Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Taub, dr Markovič,
Langr, Košek, Sivák, Vávra.
Zapisovatelé: de Witte, R. Böhm.
185 poslanců podle presenční listiny.
Člen vlády ministr Mlčoch.
Předseda nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr Horák.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Mikyška.
Předseda Malypetr zahájil schůzi v
10 hod. 29 min. dopol. a konstatoval, že sněmovna
je způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda:
na dnešní den posl. dr inž. Touškovi;
na týden posl. Hauptovi.
Za platnou podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu uznal
předseda dodatečnou omluvu posl. Franka na
den 24. t. m.
Předsednictvo se usneslo podle §u 9, odst. 1, lit.
m) jedn. řádu vyloučiti z těsnopisecké
zprávy o včerejší 132. schůzi
sněmovny projevy ohrožující bezpečnost
státu a hrubě urážlivé z řeči
posl. inž. Schwarze.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání pořadu, a to ke společnému
jednání o prvých dvou odstavcích,
jimiž jsou:
1. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu (tisk 1103), aby byl dán
Národním shromážděním
souhlas podle článku XIV finančního
zákona republiky Československé ze dne 21.
prosince 1935, č. 245 Sb. z. a n., jímž se
stanoví státní rozpočet na rok 1936
(tisk 1224).
2. Zpráv a výboru rozpočtového
o státním závěrečném
účtu republiky Československé za rok
1936 (tisk 1052) spolu s účty státního
bytového fondu a dávky z majetku (tisk 1225).
Zpravodajem výboru rozpočtového při
obou odstavcích jest p. posl. Remeš.
Budeme pokračovati ve společné rozpravě,
začaté ve 130. schůzi sněmovny dne
22. tohoto měsíce.
Lhůta řečnická jest 60 minut.
Přihlášeni jsou ještě řečníci:
na straně "proti" pp. posl. Čavojský,
dr Neuwirth, dr Novotný, dr Porubszky,
Slanský, Turček, dr Štůla,
Appelt, F. Nitsch, J. Sedláček,
Hirte, Chmelík, inž. Lischka,
Axmann, inž. Schreiber, Kundt; na straně
"pro" pp. posl. Tymeš, Křemen,
dr Neuman, Hladký, Petrovič,
Brukner, Bergmann, Benda, Rybárik,
Říčář, Hatina,
Kopasz, F. Bayer, Netolický, Schulcz,
Fiala, Révay, F. Kučera.
Dávám slovo p. posl. Tymešovi.
Posl. Tymeš: Slavná sněmovno!
Zpravodaj o státním závěrečném
účtu za r. 1936 nám podal objektivní
obraz o státním hospodaření. Není
to obraz radostný. Hospodářská krise
a mimořádně velké výdaje na
armádu, ku kterým jsme nuceni mezinárodními
poměry, měly pochopitelně neblahý
vliv na nynější státní finance.
To nás nutí nejenom k velké úspornosti,
nýbrž také k velkému daňovému
zatížení našeho obyvatelstva. Všichni
jsme si vědomi toho, že v této mimořádné
době je třeba ve státních financích
úspornosti, ovšem spory jsou o to, kde se především
má šetřiti. Velmi mnozí pánové
vidí především velké státní
výdaje na podporování nezaměstnaných
dělníků. Také vidíme, že
zejména v poslední době se značně
snižují příspěvky, které
se poskytují nezaměstnanému dělnictvu.
Mám na mysli příspěvky ze státní
stravovací akce. Zvláště v zemi Moravskoslezské
byla letošní zima pro nezaměstnané velmi
zlá. Země Moravskoslezská si vykládá
velmi rigorosně směrnice o podporování
nezaměstnaných ze státní stravovací
akce a tak vidíme, že některé okresy
nedostávají ani polovinu toho, co nutně potřebují
pro podporování svých nezaměstnaných.
Nesmíme zapomínati, že máme stále
velký počet dělníků, kteří
nejsou podporováni podle gentského systému
a kteří se musejí hlásiti o podporu
ze státní stravovací akce. V zemi Moravskoslezské
jsme měli ke dni 31. ledna letošního roku 133.500
nezaměstnaných, a z toho pouze 69.000 dostávalo
podporu podle gentského systému. Je třeba,
aby si všichni odpovědní činitelé
uvědomili, že velká část nezaměstnaných
dělníků trpí nezaměstnaností
po celou dobu krise, a není pravda, že tito dělníci
se o práci nehlásí.
Nikdo nechce popírat, že je hospodářská
krise doprovázena také krisí mravní
a že touto krisí byli dotčeni i někteří
v dělnickém táboře. Možno říci,
že si nejméně 95% dělníků
přeje práci, žádá práci,
a jenom nemožnost opatřiti jim práci je nutí,
aby žádali podpory ze státní stravovací
akce nebo podpory podle gentského systému.
U nás se velmi mnoho mluví o konjunktuře
a zapomíná se, že značná část
dělníků o konjunktuře neví
a že se jejich sociální poměry neustále
zhoršují. Soudím, že pánové,
kteří tolik útočí na nezaměstnané,
neznají skutečné poměry, neboť
by jinak nemohli psáti tak, jak píše na př.
časopis "Večer" ze dne 23. února
letošního roku, který napsal (čte):
"Socialismus udělal ze žebroty nejvyšší
ctnost, nazývá novým mravem, jde-li mladý
a schopný člověk raději žebrati
než do jakékoli práce".
Toto psaní musí provokovati nezaměstnané,
kteří si nezaslouží této potupy.
Naopak, soudím, zaslouží si vděku a
uznání za svoji velkou trpělivost. U nás
krise na dělníky doléhala několik
let, doléhala drtivě, ale po celou dobu krise jsme
neměli žádných bouří,
žádných velkých obtíží,
poněvadž nezaměstnaní měli pochopení
pro svízelnou státní situaci.
Pánové, kteří tvrdí, že
máme nedostatek dělníků v zemědělství,
měli by si především uvědomiti,
že veliká část lidí ze zemědělství,
kteří nemají žádné praktické
průpravy pro práci v průmyslu, je posílána
protekcí do průmyslových podniků a
že se takto průmyslovým dělníkům
ztěžuje, aby dostali práci ve svém oboru.
Vidíme na př. v brněnské Zbrojovce,
že jsou tam zaměstnáváni zemědělci,
kteří sami doma ve své chalupě zaměstnávají
zemědělského dělníka. To je
stav trvale nemožný. Je-li opravdu nedostatek pracovníků
v zemědělství, pak by se bylo třeba
starati o to, aby ti, kteří zemědělské
práci rozumějí, kteří se mohou
v zemědělství uplatniti, nebyli posíláni
do průmyslových podniků, kde jsou přijímáni
pod politickým tlakem a kde se pochopitelně nemohou
plně uplatniti.
Mluvíme-li o úspornosti, soudím, že
není možno, aby se ještě více šetřilo
na dělnících a nezaměstnaných,
kteří žijí opravdu v zoufalých
poměrech. Úspornost nám také nesmí
brániti, abychom zanedbávali veřejné
investice, na nichž můžeme značnou část
dělnictva zaměstnati. Je obecně známo,
že soc. demokracie doporučovala politiku směřující
k zvýšení výroby a k zvýšení
vnitřního konsumu. Politika hospodářská,
kterou u nás doporučujeme, měla velký
úspěch ve Švédsku.
My jsme se starali také o zahraniční trhy.
Nebylo naší vinou, že jsme neobnovili včas
smlouvu s Maďarskem, a že náš vývoz
do zemí Malé dohody za krise značně
klesl. V roce 1929 činil náš vývoz do
Rumunska 467 mil. Kč, dovoz z Rumunska k nám zas
473 mil. Kč, ale v r. 1933 jsme již vyvezli zboží
pouze za 221 mil. Kč a dovoz činil 176 mil. Kč.
Minulého roku, pravda, zvýšil se náš
vývoz na 652 mil. Kč. Podobný vývoj
je také u Jugoslavie. Náš vývoz v roce
1929 činil 1.115 mil. Kč, ale v r. 1933 klesl již
na pouhých 197 mil. Kč, v roce 1937 stoupl na 596
mil. Kč, tedy něco více než polovinu
vývozu z r. 1929. Je pravda, že zejména v poslední
době naše obchodně-politické jednání
je v plném proudu. A my si všichni přejeme,
aby bylo úspěšné po všech stránkách,
aby se opatřila práce pro naše dělníky,
aby nebyli odkázáni na podporu v nezaměstnání.
Ale i když budou výsledky této obchodní
politiky dobré, přece jenom musíme stále
počítati s veřejnými investicemi.
Loni jsme měli poměrně vysoký stavební
ruch a přes to i v letních měsících
měli jsme stále čtvrt milionu dělníků
a zaměstnanců bez práce. Letos jsou obavy,
že stavební ruch nebude tak velký jako loni.
Ukazuje se na některé nepříznivé
zjevy, především na stoupání
cen stavebních hmot, a soudím proto, že bude
třeba, abychom, pokud jde o veřejné investice,
učinili vše, co stát opravdu vykonat může.
Z veřejných investic chtěl bych především
upozorniti na investice silniční. I když je
pravda, že se u nás velmi mnoho zlepšilo, zejména
na státních silnicích, přece jenom
nemůžeme býti s dosavadním stavem spokojeni.
Podle dat z ministerstva veř. prací máme
8.660 km stát. silnic a 61.000 km silnic okresních
a jiných. Z prostředků státního
fondu bylo zdokonaleno a upraveno od r. 1927 6.410 km státních
silnic nákladem 2 miliard Kč. Na úpravu sedminásobného
počtu kilometrů ostatních silnic se věnovala
ze státních prostředků pouze jedna
miliarda, za kterou se upravilo 4.624 km nestátních
silnic.
Doprava na silnicích se podstatně změnila.
Okresní silnice nejsou novým poměrům
přizpůsobeny. Velká část okresních
silnic je nesjízdná pro autobusy a vůbec
pro motorová vozidla. Okresy samy z velké části
nemohou ze svých prostředků silnice upraviti
a nemohou také řádně zaplatiti své
zaměstnance. Velká část okresů
je předlužena, důsledky nešťastných
zákonů z r. 1927 jsou patrny téměř
ve všech okresích.
Chci tu především upozorniti na okres Nové
Město na Moravě. Tento okres má 520 km okresních
silnic, v okrese není ani jediný metr státní
silnice. Výnos přirážek tohoto horského
zemědělského okresu sotva stačí
na úhrady anuit z dluhů a na platy zaměstnanců.
(Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Posl. Tymeš (pokračuje): I když
v ostatních okresích nejsou snad poměry tak
zlé, přece jen většina okresů
nemá prostředky na nejnutnější
opravy silnic. Už jsem připomněl, že máme
1/2 milionu dělníků, kteří
jsou na nucené zahálce, dělníků,
kteří by rádi pracovali. Dělníci
nám zahálejí, ale naše silnice jsou
nesjízdné, jsou v bídném stavu. Soudím,
že tento stav je trvale neudržitelný a že
státní správa musí učiniti
vše, aby v silničním hospodaření
došlo k nápravě. Mnohde také vojenské
důvody velí, aby i okresní silnice byly dobře
vybudovány. Nám se podařilo loňského
roku dosáhnouti částečné nápravy,
pokud jde o silnice v zemi Moravskoslezské. Vděčně
to kvitujeme, ale znovu připomínám, že
to, co se dalo do programu pro zemi Moravskoslezskou, nestačí
a že i zájem státní vyžaduje, aby
zásah byl dalekosáhlejší.
S neutěšenou úpravou okresních silnic
souvisí - soudím, úzce souvisí - služební
a platová úprava okresních cestářů,
jejichž poměry byly posledně, a to ještě
nedostatečně, upraveny zákonem č.
17 z r. 1920. Od této doby se poměry podstatně
změnily. Počet motorových vozidel několikanásobně
vzrostl a tím pochopitelně také ruch a práce
na silnicích. Také životní potřeby
zdražily. Nízké platy podle zákona č.
17/1920 jsou někde doplňovány přídavky
drahotními. Toto řešení je však
nedostatečné, má neblahý vliv na vyměřování
pense, neboť drahotní přídavek se pro
vyměření pense zpravidla nezapočítá.
Cestáři mají po 40 letech práce nepatrné
pense. Platová úprava je velmi roztříštěna.
V Čechách máme 4 okresy s průměrným
platem cestářů 2.000 Kč ročně,
3 okresy s platem cestářů 3.000 Kč,
12 okresů s platem 4.000 Kč ročně,
11 okresů s platem 5.000 Kč, 10 okresů s
platem 6.000 Kč, 12 okresů s platem 7.000 Kč,
10 okresů s platem 8.000 Kč, 10 okresů s
platem 9.000 Kč a 8 okresů s průměrným
platem cestářů 10.000 Kč ročně.
Jen v menším počtu okresů, především
v německých průmyslových obvodech,
byly přizpůsobeny platy okresních cestářů
platům cestářů státních.
Na Moravě jsou poměry ještě horší.
Mluvil jsem o okrese novoměstském, kde je 58 cestářů
s měsíčním platem 245 Kč a
pracují 5 dnů v týdnu. 63 cestáři
mají měsíční plat 200 Kč
a pracují 4 dny v týdnu. Ale i v hospodářsky
silnějších okresech nejsou poměry zvlášť
příznivé. Na př. v okrese boskovickém
mají cestáři měsíční
plat 400 Kč, nejvýše pak 453 Kč. Na
Vyškovsku nejvyšší měsíční
plat cestářů činí 616 Kč.
Je pravda, že v některých okresech mají
cestáři určité výhody - prodávají
trávu, hlínu - ale přece jen je to nedostatečné.
Honorování této kategorie veřejných
zaměstnanců je opravdu žalostné a volá
po nápravě. Náprava je nutna tím spíše,
že povinnosti cestářů rostou. Práce
na silnicích je obtížná, protože
v mnoha okresech nedostane cestář dostatečné
množství štěrku a přece musí
silnici neustále opravovat. Dobře víte, co
je v letních měsících na okresních
silnicích prachu a jak si zaměstnanci okresu v pravém
slova smyslu ničí zdraví.
Okresním cestářům se ukládají
stejné povinnosti jako cestářům státním.
Podle nařízení zemského úřadu
v Čechách z ledna letošního roku jsou
cestáři povinni v každé době,
tedy i v noci, v neděli a ve svátek odstraňovat
všechny překážky na silnicích,
vzniklé sněhovými vánicemi, povodněmi
a pod., a musejí posypávat náledí
pískem. Nařízení připomíná,
že silnice jsou nyní důležitým
komunikačním úsekem, protože silniční
dopravou se udržují důležitá spojení
s železniční sítí. Z toho je
vidět, že práce cestářů
je důležitá a odpovědná, a proto
soudím, že není trvale možno odkládat
úpravu jejich platových poměrů.
Od r. 1920 předloženo bylo této sněmovně
několik návrhů na úpravu platových
poměrů cestářů. Na naléhavou
interpelaci našeho klubu ze dne 26. května 1927, tisk
1036, odpovědělo ministerstvo vnitra dne 9. července
1927, že náš návrh ze dne 20. září
1926 byl přikázán příslušným
sněmovním výborům k projednání.
Od té doby uplynulo už 10 let a okresní cestáři
dosud marně čekají na své zrovnoprávnění
s cestáři státními. Výbory
soc. politický a rozpočtový při jednání
o osnově zákona č. 103 z r. 1926 přijaly
resoluci, kterou se vláda vybízí, aby ve
smyslu §u 210 téhož zákona zařídila,
aby státním cestářům se upravily
platy jako zřízencům státním
a aby předložila osnovu zákona na úpravu
poměrů okresních cestářů.
Vládním nařízením č.
133 z r. 1928 vyhověla vláda usnesením soc.-politického
a rozpočtového výboru sněmovny a upravila
platy cestářů státních podle
schematu platů zřízenců státních.
Na okresní cestáře se však zapomnělo.
Proto koalované strany předložily 28. června
r. 1936 sněmovně nový návrh tisk 484,
který byl přikázán k projednání
ústavně-právnímu výboru sněmovny.
Úřady mají zjistiti potřebná
statistická data o finančním nákladu
s novou úpravou platů cestářských.
Zdá se však, že pánové se zjištěním
nespěchají.
Je třeba, a považuji za nutné zde to velmi
důrazně prohlásiti, aby se v této
věci pokračovalo rychlejším tempem.
Okresní cestáři, kteří léta
trpělivě čekali na slibovanou úpravu,
jsou právem roztrpčeni, že projednávání
jejich zákona se stále odsunuje. Finanční
stav mnohých okresů, jak jsem již připomněl,
je zoufalý a nemohly by proto z vlastních prostředků
platiti vyšší mzdy.
Okres vyškovský, o kterém jsem se zmínil
a kde poměrně platy cestářské
jsou vyšší než v jiných zemědělských
okresích, počítá, že při
nové úpravě podle úpravy státních
cestářů zvýšilo by se vydání
okresu z 540.780 Kč na 1,076.292 Kč, t. j. o 535.512
Kč více. V chudších okresích,
kde platy cestářů jsou nižší,
pochopitelně zatížení okresu bylo by
ještě větší. Zde bude třeba
státní pomoci, aby se dostalo okresním cestářům
zasloužené a spravedlivé odměny. Za
svědomitou a namáhavou práci zaslouží
si okresní cestáři, aby alespoň v
jubilejním roce po tolika slibech se dočkali zrovnoprávnění
s cestáři státními.
V politické části svého projevu považuji
za nutné zabývati se vývody p. dr Tiso
a reagovati na to, co zde přednášel, neboť
soudím, že to jsou věci pro naši politiku
právě nyní velmi důležité.
I když považujeme za nutné, aby zejména
v této době sporné věci ve vnitřní
politice ustoupily do pozadí, a jsme pro dohodu všech
státotvorných stran a všech lidí dobré
vůle ve věci čsl. jednoty, nemůžeme
dělati a nebudeme dělati žádné
koncese. (Posl. Čavojský: V československej
jednote netreba robiť žiadné koncesie, ale niečo
iného je československá národná
jednota!) Chci také velmi důrazně rozptýliti
pochybnosti p. dr Tiso, které vyslovoval, zda soc.
demokratická strana stojí za politikou ministra
spravedlnosti dr Dérera a jmenovitě zda schvaluje
jeho výroky, jichž použil v některých
svých posledních projevech na Slovensku, když
vzkázal luďákům, že "nikto
im v republike politickú autonomiu nedá a že
kto je proti národnej jednote, ten je i proti štátu
československému". Mohu zde prohlásiti,
že soc. demokratická strana plně stojí
za dr Dérerem (Potlesk poslanců čsl.
strany soc. demokratické.), že má k němu
plnou důvěru a že vděčně
oceňuje jeho práci a všechno, co on činí
proti všem rozvratníkům na Slovensku. (Výborně!)
Zdůrazňuji, že min. dr Dérer
opětovně při mnohých příležitostech,
ve svých řečech a také ve svých
knihách vyložil své stanovisko ve věci
politické autonomie Slovenska a v otázce národní
jednoty československé. Toto jeho stanovisko je
známo na Slovensku i v celé republice. Není
třeba, aby si páni z ľudové strany upravovali
výroky dr Dérera podle toho, jak to potřebují
z agitačních důvodů. Obecně
známé stanovisko dr Dérera v těchto
otázkách nesdílí jenom strana naše,
soc. demokracie, která za ním, jak opakuji, stojí
jako jeden muž, nýbrž všichni československy
orientovaní Slováci vůbec a všichni
s naším státem upřímně
a poctivě smýšlející lidé
v celé republice bez rozdílu politických
stran. (Výkřiky posl. Čavojského.)
Politickou autonomii Slovenska považuje za velké
nebezpečí pro československý stát
nejen strana naše, nýbrž i příslušníci
jiných státotvorných stran, a že toto
stanovisko je správné a že naše obavy
jsou opodstatněné, toho nejlepším důkazem
je velká horlivost rozvratných živlů
doma a všech nepřátel v zahraničí,
s níž se stavějí za požadavky politické
autonomie Slovenska.