Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Posl. inž. Žilka (pokračuje): Špatně
pochopený vývoj dal světu učení,
které vnášelo do duchovního a hospodářského
společenství národa boj třídy
proti třídě, nenávist člověka
k člověku, boj, který byl zdrojem neklidu
v národě a nakonec neklidu mezinárodního.
Toto učení, které hlásalo beznárodnost,
které nabádalo k sabotáži spolupráce
v rámci národního celku, vyvolalo samo obranné
hnutí, vznítilo v národech boj, který
v mnohých státech končil jeho porážkou.
Tento boj není dosud dobojován. Jedna krajnost vyvolává
druhou krajnost, jak to vidíme v Evropě, Rusko a
Německo. Tento souboj není dosud skončen.
Je příčinou právě v této
době velmi vážných obav. Stalinův
dopis, který nedávno uveřejnila "Pravda"
a který jest členům slavné sněmovny
jistě znám, jest jedním dokladem, že
idea světové nadvlády diktatury proletariátu
nebyla dosud opuštěna. V onom konfliktu mezi národností
jako pramenem kultury a třídní nadvládou
je nejsilnější zdroj evropského a světového
neklidu.
Komunismus se nechce vzdát idee své nadvlády.
Síly se koncentrovaly. Na jedné straně je
to komunistická internacionála, opírající
se o SSSR, na druhé straně je to Německo,
kde právě německý lid byl příčinou
úplného vnitřního potlačení
socialismu a komunismu. ale kde dochází k druhé
krajnosti. Pod záštitou boje za kulturu proti komunistickému
nebezpečí, kulturu ohrožujícímu,
míří duch němectví k expansi
do oblasti jiných států.
Mám jistě právo z řeči p. říšského
kancléře Hitlera souditi, že vlastním
cílem velikého sousedního německého
národa jest udržení a vzestup kultury a civilisace.
(Výkřiky komunistických poslanců.)
Máme věřiti, že v boji proti bolševismu
a proti komunistickému paktu má Evropa spatřovati
Německo jako odhodlaného bojovníka za udržení
a vzestup kultury evropského lidstva.
Pan říšský kancléř, soudě
z jeho ostrého odsouzení lží a nepravdivých
pomluv, si jistě činí právem nárok
na to, aby se věřilo, že je tomu vskutku tak,
jak to z jeho vývodů plyne. Jen proto jsem věnoval
pozornost těmto nepostradatelným podmínkám
vývoje kultury, v níž na konec spočívá
spokojenost obyvatelstva všech národů evropských,
abych mohl zdůrazniti, že my právo na svobodný
kulturní vývoj v duchu národním u
jiných národů respektujeme, ale že je
pro sebe také tímtéž právem žádáme
a budeme si je brániti všemi silami nejen v zájmu
vlastním, nýbrž i v zájmu celé
evropské kultury a civilisace.
S tohoto hlediska posuzujeme postup svého velikého
německého souseda. Jde-li mu v jeho domácím
boji proti komunismu o duši národa, o ohrožení
národní kultury, pak to dovedeme pochopit. My, kteří
již tisíc let žijeme v těsném sousedství
s německým národem, víme velmi jasně,
že národní duch němectví a jeho
kultura se od české povahy podstatně liší.
Sjednocení německého národa v hranicích
říše, ideologie, kterou si vytvořil
vnitřní vládní režim, který
si dal, to podle našeho mínění odpovídá
jistě ne malé, ale veliké většině
obyvatelstva sousední říše. Národnímu
duchu němectví odpovídá systém
nadvlády a discipliny. Říšský
kancléř Hitler duši Němectva rozuměl.
Dal národu cíle s národním cítěním
shodné a národ se nebrání jeho diktatuře.
Přijímá ji v přesvědčení,
že jest to jedině pravá cesta k vysokým
cílům němectva. Jde-li však panu říšskému
kancléři Hitlerovi v boji proti komunismu o kulturu
evropskou, pak je nutno říci, že kultura evropská
je složena z kultur národů, z nichž každý
má právo na svobodné vyžití.
Hrozba národům jiným nebyla by cestou, která
by mohla vésti k důvěře. Má-li
Německo zájem na evropské kultuře
(Výkřiky komunistických poslanců:
To je nějaké kultury!), vyjadřující
se vzájemnou důvěrou a pokojným soužitím
národů a států, je-li tento zájem
skutečný a opravdový, pak nelze používati
hrozeb. Násilí může národ oloupiti
o svobodu, o právo na svobodný rozvoj, ale násilí
nemůže nikdy národ usmířiti.
(Výkřiky komunistických poslanců.)
A to byste si měli pamatovati v poměru k národu
ruskému. (Výkřiky.) Ten, kdo je poroben,
nebude nikdy milovati uchvatitele. (Stálé výkřiky.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Posl. inž. Žilka (pokračuje): A
národ násilně o svoji svobodu připravený
by byl uchvatiteli věčným nepřítelem
a také věčným zdrojem neklidu. V Německu
v boji proti národnosti mezinárodnost prohrává,
ale to nikterak neznamená, že podlehne národnost
jedna národnosti jiné. Národnost, to je síla.
To jsou síly rovnocenně platné v lidské
kultuře a civilisaci, jsou-li volné a rovnoprávné,
ale jsou to síly nebezpečné, je-li jedna
druhou potlačována. Německo v boji proti
nám by neohrožovalo jenom nás, nýbrž
ohrožovalo by z těchto důvodů Evropu,
její kulturu a z ní plynoucí její
význam a sílu. (Výkřiky.) Ale
jsem přesvědčen, že nakonec by Německo
ohrozilo také samo sebe, protože nadvláda násilí
národnostního je stejně utopií jako
nadvláda mezinárodního historického
marxismu. (Výkřiky komunistických poslanců.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Posl. inž. Žilka (pokračuje): Pan
říšský kancléř ve svém
projevu mluvil o zájmu Německé říše
k německým menšinám. (Stálé
výkřiky komunistických poslanců. -
Hlasy: Ještě něco o kultuře!) Pánové,
nechtějte, abych hlásil vaši kulturu. (Předsednictví
převzal místopředseda Košek.) Vy
jste příliš jasně v minulosti řekli
československému národu, jakou kulturu chcete
přinášeti. (Výkřiky komunistických
poslanců.) Váš vůdce, posl. Gottwald,
řekl podle těsnopisecké zprávy o schůzi
posl. sněmovny z 21. prosince 1929 toto: My jsme stranou
československého proletariátu . . . (Stálé
výkřiky komunistických poslanců.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. inž. Žilka (pokračuje): Vidíte,
jak se bojíte svých vlastních slov. Proč
se rozčilujete? Vyslechněte slova vašeho vůdce,
jakou kulturu nám tady on presentoval. (Posl. Synek:
Mluvte o hovoru posl. Berana s německým vyslancem!)
Také o tom budu mluvit. (Posl. Zápotocký:
Prohlásil jste, že o tom budete mluvit!) Budu,
nebojte se. - Pan p. Gottwald tedy říkal
(čte): "My jsme stranou československého
proletariátu a naším nejvyšším
revolučním štábem je skutečně
Moskva, a my se chodíme do Moskvy učit. A víte,
co my se od ruských bolševiků do Moskvy chodíme
učit? - Jak vám zakroutit krky. A vy víte,
že ruští bolševici jsou v tomto mistry."
(Výkřiky.) Tedy, vážení,
to je vaše kultura a proto se nedivte, že není
žádné touhy po této kultuře a
že se takové kultuře budeme všemi silami
brániti. (Potlesk.)
Pan říšský kancléř ve
svém projevu mluvil o zájmu Německé
říše na německých menšinách.
A tu chci říci toto: s hlediska naší
odpovědnosti k evropské kultuře, ke klidu
Evropy a podle našeho chápání významu
národnosti jsme dali naší německé
menšině tolik práv, kolik jich nemá
německá menšina v žádném
státě Evropy. (Potlesk.) Není třeba,
abych opakoval známá čísla o počtu
německých škol všeho druhu, abych ukazoval
na ujednání vlády s německými
aktivistickými vládními stranami z 18. února
1937, abych rozebíral výklad o zastoupení
německého živlu ve státní administrativě,
i čísla o po dílu německého
živlu hospodářského na veřejných
pracích. V poměru k naší německé
menšině jsme se řídili a budeme se říditi
ústavou, v níž jsou vtělena rovná
občanská práva a rovné občanské
povinnosti pro občany tohoto státu bez rozdílu
národnosti. (Potlesk.)
Pan kancléř Hitler sám řekl, že
ví, že v Evropě sotva jsou hranice, které
by mohly uspokojiti všechny národy. I my máme
2 1/2 milionu svých lidí za hranicemi našeho
státu. Víme, že prakticky není možno
dospěti ke stavu, kde by se hranice státu rovnaly
hranicím národnosti. Stoupající národní
uvědomení klade však větší
nárok na národnostní menšiny a jejich
poměr ke státu, ve kterém žijí.
Pokládáme za samozřejmé, že menšiny
zůstanou věrny svému národu. Ale menšiny
musí býti také věrny státu
a jeho zákonům, v němž nalezly svůj
druhý domov. (Potlesk.) Kdyby tomu tak nebylo, pak
bychom musili míti oprávněné obavy,
že by národnostní problém se mohl státi
oním kamenem, o který lze klopýtnouti na
cestě k udržení míru, jenž je předpokladem
k zachování kultury a civilisace. Proto československý
národ v zájmu tohoto míru vede své
menšiny v duchu věrnosti ke státu, jenž
jest jim domovem, ale žádá také v tomto
duchu o reciprocitu.
Prohlásil jsem již ve své řeči
19. listopadu minulého roku jménem své strany
velmi jasně, že svobodný, kulturní rozvoj
národa pokládáme za nejsprávnější
zásadu, kterou uplatňujeme vůči našim
menšinám, ať jde o menšinu německou,
maďarskou nebo polskou. Kulturní svoboda však
nesmí býti spojována s požadavkem politické
autonomie. Národ československý skýtá
všem svým menšinám naprostou volnost kulturního
rozvoje a svobodu kulturního života. Nechce a nebude
menšiny odnárodňovat ani nátlakem politickým,
ani nátlakem hospodářským, ani brzděním
vlastního samostatného kulturního života
národa menšinového. Odsuzujeme politický
nebo hospodářský tlak národnostní,
sami jej neprovádíme a nechceme prováděti
vůči nikomu (Potlesk.), ale nestrpíme,
aby byl prováděn se strany druhé vůči
našim hraničářům. (Potlesk.)
V zájmu suverenity a prestiže státu žádáme,
aby nám byla ponechána vůle dohodovat se
uvnitř svého státu se svými menšinami.
Učiníme všechno, aby nám nemohlo býti
vytýkáno, že jsme někde zneužili
nespravedlivě své moci. Sloužíme a chceme
sloužit míru. Náš poměr k německé
menšině je diktován uznáním vysoké
ceny její národní kultury a respektem k svobodě
kulturního vyžití. O tuto reálnou skutečnost
se opíráme u vědomí, že nebudeme
těmi, kdo vyvolávají nedorozumění.
Ovšem musejí i Němci pochopit, že národní
kultura nevylučuje státoobčanskou spolehlivost.
Zdůvodnil jsem tehdy, že požadavek autonomie
je také prakticky nemožný, a prohlašuji
zcela jasně, že naší bezpečností
jsou naše pohraniční hory a naše pevnosti,
jež jsme si v nich v zájmu své bezpečnosti
byli nuceni vybudovat. (Potlesk.) Svých hranic se
nikdy nevzdáme (Potlesk.) a cesta přes ně
by byla volná teprve tehdy, až by na nich vykrvácel
poslední Čechoslovák. (Potlesk.) Jedinou
cestou, kterou možno dojíti k oboustranně uspokojivému
řešení klidného soužití
v zájmu společného míru, je vzájemná
důvěra o našich konečných cílech.
V poměru k Evropě a k evropské kultuře
jsou tyto věci společné. Nechceme být
nikdy nebezpečím pro Německo, nechceme a
nikdy nebudeme nástrojem někoho proti Německu,
ale Německo nesmí býti nebezpečím
pro samostatnost a neodvislost Československé republiky.
(Potlesk.) Najdeme-li stejně dobrou vůli,
jako je naše, na straně našeho největšího
souseda, dovedeme-li oboustranně pracovat v důvěře,
při plném respektu naší svobody a neodvislosti,
prospějeme tím míru a národům
obou států.
Slyšíme hlasy, že německá menšina
nemůže žít pod cizí vládou,
i když chce býti loyální k Praze. Dovolte
mi k tomuto názoru několik slov. Vládní
forma Československé republiky, zaručená
naší ústavou, je jedině demokracie.
Tuto formu volil československý národ proto,
poněvadž jedině odpovídá jeho
mentalitě. (Posl. Kliment: Vám se nelíbí!)
My ji hájíme proti vašemu diktátu!
(Potlesk.) Podle názoru československého
národa demokratický směr je nejlepší
zárukou pro zářivý cíl, kterým
jest silný stát se spokojeným občanstvem.
Představujeme si, že stát jest ztělesněním
zájmů všem občanům společných.
Všichni občané béřou podíl
na prospěchu z existence státu plynoucí a
všichni společně nesou oběti k jeho
udržení nutné. Na míře jeho pochopení
a na stupni jeho plnění závisí pevnost
a trvalost státního svazku. Jsem toho názoru,
že státní idea musí odpovídat
duchu většiny občanstva, neboť silný
stát vyžaduje, aby byla úzká duchovní
souvislost mezi státem a jeho občanstvem. Není-li
tomu tak, pak je stát udržován jenom vnější
mocí a násilím, a nikoliv tím vnitřním
poutem lásky a oddanosti.
Ceníme si demokracie proto, že má svoji vysokou
cenu v tom, že dovoluje svobodu myšlení a svobodu
přesvědčení. (Výborně!
- Potlesk.) Řekli-li jsme, že klademe zvláštní
váhu na duchovní jednotu státní idey
a myšlení občanů, pak jsme toho názoru,
že demokracie je spolehlivým tvůrcem té
jednoty, poněvadž občanům nediktuje,
ale přesvědčuje je. Místo příkazu
jim dává důvody, trpělivě předsvědčuje
a dokazuje. Nepravdu nahrazuje pravdou, nedůvěru
vyvrací otevřeností. Svoboda národa
je naším největším pokladem a nejdražší
hodnotou.
Podle našeho názoru to, co je pro člověka
život, je pro národ svoboda. Chceme ji dobře
chránit, proto pokládáme demokracii za jedinou
možnou naši státní formu. Je zdrojem vnitřní
síly, která nám dává vůli
svůj stát budovat, svou svobodu bránit všemi
silami a všemi prostředky. Víme, že demokratická
vládní forma sama o sobě tyto výsledky
ještě nezaručuje. Demokratická vládní
forma znamená jenom prostředky, kterými se
k ní můžeme dopracovat, když budeme všichni
poctivě chtít. Plníme tak odkaz Švehlův.
Je tedy třeba společné činnosti všech
složek státu a politických stran, novin, každého,
kdo veřejně, politicky pracuje. V rámci těchto
demokratických řádů má možnost
i německá menšina spolupracovat, domáhat
se všech svých spravedlivých požadavků,
vykonávat jako kulturní složka vliv na vývoj
ve státě jak ve směru kulturním, tak
hospodářském, sociálním i politickém.
Důkazem této zdravé spolupráce demokratické
je zastoupení tří německých
ministrů ve vládě, kteří spolurozhodují
o všech otázkách, týkajících
se tohoto státu, a kteří kontrolují
vše, co se ve státě děje. A já
jsem přesvědčen, že nebude jediného
československého poctivého demokrata, který
se bude bránit vstupu nejsilnější německé
strany do vlády, když ona prokáže, že
stojí na půdě tohoto státu, že
chce býti loyální spolupracovnicí
na podkladě ústavy, odpovídající
většině občanů tohoto státu
a našeho národa. (Potlesk.)
Jménem své strany prohlašuji jasně a
kategoricky, že republikánská strana bude pracovat
všemi silami k národnímu, sociálnímu
a kulturnímu klidu v našem státě, že
bude vždy hájiti odpovědnou a disciplinovanou
demokracii, kterou pokládá za nejzdravější
formu tohoto státu, že však bude pracovat všemi
silami k tomu, aby nebylo těchto nejdražších
zásad našeho národa zneužito kýmkoliv
a v jakékoliv formě. (výborně!
- Potlesk.)
Republikánská strana tak jako dosud i v budoucnosti
bude stát na stráži, aby naše republika
nestala se výspou ideologií, jež většina
kulturních států pokládá za
nebezpečné kultuře a civilisaci evropské.
Proto republikánská strana stála v minulosti,
v přítomnosti a také v budoucnosti bude státi
proti všem elementům, které by chtěly
zneužíti pohostinství tohoto státu a
pracovati proti dobrým sousedským stykům
a proti dobré shodě s našimi sousedy. Stejně
tak jako jsme se postavili proti emigrantům, kteří
chtěli zneužívat našeho pohostinství
a chtěli nám dělat nepřátelství
se státy sousedními, stejně tak bychom musili
se postaviti proti těm členům našich
menšin, kteří by nechtěli uznat naši
poctivou vůli k dohodě a kteří by
chtěli v našem pohraničí vyvolávat
nenávist k našim hraničářům,
kteří by neměli pochopení pro spolupráci
v našem státě a šířením
nepravdivých zpráv by chtěli vyvolávat
umělé neshody se sousedními státy.
Jsme přesvědčeni, že německá
menšina jest povinna pracovat k dobré shodě
mezi Německem a Československou republikou v zájmu
pravé evropské kultury.
Přáli bychom si, aby v německé menšině
přišli k moci činitelé, kteří
by si byli vědomi své odpovědnosti, aby přispěli
k vytvoření předpokladů harmonické
součinnosti obou národností, aby tak byla
dána možnost spolupráce celé německé
menšiny a zdravého rozvoje státu pro blaho
všeho našeho obyvatelstva. Jsme si vědomi, že
politické vyjasnění vyrovná cestu
i k ekonomické součinnosti a ke zvýšení
životní míry obyvatelstva v materiálním
smyslu. Všechny plány sebe důkladněji
vybudované na dokonalé znalosti poměrů
mohou se státi skutkem teprve, až se politické
poměry zlepší, až nedůvěra
bude nahrazena důvěrou, až evropská
a světová veřejnost nebude zneklidňována
nejistotou.
Ve jménu svobody našeho státu a národa,
z respektu k svobodě cizí, u vědomí
odpovědnosti k evropské kultuře prohlašuji
jménem republikánské strany, že strana
v souhlase s projevem min. předsedy dr Hodži,
za jehož politiku se plně stavíme (Potlesk.),
a v souhlase se všemi Čechoslováky je proti
zasahování do našich vnitřních
poměrů, proti každému násilí
zprava i zleva, proti každé ideologii protidemokratické
a protistátní, proti zneužívání
nejvyšší hodnoty lidstva kultury - v boji státu
proti státu a národa proti národu. (Potlesk.)
Láska československého lidu k svobodě
a samostatnosti je silnější než všechny
cizí rozvratné ideologie. Lid československý
si chrání a bude si chrániti svou svobodu
a svůj stát.
Dějiny české a slovenské větve,
jednoho kmene československého národa, byly
jedním řetězem bojů za svobodu národa
a za duchovní svobodu v národě. Ta láska
k svobodě svého národa mezi svobodnými
národy ostatními, ta láska k svobodě
člověka v národě, vyjádřená
demokracií, byla příčinou, že
se u nás dostalo volnosti všem myšlenkovým
proudům, ať jejich zdroj byl na severu v Německu,
nebo na východě v Rusku, či na jihu v Italii,
nebo na západě ve Francii. Myšlenky a ideologie
k nám přicházely, ale v myslích a
hlavách našeho lidu byl sváděn zápas
mezi ideologií jednoty národa a všemi ideologiemi
cizími a mohu dnes konstatovati, že československá
ideologie jednoty národní v našem národě
zvítězila. (Výborně! - Potlesk.)
Ti, kteří nerozuměli a nechápali duši
československého člověka, domnívali
se, že historický materialismus komunismu a marxismu
u nás nabyl už trvale půdy. Viděli u
nás most, kterým se do srdce Evropy vplíží
hospodářská a mravní zkáza,
kterou představuje komunismus. Tato domněnka, že
nejsme vnitřně jednotni, že jsme rozděleni
na nesmiřitelné fronty u nás doma, byla příčinou,
že jsme byli pokládáni za místo nejmenšího
odporu. Bylo proto v cizině agitováno, že Československá
republika není onou bezpečnou baštou klidu,
míru a pořádku ve střední Evropě,
jak západní Evropa by si přála. Bohužel,
že byla řada našich lidí, kteří
svým jednáním a zastíráním
vnitřního cítění tyto pověsti
podporovali. Byl to falešně chápaný
pokrok, byla to touha po mesianismu, byla to usilovná snaha
zdáti se mezinárodnosti světovými
a tato snaha uvedla některé Čechoslováky
na čas do světla, že se vzbuzovaly o nás
v cizině nesprávné představy. Proto
jsme se vždy stavěli nejen proti politickému
komunismu, nýbrž, řekl bych, hlavně
proti komunismu kulturnímu, který rozkládal
největší a nejsvětější
hodnoty mravní našeho vlastního národa
a s nimi oslaboval jeho odolnost. (Potlesk.)
Budeme bojovati i dále ze všech svých sil proti
všem snahám snižovati naši vlastní
kulturu. Jsme si toho vědomi, že každý
svobodný národ má povinnost přinášeti
určité vlastní hodnoty a klady také
kultuře a civilisaci světové. Víme,
že ani my nesmíme se zbaviti této povinnosti.