8

vybudovati katastrální mapy a konečně
přebudovati a doplniti komunikační sy-
stémy tak, aby vyhovovaly nynější po-
třebě co největšího sblížení východních
částí státu se západními a také pečovati,
aby veškeré technicko - hospodářské potřeby
obyvatelstva byly dobře vybudovanou ve-
řejnou administrativou náležitě obslouženy.
Této potřebě jest pak žádoucné také při-
způsobiti ráz vysoké školy technické v její
počáteční podobě.

Proto se navrhuje zříditi prozatím v I.
etapě existence nové vysoké školy oddělení
inženýrského stavitelství konstruktivního
a dopravního, inženýrského stavitelství vo-
dohospodářského a kulturního s oddělením
zeměměřičského inženýrství, ježto potřeba
inženýrů těchto tří odvětví jest na Slo-
vensku a Podkarpatské Rusi nejvýš nalé-
havá. Směr dalšího budování této vysoké
školy a rozšiřování o další inženýrská od-
větví podá se později zcela přirozeným vý-
vojem potřeb, jichž tlak se projeví již sám
sebou.

Zdůrazňované potřebě vědeckého zkou-
mání o využití dřeva dá se vyhověti již
v I. etapě působení vysoké školy, neboť
na zřizovaných odborech bude též třeba
postarati se o encyklopedickou výchovu
v chemické technologii a tu by u příslušné
učitelské stolice mohl býti vybudován k to-
mu cíli zvláštní vědecký a výzkumný ústav,
který by mohl pro počátek zcela dobře
splniti úkoly, které jsou očekávány od
zvláštního odboru chemického inženýrství.

K odůvodnění tohoto účelného a hospo-
dárného postupu uvádí se v dalších po-
drobnostech ještě toto:

Ve stavbě nových moderních sil-
nic, která jest problémem sama pro sebe,
leží právě na Slovensku vlastní těžiště.
Pracovní postup byl stanoven minister-
stvem veřejných prací v dohodě se zájem-
níky a s ohledem na zájmy celého státu
a také Slovenska již v r. 1920 a tak se
nyní postupně budují v prvé řadě v jed-
notlivých úsecích důležité státní magistrály
(severní, jižní, střední a podunajská).
Úhrnná délka všech 4 magistrál jest 1. 671
km a úhrnná délka silnic spojujících ma-
gistrály 407 km. K provedení stanoveného
programu bude třeba nových státních sil-
nic ve směru magistrál a silnic je spoju-
jících v délce asi 1. 527 km o přibližném
nákladu asi 1 miliardy Kč.

Na magistrálách a jejich spojkách bylo
zatím celkem provedeno na 290 km nových
silnic, detailních projektů bylo připraveno
na 298 km, generelních projektů na 205
km a pouhých studií na 331 km.

Na vlastních magistrálách bylo prove-

deno resp. jest rozestaveno celkem zatím

jen 218. 2 km staveb za
vypracováno detailních

120, 249. 000 Kč,

projektů na 246. 2 km za
vypracováno generelních

151, 100. 000 Kč,

projektů na 192. 9 km za

115, 700. 000 Kč,

vypracováno studií na

 

315. 4 km .....

152, 750. 000 Kč.

Z celkové délky státních silnic na Slo-
vensku 2. 016 km jest úprava vozovek pro-
vedena jen v délce 24'8% a bez tratí upra-
vených jen prostým válcováním je to jen
22'2% (447. 05 km).

Zemských (krajinských) sil-
nic bylo do roku 1935 postaveno asi 130
km nákladem 58, 023. 000 Kč, a detailních
projektů je připraveno na
183. 5 km za.....113, 100. 000 Kč.

Z celkové délky zemských silnic 5. 850 km
jest úprava vozovek provedena jen v délce
4'8%, pomine - li se však úprava prostým
válcováním, jest to jen 2'67% (156 km).

Budování nemohlo býti dosud prováděno
systematicky, nýbrž jen v úsecích v růz-
ných krajích Slovenska, bez spojitosti,
která by jinak mohla zajistiti provádění
úspornější a technicky dokonalejší. Bude - li
se postupovati dosavadním způsobem, pak
podle mínění úředních odborníků bude po-
třebí jen na provedení nejnutnějších sta-
veb na magistrálách, pro něž jsou již při-
praveny detailní projekty, alespoň 20 let
a na realisaci naznačeného programu, do
něhož byly pojaty jen naléhavé stavby,
dalších alespoň 40 let, tedy úhrnem 60 let
("Zprávy veřejné služby technické", 1935,
č. 10, str. 234-241).

Náležité úpravy vozovek, resp. úpravy či
přestavby spodku jest na Slovensku potřebí
na délce asi 800 km státních a 870 km
zemských silnic, což by podle nynějších cen
vyžadovalo nákladu asi 1 miliardy Kč.

Dále přicházejí v úvahu silnice vi-
cinální, jichž jest na Slovensku na
6. 470 km, které však, až na nepatrnou
délku, nejsou vybudované, nýbrž jen štěr-
kem udržované a tak jest jejich stav z 80%
špatný a jen asi 20% obstojný.


9

K těmto rozsáhlým potřebám ve vybudo-
vání silnic na Slovensku náleží ovšem i ne-
zbytné mostní stavby, jako vý-
značná inženýrská díla na křižovatkách
s říčními toky, železnicemi, údolními bráz-
dami atd.

Na vicinálních silnicích jest z celkového
počtu 1891 mostů jen 607 mostů definitiv-
ních, z nichž však mnohé nevyhovují svou
zastaralou konstrukcí. Z celkové délky
všech těchto mostů 12'8 km jest plných
71% (91 km) mostů dřevěných, které
v převážné většině vyžadují přestavby.
Vedle toho bude ovšem třeba i mnoho stát-
ních mostů - přesto, že jich bylo prove-
deno na 220 o celkové délce 2645 m - nově
vybudovati nebo vyměnit.

Jest přirozeno, že potřeba budování a
úpravy silnic a mostů na Slovensku, která
doznává přiměřeného zvětšení i s ohledem
na Podkarpatskou Rus, bude po mnoho de-
sítiletí vyžadovati zvětšeného počtu inže-
nýrů příslušných oborů; dnes se pociťuje
tíživý jich nedostatek.

V oboru železničních staveb
a železničního provozu byla po-
třeba hlavně území Slovenska a Podkarpat-
ské Rusi vyjádřena zákonem ze dne 30.
března 1920, č. 235 Sb. z. a n. (o stavbě no-
vých železných drah na státní útraty a sta-
novení stavebního a investičního progra-
mu na léta 1921 až včetně 1925), podle kte-
rého mělo býti vybudováno na 15 nových
železničních tratí.

Převážná většina těchto tratí jest na
území Slovenska a Podkarpatské Rusi a
příslušné náklady byly zákonem odhado-
vány částkou 963, 950. 000 Kč.

Kromě toho byla vláda zmocněna, aby
k zabezpečení provozu státních drah
provedla další převážně stavebně-technické
investice v celkové částce 5. 467, 100. 000 Kč,
takže tento investiční program byl vy-
jádřen celkovou částkou 6. 431, 050. 000 Kč.

Ač bylo již provedeno na 251 km na pěti
nových železničních tratích a kromě toho
byla ještě provedena celá řada úprav, sta-
veb, doplnění, zajištění a pod., celkovým
nákladem na 1. 518 mil. Kč, zbývá ještě pře-
vážnou část investičního programu záko-
nem daného provésti a bude tedy ještě na
dlouhou dobu potřebí zvýšeného počtu in-
ženýrů konstruktivních a dopravních a to
jak ve službách státních drah, tak i u pří-
slušných firem civilně-inženýrských, aby

nejen výstavba, nýbrž i provoz státních
drah byly zajištěny. Dnes jest zatím nedo-
statek inženýrů pro železniční službu, který
se v dohledné době dá sotva překonati, ne-
boť nastal na ostatních vysokých školách
technických další značný pokles poslucha-
čů, zatím co se zvýšila poptávka po absol-
ventech již při nepatrně zlepšeném hospo-
dářském stavu, takže všeobecný nedostatek
inženýrů potrvá delší dobu.

Také hospodářský pokrok Podkarpatské
Rusi jest v prvé řadě problémem řádných
komunikací a nelze počítati se zprůmyslo-
věním Podkarpatské Rusi, dokud nebude
vybudována řádná komunikační síť. Odleh-
lost země od středisek odbytu jest hlavní
brzdou řádného využití přírodních bohat-
ství země. Je mnoho případů, kdy v lesní
těžbě může býti zužitkováno pro nedosta-
tek komunikací jen asi 20% dřeva, kdežto
80% se musí ponechati v lesích. Proto se
v investičním plánu počítá s tím, aby byla
každá obec přístupna automobilové dopravě
a aby dále byly vybudovány i hospodářské
cesty. Dále bude třeba přiblížiti Podkarp.
Rus ostatním zemím tím, že bude řádnou
moderní vozovkou opatřena v prvé řadě se-
verní silniční magistrála a že budou dále
vybudovány některé další silnice. Konečně
musí býti splavněna Tisa, vybudována ale-
spoň železnice Teresva-Trebušany, vysta-
věna vyhovující nádraží a nezbytné želez-
niční podjezdy. Na tom ovšem očekávané
úkoly nepřestanou a jest jisto, že veškerá
naléhavá práce si vyžádá mnoha desítiletí
velikého úsilí a značného počtu kvalifiko-
vaných odborníků, aby byly dosavadní ne-
dostatky překonány.

Nejdůležitější a základní podmínkou pro
náležité využití slovenské půdy k prospěchu
celého státu jest co nejrychlejší řádná
úprava vodních poměrů v půdě i na vodních
tocích se současným vyřešením všech ostat-
ních prací s tím souvisejících, což jest sou-
borně nazýváno vodním hospodářstvím a
kulturní technikou. Náleží sem vedle ploš-
ných meliorací (odvodňování, zavodňování,
kultivace rašelin a slatin atd. ), rekultivace
území zpustošených dolováním či zemními
posuny a scelováním pozemků, zejména též
regulace toků, hrazení horských bystřin,
budování údolních přehrad a využití vodní
energie, splavnění řek a zřizování umělých
vodních cest, t. j. průplavů; dále náleží do
tohoto souboru zásobení obcí a celých kra-
jin vodou a stokování obcí s čištěním od-


10

padních vod, aby byla uchována relativně
co možno největší čistota přirozených toků,
a konečně i balneotechnika a zřídelnictví.

V těchto oborech bylo již na Slovensku
vykonáno od státního převratu velmi
mnoho práce. Výsledky prací provedených
do konce r. 1934 v oboru působnosti mini-
sterstva zemědělství co do úprav vod-
ních toků, hrazení bystřin,
plošných meliorací, stavby
vodovodů (též studní) a budování
kanalisací jsou velmi významné (viz
"Zprávy veřejné služby technické", rok
1935, č. 10, str. 263-267).

Celkový výsledek je tento:

1. Bylo provedeno nebo bylo v provádění
celkem 1655 staveb s 1323´98 km různých
úprav a s meliorovanou, případně ochrá-
něnou plochou 89. 144´40 ha a použitý ná-
klad na různé vodohospodářské práce činil
332, 640. 977 Kč.

2. Bylo projektováno 1976 staveb, na-
vržena délka úprav různého druhu 6004´10
km s projektovanými melioracemi resp.
ochráněnou plochou výměry 216. 194 ha a
o nákladu 1. 279, 896. 280 Kč. Vedle toho
bylo však vypracováno 12 povšechných
projektů s celkovým rozpočtem 428, 910. 000
Kč.

3. Bylo zaměřeno 1878 projektů s délkou
vodních toků a úprav 7528´26 km a plochou
355. 541 ha.

Vedle toho byla ovšem provedena také
v oboru působnosti ministerstva veřejných
prací celá řada velmi důležitých a náklad-
ných prací říčních, přístavních, regulač-
ních, na využití vodních sil a j.

To vše jest však jen malá část úkolů,
které na Slovensku a Podkarpatské Rusi
očekávají vodohospodářské a kulturní inže-
nýry, když se uváží, že na Slovensku je
třeba upraviti z celkové délky asi 3100 km
větších řek 60%, t. j. asi 1. 900 km, z cel-

kové délky asi 20. 000 km potoků 70%, t. j.
asi 14. 000 km a z celkové délky 9. 300 km
bystřin 60%, t. j. asi 5600 km; je tedy
třeba upraviti vodní toky v celkové délce
na 21. 500 km. Z 3. 540 obcí na Slovensku
potřebuje alespoň 1000 obcí vybudování
řádného vodovodu, při čemž je třeba záso-
biti asi 1, 900. 000 obyvatel vodou. Potřeba
kanalisací v obcích dá se odhadovati celkem
asi pro 800. 000 obyvatel. Náklad spojený
s uskutečněním tohoto programu by si vy-
žádal podle dnešních cen částky asi 14 mi-
liard Kč, čítaje do toho meliorace na ploše
1, 200. 000 ha.

Na území Podkarpatské Rusi bylo v ob-
dobí 1919-1933 provedeno úprav vodních
toků v působnosti ministerstva zemědělství
v délce 64 km, hrazení bystřin v délce 38
km, plošných meliorací 18. 238 ha a vodo-
vody ve 3 obcích.

V oboru využití vodních sil
nutno uvésti, že jest: na Slovensku 3. 116
vodních děl a 532. 500 využitelných kW,
z čehož jest však teprve využito jen
35. 679´11 kW, tedy jen asi 6´70%; na Pod-
karpatské Rusi jest 756 vodních děl a
156. 800 využitelných kW, z čehož jest však
teprve využito jen 2. 555´63 kW, tedy nece-
lých 1´62%.

Důležitost všech těchto akcí obrazí se
nejlépe v číslech, která jsou v následujícím
uvedena ve vztahu aspoň k některým z na-
značených technických odvětví na Sloven-
sku, které vykazuje celkovou plošnou vý-
měru 4, 892. 505 ha.

Z této rozlohy vyžaduje veliká část řádné
meliorace k zvýšení zemědělské těžby.
Bývalým Zemědělsko-technickým referá-
tem při exposituře ministerstva zeměděl-
ství pro Slovensko bylo již své doby odhad-
nuto (viz "Zpráva o činnosti štátnej zeme-
delsko-technickej služby na Slovensku v ro-
koch 1918-1927"), že to činí:

při odvodnění a provzdušení rolí, luk, zahrad, pastvin a mo-
čálů celkem .................

969. 300 ha plochy;

při zavodňování, resp. umělém zadešťování luk, zelinářských
zahrad a pastvin ...............

251. 000 ha plochy

úhrnem...

1, 220. 300 ha plochy,

což jest 40% z úhrnné zemědělsky obdělávané plochy na Slovensku.

Scelovanim pozemku bude
možno rozšířiti ornou půdu o 193. 000 ha,

louky o 88. 000 ha, pastviny o 212. 000 ha,
tedy celkem o 493. 000 ha.


11

Příslušný náklad na tyto úpravy byl odhadnut takto:

 

na odvodňování a provzdušení .......

 

2. 842, 800. 000 Kč,

na zavodnění .............

 

1. 158, 000. 000 Kč,

na scelování pozemků ..........

 

486, 750. 000 Kč

 

úhrnem...

4. 487, 550. 000 Kč.

Pro výživu obyvatelstva má největší vý-
znam produkce obilovin, zejména pšenice a
žita. Zvětšením osevné plochy a zvýšením
výnosu zrna na 1 ha melioracemi a scelo-
váním pozemků na Slovensku bylo by
možno docíliti vyšší sklizně, a to podle vý-
počtů u pšenice asi o 2, 730. 829 q a u žita

o 1, 746. 350 q. Obdobný poměr zlepšení by
se projevil i u ostatních druhů plodin a
v souvislosti s tím by stoupla i živočišná
produkce a tím by se podstatně zlepšila i ži-
votní úroveň.

Pokud jde o rentabilitu, bylo vypočteno,
že by se celkovým investovaným kapitá-
lem 4. 487, 550. 000 Kč docílilo zúročení in-
vestice hodnotou 822, 000. 000 Kč, což jest
průměrně asi 18'3%, a to samo sebou již
prokazuje nutnost meliorací a scelování.

Podobně jako v tomto výseku vodního
hospodářství a kulturní techniky, tak

i v ostatních jejich odvětvích bylo by
možno prokázati pronikavý dosah národo-
hospodářský, jako na př. při úpravách toků,
při zásobení obcí vodou a jich stokování a
pod.

V oboru plošných meliorací bylo na ny-
nějším území celého státu provedeno do
konce roku 1918 celkem 149. 968 ha, v le-
tech 1919-1933 291. 744 ha, tedy celkem
441. 712 ha, pokud se to dalo za finanční
účasti státu a zemí.

Intensita provádění se po státním pře-
vratu zvýšila a činila průměrně za rok pro
celý stát přibližně 10. 000 ha; potřeba ploš-
ných meliorací v republice odhaduje se na
1, 900. 000 ha (potřebná investice 6 miliard
Kč, kterou by se dosáhlo trvalého ročního
zvýšení sklizně v ceně asi 4 miliard Kč, což
při kapitalisování dává národohospodářský
zisk asi 100 miliard Kč). Bylo by tedy po-
třebí při udaném tempu aspoň 190 let, aby
tento úkol ve státu byl zdolán, žádoucí
zkrácení této doby vyžaduje ovšem zvýšení
intensity provádění a tím také mnoho od-
borných sil nad stav, jaký jest nyní.

Pokud jde o Slovensko samo, kde se do-
sáhlo průměrné roční intensity po převratu
jen asi 1000 ha, trvalo by provedeni všech

potřebných prací nedozírnou dobu; i kdyby
se tempo zdesateronásobilo, bylo by k tomu
potřebí přes 120 let. Rozřešení problému
tkví hlavně v účinné propagaci, k níž stejně
jako k vlastním inženýrským výkonům
bude potřebí hojně domácích odbor-
ných sil. Jich činnost jest na trvalo zajiš-
těna, vždyť i po zdolání dané úlohy bude
třeba všechna zařízení obnovovati ještě
dříve, než uplyne mezní doba skončení
úkolu. Vliv zřízené vysoké školy bude záhy
v rozmachu tohoto oboru patrný.

Ještě více vynikne úloha vodohospodář-
ských a kulturních inženýrů, vezme-li se
v úvahu i potřeba Podkarpatské Rusi.

Neméně důležité úkoly na Slovensku
i v Podkarpatské Rusi očekávají dále ze-
měměřičské inženýry. Jest zná-
mo, jak tíživé jsou nedostatky v řádné evi-
denci katastru daně pozemkové a jak
špatný stav a nedostatky panují v kata-
strálních mapách, což způsobuje jinde ne-
známé obtíže v pozemkovém úvěru. Kromě
toho si vyžádá ještě velmi mnoho práce
provedení důsledků pozemkové reformy ve
vztahu k evidenci nového majetkového
vlastnictví a konečně i připravovaný zákon
o scelování pozemků pro všechna území
státu projeví se ve zvýšené potřebě země-
měřičských inženýrů.

Katastrální zákon č. 177/1927 Sb. z. a n.
zavedl mnohé dříve neznámé novoty, jichž
provádění vyžaduje značné odborné pohoto-
vosti a bude zajisté také míti vliv na vyšší
poměrnou potřebu sil, než tomu bylo dosud.

Ze zprávy ministerstva financí (viz
"Zprávy veřejné služby technické" z r.
1928, č. 20) vyplývá, že akce zvaná vše-
obecně "náprava katastru" vztahuje se na
Slovensku na 2. 687 katastrálních území
s 9, 086. 785 parcelami a s 3, 526. 209 ha a na
Podkarpatské Rusi na 247 katastrálních
území s 1, 124. 263 parcelami a s 804. 192 ha
t. j. celkem na 2. 934 katastrálních území
s pozemnoknižními protokoly (hárky),
v nichž nejsou dosud nové pozemkové
knihy. Náprava katastru provádí se podle
okolností buď zkrácenou reambulací (pře-


12

hlídkou držby) nebo podrobnou reambu-
lací, při které se přezkoumává každý zápis
a zákres v pozemkovém katastru podle sku-
tečného stavu a odchylky se opravují.

Pouhou zkrácenou reambulací bude
možno provésti přehlídku držby na Sloven-
sku v 549 katastrálních územích o 1, 905. 278
parcelách a 509. 192 ha, a na Podkarpatské
Rusi ve 185 katastrálních územích o 781. 786
parcelách s 583. 243 ha; z toho byly tyto
přehlídky držby již v určitém rozsahu pro-
vedeny jak na Slovensku, tak i na Podkar-
patské Rusi.

Podrobné reambulace bude podle dosa-
vadních odhadů potřebí na Slovensku
v 1. 226 katastrálních územích s 3, 683. 767
parcelami a 1, 808. 502 ha a na Podkarpat-
ské Rusi v 62 katastrálních územích se
781. 786 parcelami a 583. 243 ha. Práce tato
jest velmi zdlouhavá a vyžaduje největší
péče.

V mnohých územích, která nemají dosud
podrobných map, bude třeba založiti vůbec
nový operát. Na Slovensku týká se to 912
katastrálních území o 3, 497. 740 parcelách
a 1, 208. 515 ha.

Jest tedy zřejmo, že tyto problémy vy-
žádají si dlouholetého úsilí a také zvýše-
ného počtu výkonných odborných sil, jichž
jest nyní zejména na Slovensku a v Pod-
karpatské Rusi nedostatek. Tento nedosta-
tek se nepodařilo překonati, ač se o to mi-
nisterstvo financí pokusilo zřízením vy-
datných stipendií u generálního finančního
ředitelství v Bratislavě.

Také v oboru scelování pozemků očeká-
vají zeměměřičské inženýry, jichž jest při
tom potřebí ve stejné míře, jako inženýrů
vodohospodářských a kulturních, veliké
úkoly. V celém státu vyžaduje scelení cel-
ková plocha 4, 400. 000 ha, z čehož jsou do-
sud provedena sotva 3%. Na Slovensku
bylo po státním převratu provedeno scelo-
vání v 26 obcích o plošné výměře 17. 755 ha
(zaměření pro scelování bylo však prove-
deno celkem ve 30 obcích o plošné výměře
20. 314 ha), ač je zde potřebí scelení nej-
méně na ploše 1, 950. 000 ha, t. j. 66% půdy.
Tím by se po provedení scelování mohla
zvýšiti výměra produktivní půdy o 493. 000
ha, což by znamenalo mocnou pomoc proti
vystěhovalectví a také by se zvýšil výnos
zemědělské výroby asi o 1 miliardu Kč.
Většímu výkonu bránil dosud naprosto ne-
dostačující počet technického personálu.

Jak patrno, mluví také zde přemnohé
důležité důvody pro to, aby nová vysoká
škola se postarala o výchovu domácího do-
rostu zeměměřičského na zvláštním studij-
ním oddělení zeměměřičského inženýrství.

Rozsah technické práce na Slovensku a
Podkarpatské Rusi také vynucuje, aby i c i-
vilní inženýři zde působící měli pro
svoji odpovědnou a hospodářsky význam-
nou práci dostatek kvalifikovaného do-
rostu. Z poměru zastoupení jednotlivých
kategorií civilních inženýrů v Pracovní
sekci Inženýrské komory v Bratislavě se
podává, které kategorie se zde nejvíce
uplatňují, a skutečný stav i v tomto směru
potvrzuje, že návrh ministerstva školství a
národní osvěty na počáteční složení vysoké
školy odpovídá potřebě.

Ve zmíněné korporaci byli k 1. lednu
1936 sdruženi civilní inženýři těchto kate-
gorií:

stavební a konstruktivní a dopravní v po-
čtu 140, architekti 10, strojní 5, elektro-
techničtí 7, kulturní a vodohospodářští 14,
lesničtí 15, chemičtí 2, zeměměřiči 76 a
horníci 1, tedy celkem 270. V tomto celko-
vém počtu jest jich 180 národnosti česko-
slovenské, 20 národnosti německé, 46 ma-
ďarské, 3 ruské a rusínské a 21 národnosti
židovské. V celém státu bylo k 1. lednu
1936 celkem 1660 civilních inženýrů (v Če-
chách 1. 055, na Moravě a ve Slezsku 335,
na Slovensku a Podkarpatské Rusi 270).

Konečně jest nutno vzíti zřetel k tomu,
že Slovensko má 3, 330. 000 obyvatel, a Pod-
karpatská Rus přes 730. 000 obyvatel, kteří
se právem, jak bylo prokázáno, dovolávají
zřízení vysoké školy technické. Její zřízení
navrhuje se tedy co nejdříve, a to v Ko-
šicích. Toto město leží v centru vý-
chodní části československé republiky, je
po Bratislavě největším městem Slovenska,
takže v něm snadno najde umístění vysoká
škola technická i její studenstvo. V Koši-
cích se sbíhají všechny důležité železniční
tratě východu. Umístění vysoké školy tech-
nické v Košicích utuží také vzájemný styk
Slovenska s Podkarpatskou Rusí a připoutá
východ státu k jeho západu. Košice měly
svého času již maďarskou právnickou aka-
demii a hospodářskou akademii. Tak jako
v Bratislavě zřízením Komenského univer-
sity a obou theologických fakult bylo vytvo-
řeno kulturní středisko pro západní a část
středního Slovenska, tak zřízením vysoké


13

školy technické v Košicích má býti takové
středisko vytvořeno i pro východní a zbytek
středního Slovenska a pro Podkarpatskou
Rus.

Jest velmi potěšitelné, že novou vysokou
školu reklamuje pro sebe celá řada také ji-
ných slovenských měst a odůvodňuje to
vesměs velmi pozoruhodnými okolnostmi a
závažnými momenty, které není možno pře-
hlížeti. Svědčí to o velikém a správně po-
chopeném významu nové vysoké školy.
Ježto však jest zájmem státu vůbec a Slo-
venska i Podkarpatské Rusi zvláště, aby
bylo též ve východní části státu větší kul-
turní středisko, které může vytvořiti jen
vysoká škola s prostředím kolem ní krysta-
lisujícím, nemohlo býti zvoleno sídlo jiné,
neboť jen Košice mohou svou přirozenou
polohou míti tento význam pro východní
Slovensko a Podkarpatskou Rus. Tento
základní motiv pro zřízení nové vysoké
školy brání také tomu, aby byl brán ohled
i na zájem nové vysoké školy ve volbě pro-
středí pro ni výhodnějšího, jakým jest již
vytvořené kulturní středisko, na př, ve
starším vysokoškolském městě, nebo
v městě s nejlépe vyvinutým průmyslem
a nejpříznivějšími podmínkami technic-
kého pokroku. Od nové vysoké školy se
očekává, že tuto určitou újmu překoná a že
splní očekávání, které v ní skládá stát vů-
bec a Slovensko s Podkarpatskou Rusí
zvláště.

Není proto ani třeba zdůrazňovati, že
také technické podmínky pro brzké ote-
vření nové vysoké školy v přiměřených
místnostech jsou v Košicích na snadě, a že
zastupitelský sbor města odhodlal se
ochotně zajistiti možnost náležitého vyba-
vení této vysoké školy potřebnými nemovi-
tostmi k rozvoji nezbytnými i v další bu-
doucnosti a usnadniti vysoké škole a jejímu
studentstvu i jinak jejich úkoly.

Náklad na zřizovanou vysokou školu
nelze dosud v podrobných číslicích stano-
viti, lze však se značnou přibližností odha-
dovati, že v roce 1938 bude k tomu účelu
třeba 1, 000. 000 Kč řádných úvěrů a asi
3, 000. 000 Kč úvěru mimořádného na po-
čáteční vybavení personální a věcné. Po-
třeba řádného úvěru bude se ovšem v dal-
ších několika letech postupně zvyšovati až
do doby, kdy všechna tři zřizovaná oddělení
budou v plném provozu. V té době bude
podle hrubého odhadu se zřetelem k pomě-

rům na jiných vysokých školách činiti roční
řádný náklad asi 4, 500. 000 Kč na výdaje
personální i věcné. Mimořádné výdaje bu-
dou proti tomu v dalších letech podstatně
nižší než jak je uvedeno pro rok 1938.
V tom směru by stačilo pouze zvýšiti po-
ložku 15 (vnitřní zařízení a vědecká vý-
zbroj) v kap. 10, tit. 6, § 2 státního roz-
počtu, společnou pro všechny vysoké školy,
a to asi o 500. 000 Kč vzhledem k tomu, že
půjde o novou vysokou školu.

Pro rok 1937 jest již do státního roz-
počtu vložena jednak částka 200. 000 Kč
v položce 12 (vyučovací a vědecké potřeby)
a dále částka 500. 000 Kč v položce 15
(Vnitřní zařízení a vědecká výzbroj) v kap.
10, tit. 6, § 2 státního rozpočtu. Těchto
paušálních částek bude nutno použíti na
přípravné práce již v roce 1937, aby mohla
navrhovaná nová vysoká škola technická
vstoupiti v život počátkem stud. roku
1938/39.

Prozatím se nepočítá s novostavbami,
neboť se předpokládá, že bude zatím možno
užíti propůjčených resp. najatých budov.

Náklady na vyučovací provoz vysoké
školy by vzrůstaly s jejím rozšiřováním

o další studijní obory - které by ovšem
mohly býti zřízeny zase jen novým záko-
nem (srv. zákon č. 28/1922 Sb. z. a n. ) -,
při čemž by však náklad doznal při připo-
jení na př. odboru architektury a pozem-
ního stavitelství již celkem malého zvýšení,
neboť valná část nákladu bude již před tím
zajištěna jako společná. Podstatně vyšších
nákladů vyžádalo by si ovšem zřízení od-
boru chemicko-technologického inženýrství,
zemědělského inženýrství, lesnického inže-
nýrství a odboru strojního a elektrotech-
nického inženýrství, neboť bylo by při nich
potřebí nejen mnoha nových speciálních
osobních opatření vyučovacích, nýbrž

i velmi nákladných zařízení laboratorních,
dílenských a pod.

Zřízení navrhované nové vysoké školy
nelze provésti jinak, než zákonem se zře-
ním k ustanovení zákona ze dne 19. ledna
1922, č. 28 Sb. z. a n., o zřizování a zařizo-
vání vysokých škol.

K jednotlivým paragrafům osnovy se po-
znamenává:

K § 1.

Nová vysoká škola zřizuje se v Košicích
se zřetelem k důvodům, které byly již


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP