11

slovenské pak důchodkový trestní zákon
z roku 1935 s doplňky a nařízeními k nim vy-
danými.

§13.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem vyhlá-
šení; provede jej ministr financí v dohodě se
zúčastněnými ministry.

Odůvodnění.

Zákonem č. 123/1932 Sb. z. a n. byla za-
vedena spotřební daň z droždí ve výši 5 Kč
za 1 kg. Týmž zákonem bylo dále vysloveno
zmocnění vládě, že může nařízením též
zdaniti náhražky droždí, a to dle zásad ci-
tovaného zákona; pokud by však pro
zvláštnosti náhražek nebylo možno použíti
zásad zmíněného zákona, mohly by býti vy-
dány potřebné předpisy nařízením. Citované
zákonné zmocnění, jakožto výjimečné, ne-
lze interpretovati extensivně, nýbrž jen
restriktivně a takovýmto výkladem dospěti
lze k závěru, že náhražky droždí mohly by
býti zdaněny nařízením toliko daňovou
sazbou, stanovenou pro droždí, totiž 5 Kč
za 1 kg. Zdanění takové bylo by však pří-
liš nízké, neboť daň z droždí činí plných
100% jeho ceny ve velkém, kdežto cena
prášků do pečiva ve velkém činí asi 40-45
hal. za 15 g, tedy za 1 kg více než 26 Kč.
Při této ceně činila by sazba 5 Kč za 1 kg
necelých 20% ceny, a byla by tedy oproti
zdanění droždí příliš nízkou. Také okol-
nost, že se prášků do pečiva používá pře-
vážně k výrobě lepších druhů pečiva jako
bábovek, piškotů a pod., kdežto droždí slou-
ží hlavně k výrobě pečiva lidového, odůvod-
ňuje vyšší daňové zatížení prášků do pe-
čiva. Okolnosti tyto spojeny se snahou zatí-
žiti výrobu prášků do pečiva sazbou ob-
jektivně únosnou a spravedlivou a dále
snaha postaviti zdanění na právní základ
jakoukoliv pochybnost vylučující, vedly
k tomu, že vláda nepoužila zmocnění obsa-
ženého v § 10 zák. č. 123/1932 Sb. z. a n.,
nýbrž volí ku zdanění přípravků ke kypře-
ní těsta cestu zákona.

Používané náhražky droždí způsobují
kypření nebo kynutí těsta vesměs tím způ-
sobem, že buďto chemickou reakcí, anebo
chemickým rozkladem vyvinují plynné

zplodiny - obvykle kyselinu uhličitou ne-
bo amoniak - které těsto zkypří, načež
pak při pečení teplotou vyprchají. Z toho
důvodu osnova také rozlišuje dvojí druh
přípravků ke kypření těsta, a to buďto pří-
pravky, jež vyvinují plynné zplodiny che-
mickou reakcí anebo látky, jež plynné
zplodiny vytvářejí chemickým rozkladem.
Prvé látky jsou smíšeniny látek kyselých
(obyčejně kyseliny vinné, vinného kamene
a pod. ) s látkami zásaditými (obvykle
s čistou sodou), k nimž se někdy ještě při-
dává prostředek oddělovací na př. škrobo-
vá moučka). Tyto směsi jsou známy v ob-
chodě pod názvem prášky do pečiva. Výro-
ba jejich činí v našem státě ročně 300. 000
až 350. 000 kg, z čehož převážná část při-
padá na dva podniky. Výroba, sestávající
z pouhého míšení součástí a z plnění do
obalů, je poměrně velmi jednoduchá a ne-
nákladná. Poměrně lze počítati v jednom
balíčku s obsahem 15 g s cenou surovin as
20 hal., ostatní režie (balení, daně, rekla-
ma, amortisace atd. ) nepřesahuje 16 hal.;
Prodejní cena zmíněného balíčku ve vel-
kém činí asi 45 hal.; cena v drobném dosa-
huje pak obvykle výše 60-70 hal. Osnova
navrhuje spotřební daň z normálního 15 g
balíčku 30 hal., což činí pouze 66% ceny ve
velkém, ač droždí, jak již výše bylo zdůraz-
něno, jest zdaněno plnými 100% ceny ve
velkém. Výdělek výrobců pohybuje se v ta-
kové výši, že budou moci nésti část daně ze
svého, takže v důsledku zavedení této daně
nebude třeba zvýšiti cenu balíčků prášků
do pečiva o plnou daň. Podle dosavadních
právních předpisů (vládní nařízení č. 377/
1920 Sb. z. a n. ) přísluší vliv na stanovení
prodejních cen náhražek droždí minister-
stvu veřejného zdravotnictví a tělesné vý-
chovy, čímž vliv veřejné moci na tvorbu


12

cen jest zajištěn, a osnova může postrádati
ustanovení o stanovení prodejních cen, ob-
vyklého při zavádění spotřebních daní.

Druhou skupinu náhražek droždí tvoří
chemické látky, jež vyvinují plynné zplo-
diny chemickým rozkladem, způsobeným
horkem. Z této skupiny používá se v praksi
téměř výhradně jen kyselého uhličitanu
amonného. Těchto látek používá se hlavně
k výrobě perníku a sušenek k Čaji. Kyselý
uhličitan amonný vyrábí se na území na-
šeho státu toliko ve dvou závodech, jichž
roční výroba činí průměrně asi 80. 000 kg.
Z tohoto množství spotřebuje se asi 90%
ke kypření těsta, zbytek jest pak používán
v průmyslových závodech kožařských, tex-
tilních a sklářských, jakož i v továrnách
na gumové zboží (mycí houby). Osnova
navrhuje pro kyselý uhličitan amonný da-
ňovou sazbu 20 Kč za 1 kg. únosnost na-
vrhované daňové sazby patrná jest z těch-
to okolností:

Ke zkypření lehčího těsta ze 100 kg
mouky jest zapotřebí asi 200 g kyselého
uhličitanu amonného a získá se asi 100 kg
perníku v ceně 450 Kč. Navrhovaná daň
Činí z použitých 200 g uhličitanu amonné-
ho 4 Kč, o něž se zvýší cena 100 kg perní-
ku, což činí méně, než 1% ceny ve velkém.
Ještě únosnější jest navrhovaná daňová
sazba u sušenek, jichž cena ve velkém, či-
nící 750'- Kč za 1 q, se zvýší o pouhé
4 Kč, t. j. asi o 0'53%. U těst těžších po-
hybuje se spotřeba kyselého uhličitanu
amonného kolem 400 g na 100 kg mouky;
při tomto luxusním zboží jest však na-
vrhované daňové zatížení naprosto bez vý-
znamu.

K § 1. Prášky do pečiva zdaňují se podle
t. zv. daňových jednotek, které jsou záro-
veň též jednotkami obchodními, neboť
prášky do pečiva uváděny jsou do oběhu
převážně v balíčcích, potřebných ke zkyp-
ření 1/2 kg mouky, při čemž i čistý obsah
balíčku obsahuje obyčejně 15 g prášku.
Výjimečně uvádí se do oběhu také směs
prášku do pečiva s moukou, kořením atd.,
v množství, potřebném pro střední kus pe-
čiva, ku př. pro bábovku, při čemž balíček
lakový obsahuje méně než 15 g prášku.
Na tuto okolnost je pamatováno v § 1,
odst. 3, písm. a.

Intensita působnosti prášku dána jest
množstvím vyvinutých plynných zplodin a
pod údajem daňové jednotky mohly by

býti do oběhu uváděny též prášky, stačící
ku zkypření více než 1/2 kg mouky. Proto
omezuje osnova účinnost daňové jednotky
na 2'70 g plynných zplodin. V obchodě vy-
skytující se prášky vyvinují zpravidla
pouze 2'35 g plynných zplodin na daňovou
(obchodní) jednotku, z čehož patrno, že
vymezení množství plynných zplodin na
2'70 g, navrhované osnovou, nedolehne na
výrobu nikterak tíživě.

Předpisy § 2 osnovy o platební povin-
nosti jsou obecně platné téměř u všech
spotřebních daní.

Ustanovení § 3 dělí se na 2 oddíly,
z nichž prvý jest vyhrazen práškům do pe-
čiva, druhý pak chemickým látkám, vy-
vinujícím plynné zplodiny rozkladem.
U prášků do pečiva vyslovuje se zásadně
povinnost platiti daň nalepením berních
známek na každý vyrobený balíček práš-
ků, což dává možnost dokonalé kontroly
řádného placení daně, jak ve výrobišti tak
i ve volném obchodu. Výjimku od tohoto
způsobu zdaňování připouští odd. A, odst.
3 citovaného paragrafu toliko u závodů
s tak značnou denní výrobou, že by lepení
známek působilo obtíže. Závodů takového
rozsahu jest na území našeho státu pouze
nepatrný počet a výnos daně na ně připa-
dající umožňuje finanční správě zostřený
dozor. Mimo to jde o výjimku, nutnou při
nynějším stavu strojní techniky, která ne-
může dosud dodati vhodné stroje na lepení
známek za přijatelnou cenu. Dá se souditi,
že průběhem doby i tato výjimka se stane
zbytečnou.

V oddíle B citovaného paragrafu upra-
veno jest zdaňování přípravků, vyvinují-
cích plynné zplodiny chemickým rozkla-
dem. V praksi jde výhradně o kyselý uhli-
čitan amonný. Daň platí se podobně jako
u většiny předmětů, podléhajících spotřeb-
ním daním, po vyklizení přípravků z výro-
biště a každá zásilka opatřena býti musí
dokladem o jejím zápisu do daňového
záznamu.

V §§ 5 a 6 vyslovena jest povinnost vý-
robců a dovozců látek, sloužících k výrobě
prášků do pečiva, tedy hlavně výrobců ky-
seliny vinné, vinného kamene atd. a dále
výrobců přípravků spotřební dani podlé-
hajících a obchodníků s takovými výrobky
ohlásiti svůj podnik finančnímu úřadu I.
stolice za účelem umožnění důchodkového
dozoru. Rozsah dozoru navrhuje se stejný


18

jako tomu jest u všech spotřebních, daní.
Toliko v § 6, odst. 5 ukládá se prodavačům
látek, sloužících k výrobě prášků do pečiva,
výjimečná povinnost, aby v případech ná-
padných nákupů těchto látek upozornili ku-
pujícího má nepřípustnost nepovolené a ne-
ohlášené výroby prášků do pečiva a aby po
případě ohlásili nápadné nákupy dozorčím
finančním úřadům. Ustanovení toto, stejně
tak jako ustanovení odstavce 7 téhož para-
grafu jest nutným nejenom k ochraně stát-
ní pokladny před obcházením daňových
předpisů, nýbrž - a to snad ještě více -
k ochraně reelních výrobců, kteří by ne-
mohli snésti konkurence výrobců daň ne-
platících.

Ustanovení § 7 o poskytování pomoci,
§ 8 o promlčení a vymáhání daně, o správ-
ním řízení a o úrocích z prodlení a § 9 do-
datečném zdanění, jsou obdobná jako u
ostatních spotřebních daní. Ustanovení
§ 10 o výměně zkažených daňových známek -
jest odůvodněno daňovou spravedlností.
V § 11 umožňuje se výrobcům využíti -
v přechodné době zásob obalů nevyhovují-
cích ustanovením tohoto zákona. § 12 ob-
sahuje obvyklá ustanovení trestní.

Výnos navrhované daně činiti bude u
prášku do pečiva as 7, 000. 000 Kč, u kyse-
lého uhličitanu amonného as 1, 000. 000 Kč,
úhrnem tedy as 8, 000. 00 Kč ročně.

V Praze, dne 12. listopadu 1936.

Předseda vlády:
Dr. M. Hodža v. r.

Ministr financí:

Dr. Trapl v. r.

Statní tiskárna v Praze. - 5194-36.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP