Jak páni od té doby přes agrární
sekretariáty a jiné instituce strany ovládli
přes 70% výkonné moci v cukerním kartelu,
o tom svědčí ciferný výsledek,
který se projevuje u malých a středních
zemědělců v ceně řepy. Malí
zemědělci byli organisováni v řepařských
jednotách mezi jiným pod heslem, že se musí
vyčistit cukerní a kartelářské
hospodářství od židovskoněmeckého
vlivu. Tento boj se částečně podařil.
Neumannové, Blochové a Baumannové atd., byli
nahrazeni novými rozhodujícími činiteli.
Jsou to páni Stoupalové, Nebeští, Malypetrové
a ostatní vlivní funkcionáři ze strany
agrární, kteří dnes ovládají
z více než 70% výrobu cukru v naší
republice.
Ale jak se změnil poměr pro malé zemědělce?
Před 12 lety dostával drobný zemědělec
za metrák cukrovky 26 Kč. V té době
platil za 1 kg cukru 4 Kč. (Posl. Vallo: A robotníci
mali vyššie platy o 70%!) Ano. V r. 1937 dostal
zemědělec už pouze 12.45 Kč a platil
za kilogram cukru 6.30 Kč. Kromě toho ovšem
byla rozmnožena vymoženost pro malé a střední
řepaře tím, že nastalo dalekosáhlé
omezení osevu cukrovky, že místo peněz
dostávají za řepu denaturovaný cukr,
a konečně je v samotné řepařské
smlouvě vsunuta nemravná klausule, mluvící
o tom, že každému řepaři může
býti řepný kontingent odmítnut, zjistí-li
se u někoho, že sladí cukerinem.
Vážení pánové, v zemědělském
výboru bylo sneseno mnoho usvědčujících
dokladů, na základě kterých bylo zjištěno,
že agrární cukerní karteláři
kupují nejen nové a nové cukrovary, nýbrž
že kupují i celá panství a dvory a že
si vedle těchto velikých horentních vydání
mohou vydržovati ještě velkou řadu trabantů,
kteří hájí za tučné
odměny jejich zisky.
Vrcholem cynismu je ovšem důvodová zpráva,
ve které se mluví, že prý úprava
a zachování spořádaných poměrů
v tomto hospodářství spočívá
na zásadě, že cukrářství
a řepařství má se jako celek rovnoměrně
zúčastniti vývozních ztrát.
Jenom pro krátkost doby nechci zde na číslicích
dokazovati, jak se vývozní ztráty projevují
na jedné straně u cukerních kartelářů
a jak se projevují na druhé straně u malých
a středních pěstitelů cukrovky. Faktem
je, že zemědělcovo hospodářství
i v řepařských krajích je prodluženo,
že je jich tisíce, kteří přišli
o své majetky, a na druhé straně je faktem,
že se to nedá tvrditi ani o jediném cukrobaronu,
bez rozdílu, je-li to cukrobaron židovský,
německý nebo agrárnický.
Samozřejmě, že toto pirátské
hospodářství cukerního kartelu pobuřuje
celou širokou veřejnost. A pod těmito náladami
také usměrňovala agrární strana
svoji volební kampaň před každými
volbami, zvláště před volbami r. 1935,
kdy se bušilo do kartelů hlava nehlava a kdy hlavně
na kartel cukerní bylo útočeno, že se
musí s této stránky u něj začíti
s novou hospodářskou politikou, že kartel musí
snížiti ceny cukru a zvýšiti ceny za cukrovku.
Nebylo lepší příležitosti k tomu,
aby se to stalo skutečností a aby vedle toho bylo
také splněno konečně usnesení
zásobovacího výboru z měsíce
února letošního roku. Po podrobném prozkoumání
kalkulačních vydání cukrobaronů
došlo tehdy k jednotnému usnesení, ovšem
kromě zástupců agrární strany,
ve kterém se na vládě žádalo,
aby bylo okamžitě zahájeno jednání
o snížení ceny cukru o 1.40 Kč na 1
kg.
To se ovšem nestalo. Každý očekával,
když se jednalo o nové smlouvě mezi cukerním
kartelem a státem, že se uskuteční tento
požadavek, opřený o přání
širokých lidových vrstev, které se vyjádřilo
tím, že tisíce a tisíce obecních
zastupitelstev, závodních výborů,
korporací a spolků bez rozdílu, ke které
straně náležejí, obrátily se
na předsednictvo posl. sněmovny i na vládu
se žádostí, aby usnesení zásobovacího
výboru podle zmíněného přání
se uskutečnilo. Každý předpokládal,
že se tak stane při jednání o prodloužení
smlouvy s cukerním kartelem. Místo toho však
shodou okolností došlo k ventilování
oné záležitosti 700 vagonů cukru přidělených
před chystanými obecními volbami. O podrobnostech
s tím souvisících mluvil zde již můj
klubovní kolega posl. Krosnář. Páni,
kteří se bránili nespokojenosti projevované
dělnickými a jinými organisacemi, tvrdili:
To nemá nic společného s naším
požadavkem, ve kterém žádáme a
uplatňujeme nárok na snížení
ceny cukru. To se musí státi stejně bez ohledu
na tento předvolební příděl.
Je možno postaviti otázku, kde jsou pánové
s tímto návrhem dnes, když jde o nový
dar cukernímu kartelu, kdy mu má býti prodlouženo
státem monopolní právo na nové 3 roky.
Kde jsou s tímto minimálním požadavkem,
který by se postavil jako podmínka, nežli se
bude hlasovati o tom, aby cukrovarníci dostali nová
privilegia v našem státě?
Vážení pánové! Troufalost cukrobaronů
ovšem roste dál. Podle zprávy pana zpravodaje
před rozpočtovou debatou slyšeli jsme, že
cukerní kartel vykoupil svou smlouvu tím, že
se uvolil dát několik desítek mil. Kč
na t. zv. branný příspěvek. Mluvilo
se o 60 až 70 mil. Kč. Avšak z omylu ty, kdož
tomu věří, vyvádí sám
pan posl. prof. dr Brdlík ve svém výkladu,
kde odhaduje tento výnos nejvýše na 15 mil.
Kč. Páni cukrobaroni ovšem nesouhlasí
ani s tím, aby těchto 15 mil. Kč šlo
z jejich kapes. V časopisech před jednáním
o novou smlouvu mezi řepaři a cukerním kartelem
však se objevují zprávy a objednané
články z cukerního kartelu, ve kterých
se tvrdí, že toto zatížení, nemá-li
býti ochromena výroba cukru, bude nutno přenésti
na pěstitele cukrovky tím, že cena za řepu
bude snížena. Je zřejmo, že tato troufalost
cukrobaronů širokou veřejnost pobuřuje
a že veřejnost se plným právem ptá,
jak je toto u nás všechno možné.
Vážení pánové! Na tuto otázku
ventilovaly okénko do zákulisí aspoň
částečně "Lidové noviny"
ze dne 2. listopadu 1937 v úvodníku s titulem: "Bude
nyní cukr sladší?", kde píší
- a bylo to těsně po sjednání nové
kartelové smlouvy mezi státem a cukerním
kartelem(čte): "Poměr mezi státem
a cukerním průmyslem je zpravidla velmi přátelský
jednak proto, že cukerní průmysl může
se odvolat na léta po převratu, kdy bílé
zlato bylo oporou československé finanční
politiky, jistě však také proto, že představitelé
cukerního kartelu dovedli vždy nalézti takový
poměr k představitelům veřejné
politiky, jenž dovoloval nejlepší soužití.
Je tomu tak také nyní na prahu nového desítiletí
obnoveného cukerního kartelu. Tento vzájemný
dobrý poměr mezi cukerním kartelem a politikou
zůstává v podstatě nezkalen, třebas
se občas zahájí ostrá palba proti
kartelu ve znamení požadavku nižších
cen cukru. Argumenty cukerního kartelu jsou patrně
příliš pádné, aby se tento požadavek
dal prosadit, nebo zbraně útočníků
příliš tupé, aby mohly proniknouti k
srdci kartelního organismu."
To je odpověď široké veřejnosti
na její otázku, jak je možné toto protežování
kartelového cukrovarnického hospodářství.
Také projednávaný zákon sám
odpovídá na tuto otázku tím, že
se prodlužuje místo o původně navrhovaných
5 let pouze na 3 léta. Již náš soudr.
Krosnář mluvil zde o tom, jaké handrkování
se provádí při každém jednání
o potřebách pro nezaměstnané. Každého
půl roku a čím dále tím častěji
se musí přicházeti se žádostí,
že se ti nezaměstnaní nemohou nechat umřít
a že se na ně musí také něco
dát. Zde se pánům z cukerního kartelu
pro nic za nic prodlužuje smlouva o celá 3 léta.
Jaká je troufalost pánů, zastupuj cích
tak houževnatě zájmy cukerního kartelu
ze strany agrární, svědčí mimo
jiné i fakt, že ani nepřipustili v zemědělském
výboru, aby k vládnímu návrhu přijata
byla resoluce strany nár. socialistické a strany
lidové o jejich vzájemné dohodě, ve
které se nežádalo nic víc nežli
samozřejmost, aby konečně byla řešena
otázka malých řepařů, týkající
se úpravy kontingentů, prodeje a ceny cukrovky a
konečně i celého cukerního hospodářství.
Vážení pánové, toto, co dnes
bylo zamítnuto v zemědělském výboru,
se žádalo v původní resoluci ve starém
zákoně, platném více než 5 let.
Již tehdy v přijaté resoluci k příslušné
osnově zákona se mluvilo o tom, že se vláda
vyzývá, aby urychleně předložila
sněmovně návrh zákona, kterým
se upravuje celé cukerní hospodářství
v Československé republice. Pánové,
tomu je více než 5 let a bylo by třeba žádati,
aby ještě do dnešní schůze před
hlasováním o této osnově zákona
dostavil se zástupce vlády, který by zde
učinil prohlášení, co se z této
resoluce, která měla hájiti zájmy
malých konsumentů ohledně ceny cukru, která
měla hájiti zájmy malých a středních
řepařů, za celých 5 let uskutečnilo.
Vážení pánové, lid by konečně
pochopil tuto politiku, která ho po řadu let zbidačuje
a zotročuje, kdyby finanční náklady,
které ho to stojí, šly konečně
ve prospěch státu. Ale takhle? Včera jsme
viděli, odhlasovalo se zde během necelé 3/4
hodiny 12 předloh, které v souhrnu znamenají
navalení nových 1150 mil. Kč břemen
na široké konsumentské a lidové vrstvy.
Naproti tomu každý ví, že kdyby stát,
který potřebuje peněz na vybudování
účinné obrany republiky, převzal monopolní
hospodářství cukerní, které
má několik desítek kartelářských
rodin v rukou, kdyby stejně tak udělal s hospodářstvím
lihové společnosti, které ovládá
rovněž několik desítek rodin, dosáhl
by zde přímo nejméně jedné
miliardy Kč. Bylo by to skoro téměř
tolik, kolik se pomocí 12 nově zaváděných
druhů daní ždímá ze širokých
vrstev lidových.
Vážení pánové, není proto
divu, že toto cukerní hospodářství,
stejně tak jako politika ostatních kartelů,
protežovaných a podporovaných zde u nás,
pobuřuje lid, a čím dále tím
více jsou to i široké masy venkovského
zemědělského lidu, který volá
po nápravě, po prosazování nové
zemědělské politiky a který se vyslovuje
za prosazování svých požadavků.
O jednom z těchto požadavků mluvila zde v generální
rozpočtové debatě pí posl. Zeminová,
je to požadavek, který volá dnes z každé
vesnice, kde zemědělci společně se
dožadují pokračování parcelací
statkářské a velkostatkářské
půdy a konečně i půdy ze státních
statků a lesů. V zemědělském
výboru téměř v každé schůzi
jsou hlášeny nové petice, potvrzené
zemědělci a zemědělskými organisacemi
bez rozdílu politické příslušnosti.
To je jeden ze základních požadavků,
kterým je možno řešiti tíživé
problémy dnešní strádající
vesnice. Tento všeobecný požadavek není
sporný ani u strany agrární - i tam se vyslovili
a prosadili své mínění malí
zemědělci na sjezdu, aby se v parcelaci pokračovalo
- není sporný u stran socialistických, a
je sporný a staví se proti němu pouze páni
statkáři a zbytkáři ze strany agrární
a staví se proti němu čeští cagoulardi,
kteří jsou ochotni a také schopni po vzoru
francouzských kumpánů zraditi a ohroziti
republiku v každém okamžiku. Rozparcelování
takových dvorů a velkostatků zabezpečí
nejen existenci statisícům malých a středních
zemědělců, nýbrž zabezpečí
i samu republiku před rejdy československých
cagoulardů. Proto nežádáme nic jiného,
nežli aby tento požadavek širokých lidových
vrstev v zájmu zemědělců i v zájmu
samé bezpečnosti a obrany republiky byl prováděn.
Konečně je zde druhý požadavek, neméně
dnes ožehavý - požadavek provedení zemědělského
oddlužení, čili pomoc zadluženým
zemědělcům. Vycházejíce z potřeb
širokých lidových vrstev a z volání
malých zemědělců po této pomoci,
předložili jsme v této sněmovně
návrh na zemědělské vyrovnání,
na pomoc zadluženým zemědělcům,
už z jara letošního roku. Agrární
strana, která zneužívá demagogicky této
situace zemědělců před každými
volbami, musela sama přiznati ve svém tisku, že
dosavadní t. zv. zemědělské vyrovnání
ani zdaleka neuspokojuje přání a požadavky
zadlužených zemědělců. Dostal
jsem nedávno dopis od jednoho rolníka z Milotic,
malého zemědělce, hospodařícího
na 10 korcích polí, který mi píše
(čte): "Jsem malý zemědělec,
žijící jen ze svého hospodářství.
Mám 10 korců dobrého pole v ceně asi
30.00 Kč, domek atd. Mám už jenom dva vepře,
dvě kozy a jednu krávu. Všechno ostatní
už pohltily dluhy a úroky. Nutnou opravou domku, neúrodou,
nemocí ženy a dětí, kterých mám
šest, a neštěstím, které mne stále
pronásleduje, upadl jsem do dluhů a stal jsem se
neschopen platiti. Advokáti se na mne vrhli jako supi,
žalobami dluh ztrojnásobili a vehnali mne do dražby.
To bylo letos v lednu, dražba již byla v dědině
bubnem vyhlášena. Nevěda si jiné pomoci,
musil jsem žádati o zemědělské
vyrovnání, ačkoliv vím, že je
to pro kočku, ne pro nás. A tomu, kdo to vymyslel,
děkuji a ze srdce mu přeji, aby ho sebral čert
i s jeho vyrovnáním. Vždyť tím
nás svlékají z posledních kalhot Advokát
žádal za vyhotovení 500 Kč, to jsem
mu dáti nemohl, protože jsem je neměl. Tedy
jsem se do toho pustil sám. Mnoho večerů
a nocí jsem se s tím trápil, hlavu jsem měl
rozdutou jako škopek a uštván jsem byl jako honící
pes. Při podání u kraj. soudu v Uherském
Hradišti jsem musel složiti ihned 700 Kč na kolky,
doručné, tiskopisy, dohromady to dělalo 1.000
Kč. Byly to, pane poslanče, peníze krvavé,
musel jsem na to prodati poslední prasátko, poslední
obilí a poslední brambor utrhnouti dětem
od úst a vraziti to pánům do chřtánu.
Hned nato mi přišel rozkaz, abych složil ještě
600 Kč pro vyrovnávacího správce,
kterým je jmenován jistý bohatý zbytkář-agrárník.
Já jsem je již nemohl sehnati. Podal jsem si žádost
o posečkání. Čekali mi chvíli
a teď mě krajský soud vyzval, jestliže
nesložím oněch 600 Kč do týdne,
že vyrovnání zruší. Máme
podané žádosti o podporu u zemědělské
rady moravské v Brně. Kdy a jak je vyřídí,
to nevím. Tu trošku obilí, co mám, nemohu
zase rodině sebrat, prodat a vrazit agrárnímu
zbytkaři, který je jmenován vnuceným
správcem. Nebo si máme nechati prodati střechu
nad hlavou? Pane poslanče, končí tento dopis,
snažil jsem se se svou rodinou žíti vždycky
poctivě, nikdy jsem neutratil zbytečného
haléře a stal se ze mě trosečník.
Teď má odměna za moji nadlidskou námahu
je žebrácká hůl! Chtějí
ještě po nás, abychom věřili
ve spravedlnost našich zákonů?"
Pánové, to jsou dopisy, které dnes píší
zoufalí zemědělci. Vycházejíce
z těchto nálad a potřeb, podali jsme návrh
zákona na pomoc zadluženým zemědělcům,
který je v zásadě převzat z původního
návrhu Alfonse Šťastného, zakladatele
agrární strany, který ve svém návrhu
razil heslo, že na pomoc zadluženým zemědělcům
musí se použíti těch zisků, které
vyplývají z dřiny malých a středních
zemědělců. Kdyby žil dnes Alfons Šťastný,
nemohl by žádati nic jiného, než co se
žádá v našem návrhu na pomoc malým
zemědělcům, kde se říká,
že tyto zisky ze dřiny malých zemědělců
jsou vesměs velmi veliké a mají je cukrobaroni,
špiritusníci, velkomlékárny, pivovarský
a chemicko-zbrojařský průmysl, t. j. Kooperativa,
Agrasol, Moragro atd. Oni to jsou, kteří po celou
dobu vydělávají ohromné zisky, oni
to jsou, ke kterým přicházíme, aby
přispěli na pomoc zadluženým zemědělcům.
Vedle těchto dvou generálních požadavků
je to otázka uspořádání trhu
zemědělských produktů ve smyslu požadavku
dvojích cen za obilí, a konečně také
uspořádání organisace zemědělské
vůbec zřízením žádaných
zemědělských komor ve smyslu našeho
návrhu.
Vážení pánové, řízené
hospodářství, které u nás začalo
cukrem, které kráčí přes brambory,
chmel, obilí a mléko k ostatním zemědělským
produktům, ukazuje dnes na každé vesnici své
drastické výsledky. Zatím co se ukazují
stoupající zisky cukerního kartelu, lihové
společnosti, Amylonu, Kooperativy, Agrasolu, Ústřední
jednoty, velkomlékáren atd., ukazuje se na druhé
straně stoupající zadluženost malých
zemědělských mas na vesnici, jejich zoufalství
a exekuční výprodeje. To jsou výsledky
dosavadního t. zv. řízeného hospodářství.
Páni ovšem velice litují, že k tomuto
řízenému hospodářství
nemohou nadále používat t. zv. zmocňovacího
zákona, jako tomu bylo dříve. Není
nijak náhodou, že to bylo právě ministerstvo
zemědělství, které tohoto zmocňovacího
zákona tak rádo a v tak hojné míře
při vší možné zemědělské
výrobě používalo. Pomocí tohoto
zmocňovacího zákona byla prosazována
protilidová a protizemědělská politika
sloužící kartelářům a
jich výdělečným podnikům.
Ještě zbývá otázka, co nám
páni z agrární strany chystají v souvislosti
s dalšími zásahy do t. zv. řízeného
hospodářství. Za ně to napsal pan
sekční šéf ministerstva zemědělství
dr Otakar Frankenberger, který v časopise "Brázda"
uveřejnil toto (čte): "Druhou cestou
je intervence na trzích všude tam, kde hrozí
přílišná nabídka a tím
i zhroucení cen. Záleží v tom, že
přebytečné zboží se vykoupí
a stáhne z trhu, čímž nabídka
poklesne a ceny se udrží.
Podmínkou intervence ovšem je dostatek finančních
prostředků, a jejich opatření musí
proto dnes být hlavním naším úkolem.
Musí na ně přispěti všichni zemědělci,
kteří si musí uvědomit, že nepatrná
oběť" kterou tím přinesou, bude
mnohonásobně vyvážena udržením
cen, jichž zhroucení by je jinak poškodilo mnohem
více.
Tak utvořen byl letošního roku intervenční
fond pro máslo, který bude nutno zvýšit
a rozšířit i na dobytek hovězí
a vepřový a vejce. Obdobného fondu bude pak
třeba i pro brambory, zeleninu, ovoce a víno.
Další posilou těchto fondů budou prostředky,
které má a bude míti k disposici ministerstvo
zemědělství z přebytků živočišného
syndikátu, z nichž již letos bylo úspěšně
intervenováno u vepřů a hlavně u vajec.
Konečně bude nutno, aby ministerstvo zemědělství
ze svých rozpočtových prostředků
vymýtilo bezohledně všechny výdaje méně
nutné a vynaložilo jich co nejvíce k vybudování
a posílení těchto fondů.
Až pak přestanou" - tak končí článek
"nezbytné výdaje na zabezpečení
státu, bude možno, ale také nutno požadovati
každoroční příspěvek na
zpeněžování jednotlivých výrobků
i ze státní pokladny."
Pan dr Frankenberger zde za celou agrární stranu
tlumočí další její postup v prosazování
agresivních požadavků. Dalo by se mnoho mluvit
o tom, jak se pod patronátem ministerstva zemědělství
hospodaří v jednotlivých fondech, spravovaných
představiteli agrární strany. Bylo to při
loňské debatě, kdy sem byla přinesena
spousta dokladů o hospodářství fondu
pro t. zv. živelní pohromy. Pánové sledují
jediný cíl, t. j. nadělat další
fondy a tím získat možnost podle svého
receptu se z těchto fondů podělovat. Tento
plán agrárního finančního kapitálu,
kterým chce agrární strana hospodářsky
ovládnout vesnice, směřuje k tomu, aby tato
strana mohla teroristicky prosazovat a upevňovat svou politickou
moc a tak si zajistit monopolní právo k bezmeznému
vykořisťování širokých lidových
vrstev v celé republice. Jen blázen nebo vyložený
nepřítel lidu a republiky mohl by dát svůj
souhlas k politice, jak je vyjádřena v článku
p. dr Frankenbergra, k politice, jakou chtějí prosazovat
páni ovládající dnes Agrasol, Moragro,
Kooperativu atd. Nestačí tuto politiku jen kritisovat
a odsuzovat, jako se to stalo včera a dnes v zemědělském
výboru, nestačí jenom připojovat k
ní a usnášet resoluce. Obracíme se na
vás a apelujeme, abyste proti této agresivní
politice agrárních kartelářů,
kteří poškozují široké konsumentské
vrstvy stejně jako masy malých a středních
rolníků, postavili aktivní program malozemědělské
politiky, o němž konečně není
mezi vámi a námi sporu; jsou to problémy
pokračování v parcelaci, zřízení
zemědělských komor, otázka pomoci
zadluženým zemědělcům, které
jsou nám všem společné, na nichž
je nutno se dohodnout a je vytyčit jako zemědělský
program jako protiklad k tomu, co zde agrární karteláři
prosazují. Plnění a prosazování
tohoto programu podle našeho názoru ovšem předpokládá
skoncovati s tou vaší nešťastnou dosavadní
politikou ustupování agrární reakci.
Není nadále možno, abyste jen kritisovali,
abyste odsuzovali, ale nakonec dávali k tomu souhlas, jako
to vidíme zde při projednávání
této osnovy zákona. Vyslovené obavy z vaší
strany, že by se agrární strana a její
pravice snad ještě více přimkla k Henleinovi
a k ostatním skupinám fašistickým, nejsou
sice neodůvodněné, ale budeme-li lidovou
a skutečně malozemědělskou politiku
uskutečňovat, bude agrární reakce,
tak jako je dnes isolována v otázkách konspirování
své zahraniční politiky, v dohledné
době isolována i v otázkách hospodářské
politiky od širokých rolnických mas v naší
republice, které jsou v podstatě demokratické
a které s dosavadní politikou agrárních
kartelářů nesouhlasí. Prosazování
požadavků a potřeb těchto rolnických
mas otevře nám cestu k těmto lidem, kteří
jsou dneska na vesnici uměle štváni proti socialistickým
stranám právě agrární reakcí.
Získá zároveň zemědělské
masy pro myšlenku společného postupu s celou
pracující třídou proti kartelářům,
proti reakci, získá je pro myšlenku lidové
fronty a levicové vlády, která opírajíc
se o demokratické masy velké většiny
národa...
Místopředseda Taub (zvoní): Upozorňuji
pana řečníka, že překročil
lhůtu.
Posl. Nepomucký (pokračuje): ... bude
prováděti nikoliv politiku kartelářů,
nikoliv politiku, která ohrožuje lid, nýbrž
politiku, která zabezpečuje zájem lidu, zájem
míru a republiku.
Poněvadž předložená osnova zákona
je v diametrálním rozporu s těmito základními
hospodářskými potřebami jak konsumentů,
tak drobného vesnického lidu a poněvadž
je v diametrálním rozporu se samými demokratickými
principy našeho státu, bude náš klub hlasovati
proti této osnově zákona. (Potlesk komunistických
poslanců.)