Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dávam slovo ďalšiemu rečníkovi,
p. posl. dr Novákovi.
Posl. dr Novák: Slavná sněmovno!
Rozprava o účetní uzávěrce
má v podstatě jiný ráz než rozprava
o státním rozpočtu. Při rozpravě
o státním rozpočtu obyčejně
se vznášejí požadavky, po případě
stížnosti na některé státní
orgány. V této debatě jest tomu jinak. Jest
to skoro, řekl bych, taková veřejná
zpověď, co jsme v období, o něž
jde, neudělali.
A už rok od roku se opakují hlavně v rozpočtovém
výboru typické a stereotypní námitky:
že se rozpočet překročuje, že se
dělají nová vydání, aniž
bylo pro to získáno svolení zákonodárných
sborů, že se neprovádí reorganisace
veřejné správy po stránce úspornosti,
že nefunguje kontrola. Uvádí se rok od roku,
že by bylo potřebí změniti správu
fondů tak, aby také zákonodárné
sbory mohly posouditi všecky položky, jak je posuzují
při projednávání rozpočtu,
pokud se týkají všeobecného hospodaření
státního. A řekl bych, že řeči
v rozpočtovém výboru mají takový
základní tón, že vlastně hospodaření
státu nestojí za nic, že se to nelepší
a že absolutně, jak se tam toho výrazu často
používá, "už to dál nejde".
Fakticky to však zase jde dále. Kdyby však měla
tato slova - jedni jich používají elegicky,
druzí rozhořčeně, třetí
s určitým smutkem - doopravdy plný význam,
pak bychom mohli na síň dnes, řekl bych k
této debatě napsati slova, která napsal Dante:
"Lasciate ogni speranza" - vzdejte se naděje
všichni, kdo sem vstupujete, vzdejte se naděje, že
hospodaření státu se změní
k lepšímu, jestliže my tady podrobíme
státní hospodaření kritice, úsudkům
a jestliže budeme doporučovati postup trochu lepší.
Slavná sněmovno, musíme však býti
spravedliví, spravedliví k sobě. Vždyť
přece administrativa a vláda, to je extrakt nás
a je to extrakt všeho občanstva našeho státu.
A vláda je konec konců zrovna taková, jako
je celý národ. Musíme tedy býti spravedliví
k sobě a potom spravedliví k těm, kteří
mají v této době odpovědnost za vedení
nejenom státních financí, nýbrž
celého státního života. Řekl
bych to tak, že bychom měli býti spravedliví
ke geniu našeho národa a našeho státu,
abychom také v této debatě dovedli přiznati
- není to lehké pro mnohé poslance - že
jsme něco dělali také dobře, nejenom
všecko špatně.
Slavná sněmovno, my vytváříme
svůj stát: jeho administrativu, jeho finance, vojsko
krátce celý jeho život. My žijeme v době
do cela odlišné, než byla ta, v jaké se
vyvíjely ústava a vůbec celý státní
život staré monarchie, z níž jsme mnohé,
vlastně všecky zákony převzali; my je
teprve měníme tak, aby do staly novou, nám
a celé naší mentalitě vhodnou formu.
Starý stát vyrostl v hlavních zákonech
a normách za doby liberalismu, individualismu, za doby,
kdy stát se velmi nepatrně pletl do hospodářství
soukromého. Byla to doba známého hesla: Nechte
to, ať se to vyvíjí tak, jak se to vyvíjí,
nepleťte se do toho, ono to dopadne samo nejlépe.
Vždyť vzpomínáme, jak malá byla
účast státu na řízení
sociální politiky, po příp. na řízení
hospodářského života. My už žijeme
v době jiné, v době, kdy kolektivismus -
čímž myslím ne snad nějakou politicky
vyhraněnou formu, nýbrž základní
ideu - stává se vůdčí ideou
všech států Evropy a řekl bych celého
světa. Na př. v sousedním státě,
v Německu, jest proveden kolektivismus svého způsobu
stejně důsledně, ba dokonce ještě
důsledněji než ve státě, který
je přímo v odporu s německým směrem,
v sovětském Rusku. Prosím, tedy i náš
celý hospodářský život musí
býti práv tomuto novému způsobu myšlení.
Ale kolektivní myšlenky a kolektivní ideje
jsou tíž zvladatelné, než byl individualismus
a liberalismus let dřívějších.
A pro nás je to ještě tím těžší,
že doba není ještě vyčeřena
v čisté víno, že je ještě
zápas ideí, že ještě nevíme,
jaké formy ta nebo ona myšlenka nabude. Vždyť
víte, že vývoj nikdy nejde rovnou cestou, nýbrž
naráží napravo, nalevo, a trvá to hodně
dlouho, než se konečně všecky ty síly
uspořádají v pevný systém.
My tedy také v celém státním hospodaření,
v těch různých normách silně
tápeme. Dá nám to hodně práce,
než konečně potom vytvoříme svůj
život ve shodě s myšlením celého
světa. To je jedna poznámka.
Druhá poznámka týká se toho, že
jsme trošku netrpěliví. Všecko potřebuje
času, obzvláště státní
normy. Kdo si všímá způsobu, jak se
na př. vyvíjely daně v Anglii nebo za Rakouska,
vidí, jak dlouho se to tam klonilo střídavě
k jedné nebo druhé straně, než to nabylo
stability. Stejně to platí u nás, obzvláště
také proto, že jsme malý národ, národ,
který jest pozorován a sám musí dávati
veliký pozor, aby neztroskotal, který musí
dávati pozor, aby jeho lodička při tom vlnobití
neprorážela tak, jak si to může dovoliti
veliká, těžká a silná loď,
která může jet proti vlnám, kdežto
u malé lodičky musí kormidelník opatrně
říditi loď, aby velké vlny úplně
ji nepřevalily a nepřetížily tak, že
by se potopila. Domnívám se tedy, že také
my musíme býti trpěliví v posuzování,
že se naše poměry neupravily tak, jak je to v
myslích všech. Vždyť v celém poslaneckém
sboru a vůbec ve státě nemáme ani
shodu v myšlení o věcech základních.
Reformy jdou pomalu a těžce a proto se nepřikláním
k těm, kteří v rozpočtovém
výboru velice důtklivě volají po dalekosáhlých
reformách. Myslím, že pro nás je jedině
správná cesta, o které tu kdysi s tohoto
místa mluvil zesnulý posl. dr Nosek, který
také neměl rád tvoření velkých
plánů a říkal, když máme
zbořeniště a chceme na něm vybudovat
nový dům, že se musíme chopit kolečka
a odvážet rozdrcené cihly a kamení,
tím že spíše dojdeme k cíli, než
kdybychom hned projektovali fasádu a konstrukci nového
domu.
Také pro nás platí, že musíme
stát milovat neochvějně a trpělivě,
často i s nezdary, a že musíme pracovat a znovu
a znovu se vracet k práci, i když se nám někdy
něco nepovede.
Slavná sněmovno! Po tomto všeobecném
úvodu musím konstatovat, že přece jen
pracujeme na zlepšení celého našeho státního
života. Je třeba dvojí věci, předně
- pokud se týká zlepšení státního
hospodaření, jak se o tom vždycky hovoří
při účetní uzávěrce
orgánu, který by svými statuty a normami
byl schopen některé reformy hospodaření
státu provádět. Za druhé je třeba,
aby tu byla poctivá vůle v příslušném
sboru se dřít, pracovat a s láskou i za různého
protivenství a různých nesnází
uskutečňovat reformy a zlepšení.
Snad bude lépe, když tyto dvě zásady
vysvětlím na konkretních případech.
Máme komisi pro zhospodárnění správy,
tedy komisi, která by měla býti podle svého
názvu především povolána k tomu,
aby vypracovala plán hospodárného vedení
státu a jej sledovala. Ale všichni mi přiznáte,
že o činnosti této komise slyšíme
velmi málo, ba možno říci úplně
nic. Proč je tomu tak? Podívejme se na tuto komisi.
Předsedou její je pan předseda vlády,
místopředsedou pan ministr financí a členy
- tuším asi v počtu 36 - jsou prominentní
notáblové hospodářského života
ve státě. Podíváte-li se na složení
této komise, pochopíte, že nemůže
pracovat, a to z dvojího důvodu. Předně
je to důvod, řekl bych, zásadní, že
totiž není tak snadné spojiti moc výkonnou
a kontrolní v jedněch rukou. Nelze dvěma
pánům sloužit! Buď bude jeden vládnout
a druhý půjde pryč, nebo opačně.
Druhý důvod je docela realistický. Kdo zná
život předsedy vlády, po př. ministra
financí, kdo ví, jaké je jeho zaměstnání
a co všechno musí dělat, kdo zná celou
jejich denní práci, musí přiznat,
že nemohou najít ani dosti času, ani dosti
sil, aby mohli v této komisi sledovat cíle, které
si vytkla. Stejně je tomu u oněch prominentních
osobností z našeho národního hospodářství.
Mohou se sejíti snad jednou nebo dvakrát na schůzi,
na které nejvýš podají velkorysý
plán, ale tím také celá jejich činnost
je vyčerpána a skončena. Zhospodárnění
správy musí však pokračovat od nejmenšího
úřadu, musí se začít šetřit
od sirky. - To je jeden takový sbor.
Druhým takovým sborem, kde se uplatnila a velmi
dobře uplatňuje tato snaha, je parlamentní
úsporná a kontrolní komise, která
je vlastně orgánem parlamentu, kterým parlament
může účinně vykonávat
svou kontrolní funkci, kontrolu vedení státu.
(Posl. Zápotocký: Prozatím však jen
koalice! Parlamentní útvar se nesvolává,
jen koaliční!) Ty věci nemůžeme
roztahovat až do nejmenších podrobností.
Kdybychom měli, pane kolego, záruku, že ti
ostatní páni budou provádět svou funkci
s takovou láskou a vědomím odpovědnosti,
jako to činí koaliční část
této komise, nebylo by tu obtíží, ale
dokud zde toho přesvědčení není,
je nutno pracovat tak, jak se pracuje. Domnívám
se však, že se v tom smyslu i vy zlepšíte
a že se k tomu jednou propracujete. (Výkřiky
komunistických poslanců.)
Musím upozornit, že dnešní kontrolní
komise je vlastně už druhou takovou komisí
v politickém životě našeho státu.
Měli jsme už jednou takovou komisi, která však
udělala jen jeden pokus, ale když byl odražen,
přestala vůbec existovat. Parlamentní komise
nemůže fungovat jakožto, řekl bych, primérní
kontrola a zasahování do pravomoci vlády.
Vláda ve státě může býti
pouze jedna, nikoliv dvě, a právě proto,
že první komise začala se obírat otázkami,
které musely nutně vést ke srážce
zájmů politických stran, že došlo
i k jiným sporům, než měla sama vláda
a koalice a že tak byl rozmnožen počet sporných
otázek, byla tato komise utlumena a přestala fungovat.
Parlamentní úsporná a kontrolní komise,
která dnes funguje, položila důraz na slovo
"úsporná". Začala kontrolovat administrativu
zespodu a své výsledky předkládala
příslušným odpovědným
orgánům, aby provedly nápravu.
Slavná sněmovno! Tvrdí se, a je to jistě
opodstatněné, že ani pravomoc této úsporné
komise nestačí, ale domníváme se,
že i v tom, v čem pravomoc má, vykonala mnoho.
Tady nestačí pravomoc v tom, že musí
postupovati instanční cestou, což dává
všecku příležitost k zdržování,
po př. k zastírání tam, kde se sleduje
nějaká stopa. Ale přes to, velevážení,
musíme býti vděčni této komisi.
Letos byl projednáván rozpočet trochu hladčeji,
než tomu bylo dříve, a to právě
proto, že už byl napřed připravován
a kontrolován v úsporně komisi. A bylo to
tak dobře, že prošel ten rozpočet několika
sítěmi, neboť to potom umožnilo, aby vyšel
jako vyrovnaný.
Slavná sněmovno! Tuto svou funkci koná parlamentní
úsporná komise za vydatného přispění
nejvyššího účetního kontrolního
úřadu. Ten se přičinil, že výsledky
hospodaření státu se brzy dostávají
před parlamentní forum a že parlamentní
úsporná komise může také tohoto
zkoumání použíti nejenom zde před
sněmovnou, nýbrž již dříve
se sama pokusiti o nápravu tam, kde rozbor provedený
nejvyšším účetním kontrolním
úřadem ukazuje, že někde v administrativě
něco neklape.
Slavná sněmovno, avšak přes to, že
i tady můžeme býti spokojeni s činností
parlamentní úsporné komise, je přece
třeba, abychom zdůraznili několik směrnic,
kterým by se mělo hospodaření státu
pro budoucnost podříditi. Ukáži zde
na příklad: Letos jsme kvitovali s velkým
pocitem zadostiučinění a radosti, že
po zlých letech mohly nám československé
státní dráhy zde prohlásiti, že
jejich rozpočet je v rovnováze a že bylo to
možno vyjádřiti také už i ve státním
rozpočtu tím, že dotace z ministerstva financí
byla jim zmenšena o 100 mil. Kč. Tady je obrázek,
že když se provádí reorganisace všude
od počátku v době zlé, když se
silně šetří, že konec konců
se výsledky přece jenom dostaví. Bude třeba,
aby taková reorganisace byla prováděna i
v ostatních resortech. A tu poukazuji, že by měly
býti v jednotlivých ministerstvech zřízeny
příslušné odborové komise, které
by nebyly zařazeny, řekl bych, do celé té
byrokratické hierarchie, nýbrž přímo
podřízeny příslušnému
ministru, které by jako neodvislý orgán prozkoumávaly
hospodaření v tom příslušném
ministerstvu a předkládaly výsledky svého
šetření k dalšímu opatření.
Já se nebojím, že by jejich výsledky
zůstaly potom v šuplíku. Síla pravdy
a věcných důvodů je tak silná,
že by si vynutila řešení i když ne
na 100%, tedy přece jen na velkou část toho,
co jako ideální stav by příslušná
komise zde navrhovala. A tady je zejména potřebí,
aby se přezkoumalo, zda agenda je přiměřeně
rozdělena mezi jednotlivé instance, aby látka,
která pojmově a organisačně patří,
řekněme do instance I nebo II, nebyla ještě
jednou nebo vůbec zařazována do instancí
vyšších. To znamená, aby byla žádána
větší odpovědnost od příslušné
instance z té látky, která do té instance
organisačně a pojmově patří.
Dále je nanejvýše potřebí, aby
byla upravena kompetence jednotlivých ministerstev. Je
to z valné části naše chyba. Prosím,
když jsme na podzim projednávali serii nových
daní, na př. zvýšení daně
z minerálních vod, viděli jsme, že otázka
nějakého osvobození nebo úpravy cen
musí probíhati třemi nebo čtyřmi
ministerstvy. Je tedy vidět, že by se s tím
mělo začíti zde v tomto sboru při
odhlasování a zpracovávání
zákonů, aby ostatní instance, ministerstva,
nebyly zatěžovány látkou, která
by docela dobře mohla býti vyřízena
v instanci jedné. (Výkřiky posl. Zápotockého.)
Prosím, život je silnější než
normy. Tam u minerálních vod by musela žádati
4 ministerstva o schválení zdražení.
Na výletním místě hostinský
vůbec nebude žádati, on nezdraží
minerální vody, nýbrž žádá
si takový příspěvek, že sluníčko
svítí skrze ty stromy, že tam má jeden
oleandr nebo pro tisíce a tisíce důvodů,
které jistě tady vymyslí. Je vidět,
že nesmíme to kolektivní zúčastnění
ministerstev bráti tak naplno, poněvadž bychom
jistě uvázli v bažině a nedostali bychom
se dále.
Slavná sněmovno! Dále je třeba, aby
byla řešena již jednou trochu vážněji
otázka přijímání státních
zaměstnanců, aby byly upraveny přesné
normy a směrnice, podle nichž přijímání
státních zaměstnanců se má
díti. Velevážení, již ze sobeckého
důvodu měli bychom se o to starati, poněvadž
by nám ubylo mnoho a mnoho intervencí, které
musíme prováděti, když by bylo zřejmo,
že ten nebo onen petent musí míti ty a ony
náležitosti, má-li býti přijat
do státní služby.
Slavná sněmovno! Abych zhodnotil činnost
parlamentní úsporné a kontrolní komise,
řekl bych, že je to orgán, kterým se
sice pomalu zlepšuje státní administrativa,
ale za to bez vyvolávání skandálů,
kdežto kdybychom volili cestu dřívější,
novinářskou, pak si zde svůj stát
zbytečně špiníme a těžce
dosahujeme nápravy. Tedy lépe je, když se to
děje v tom sboru, a to také ve sboru trochu zúženém.
(Výkřiky posl. Zápotockého.) Až
jednou bude morálka ústavní všude, u
všech stran, tak vysoká, že pro nějakou
bolest, která se stane ve státní správě
a náhodou se dotýká některé
politické strany tomu neb onomu poslanci nepřátelské,
bude tento poslanec ze státní raisony mlčet
a nebude to rozvíjet jako sensaci, která má
jemu prospět, potom bude možno provést takovou
reorganisaci, o jaké mluví kolega z komunistické
strany.
Slavná sněmovno! Bylo by dobře - a zmiňuje
se o tom pan generální zpravodaj a jistě
se o tom zmíní ještě jiní řečníci
- kdybychom došli k úpravě fondového
hospodářství. I v tomto ohledu se už
něco děje. Loňského roku byl likvidován
fond důchodkových pokut a jistě se odstranily
nesprávnosti, které tam byly. Úsporná
komise nyní začíná zkoumat - to se
musí dělat jedno za druhým - jiný
fond, kde to bude provádět, a doufejme, že
taková kontrola a revise bude provedena u všech fondů.
Ukazuje se ovšem, že je nutno každou tu otázku
řešit pomalu, poněvadž je zde tolik zájmů
a věcí, které se kříží,
že nutno hodně dlouho hledat, než se najde forma,
která by byla dobrá pro státní hospodářství
a státní finance.
A nyní dovolte, abych se - ovšem jenom všeobecně
- trochu obíral hospodařením státu.
Mluvíme tu o účetní uzávěrce
hospodaření za r. 1936. Dneska máme už
r. 1938, takže to už jsou věci dávno minulé
a při tom při rychlé změně
poměrů ve státě už je situace
jiná, než byla tehdy. Zde musíme mít,
jak jsem na začátku připomněl, odvahu
konstatovat také kladné stránky našeho
státního hospodářství. Loňského
roku se vykonala pomocí zákonodárných
sborů veliká díla. Máme vyrovnaný
rozpočet na r. 1938; jeho vyrovnání zajistili
jsme ovšem velikými daněmi, které žádáme
od poplatníků, ale přece tak, že můžeme
s důvěrou čekat, že se předpoklady
oné vyrovnanosti rozpočtové objeví
v účetní uzávěrce za r. 1938.
Musíme to hodnotit tím více, že se to
udělalo za demokracie. V demokracii se vládne tíže,
obtížněji než tam, kde není potřebí
dbát a nedovolí se vůbec projev veřejného
mínění a kde není svobody slova a
tisku; zde je nutno všechno těžce smlouvat a
žít stále pod kontrolou celé veřejnosti.
A my jsme dokázali i za tohoto stavu, který není
příznivý rychlému vyřizování
nepopulárních věcí, že jsme si
upravili celé státní hospodářství
bez inflace, že u nás není vázanosti
u státních papírů a jejich kursy stojí
vysoko, že pokladniční poukázky, jejichž
počet měl býti obnoven nebo proplacen na
konci předešlého roku částkou
1800 mil. Kč, byly nejenom znovu upsány, nýbrž
ještě 300 mil. Kč přepsány, že
u nás nemáme nucených půjček.
To všechno je třeba vzít v počet jako
dobré známky, že dovedeme v demokracii dobře
spravovat svůj stát a i jinak celé naše
národní hospodářství.
Mluvilo se o konjunktuře a byly vyslovovány obavy,
není-li jenom efemerní. Musím zde připomenout,
že i u nás stoupala výroba, že máme
za předešlý rok vysoký přebytek,
který, i když není celý zúčtován
na hodnotné západní devisy, řekl bych
zlaté, z části je vázán formou
clearingu. přece jenom ukazuje, že naše národní
hospodářství se tu silně zlepšuje
a to není jen proto. že jsme provedli devalvaci koruny
a tím forsírovali vývoz do ciziny. Porovnáme-li
cifry, máme v dovozu bezmála ne úplně
- stejný vzestup jako při vývozu, ačkoliv
dovoz k nám byl přímo brzděn devalvací
naší koruny. Ukazuje se, že kdyby nebyl dovoz
surovin, hlavně surovin nutných pro obranu státu,
tak silný, byl by přebytek státního
hospodaření, který přichází
k dobru a který vlastně říká,
že nám desetitisíce a možná statisíce
dělníků živí cizina, ještě
větší.
Slavná sněmovno! Vím, že letos bude
nutno vyřídit ještě jednu otázku,
to jest: opatřit peníze na zbrojení, jak
to předpokládá mimořádný
rozpočet na r. 1938, loni odhlasovaný. Tu budou
jistě určité potíže a bude nutno
provésti některá opatření.
Víme, že tady se střetnou dva konkurenti na
peněžním trhu, t. j. státní úvěr
a soukromý úvěr. Nesmíme však
připustiti, aby byla konkurence řešena tak,
jako v době liberalismu, že by stát nařídil
vyšší procento úroků a stáhl
úvěry na sebe. Zákonnými normami jsme
zajistili určité úrokové sazby a nesmíme
z důvodů státního i ostatního
národního hospodářství jimi
hýbat. Kdybychom připustili zvýšení,
budou hned kalkulace, které máme stran zbrojení,
vyhozeny do povětří. Rozhoupáme tady
ceny, ohrozíme možnost konkurence našich firem
v cizině, poněvadž se dneska při kalkulaci
jednotlivých výrobků počítá
ne už s procenty, nýbrž se zlomky procenta. A
proto nebude zbývati nic jiného než to, o čemž
jsem se již zmiňoval při rozpočtové
debatě, že musíme zavésti jistý
druh chlebových lístků na úvěr,
že totiž musíme říci, že státní
úvěr pro zbrojení je nutnější
a že tam, kde toho můžeme dosáhnouti,
musíme peněz, které vyplývají
jako ovoce národního hospodářství,
použíti především na zbrojení.
Tady nemůžeme čekati. Vystavění
nějaké školy nebo jiné budovy nebo podniku
může počkati o rok, ale obrana našich
hranic počkati nemůže. A proto se domnívám,
že přebytky veřejných ústavů,
t. j. pojišťoven, sociálního i pensijního
fondu a podobných, musí snad skoro výhradně,
a když ne výhradně, tedy ve velkém procentu,
býti věnovány k účelům
státním.
Dále se domnívám, že by bylo velice
zdrávo, kdyby jednotlivá odvětví peněžnictví,
peněžních ústavů, byla perlustrována,
jak se súčastňují na poskytování
úvěrů svému státu. Bylo by
dobře, slavná sněmovno, podívati se
na př. na velký ústav Němců,
tuším Kreditanstalt der Deutschen, jakým procentem
má své přebytku uloženy ve státních
papírech. Stejně však by bylo potřebí
na české straně zkoumati na př., je-li
množství cenných papírů z půjček,
které vlastní okresní hospodářské
záložny, úměrné vlastnické
povinnosti záložen a ve srovnání s ústavy
peněžními s podobně určitým
právem nadanými, na př. spořitelnami.
Bude tedy nutno žádati, aby - stejně to však
platí dále pro ostatní odvětví
našeho peněžnictví - tu byla prakticky
projevena láska a obětavost k vlastnímu státu.
Připomínám, že není jistě
správné, když jedno odvětví má
sotva 8% svých vkladů uloženo ve státních
papírech a druhé odvětví daleko přes
33%, na 40%, že by bylo třeba vykonati určitý
tlak, a bude to nutno, aby si stát dopomohl k potřebným
částkám, kterých potřebuje
k uhrazení mimořádného rozpočtu.
Slavná sněmovno, dovolte mi, abych se nakonec dotkl
jedné věci: V projevu vedoucího státníka
zahraničního státu byla uvedena čísla,
která měla zdůrazniti, že za vedení
příslušné strany a hnutí stoupla
o tolik a tolik prosperita, výroba, množství
dobytého uhlí, vyrobeného železa a pod.
Bylo to uváděno v souvislosti, že to dokázal
směr nedemokratický. Už v předběžném
srovnání, které můžeme provésti
a které si každý na základě spolehlivých
oficielních cifer, vydaných naším statistickým
úřadem, po případě jinými
orgány, může překontrolovati, může
zjistiti, že jsme tady nezůstali pozadu, ba naopak.
(Posl. Stejskal: Je ta statistika správná?) Naše
je správná. Pokud jde o druhou, nemáme možnost
to kontrolovat. (Posl. Bergmann: Tam se nesmí mluvit,
tam se musí mlčet!) Můžeme konstatovati,
že jsme nejen udrželi krok, nýbrž v mnohých
odvětvích způsobem podstatným projevujeme
vzestup ještě daleko vyšší. (Potlesk.)
A to, velevážení, provádíme,
aniž jsme zbavili své občany svobody, aniž
jsme zavedli na celé národní hospodářství
tak drakonické předpisy, jaké kdy byly zavedeny,
a aniž jsme přetížili svoje občanstvo
úkoly, jako se to stalo ve státech, kde demokracie
byla přímo zatracena jako systém, který
odporuje novému proudění myšlenek.
Proto, slavná sněmovno, můžeme býti
hrdi na svůj stát, můžeme býti
hrdi také na to, že v této těžké
době jsme se u nás srazili do pevného houfu
a že vedeme způsobem, který nám zjednává
úctu u všech spravedlivých posuzovatelů,
svůj stát dobře. A je nám hrdostí,
že jsme si při tom neporušili podklad života
našeho státu, to jest spravedlivý demokratický
režim. Jsme šťastni, že tento demokratický
režim je vedoucím a základním směrem,
kterým je nesena naše milá Československá
republika. (Potlesk.)