Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce pořadu, jímž jest:
2. Zpráva výborů ústavně-právního
a rozpočtového o vládním návrhu
zákona (tisk 800), jímž se doplňuje
ustanovení §u 5, odst. 1 zákona o ochraně
a obraně proti leteckým útokům (tisk
1314).
Zpravodaji jsou: za výbor ústavně-právní
p. posl. F. Richter, za výbor rozpočtový
p. posl. Martinásek.
Dávám slovo prvnímu zpravodaji - za výbor
ústavně-právní - p. posl. F. Richtrovi.
Zpravodaj posl. F. Richter: Slavná sněmovno!
Účelem vládního návrhu zákona,
jímž se novelisuje § 5 zákona z 11. dubna
1935, čís. 82 Sb. z. a n., je umožniti obcím
splnění povinností, které jím
citovaný zákon ukládá a které
jím ukládají i jiné předpisy
týkající se ochrany a obrany proti leteckým
útokům, a to otevřením nových
možností příjmových.
Podle odůvodnění vládního návrhu
je nutno při dávkách, které mají
tvořiti finanční podklad pro opatření
obcí na protileteckou obranu, pamatovati, aby dávky
k tomu cíli určené postihovaly nejširší
okruh osob a aby byly spravedlivým rozdělením
břemene. S těmito názory nutno souhlasiti.
Při tom uvažuje vládní návrh
v zásadě o dvou možnostech. Základem
dávky by mohl býti buď důchod anebo
spotřeba bytová. Poněvadž však
důchod je vyhrazen jako daňový zdroj pokladně
státní, uvažuje vládní předloha
pouze o druhé možnosti, a to zatížení
spotřeby bytové. Třeba si byl ústavně-právní
výbor vědom obtíží, které
budou způsobeny obyvatelstvu novým zatížením
důležité životní potřeby,
jako je potřeba bydlení, přiklonil se k vládnímu
návrhu, poněvadž úvahy o jiných
možnostech příjmových nevedly k praktickému
resultátu. Uvažovalo se o postihu vysokých
zisků plynoucích ze zbrojní konjunktury,
ale tyto možnosti byly už zabrány státem
známými daňovými předlohami
z roku loňského. Možnost získati prostředky
pro obranu protileteckou zvýšením dávky
z přírůstku nemovitosti nebo dávkou
z nezastavěných pozemků a pod. byly rovněž
diskutovány. Vzhledem k nové stylisaci první
věty odst. (1) §u 5 nejsou tyto možnosti
vyloučeny.
Naproti námitkám proti zatížení
spotřeby bytové možno uvésti na druhé
straně, že zde zájem obyvatelů na řádných
opatřeních pro případ leteckých
útoků je jasný a že tedy je zde souvislost
mezi zájmem stran, které v místě bydlí,
a povinností, která je stíhá. Ostatně
v anketě, která byla uspořádána
z popudu ústavně-právního výboru
mezi četnými městy naší republiky,
nebyl nalezen žádný jiný účinný
zdroj příjmů pro tyto účely,
naopak řada měst se vyslovila kladně o předpokládané
dávce z bytové potřeby jakožto jedině
možné a ve výsledcích účinné.
Z ankety také vychází, že při
minimálních nárocích obcí zvýšení
dávky z nájemného nebude nijak přepjaté.
Doplněk §u 5, odst. 1 zákona č. 82/1935
se vztahuje na nynější zákonný
stav, který by vylučoval z dávky na ochranu
proti leteckým útokům všecky ty nové
byty, které byly stavěny podle zákonů
na podporu stavebního ruchu a které požívají
podle těchto zákonů daňových
osvobození.
Zákon pro dávku na ochranu proti leteckým
útokům, a jenom pro tuto dávku, zrušuje
tato osvobození obsažená v zákonech
o stavebním ruchu. Ovšem tyto nové byty nesmí
býti z tohoto titulu vůči starým bytům
nijak diskriminovány. Nepotřebuje zvláštního
odůvodnění, že zákony o stavebním
ruchu nemohly předpokládati zvláštní
potřebu vyvolanou mezinárodní nejistotou
a že by byly nemohly v sobě zahrnouti i osvobození
od takové dávky, jejíž universálnost
je zřejmá. Ústavněprávní
výbor považoval za nutné, aby vyloučení
osvobození podle zákonů o stavebním
ruchu bylo obsaženo přímo v zákoně
a nepřenášeno ve formě zmocnění
na vládu, a to jak z důvodů účelnosti,
tak zejména i z důvodů ústavních,
poněvadž zákonná ustanovení mohou
býti rušena jenom zákonem.
Ústavně-právní výbor upravil
také odchylně od vládního návrhu
stylisaci prvé věty prvního odstavce novelisovaného
§ 5. V dosavadním znění je povinnost
obcí k obraně protiletecké příliš
těsně spojena s dávkou na ochranu proti leteckým
útokům. Mohlo by se z toho vyvozovati, že k
splnění těchto účelů
obec musí zavésti tuto dávku a že jenom
její výtěžek určuje hranice opatření,
která proti leteckým útokům obec má
konati. Z nového znění vychází,
že je právem obce užíti všech dosavadních
příjmových pramenů, aby hradila náklady
spojené s protileteckou obranou, a že může
a má sáhnouti k zamýšlené dávce,
je-li toho potřebí. Tím je dána i
možnost zkoumati účelnost zavedení této
dávky ze spotřeby bytové, když jsou
jiné možnosti úhradové.
Ústavně-právní výbor na konec
přijal resoluci, jejíž význam jest z
obsahu jasný. Zabezpečiti se proti možnostem
leteckých útoků je potřeba časová
a nemůže býti odkládána do doby,
kdy se účinnost zákona a jeho provádění
projeví.
Vážené dámy a pánové!
Dovolte mi ještě přičiniti k tomuto
přednesu ve jménu ústavněprávního
výboru několik poznámek, které už
jsou jaksi mimo zkoumání této předlohy
s hlediska ústavně-právního výboru.
Chci při této příležitosti zdůrazniti
význam civilní protiletecké obrany. Je důležitou
složkou obranného potenciálu státu,
její dokonalé vybudování zvyšuje
risiko možného útočníka. Dnes
- je to věc už známá - vedou se války
stejně proti vojsku na frontě, jako proti obyvatelstvu
v zázemí a nejen proti objektům vojensky
důležitým, nýbrž - bohužel
i proti obyvatelstvu nebojujícímu. Vedle škod
hmotných je cílem takových útoků
otřásti odolností obyvatelstva, zlomiti jeho
vůli k obraně. Proti této snaze a jejímu
provádění musí býti postavena
účinná obrana.
Nejvydatnější obranou proti leteckým
útokům ovšem je a zůstane obrana aktivní.
Spočívá v síle vojenského letectví,
v jeho schopnosti čeliti útokům a v možnosti
útok okamžitě a aspoň v stejném
rozsahu oplatiti. Spočívá dále v síle
ostatních protileteckých zbraní. V tomto
směru je snad zbytečno prohlašovati, že
naše letectvo je připraveno splniti všechny povinnosti
a všechny úkoly, které na ně vloží
odpovědná doba. Pokud jde o naše střelné
zbraně protiletecké všeho druhu, nemají,
pokud jde o dokonalost, přesnost a účinnost,
v Evropě konkurence.
Avšak znovu nutno podtrhnouti, že snad stejně
hodnotnou složkou našeho obranného potenciálu
je i protiletecká obrana civilní. Její budování
spočívá především na prostředcích
hmotných. Jde tu o všecka ta zařízení
a opatření, jež mají za účel
předejíti škody z hrozících útoků
a dále co nejrychleji a nejúčinněji
odstraňovati škody už vzniklé na majetku,
na zdraví a na životech. Patří sem také
výcvik speciálního personálu.
Osnova, kterou projednáváme, umožňuje
obcím, aby si takové prostředky zjednaly.
Znamená sice zatížení občanstva,
ale je diktována nutnou potřebou a chce býti
všeobecná i spravedlivá. Ovšem tato opatření
nejsou ještě všecko. Velké škody
ve všech směrech se mohou předejíti
a může se jim zabrániti, bude-li mezi obecenstvem,
zvláště velkých a větších
měst, jasno, co vyžaduje civilní protiletecká
obrana od občanstva, a zejména bude-li tu naprostá
ochota a odhodlanost podříditi se všem požadavkům
kázně a discipliny. Pokládám toto
spolupůsobení nejširší veřejnosti
za důležitého činitele protiletecké
obrany a považuji za nutné, aby si každý
zjednal orientaci o tom, co to jsou letecké útoky
a jaké jsou jejich následky, a aby každý
věděl, co má a co nesmí dělati
v takovém případě a aby také
dovedl jak sám, tak i u ostatních prosaditi rozumný
a úřady nařízený postup. Poslední
protiletecké cvičení v Praze, jehož
jsem byl svědkem a jež jsem měl možnost
a příležitost sledovati z blízké
vzdálenosti, mne po této stránce plně
neuspokojilo. Tyto znalosti a zájem také nic nebo
skoro nic nestojí. Apeluji proto na všechno obyvatelstvo,
aby civilní protiletecké obraně věnovalo
největší péči, aby bylo připraveno,
aby nikdo ani zdaleka nemohl počítati s tím,
že v tomto směru vykazujeme nějaké slabiny.
Konečně také pokládám za nutné,
aby byly odpovědnými činiteli prozkoumány
všechny možnosti protiletecké obrany - máme
velké zkušenosti z bojiště španělského
a čínského a aby byly vypracovány
zásadní směrnice o tom, jak si má
občanstvo počínati v případě
leteckého útoku. Mám zde na mysli něco
podobného, jako nedávno vydala anglická vláda
obcím a občanstvu ve svých výnosech,
kde už řeší zásadně určité
problémy protiletecké obrany. Je tam kladně
vyřešena otázka rozptylu občanstva a
otázky hromadných úkrytů jsou tam
provázeny poznámkami o jejich účelnosti
a vhodnosti a skoro se odmítají. Naproti tomu se
tam mluví o možnosti improvisovaných krytů,
které si konec konců může každý
jednotlivec anebo obec zřizovati ve formě asi 6
stop hlubokých příkopů v zahradách,
na polích a event. v parcích.
To jsem chtěl ještě dodati k této osnově,
kterou si dovoluji jménem ústavně-právního
výboru doporučiti k ústavnímu přijeti
v tom znění, jak vyšla z výborových
prací, s uvozovací formulí a nadpisem, jak
je uveden ve vládním návrhu. (Souhlas.)
Místopředseda Taub (zvoní):
Dávám slovo druhému zpravodaji, za výbor
rozpočtový, p. posl. Martináskovi.
Zpravodaj posl. Martinásek: Slavná sněmovno!
Vláda předložila k ústavnímu
projednání změněný návrh
zákona tisk 800, jímž se doplňuje ustanovení
§u 5, odst. 1 zákona ze dne 11. dubna 1935, č.
82 Sb. z. a n., o ochraně a obraně proti leteckým
útokům.
V dnešních pohnutých dobách může
míti obrana a ochrana státu a jeho obyvatelstva
plný účinek tehdy, když vedle dobře
vybudované, všemi moderními prostředky
opatřené armády a bezpečného
opevnění státních hranic se připraví
obyvatelstvo uvnitř státu všestranně,
především pokud se týče proti
nebezpečí leteckých útoků.
Za tímto účelem byla již provedena řada
příprav a i určitých opatření
zákonitých, která však stále
nedostačují, a je nutno pro bezpečnost hlavně
civilního obyvatelstva, starati se o rychlejší
a bezpečnější ochranu a obranu.
Zmíněný zákon č. 82 z r. 1935
se ukázal neúplným hlavně co do opatření
finančních nákladů pro protileteckou
ochranu se strany našich obecních samospráv.
Předložená osnova proto doplněním
§u 5 zmíněného zákona tento nedostatek
odstraňuje.
Zákonem č. 82 z r. 1935 a vlád. nařízením
k tomuto zákonu, č. 199 z r. 1935, byly uloženy
obcím velké povinnosti pro ochranu a obranu jejich
obyvatelstva. Obce mají zejména pořizovati
dostatečný počet veřejných
úkrytů, úkryty pro zaměstnance obecních
podniků a ústavů, mají se postarati
o dostatečný počet zásobních
plynových masek, o plynové masky pro zaměstnance
obecních podniků, ústavů a jiných
zařízení, mají se postarati o výzbroj
a výstroj hasičů, samaritánů,
orgánů služby desinfekční a poplachové
atd. Jelikož na úhradu všech těchto zařízení
bude hlavně ve větších střediscích
- potřeba značných částek,
bylo proto nutno uvažovati, aby předložená
osnova umožnila obcím hledati nutný příjem
v co nejširším okruhu obyvatelstva. Z některých
míst byly učiněny návrhy, aby tyto
prostředky byly vybírány přirážkou
k dani důchodové a k dani výdělkové.
Tento způsob by však nebyl mohl dosáhnouti
takového výsledku a nebyl by zachytil nejširší
okruh obyvatelstva, nehledě k tomu, že tyto prameny
příjmové jsou určeny především
pro pokladnu státu. Přišlo se proto k názoru,
že tato dávka má býti obcí vybírána
podle směrnic, o nichž bližší předpisy
budou vydány vládním nařízením.
Při tom se v osnově projevuje názor, aby
dávka byla vybírána buď na základě
nájemného nebo nájemní hodnoty, nebo
podle počtu a účelu používaných
místností. Osnova také umožňuje,
aby tato dávka byla rozložena i na novostavby, které
jsou dosud podle platných zákonů o stavebním
ruchu od daní a dávek dočasně osvobozeny.
Toto rozšíření dávky děje
se z toho důvodu, že zákony o stavebním
ruchu nemohly počítati s dnešními výlučnými
poměry, a bylo by také jistou nespravedlností,
kdyby tento majetek, podle zákonů o stavebním
ruchu zvýhodněný, nepřispěl
na důležitá a nutná opatření,
která znamenají také jeho ochranu a obranu.
Vláda při předložení tohoto návrhu
zákona si byla vědoma obtíží,
které při rozvržení takové dávky
mohou nastati u bydlících osob chudých a
nemajetných, a proto jest v osnově ustanovení,
že vláda může nařízením
stanoviti vhodná osvobození od dávky na ochranu
proti leteckým útokům, zejména v zájmu
bytové péče, když jde o osoby naprosto
chudé.
Jinak je v zákoně vyslovena správná
zásada, že může jíti v daném
okamžiku o život a majetek všeho občanstva
bez rozdílu a že je proto spravedlivo, aby na tento
účel přinášely oběť
nejširší kruhy obyvatelstva.
Aby se v praksi splnil tento očekávaný předpoklad,
jest třeba zdůrazniti, aby při způsobu
rozvrhování dávky a ručení
za ni byla zavedena prakse přímého ukládání
dávky poplatníkovi a z toho vyplývající
také jeho záruky za zaplacení.
Je proto třeba vyvarovati se ukládání
této dávky nájemníkům prostřednictvím
majitele domu, poněvadž by v četných
případech z této dávky vzniklo nové
břemeno majitelům domů, čehož
se osnova chce vyvarovati.
Byly zde dále návrhy, aby finanční
potřeba na protileteckou obranu byla hrazena z mimořádných
zisků, plynoucích především ze
zbrojní konjunktury. K tomuto třeba poznamenati,
že tyto zisky byly již zatíženy ve prospěch
státní pokladny známým i daňovými
předlohami v roce loňském.
Konečně jest třeba vysloviti přání,
aby tato osnova a k ní pak vládní prováděcí
nařízení byla v této vážné
době cele pochopena jak se strany naší samosprávy,
tak se strany všech těch, kteří toto
nové břemeno ponesou, a aby se konečně
protiletecká obrana a ochrana v zájmu klidu a bezpečnosti
obyvatelstva co nejrychleji uskutečňovala. Bude-li
občanstvo státu viděti, že se s jeho
finančními obětmi koná dobré
a účelné dílo pro bezpečnost
jeho života a majetku, bude mít pro veškerá
tato opatření i požadované oběti
plné pochopení.
Rozpočtový výbor projednal ve schůzi
dne 5. dubna 1938 shora uvedený vládní návrh
zákona, připojil se k usnesení výboru
ústavněprávního a doporučuje
posl. sněmovně připojenou osnovu zákona
i s resolucí k ústavnímu projednání.
Dále vyslovil rozpočtový výbor přání,
aby prováděcí nařízení
k tomuto zákonu bylo mu před svým vydáním
předloženo vzhledem k tomu, že zásadní
otázka rozložení břemen řeší
se zákonem pouze rámcovým. (Potlesk.)
Místopředseda Taub (zvoní): Přerušuji
projednávání tohoto odstavce, jakož
i pořadu této schůze.
podle § u 2, odst. 4 jedn. řádu obdrželi:
na dnešní den posl. dr Lukáč;
na tento týden posl. Židovský.
Posl. Schlusche oznámil přípisem ze
dne 5. dubna 1938, že z příkazu říšského
vedení strany "Deutsche christl. soz. Volkspartei"
týmž dnem vstoupil do klubu poslanců "Sudetendeutsche
und Karpathendeutsche Partei".
mezi schůzí: Zpráva tisk 1314.
za souhlas s trest. stíháním posl. dr Neuwirtha
č. J 239-IV, pres. sdělení 102. schůze.
Místopředseda Taub sdělil, že
se předsednictvo usneslo, aby se příští
schůze konala ve čtvrtek dne 7. dubna t. r. o 11.
hod. dopol. s
1. Nevyřízený odst. 2 pořadu
145. schůze.
2. Zpráva výboru rozpočtového podle
§u 35 jedn. řádu o vládním návrhu
(tisk 1312) zákona o povinnosti ústavů, podniků,
fondů a některých sociálních
zařízení ukládati část
prostředků ve státních půjčkách.