Z dotazníku Svazu německých samosprávných
korporací vyjímáme, že v Rakousku nebylo
zákona na ochranu proti leteckým útokům,
který by ukládal obcím konkretní závazky,
a že se také v Německu nepomýšlí
na žádnou zvláštní dávku
k úhradě výdajů, které zůstaly
obcím. Stejně nese i ve Francii stát 80 až
90 % nákladů na civilní protileteckou ochranu,
zatím co obyvatelstvo platí jen 10 až 20% ve
formě dávek. V Maďarsku není dosud otázka
opatření plynových masek a jiných
pro eventuální letecký útok určených
obranných prostředků upravena zákonem.
V Anglii, kde již byla vydána výzva k opatřením
proti leteckým útokům, jest rozšířen
názor, že stát musí nepochybně
nésti největší část nákladů.
Ano, názor Svazu sjednocení měst jest ten,
že náklady musí zcela převzíti
stát.
Shrnujeme-li, doufáme, že můžeme podle
toho seznati, že osnova zákona jest nepřijatelná
a že by byla k úhradě nákladů
ochrany proti leteckým útokům vhodná
jen dávka uložená zbrojařům,
že však může býti taková dávka
předepsána a vybírána teprve tehdy,
až se bude věděti a zákonem bude zjištěno,
z čeho se ochrana proti leteckým útokům
skládá, jaké náklady se na to mají
věnovati a co stojí. (Potlesk poslanců
sudetskoněmecké strany.)
Místopředseda Langr (zvoní): Ke
slovu není již nikdo přihlášen,
rozprava jest skončena.
Žádám o přečtení podaného
návrhu.
Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra
(čte):
Pozměňovací návrh posl. Vodičky
a Hodinové-Spurné:
Ustanovení § 5, odst. 1 zákona ze dne 11. dubna
1935, č. 82 Sb. z. a n., o ochraně a obraně
proti leteckým útokům se mění
a bude zníti takto:
" (1) K úhradě nákladů
vzniklých obci provedením tohoto zákona a
ustanovení podle zákona vydaných, jest obec
oprávněna uzavříti zápůjčky
na stavby krytů proti leteckým útokům
a na zakoupení plynových masek pro civilní
obyvatelstvo, podle počtu osob zjištěných
každého měsíce v té které
obci.
(2) Státní pokladna převezme záruku
za obecní zápůjčky uzavřené
podle tohoto zákona, jakož i jejich úrokování
a úmor.
(3) Vydání státní pokladny k zúrokování
a úmoru obecních zápůjček k
účelům uvedeným v tomto zákoně
budou uhrazena z výnosu zvláštní daně,
která bude zavedena na zisky z výroby zbraní
a válečného materiálu s platností
od 1. ledna 1938.
(4) Ustanovení §u 5, odst. 2 budiž
přečíslováno na odst. 4."
Místopředseda Langr (zvoní): Dávám
slovo k doslovu zpravodaji výboru ústavně-právního,
p. posl. Ferd. Richtrovi.
Zpravodaj posl. F. Richter: Slavná sněmovno!
Obsahem předložené osnovy zákona se
zabýval ve svém projevu s této tribuny p.
posl. Vodička, při čemž jeho
námitky proti osnově zároveň s prohlášením,
že strana, kterou zastupuje, pro osnovu hlasovat nebude,
se soustřeďovaly v tom, ze osnova zákona na
jedné straně pominula některé důležité
a možné prameny příjmů pro tyto
účely, na druhé straně že zavádí
novou dávku, která znamená znovu ztížení
životní míry nejširších vrstev
našeho obyvatelstva.
Ve svém odůvodnění návrhu,
jak vyšel z práce ústavně-právního
výboru, jsem se všech těchto otázek
už dotkl. Je správné, že v ústavně-právním
výboru byly předmětem diskuse také
jiné prostředky příjmové než
jenom nové zatížení spotřeby
bytové, že se tam mluvilo zejména o možnosti
získati prostředky k účelům
protiletecké obrany z t. zv. konjunkturálních
zisků, zejména zbrojního průmyslu,
že se tam mluvilo také o možném novém
zdanění, zejména přírůstku
na hodnotách nemovitostí ve městech a příjmů
z nezastavěných pozemků. Ale už tehdy
bylo jasno, že nakonec, nemíníme-li zdanit
důchod, který je vyhrazen pro pokladnu státní,
nezbude než zdanit spotřebu bytovou, poněvadž
zejména ten první, jinak sympatický a snad
populární prostředek zdanění
konjunkturních zisků byl vyčerpán,
resp. zabrán státem pro potřeby, které
s potřebami těmito souvisí. Víme,
že rozpočet na tento rok byl skoro o více než
miliardu zvýšen právě zejména
z důvodů branných.
Upozorňuji, že ústavně-právní
výbor uvažoval o těchto různých
možnostech a zejména se zabýval tím,
že bude snížena životní míra
možným zvýšením dávky ze
spotřeby bytové. Ale upozorňuji, že
příslušný paragraf má v odst.
1 zvláštní ustanovení, které
chce těmto potřebám vyhověti. Je tam
výslovně uvedeno: "Vláda může
nařízením stanoviti vhodná osvobození
od dávky na ochranu proti leteckým útokům
z důvodů zvláště významných,
zejména v zájmu bytové péče
o osoby chudé." Tedy je zde ustanovení, které
zmocňuje vládu, aby při vypracování
vzorných pravidel pro vybírání této
dávky hleděla k potřebám vrstev majetkově
ne zvláště opatřených.
Také vyšlo z výboru rozpočtového
- to kol. Martinásek ostatně odůvodní
- naléhavé přání, aby vzorná
pravidla, resp. vládní nařízení,
které bude upravovati dávku za účelem
soustředění prostředků pro
civilní ochranu protileteckou, bylo předloženo
rozpočtovému výboru, aby dosah a rozsah tohoto
zatížení mohl zkoumat. Upozorňuji ještě,
že jsme také změnou první věty
odst. 1 §u 5 hleděli vyjíti vstříc
právě potřebám by dlícího
obyvatelstva, chtěli jsme vyloučit, aby se z doslovu
zákona nededukovalo, že jedině tato dávka
je přípustná pro účely protiletecké
obrany a že obce nemají právo používat
k tomuto účelu prostředků jiných.
To je změna první věty prvního odstavce,
která umožňuje, aby jakýchkoliv možných
příjmů se užilo k tomuto účelu,
ale zároveň a by se v krajním případě
a v případě nemnožnosti eventuálně
přikročilo k této nové dávce
z bytové spotřeby, která ve svých
účincích pro vrstvy nemajetné je citelná.
Věta má zmocniti vládu, že může
upraviti věci tak, aby to vyhovovalo potřebě.
Je nutno říci, že zde šlo o vysoký
zájem obyvatelstva měst a že tedy tato povinnost
je v určité souvislosti právě se skutečností,
že ten nebo onen bydlí ve městě Určitá
progrese, větší zatížení
osob majetnějších spočívá
v tom, že jejich spotřeba bytová je širší,
rozsáhlejší a tedy i při stejném
procentu budou více zatíženy.
Mám za to, že při této osnově
a při novelisaci tohoto zákona se skutečně
na jedné straně vyšlo vstříc
problémům, které jsou sociálně
důležité, ale na druhé straně
že se přece jen opatřily prostředky
pro věci a potřeby, jejichž naléhavost
podle mého názoru jest dnes naprosto časová.
Je pravda - a já jsem to již ve své zprávě,
resp. v dodatku ke zprávě výboru uvedl a
upozorňuji na to - že u nás potřebujeme
zejména určitého zásadního
rozřešení, jak se obyvatelstvo při možných
útocích leteckých má co nejlépe
krýt. Zdůrazňuji znovu, že nejlepší
ochranou je a zůstane aktivní obrana, ať spočívá
v dobře vybaveném vojenském letectví,
ať ve zbraních, které jsou určeny k
tomu, aby čelily těmto útokům. Také
zdůrazňuji k uspokojení obyvatelstva, že
v jednom i v druhém směru jsme dobře opatřeni,
a jistě může být chloubou - a mohu to
říci k chvále našeho dělnictva
i našich inženýrů že naše střelné
zbraně v tomto směru jsou snad v Evropě,
ne-li vůbec ve světě, bez konkurence. Ale
uznávám, že by se měly důkladně
zkoumat tyto otázky - máme již mnoho zkušeností,
zejména z bojiště španělského
a čínského - jak co možná nejlaciněji,
ale přece jen účinně lze se vyhnouti
těžkým škodám jak na životech,
tak i na majetku, které vyplývají z leteckých
útoků. Upozorňuji, že právě
v této věci vláda anglická dovedla
zaujmouti aspoň v hlavních liniích určité
stanovisko a že toto stanovisko by mělo býti
i u nás zkoumáno.
Důležitým problémem je rozptyl obyvatelstva.
To je zásada, kterou akceptuje anglická vláda
na 100 %, ať již v tom směru, že se uvolní,
evakuuje určité místo, ať v tom smyslu,
že v případě útoku zůstane
obyvatelstvo rozděleno, řekl bych, přímo
roztříštěno ve svých bytech,
dílnách a kancelářích - tak
je to tam výslovně řečeno. Anglická
vláda asi po dobrých zkušenostech přišla
k názoru, že nejsou výhodné hromadné
kryty, které se mohou státi někdy také
hromadnými hroby. Jedna myšlenka je tam jistě
zajímavá a měla by býti také
u nás prozkoumána, to jsou t. zv. improvisované
kryty, které si může každý poříditi.
Ve výnosu anglické vlády jest dokonce upozornění,
že v domovních zahrádkách lze se krýt
vykopáním zákopů asi 6 stop hlubokých
a že anglická vláda na volných prostranstvích,
v parcích v případě leteckých
útoků chce takové kryty v podobě zákopů
6 stop hlubokých zříditi.
To jsem chtěl říci k vývodům
p. kol. Vodičky, jehož pozměňovací
návrh nemohu doporučiti k přijetí
dodávaje znovu, že nejde jen o povinnosti, které
musí uznat každý, nýbrž že
je třeba, aby si obecenstvo dobře uvědomilo,
co budou znamenati letecké útoky a jak se proti
nim chránit, aby se podrobilo veřejné kázni
a disciplině, příkazům a rozkazům
úřadů, poněvadž i to umožňuje
dobrou obranu, aniž by to stálo příliš
mnoho.
Tyto moje vývody platí také kol. Soglovi.
On ovšem řekl zde jednu myšlenku, jistě
velice správnou, totiž že by nebylo vůbec
ani jedné, ani druhé, t. j. ani aktivní ani
pasivní obrany potřebí v případě,
kdyby byl mír mezi národy. S tím dlužno
souhlasiti, ovšem k míru jest potřebí
nejméně dvou stran. Mohu prohlásiti, že
Československo nedá nikdy spravedlivou příčinu
k žádné válce, ale po poučení
z nedávné minulosti - můžeme jíti
přes Španělsko, Habeš a Čínu
- bylo by velkou neopatrnost, kdybychom se nepřipravili
pro každý možný případ.
Tato opatrnost jest nutná zejména dnes, poněvadž
žijeme v dobách mezinárodního chaosu,
nerespektování práv a závazků.
Budeme se připravovat. (Potlesk.)
Doporučuji jménem výboru ústavně-právního,
aby posl. sněmovna přijala osnovu zákona
tak, jak vyšla z jednání ústavně-právního
výboru. (Souhlas.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dávám
slovo k doslovu zpravodaji výboru rozpočtového
p. posl. Martináskovi.
Zpravodaj posl. Martinásek: Slavná sněmovno!
Kol. F. Richter vypořádal se s některými
námitkami proti předložené osnově,
pokud zde byly v této sněmovně vysloveny,
a mně dovolte, abych ve svém doslovu několika
slovy se zmínil ještě o některých
souvislostech s touto osnovou.
Náš celý národ v době krise utrpěl
velmi na své prosperitě a v této době
dolehly na něj některé povinnosti, které
si vyžadovaly velkých obětí především
pro obranu státu, pro armádu a pro všechno
obyvatelstvo. Jestliže se tedy projevují obavy nebo
námitky, že obrana, hlavně prostředky
na obranu a ochranu civilního obyvatelstva jsou stále
nedostatečné, tak si musíme uvědomiti,
že jsme s tou myšlenkou obrany civilního obyvatelstva
přišli poněkud později a že velmi
značné nebo téměř všechny
prostředky byly vyčerpány na to hlavní,
to je na aktivní obranu celého našeho státu,
na obranu hranic, na výstavbu a výzbroj armády.
Slavná sněmovno, jestliže se zde pronášejí
slova, která znamenají nápor po stránce
náboru peněžních prostředků
na CPO pouze do řad t. zv. bohatých, bylo by po
mém soudu o CPO a ochranu civilního obyvatelstva
nedostatečně postaráno, poněvadž
tyto zdroje příjmové, které jsou zatíženy,
jak známo, širokými a rozsáhlými
jinými povinnostmi vůči státu, byly
by naprosto nedostatečné. Je proto nutno přijmouti
zásadu, aby obrana a ochrana protiletecká civilního
obyvatelstva a celého národa a její financování
chtě nechtě, i když je to nepříjemné,
byly rozloženy na široké vrstvy lidové.
Slavná sněmovno, také ony předpoklady,
a řekl bych naděje, které se kladou do t.
zv. společných ochranných krytů, myslím,
že jsou poněkud přehnané, a správně
poukázal pan kol. Richter, že by mohly býti
společné kryty také hromadnými hroby.
Myslím, že není ani prakticky možno, aby
v takových velkých střediskách, jakými
jsou velká města, dovedl vůbec někdo
vybudovati takové kryty, aby podstatná část
obyvatelstva v nich nalezla svoji ochranu. Myslím, že
je lepší, když se provede to nejnutnější,
to jest účelné rozptýlení obyvatelstva.
Jistě stojí za úvahu, aby se právě
ve velkých městech uvažovalo hlavně
o případné evakuaci obyvatelstva do blízkých
lesů určitými přizpůsobenými
komunikacemi, trolleybusovými dopravními prostředky,
a nikoliv soustředěním a koncentrováním.
Slavná sněmovno, je také potřebí,
aby výcvik obyvatelstva pro takové případy
jakéhokoliv náporu, neštěstí
a nebezpečí byl rychlejší a účinnější
nežli dosavadní. Výcvik obyvatelstva může
znamenati velmi značné ulehčení při
náletu, náporu nebo neštěstí,
nemusí vždy vyžadovati velikých nákladů.
Proto v první větě této osnovy zákona
aby aspoň ty nejpodstatnější věci
mohly býti řešeny rychlejším tempem
a aby se určily prostředky, které se mají
pro tuto službu opatřiti zákonnou formou -
je dávána možnost obecním samosprávám,
aby v rámci normálního hospodaření
podle zákona o obecní samosprávě získávaly
prostředky. Předložená osnova zákona
splní teprve tenkráte svůj účel,
když bude pochopena hlavně veškerým obyvatelstvem,
jak je myšlena, a zabezpečí potřebný
klid civilního obyvatelstva, kterého je tolik potřebí.
Doporučuji slavné sněmovně, aby osnovu
zákona přijala v předloženém
znění. (Souhlas.)
Místopředseda Langr (zvoní): Přistoupíme
k hlasování.
Sněmovna je způsobilá se usnášeti.
Osnova zákona má dva články, nadpis
a úvodní formuli.
Poněvadž byl podán pozměňovací
návrh, mám v úmyslu dáti hlasovati
takto:
Nejprve bychom hlasovali o osnově zákona v úpravě
návrhu posl. Vodičky; nebude-li přijata,
o osnově zákona podle zprávy výborové.
Jsou nějaké námitky proti tomuto pořadu
hlasování? (Námitek nebylo.)
Není jich.
Budeme tedy hlasovati, jak jsem uvedl.
Kdo souhlasí s osnovou zákona v úpravě
návrhu posl. Vodičky, zvedni ruku. (Děje
se.)
To je menšina. Zamítnuto.
Kdo nyní souhlasí s osnovou zákona, to jest
s jejími dvěma články, nadpisem a
úvodní formulí podle zprávy výborové,
zvedni ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém.
Podle usnesení předsednictva vykonáme ihned
druhé čtení.
Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona,
jímž se doplňuje ustanovení §u
5, odst. 1 zákona o ochraně a obraně proti
leteckým útokům (tisk 1314).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Richter: Nejsou.
Zpravodaj posl. Martinásek: Ne.
Místopředseda Langr (zvoní): Není
změn.
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala
ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona také ve čtení
druhém.
Zbývá ještě hlasovati o resoluci otištěné
ve zprávě výborové.
Kdo s touto resolucí souhlasí, nechť pozvedne
ruku.(Děje se.)
To je většina. Resoluce je přijata.
Tím vyřízen jest 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce pořadu, jímž jest:
2. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 1312)
o povinnosti ústavů, podniků, fondů
a některých sociálních zařízení
ukládati část prostředků ve
státních půjčkách (tisk 1320).
Zpravodajem jest p. posl. Bergmann. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Bergmann: Slavná sněmovno!
Účelem vládního návrhu tisk
1312 je získati řádnou zákonnou formou
a cestou potřebný úvěr zejména
pro přímou i nepřímou obranu státu,
aniž by bylo nutno vypisovati novou půjčku,
pro jejíž vypsání nepovažuje finanční
správa situaci za zralou, a aniž by byla při
tomto opatření ohrožena měna záchvatem
nějaké inflace.
Způsob, jakým se to má státi, je napodobením
německé metody, kterou prohloubil značně
dr Schacht, s tím však rozdílem, že zásah
není tak pronikavý, není náhlý
a sjednán byl demokratickou metodou předchozím
jednáním se zájmovými kruhy peněžními
i finančními, s nimiž se dospělo k dohodě.