Štěstí a spokojenost není otázkou
majetku, otázkou vnějších hmotných
statků, nýbrž otázkou vnitřní,
poněvadž štěstí se rodí
jedině v duši. Tam jest jeho zdroj. Duše jest
půda rodící onen vzácný pocit
životního štěstí a spokojenosti.
A my věříme, že právě
toto duševní štěstí a spokojenost
může nalézti každý národ
jenom ve vlastní národní kultuře.
Umělecká díla, stejně jako plody duchovní
tvořivosti lidu, kroje, vyšívky, národní
písničky, jsou vzácnými plody kulturní
vyspělosti našeho lidu a dokazují, že
duše československého lidu má svoji
osobitou vlastní kulturu, že je schopna krásných
děl a že je také v tomtéž duchu
schopna tvořiti ovzduší společného
života, kulturního života slovanského
národa, ve kterém nacházíme svoji
duchovní radost a spokojenost, ve kterém se rozvíjí
všechny klady československé povahy. Vnitřní
vztah k národní kultuře, pouto lásky
k plodům československé tvořivosti,
neviditelné spojení toto mezi člověkem
a širokou oblastí duchovní tvorby je základem
národnosti. V těchto ideách tkví právní
povaha a podstata českého člověka.
(Výkřiky posl. Zápotockého.)
Jádrem českého národa jest a zůstane
na dlouhou dobu člověk půdy, který
je zdravě konservativní a který je bezpečnou
zárukou, že se postaví proti všem snahám,
které by chtěly rozvrátiti klid a pořádek
v našem státě. (Potlesk.) Proto každý,
kdo spekuloval a spekuluje s naším vnitřním
rozkladem, spekuloval špatně.
Československý národ prošel právě
v posledních letech školou zdravé politické
výchovy. V hlavách i myslích českých
lidí, v demokratické svobodě uvažujících,
byl sveden právě boj mezi láskou k národu,
k jeho jednotě a jeho síle, a ideologiemi levými
či pravými. Nezvítězila natrvalo ani
jedna, ani druhá ideologie. Fašismus u nás
nezakotvil přes všechny své snahy, ač
volil k tomu dobu těžké hospodářské
krise. (Potlesk.)
Lid český miluje svoji svobodu a ví, že
tato svoboda vznikla z hluboké lásky k národu
a vlasti a že jenom hlubokou láskou k národu
a vlasti může býti udržena. Proto můžeme
dnes právem říci, že Československá
republika je hrází proti všem proudům
ideologie rozvratu a že jsme pevnou oporou evropské
kultury, spočívající na svobodě
národů a přátelském soužití
všech států.
Věrni míru a kultuře Evropy zachováváme
všechny své spojenecké svazky, jež uzavřeli
jsme jedině za účelem a cílem shora
vytčeným. V duchu těchto našich snah
učiníme všechno v dohodě se všemi
státy, které mají stejný cíl,
které chtějí v respektu k samostatnosti cizí
zajistiti samostatnost svoji a pracovati pro mír, rozvoj
Evropy a světa.
Naším ideálem zůstal i nadále
trvalý mír a přátelství se
všemi státy. Jsme si však vědomi, že
ochrana svobody vlastní a cena, kterou máme pro
Evropu, mír a kulturu, spočívá jenom
v naší vlastní síle, ve vůli
přinésti všechny oběti, kterých
by si svoboda státu a národa žádala.
Po všem, co jsem předeslal, mohu proto dodati: Láska
českého lidu k svobodě je silnější
než rozkladné ideologie, a kdyby nebylo vyhnutí,
kdyby ve světě zmizela dobrá vůle
a kdyby měla místo kultury nastoupiti do mezistátních
vztahů jenom hrubá síla, pak všechen
československý lid přijde na hranice jako
jeden muž, aby nasadil svůj život za svobodu
národa a za samostatnost státu. (Potlesk.)
V tomto boji by se opět vzkřísilo nadšení
českých pluků, vítězných
Žižkových vojsk. "Nepřátel
se nelekejte a na množství nehleďte!" -
bylo by jediným povelem celému československému
národu a národ jeho poslušen by opět
šel do zápasu za svobodu, do boje proti nepřátelům
a zrádcům evropské kultury, do nové
světové války pro svoji svobodu.
Jest velkým úkolem demokracie, aby nám tu
sílu dala. Československý lid čekal
od demokracie svobodu, československý stát
čeká od demokracie sílu. Demokracie může
dáti tu sílu největší, poněvadž
oběti v demokracii přinášené
jsou oběti dávané z vlastní vůle,
poněvadž povinnosti v demokracii plynou z vlastního
rozhodnutí, a není větší síly
než obrana svobody na život a na smrt z vlastní
vůle a z vlastního přesvědčení.
Zdrojem takové síly může býti
jen demokracie pravá, jen demokracie čistá.
Její první podmínkou jest pravda na všechny
strany. Všichni, kdo z vůle lidu stojíme v
jeho čele, máme svatou povinnost mluviti lidu pravdu,
neklamati lid a nic mu nezastírati, pravdou se říditi,
aby se nemohlo vlouditi nebezpečné podezření,
že ti, kdo z vůle lidu v jeho čele stojí,
sledují něco jiného než společný
prospěch lidu a státu. Lidu nutno mluvit pravdu.
Zejména ve stycích mezistátních a
v mezinárodních vztazích má lid věděti
pravdu a má si býti vědom všeho dobrého
i zlého, aby byl dobrým ochráncem a spolehlivou
obranou státu, kdyby nebylo jiného vyhnutí
než měření sil. Překvapení
jsou tady tím největším nebezpečím
a klamaný lid jest zlým kritikem.
V této vážné době musí
umlknouti všechny malicherné spory, musí zmizeti
všechny nepravdy, musí nastoupiti vůle k udržení
spolupráce a k odstranění všeho, co
nás oddaluje a rozdvojuje.
Největší chybou však by bylo, kdybychom
si nebyli vědomi chyby žádné. Velká
Anglie nebála se přiznat chyby ve své zahraniční
politice. Nebojme se i my říci třeba trpkou
pravdu. Pravá demokracie řídí stát
vůlí většiny. Menšina má
právo demokraticky bojovati, býti státotvornou
oposicí. Pracuje-li menšina proti vůli většiny,
pokouší-li se pod různými záminkami
vnutiti svoji vůli vládě a lidu, je to práce
proti duchu demokracie a takováto práce demokracii
podkopává. (Předsednictví převzal
místopředseda Vávra.)
Nezapomínejme na to, že většina obyvatelstva
tohoto státu patří k stranám občanským.
Jen tenkrát dá demokracie státu sílu
a lidu zaručí svobodu, jen tenkrát se demokracie
udrží, když bude dbáti těchto základních
principů, když bude spravovati stát ve spolupráci
nejširších vrstev, když tato spolupráce
bude tvořiti národní, kulturní a sociální
mír. Takováto spolupráce, postavená
a spravedlivosti ke všem vrstvám a ke všem stavům,
jest potom zdrojem jednoty národa a státu. Jest
tou demokracií, za kterou stojí a kterou nikdy neopustí
republikánská strana. Touto demokracií jsme
se řídili, když jsme nabádali k duchu
součinnosti všeho českého lidu, a tuto
demokracii jsme pěstovali, když jsme bojovali proti
rozkladným živlům komunismu a když jsme
připomínali, že vývoj ve světě
nejde nalevo, a že se mýlí ti, kteří
nevidí v zahraničí nic než své
vlastní ideologie stranické.
Tuto demokracii pravdy, třeba tvrdé, jsme respektovali,
když před dvěma lety za vědomí
a souhlasu strany upozornili jsme na zjevy, kterými byla
tehdy doba obtížena a které jsme nemohli právě
v duchu pravdy a demokracie zamlčeti, když jsem upozornil,
že Společnost národů naši národní
svobodu nemůže zajistiti, že jdeme vstříc
těžkým dobám, že nás očekávají
těžké chvíle, kdy podle předpovědi
Antonína Švehly budeme muset prokázati,
zda jsme hodni své svobody. Tehdy snad nebylo nám
rozuměno. Doba nám dává za pravdu.
Nás změny posledních dvou let nepřekvapily.
Tušili jsme to tenkrát, když každá
kritická zmínka o Společnosti národů
byla naší levicí prohlašována za
zradu naší zahraniční politiky. Byla
nám dávána pro naše vývody špatná
známka z demokracie a z národnosti.
Pan poslanec komunistické strany Slanský v
jedné z posledních schůzí posl. sněmovny
a dnes i pan posl. Kopecký se tázal, zda
jest pravdou, že předseda republikánské
strany Beran sešel se s vyslancem Německé
říše p. Eisenlohrem. Tuto zvědavost
pana posl. Slanského i pana posl. Kopeckého
můžeme lehce uspokojiti sdělením,
že předseda naší strany stýká
se společensky, stejně tak jako činí
jiní poslanci naší sněmovny, s řadou
diplomatických zástupců jiných států
v Československu. Při některých příležitostech
sešel se také v různých společnostech
předseda republikánské strany posl. Beran
s vyslancem říše Německé.
Jest samozřejmé, že předseda Beran
nebude se ptát komunistické strany, s kým
se má sejíti a při které příležitosti.
(Výborně! - Potlesk. - Posl. Zápotocký:
Vy jste slíbil, že řeknete, o čem s
ním jednal!) Já jsem řekl, že společensky.
Právě z řad socialistických bylo v
minulých dnech žádáno, aby bylo udržováno
více styků s diplomatickými zástupci
států, kteří mají u nás
svůj nynější pobyt a kteří,
jak jest samozřejmou zvyklostí v celém světě,
stýkají se nejen s presidentem republiky, členy
vlády, nýbrž také s parlamentními
a hospodářskými činiteli tohoto státu.
Souhlasím proto s názory, že bylo by potřeba
více těchto styků pěstovat, než
tomu bylo dosud. Velmi kategoricky však odmítám,
aby komunisté chtěli předsedu naší
strany i kohokoliv z nás poučovat o povinnostech
k národu a k naší demokracii. (Potlesk.)
Celá minulost republikánské strany prokazuje
poctivé demokratické jednání a nekompromisní,
pro nás všechny samozřejmou lásku k
národu. (Potlesk.) Odmítáme, aby nás
chtěl poučovat komunistický klub o našich
povinnostech. (Potlesk. - Posl. dr Jar. Dolanský:
Řekněte, štvali jste v Pardubicích proti
presidentu republiky?) To víte, že je to jistě
lež. (Posl. dr Jar. Dolanský: Psalo se to o vás
v národně-socialistických novinách!)
To je lež! Víte, že republikánský
poslanec a každý republikánský člověk
si váží výsostně svého
presidenta a že ví, že president je autorita
celého státu, a mohu prohlásiti, že
každý náš poslanec si osobně presidenta
dr Beneše vysoce váží a ctí
ho. (Potlesk.)
Předseda vlády dr Milan Hodža promluvil
jasně na všechny strany. Projev Hodžův
potvrdil, jak neodůvodněné byly štvanice
proti novoročnímu projevu předsedy naší
strany, které u nás byly nejen ve známém
tisku trpěny, ale dokonce uměle pěstovány
a šířeny. Nikomu v poslední době
se nedostalo tak brzy satisfakce jako předsedovi naší
strany, proti kterému téměř plné
dva měsíce podniknuto bylo tisíce neslušných
a neodpovědných útoků.
Jestliže souhlasí všechen československý
lid s projevem předsedy vlády dr Hodži,
pak bylo by si lze jen přát, aby se poměry
v našem veřejném životě alespoň
ve vážných chvílích dnešních
podstatně změnily. Vítáme velmi srdečně
prohlášení pana předsedy strany soc.
demokratické, posl. Hampla, který stejně
volal po zlepšení těchto poměrů.
Chceme-li. aby celý národ stál v jediném
šiku v těchto mimořádně vážných
dobách, pak nesmí zájmy stranicko-politické
převyšovat zájmy celostátní.
Dnes nejvyšší zájem našeho národa
a státu velí, abychom všichni šli do houfu.
(Potlesk.) S radostí dnes kvitujeme, že se
železný kruh svornosti a bratrské jednoty všech
občanů republiky uzavírá. Věříme,
že věrnost k československému státu,
láska k národu a demokratické svobodě
je silnější než všechna hesla politických
stran. Stojíme nyní v jednom šiku připraveni
hájiti svoji svobodu na hřebenech našich pohraničních
hor. V těchto osudových chvílích dokážeme,
že jsme potomky těch, kdo v slavné paměti
bojovali proti všem mocným tohoto světa. Je
rysem naší povahy, že čím více
vynikalo kolem nás nebezpečí, tím
úporněji a nezadržitelněji rostla naše
vůle a síla k sebezáchově.
Volám dnes slovo zapomenuté a ještě
snad nedávno mnohými posmívané, slovo
někdejších našich buditelů, volám
a vzývám naše staré vlastenectví,
to slovo, jež dřímalo v mnohých, jakoby
vědělo, že ještě nedozrála
jeho prostá krása a burcující síla,
že ještě jednou bude musit zazníti jako
zvuk polnice, aby po dvojím zázraku, probuzení
a osvobození československého národa,
vedlo nás ještě po třetí k vítězství
a zabezpečení obnoveného státu na
léta, staletí a tisíciletí. (Potlesk.)
Nebojíme se! Tisíc let požehnané práce
lidu a moudrosti státnické, tvůrčího
podílu na dějinách Evropy a prolité
krve ve službách lidského pokroku a vývoje,
tisíc let československých dějin nemůže
zaniknouti hrubým násilím.
Zavolá-li dnes nejvyšší velitel branné
moci Československé republiky "Jděte!",
k jeho hlasu se přidruží hlasy všech,
kteří od pradávna budovali a vedli náš
stát. A kdyby ještě mezi nás přišel
Antonín Švehla, řekl by nám v
této chvíli: Na našem praporu vlaje naše
heslo "Pravda vítězí". Vy, lidé
z vesnic, chalup a statků, dokažte, že slova,
která zdobí naši státní korouhev,
uvede ve skutek v jediném šiku odhodlaný celý
československý národ.
Před půldruhým rokem jsem položil na
počátek své řeči v zahraničním
výboru posl. sněmovny výzvu: Jednotni a silni
doma, svobodni a neodvislí ve světě. Věřím,
že se toto heslo dnes stalo programem všech uvědomělých
Čechoslováků. Věřím,
že dnes všichni Čechoslováci jsou si vědomi,
že se musí bez ohledu na stav a povolání
postaviti za republiku, že musí býti připraveni
chrániti a udržeti svobodu a její neodvislost
ve světě. To je jediná neochvějná,
neměnitelná linie naší zahraniční
politiky, jak plyne z naší odpovědnosti k budoucnosti
a mravnímu závazku k našim slavným dějinám.
Končím: Jednotni a silni doma, svobodni a neodvislí
ve světě! (Potlesk.)
Místopředseda Vávra (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
Kundt. Dávám mu slovo.
Posl. Kundt (německy): Dámy a pánové!
Slyšeli jsme s tohoto místa dne 4. března exposé,
v němž bylo mnoho slov o síle a odvaze, a tato
slova byla zvláště zdůrazňována
českým tiskem a v cizině tiskem lidové
fronty. Vůbec jsme nečekali, že předseda
vlády pronese slova slabosti, ale domníváme
se, že jen se silou a odvahou politika nevystačí,
že se jimi nemůže udělati pořádek,
že tak se nemohou uklidniti státní občané
a sousedé a že jen slovy o síle a odvaze nelze
udržeti žádný stát a tím
také ne evropský mír. Domníváme
se, že jedině rozhodnými jsou politické
činy, politická linie a politická koncepce,
z níž tento čin vyvěrá, že
tedy zbrojení samo o sobě není mírovým
činem, nýbrž že zvláště
v tomto státě - jsou řešení otázek
a činy z těchto řešení vyvěrající
mnohem důležitější než pouhá
slova síly a odvahy. K tomuto řešení
otázek je však třeba uznání a
i odvahy k uznání a sebekritice a síly zlepšovati
poměry nebo dokonce tam, kde je to nutné, zjednati
nápravu. Máme dojem, že celá vláda
nemá ještě této síly a tohoto
odhodlání k uznání a sebekritice,
aby tak dospěla k rozřešení otázek,
jinak byste to byli ukázali ve vládním prohlášení,
neboť jinak byste nebyli vynechali otázky vnitropolitické,
ale byli byste právě poukázali na vnitropolitické
problémy, jak byly řešeny a jak dosud řešeny
nebyly a byli byste kladli důraz na to, abyste buď
slova vůdce a říšského kancléře
Hitlera jasně vyvrátili nebo abyste uznali, že
má pravdu, že k útrapám vznikajícím
tím, že Němci jsou rozdělováni
hranicemi, přistupuje příkoří
způsobené nerovnoprávností. Postrádali
jsme těchto vyvrácení a těchto zjištění,
domníváme se však, že právě
ona jsou rozhodující, neboť hlavní příčina
neklidných poměrů, napětí,
jež jak pravil předseda vlády stejně
jako říšský kancléř Adolf
Hitler, činí nutným narovnání,
je v tom, že národnostní otázka nebyla
zvláště v zemi České, Moravskoslezské
rozřešena tak, jak si to na př. představovali
i v roce mírové konference, jež přidělila
tomuto státu národnosti a jejich území,
které jsou mimo oblast českého národa.
Nejdříve se chci zabývati zahraničně-politickým
rámcem a politickým stanoviskem exposé, než
promluvím o náznacích vnitropolitické
otázky ve vládním prohlášení,
a zde musím nejdříve bohužel konstatovati,
že část zahraničně-politická,
jež se nezabývá jen poměry především
k Německé říši jako hlavní
část, nemá bohužel nové koncepce.
Úvodem se sice poznamenává, že vztahy
mezi národy a státy probíhají periodou
změn, nemůžeme však bohužel konstatovati,
že i zahraničněpolitická koncepce prochází
periodou změn, neboť zahraničně-politická
koncepce, t. j. zdůraznění poměru
jen k Malé dohodě a k Francii a celé dosavadní
stanovisko v zahraniční politice je stále
totéž a stále staré, jaké jste
si vytvořili od roku 1918 a 1919 podle tehdejších
mocenských poměrů. Výjimku v těchto
dvaceti letech tvoří jen jedna smlouva, kterou jste
přijali sovětské Rusko mezi své nejužší
přátele.
Máme-li zde hodnotiti jednotlivosti tohoto stanoviska,
pokud to uznáváme za nutné, divíme
se, že zahraničně-politická koncepce,
a to považujeme za jádro věci, byla zachována,
že dále lpíte na Společnosti národů
a její kolektivní bezpečnosti a to takovým
způsobem, jako kdyby tato kolektivní bezpečnost
a tento tak zdůrazňovaný úkol a dílo
Společnosti národů pro evropský mír
bylo existovalo stále a ještě i dnes. Musíme
konstatovati, že nás mimořádně
udivuje důvěra v kolektivní bezpečnost
Společnosti národů, protože jiní
politikové různých velmocí již
této důvěry nemají. Připomínám,
že nedávno v debatě v anglickém parlamentě
výslovně zdůraznil ministerský předseda
Chamberlain, že je přímo mravní povinností
upozorniti malé národy a státy na to, že
Společnost národů není s to chrániti
jejich suverenitu a hranice. A domníváme se, že
by i v této zemi mělo býti mravní
povinností přiznati si, že tato koncepce Společnosti
národů, která se ještě stále
zachovává, neznamená bezpečnost vnitrostátní
suverenity. Včera jsme mohli slyšeti od téhož
ministerského předsedy Chamberlaina, že bude
nutno upřímně a poctivě uznati a přiznati,
že nebude lze žádati na Společnosti národů,
které se musí teprve pomoci, více než
může vůbec vykonati. A co může
vykonati, to přece Společnosti národů
dostatečně prokázala. Divíme se proto,
že se to nebéře na vědomí, a
domníváme se, že se tak děje jen proto,
že český národ byl až do dnešního
dne takovým způsobem svými politiky poučován
a zpracováván, že by se polekal, že se
jeho bezpečnost stavěla na základech z písku,
které se nyní počínají hroutiti.
Domnívám se, že někteří
politikové z vládní koalice jen proto křečovitě
lpí na Společnosti národů kromě
ostatních paktů, o kterých budu ještě
mluviti, jen proto, že si nechtějí přiznati,
že nejlepší bezpečností státu
je dobrý poměr k sousedním státům
a ne důvěra v nějakou mezinárodní
společnost nebo vzdálené přátele.
(Potlesk sudetskoněmeckých poslanců.)
A posuzujeme-li celý zahraničněpolitický
vývoj a zvláště postavení Československé
republiky podle její zahraniční politiky,
musíme konstatovati, že jste to tímto lpěním
na starých koncepcích - a v souvislosti s tím
na zastaralých vnitropolitických koncepcích
- přivedli tak daleko, že i dřívější
přítel, Polsko, nemá již jasné
přátelské stanovisko ke státu a že
jste se postupně isolovali - a to je třeba jednou
jasně si uvědomiti, pokud se týče
vašeho poměru k sousedům, a i k velmocem, jež
byly dříve vašimi přáteli a dnes
mají menší zájem než dříve.
Na tom nezmění nic vzpomínky na slavnostní
a společné boje na př. s Italií. Bylo
by se více změnilo, kdyby se Československo
ve své ztrnulé koncepci nebylo exponovalo a nebylo
se prostě postavilo na stranu odpůrců Italie.
Domnívám se, že vzpomínka Italie na
stanovisko Československé republiky v posledních
letech bude a je silnější než vzpomínky
na bývalé společné boje na frontách.