XIV

v oboru kap. 5 - ministerstvo národní obrany - vyšší potřeba vzniklá
z opatření nutných podle zákona čís. 267/1934 Sb. z. a n.
o dvouleté vojenské službě ...........

175, 007. 226 Kč 80 h;

v oboru kap. 10 - ministerstvo školství a národní osvěty - příspěvky k od-
počivným a zaopatřovacím platům nestátních učitelů
na Slovensku a Podkarpatské Rusi .......
podle zákonů čís. 166, 167 a 287 z roku 1924, čís. 104/
1926 a čís. 70/1930 Sb. z. a n.;

27, 800. 284 Kč 65 h

v oboru kap. 20 - ministerstvo financí (všeobecná pokladní správa) -:
a) náklad vzniklý v důsledku zákona čís. 331/1922 Sb.
z. a n., resp. vládního nařízení čís. 153/1934 Sb. z.
a n. o úpravě osvobození osob exteritoriálních od
státních a jiných veřejných daní a dávek....

1, 911. 617 Kč 05 h

b) výdaj spojený s úhradou kontokorentní zálohy dané
v roce 1920 na úhradu převodních poplatků podle
zmocnění v zákoně čís. 6/1920 Sb. z. a n. o úvěrech
opatřených v cizině ............

1, 074. 978 Kč - h.

V nepreliminovaných příjmech (str. 121 a 122) jsou vykázány:
a) příjmy mimo rozpočet, určené k úhradě nepreliminovaných výdajů z vý-
těžku úvěrních operací úhrnem ...............

1. 382, 291. 189 Kč 80 h

a to z losové půjčky podle zákona čís. 100/1921 Sb. z. a n. (3, 978. 925 Kč
95 h),
z investiční půjčky podle zákona čís. 35/1931 Sb. z. a n. (400. 000 Kč),
z půjčky práce podle zákona čís. 48/1933 Sb. z. a n. (380, 533. 419 Kč
20 h),
z výtěžku půjčky podle zákona čís. 236/1933 Sb. z. a n., čl. XIV, lit. c)
(189, 369. 088 Kč 10 h),
z půjčky podle § 2, odst. 2 zákona čís. 127/1934 Sb. z. a n. (808, 009. 756
Kč 55 h);

b) příjmy ze státní ošacovací akce podle zmocňovacího zákona čís. 337/1920
Sb. z. a n .......................

25. 331 Kč 55 h.

Přesuny úvěrů.

Postup při opatřování rozpočtové úhrady pro výdaje v případech, kdy povolený úvěr nestačil na
úhradu potřeby a nebo, kdy se objevila nutná potřeba úvěrem v rozpočtu neopatřená, byl upraven článkem
XII a XIII finančního zákona stejně jako v dřívějších letech v ten smysl, že úhrada vyšších než prelimino-
vaných nebo rozpočtem neopatřených výdajů úsporami mohla býti za určitých předpokladů provedena jen
v mezích kapitoly, kdežto k výdajům, kterými byl překročen celkový úvěr kapitoly, nebo k překročení cel-
kových osobních výdajů kapitoly bylo třeba souhlasu Národního shromáždění, úvěrových přesunů v me-
zích téže kapitoly projednal nejvyšší účetní kontrolní úřad v roce 1935 celkem 489 na úhrnnou částku
106, 332. 898 Kč 40 h a to na nutné doplnění úvěrů preliminovaných 386 v úhrnné částce 68, 164. 546 Kč
65 h a na úhradu výdajů nepreliminovaných 103 v úhrnné částce 38, 168. 351 Kč 75 h. Oproti roku minu-
lému (371 přesun s obnosem 133, 892. 472 Kč 70 h) se počet projednávaných úvěrových přesunů sice zvýšil,
celková částka se však značně snížila. Vysvětlení možno hledati v postupujícím přesnějším vymezování
rozpočtových úvěrů.

Značnější přesuny byly zejména:

a) při ministerstvu vnitra vzešla vyšší potřeba na služební platy, výzbroj a výstroj a ostatní
služební výdaje zaměstnanců v policejní službě. U četnictva si vyžádalo větších výdajů vybudování
motorisace v pátrací službě a zřízení četnických leteckých oddílů. Rovněž větších nákladů bylo třeba
na diety z titulu vedení dvojí domácnosti. Z důvodů kulturních bylo nutno poskytnouti různým humán-
ním a sociálním institucím větších podpor. Místní zařízení nové budovy zemského úřadu v Užhorodě
vyžádalo si většího nákladu, než bylo předpokládáno. Bylo nutno zakoupiti služební automobil pro gu-
vernéra Podkarpatské Rusi;

b) při ministerstvu školství a národní osvěty v důsledku vyššího nákladu na platy,
po případě honoráře za přespočetné hodiny učitelů národních škol a profesorů (učitelů středních a od-
borných škol), za substituční odměny a za suplování přednášek na vysokých školách, na akce rázu
kulturně-historického a osvětového, na úhradu schodků Národního divadla v Praze za minulé roky a na
příspěvky pro administrativní a jiné potřeby církví, konečně v důsledku nepreliminovaného nákladu
pro nezaměstnanou inteligenci;

c) při ministerstvu zemědělství vyžádaly si většího nákladu podpory hospodářským a hos-
podyňským školám, zemědělským ústavům a institucím, dále cestovné a platy smluvních zaměstnanců
hospodářsko-technické služby u politických úřadů v důsledku zvýšené činnosti. Přesunem bylo nutno
opatřiti úhradu i na výstavbu veřejných obilních skladišť na Slovensku a Podkarpatské Rusi;


XV

d) při ministerstvu veřejných pracív důsledku vyšších výdajů na správu státních budov,
oprav a úprav budov pro vojenské gymnasium v české Třebové, větších provozních výdajů státních
aerolinií, úhrady denních platů výpomocných dělníků, obstarávajících prozatímně cestářskou službu
na uprázdnéných cestářských úsecích, dále pro zvýšený provoz říčních přístavů a udržování plaveb-
ního telefonu. Většího nákladu si vyžádaly cestovní výlohy státních techniků pro zvýšenou stavební
činnost dohlédací na stavby nestátní (zemské a okresní) pro zvýšený počet novostaveb menšinových
škol, druhého státního reálného gymnasia v Praze XII., československého státního pavilonu na svě-
tové výstavě v Bruselu, na úpravné práce v budově zakoupené od spolku YWCA v Brně, na budovu pro
chemický ústav české techniky v Praze II., na přístavbu pavilonu v byv. kadetní škole v Praze IV.,
rekonstrukci ústředního topení krajského soudu v Litoměřicích, nástavbu okresního soudu v Praze-
žižkově, na zakoupení domu pro umístění policejního komisařství v Praze VIL, objektů Nové výsta-
viště v Praze VIL, budovy pro konsulát ČSR v Galaci a v Záhřebe, budovy v Olomouci pro bohoslovec-
kou fakultu, finanční úřady v Trutnově a okresní soud v Žilině;

e) při ministerstvu veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy pro vyšší
náklad na platy smluvních zaměstnanců a denní platy a mzdy zaměstnanců serologického oddělení
při Státním zdravotním ústavu v Praze, v důsledku zvýšeného provozu zmíněného ústavu. Větší po-
třeby si vyžádaly zdravotní náklady státních nemocnic v Mukačevě a na Ostravsku, jakož i při-
jetí většího počtu sil na denní platy a mzdy ve státní nemocnici v Bratislavě. Bylo nutno zaplatiti
obci pražské vodné za vodu spotřebovanou na Masarykově státním stadionu na Strahově v minulých
letech;

f) při ministerstvu financí bylo třeba virementní úhrady pro náhradu služebních platů za-
městnanců státních drah přidělených finančním úřadům; v důsledku zvýšení interkaláře proti roz-
počtovému návrhu, snížení platových srážek, přijímání zaměstnanců na nově systemisovaná místa a
výplaty aspirantského příspěvku vzrostly náklady na platy zaměstnanců. Rovněž přesazení přeby-
tečných zaměstnanců od ředitelství státního dluhu k finančním úřadům administrativním a berním
vyžádalo si nepředvídaných osobních výdajů. Větší potřeba projevila se na cestovném a stravném
měřičského úřednictva v důsledku jeho rozmnožení a většího počtu pracovních dnů pro intensivnější
provádění triangulačních prací. Z téhož důvodu zvýšil se i náklad na nákup měřičských přístrojů. Zvý-
šila se též potřeba na řádné a mimořádné věcné výdaje zvýšeným nákladem na cestovné a stravné
pro berní vykonavatele v důsledku intensivnější ho vymáhání daní. Větší výdaje byly spojeny s dozo-
rem nad pořádáním věcných loterií. Přesunem bylo nutno opatřiti úhradu na odměny zástupcům
státu ve správních a dozorčích radách společností smíšených a se státní účastí. Překročení úvěru vy-
žádalo si přezbrojení finanční stráže a zvýšení nájemného u některých úřadů finanční správy.

VEŘEJNÉ DÁVKY.

Depurace nedoplatků přes snahu finanční správy ani v roce 1935 podstatně nepokročila. Její
postup v roce 1935, jakož i v rocích 1930 až 1934 jest patrný z dále uvedených dvou přehledů (I a II), jaké
byly poprvé připojeny k závěrečnému účtu za rok 1934, v nichž se nedoplatky uvádějí bez odpočtení pře-
platků. V obou těchto přehledech vykazuje se snížení, resp. zvýšení nedoplatků proti jejich stavu koncem
roku předchozího jednak číselně, jednak v procentech. Nově vkládá se do této stati celkový přehled
o právních poplatcích včetně odpisů v rocích 1929 až 1935.

I. Přehled o celkových nedoplatcích veřejných dávek.

Rok

Nedoplatky

Snížení - zvýšeni

h

h %

1929

4. 926, 968. 558

61

-

-

-

1930

4. 788, 543. 617

32

138, 424. 941

29

2. 8095

1931

4. 702, 256. 760

77 86, 286. 856

55

1. 8019

         

1932

4. 801, 574. 011

40

99, 317. 250

63

2. 1121

1933

4. 866, 436. 181

80

64, 882. 170

40

1. 3508

1934

4. 845, 906. 453

65

20, 529. 728

15

0. 4219

1935

4. 657, 920. 339

10

187, 986. 114

55

3. 8793

           

XVI

II. Přehled o nedoplatcích jednotlivých druhů veřejných dávek.

Rok

Přímé daně

Daň z obratu a daň přepychová

nedoplatky

snížení - zvýšeni

%

nedoplatky

snížení - zvýšeni

%

h

h

h

h

1929

2. 832, 885. 805

01

-

-

-

1. 384, 716. 363

59

-

-

-

1930

2. 551, 761. 316

66

281, 124. 488

35

9. 9236

1. 431, 809. 606

24

47, 093. 242

65

3. 4009

1931

2. 329, 522. 837

61

222, 238. 479

05

8. 7092

1. 519, 234. 711

11

87, 425. 104

87

6. 1059

1932

2. 339, 971. 856

75

10, 449. 019

U

0. 4485

1. 527, 731. 043

45

8, 496. 332

34

0. 5592

1933

2. 201, 877. 940

66

138, 093. 916

10

5. 9015

1. 571, 400. 809

40

43009. 765

95

2. 8585

1934

2. 193, 960. 246

45

7, 917. 694

20

0. 3596

1. 723, 867. 835

10

152, 407. 025

70

9. 7026

1935

2. 048, 733. 827

85

145, 226. 418

60

6. 6194

1. 726, 156. 525

70

2288. 690

60

0. 1327

Rok

Spotřební daně

Poplatky

nedoplatky

snížení - zvýšeni

%

nedoplatky

snížení - zvýšení

%

h

h

h

h

1929

175, 740. 439

24

-

-

-

533, 625. 950

77

-

-

-

1930

170, 920. 297

07

4, 820. 142

17

2. 7428

634, 052. 397

35

100, 426. 446

58

188196

1931

165, 413. 037

20

5, 507. 259

87

3. 2221

688, 086. 174

85

54, 033. 777

50

8. 5220

1932

158, 796. 214

25

6, 616. 822

95

4. 0002

775, 074. 896

95

86, 988. 722

10

126421

1933

161, 193. 779

35

2, 397. 565

10

1. 5098

931, 963. 652

40

156, 888. 755

45

20. 2417

1934

144, 891. 213

20

16, 302. 566

15

10. 1136

783, 187. 158

90

148, 776. 493

50

15. 9638

1935

156, 901. 956

30

12, 010. 743

10

8. 2895

726, 128. 029

25

57, 059. 129

65

7. 2855

Snížení celkových nedoplatků u přímých daní bylo i v roce 1985 způsobeno hlavně ubýváním

nedoplatků za roky 1926 a předchozí. Tyto nedoplatky za roky 1926 a předchozí činily počátkem roku

1935 ..........................

821, 861. 640 Kč 30 h

a do konce roku 1935 se snížily na ................

661, 021. 670 Kč 65 h,

tedy o částku .......................

160, 839. 969 Kč 65 h.

Ježto snížení celkových nedoplatků činí pouze ...........

145, 226. 418 Kč 60 h,

projevilo se u nedoplatků za roky 1927 a další i v roce 1935 další jejich zvý-

 

šení o částku .......................

15, 613. 551 Kč 05 h,

takže celkové nedoplatky za roky 1927 a další činily koncem roku 1935...

1. 387, 712. 157 Kč 20 h.

V roce 1935 byla na přímých daních (včetně příslušenství) předepsána běžně

 

za rok 1934 částka .....................

1. 554, 281. 492 Kč 50 h.

V této částce jest však zahrnut předpis přímých daní (včetně příslušenství)

 

vybíraných srážkou částkou ..................

399, 369. 920 Kč 85 h,

takže na přímé daně předepsané k přímému placení připadá z celkového běž-

 

ného předpisu pouze částka ..................

1. 154, 911. 571 Kč 65 h.

Nahromadily se tedy u berních úřadů v osmiletí 1928 až 1935 nové daňové nedoplatky za roky 1927 až

1934, jež ve svém úhrnu převyšují celé přímé daně předepsané v roce 1935 za rok 1934 k přímému pla-

cení u berních úřadů.

 

Stoupající tendence celkových nedoplatků daně z obratu a daně přepychové nebyla ani

v roce 1935 ještě zcela zastavena.

 

Nedoplatky za roky 1926 a předchozí, které počátkem roku 1935 činily

266, 883. 836 Kč 05 h,

se v roce 1935 snížily o ...................

39, 236. 647 Kč 60 h,

 

227, 647. 188 Kč 45 h;

poněvadž však celkové nedoplatky se zvýšily o ...........

2, 288. 690 Kč 60 h,

stouply i v roce 1935 nedoplatky za roky 1927 a další celkem o .....

41, 525. 338 Kč 20 h

a činily koncem roku 1935 ..................

1. 498, 509. 337 Kč 25 h.


XVII

Na dani z obratu a dani přepychové, vyměřované vyměřovacími úřady pro

přímé daně, byla berními úřady v roce 1935 předepsána běžně za rok 1934

 

částka .........................

1. 763, 403. 630 Kč 35 h.

Nahromadily se tudíž i u daně z obratu a daně přepychové nedoplatky, jež svou celkovou výší dosa-
hují již téměř výše celého posledního běžného jednoročního předpisu. Nedoplatky za roky 1927 a další
odpovídají pak již 85% tohoto jednoročního běžného předpisu.

Z uvedeného je patrno, že potřeba urychleného provedení depurace nedoplatků přímých daní i daně
z obratu a daně přepychové zůstala i nadále velmi naléhavým a velmi důležitým úkolem finanční správy.
Potřeba urychleného zlikvidování daňových nedoplatků byla také předmětem jednání výboru Parlamentní
úsporné a kontrolní komise, jemuž nejvyšší účetní kontrolní úřad předložil některé náměty na provedení
rychlé likvidace a sdělil je zároveň ministerstvu financí.

Podstatné snížení daňových nedoplatků následkem generelní úlevy, poskytnuté poplatníkům podle § 7
zákona o půjčce práce čís. 48/1933 Sb. z. a n. se neprojevilo; ukázalo se tu, že depuraci nedoplatků bude
možno úspěšně provésti jen individuelním posuzováním každého jednotlivého případu. K usnadnění indi-
viduelního řešení úpravy a uspořádání nedoplatků byl pro dobu do konce roku 1936 zjednán vládním naří-
zením ze dne 30. ledna 1936, čís. 28 Sb. z. a n. zákonný podklad pro jednotné posuzování odpisů pravo-
platně předepsaných daní přímých a daně z obratu a přepychové bez rozdílu let, kterých se týkají; cit.
vládním nařízením byly zároveň poskytnuty výhody při placení uvedených daní těm poplatníkům, kteří
měli svou splatnou daňovou povinnost za rok 1934 a roky předchozí koncem roku 1935 zcela vyrovnánu.
Úlevy přiznávají se těmto poplatníkům ve formě dobropisů z plateb, vykonaných v prvém pololetí roku
1936.

Na podkladě vládního nařízení čís. 28/1936 Sb. z. a n. vydalo ministerstvo financí podrobné prováděcí
pokyny, jimiž jednak jednotné upravilo věcnou a místní příslušnost úřadů a řízení při provádění odpisů
v agendě přímých daní, daně z obratu a přepychové, jakož i dávky z majetku a z přírůstku na majetku,
jednak stanovilo směrnice pro přiznávání a zúčtování dobropisů; nejvyšší účetní kontrolní úřad zúčastnil
se prací, spojených s vydáním naznačených předpisů.

Upravovací akce má se týkati všech poplatníků, na jejichž daňových kontech byly koncem roku 1935
vykazovány nedoplatky za rok 1933 a roky předchozí. Podle zpráv finančních úřadů II. stolice přicházelo
by z celkového počtu 5, 845. 796 daňových kont pro tuto akci v úvahu 1, 316. 240 daňových kont s nedo-
platky do roku 1933. Rozšířením kompetence berních správ a finančních úřadů II. stolice bylo provedení
úpravy nedoplatků přesunuto hlavně na tyto úřady, neboť z vykázaného počtu kont s nedoplatky do roku
1933 připadá jen 1219 případů na daňová konta s nedoplatky vyššími než 300. 000 Kč, jichž úprava jest
vyhrazena ministerstvu financí.

Provedení této akce bude na prospěch zjednodušený způsob vyměřovacího řízení u menších poplat-
níků, zavedený vládním nařízením ze dne 24. ledna 1936, čís. 10 Sb. z. a n.; tím se uvolní více sil pro agendu
úpravy nedoplatků.

Z připojených dalších dvou přehledů jsou patrný jednak výše dobropisů, které byly již berními úřady
podle daňových deníků za měsíce leden až červenec 1936 připsány k dobru poplatníkům na jejich daňo-
vých kontech, jednak jejich vliv na výši daňového výnosu, dosaženého v měsících lednu až červenci roku
1936, jakož i jeho srovnání s výnosem, dosaženým za totéž období v roce 1935.

Pro úplnost dat o dobropisech uvádějí se v přehledech výsledky za měsíce leden až červenec z toho
důvodu, že platby, vykonané v posledních dnech měsíce června, na něž se ještě vztahuje ustanovení § 2
vládního nařízení čís. 28/1936 Sb. z. a n., došly v pokladničním zúčtování výrazu teprve v měsíci červenci.

Přehled o výnosu přímých daní, včetně přirážek samosprávných svazků a fondů v měsíci lednu až
červenci roků 1935 a 1936 a o dobropisech podle § 2 vládního nařízení čís. 28/1936 Sb. z. a n.

 

1

2

3

4

5

6

7 8

     

Z vykázané celkové hrubé

   

Z celkové platby Vybrané ber-

     

platby (sl. 2) připadá

   

ními úřady (sl. 4) bylo súčtová-

Rok

Období

Celková hrubá
platba na pří-
mých daních
s přirážkami a
příslušenstvím

na přímé daně
(včetně příslu-
šenství) vybí-
rané srážkou,
na něž se usta-
noveni § 2 vlád.
nař. č. 28/1936

na přímé daně
(včetně příslu-
šenství a přirá-
žek samospráv.
svazků a fondů)
vybírané ber-

Z platby ve sl.
4 připadá na
platbu odvede-
nou poplatníky,
majícími nárok
na dobropis

Výše dobropisů
přizvaných již
berními úřady
podle § 2 vlád.
nař. č. 28/1936
Sb. z. a n.
z platby ve sl. 5

no berními úřady

na přímé daně
s příslušen-
stvím

na přirážky
samospráv-
ných svazků a
fondů

     

Sb. z. a n. ne-

ními úřady

       
     

vztahuje

         
   

h

h

h

h

h

h

h

1935

leden

1. 689, 058. 397

55

228, 772. 752

35

1. 460, 285. 645

20

-

-

-

-

650, 726. 938

55

809, 558. 706

65

 

červe-

                           

1936

nec

2. 083, 078. 933

55

261, 655. 896

 

1. 821, 423. 037

55

981, 857. 332

10

41, 428. 598

20

995, 826. 423

80

825, 596. 613

75

II


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP