Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Košek, dr Markovič,
Langr, Sivák, Vávra, Taub.
Zapisovatelé: Vičánek, Šalát.
190 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: ministři Bechyně,
dr Dérer, Machník.
Předseda nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr Horák.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Mikyška.
Předseda Malypetr zahájil schůzi v
10 hod. 21 min. dopol. a konstatoval, že sněmovna
je způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní a zítřejší den
posl. Fialovi, A. Nitschovi.
Za platnou podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu uznal
předseda dodatečnou omluvu posl. A. Nitsche
na den 16. března t. r.
Předseda senátu NSRČ sdělil přípisy
ze dne 16. března 1938, že senát projednal
ve 107. schůzi dne 16. března 1938 a přijal
osnovy:
zákona o úľevách pri splácaniu
pohľadávok za niektorými zemedelcami (tisk
660-IV sen. 1938);
zákona, ktorým sa znovu čiastočne
mení vládne nariadenie zo dňa 31. marca 1936,
č. 76 Sb. z. a n., o zemedelskom vyrovnavacom riadení
a dávajú ustanovenie o dočasných opatreniach
v exekučnom a konkurznom riadeniu proti zemedelcom, ktorých
návrh na vyrovnanie nebol v zemedelskom vyrovnavacom riadeniu
prijatý (tisk 661-IV sen. 1938), a to ve znění
usneseném posl. sněmovnou.
Předsednictvo se usneslo vyloučiti podle §u
9, odst. 1, lit. m) jedn. řádu z těsnopisecké
zprávy o včerejší 140. schůzi
sněmovny projevy hrubě urážlivé
z řeči posl. Appelta.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání pořadu, t. j. ke sloučenému
jednání o obou odstavcích, jimiž jsou:
1. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu (tisk 1103), aby byl dán
Národním shromážděním
souhlas podle čl. XIV finančního zákona
republiky Československé ze dne 21. prosince 1935,
č. 245 Sb. z. a n., jímž se stanoví
státní rozpočet na rok 1936 (tisk 1224).
2. Zpráva výboru rozpočtového o
státním závěrečném účtu
republiky Československé za rok 1936 (tisk 1052)
spolu s účty státního bytového
fondu a dávky z majetku (tisk 1225).
Zpravodajem při obou odstavcích jest pan posl. Remeš.
Budeme pokračovati ve sloučené rozpravě.
Lhůta řečnická jest 60 minut.
Přihlášeni jsou ještě řečníci:
na straně "proti" pp. posl. Klieber,
J. Sedláček, inž. Lischka, Kosik,
Suroviak, dr Štůla, Sogl, Zupka,
inž. Schwarz, Chmelík, Hollube,
inž. Schreiber, inž. Richter; na straně
"pro" pp. posl. Brukner, Kopasz,
Bergmann, Rybárik, Říčář,
Hatina, Schulcz, Fr. Bayer, Hrubý,
Révay, Felix Kučera.
Dávám slovo prvnímu řečníku,
zapsanému na straně "proti", panu
posl. Klieberovi.
Posl. Klieber (německy): Slavná sněmovno!
V debatě o účetní uzávěrce
mám za úkol promluviti a stěžovati si
na nedostatky, smysl a úmysly nejdůležitějších
agrárně-politických opatření
vlády, ačkoliv jejich význam oproti historickým
- událostem předešlých dnů, jež
jsme my sudetští Němci s největší
radostí přivítali, zdá se býti
nepatrným. Téměř v každém
svém výkladu zjišťuje pan ministr zemědělství
jako výsledek své agrární politiky,
že nesrovnalost mezi cenami zemědělských
a průmyslových výrobků trvale stoupá.
Také pan předseda vlády dr Hodža
prohlásil ve své přednášce v
zemědělské akademii, že číselný
index zemědělských výrobků
s jedné strany a zeměděl. výrobních
nákladů s druhé strany se stále více
od sebe odkloňují. I když se srovnání
s r. 1914 docela neshoduje, jest přece uvážiti,
že zemědělství od této doby prodělalo
značnou racionalisaci na základě technického
pokroku, takže rozdíl nesrovnatelností sedá
oceniti tíže, než by se na prvý pohled
zdálo.
Co znamená tedy tato skutečnost pro sudetskoněmecké
zemědělce? Tato skutečnost znamená
vzhledem k tomu, že se podle státního rozpočtu
pro r. 1938 žádá nové ohromné
placení daní od veškerého hospodářství
a tím také od zemědělství,
pro sudetskoněmecké zemědělství
dvojnásobné zatížení. Trpí
stoupající drahotou provozovacích prostředků
mnohem více, že plánovitá hospodářská
opatření, která byla učiněna
v oboru agrární politiky, představují
pouze jednostranné uspořádání.
Jinými slovy: Proti cenově zajištěné
výrobě obilí stojí na druhé
straně beznadějný pokles cen nebo nízká
cena živočišných výrobků.
Mimo to se utvářejí pro sudetskoněmecké
zemědělství v důsledku velké
nezaměstnanosti, která se ještě stále
vyskytuje v sudetskoněmeckých oblastech, odbytové
poměry ve všech zemědělských
výrobcích mnohem tíže a hůře,
než jest tomu v oněch oblastech, které dnes
už vůbec netrpí nezaměstnaností.
Pan dr Zadina mluví v každém svém
výkladě, ať jej má na jaře nebo
na podzim každého roku, s opravdu obdivuhodnou důsledností
o nutnosti upraviti dobytčí trh nebo o přestavbě
živočišného syndikátu, cenové
stabilisaci a vyloučeni spekulace v tomto oboru. Také
posl. Böhm ze Svazu zemědělců
ukazuje tuto obdivuhodnou důslednost ve svých přáních.
Můžeme tato krásná slova sledovati v
nejrůznějších variacích v každém
výkladu pana ministra, ale výsledek jest doposud
rovný nule. Při tom prohlašuje pak ministr,
že při všech zemědělských
akcích se béře obzvláštní
ohled na malé a střední selské usedlosti.
Musíme se tázati: Kde zůstává
pak konečně v každém výkladu
slibované rozluštění záhady o
upravení dobytčích trhů? Neboť
jest jistě všem odpovědným činitelům
známo, že právě chov dobytka jest hlavním
pramenem příjmů pro všechny malé
a střední zemědělce. To také
jasně vysvítá ze statistických čísel.
Na provozovny velikosti do 20 ha, to jest 97% všech provozoven,
připadá 84 % všech krav, 82 % všech vepřů
a 77% všech prasnic. Nehledě k sociálním
důvodům, nemělo by býti odpovědnému
státnímu vedení zvláště
s ohledem na brannou pohotovost lhostejno, že se výrobnost
těchto malých a středních selských
usedlostí, které na př. jsou také
rozhodující pro výrobu tuků, jednostrannými
agrárně politickými opatřeními
podkopává. Abych mluvil s prof. Brdlíkem.
neznamená zajistiti výnosnost a výrobnost
části zemědělské výroby
nic jiného než přenos z jedné kapsy
do druhé. Chápeme, že snad velké části
českého zemědělství stačí
cenově pevné obilní hospodářství,
poněvadž se na základě klimatických
a půdových poměrů lépe může
přizpůsobiti až doposud zavedeným agrárně
politickým opatřením než sudetskoněmecké
zemědělství. Sudetskoněmecké
zemědělství na základě své
přírodní vázanosti a zvláštních
podnebních a půdových poměrů
jest jinak uzpůsobeno než zemědělství
uvnitř Čech, na Hané a na Slovensku. Znamená
to proto nebezpečnou újmu sudetskoněmeckého
zemědělství, když na př. v státním
rozpočtu pro r. 1938 pro podporu zelené plochy se
předpisuje jenom částka 4 haléřů
na hektar, o čemž však v účetní
uzávěrce chybí statistika, jakým procentem
tato rozpočtová položka přijde k dobru
sudetskoněmeckému zemědělství.
Právě podnební a půdové poměry
podporují v našich okrajových oblastech setbu
píce, tím také hospodářství
dobytkem a mlékem na vlastní hospodářské
základně.
Sama sebou trvající snaha malých a středních
selských usedlostí se projevuje v sudetskoněmeckém
zemědělství právě na základě
zvláštních podnebních a půdových
poměrů ještě silněji. Právě
tedy ve svých zvláštních výrobních
oborech živočišného hospodářství
se nedostavila agrárně-politická opatření,
která měla přinésti také pro
sudetskoněmecké zemědělství
zajištění výrobnosti a spravedlivou
odměnu za selskou práci. Zde jest, abych doplnil
poukaz posl. Böhma ze Svazu zemědělců
na úspěchy své účasti na vládě,
zajímavé zjistiti, že na př. od vstupu
Svazu zemědělců do vlády, tedy od
r. 1926 položka zařazená a vydaná na
zužitkování dobytka klesla s 2,680.000 Kč
na 400.000 Kč v r. 1937, ve státním rozpočtu
1938 jest na tento účel zařazeno dokonce
jen 100.000 Kč.
Každá agrární politika, která
chce zachrániti rolníka, musí zavésti
hospodářský řád, který
béře patřičný zřetel
na dané půdové a podnební poměry.
Prof. dr Brdlík prohlásil v listopadu loňského
roku, že to není nic platné, když stát
vynaloží mnoho miliard na technické zbrojení,
zatím co otázka výživy obyvatelstva
ve vážném případě zůstává
trvale nerozřešena.
Nejvážnějším problémem v
této otázce jest nyní problém tukový.
A právě k řešení této
otázky by mohlo podstatně přispěti
sudetskoněmecké zemědělství
na základě daných výrobních
podmínek. Z jiného výroku pana prof. dr Brdlíka
můžeme však seznati, proč se to nechce
učiniti. Prof. Brdlík prohlásil na
podzim loňského roku, že to není snesitelné
přenechati zásobování tuky převážně
zvlášť nebezpečí vydaným
okrajovým oblastem, t. j. tedy sudetskoněmeckému
zemědělství.
Ale i když nechcem pochybovati o dobré vůli
činitelů odpovědných za agrární
politiku, musíme odmítnouti odůvodnění
pro dosavadní neprovádění úpravy
dobytčích trhů, že dobrá vůle
pana ministra nebo vlády ze stranickopoliticky puncované
skupinové zištnosti v koalici ztroskotává.
Jest správné, že stranicko politicky puncovaná
skupinová zištnost slaví v koalici obzvláštní
orgie, a tak často zamezí nutná agrárně
politická opatření ke škodě veškerého
zemědělství a státu vůbec.
Když však bylo možno přemoci tuto stranicko
politicky puncovanou skupinovou zištnost při úpravě
obilního trhu, pak to musí také býti
možné pro toto, pro stát nekonečně
důležité výrobní odvětví
živočišného hospodářství,
neboť, pánové, uznala-li se jednou důležitost
zemědělství pro výživu a pro
obrannou pohotovost státu, pak nesmí zůstati
při zájmových kompromisech mezi stranicko-politickými
mocenskými skupinami, které jsou zvláště
v agrárně-politickém oboru pochybné
ceny, když jsou dokonce uzavřeny na podkladě
cukrem oslazené koaliční ideologie. (Potlesk
poslanců strany sudetskoněmecké.) Avšak
nejsou to jen stranicko-politické úvahy, nýbrž
zdá se přece, že to je především
vlastní zištnost českého národa,
že se zkracuje a zamezuje provádění
zdravé agrární politiky a zdravé hospodářské
politiky vůbec. Toto poslední zjištění
týká se obzvláště úpravy
dobytčího trhu a dobytčích cen, o
které v zájmu sudetskoněmeckého zemědělství
žádáme. Žádáme-li o to,
přiznáváme se na jedné straně
sice k nutnosti plánovitě hospodářských
a trhových opatření, poněvadž
volné utváření cen pro zemědělství
jest nesnesitelné, ježto ho bezohlední lidé
zneužívají k uspokojení vlastní
nezadržitelné zištnosti; na druhé straně
však musíme na základě našich dosavadních
zkušeností míti největší
obavy, že stát použije každého zásahu
do hospodářství k tomu, aby sudetskoněmecké
hospodářství a tím také sudetskoněmecké
zemědělství zkracoval. (Souhlas.) Neboť,
pánové, protivné na vašich zákonech
a nařízeních, na kterých bohužel
spoluúčinkují také německé
vládní strany, jest to, že jsou nabity záludností.
Když s tímto naším vpředu řečeným
míněním nesouhlasíte a chcete naše
obavy zeslabiti, pak vyhovte našim požadavkům
po výstavbě národnostně rozdělené
selské samosprávy, ku které se ve svých
konečných vývodech ještě blíže
vrátím.
Není nám nic platné, když pan min. dr
Zadina v každém svém výkladu
poznamenává, že otázka živočišné
výroby není ještě uspořádána.
Musíme z vyložených důvodů žádati
co nejrychlejší uspořádání
této otázky. Rok co rok prohlašuje pan min.
dr Zadina, že se musí přetvořit
živočišný syndikát. Doslova jen
jeden Němec sedí v tomto živočišném
syndikátu, jehož místopředsedou jest
sociální demokrat, zatím co však na
př. německá živnost řeznická
není vůbec zastoupena. Také to znamená
velkou újmu sudetských Němců resp.
zemědělství provozujícího chov
dobytka. Živočišný syndikát má
prakticky dovozní monopol, bez jeho svolení nesmí
býti vůbec nic dovezeno. Mělo by se mysliti,
že se živočišného syndikátu
používá jako nástroje, aby se omezil
nebo upravil dovoz ve shodě s potřebou domácího
trhu a především ve shodě se stále
stoupající domácí výrobou.
Toto omezení dovozu dobytka a živočišných
výrobků jest tím potřebnější,
oč byly nuceně zmenšeny s úpravou obilního
hospodářství osevné plochy pro obilí
a mimo to musila také mezinárodními dohodami
o úpravě výroby cukru býti podstatně
omezena osevní plocha pro řepu. Nyní žádají
cukrovary nové omezení osevné plochy řepy
o 20 %.
Právě tyto skutečnosti mluví pro to,
aby se tím dříve veškerému zemědělství,
obzvláště však sudetskoněmeckému
zemědělství dala možnost, aby se mohlo
rozvinouti v oboru chovu dobytka a zajistiti si odbyt. Ve skutečnosti
však se stal živočišný syndikát
pramenem stoupajícího dovozu.
Dovoz jatečního a chovného dobytka třídy
VIII. cel. sazeb. činil v tisíci Kč: 1934
- 70.282, 1935 - 160.346, 1936 - 237.496, do r. 1937 - 202.455.
Místo, aby se živočišný syndikát
stal oporou domácí výroby nebo domácího
trhu, byl zřejmě zneužit k opaku. Tyto stoupající
dovozy nemohou se omluviti ani katastrofálním suchem
v r. 1934/35, ani tak zvaným cyklickým kolísáním
v chovu dobytka a vepřů, ani zahraničně-politickými
důvody.
Již vpředu jsem uvedl některé důvody,
proč pan ministr zemědělství dr Zadina,
kterého musíme činiti odpovědným
za agrární politiku prováděnou v tomto
státě a který své opomenutí
nikdy nemůže omluviti poukazem na kolektivní
odpovědnost vlády, stále jenom přestává
na oznámení určitých opatření,
ale nepřikročí k činu.
Pánové z české strany, vy jste chtěli
zajistiti nejen zásobení tuky výrobou rostlinných
tuků ze semen a olejových plodů, které
může pěstovati i český rolník,
ačkoliv nehospodárnost podobných opatření
lze lehce vypočítati, ale vy jste dovedli také
říditi milionové zisky z dovozů cestou
přes česká, nejen agrární,
kapitalistická družstva a dovoliti, aby plynuly do
čistě českých kapes.
To jest jeden z hlavních důvodů, proč
se české strany nezasadí se vší
energií o úpravu dobytčích trhů.
Pan ministr dr Zadina to doposud přivedl jen k ohlášením.
Návrh, o němž se mluví, leží
v ministerstvech a nevyšel stále ještě
z meziministerského řízení. Ano, dokonce
ani poslanci české agrární stany vůbec
nezaujali stanovisko k tomuto návrhu.
Pan min. dr Zadina má nyní úmysl tento
syndikát, jenž ve svém složení
nikdy nemůže dostáti náležitým
potřebám zemědělství a svým
trhy upravujícím úkolům, přeměniti
v obchodní společnost s omezeným ručením
a přenésti na ni zvláštní úkoly
trhy upravující. Musím se zde tázati,
proč se má státi věc - lepší,
když sedí pohromadě titíž s týmiž
plnými mocemi jen pod jinými jmény? Také
obchodní společnost, která má upraviti
domácí trhy nejen pro spokojenost výrobců,
nýbrž i rozdělovatelů a spotřebitelů,
nebude moci rozřešiti tyto těžké
úkoly při zamýšleném složení
živočišného syndikátu. Živočišný
syndikát je nebude moci rozřešiti proto, že
zde stranicko-politické boje o moc jej nepřipustí
k žádné zdárné práci.
Chci zde uvésti jen jeden příklad o nedostatcích
živočišného syndikátu. Jak známo,
uzavírá se dohoda o dovozním množství
mezi stranickopolitickými zájmovými skupinami.
Zdá se, že pro jednotlivé činitele toto
usnesení nebude míti podstatný význam.
Neboť když na jaře loňského roku
živočišný syndikát povolil v plenární
schůzi, aby bylo dovezeno na srpen 15.000 kusů vepřů
a pak i se svým předsedou šel na dovolenou,
neměl jeho zastupující místopředseda
Hein, český sociální demokrat a zástupce
konsumních spolků, nic pilnějšího
na práci, než mimo toto usnesení povoliti na
měsíc červenec 12.000 a na srpen 18.000 vepřů
jako nadkontingent. Celé valné shromáždění
syndikátu pak nebylo s to, aby toto svémocné
jednání jednoho jednotlivého činitele
odvolalo.
Tohoto trvale stoupajícího dovozu se používá,
aby se činil nátlak na domácí ceny,
a pak se zdá, že i pan ministr zemědělství
dr Zadina k odůvodnění v posledních
týdnech hluboce kleslých cen dobytka a vepřů
se přiklání k názoru, že je tím
vinna výroba. Proto se omezuje výroba, což
jest označiti přímo za šílenství,
ačkoliv bychom mohli všechny naše přebytky
lehce vyvážeti a to do našeho velkého
sousedního státu, do Německa. Německý
trh jest odběratelem pro všechny naše výrobky,
kdybychom za ně odebírali opět německé
zboží. Říká se, že je to
nemožné, musíme dovážeti ze států
Malé dohody. Při tom však narážíme
při zkoumání jednotlivých položek
naší zahraniční obchodní politiky
všude na Německo jako na našeho hlavního
odběratele. Při tom není brán ještě
zřetel na nové události, jež vyvěrají
z připojení Rakouska k Německu. Na tuto politickou
chybu naší zahraniční obchodní
politiky doplácí ne na posledním místě
zemědělství tohoto státu, zvláště
však sudetskoněmecké zemědělství,
které jest na živočišné výrobě
nejvíce a nejpřirozeněji zúčastněno.
Avšak již podle statistiky může býti
zjištěno, že vývozní index pro
zemědělské výrobky trvale stoupá.
Místo, aby se, jak jsem již řekl, omezovala
zemědělská výroba, jejíž
výrobky bez zvláštních těžkostí
by šly na odbyt, měla by tato skutečnost sama
již býti podnětem, aby se zemědělský
podklad tohoto státu rozšiřoval, nebo aby se
pracovalo na intensivnosti a zvýšení výnosnosti.
Právě tato intensivnost a zvyšování
výnosnosti byla by s to zmenšiti část
t. zv. strukturální nezaměstnanosti, o které
stále mluvíte, kterou asi nemůžete zvládnouti,
neboť nejste asi ani s to, připraviti oněch
3.000 pracovních sil, které podle podání
tamních organisací moravského zemědělství
chybí. (Souhlas.)
Vzhledem k dříve vyloženému významu
živočišného hospodářství
pro sudetskoněmecké hospodářství
nemůže nám stačiti pouhá přeměna
syndikátu s ponecháním dosavadního
stavu ve správě. Žádáme ihned
národnostní rozdělení, poněvadž
vidíme, že jen v tom budou zabezpečeny zájmy
německého zemědělství, provozujícího
chov dobytka. Návrh zákona ustanovuje trhové
komise, které dodáváním vývozních
listů mají upravovati obesílání
trhů. Trhové komise jsou tedy důvěrní
činitelé veškerého zemědělství.
Pokládáme udělení jim tak dalekosáhlého
oprávnění za možné jen tehdy,
upustí-li se konečně od sestavení
podle stranicko-politických hledisek, jak se dnes projevují
v živočišném syndikátě,
a jejich sestavení bude provedeno podle národnosti
výrobců trh ovládajících a
spotřebitelů.