87

V § 293, odst. 3, jest pak pamatováno
ještě na opravu poplatků z prodlení nebo
dobropisů dříve již vypočtených, dojde-li
později ku změně (snížení) původního je-
jich základu následkem odpisu daně (přirá-
žek, příslušenství) nebo následkem nižšího
skutečného předpisu, než byla povinnost po-
dle § 269. Oprava se provede ve formě při-
znání dodatečného dobropisu za minulou
dobu, na kterou zpětně působí ta změna zá-
kladu, která zavdala podnět k opravě. Sou-
hlasně jako v § 271 se i zde finanční správě
ukládá lhůta, do které musí býti dobropis
přiznán, a to ve prospěch poplatnictva lhůta
pouze jednoroční (u úroků z prodlení platí
lhůta dvouletá).

Proti dosavadnímu zákonnému stavu se
zkracuje lhůta 6 let, do které mohl poplat-
ník bez ztráty nároku dosud uplatňovati
svůj nárok na nahrazovací úroky, na lhůtu
4 roků, při čemž však lhůta tato plyne te-
prve po uplynutí kalendářního roku, ve kte-
rém bylo poplatníkovi zasláno vyúčtování
podle § 273, odst. 4, kdežto lhůta 6 let se
počítala ode dne zpravení poplatníka o do-
ručení skutečného předpisu nebo rozhod-
nutí o odvolání, které založilo nárok na na-
hrazovací úroky. Jde tedy jen o zdánlivé
zkrácení lhůty.

Aby výhody dobropisů nebylo stranami
zneužíváno v tom směru, že by před koncem
čtvrtletí rozhodného pro přiznání nároku
na dobropis zvyšovaly uměle čtvrtletní sal-
do za tím účelem, aby jim byl přiznán dob-
ropis, ale po uplynutí čtvrtletí by vykonané
platby ihned oddisponovaly na jiné účely,
nebo že by naopak zase ponechávaly u fi-
nační správy po dlouhou řadu let značné
přeplatky na vysoký úrok, činí zákon opa-
tření v § 296, odst. 2 a 3, mající za účel
čeliti takovému zneužívání.

K čl. 155.

§301.

Mezi osoby, které mohou odepříti svě-
deckou, znaleckou výpověď nebo výpověď
přezvědné osoby, zařazují se též revisní
svazy (§ 263, odst. 3) a jejich revisoři, kte-
ří nadále nemusí vypovídati o tom, co se-
znali při vykonávání své působnosti.

Odst. 6 § 301 zlepšuje ochranu poplat-
nictva v tom směru, že součinnost třetích
osob při ukládacím řízení bude soustředě-
na pouze u vyměřovacího úřadu jejich byd-

liště nebo provozovny. Dále se zde stanoví
pro vyměřovací úřady lhůty, do kterých
musí předložené doklady osobám je předlo-
živším vrátiti.

K čl. 156.

§ 302.

Změna provedená v § 302 je vyvolána
zvláštními poměry samosprávy v zemi Slo-
venské a Podkarpatoruské, kde ku pomoci
starostům obcí jsou zřízeni zvláštní obecní
a obvodní notáři (městské notářské úřady).

K čl. 158.

§307.

Navrhované opatření t. j. zkrácení lhůt
k podání přiznání k dani činžovní a k ostat-
ním daním (vyjímajíc zvláštní daň výděl-
kovou) směřuje k urychlenému vyměření
těchto daní, ježto budou moci vyměřovací
úřady dříve přikročiti k vyměřovacím pra-
cím, takže lze důvodně očekávati, že proti
dosavadnímu stavu jak vyměření, tak i vy-
dání platebních rozkazů bude podstatně
uspíšeno. To přirozeně projeví příznivé
účinky také co do urychleného vyřizování
odvolací agendy.

Mimo to má toto opatření za následek
nutné zkrácení lhůty k zaplacení reservy
všeobecné daně výdělkové, neboť se zřete-
lem k ustanovení § 15, č. 1, písm. e), bude
nutno provésti zaplacení zmíněné reservy
ve lhůtě stanovené v § 307, odst. 1, č. 3, no-
vého znění, tedy místo do konce února jako
dosud, již do konce ledna příštího roku,
čímž se dostane státní pokladně příslušná
platba o jeden měsíc dříve.

Stanovením lhůty k podání přiznání pro
převážnou většinu přímých daní do konce
ledna bude docílen též náležitý soulad
s vyměřováním daně z obratu a daně pře-
pychové, který tím více padá na váhu, že
lze z výdělečného podniku příslušné přímé
daně i daň z obratu vyměřiti současně.

K čl. 159.

§ 309.

Na ochranu poplatníka prodlužují se
v tomto paragrafu stejně jako i v §§ 310
a 312 dosavadní minimální lhůty 8 dnů na
pravidelné lhůty 15denní, které mohou býti


88

zkráceny na lhůtu nejméně 8denní jenom
v případech jednoduchých. Toto ustanovení
zde stejně jako u §§ 310 a 312 v souvislosti
s § 325 má značný význam pro poplatnic-
tvo, poněvadž je po delší dobu chrání před
kontumačními následky.

Poněvadž uvedené lhůty byly všeobecně
prodlouženy, pozbylo významu ustanovení
odstavce 4, pokud dávalo poplatníku mož-
nost splniti výzvu k podání přiznání ještě
do 5 dnů po uplynutí stanovené lhůty. Z to-
ho důvodu byla příslušná část věty tuto vý-
hodu obsahující z odstavce 4 § 309 vypuš-
těna.

K čl, 160.

§ 310.

Kromě prodloužení lhůty na 15 dnů,
o němž byla již řeč v odůvodnění změn
v § 309, a kromě lhůty pro vrácení před-
ložených dokladů, o níž byla řeč v odůvod-
nění změn v § 301, přináší nové znění § 310
účinnou ochranu poplatníka, který vede
obchodní nebo hospodářské knihy, v t. zv.
doplňovacím řízení prováděným podle
tohoto paragrafu jednak v tom směru, že
k výzvě, aby rozvedl své příjmy a vydání,
může prostě nabídnouti důkaz knihami,
jednak že může úřadu nabídnouti, aby si
žádaná data opatřil nahlédnutím do jeho
knih, a to v případě, když úřad žádá příliš
podrobná vysvětlení nebo obsáhlé výpisy
nebo průkazy, jejichž pořízení nebo dodáni
by jej příliš zatěžovalo. Obdobnou ochranu
přináší však zákon též poplatníkům, kteří
nevedou knih; tito mohou na výzvu, aby roz-
vedli podrobně své příjmy a výdaje, v od-
povědi uvésti, že nevedou knih a že žádají,
aby jejich přiznání bylo prozkoumáno znal-
cem. Takovéto odpovědi nebude pak úřad
moci považovati za neposlušnost, ze které
by mohl vyvoditi kontumační následky
podle § 325.

Ustanovení odstavce 7 přináší novotu
v tom směru, že ochraňuje svobodná povo-
lání lékařů, veřejných notářů, obhájců a
advokátů proti výzvám vyměřovacích
úřadů, žádajícím předložení spisů nebo
listin, jež by pro ně znamenalo porušování
jejich povinnosti mlčenlivosti zákonem jim
uložené s ohledem na povahu těchto povo-
lání. Aby však finanční správě bylo umož-
něno přesvědčiti se o správnosti jejich při-
znání, je tato ochrana poskytována pouze

takovým lékařům, veřejným notářům, ob-
hájcům a advokátům, kteří vedou resp. po-
vedou obchodní nebo hospodářské knihy.
Poněvadž pak v zákoně není dosud nikde
stanoveno, jaké náležitosti mají míti hos-
podářské knihy, aby jejich průkaznost byla
uznávána, dává se do zákona ustanovení,
podle něhož může vládní nařízení stanoviti
formu a obsah hospodářských knih.

K čl. 163.
§ 315.

Důležitou změnou v tomto paragrafu jest
změna odstavce 2, kde se přikazuje, aby
nahlédnutí do obchodních knih nebo hospo-
dářských knih, jde-li o rozsáhlé šetření
nebo z jiných důvodů zvláštního zřetele
hodných, bylo prováděno na návrh poplat-
níka v jeho obchodních místnostech nebo
v poplatníkově obydlí, kdežto dosud tento
způsob provádění nahlédnutí do knih byl
dán vyměřovacímu úřadu k volné úvaze.
Aby však tímto zákonným příkazem ne-
byly ohroženy zájmy finanční správy na
zjištění pravdy u poplatníků, kteří by
tohoto ustanovení chtěli zneužíti tím, že by
zavlečením knih a dokladů nebo jich zfalšo-
váním rušili řádné provedení revise a
zjištění pravdy, dává se do odstavce 5
nové ustanovení, podle kterého může
úřední orgán provádějící revisi tyto knihy
a doklady na místě zajistiti. Toto opatření
nesmí ovšem znemožniti poplatníku, aby
nahlédl do takto zajištěných knih, jak toho
vyžaduje nerušený chod jeho podniku.

K čl. 164.
§ 319.

Novým odstavcem 7 tohoto paragrafu
má býti poplatníku dáno při místní pro-
hlídce stejné oprávnění, jaké mu zákon
zaručuje při nahlédnutí do knih, totiž že
může proti přibrání osob, které s ním ob-
chodně soutěží a proti přibrání zřízenců
takových osob podati odpor, dále že může
na svůj náklad přibrati si i při místní pro-
hlídce svého důvěrníka.

K čl. 165.
§ 324.

Účelem novelisace § 824 je postihnouti
daňově ony případy, kdy se zneužívá urči-


89

tých právních forem a konstrukcí platného
právního řádu k záměrnému zkracování
daně. Jde tu o zjev s hospodářského i stát-
ního hlediska velmi závažný, jenž je před-
mětem pozornosti zákonodárství všech kul-
turních států. Proto považoval rozpočtový
výbor za svoji povinnost, aby vhodnou for-
mulací §u 324 ztížil možnosti daňového
úniku. Typicky takový případ lze spatřo-
vati v tom, kdy tuzemský podnik odebíra-
jící od svého mateřského podniku zboží,
platí za toto zboží nepřiměřeně vysoké
ceny, čímž snižuje svou výnosnost, nebo
když tuzemský podnik dodává zboží do ci-
ziny za ceny ztrátové, nebo když platí pří-
slušníkům cizích podniků nepřiměřeně vy-
soké honoráře pod nejrůznějšími tituly
(znalecké posudky, technické porady atd. ),
nebo když vyplácí vysoké částky pod titu-
lem náhrady, penále a pod. na podkladě kar-
telního ujednání. Přesuny podobného rázu
jsou možné i v tuzemsku.

K čl. 166.

§325.

Dosavadní kontumační ustanovení obsa-
žené v tomto paragrafu zmírňují se pro po-
platníky potud, že se úřadu ukládá za po-
vinnost, aby přihlížel při vyměření daně
u poplatníka, ocitnuvšího se v kontumaci,
ke všem pomůckám, jež má po ruce, dáte že
nemůže úřad použíti bez dalšího svého kon-
tumačního oprávnění v tom případě, když
se domnívá, že některá z připomínek po-
chybností nebo otázek daných poplatníkovi
byla jím nezodpověděna; v tomto případe
vyzve poplatníka, aby ve lhůtě nejméně
8 dnů dodatečně tak učinil.

K čl. 167.

§327.

V doplňku k § 327, odst. 1 činí se opa-
tření, umožňující vydání a používání t. zv.
zemědělských paušálů (průměrů) při vy-
měřování dané důchodové u zemědělců. Vy-
chází se při tom % úvahy, obdobné u podob-
ného ustanovení zákona o dani z obratu, že
režie zemědělských podniků se rok od roku
téměř nemění, takže pro vyměření zůstává
kolísavou pouze složka příjmová, která pro
určité oblasti a pozemky určité bonity Vy-
kazuje v tom kterém roce určité shodné

známky. Jednání ministra financí s mini-
strem zemědělství povede se tu zároveň
ohledně obou daní (daně z obratu i daně dů-
chodové).

Další novotou zákona v tomto paragrafu
jest ochrana poplatníků proti vyměřování
daní odhadem. Po této stránce mají býti
chráněni poplatníci, kteří před tím nabídli
důkaz obchodními nebo hospodářskými kni-
hami a tento důkaz nebyl ještě proveden (a
není-li ovšem zákonného důvodu odchýliti
si od těchto knih). Další výhody dostává se
poplatníkům, kteří neuplatnili ve výměro-
vacím řízení srážkové položky a výhody zá-
konem jim přiznávané; zákon jim zaručuje
zachování těchto výhod alespoň pro ty pří-
pady, když vyměřovací úřad v jiných po-
ložkách daňový základ proti jejich přiznání
zvyšuje.

K čl. 168.

§ 328.

Jedna z vůdčích myšlenek novely zákona
o přímých daních, uvésti vyměřovací a od-
volací řízení do pořádku, nejvýrazněji se
projevuje v novém ustanovení odst. 2,
§ 328, kde se finanční správě stanoví jedno-
letá nebo nejvýše dvouroční lhůta pro vydání
platebního rozkazu. Poplatníku tu má býti
zaručeno právo, aby se co nejdříve dověděl
o tom, jaká je výše jeho veřejnoprávního
(daňového) závazku zákonem mu ulože-
ného, tak aby se podle něho mohl ve svém
podnikání a soukromém životě zaříditi. Do-
držení těchto lhůt zajišťuje zákon sankcí,
že nedodrží-li úřad lhůty, platí právní
domněnka, že daň jest předepsána ve výši
přiznání poplatníkova. Při tom ovšem zů-
stává nedotčeným právo úřadu odmítati
průkazy, jež by poplatník nabízel za účelem
protahování vyměřovacího řízení, dále
právo předepsati dodatek na dani, právo
předsedy daňové komise na odvolání z před-
pisu daně uložené daňovou komisí a ko-
nečně právo na trestní stihání poplatníka
pro zkrácení nebo zatajení daně.

K Čl. 169.

§ 328a).

(Citace z důvodové zprávy vládního ná-
vrhu. ) Nové ustanoveni obsažené v § 328a)


90

má za účel agendu vyměřování daně důcho-
dové a všeobecné výdělkové u drob-
ných poplatníků zjednodušiti tím způso-
bem, že uvedené daně budou těmto poplat-
níkům (s výjimkou poplatníků v § 328a),
odst. 2 uvedených] zásadně vyměřovány
jen jednou za dvě léta.

Navrhovaná úprava jest výhodná pro
obě strany.

Zmínění poplatníci budou aspoň pro
každý druhý rok zbaveni zhusta pro ně
tíživé a pracné povinnosti podávání při-
znání a odpovídání na dotazy (dekrety) vy-
měřovacích úřadů a dosáhnou jisté stabi-
lity svých daňových povinností pro dvou-
leté období.

Vyměřovacím úřadům a daňovým komi-
sím ubude v každém druhém roce značná
práce spojená s vyměřováním daně důcho-
dové a všeobecné výdělkové (zjišťování
daňového základu, provádění vyměřovacího
řízení, projednávání v daňové komisi, vydá-
vání platebních rozkazů atd. ) u malých po-
platníků.

Rozsah úspory práce vysvitne, uváží-li
se, že podle statistiky za rok 1930 jest
s daňovým základem do 15. 000 Kč

u daně důchodové 413. 947 poplatníků, t.
j. 47'3% všech poplatníků, jimž se daň dů-
chodová vyměřuje,

u všeobecné dané výdělkové 479. 351 po-
platníků, t. j. 76'9%.

Vyměřovacím úřadům bude tím umož-
něno věnovati se intensivnějšímu a spraved-
livějšímu vyměřování daně velkým poplat-
níkům a urychlenému vyřizování odvolací
a jiné agendy.

Ani poplatníkům ani finanční správě ne-
může z navrhovaného opatření vzejíti ně-
jaká újma, ježto obě strany mohou, shle-
dají-li tento způsob zdanění v konkrétním
případě pro sebe nevýhodným, způsobem
v § 328a, odst. 2, písm. a) a b) uvedeným
docíliti řádného vyměření daně.

Ze zjednodušeného zdaňování vylučují se
u písm. c) poplatníci mající služební požitky,
kteří požádali ve smyslu § 32, odst. 5 zák.
o přímých daních o řádné vyměření, a po-
platníci, mající jednak služební požitky ne-
dosahující výše podrobené srážce daně, jed-
nak jiné příjmy. U obou těchto druhů po-
platníků dochází k vyměření daně jen vý-
jimečně, takže by nebylo na místě, aby ta-

kový výjimečný předpis platil i pro další
rok.

Výjimky uvedené u písm. d) a e) pak
stanoví se z toho důvodu, že tu jde o po-
platníky, kteří jednak - pokud jde o písm.
d) - mohou svůj dani podrobený příjem
resp. výtěžek na základě knih přesně vy-
kázati, jednak jsou společníky společen-
ského podniku, který tomuto zjednoduše-
nému zdaňování nepodléhá (arg. slova
"u fysických osob" v odstavci 1).

§ 328 a, odst. 3 má za účel odstraniti vy-
měřovací a vytýkací řízení u malých poplat-
níků, čímž vznikne úleva v práci vyměřova-
cích úřadů a poplatníci budou ušetřeni zod-
povídání dotazů berních správ. Poplatníkům
nemůže z tohoto ustanovení vzejíti újma,
ježto příslušné řízení bude provedeno, po-
dají-li odvolání. Ustanovení odstavce 3
vlastně jen rozšiřuje ustanovení obsažené
v § 333, odst. 2, podle něhož nutno vady
řízení při vyměření daně sběhlé odstra-
niti dříve, než bude odvolání předloženo
odvolací stolici.

K čl. 171.

§ 331.

Ve změnách tohoto paragrafu činí se
další zlepšení postavení poplatníka vůči
úřadu jednak tím, že se úřadu ukládá za
povinnost, aby ve vyměřovacích základech
mu podrobněji sdělil všechny odchylky,
jež provedl při stanovení daňového základu
oproti jeho přiznání a z jakých důvodů tak
učinil. Poplatníku ušetří se tak z větší
části dochůzka k úřadu, kterou dosavadní
nedostatečné sdělování vyměřovacího zá-
kladu mělo pravidelně v zápětí.

K čl. 172.

§ 334.

O změně, kterou přináší nový odstavec
5 a 6, platí obdobně to, co již bylo uvedeno
o změně provedené u § 328.

Další novotou jest tu ustanovení odst. 7,
umožňující vyřízení odvolání dohodou s po-
platníkem; toto ustanovení má dáti zá-
konný podklad praksi, která již zde při
vyřizování odvolání se vyskytuje, a má
současně sloužiti jako prostředek pro zjed-
nodušení odvolací agendy.


91

K čl. 173.

§ 338.

Ustanovení nově do zákona vkládané
má vyplniti mezeru v tomto zákoně.

K čl. 174.

§ 340.

§ 340 bylo nutno změniti se zřením k no-
vému paragrafu 256a, upravujícímu zá-
sadně obnovu řízení, a vyloučiti z něho ta
ustanovení, která se dotýkala obnovy ří-
zení; v důsledku toho nové znění § 340
bude obsahovati pouze ustanovení, týkající
se navrácení do předešlého stavu, tak jak
zní záhlaví tohoto paragrafu.

K čl. 175.

§341.

Doplněk tohoto paragrafu byl vyvolán
změnou ustanovení § 17, č. 6 a § 78,
písm. e).

K čl. 176.
§ 344.

Nový odstavec 8 má za účel vyloučiti
samostatnou exekuci v případech nepatr-
ných (do 5 Kč), která finanční správu pra-
videlně stojí větší náklad, nežli může býti
její výtěžek.

K čl. 177.
§ 350.

Ustanovení nově vkládané do § 350 má
za účel zabrániti tomu, aby finanční správa
používala berní exekuce k zjišťování okol-
ností a opatřování pomůcek, kterých ne-
může v jiném řízení na př. trestním zís-
kati.

K čl. 178.
§ 378.

Změna (zvýšení) míry nejnižšího podání
v berní exekuci byla nutnou s ohledem na
ustanovení §§ 1 a 6 zákona č. 1/1933 Sb.
z. a n.

V Praze dne 19. června 1936.

Teplanský v r.,

předseda.

Dr Novák v. r.,

zpravodaj.

Státní tiskárna v Praze. - 3629-36.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP