Předseda (zvoní): K prohlášení
podle §u 64 jedn. řádu přihlásil
se pan předseda vlády Rudolf Beran.
Dávám mu slovo.
Předseda vlády Beran: Slavná sněmovno!
Změny, které pozorujete ve svém sboru, vyjadřují
samy dosti výmluvně velikost a dosah proměn,
kterým byl podroben náš stát na konferenci
čtyř velmocí v Mnichově a při
dalších mezinárodních jednáních,
která z usnesení této konference vzešla.
Přinesli jsme oběť míru, jaká
nebyla až dosud v dějinách od jiných
národů požadována. Území,
na kterém jsme organisovali svůj státní
a hospodářský život, bylo zmenšeno.
Ve jménu sebeurčení byla přičleněna
téměř třetina občanů
republiky k sousedním státům. Nejbolestnější
při tom je, že jsme museli odstoupit i území
od nepaměti národnostně česká
a že jsme ztratili i tisíce občanů národnosti
slovenské a rusínské. Celý svět
musí pochopit, že hranice nelze vésti srdcem.
Uznáváme skutečnost, že naši krajané
jsou podrobeni jiné státní svrchovanosti,
ale v jejích kulturním a mravním společenství
s námi nevidíme a nechceme vidět překážku
samozřejmé jejich loyality ke státům,
jejichž občany se stali. Citově dotýkají
se nás změny území nejdrtivěji,
nesmíme však pro cit zapomínat i na ostatní
důsledky změn, kterými jsme prošli.
Celý základ našeho života je pozměněn.
Ačkoli poměr mezi základními složkami
společenskými a výrobními ani v národě
českém, ani v národě slovenském
se nezměnil, přivodilo zmenšení našeho
státního území veliké změny
v přírodní základně našeho
hospodářství a vyvolalo potřebu zcela
nového uspořádání naší
správy veřejné, budované pro řízení
a službu většímu a vnitřně
jinak ustrojenému celku.
Dnes je jisto, že nemůžeme prostě pokračovati
ani programově, ani metodicky v politice, kterou jsme uskutečňovali
až do září letošního roku.
Naše vztahy mezinárodní jsou dnes určovány
novou zeměpisnou situací státu a novými
mocenskými poměry v Evropě. Náš
vnitřní řád je také změněn.
Poměr mezi zeměmi českými a Slovenskem
i Podkarpatskou Rusí se upravuje na novém základě.
Národní ideály Slováků a Rusínů,
o které v minulosti usilovali, se naplňují
v celém rozsahu. Autonomní práva Slovenské
krajiny, vtělená do našeho ústavního
řádu a schválená manifestační
většinou této sněmovny, skýtají
slovenskému národu záruky dalekosáhlých
možností politického, kulturního, hospodářského
a sociálního rozvoje. Národní sebevědomí,
které se takto uplatňuje v životě našeho
státu pronikavěji, než tomu bylo dosud, nebrání
ani Čechům, ani Slovákům, ani Rusínům,
abychom si neuvědomovali nezbytnost své státní
pospolitosti s hlediska naší národní
existence. Odpovědnost k příštím
generacím nás zavazuje, abychom rychle a účinně
s nejlepším porozuměním jeden pro druhého
rozvíjeli ony organisační a správní
složky, které budou tuto pospolitost vyjadřovat
a zároveň prohlubovat. Proto v nejbližších
dnech bude uvedena v život instituce vládních
delegátů Slovenské krajiny ve společných
ministerstvech zahraničních věcí,
národní obrany a financí. Tito činitelé
zabezpečí nejužší spolupráci
a uplatnění slovenských zájmů
ve společných ústředních úřadech.
To je náznak cesty, kterou půjdeme při budování
svého státního a životního společenství
nejen se Slováky, nýbrž i s Rusíny.
Čím hlubší bylo naše ponížení,
tím silnější musí býti
nyní naše vůle a tím mravně vyšší
musí býti náš nový cíl.
Pravá síla jednotlivce i národů se
pozná v neštěstí. Kdo je schopen vidět
své vlastní chyby a z jejich poznání
vyvozovat nemilosrdné závěry, není
sláb. Náš lid tuto schopnost prokázal
svou obdivuhodně ukázněnou reakcí
na události posledních měsíců.
Byli jsme národem roztříštěným.
Stali jsme se vášnivými zajatci stranických
doktrin, které nás vzájemně vzdalovaly.
Nebyli jsme proto schopni mohutného jednotného rozmachu,
který v životě státu nelze nahradit
pouhou směsí příkladných a
průkopnických činů, protože ve
svých účincích prospívají
víc dílčím než celonárodním
a celostátním potřebám a zájmům.
Setrvačnost v systému i v osobách bránila
nám v minulosti uskutečnit pronikavou nápravu,
ačkoli nám nescházeli duchové, kteří
viděli dobře a zavčas varovali. Teprve náraz
zvenčí uvolnil nám cestu k definitivnímu
zúčtování se soustavou, zděděnou
v podstatě z dob předválečných.
Národní myšlenka vyprostila se ze sítí
všesvětovosti a cizích ideologií, překonala
malicherné třídnictví a dala vzniknouti
novým mohutným politickým proudům.
Lid se srazil v jednotné šiky. Na Slovensku, v Čechách
i na Moravě a také na Podkarpatské Rusi.
Politické strany dřívějška přestaly
existovat ve skutečnosti dříve, než
byly formálně likvidovány. Není nikde
návratu k minulu ani v programech, ani v metodách,
ani v taktice. Každý pokus o návrat byl by
lidem rozhořčeně zmařen. Jsme si vědomi,
že nelze připustit nové politické tříštění
našich národů a že nelze trpět
taková politická hnutí, která nerostou
z domácích kořenů. Národní
strany nebudou uchvatiteli moci ve vlastním státě,
ale budou jeho oddanými služebníky. Budou organisovat
veřejné mínění a provádět
s hlediska národního a státního zájmu
kontrolu činnosti vlády a veřejné
správy, ať už nesou politickou odpovědnost
přímou účastí na vládě
či nikoli. Služba státu. a národu, to
je ten nový duch, který musí proniknouti
každým jednotlivcem do soukromého i veřejného
života stejně jako vědomí, že před
právem vůči státu stojí povinnost
ke státu a že nad nárokem stojí oběť.
(Potlesk.)
Myšlenka národní jednoty nezůstane ovšem
omezena na pole organisace života politického. Nebyl
by sjednocen národ, kdybychom zjednodušili jen politické
stranictví. Nebyl by sjednocen, kdyby se národní
energií plýtvalo ve zbytečně velkém
počtu různých a vzájemně se
potírajících organisací a spolků.
Budeme proto pracovat, abychom zjednodušili, odpolitisovali
a soustředili svoje roztříštěné
spolky a organisace kulturní, tělovýchovné,
průmyslové, peněžní, družstevní,
odborové, zemědělské, živnostenské
i obchodnické. (Potlesk.) Stejně sjednotíme
všechny organisace národně a sociálně
podpůrné. Vláda již dala podnět,
aby v prvé řadě bylo dobrovolně provedeno
soustředění národně podpůrných
organisací a tělovýchovných a sportovních
spolků, a dala již organisační a právní
základ pro sjednocení sociálně podpůrných
akcí v rámci připravené organisace,Národní
pomoci". Nezatajuji odhodlání vlády
prosaditi v nejkratší době toto nezbytné
soustředění celou vahou státní
autority, kdyby se snad někde projevilo bezdůvodné
nepochopení nebo otálení.
Územní zmenšení státu, úprava
státoprávního poměru Slovenska a Podkarpatské
Rusi i nový duch vnitřního života ve
státě vyžadují pronikavého přizpůsobení
veřejné správy změněným
podmínkám, poměrům a potřebám.
Ústředním úřadům, jejichž
počet byl zmenšen, dáme vyhraněnou kompetenci
a zároveň zorganisujeme jejich spolupráci,
aby rozhodování bylo zrychleno. Ústřední
úřady nesmějí napříště
vykonávati funkci prvních instancí a jejich
hlavním posláním bude řídící,
podnětná a dozorčí činnost.
Do celé státní správy, která
musí býti nestranná a nepolitická,
vneseme praktického ducha služby a osobní kontrolované
odpovědnosti. Budeme při výběru a
povyšování úřednictva a zřízenectva
přihlížeti jedině ke schopnosti a mravní
kvalitě. Ode všech úřadů budeme
vyžadovat rychlý, přesný a životný
výkon, k jehož splnění bude se užívat
všech dostupných prostředků moderní
techniky.
Jsme si vědomi na druhé straně, že otázka
státních zaměstnanců je dnes z největších
a nejsložitějších otázek státního
hospodářství. Prohlásil jsem již
a opakuji to nyní jménem vlády, že na
změnu platové úrovně státních
zaměstnanců nepomýšlíme, neboť
máme na zřeteli jak oběti, které již
jinak přinesli, tak národohospodářskou
funkci této početné složky spotřebitelské.
Státní zaměstnanci z odstoupeného
území zvyšují přebytek pracovních
sil ve státní správě, který
vyplynul ze zmenšení státního území
a z důsledků autonomie Slovenska a Podkarpatské
Rusi. Abychom tento přebytek vyrovnali, budeme především
rušit služební poměr vdaných žen
ve státní službě se spravedlivým
zřetelem k rodinným a sociálním poměrům.
Uspíšíme dále pensionování
části zaměstnanců. Zároveň
zaměstnáme mladší a schopné přespočetné
síly v rámci zvláštní soustavy
při dočasných úkolech, které
souvisí s přebudováním státu
a nemohou býti náležitě obstarány
zaměstnanectvem, ať státním nebo samosprávným.
Vláda očekává, že úředníci
a zřízenci projeví plné pochopení
pro snahu nesnižovati jejich životní úroveň
a že napnou všechny síly, aby pracovali účelně,
vydatně a úsporně. Bude to a musí
to znamenat konec bezduchého písaření
a konec plýtvání penězi. (Výborně!)
Takto chápajíce službu státu nechceme
a nebudeme se ucházet o důvěru občanstva
slovy. Je naší ctižádostí, aby
si vláda získala této důvěry
a následkem toho i autority činy. Na prvém
místě to platí o politice zahraniční,
jež musí řešit úkoly tak těžké,
že pro ně není téměř historického
srovnání.
Naše zahraniční politika je nová v cílech,
prostředcích i obsahu. V přívalu událostí
tohoto roku byly dotčeny nejen naše hranice, ale také
otřeseny četné hodnoty světové
politiky velmocenské, až dosud považované
za nedotknutelné.
Nejsme a nechceme býti slepí a hluší
k těmto změnám. Nebudeme se honit za přeludy,
ale budeme naši zahraniční politiku opírat
o skutečnosti a souvislosti hospodářské
a sociální. Přizpůsobíme se
tomu, co je bezpodmínečně nutné, nezříkajíce
se nezadatelných svých práv a obhajoby státních
a národních zájmů. Zbavena povinnosti
ohlížeti se zpět půjde vláda
za svým jasným cílem: zachovati svůj
stát a jeho národům mír. Budeme respektovat
všechny státy a národy, ale v prvé řadě
zájmy vlastní s jasným vědomím,
jaké je skutečně naše mezinárodní
postavení. (Výborně! - Potlesk.)
Půjde nám především o úpravu
našeho přátelského poměru k největšímu
sousedu, k Německu. Řada výseků tohoto
poměru pro nás velmi důležitých
čeká na rozřešení. Věříme,
že přímý styk státníků
obou zemí toto řešení usnadní
a urychlí. President republiky, ministr zahraničních
věcí i já sám vyslovili jsme se již
jasně a upřímně o tom, jak chápeme
a jak si přejeme upraviti a ustáliti svůj
poměr k německému státu a národu.
Jsme odhodláni mluviti vždy otevřeně
a mužně. Neskrýváme, že pro prvou
dobu musíme přemáhati přirozené
zbytky psychologických důsledků těžkých
našich ztrát, územních a národních.
Je to úkol oboustranný. Věříme,
že německý národ se svým vůdcem
dobře chápou duševní rozpoložení
našeho lidu po převratné vlně, která
se převalila přes naše hlavy.
Dobrý sousedský poměr chceme vytvořiti
rovněž k Polsku a Maďarsku. Průběh
jednání s těmito státy za posledních
dnů opravňuje nás k víře, že
stejná vůle ovládá i Varšavu
i Budapešť.
Rumunsku a Jugoslavii zachováme vděčnost
za přátelství a loyalitu v nejtěžších
chvílích nám projevenou. V tomto ovzduší
vzájemné důvěry budeme jistě
posilovati a rozšiřovati svoje dosavadní styky
a vztahy s těmito tradičními přáteli.
Jsme rádi, že náš poměr k Italii
se vytváří tak, jak to odpovídá
přání našeho lidu i tradici na obou
stranách. Řím rozumí dnešní
naší situaci stejně dobře jako za dnů
krise a jeho hlasu se u nás pozorně naslouchá.
Při budování našeho domova od základů
a po svém, jak to odpovídá našim potřebám,
nejsme a nebudeme přívrženci osamocení
neb omezení na naši zeměpisnou oblast. Budeme
proto udržovati a rozšiřovati styky se všemi
ostatními státy a velmocemi, především
s Francií, Anglií a Severoamerickou Unií.
Věřím s vládou, že časový
odstup od dramatického napětí ve velmocenské
politice, které se vybilo na našich hranicích,
dovolí široké veřejnosti těchto
států věcný úsudek o našem
postupu po Mnichově.
Za dnů krise měli jsme pochopení pro obtíže
jiných. Doufáme dnes, že bude také naše
situace posuzována s pochopením a nestranně.
Poměry v Evropě a ve světě vůbec
nejsou ovšem takové, abychom mohli počítati
s brzkým uklidněním. Soustředěni
na obnovu státu nemáme ani touhy, abychom byli všeho
účastni. Nemůžeme však také
dopustit, abychom byli vylučováni tam, kde půjde
o naše životní zájmy.
Branné moci jsme zavázáni vděčnosti
nejen za to, že v nejosudovějších chvílích
našeho státu a všech tří jeho národů
splnila vzorně a obětavě svoje poslání
strážce klidu, pracujících vrstev, nýbrž
také za to, že nám dala svého osvědčeného
vůdce armádního generála Syrového,
jehož autoritě se podařilo provésti
stát nejtěžší krisí. Armáda,
jež byla a zůstane trvale záštitou i výrazem
státní jednoty Čechů, Slováků
a Rusínů, se připravuje k návratu
do normálních poměrů. Vláda
pokračuje v provádění demobilisace
všech ročníků v záloze včetně
ročníku 1935 a ukončí ji v nejbližších
dnech. Noví branci budou povoláni do presenční
služby k 1. březnu příštího
roku.
Na reorganisaci armády se zřetelem k novým
poměrům se již pracuje jak po stránce
věcné, tak i osobní.
Úspěch přebudování státu
předpokládá zdravé a spořádané
finanční hospodářství veřejné.
Vláda bude úzkostlivě dbát toho, aby
udržela a zajistila rozumnou měnovou politikou stabilitu
vnitřní kupní síly a tím životní
úrovně obyvatelstva. Nejnaléhavějším
úkolem státní finanční správy
je připraviti rozpočet na příští
rok. Ocitáme se před úkolem budovati jej
na zcela nových základech, neboť musíme
přihlížeti k územním a ústavním
změnám, které nastaly. Proto předloží
vláda ještě v tomto týdnu slavné
sněmovně návrh na rozpočtové
provisorium. Vnitřní rozdělení státu
na autonomní celky přivodí osamostatnění
pokladní a účetní služby těchto
celků od služby společné.
Vláda bude prováděti spravedlivou daňovou
politiku, aby byly daňově postiženy všechny
důchodové prameny a úměrně
zatíženy všechny složky obyvatelstva. Daňový
systém bude upraven tak, aby nebylo podlamováno
soukromé podnikání, nýbrž umožněn
jeho zdravý rozvoj. (Potlesk.) Vláda provede
zjednodušení daňového systému.
Zásada úspornosti, kterou bude vláda důsledně
sledovat, vylučuje udělování podpor
ze státních prostředků pro soukromé
zájmy a stejně nepřipouští, aby
stát pokračoval v nerentabilní a hospodářsky
neúčelné činnosti podnikatelské.
Peněžnictví bude odpolitisováno, řádně
soustředěno a organisováno. Bankéřská
činnost bude záhy upravena tak, aby se čelilo
nežádoucím zjevům v tomto oboru. (Potlesk.)
Obroda národní a obnova státu není
myslitelná bez nové politiky školské
a osvětové. Je třeba, abychom nové
generace připravovali především na praktický
život. Musíme zastavit školní nadvýrob
úřednického dorostu, pro který nebude
v dohledné době umístění. Výchova
pro život musí čerpati z pramenů národní
kultury a býti nesena duchem křesťanským.
(Potlesk.) Musíme proto provésti revisi celé
školské soustavy, především školství
středního. V českých zemích
nepůjde jen o zmenšení počtu středních
i jiných škol nýbrž také o zjednodušení
jejich různorodých typů. Národní
školství musí vedle všeobecného
vzdělání přihlížeti ke
zvláštním praktickým potřebám
regionálním. Školství odborné
musí získati na pružnosti, aby se rychle přizpůsobovalo
vývoji nových výrobních technik i
modernisaci obchodu. Vybudováno bude školství
živnostenské a rodinné.
Těchto cílů by se však nedosáhlo,
kdybychom neuskutečnili revisi učebných osnov
a samozřejmě také revisi učebnic.
Musí býti učiněn konec bezdůvodné
velkovýrobě nových a nových učebnic,
aby bylo dosaženo také jejich zlevnění.
(Potlesk.)
Máme-li míti novou školu, musíme zajistiti
novou výchovu učitele a profesora. Na reformu studia
učitelského i studia vysokoškolského
se pomýšlí. Na českých vysokých
školách bude s reformami studia nutno provésti
i účelné soustřeďování
jednotlivých fakult a ústavů se zřetelem
k tomu, jaké budou v novém státě existenční
vyhlídky absolventů jednotlivých studijních
oborů. Bude třeba zásahu i do dnešního
právního postavení vysokých škol.
V nejbližší době přikročí
se k úpravě služebních poměrů
vysokoškolských profesorů tím, že
se školské správě zajistí nutný
vliv na disciplinární řízení
s vysokoškolskými profesory.
Každý stát a především stát
malý musí pečovat o rozvoj umění
a rozmach věd. Uměním a vědeckou tvorbou
především dobývá národ
úcty u národů ostatních a stává
se jejich hodnotou silným a věcným. Budeme
proto, slavná sněmovno, umění i vědu
podporovat všemi prostředky. Nechceme a nebudeme omezovat
svobodu uměleckého projevu a vědeckého
badání, pokud má skutečně tvůrčí
sílu, pramenící z národní tradice
a domácí půdy, a usiluje odpovědně
přispět k národnímu rozvoji.
Za samostatného kulturního činitele považujeme
tisk, rozhlas a film. Jim připadá v moderním
státě nejodpovědnější
poslání tvůrců veřejného
mínění a národního charakteru.
Stát má právo, ba víc, má povinnost
upravovati poměry v tisku, v rozhlase a ve filmu s hlediska
vyšší své potřeby a zavésti
v nich řád přísné mravní,
věcné, politické i kulturní odpovědnosti.
(Potlesk.) Vláda učiní proto v tomto
směru postupně všechna potřebná
opatření. V oboru státní, tiskové
a informační služby provede vláda účelně
soustředění této služby s největším
urychlením.
Zároveň provede vláda revisi organisace státních
tiskáren a státních časopisů,
vedených ve vlastní režii anebo podporovaných,
a uskuteční jejich administrativní i provozní
soustředění, aby pracovaly hospodárně
a nesoutěžily tiskárnám a časopisům
soukromým. (Výborně! - Potlesk.)
Já i vláda jistě ve shodě s celým
veřejným míněním si uvědomujeme,
že základy nového česko-slovenského
státu podložíme sociální politikou.
Chápeme ovšem sociální politiku na rozdíl
od dřívějšího pojetí jako
vytrvalé a záměrné úsilí,
aby každý měl práci a aby mu byl zajištěn
takový pracovní důchod, který odpovídá
jeho pracovnímu výkonu. Z tohoto pojetí sociální
politiky plyne, že budeme pomáhat každému
občanu hledat práci, ale i uložíme mu
povinnost pracovat. Vláda připravuje proto reformu
podpor v nezaměstnanosti a učiní vše,
aby rozvojem soukromého podnikání i veřejnými
investicemi umožnila poskytnouti práci největšímu
počtu zaměstnanců.
Dnešní velmi členitá soustava sociálního
pojištění bude zjednodušena a jeho finanční
situace vhodnými opatřeními zabezpečena.
Zdůrazňujeme-li v hospodářské
politice státu význam a poslání podnikání
soukromého, neznamená to, že zapomínáme
na svoji povinnost k vrstvám pracujícím,
především k vrstvě dělnické
a zemědělské. Právě naopak
jsme hluboce přesvědčeni, že spravedlivá
sociální politika je základní zárukou
udržení a rozvoje každého moderního
státu. (Potlesk.) Důsledná spravedlnost
mzdová předpokládá, aby se nikomu
nedostávalo odměny, neúměrné
významu jeho práce, rozsahu jeho výkonu a
odpovědnosti.
Máme-li povinnost opatřiti na zmenšeném
státním území práci všem
občanům našeho státu, nemůžeme
připustit, aby se v jedněch rukách hromadily
neúměrně vysoké důchody z několikerého
zaměstnání. (Potlesk.)