci
státních drah a o úpravě služebních poměrů
jejich zaměstnanců.

(2) Ustanovení § 86, odst. 4 neplatí pro
dráhy státní. Než sestaví tarify velkého vý-
znamu, bude správa drah státních jednati
s ministerstvem průmyslu, obchodu a živností
nebo s ministerstvem zemědělství nebo s mi-
nisterstvem veřejných prací nebo s minister-
stvem sociální péče, podle toho jsou-li dotčeny
zájmy průmyslu, obchodu a živností, zeměděl-
ství, hornictví nebo zájmy sociální péče.

Díl sedmý.

Vnitřní kontrola.

§ 98.

Povinnost kontroly.

(1) Železniční podnik bude pečovati, aby
byla zachovávána zákonná ustanovení o dra-
hách, předpisy podle nich vydané a ustanovení
koncesní listiny, aby byl udržován pořádek na
dráze a aby zaměstnanci konali řádně a poctivě
službu, železniční správní úřad může určiti,
jaké občasné prohlídky bude podnik za tím
účelem vykonávati a o kterých z nich povede
záznam.

(2) Přímý dohled vykonává ředitel (správce)
nebo ředitelství (provozní správa), po případě
k tomu určené orgány.


36

§ 99.

Kárná pravomoc.

Železniční podnik je oprávněn trestati za-
městnance pro porušení služebních povinností
tresty pořádkovými nebo disciplinárními podle
ustanovení služebního řádu. Tento řád může
svěřiti výkon kárné pravomoci také auto-
nomním sborům (disciplinárním), složeným
podle zásady paritního zastoupení železničního
podniku a zaměstnanců, a ustanoviti, které
tresty a za jakých předpokladů mohou uklá-
dati přednostové výkonné služby.

§ 100.

Ustanovení pro dráhy státní.

Ustanovení tohoto dílu jest užiti pro dráhy
státní s přiměřeným zřetelem k předpisům
o organisaci správy drah státních a o úpravě
služebních poměrů jejich zaměstnanců.

Díl osmý.

Ustanovení pro vlastníky nebo jiné uživatele

pozemků v okolí dráhy a pro osoby, které tam

chtějí něco podnikati.

§ 101.

Všeobecně.

V okolí dráhy nesmí býti nic podnikáno, co
by ohrožovalo dráhu s jejími zařízeními, vý-
strojem a příslušenstvím, nebo bezpečnost,
pravidelnost a nerušenost jejího provozu, ze-
jména pák nic, co by rušilo činnost zabezpečo-
vacích a dorozumívacích zařízení, anebo co by
ztěžovalo nebo zamezovalo rozhled na ná-
věstidla a přejezdy (přechody), anebo co by
způsobovalo nebezpečí ohně.

§ 102.

Zakázané pásmo.

(1) Zakazuje se stavěti cokoli ve vodorovné
vzdálenosti 12 m od osy krajní koleje, po pří-
padě ve vodorovné vzdálenosti 6 m od hranic
nádraží (vždy však nejméně 12 m od osy
krajní koleje).

(2) Výjimky může povoliti, bez újmy před-
pisů, podle nichž se vyžaduje také povolení
jiného úřadu, železniční správní úřad za pod-


37

mínek, které ustanoví podle poměrů místa a
provozu.

§ 103.

Požární pásmo.

(1) Všecko, co se bude stavěti v okolí dráhy
potom, co byl pro ni povolen (ve stavebním
povolení nebo v jiném rozhodnutí železničního
správního úřadu) takový způsob provozu,
který způsobuje nebezpečí ohně pro předměty
v okolí dráhy, buď provedeno až do vodorovné
vzdálenosti 60 m od osy krajní koleje bezpečně
proti ohni.

(2) V označeném pásmu nesmějí býti uklá-
dány nebo ponechávány věci snadno zápalné,
leč v místnostech zajištěných proti ohni; ta-
kové místnosti však musejí býti spolehlivě
uzavřeny. V tomto pásmu nesmějí býti zřizo-
vány ani otevřené mlaty.

(3) Snadno zápalné zemědělské plodiny,
které možno přemístiti, buďte, dopouští-li toho
řádné hospodaření, s pozemku ihned odvezeny,
jinak však odklizeny, je-li to možné, do vzdá-
lenosti aspoň 60 m (odstavec 1). Jde-li o plo-
diny na poli, buď kromě toho vyorána, do-
pouští-li to řádné hospodaření, ochranná
brázda.

 § 104.

čím se zajišťují ustanovení
§§ 101 a 103.

(1) Jde-li o stavbu, zařízení a pod. v po-
žárním pásmu, nebo o stavbu, zařízení a pod.,
kterou by dráha mohla býti ohrožena (§ 101),
rozlišuje se po stránce zajištění ustanovení
§§ 101 a 103 mezi případy, kdy k uskutečnění
označené stavby, zařízení a pod. je potřebí po-
volení jiného úřadu (odstavec 2), a případy,
kdy se nevyžaduje žádného úředního povolení
(odstavec 3).

(2) Jestliže podle jiných zákonných usta-
novení je potřebí k uskutečnění stavby, za-
řízení a pod., označených v odstavci 1, povo-
lení jiného úřadu, přizve tento úřad ke komi-
sionálnímu místnímu šetření, jež bude konáno
před vydáním povolení, dotčený železniční pod-
nik. Přednese-li tento podnik nejpozději při
tomto šetření připomínky s hlediska §§ 101
a 103, kterým jiný úřad nemíní vyhověti, je
jiný úřad povinen odkázati toho, kdo žádá
o povolení, aby si napřed vyžádal povolení že-


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP