Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Langr, dr Markovič,
Košek, Sivák, Vávra, Taub.
Zapisovatelé: Šalát, Michálek.
191 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: ministři dr Dérer,
dr Kalfus, inž. Nečas.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Záděra.
Předseda Malypetr zahájil schůzi v
11 hod. 17 min. a konstatoval, že sněmovna je způsobilá
jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda:
na dnešní den posl. Venclovi; na dnešní
a zítřejší den posl. Hintermüllerovi,
Stanislavovi.
Lékařské vysvědčení
předložil posl. dr Rosche.
Do výboru rozpočtového vyslal klub
poslanců komunistické strany Československa
posl. Kopřivu za posl. Döllinga.
Do výboru techn.-dopravního vyslal klub poslanců
čsl. soc. dem. strany dělnické posl. Laušmana
za posl. A. Langra.
Předseda vlády sdělil přípisem
ze dne 6. dubna 1938, č. j. 9365/1938 m. r., že vláda
předložila senátu k projednání
a schválení Národním shromážděním
návrh zákona o gremiích porodních
asistentek (porodních pomocnic).
Předseda senátu NSRČ sdělil přípisy
ze dne 6. dubna t. r., že senát projednal a schválil
ve 110. a 111. schůzi dne 30. března a 6. dubna
1938:
osnovu zákona o niektorých opatreniach k zjednaniu
vzájomného súladu medzi verejnými
knihami, pozemkovým katastrom a skutočnou držbou
v zemiach Slovenskej a Podkarpatoruskej (tisk 492-IV sen. 1937);
osnovu zákona, jímž se propůjčuje
vnitrostátní účinnost části
III úmluvy mezi republikou Československou a královstvím
Maďarským ze dne 17. listopadu 1937 o vzájemné
podpoře při celním řízení,
při zamezování. stíhání,
trestání přestupků celních
předpisů a o vzájemné právní
pomoci v celních trest. věcech (celní kartel)
(tisk 646-IV sen. 1938);
Úmluvu mezi republikou Československou a královstvím
Maďarským o úpravě technicko-hospodářských
otázek na československo-maďarském hraničním
úseku Dunaje a na hraničním úseku
Tisy pod ústím Sámoše, podepsanou v
Budapešti dne 24. srpna 1937 se Závěrečným
protokolem z téhož dne (tisk 652-IV sen. 1938).
posl. Klimenta a Śliwky min. nár. obrany pro znemožňování
a nepřijímání do zaměstnání
dělníků německé národnosti
(č. D 501- IV);
posl. dr Neumana min. železnic ve věci zavedení
autobusové pravidelné osobní dopravy na trati
Písek-Vodňany-Sedlec-Čes. Budějovice
(č. D 502-IV);
posl. Neumeistra min. financí ve věci exekučního
prodeje na zaplacení daní (č. D 503-
IV).
počátkem schůze:
Vládní návrh tisk 1313 - přikázán
výboru brannému.
Usnesení senátu tisky 1321, 1322 - přikázány
výboru ústavně-právnímu.
Návrh tisk 1295 - přikázán výboru
iniciativnímu.
Zprávy tisky 1315, 1320.
přikázal předseda žádost disc.
rady adv. komory v Praze ze dne 28. března 1938, č.
Dis. 209/38, za souhlas s kárným stíháním
posl. dr Neuwirtha (č. J 332-IV).
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž jest:
1. Zpráva výborů ústavně
právního a rozpočtového o vládním
návrhu zákona (tisk 800), jímž se doplňuje
ustanovení §u 5, odst. 1 zákona o ochraně
a obraně proti leteckým útokům (tisk
1314).
Zpravodaji jsou: za výbor ústavně-právní
p. posl. F. Richter, za výbor rozpočtový
p. posl. Martinásek.
Oba páni zpravodajové přednesli již
své zprávy v minulé, 145. schůzi dne
5. dubna t. r., kdy začato bylo jednání o
této věci.
Poněvadž jsou přihlášeni řečníci,
zahájím rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji lhůtu
řečnickou 30 minut. (Námitek nebylo.)
Námitek není. Navržená lhůta
jest schválena.
Přihlášeni jsou řečníci:
na straně "proti" pp. posl. Vodička,
Sogl; na straně "pro" p. posl.
Pozdílek.
Dávám slovo p. posl. Vodičkovi.
Posl. Vodička: Vážená sněmovno!
Mezi prvními zákony přijatými v posledních
letech v zájmu zvýšení obrany republiky
je zákon č. 82 z r. 1935 o ochraně a obraně
proti leteckým útokům. Tento důležitý
zákon přišel právě v nejvyšší
čas. Byl přijat v době, kdy fašistické
státy na světě nastoupily cestu zesílených
válečných hrozeb, provokací [ ] a
kdy svět byl postaven před hroznou a strašnou
perspektivu, že bude porušen mír a vyprovokována
nová světová válka, ve které
nejen armáda, nýbrž i civilní obyvatelé
se stávají předmětem zuřivých
válečných útoků a masakrování
nepřítelem.
Zákonem o ochraně a obraně proti leteckým
útokům měla býti uskutečněna
ochrana a obrana civilního obyvatelstva cestou zorganisování
všech druhů ochranných a obranných prostředků
proti leteckým útokům, vybudováním
protileteckých krytů a opatřením masek
všem občanům republiky.
Uplynula již 3 léta od vydání tohoto
zákona a po této stránce bylo celkem pro
ochranu a obranu civilního obyvatelstva učiněno
velmi málo, téměř nic. To nutno s
velkou vážností konstatovati dnes, kdy se ocitá
Československo ve velmi nebezpečné situaci
[ ].
V dnešní válce je to civilní obyvatelstvo,
je to pracující lid a zejména dělnická
třída, které jsou především
aerochemickou válkou ohroženy. Je to proto, že
fašistický nepřítel ve snaze rychle
ukončiti válku provádí soustředěné
letecké útoky na velká a důležitá
města, na vojenská střediska a průmyslová
centra, aby je jako hlavní místo odporu zničil
a aby masakrováním obyvatelstva leteckými
bombami a kulomety vyvolal paniku, podlomil a otřásl
morálkou a dohnal lid ke kapitulaci.
Pracující lid a zejména dělníci
jsou především a nejvíce ohroženi
také proto, že hustě obydlené dělnické
čtvrti bývají též cílem
nepřátelských útoků, neboť
vybití značné části dělníků
může znamenati i ochromení válečné
výroby a tím urychlení vojenské porážky.
A za takovéto situace a za takového nebezpečí
nebylo učiněno u nás téměř
nic, aby civilní obyvatelstvo bylo pro případ
leteckých útoků dostatečně
chráněno. Nutno říci, že tento
stav je daleko horší, než se zdá. Zatím
co boháči, bankéři, akcionáři,
fabrikanti jako majitelé nádherných paláců
a vil si v nich ze zisků dělníky vydřených
postavili dokonalé kryty a kromě toho mají
možnost všemi prostředky rychle odjeti do bezpečí
na venkov, není k ochraně dělníků
v továrnách a závodech, k ochraně
civilního obyvatelstva v domech a dětí ve
školách krytů, kde by v případě
nebezpečí nalezli útočiště.
Při tom nutno pranýřovati cynismus majitelů
továren a závodů, kteří za
kryty určili k tomu se nehodící a nezpůsobilé
místnosti, které nechali označiti tabulkou
"Protiletecký kryt" a kteří dělníkům
svých továren, činným při civilní
protiletecké ochraně, dávají srážeti
za takto promeškanou dobu z jejich mezd.
Tak, jako není krytů, nemají pracující
lidé ani masek. Nemají jich proto, že není
za co si je koupiti, neboť cenově jsou lidu nepřístupny.
Protiplynové masky stejně jako zbraně jsou
objektem neslýchaných zisků a jejich ceny
určuje kartel. Bývalý francouzský
ministr letectví Pierre Cot vystoupil velmi ostře
proti spekulantům s protiplynovými maskami, kteří
jsou příčinou, že pracující
lid nemá masek. Na jejich adresu řekl (čte):
"Je bolestné, že protiplynová obrana může
býti jistým jednotlivcům prostředkem
k obohacení. Stavím obchodníky s maskami
do jedné řady s obchodníky s děly.
Tito spekulanti se smrtí se mi hnusí." A francouzský
generál Ponderoux charakterisoval tyto obchody takto: "Prodej
filtračních masek jest nejen nejšpinavějším
obchodním podvodem, nýbrž také nejzáhubnějším."
Že se od vydání zákona č. 82
pro uskutečnění protiletecké ochrany
a obrany nic neudělalo, nutno co nejostřeji odsouditi.
Lidu hrozí zkáza a zhouba, na jeho ochranu je vydán
zákon a vláda se nepostará, aby byl splněn.
Konečně ani se strany vlády se uskutečnění
civilní protiletecké obrany vážně
nebralo. Svědčí o tom skutečnost,
že bylo ze státní pokladny na CPO r. 1936 až
1938 dáno velmi málo. Tak r. 1936 dal stát
2 1/2 mil. Kč, r. 1937 3 mil. Kč a r. 1938 14 1/2
mil. Kč. To znamená, že tohoto roku vydá
stát na protileteckou ochranu 1 Kč na jednoho občana,
a v minulých letech nebylo vydáno ani tolik.
Bude snad namítnuto, z čeho má stát
dáti, když nemá. Na to je jedna odpověď:
Našlo se na sanaci bankrotářského hospodářství
Dunajské paroplavební společnosti, najde
se na sanaci pro spekulace krachujících bank, dávají
se velké presenty Obilní společnosti a Společnosti
pro zpeněžení lihu, musí se tedy najíti
i prostředky na ochranu životů a zdraví
milionů pracujících v této republice.
Jde o lidské životy, musí se udělati
vše na jejich záchranu a bylo by zločinem,
kdyby v tomto směru nebylo použito všech prostředků.
V čem je ta příčina, že CPO není
dosud tím, čím by v tak nebezpečné
době měla býti? Je to v tom, že obce,
které mají nésti největší
podíl na vybudování CPO, následkem
okleštění samosprávy na to nemají,
banky, akc. společnosti, továrny, zbrojaři,
statkáři a velkostatkáři, kteří
dosahují ročně ohromných zisků,
nic na to dáti nechtějí, a pracující
lid, který je ve všem nejvíce postižen,
již více dáti nemůže. A tak nenasytnost
a kořistnictví boháčů jsou
brzdou účinně ochrany obyvatelstva před
leteckými útoky.
Budování úspěšné civilní
protiletecké ochrany a obrany ztroskotává
pak na nedostatku peněz, ztroskotává na tom,
že boháči, kteří mají,
nechtějí na ochranu životů pracujících
lidí nic dáti. Proto v těchto posledních
dnech, kdy mír visí na vlásku, ptají
se zoufale československé matky, co v případě
války bude s jejich dětmi, jak a kde je uchrání,
jak zachrání jejich životy a zdraví
a jak odvrátí od nich ten strašný osud
dětí habešských, čínských
a španělských.
Naproti tomu musí se celý svět obdivovati
ohromné péči, kterou civilní protiletecké
ochraně věnuje Sovětský svaz. V Sovětském
svazu není žádných obtíží
a překážek při financování
a budování CPO. Stále se provádějí
stavby dokonalých krytů, v Moskvě pro CPO
je k použití podzemní dráha, každý
občan má svou masku, je vyřešena dokonce
i otázka ochrany malých dětí a kojenců,
provádí se masový protiplynový výcvik,
organisuje se masová popularisace všech ochranných
opatření, prostě není zapomenuto na
nic, na čem závisí ochrana života a
zdraví sovětského občana. Země
socialismu, jak 14. června 1937 napsala "Pravda",
má všechny podmínky pro takové zvýšení
úrovně své protiletecké bezpečnosti,
jaká je pro kapitalistické státy nedosažitelná.
V Sovětském svazu CPO není věcí
jen malého počtu lidí, ale milionových
mas. Lid prostřednictvím společnosti "Ossoaviachimu"
si civilní protileteckou ochranu a obranu sám vede,
o ní rozhoduje a také sám si ji buduje.
Nic jiného než nebezpečí válečného
útoku vedlo v Československé republice k
tomu, že se přichází s doplňkem
k zákonu o ochraně a obraně proti leteckým
útokům, že se přichází
s doplňkem, podle kterého má býti
dána obcím možnost, aby si opatřily
peníze na vybudování CPO. Nastupuje se prostě
opět táž cesta, jaká je v této
republice obvyklá, že CPO musí také
zaplatiti lid. Nepůjde se na ty, kteří mají,
ale vezme se těm, u nichž je nedostatek. Mluví
o tom také důvodová zpráva, že
povinnost, dáti na budování CPO, má
postihnouti nejširší okruh lidí. Obce
při budování CPO mají velké
povinnosti. Musí se starati o individuální
ochranu, t. j. o opatření masek pro své zaměstnance,
pro organisaci CPO i obecní chudé a o kolektivní
ochranu stavbou krytů, zřízením služby
asanační, o zajištění zásobování
vodou a potravinami a pod. a na to z dosavadních příjmů
není úhrady. Proto má býti obcím
umožněno opatřiti si peníze novou dávkou
nájemní nebo z nájemní hodnoty, která
má postihnouti domky i domy od daní osvobozené.
Toto řešení těžce postihne široké
pracující masy. Postihne ty, kteří
v každém případě ponesou ve válce
nejtěžší oběti na životech
a na zdraví. Tyto nové dávky budou znamenati
faktické zvýšení činží,
neblaze postihnou majitele domků, kteří stěží
si hájí střechu nad hlavou, a v celku budou
znamenati snížení životní úrovně
pracujících lidí. Toto řešení
je ústupkem československým kapitalistům,
neboť podle původního návrhu měly
touto dávkou býti postiženy výrobní
objekty a velké budovy, avšak, jak napsal "Věstník
Svazu průmyslníků", byl tento plán
průmyslníky zmařen.
Komu záleží na řádném
vybudování CPO, které je velmi důležitým
opatřením, souvisícím s obranou republiky,
nemůže a nesmí s takovýmto neblahým
řešením souhlasiti. Má-li ochrana a
obrana proti leteckým útokům uchrániti
lid, má-li zachovati republice většinu dělníků
a většinu pracujících, má-li
býti zachráněna naděje republiky -
mládež a děti - musí býti získány
prostředky na kryty, na masky a na ostatní opatření
stůj co stůj, a tam, kde jsou. Zájem republiky
to vyžaduje. Nesmí se čekati na dobu, kdy naše
ulice a naše domy se stanou terčem výbušných,
třaskavých plynových a elektronových
leteckých bomb, a dělati opatření
až v průběhu válečných
hrůz. Obce prostředky na CPO získati musí,
ale ne na úkor pracujících, nýbrž
od těch, kteří mají tolik, že
si mohli na svou ochranu postaviti ve svých palácích
a vilách za miliony důkladné a vším
komfortem opatřené kryty.
Ochranu a obranu proti leteckým útokům nutno
řešiti ihned a velkoryse. Nutno učiniti ihned
vše, aby ochrana civilního obyvatelstva a zejména
žen a dětí byla zajištěna, neboť
nepřátelská letadla jsou připravena.
Proto masky všem a kryty všude v domech, ústavech,
úřadech a ve školách. Majitelé
továren a závodů musí býti
všemi prostředky donuceni, aby v zájmu výroby
a v zájmu obrany republiky učinili okamžitá
opatření k ochraně životů a zdraví
svých dělníků před útoky
nepřátelského letectva okamžitým
postavením důkladných krytů a zakoupením
masek pro celé osazenstvo.
Na vybudování protiletecké civilní
ochrany nesmí však platiti lid. Kryty a masky nesmí
býti opatřeny na účet lidu, na účet
zdražení nájemného a snížení
životní úrovně lidu. Náklady
na CPO nechť nesou ti, kdož ani prst nepřiložili
dosud k tomu, aby obrana republiky byla zajištěna,
a kdož na její obraně neslýchaně
kořistí, to jest zbrojaři. Zde peníze
jsou, a zájmem republiky a její obrany je odtud
je dostati.
Proto navrhujeme, aby zisky z výroby zbraní a válečného
materiálu byly postiženy zvláštní
daní na úhradu výdajů, vzniklých
obcím z budování ochrany a obrany občanů
proti leteckým útokům, aby výroba
masek a všech potřeb, nutných k protiletecké
ochraně, byla zestátněna a aby zaměstnavatelé
nesměli dělníkům srážeti
z mezd za dobu promeškanou v zaměstnání
v důsledku konání služby v CPO.
Zájem obrany republiky vyžaduje, aby CPO byla silná,
a toho lze dosáhnouti jen společným úsilím
všeho pracujícího lidu. (Potlesk komunistických
poslanců.)