XIV
v oboru kap. 5 - ministerstvo národní obrany - vyšší potřeba vzniklá |
175, 007. 226 Kč 80 h; |
v oboru kap. 10 - ministerstvo školství a národní osvěty - příspěvky k od- |
27, 800. 284 Kč 65 h |
v oboru kap. 20 - ministerstvo financí (všeobecná pokladní správa) -: |
1, 911. 617 Kč 05 h |
b) výdaj spojený s úhradou kontokorentní zálohy dané |
1, 074. 978 Kč - h. |
V nepreliminovaných příjmech (str. 121 a 122) jsou vykázány: |
1. 382, 291. 189 Kč 80 h |
a to z losové půjčky podle zákona čís. 100/1921 Sb. z. a n. (3, 978. 925 Kč b) příjmy ze státní ošacovací akce podle zmocňovacího zákona čís. 337/1920 |
25. 331 Kč 55 h. |
Přesuny úvěrů.
Postup při opatřování rozpočtové úhrady pro výdaje v případech, kdy povolený úvěr nestačil na
úhradu potřeby a nebo, kdy se objevila nutná potřeba úvěrem v rozpočtu neopatřená, byl upraven článkem
XII a XIII finančního zákona stejně jako v dřívějších letech v ten smysl, že úhrada vyšších než prelimino-
vaných nebo rozpočtem neopatřených výdajů úsporami mohla býti za určitých předpokladů provedena jen
v mezích kapitoly, kdežto k výdajům, kterými byl překročen celkový úvěr kapitoly, nebo k překročení cel-
kových osobních výdajů kapitoly bylo třeba souhlasu Národního shromáždění, úvěrových přesunů v me-
zích téže kapitoly projednal nejvyšší účetní kontrolní úřad v roce 1935 celkem 489 na úhrnnou částku
106, 332. 898 Kč 40 h a to na nutné doplnění úvěrů preliminovaných 386 v úhrnné částce 68, 164. 546 Kč
65 h a na úhradu výdajů nepreliminovaných 103 v úhrnné částce 38, 168. 351 Kč 75 h. Oproti roku minu-
lému (371 přesun s obnosem 133, 892. 472 Kč 70 h) se počet projednávaných úvěrových přesunů sice zvýšil,
celková částka se však značně snížila. Vysvětlení možno hledati v postupujícím přesnějším vymezování
rozpočtových úvěrů.
Značnější přesuny byly zejména:
a) při ministerstvu vnitra vzešla vyšší potřeba na služební platy, výzbroj a výstroj a ostatní
služební výdaje zaměstnanců v policejní službě. U četnictva si vyžádalo větších výdajů vybudování
motorisace v pátrací službě a zřízení četnických leteckých oddílů. Rovněž větších nákladů bylo třeba
na diety z titulu vedení dvojí domácnosti. Z důvodů kulturních bylo nutno poskytnouti různým humán-
ním a sociálním institucím větších podpor. Místní zařízení nové budovy zemského úřadu v Užhorodě
vyžádalo si většího nákladu, než bylo předpokládáno. Bylo nutno zakoupiti služební automobil pro gu-
vernéra Podkarpatské Rusi;
b) při ministerstvu školství a národní osvěty v důsledku vyššího nákladu na platy,
po případě honoráře za přespočetné hodiny učitelů národních škol a profesorů (učitelů středních a od-
borných škol), za substituční odměny a za suplování přednášek na vysokých školách, na akce rázu
kulturně-historického a osvětového, na úhradu schodků Národního divadla v Praze za minulé roky a na
příspěvky pro administrativní a jiné potřeby církví, konečně v důsledku nepreliminovaného nákladu
pro nezaměstnanou inteligenci;
c) při ministerstvu zemědělství vyžádaly si většího nákladu podpory hospodářským a hos-
podyňským školám, zemědělským ústavům a institucím, dále cestovné a platy smluvních zaměstnanců
hospodářsko-technické služby u politických úřadů v důsledku zvýšené činnosti. Přesunem bylo nutno
opatřiti úhradu i na výstavbu veřejných obilních skladišť na Slovensku a Podkarpatské Rusi;
XV
d) při ministerstvu veřejných pracív důsledku vyšších výdajů na správu státních budov,
oprav a úprav budov pro vojenské gymnasium v české Třebové, větších provozních výdajů státních
aerolinií, úhrady denních platů výpomocných dělníků, obstarávajících prozatímně cestářskou službu
na uprázdnéných cestářských úsecích, dále pro zvýšený provoz říčních přístavů a udržování plaveb-
ního telefonu. Většího nákladu si vyžádaly cestovní výlohy státních techniků pro zvýšenou stavební
činnost dohlédací na stavby nestátní (zemské a okresní) pro zvýšený počet novostaveb menšinových
škol, druhého státního reálného gymnasia v Praze XII., československého státního pavilonu na svě-
tové výstavě v Bruselu, na úpravné práce v budově zakoupené od spolku YWCA v Brně, na budovu pro
chemický ústav české techniky v Praze II., na přístavbu pavilonu v byv. kadetní škole v Praze IV.,
rekonstrukci ústředního topení krajského soudu v Litoměřicích, nástavbu okresního soudu v Praze-
žižkově, na zakoupení domu pro umístění policejního komisařství v Praze VIL, objektů Nové výsta-
viště v Praze VIL, budovy pro konsulát ČSR v Galaci a v Záhřebe, budovy v Olomouci pro bohoslovec-
kou fakultu, finanční úřady v Trutnově a okresní soud v Žilině;
e) při ministerstvu veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy pro vyšší
náklad na platy smluvních zaměstnanců a denní platy a mzdy zaměstnanců serologického oddělení
při Státním zdravotním ústavu v Praze, v důsledku zvýšeného provozu zmíněného ústavu. Větší po-
třeby si vyžádaly zdravotní náklady státních nemocnic v Mukačevě a na Ostravsku, jakož i při-
jetí většího počtu sil na denní platy a mzdy ve státní nemocnici v Bratislavě. Bylo nutno zaplatiti
obci pražské vodné za vodu spotřebovanou na Masarykově státním stadionu na Strahově v minulých
letech;
f) při ministerstvu financí bylo třeba virementní úhrady pro náhradu služebních platů za-
městnanců státních drah přidělených finančním úřadům; v důsledku zvýšení interkaláře proti roz-
počtovému návrhu, snížení platových srážek, přijímání zaměstnanců na nově systemisovaná místa a
výplaty aspirantského příspěvku vzrostly náklady na platy zaměstnanců. Rovněž přesazení přeby-
tečných zaměstnanců od ředitelství státního dluhu k finančním úřadům administrativním a berním
vyžádalo si nepředvídaných osobních výdajů. Větší potřeba projevila se na cestovném a stravném
měřičského úřednictva v důsledku jeho rozmnožení a většího počtu pracovních dnů pro intensivnější
provádění triangulačních prací. Z téhož důvodu zvýšil se i náklad na nákup měřičských přístrojů. Zvý-
šila se též potřeba na řádné a mimořádné věcné výdaje zvýšeným nákladem na cestovné a stravné
pro berní vykonavatele v důsledku intensivnější ho vymáhání daní. Větší výdaje byly spojeny s dozo-
rem nad pořádáním věcných loterií. Přesunem bylo nutno opatřiti úhradu na odměny zástupcům
státu ve správních a dozorčích radách společností smíšených a se státní účastí. Překročení úvěru vy-
žádalo si přezbrojení finanční stráže a zvýšení nájemného u některých úřadů finanční správy.
VEŘEJNÉ DÁVKY.
Depurace nedoplatků přes snahu finanční správy ani v roce 1935 podstatně nepokročila. Její
postup v roce 1935, jakož i v rocích 1930 až 1934 jest patrný z dále uvedených dvou přehledů (I a II), jaké
byly poprvé připojeny k závěrečnému účtu za rok 1934, v nichž se nedoplatky uvádějí bez odpočtení pře-
platků. V obou těchto přehledech vykazuje se snížení, resp. zvýšení nedoplatků proti jejich stavu koncem
roku předchozího jednak číselně, jednak v procentech. Nově vkládá se do této stati celkový přehled
o právních poplatcích včetně odpisů v rocích 1929 až 1935.
I. Přehled o celkových nedoplatcích veřejných dávek.
Rok |
Nedoplatky |
Snížení - zvýšeni |
|||
Kč |
h |
Kč |
h % |
||
1929 |
4. 926, 968. 558 |
61 |
- |
- |
- |
1930 |
4. 788, 543. 617 |
32 |
138, 424. 941 |
29 |
2. 8095 |
1931 |
4. 702, 256. 760 |
77 86, 286. 856 |
55 |
1. 8019 |
|
  |   |   |   |   | |
1932 |
4. 801, 574. 011 |
40 |
99, 317. 250 |
63 |
2. 1121 |
1933 |
4. 866, 436. 181 |
80 |
64, 882. 170 |
40 |
1. 3508 |
1934 |
4. 845, 906. 453 |
65 |
20, 529. 728 |
15 |
0. 4219 |
1935 |
4. 657, 920. 339 |
10 |
187, 986. 114 |
55 |
3. 8793 |
  |   |   |   |   |   |
XVI
II. Přehled o nedoplatcích jednotlivých druhů veřejných dávek.
Rok |
Přímé daně |
Daň z obratu a daň přepychová |
||||||||
nedoplatky |
snížení - zvýšeni |
% |
nedoplatky |
snížení - zvýšeni |
% |
|||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||
1929 |
2. 832, 885. 805 |
01 |
- |
- |
- |
1. 384, 716. 363 |
59 |
- |
- |
- |
1930 |
2. 551, 761. 316 |
66 |
281, 124. 488 |
35 |
9. 9236 |
1. 431, 809. 606 |
24 |
47, 093. 242 |
65 |
3. 4009 |
1931 |
2. 329, 522. 837 |
61 |
222, 238. 479 |
05 |
8. 7092 |
1. 519, 234. 711 |
11 |
87, 425. 104 |
87 |
6. 1059 |
1932 |
2. 339, 971. 856 |
75 |
10, 449. 019 |
U |
0. 4485 |
1. 527, 731. 043 |
45 |
8, 496. 332 |
34 |
0. 5592 |
1933 |
2. 201, 877. 940 |
66 |
138, 093. 916 |
10 |
5. 9015 |
1. 571, 400. 809 |
40 |
43009. 765 |
95 |
2. 8585 |
1934 |
2. 193, 960. 246 |
45 |
7, 917. 694 |
20 |
0. 3596 |
1. 723, 867. 835 |
10 |
152, 407. 025 |
70 |
9. 7026 |
1935 |
2. 048, 733. 827 |
85 |
145, 226. 418 |
60 |
6. 6194 |
1. 726, 156. 525 |
70 |
2288. 690 |
60 |
0. 1327 |
Rok |
Spotřební daně |
Poplatky |
||||||||
nedoplatky |
snížení - zvýšeni |
% |
nedoplatky |
snížení - zvýšení |
% |
|||||
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
|||
1929 |
175, 740. 439 |
24 |
- |
- |
- |
533, 625. 950 |
77 |
- |
- |
- |
1930 |
170, 920. 297 |
07 |
4, 820. 142 |
17 |
2. 7428 |
634, 052. 397 |
35 |
100, 426. 446 |
58 |
188196 |
1931 |
165, 413. 037 |
20 |
5, 507. 259 |
87 |
3. 2221 |
688, 086. 174 |
85 |
54, 033. 777 |
50 |
8. 5220 |
1932 |
158, 796. 214 |
25 |
6, 616. 822 |
95 |
4. 0002 |
775, 074. 896 |
95 |
86, 988. 722 |
10 |
126421 |
1933 |
161, 193. 779 |
35 |
2, 397. 565 |
10 |
1. 5098 |
931, 963. 652 |
40 |
156, 888. 755 |
45 |
20. 2417 |
1934 |
144, 891. 213 |
20 |
16, 302. 566 |
15 |
10. 1136 |
783, 187. 158 |
90 |
148, 776. 493 |
50 |
15. 9638 |
1935 |
156, 901. 956 |
30 |
12, 010. 743 |
10 |
8. 2895 |
726, 128. 029 |
25 |
57, 059. 129 |
65 |
7. 2855 |
Snížení celkových nedoplatků u přímých daní bylo i v roce 1985 způsobeno hlavně ubýváním |
|
nedoplatků za roky 1926 a předchozí. Tyto nedoplatky za roky 1926 a předchozí činily počátkem roku |
|
1935 .......................... |
821, 861. 640 Kč 30 h |
a do konce roku 1935 se snížily na ................ |
661, 021. 670 Kč 65 h, |
tedy o částku ....................... |
160, 839. 969 Kč 65 h. |
Ježto snížení celkových nedoplatků činí pouze ........... |
145, 226. 418 Kč 60 h, |
projevilo se u nedoplatků za roky 1927 a další i v roce 1935 další jejich zvý- |
  |
šení o částku ....................... |
15, 613. 551 Kč 05 h, |
takže celkové nedoplatky za roky 1927 a další činily koncem roku 1935... |
1. 387, 712. 157 Kč 20 h. |
V roce 1935 byla na přímých daních (včetně příslušenství) předepsána běžně |
  |
za rok 1934 částka ..................... |
1. 554, 281. 492 Kč 50 h. |
V této částce jest však zahrnut předpis přímých daní (včetně příslušenství) |
  |
vybíraných srážkou částkou .................. |
399, 369. 920 Kč 85 h, |
takže na přímé daně předepsané k přímému placení připadá z celkového běž- |
  |
ného předpisu pouze částka .................. |
1. 154, 911. 571 Kč 65 h. |
Nahromadily se tedy u berních úřadů v osmiletí 1928 až 1935 nové daňové nedoplatky za roky 1927 až |
|
1934, jež ve svém úhrnu převyšují celé přímé daně předepsané v roce 1935 za rok 1934 k přímému pla- |
|
cení u berních úřadů. |
  |
Stoupající tendence celkových nedoplatků daně z obratu a daně přepychové nebyla ani |
|
v roce 1935 ještě zcela zastavena. |
  |
Nedoplatky za roky 1926 a předchozí, které počátkem roku 1935 činily |
266, 883. 836 Kč 05 h, |
se v roce 1935 snížily o ................... |
39, 236. 647 Kč 60 h, |
  |
227, 647. 188 Kč 45 h; |
poněvadž však celkové nedoplatky se zvýšily o ........... |
2, 288. 690 Kč 60 h, |
stouply i v roce 1935 nedoplatky za roky 1927 a další celkem o ..... |
41, 525. 338 Kč 20 h |
a činily koncem roku 1935 .................. |
1. 498, 509. 337 Kč 25 h. |
XVII
Na dani z obratu a dani přepychové, vyměřované vyměřovacími úřady pro přímé daně, byla berními úřady v roce 1935 předepsána běžně za rok 1934 |
  |
částka ......................... |
1. 763, 403. 630 Kč 35 h. |
Nahromadily se tudíž i u daně z obratu a daně přepychové nedoplatky, jež svou celkovou výší dosa-
hují již téměř výše celého posledního běžného jednoročního předpisu. Nedoplatky za roky 1927 a další
odpovídají pak již 85% tohoto jednoročního běžného předpisu.
Z uvedeného je patrno, že potřeba urychleného provedení depurace nedoplatků přímých daní i daně
z obratu a daně přepychové zůstala i nadále velmi naléhavým a velmi důležitým úkolem finanční správy.
Potřeba urychleného zlikvidování daňových nedoplatků byla také předmětem jednání výboru Parlamentní
úsporné a kontrolní komise, jemuž nejvyšší účetní kontrolní úřad předložil některé náměty na provedení
rychlé likvidace a sdělil je zároveň ministerstvu financí.
Podstatné snížení daňových nedoplatků následkem generelní úlevy, poskytnuté poplatníkům podle § 7
zákona o půjčce práce čís. 48/1933 Sb. z. a n. se neprojevilo; ukázalo se tu, že depuraci nedoplatků bude
možno úspěšně provésti jen individuelním posuzováním každého jednotlivého případu. K usnadnění indi-
viduelního řešení úpravy a uspořádání nedoplatků byl pro dobu do konce roku 1936 zjednán vládním naří-
zením ze dne 30. ledna 1936, čís. 28 Sb. z. a n. zákonný podklad pro jednotné posuzování odpisů pravo-
platně předepsaných daní přímých a daně z obratu a přepychové bez rozdílu let, kterých se týkají; cit.
vládním nařízením byly zároveň poskytnuty výhody při placení uvedených daní těm poplatníkům, kteří
měli svou splatnou daňovou povinnost za rok 1934 a roky předchozí koncem roku 1935 zcela vyrovnánu.
Úlevy přiznávají se těmto poplatníkům ve formě dobropisů z plateb, vykonaných v prvém pololetí roku
1936.
Na podkladě vládního nařízení čís. 28/1936 Sb. z. a n. vydalo ministerstvo financí podrobné prováděcí
pokyny, jimiž jednak jednotné upravilo věcnou a místní příslušnost úřadů a řízení při provádění odpisů
v agendě přímých daní, daně z obratu a přepychové, jakož i dávky z majetku a z přírůstku na majetku,
jednak stanovilo směrnice pro přiznávání a zúčtování dobropisů; nejvyšší účetní kontrolní úřad zúčastnil
se prací, spojených s vydáním naznačených předpisů.
Upravovací akce má se týkati všech poplatníků, na jejichž daňových kontech byly koncem roku 1935
vykazovány nedoplatky za rok 1933 a roky předchozí. Podle zpráv finančních úřadů II. stolice přicházelo
by z celkového počtu 5, 845. 796 daňových kont pro tuto akci v úvahu 1, 316. 240 daňových kont s nedo-
platky do roku 1933. Rozšířením kompetence berních správ a finančních úřadů II. stolice bylo provedení
úpravy nedoplatků přesunuto hlavně na tyto úřady, neboť z vykázaného počtu kont s nedoplatky do roku
1933 připadá jen 1219 případů na daňová konta s nedoplatky vyššími než 300. 000 Kč, jichž úprava jest
vyhrazena ministerstvu financí.
Provedení této akce bude na prospěch zjednodušený způsob vyměřovacího řízení u menších poplat-
níků, zavedený vládním nařízením ze dne 24. ledna 1936, čís. 10 Sb. z. a n.; tím se uvolní více sil pro agendu
úpravy nedoplatků.
Z připojených dalších dvou přehledů jsou patrný jednak výše dobropisů, které byly již berními úřady
podle daňových deníků za měsíce leden až červenec 1936 připsány k dobru poplatníkům na jejich daňo-
vých kontech, jednak jejich vliv na výši daňového výnosu, dosaženého v měsících lednu až červenci roku
1936, jakož i jeho srovnání s výnosem, dosaženým za totéž období v roce 1935.
Pro úplnost dat o dobropisech uvádějí se v přehledech výsledky za měsíce leden až červenec z toho
důvodu, že platby, vykonané v posledních dnech měsíce června, na něž se ještě vztahuje ustanovení § 2
vládního nařízení čís. 28/1936 Sb. z. a n., došly v pokladničním zúčtování výrazu teprve v měsíci červenci.
Přehled o výnosu přímých daní, včetně přirážek samosprávných svazků a fondů v měsíci lednu až
červenci roků 1935 a 1936 a o dobropisech podle § 2 vládního nařízení čís. 28/1936 Sb. z. a n.
  |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 8 |
||||||||
  |   |   |
Z vykázané celkové hrubé |
  |   |
Z celkové platby Vybrané ber- |
|||||||||
  |   |   |
platby (sl. 2) připadá |
  |   |
ními úřady (sl. 4) bylo súčtová- |
|||||||||
Rok |
Období |
Celková hrubá |
na přímé daně |
na přímé daně |
Z platby ve sl. |
Výše dobropisů |
no berními úřady |
||||||||
na přímé daně |
na přirážky |
||||||||||||||
  |   |   |
Sb. z. a n. ne- |
ními úřady |
  |   |   |   | |||||||
  |   |   |
vztahuje |
  |   |   |   |   | |||||||
  |   |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
Kč |
h |
1935 |
leden |
1. 689, 058. 397 |
55 |
228, 772. 752 |
35 |
1. 460, 285. 645 |
20 |
- |
- |
- |
- |
650, 726. 938 |
55 |
809, 558. 706 |
65 |
  |
červe- |
  |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |   |
1936 |
nec |
2. 083, 078. 933 |
55 |
261, 655. 896 |
  |
1. 821, 423. 037 |
55 |
981, 857. 332 |
10 |
41, 428. 598 |
20 |
995, 826. 423 |
80 |
825, 596. 613 |
75 |
II