Místopředseda Vávra (zvoní):
Dále je ke slovu přihlášen pan posl.
Tykal. Dávám mu slovo. (Hluk. - Výkřiky
komunistických a sudetskoněmeckých poslanců.
- Místopředseda Vávra zvoní.)
Prosím o klid.
Posl. Tykal: Vážená sněmovno!
Osnova zákona o převzetí akcií Československé
plavební společnosti dunajské v Bratislavě
státem má daleko větší důležitost
než jak by se snad mohlo soudit ze skrovného počtu
jeho paragrafů. (Hluk. - Výkřiky.)
Místopředseda Vávra (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. Tykal (pokračuje): Naopak, význam
jeho ustanovení je pro náš hospodářský,
dopravní i finanční život veliký,
ba zaslouží všeobecné pozornosti i s hlediska
brannosti státu, zvláště po nedávných
geograficko-politických změnách v našem
jihozápadním sousedství.
Převzetím všech akcií stane se stát
sám provozovatelem plavební dopravy na hlavní
vodní dráze našeho státu, na Dunaji.
Třebaže utváří státní
správa společnost ve formě soukromopodnikatelské,
zůstane přece zde fakticky jen stát jako
jediný činitel.
Povinností státu bude, aby dosadil do správy
po vzoru soukromopodnikatelském odborníky, kteří
by neúřadovali, nýbrž obchodovali, aby
se tak vodní doprava stala pružnější,
jak toho svou důležitostí jistě vyžaduje.
Aby mohly vodní dráhy splniti svoje národohospodářské
poslání, je nezbytně třeba, aby byla
vybudována tarifní politika železniční
na zásadách odpovídajících
celostátnímu zájmu. Při dnešním
stavu nemohou na př. býti velké státní
investice na kanalisované trati labskovltavské dostatečně
využitkovány a znamenají dalekosáhlé
ztráty pro naše národní hospodářství.
Musí býti proto hledána cesta, jak sjednotiti
často nejednotné zájmy různých
resortů státní správy, a je třeba
se starati, aby investice z veřejných prostředků,
které byly prováděny po zralé úvaze
a ve shodě se všemi rozhodujícími činiteli,
byly také řádně využitkovány
a tím jejich rentabilita zajištěna.
Je třeba, aby našim středočeským
přístavům byla přiznána taková
železničně-dopravní úprava, která
by umožnila nejen jejich racionální využití,
nýbrž i účelnou dělbu práce
mezi nimi a přístavy severočeskými.
Je proto též nutně třeba zajistiti plavbu
na našich splavných řekách před
nízkovodními katastrofami další úpravou
toků a účelně řešenými
údolními přehradami.
Československo jako vnitrozemský stát musí
věnovati své plavbě na mezinárodních
tocích nepoměrně větší
pozornost nežli státy jiné, dopravně
výhodněji položené. Tato říční
plavba v Československu má v podstatě trojí
význam: Je předně regulátorem dopravného
na cizích drahách, na něž jsme s většinou
zboží odkázáni, za druhé je to
cesta nejlevnější, která umožňuje
v některých případech vůbec
dopravu určitého druhu zboží, a za třetí
je to doprava, která se může díti výhradně
dopravními prostředky československými,
čímž se zmenšuje naše poplatnost
do ciziny.
Svrchu zmíněné příznivé
účinky pro československé národní
hospodářství se ovšem mohou uplatniti
teprve tenkráte, budou-li splněny určité
náležitosti, a to jednak ve směru organisace
plavby samé a zařízení, které
plavbě slouží, jednak bude-li přispívati
k dosažení těchto cílů doprava
železniční, která buď dopravě
říční předchází
nebo ji následuje zejména svým nejdůležitějším
komerčním nástrojem, to jest cílevědomou
a hospodářsky podloženou politikou tarifní.
Provozní organisace plavby a zařízení
s ní souvisících předpokládá
určitou trvalou výkonnost těchto zařízení
a přizpůsobení oněm druhům
zboží, které se do toho kterého překladiště
následkem geografické polohy vozí či
voziti mohou. Tak i politika železnic musí odpovídati
tomuto předpokladu, to znamená, že musí
případně korigovati bez zřetele na
svůj podnikový prospěch své dosavadní
směrnice a přizpůsobiti je všeobecným
požadavkům výrobním a dopravním
přiměřenou alimentací všech překladišť.
Zatím se však zdá, jakoby prostředek
tak ohromné kapacity, jakým jsou vodní dráhy
a souvisící s nimi zařízení,
pro veřejnost neexistoval, bez ohledu na to, že zvalorisované
náklady, které od vydání vodocestného
zákona z r. 1901 byly investovány jen do kanalisované
Vltavy a Labe, odhadují se na 2 miliardy Kč. A přece
obratné a cílevědomé řízení
na zproduktivnění těchto zařízení
by mohlo býti náběhem k novému a čilejšímu
obchodnímu ruchu než dosud a mohlo by přinésti
dobré zaměstnání velkému počtu
těch, kteří dnes existenčně
živoří v beznaději na lepší
zítřek.
Není však myslitelno, že by obchodní politika
našich státních drah směřovala
k tomu, aby byla ubíjena existence nákladně
zřízené dopravy vodní, která
vlastně doplňuje dopravní síť
našich železnic za hranicemi republiky. Nepřestane-li
ovšem dosavadní přezírání
fakta, že je nezbytností, aby mezi dopravou po dráze
a vodními cestami byl souzvuk, jak je to pro celostátní
politiku samozřejmé, a nebude-li dostatečně
uplatňována zásada, že nelze v každém
případě respektovati požadavky jen jediného
činitele v našem dopravně-hospodářském
podnikání - v tomto případě
železnic - případně preferovati jen
některý přístav, místo aby
byly podporovány všechny přístavy, to
jest jak severočeské přístavy v Loubí
a Ústí, tak i pražský a mělnický,
v srdci našich Čech ležící, byla
by tímto neodůvodněným postupem odňata
Mělníku a Praze veškerá doprava hromadného
zboží a jeho transit úplně a Praha by
byla trvale ochuzena o část obchodu, která
by se dala do ní svézti z Hamburku. A to jistě
nemůže býti úmyslem žádného
veřejného činitele, nejméně
pak naší železniční správy.
Vývoj dopravy přes Mělník a Holešovice
v posledních letech je patrný z následující
tabulky, jež obsahuje data o překladu zboží,
určeného do ciziny nebo docházejícího
z ciziny, a o překladu vorového dříví
a provozního uhlí. Uvedu jenom rok 1926 a přeskočím
další léta až k roku 1935, abych neprodlužoval
celkovou debatu. Mělník: Vývoz r. 1926 199.042
tun, dovoz 39.836 tun, vory 10.086 tun, uhlí 3.625 tun.
V roce 1935: vývoz pouze 32.384 tun, dovoz jen 4.930 tun,
vory nic a dovozní uhlí 808 tun. Holešovice:
vývoz v r. 1926 133.239 tun, v r. 1935 pouze 22.115 tun,
dovoz v r. 1926 24.873 tun, v r. 1935 34.038 tun. Poslední
léta stoupla sice doprava na překladišti mělnickém
z nejnižšího stavu v r. 1935, to jest 32.300
tun na cca 77.000 tun, to však nesmí mýliti,
poněvadž jde o přechodný zjev konjunkturální,
a stačí proti těmto zvýšeným
cifrám postaviti jen statistiku překladu na Mělníce
z roku 1933, tedy ještě z doby největší
krise, která ještě vykazovala cca 89.000 tun,
abychom viděli, že pro povznesení plavebního
ruchu na Mělníce nebylo učiněno zhola
nic.
Když již železniční správa
z těžko pochopitelných důvodů
ignoruje poctivé snahy ministerstva veř. prací,
které obrovským nákladem vybudovalo a dále
buduje vodní cesty a zvláště přístav
mělnický - po racionálním využití
středočeských přístavů
- jest přímo neodpovědné a pro naše
národní hospodářství krajně
škodlivé, že se jedno překladiště,
Děčín-Loubí, do nemožnosti přeplňuje,
zatím co ostatní překladiště,
Mělník zvláště, buď úplně
zahálejí aneb jen zcela nepatrně jsou zaměstnána.
Zdá se, že loňské dopravní poruchy
v Loubí, způsobené obrovskými návaly
transitní obilní zátěže poučily
železniční správu natolik, aby alespoň
uvažovala o účelné dělbě
práce mezi Mělníkem a Loubím. V kombinované
dopravě Dunaj-československé dráhy-Labe,
mezi dunajskými zeměmi a německými
námořními přístavy, docházejí
totiž do Loubí a částečně
i do Rozběles již delší dobu velmi vydatné
transporty obilí a ty způsobují zhusta nahromadění
zátěže do té míry, že musel
býti příjem zásilek pro Loubí
již několikráte dočasně zastaven.
Pokud jde o stránku technickou, bylo by poznovu a velmi
důrazně připomenouti nutnost co nejrychlejšího
vybudování údolních přehrad
k zajištění labské plavby před
nízkovodními katastrofami.
Konečně bych doporučoval, aby peníz,
který má býti ještě vynaložen
na další výstavbu ochranného přístavu
mělnického, byl použit na zařízení
daleko naléhavější a účelnější,
t. j. na vybudování kolmé stěny (mola)
na překladišti mělnickém na místě
stávající šikmé navigační
hráze. Překládková manipulace by se
tím velice usnadnila a zjednodušila. Mám za
to, že na toto velmi účelné, třeba
i postupné vybudování kolmé nábřežní
stěny na Mělníce mělo býti
přednostně pamatováno z dotací vodocestného
fondu.
To by byly pro tuto chvíli nejnaléhavější
požadavky pro povznesení plavebního ruchu na
Mělníce a v Holešovicích. Jsem přesvědčen,
bude-li vodním cestám věnována národohospodářská
pozornost, že to bude teprve pozvolné využití
investovaného národního kapitálu,
který až dodnes je povětšině mrtvým,
a že teprve potom bude doplněno ekonomické
využití všech levných dopravních
prostředků.
Není mým úmyslem kritisovati správu
našich železnic s jejich hlediska dopravního.
Nutno však kritisovati celý systém národní
dopravy, poněvadž soukromý podnikatel nikdy
nepochopí a nebude souhlasiti, aby byly poškozovány
státní národohospodářské
zájmy právě zájmovými státními
činiteli samými. když konec konců to
jde vše na účet jedné kapsy.
Tak na př. při dopravě dříví
z Popradu mají československé dráhy
při expedici do Gdyně příjem asi 5.50
Kč za 100 kg, kdežto dopravné podle našeho
překladištního tarifu do Mělníka
dělá 10˙35 Kč. U celulosy z Žiliny
činí podíl československých
státních drah v dopravě do Gdyně kolem
4 Kč, naproti tomu sazba do Mělníka činí
7.65 Kč. A podobných případů
bychom mohli uvésti řadu.
Z těchto čísel je patrno, že i při
případných dalších slevách
by československé dráhy měly mnohdy
při přepravě přes Mělník,
resp. přes Holešovice daleko větší
příjem nežli při dopravě nynější,
ať již přes Gdyni nebo Hamburk, při čemž
je dlužno pamatovati na to, že by se tím umožnila
případně i doprava tohoto zboží
dále do Hamburku po československých lodích,
takže i tento dopravní příjem by zůstal
zachován domácímu hospodářství.
Je také nesporno, že přehlížením
vnitrozemských překladišť jsou poškozovány
velmi citelně i zájmy místních obchodníků,
živnostníků a hlavně třídy
dělnické, což vysvítá ze statistiky
dělnické mzdy, vyplácené dělnictvu,
zaměstnanému na mělnickém překladišti
při překládce zboží do lodí
a z lodí, jakož i skládání a
vázání vorového dříví.
Na př. v r. 1927 bylo vyplaceno na mzdách na mělnickém
překladišti 1,050.890 Kč, v r. 1928 už
jenom 650.970 Kč, v r. 1932 pouze 392.000 Kč a v
r. 1935 už jen 90.460 Kč.
Další velká újma příjmů
pro zdejší živnostnictvo plyne ovšem také
ze značně sníženého personálního
stavu zaměstnanectva železničního a
soukromého a v neposlední míře ze
zmenšeného počtu dočasně na Mělníce
kotvících lodí vlečných a parních.
Kotvívalo-li v dřívějších
letech v plavebním období na Mělníce
průměrně 25 až 30 člunů
s posádkami o 3 až 5 mužích, snížil
se v posledních letech jejich počet na minimum,
v r. 1935 průměrně již jen na 3 až
4 čluny. Podotknouti sluší, že ve shora
uvedených mzdách nejsou obsaženy ani mzdy lodních
posádek, ani mzdy dělnictva zaměstnaného
v mělnických skladištích úzce
souvisících s labským provozem. Tyto mzdy
poklesly ovšem úměrně s provozem na
překladišti. Stejně je tornu i v překladišti
holešovickém.
Neudržitelný je také stav na překladištích
a v přístavech. Není možno, aby zde
vládlo několik státních úřadů
a pro každé použití přístavních
ploch a vody musela žádost o povolení projíti
několika úřady. Mají-li vodní
dráhy sloužit národnímu hospodářství
a umožňovat levnou dopravu zboží, musejí
dostat jednotnou správu, aby jakákoliv konkurence
a těžkopádnost zmizela.
Nápravy ve vodní dopravě možno docílit
podle mého názoru jen tehdy, přeměníme-li
ministerstvo železnic na ministerstvo dopravy a spojíme-li
s dopravou železniční i dopravu vodní,
pokud se nalézá ve státní správě.
Ministerstvo veř. prací by zůstalo nadále
budovatelem a udržovatelem, a náklady s tím
spojené by ani v budoucnu nezatěžovaly vodní
provoz. Jen tak možno zjednodušit vodní plavbu,
zvláště když vedle dvou dosavadních
ministerstev přibylo nyní ministerstvo další,
třetí, ministerstvo financí, které
bude jakýmsi správcem vodní dopravy. Naučíme-li
se státní podniky - pokud je musíme vésti
- spravovat s vyššího hlediska státně
hospodářského, nebude v občanstvu
přímo panický strach ze státního
podnikání. Nebudou-li odstraněny dosavadní
nehospodářské tarify a správní
závady na našich splavných tocích, jsou
peníze vydávané na stavby přístavišť
ve vnitrozemí zbytečně vyhozené a
zbytečně bychom se také zabývali velkou
otázkou průplavu Labe-Odra-Dunaj.
Předložená osnova zákona dala mi příležitost
dotknouti se těchto vnitrozemských otázek
vodní plavby. Naší vládě byla
již podána řada stížností
v té věci a rovněž všechny parlamentní
kluby byly o těchto závadách informovány.
Konstatuji však, že se dosud v té věci
nic nestalo, ačkoliv nemůžeme pochopit, proč
právě železničními tarify jsou
ubíjeny vnitrozemské přístavy a přístavy
severočeské přeplňovány zbožím,
které samy zpracovat nemohou, jak jsem na základě
statistiky uvedl.
Budeme hlasovati pro osnovu zákona, aby stát převzal
akcie čsl. akciové plavební společnosti
dunajské, prosíme však, aby otázka vnitrozemských
přístavů nebyla opomíjena, poněvadž
naše národní hospodářství
tím ztrácí velké miliony. (Potlesk.)
Místopředseda Vávra (zvoní):
Dalším přihlášeným řečníkem
je p. posl. Zápotocký. Dávám
mu slovo.
Posl. Zápotocký: Vážená
sněmovno!
Projednávaná osnova zákona o převzetí
akcií československé akciové plavební
společnosti dunajské státem a otázky
s tím souvisící jsou, jak důvodová
zpráva praví, význačným činitelem
v souboru opatření, jež byla učiněna
ve prospěch obrany československého státu.
Ano, dunajská paroplavba má důležitý
význam strategický a obranný. Poměry
v dunajské paroplavební společnosti však
nám podávají jasnou a názornou ilustraci,
jak špatně je obrana republiky zajištěna,
když je v rukou kapitalistů, bank a reakcionářů.
Poměr státu k dunajské paroplavební
společnosti byl upraven zvláštním zákonem
ze dne 13. června 1922 a později r. 1929. Stát
převzal 62 % akcií a banky si ponechaly 38%. Ve
správní radě však zasedalo 10 zástupců
bank a pět zástupců státu.
Jak se hospodařilo? Kapitalisticky a bankrotářsky.
Společnost vykazuje stále ztráty a je pasivní.
Při tom daroval stát společnosti až
do r. 1936 77 mil. Kč. Z toho 42 mil. Kč přímé
subvence a 35 mil. Kč na odpisech ze vkladů. Hospodářství
společnosti bylo v rozpočtovém výboru
vylíčeno takto: Milionové zpronevěry,
zatušovávání těchto zpronevěr,
pálení spisů, falšování
bilancí, neodůvodněné vymáhání
subvencí, zaměstnávání státně
nespolehlivých lidí na vysokých úřednických
místech, časté havarie parníků,
odepření podrobit se revisi nejvyššího
účetního a kontrolního úřadu
atd.
To vše se dělo v Dunajské paroplavbě,
tedy na místě zvláště strategicky
exponovaném a pro obranu státu důležitém.
Po tomto vylíčení celého rejstříku
velezrádných činů očekával
by každý průměrný občan
návrh na trestní stíhání vinníků.
Místo toho koaliční vláda předkládá
nám návrh na vyplacení 16,170.000 Kč
těm bankám, které jsou za turecké
hospodářství v Dunajské paroplavbě
odpovědny. Jsou to především: Agrární
banka, Živnobanka, Česká průmyslová
banka atd.
Společnost je pasivní. Podle bilance za r. 1935
činila přiznaná ztráta 6,839.000 Kč.
V r. 1936 se tento schodek o několik desítek tisíc
zmenšil. Zpráva za r. 1937 dosud podána nebyla,
poněvadž společnost vydává své
bilance vždycky až ke konci roku. Nominale akcií
činí 400 Kč, na burse cena těchto
akcií není již po léta zaznamenávána,
poněvadž by nikdo tyto akcie ani za 40 Kč nekoupil.
Podle návrhu vlády má býti vyplaceno
bankám 440 Kč za jednu akcii, to znamená,
že částka přes 16 mil. Kč má
býti bankám vyplacena jako skutečná
odměna za špatné chování se těchto
bank při budování obrany státu.
Jaké je z toho poučení? Agrární
a národně sjednocení bankéři
neodpovědně hospodařili v Dunajské
společnosti a sabotovali tím obranu republiky. Koaliční
vláda nevidí jinou cestu než vykupovati si
samozřejmé své právo na budování
obrany republiky od kapitalistů vyplácením
milionových darů. Neuznáváme tuto
cestu za správnou a nemůžeme proto pro tuto
osnovu hlasovat. Uznáváme nutnost zestátnění
Dunajské paroplavební společnosti, neuznáváme
však za správnou cestu, kterou se to děje.
Máme proto i o budování republiky, pokud
spočívá v rukou této koaliční
vlády, své oprávněné obavy.
Pan předseda vlády dr Hodža učinil
v nedávném svém projevu do rozhlasu poklonu
na adresu dělníků a všech pracujících
vrstev a uznal, že tyto vrstvy ukázaly nejpevnější
páteř ve chvílích pro republiku kritických.
Co jsou však platny slovní poklony, když za těmito
poklonami následují pak protilidové a protidělnické
činy. Vytýkáme této vládě,
že místo aby se opírala při budování
obrany o pracující lidové vrstvy všech
národů této republiky, místo aby rozmnožovala
jejich práva, starala se jim o práci a i tím
o lepší existenci a zvyšovala tak jejich schopnost
obrany, snaží se odbourávat demokratická
práva, opomíjí zjednávání
nových pracovních možností a tím
brzdí obranu republiky a podlamuje brannou schopnost lidových
mas.
To jsou nebezpečné cesty a my před nimi varujeme.
Důsledky jejich mohly by býti pro obranu státu
daleko katastrofálnější, než jsou
důsledky sabotážnického hospodaření
Dunajské paroplavební společnosti. Jde tu
o pokusy omezovati občanské svobody a suspendovati
shromažďovací právo, kterých jsme
byli v posledních dobách svědky. To není
správná cesta chtít potlačovat rejdy
a akce protistátních živlů odbouráváním
a svazováním akční schopnosti živlů
demokratických a hlavně odbouráváním
shromažďovací svobody živlu pro obranu republiky
nejdůležitějšího a nejspolehlivějšího,
t. j. pracujících mas.
Nevěříme, že se zjedná pořádek
v Dunajské společnosti, když se bankéřům
zaplatí nové miliony. Zde by byl jediný správný
postup: zavřít sabotážníky, spekulanty
a defraudanty! Nevěříme také, že
se zjedná klid a pořádek a posílí
obrana republiky a demokracie, když se budou odbourávat
demokratická práva všem občanům.
Zde je jediné správný postup: zavřít
fašistické agenty, kteří v zájmu
zahraničních útočníků
pracují k rozvratu a šíření neklidu
v republice.