IX

Oddíl A. úvěrní operace:

 

Příjem .........................

2. 357, 096. 650 Kč - h

Výdaj .........................

1. 654, 355. 089 Kč 80 h

přebytek ........................

702. 741. 560 Kč 20 h.

V příjmech jsou obsaženy: hodnota dluhopisů vydaných na zaplacení pohledávek z válečných dodávek,
výtěžky krátkodobých půjček uzavřených jednak podle zvláštních zákonných zmocnění, jednak podle
zmocnění udělených ministru financí ve finančním zákoně na rok 1935 a náhrada výdajů uhrazených z vý-
těžku úvěrních operací.

Ve výdajích jsou obsaženy vedle úhrady plateb na nepreliminované výdaje na rozpočet, jichž krytí
bylo opatřeno úvěrními operacemi, úhrada nepreliminovaných výdajů skupiny IV - správa státního
dluhu -, vrácený výtěžek IV. státní půjčky, hodnota státních dluhopisů připadajících na úhradu pohle-
dávek za válečné dodávky a splátky státního dluhu provedené přímo z výtěžků úvěrních operací.

Oddíl B. Zálohy:

 

Příjem .........................

1. 726, 162. 163 Kč 30 h

Výdaj .........................

172, 070. 116 Kč - h

přebytek ........................

1. 554, 092. 047 Kč 30 h.

V příjmech jsou obsaženy: ryzí příjem z hospodaření kmenovým jměním náboženských matic a stu-
dijních fondů, přechodná záloha poskytnutá Poštovní spořitelnou státní správě finanční podle ustanovení
§ 25, odst. 2c), zákona čís. 143/1930 Sb. z. a n., další splátky na zálohy vyplacené z mimoetátu v dřívěj-
ších letech, splátka zálohy dané Zemské bance k intervenčním nákupům státních dluhopisů a splátka od
místních drah Otrokovice-Zlín-Vizovice a Svinov-Klimkovice na zálohy poskytnuté k úhradě schodků
do roku 1923.

Ve výdajích jest obsažena splátka zbytku zálohy poskytnuté v roce 1933 konsorciem peněžních ústavů
na regulaci kursů státních dluhopisů.

Účiny kontokorentní (průběžné).

 

Výsledek hospodářství kontokorentního (průběžného) byl v roku 1935
tento:

 

Počáteční stav: pasivní saldo nedoúčtovaných položek koncem roku 1934..

620, 393. 055 Kč 90 h

příjmy v roce 1935 (str. 381) .................

61. 842, 273. 987 Kč 18 h

úhrnem...

62. 462, 667. 043 Kč 08 h

výdaje v roce 1935 (str. 383) .................

62. 524, 250. 689 Kč 98 h.

Konečný stav: aktivní saldo nedoúčtovaných položek koncem roku 1935..

61, 583. 646 Kč 90 h.

Odečte-li se toto saldo od pokladní hotovosti z realního (působivého) hospo-
daření ......................

753, 415. 979 Kč 85 h,

vyplývá skutečná pokladní hotovost k 31. prosinci 1935 ........

691, 832. 332 Kč 95 h,

která jest proti pokladní hotovosti z konce roku 1934 .......

773, 238. 319 Kč 85 h

nižší o ....................

81, 405. 986 Kč 90 h.

Toto snížení pokladní hotovosti rovná se rozdílu mezi schodkem z hospodaření
kontokorentního (průběžného) během roku 1935 ...........

681, 976. 702 Kč 80 h

a přebytkem z hospodářství působivého (na rozpočet a mimo rozpočet)..

600, 570. 715 Kč 90 h.

Aktivní saldo nedoúčtovaných položek ..............

61, 583. 646 Kč 90 h

jest rozdíl zůstatků ke konci roku 1935 nevyrovnaných průběžných výdajů
(pohledávek) ...........

1. 197, 793. 709 Kč 20 h

(koncem roku 1934 - 1. 373, 065. 442 Kč 30 h) a
nevyrovnaných průběžných příjmů (dluhů) ............

1. 136, 210. 062 Kč 30 h

(koncem roku 1934 - 1. 993, 458. 498 Kč 20 h).

 

Oproti stavu koncem roku minulého se snížily:
nedoúčtované položky aktivní o ..............

175, 271. 733 Kč 10 h

a pasivní o .....................

857, 248. 435 Kč 90 h.

V aktivních nedoúčtovaných položkách se snížily hlavně zálohy samosprávným svazkům a nevyúčto-
vané zálohy z prvních let popřevratových a také byl nižší stav přechodných záloh, vyrovnaných v prvních
pěti měsících příštího roku. Značné snížení pasivních nedoúčtovaných položek spočívá hlavně v tom, že zá-
lohy poskytované Poštovní spořitelnou k doplnění pokladních hotovostí státních jsou v roku 1935 vyká-
zány v příjmech mimo rozpočet; vedle toho se také snížily pokladní zůstatky fondů a stav ostatních vkladů,
naproti tomu vznikly nové průběžné příjmy a to z hodnoty vydaných dodavatelských poukázek a ze zá-
soby naražených stříbrných mincí uložené u Národní banky.


X

ÚČET SPRÁVNÍ.

Článkem I. finančního zákona ze dne 19. prosince 1934, čís. 256 Sb. z. a n.,
byly na rok 1935 stanoveny veškeré výdaje státní správy částkou....

7. 983, 298. 400 Kč - h

a na jejich úhradu příjmy státní správy (rozpočtová skupina I) částkou..

7. 985, 255. 600 Kč - h;

státní rozpočet předvídal tedy přebytek .............

1, 957. 200 Kč - h.

V části 2 tohoto účtu "Přehledné srovnání příjmové a výdajové náležitosti
s rozpočtem a ryzí výsledek rozpočtového hospodaření" (str. 6 a 7) se vy-
kazuje:
náležitost preliminovaných státních výdajů částkou .........

8. 600, 553. 128 Kč 10 h

a náležitost preliminovaných státních příjmů částkou ........

7. 025, 903. 956 Kč 35 h,

takže v náležitosti vyplývá u účinů preliminovaných schodek ......

1. 574, 649. 171 Kč 75 h.

U účinů nepreliminovaných založených na zvláštních právničil titulech
činí:

 

náležitost výdajová ............ 1. 588, 085. 296 Kč 30 h

 

náležitost příjmová ............ 1. 382, 316. 521 Kč 35 h

 

tudíž vyplývá v náležitosti schodek ...............

205, 768. 774 Kč 95 h.

Celkový výsledek hospodaření na rozpočet za rok 1935 končí tedy v ná-
ležitosti schodkem .....................

1. 780, 417. 946 Kč 70 h

a je proti rozpočtem očekávanému přebytku ...........

1, 957. 200 Kč - h

nepříznivější o .....................

1. 782, 375. 146 Kč 70 h.

Schodek byl způsoben vyššími výdaji nad rozpočet u kapitol: 1, 5, 13, 16, 17 a 20 celkem
661, 832. 610 Kč 95 h, z nichž po použití úspor dosažených u ostatních kapitol v celkové výši 44, 577. 882 Kč
85 h zůstalo neuhrazeno 617, 254. 728 Kč 10 h, dále nepreliminovanými výdaji, které bylo třeba ve výši
205, 768. 774 Kč 95 h hraditi z příjmů na rozpočet, a konečně tím, že příjmová náležitost zůstala za roz-
počtem o 959, 351. 643 Kč 65 h.

Účiny preliminované.

 

Při srovnání náležitosti preliminovaných výdajů ........

8. 600, 553. 128 Kč 10 h

s výdaji rozpočtenými ....................

7. 983, 298. 400 Kč - h

jeví se překročení .....................

617, 254. 728 Kč 10 h.

Překročení vzniklo u kapitol:

 

1 - President republiky a kancelář presidenta republiky - v částce..

144. 453 Kč 30 h

5 - Ministerstvo národní obrany - v částce ...........

89, 810. 995 Kč 75 h

13 - Ministerstvo průmyslu, obchodu a živností - v částce .....

3, 084. 507 Kč 15 h

16 - Ministerstvo železnic - v částce .............

35. 349 Kč 30 h

17 - Ministerstvo sociální péče - v částce ...........

160, 056. 324 Kč 45 h

20 - Ministerstvo financí - v částce ..............

408, 700. 981 Kč - h

úhrnem...

661, 832. 610 Kč 95 h.

Naproti tomu docíleno úspor u ostatních kapitol jen .......

44, 577. 882 Kč 85 h.

Překročení rozpočtu kap. 1 - president republiky a kancelář presidenta republiky - vzniklo tím, že
následkem volby nového presidenta republiky v prosinci 1935 došlo k dvojnásobné výplatě platu presi-
dentského.

Překročení rozpočtu kap. 5 - ministerstvo národní obrany - vzniklo z vyšší potřeby u tit. 1 -
ústřední správa - 2, 112. 195 Kč 75 h, u tit. 2 - národní obrana - 84, 728. 686 Kč 50 h, u tit. 4 - so-
ciální péče o vojenské poškozence a legionáře, jejich rodiny a pozůstalé - 2, 978. 531 Kč 95 h, celkem
89, 819. 414 Kč 20 h, po odečtení úspory u tit. 3 - francouzská vojenská mise - 8. 418 Kč 45 h. Příčiny
překročení jsou podrobně uvedeny v příslušných vysvětlivkách u kap. 5, pod čís. 64-127.

Překročení rozpočtu kap. 13 - ministerstvo průmyslu, obchodu a živností - vzniklo z vyšší potřeby
u tit. 1, § 6 - zvelebování vývozu - 4, 477. 820 Kč 20 h, proti níž úspory u ostatních odvětví kap. 13
činily jen 1, 393. 313 Kč 05 h. K překročení úvěru došlo hlavně proto, že bylo třeba zaplatiti nájemci skla-
diště v Novém Sadu náhradu, která mu byla soudně přiznána, jakož i útraty sporu v úhrnné částce
3, 737. 000 Kč. Na vyrovnání tohoto výdaje nad rozpočet odvedlo ministerstvo obchodu do státních příjmů
na rozpočet z přebytku hospodaření byv. ústředny kovů částku 4, 867. 773 Kč 70 h, kterou dosud vedlo v evi-
denci jako pasivní nedoúčtovanou položku kontokorentní.

Překročení rozpočtu kap. 16 - ministerstvo železnic - spočívá ve vyšší potřebě na osobní výdaje
u tit. 1, § 2 - ústřední správa -, ke které došlo tím, že při tomto odvětví byl zúčtován náklad na perso-
nál, který bylo třeba přiděliti v důsledku některých organisačních změn a hlavně pro zvýšení agendy in-
vestiční ze stavu personálu podnikového do ústředí.


XI

Překročení rozpočtu kap. 17-ministerstvo sociální péče - vzniklo z vyšší potřeby u tit. 1, § 1 - plat
ministra - 514 Kč 90 h, u tit. 1, § 3 - sociální pojištění - 8, 421. 522 Kč, u tit. 1, § 4 - péče stavební a
bytová - 5, 468. 610 Kč 35 h, u tit. 4 - péče o válečné a poválečné poškozence - 7, 920. 192 Kč 25 h, u tit. 5,
§ 4 - péče o nezaměstnané - 133, 294. 897 Kč 20 h, u tit. 5, § 5 - náklad spojený s prováděním zákona
ze dne 21. března 1929, čís. 43 Sb. z. a n. o státních starobních podporách - 5, 924. 139 Kč 20 h, celkem
161, 029. 875 Kč 90 h, po odečtení úspory u ostatních odvětví kap. 17 celkem 973. 551 Kč 45 h. Podrobné
vysvětlivky těchto překročení jsou uvedeny pod čís. 447-473.

Překročení rozpočtu kap. 20 - ministerstvo financí - spočívá ve vyšší potřebě u tit. 5 - všeobecná
pokladní správa - v částce 417, 248. 182 Kč 95 h, proti níž stojí úspory u tit. 1-4 v úhrnné částce
8, 547. 201 Kč 95 h. Podrobnosti o příčinách tohoto překročení jsou uvedeny ve vysvětlivkách, čís. 587-614.

Vyšší potřeba nad rozpočet u kap. 1 - president republiky a kancelář presidenta republiky - vznikla
z ustanovení § 2 zákona z 21. prosince 1935, čís. 232 Sb. z. a n., v němž nutno spatřovati implicite i sou-
hlas Národního shromáždění k překročení úvěru kapitoly, jež by z toho důvodu vzniklo.

Souhlasu Národního shromáždění podle čl. XIII finančního zákona na rok 1935 vyžadují tato pře-
kročení celkových úvěrů kapitol:

a) u kap. 5 - ministerstvo národní obrany - v částce ......

89, 810. 995 Kč 75 h

b) u kap. 13 - ministerstvo průmyslu, obchodu a živností - v částce

3, 084. 507 Kč 15 h

c) u kap. 16 - ministerstvo železnic - v částce .........

35. 349 Kč 30 h

d) u kap. 17 - ministerstvo sociální péče - v částce .......

160, 056. 324 Kč 45 h

e) u kap. 20 - ministerstvo financí - v částce .........

408, 700. 981 Kč - h.

O projednání těchto překročení se uvádí:

kap. 5 - ministerstvo národní obrany - nejvyšší účetní kontrolní úřad upozorňoval během roku
ministerstvo národní obrany na nepostačitelnost některých úvěrů a nutnost, zajistiti včas úhradu vyšších
potřeb, pokud se týče opatřiti k vyšším výdajům souhlas Národního shromáždění podle čl. XIII finančního
zákona. Po uplynutí správního období upozornil pak přípisem ze dne 8. února 1936, čj. 20. 658/35-IV,
jak ministerstvo národní obrany, tak ministerstvo financí, aby dodatečný souhlas Národního shromáždění
k výdaji rozpočtem nekrytému byl opatřen včas tak, aby k němu mohlo býti přihlíženo při sestavování
státního závěrečného účtu a odůvodnění odchylek od rozpočtu. Ministerstvo národní obrany předložilo
dopisem ze dne 17. prosince 1935, čís. 4. 216 dův. VI 1 odděl. 1935 předsednictvu ministerské rady osnovu
vládního návrhu, jímž se žádalo o souhlas Národního shromáždění podle čl. XIII finančního zákona k pře-
kročení rozpočtu kap. 5 a dopisem pak ze dne 17. března 1936, čj. 11. 117 dův. V/4 odd. 1936, oznámilo výši
tohoto překročení částkou 89, 810. 995 Kč 75 h. Nejvyšší účetní kontrolní úřad požádal dopisem ze dne
27. března 1936, čj. 4. 248/36-IV ministerstvo financí o sdělení jeho postupu ve věci, jakož i ve věci pře-
kročení ostatních resortních rozpočtů, přicházejících v úvahu;

kap. 13 - ministerstvo průmyslu, obchodu a živností - při jednání o poukazu nepreliminované náhra-
dy, jímž celkový úvěr kapitoly měl býti překročen, upozornil nejvyšší účetní kontrolní úřad dopisem ze dne
17. prosince 1935, čís. 18. 073, ministerstvo obchodu, že v tomto případě je třeba opatřiti souhlas Národního
shromáždění podle čl. XIII finančního zákona na rok 1935 i přes to, že ke krytí poukazovaného výdaje byl
opatřen mimořádný příjem z odvedených dosud definitivně ve státních příjmech nezúčtovaných přebytků
ústředny kovů. Ministerstvo obchodu požádalo dopisem ze dne 9. března 1936, čís. 26. 099/36-II/D minister-
stvo financí, aby opatřilo potřebný souhlas Národního shromáždění;

kap. 16 - ministerstvo železnic - při zjištění vyšší potřeby nastalé u kap. 16, tit. 1, § 1, pol. 1 a § 2,
pol. 1, 2, 4, 7a, 10 a 15, o níž ministerstvo železnic uvědomilo nejvyšší účetní kontrolní úřad dopisem ze
dne 14. prosince 1935, čís. Pres. -1972/1935, vzal nejvyšší účetní kontrolní úřad dopisem ze dne 24. pro-
since 1935, čís. 19. 520/X-1935 sdělená opatření ministerstva železnic stran úhrady vyšší potřeby na vě-
domí s výjimkou úhrady vyšší potřeby na § 2, pol. 1 "Platy stálých a přidělených zaměstnanců", při níž
upozornil, že je třeba postupovati podle čl. XIII finančního zákona na rok 1935. Také ministerstvo financí
uvědomilo ministerstvo železnic dopisem ze dne 28. prosince 1935, čj. 144. 082/35-I-1, že k vyššímu výdaji
při kap. 16, tit. 1, § 2, pol. 1, jejž nelze uhraditi přesunem podle čl. XII finančního zákona, jest nutno ve
smyslu ustanovení čl. XIII finančního zákona na rok 1935 vyžádati si souhlas Národního shromáždění
a požádalo je, aby příslušný návrh zaslalo ministerstvu financí a předsednictvu ministerské rady. Mi-
nisterstvo železnic předložilo příslušný návrh předsednictvu ministerské rady dopisem ze dne 15.
ledna 1936, čís. Pres. 2. 056/35. Podle sdělení ministerstva financí ze dne 14. března 1936, čís. 9. 136/36 - I - 1,
požádalo předsednictvo ministerské rady ministerstvo financí, aby shora uvedený návrh pojalo do celkového
návrhu, kterým bude Národní shromáždění požádáno o udělení souhlasu k překročení kapitol u všech re-
sortů, u nichž k takovému překročení došlo.

kap. 17 - ministerstvo sociální péče - dopisem ze dne 4. prosince 1935, čís. P-4. 122-4/12, předložilo
ministerstvo sociální péče vládě výkaz výdajů, o nichž dospělo k poznání, že nebude je moci uhraditi z roz-
počteného úvěru, až vzrostou k náležitosti, a požádalo vládu, aby učinila potřebná opatření, aby Národním
shromážděním vysloven byl podle článku XIII finančního zákona na rok 1935 souhlas s překročením úvěru
kap. 17 o částku 113, 400. 000 Kč. Po sestavení konečných závěrkových výsledků objevilo se překročení vý-
dajů této kapitoly výše uvedenou částkou 160, 056. 324 Kč 45 h;


XII

kap. 20 - ministerstvo financí - dopisem ze dne 16. prosince 1935, čís. 19. 058/1. 267-II-1935, upo-
zornil nejvyšší účetní kontrolní úřad ministerstvo financí, že podle výsledků hospodaření do konce listo-
padu 1935 projevuje se překročení celkového úvěru kap. 20. Na toto upozornění zaslalo ministerstvo fi-
nancí dopisem ze dne 24. prosince 1935, čís. 143. 819/35-I/2c, předsednictvu ministerské rady osnovu vlád-
ního návrhu usnesení, aby Národní shromáždění vyslovilo podle či. XIII finančního zákona na rok 1935
dodatečný souhlas s výdaji 121, 000. 000 Kč v kap. 20 státního rozpočtu na rok 1935, které nelze hraditi
přesunem podle čl. XII uvedeného zákona; v dopise podotklo však, že výše překročení úvěru kap. 20 mohla
býti vyčíslena jen většinou podle prozatímních výsledků koncem listopadu 1935, takže nutno počítati s tím,
že do konce roku dozná ještě změn. Dopisem ze dne 12. května 1936, čís. 51. 092/36-I/2c, vyrozumělo mi-
nisterstvo financí nejvyšší účetní kontrolní úřad, že hodlá předložiti předsednictvu ministerské rady nově
upravenou osnovu vládního návrhu usnesení, aby Národní shromádžéní vyslovilo dodatečný souhlas podle
čl. XIII finančního zákona s výdaji 225, 000. 000 Kč v kap. 20 státního rozpočtu na rok 1935, které nelze
hraditi přesunem podle čl. XII uvedeného zákona. Při tom podotklo, že i pro tuto osnovu mohly býti vzaty
za základ jen poukázané výdaje za rok 1935, takže přesnou a definitivní vyšší potřebu kapitoly 20 v roce
1935 bude možno naprosto bezpečně zjistiti až ve státním závěrečném účtu za rok 1935, a že do osnovy ještě
nebyla také pojata úhrada kursovní ztráty v úhrnné částce 96, 022. 810 Kč 65 h, představující výlohy spo-
jené s regulací kursů státních ukládacích papírů v intervenčních akcích v letech 1926 až 1935, jak byly
po konečném vyúčtování ve správním roce 1935 zjištěny.

K účinům preliminovaným se ještě poznamenává:

Na osobní výdaje vlastní státní správy byla potřeba proti rozpočtu nižší

celkem, o........................ 24, 290. 529 Kč 56 h,

z čehož připadá na úsporu při osobních výdajích podle platových zákonů a nařízení částka 4, 823. 843 Kč
30 h a při ostatních osobních výdajích částka 19, 466. 686 Kč 26 h. Tyto úspory jsou výsledkem provádě-
ných úsporných opatření vlády při ustanovování státních zaměstnanců a při jich honorování za mimo-
řádné výkony. Srážky z platů zaměstnaneckých prováděné v důsledku vládních opatření úsporných činily
v roku 1935 u vlastní státní správy úhrnem 338, 277. 370 Kč 74 h a to srážky podle zákona čís. 204/1932
Sb. z. a n. 238, 133. 050 Kč 30 h a srážky podle vládního nařízení čís. 252/1933 Sb. z. a n. 100, 144. 320 Kč
44 h. U státních podniků činily srážky z platů zaměstnaneckých úhrnem 234, 188. 615 Kč 06 h, z čehož při-
padá na srážky podle zákona 204/1932 Sb. z. a n. 153, 060. 442 Kč 91 h a na srážky podle vládního na-
řízení čís. 252/1933 Sb. z. a n. 81, 128. 172 Kč 15 h.

Úvěr na osobní výdaje byl překročen u kap. 1 - president republiky a kancelář presidenta republiky -
o 151. 705 Kč, u kap. 5 - ministerstvo národní obrany - o 7, 942. 577 Kč 90 h a u kap. 16 - ministerstvo
železnic - o 313. 253 Kč 09 h. Potřeba na osobní výdaje podle platových zákonů a nařízení činí pro vlastní
státní správu 2. 540, 053. 856 Kč 70 h (29'53% celkové náležitosti preliminovaných výdajů na rozpočet,
str. 12) a potřeba na osobní výdaje podle platových zákonů a služebních řádů u státních podniků činí
2. 025, 466. 548 Kč 84 h (27'52% celkových provozních výdajů, str. 14).

Oproti náležitosti preliminovaných výdajů za rok 1934 ......

8. 029, 701. 801 Kč 80 h

jest náležitost preliminovaných výdajů za rok 1935 .........

8. 600, 553. 128 Kč 10 h

vyšší o .........................

570, 851. 326 Kč 30 h.

Ke zvýšení výdajů oproti roku 1934 došlo u všech kapitol vyjma kap. 14 - ministerstvo veřejných
prací - a kap. 18 - ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy. Příčina vyšších výdajů tkví
hlavně ve zvýšení rozpočtu na rok 1935 oproti rozpočtu na rok 1934 o částku 352, 632. 680 Kč a v tom, že
překročení celkových úvěrů kapitol bylo v roku 1935 o 218, 218. 646 Kč 30 h vyšší než v roku 1934, a to
hlavně u kap. 17 - ministerstvo sociální péče (více o 105, 342. 342 Kč 50 h), u kap. 5 - ministerstvo ná-
rodní obrany (více o 65, 635. 820 Kč 80 h) a u kap. 20 - ministerstvo financí (více o 46, 375. 751 Kč 05 h).

Náležitost preliminovaných státních příjmů ..........

7. 025, 903. 956 Kč 35 h

u srovnání s příjmy stanovenými rozpočtem ...........

7. 985, 255. 600 Kč - h

jeví se nižší o ......................

959, 351. 643 Kč 65 h.

Tento nepříznivý výsledek (o 12'02% státních příjmů méně, než bylo rozpočteno) má původ hlavně
ve schodku u příjmů kap. 20 - ministerstvo financí -, které oproti rozpočtu činí méně o 991, 504. 094 Kč
50 h. Za rozpočtem zůstaly příjmy z přímých daní o 326, 551. 651 Kč 95 h, z daně z obratu a přepychové
o 143, 576. 316 Kč 40 h, z cel o 133, 132. 769 Kč 50 h, ze spotřebních daní o 135, 588. 161 Kč 15 h, z poplatků
o 144, 448. 482 Kč 85 h, ze státních podniků o 171, 808. 182 Kč 30 h, celkem 1. 055, 105. 564 Kč 15 h; proti
nim stojí vyšší příjmy u ostatních odvětví kapitoly v úhrnné částce pouze 63, 601. 469 Kč 65 h.

Dále vykazuje oproti preliminovaným příjmům schodek v částce 32, 985. 694 Kč 20 h kap. 10 - mini-
sterstvo školství a národní osvěty - z důvodu, že do rozpočtu byl zařazen značně vyšší příjem ze škol-
ného na středních a vysokých školách, avšak zvýšení dosavadního školného provedeno nebylo; také u kap. 3
- předsednictvo ministerské rady - objevuje se schodek proti rozpočtu v částce 2, 122. 007 Kč 30 h, jenž
spočívá v nižších příjmech státního úřadu statistického. Vyšších příjmů oproti rozpočtu bylo dosaženo
hlavně u kap. 19 -- odpočivné a zaopatřovací platy - v částce 29, 176. 264 Kč 75 h ze zaměstnaneckých pří-
spěvků pensijních, u kap. 17 - ministerstvo sociální péče - v částce 13, 112. 542 Kč 75 h vzniklých z náhrad
zálohově vyplacených příspěvků sociálního pojištění a z předepsaných náhrad přeplatků vzniklých při vý-
platě zejména důchodů válečných poškozenců a podpor v nezaměstnanosti, u kap. 13 - ministerstvo pru-


XIII

myslu, obchodu a živností - z poplatků za dovozní a vývozní povolení a z poplatků patentních, kap. 18
- ministerstvo veřejného zdravotnictví a tělesné výchovy - z předepsaného léčebného ve státních nemoc-
nicích a zdravotních ústavech, u kap. 14 - ministerstvo veřejných prací - na nájemném ze státních obyt-

ných budov a z cejchovních poplatků.

Oproti náležitosti preliminovaných příjmů za rok 1934 .....

7. 774, 149. 785 Kč 55 h

jest náležitost preliminovaných příjmů za rok 1935 ........

7. 025, 903. 956 Kč 35 h

nižší o ........................

748, 245. 829 Kč 20 h.

Nižší příjmy oproti roku 1934 byly hlavně u kap. 20 - ministerstvo financí - byly nižší příjmy
na dani z obratu a přepychové, na poplatcích, na spotřebních daních, na monopolech a ze státních
podniků, kdežto z přímých daní a cel bylo dosaženo vyšších příjmů a proti roku 1934 odpadl příjem z pře-
depsané náhrady na zálohu 150 milionů od Státního pozemkového úřadu a u kap. 14 - ministerstvo ve-
řejných prací - byl nižší příjem na sníženém příspěvku ze silničního fondu.

Účiny nepreliminované.

Ve výdajích nepreliminovaných (str. 118-120) vykazují se v části A výdaje (uhrazené podle zákonů
jich se týkajících z příjmů mimo rozpočet) a to:

v oboru kap. 6 - ministerstvo vnitra - náklad na
novou puškou .......
úhrada přídělem z půjčky práce
Sb. z. a n. )

přezbrojení četnictva
(zákon čís. 48/1933

5, 301. 215 Kč - h

v oboru kap. 14 - ministerstvo veřejných prací

-:

 

a) náklady na:
1. letectví .......

16, 126. 584 Kč 75 h

 

2. elektrisaci státu....

997. 350 Kč - h

 

3. silnice a mosty....

5, 673. 353 Kč 40 h

 

4. plavebnictví .....

624. 091 Kč 40 h

 

5. stavby budov a koupě re-
alit pro potřeby civilní

   

státní správy .....

10, 176. 785 Kč 65 h

33, 598. 165 Kč 20 h

úhrada přídělem z půjčky práce (zákon čís. 48/1933
Sb. z. a n. )

 

b) náklad na stavby státních obytných domů....
úhrada podle zákona čís. 35/1923 Sb. z. a n. z vý-
těžku losové půjčky (zákon, čís. 100/1921 Sb. z.
a n. )

3, 978. 925 Kč 95 h

v oboru kap. 20 - ministerstvo financí (všeobecná pokladní správa) -:
a) příděl na investice ve vojenské továrně na letadla.
ze státní investiční půjčky (zákon čís. 35/1931 Sb.
z. a n. )

400. 000 Kč - h

b) příděly z půjčky práce (zákon čís. 48/1933 Sb.
z. a n. ):

 

1. ministerstvu národní obra-
ny na doplnění augmen-
tačních zásob, vojenského
materiálu a některých po-
mocných zařízení...

94, 240. 919 Kč 05 h

 

2. státnímu fondu pro vodo-
hospodářské meliorace..

25, 000. 000 Kč - h

 

3. státním podnikům...

168, 844. 453 Kč 80 h

 

4. samosprávným svazkům.

53, 548. 666 Kč 15 h

341, 634. 039 Kč - h

c) zálohy podle čl. XVII finančního zákona na rok 1935
na investiční potřeby státních podniků .....
úhrada z výtěžku půjčky podle čl. XIV, lit. c) fi-
nančního zákona na rok 1934

189, 369. 088 Kč 10 h

d) výdaje podle zákona čís. 127/1934 Sb. z. a n. o úpravě
rozpočtu vojenské správy ..........
úhrada z výtěžků úvěrních operací podle § 2, odst.
2 téhož zákona.

808, 009. 756 Kč 55 h

V části B vykazují se nepreliminované výdaje, pro které nebyla zákony, o něž se opírají, stanovena
zvláštní úhrada a které bylo proto třeba hraditi z příjmů na rozpočet, a to:


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP