Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen p. posl. Procházka.
Dávám mu slovo.
Posl. Procházka: Vážená sněmovno!
Co přinese projednávaná osnova zákona
č. 1190, o t. zv. regresu? Bohatým ponechává
stamilionové subvence, chudým bere střechu
nad hlavou a zvyšuje činže. Postihové
právo tohoto zákona se dotýká 3.383
domů nájemných a 17.103 domů rodinných.
Celkem možno říci, že postih podle tohoto
zákona dolehne na 250.000 obyvatel. Především
je nutno, pánové, vzpomenouti toho, za jakých
podmínek se stavělo. Popřevratová
léta 1919 až 1924, kdy bylo zákony jaksi umožněno
rozvinouti stavební ruch, je nutno počítati
do doby největší krise bydlení. V této
době byli dělníci, malí živnostníci
a úředníci nuceni stavěti rodinné
domky, aby měli střechu nad hlavou. Je mnoho těch,
kteří stavěli nad své finanční
síly, a počítali s tím, že po
dobu účinnosti zákonů z r.
1919 až 1924 se jim podaří uhraditi stavební
náklady. V této době dali do stavby své
poslední úspory, ba v mnohých případech
i úspory svého příbuzenstva. A jaký
máme dnes stav, pánové? Dnes už máme
stovky těch, kteří postavili rodinné
domky a musili z těchto rodinných domků utéci,
poněvadž po dobu krise přišli o zaměstnání,
anebo byli jen omezeně zaměstnáni, nemohli
dodržeti splátky anuit a musili z domku ven. Pochopitelně,
že ztratili své úspory, ale také úspory
svého příbuzenstva.
Jaký bude stav po účinnosti tohoto zákona?
Jestliže již dnes nemohou majitelé těchto
rodinných domků dodržeti a dodržovati
splátky anuit, pochopitelně po účinnosti
tohoto zákona bude se jim hromadně bráti
střecha nad hlavou. (Zpravodaj posl. Šedý:
To není pravda!) Nemůže-li již dnes
platiti ten, kdo si postavil tento domek, nebude moci při
zatížení regresem platiti vůbec. (Zpravodaj
posl. Šedý: Vždyť máme paragrafy,
které to znemožňují.) Počkejte
si na konec. - Stejný osud postihne stavební prospěšná
bytová družstva a t. zv. čekatele. Chci to
ukázat na jednom příkladě.
Bytové družstvo postavilo pro své členy
několik činžovních domů. V jednom
domě tohoto družstva je 6 nájemníků
a každý z nich musil složit závodní
podíl 14.000 Kč. Stavební náklad i
s pozemkem činil 1 mil. Kč. Poskytnutá státní
záruka 85% činí 850.000 Kč. Stavba
bude nyní podle vládního návrhu tisk
1110 podle §u 4 - odhadnuta na 564.900 Kč. Těchto
6 nájemníků bude musit zaplatiti státu
náhradu 285.110 Kč. Co nastane? Těch 6 nájemníků
nebude moci celou částku zaplatit najednou a proto
použijí možnosti tohoto zákona a provedou
6% úmorem a zúročením splátky.
Tento způsob platby bude vyžadovat nákladu
17.106 Kč, to znamená pro každého 2.833
Kč ročně. Dnes platí každý
z těchto 6 nájemníků z 2 obytných
místností 3.600 Kč a k tomu teď přibude
ta přirážka 2.833 Kč, bude tedy platit
napříště 6.433 Kč ze 2 obytných
místností. A k tomu ještě přistupuje
bezúročný vklad 14.000 Kč. Je možno,
aby někdo platil ze 2 obytných místností
nájemné 6.433 Kč, když jeho roční
příjem je 12.000 Kč? Rozhodně ne!
Nájemník proto uteče z bytu a přijde
tak o závodní podíl 14.000 Kč. Bude
ovšem navždy rozhořčen, že kdysi
hledal ochranu a pomoc v zákoně o stavebním
ruchu. To je jen jeden příklad katastrofální
účinnosti tohoto zákona.
O nic lépe na tom nebudou města a obce, které
stavěly domy se státní zárukou. Co
říká město Praha, které postavilo
85 obytných domů? Domáhá se, aby bylo
z účinnosti zákona vypuštěno,
neboť se hrozí, že by muselo zvýšiti
v těchto 85 obytných domech nájemné
v celku o 1,069.902 Kč, tedy průměrně
o 25.29%. Co to bude znamenat? Hromadné zvyšování
činží. Soukromí stavebníci budou
poukazovat, mohou-li se zvyšovat činže v obecních
domech, že mohou zvyšovat i oni zkrátka nastane
hromadný útok na nájemníky. Venkovská
města a obce jsou na tom ještě daleko hůře,
poněvadž mají daleko horší finanční
základnu. Tam to bude úplně katastrofální.
Kapitolou pro sebe jsou svobodárny a noclehárny.
Tyto objekty byly postaveny pro ty nejchudší. §
9 zákona sice umožňuje, aby ministerstvo soc.
péče s ministerstvem financí a veř.
prací od vyměření náhrady upustily,
ale jaká je praxe? Města a obce, které jsou
majiteli těchto objektů, nemají záruku,
že srážky na nich nebudou vymáhány.
Většina v soc. politickém výboru byla
toho názoru, že by tyto objekty měly být
vypuštěny, ale přesto v zákoně
zůstaly. (Zpravodaj posl. Šedý: Máme
přepychové noclehárny!) To jsou pensionáty,
to nejsou svobodárny. Má-li býti záruka,
že tyto objekty nebudou náhradou postiženy, musejí
být ze zákona vyňaty. Nevíme, co bude
zítra. Co řekne dnešní ministr, nemusí
říci zítřejší ministr.
Další kapitolou jsou barákové kolonie.
Dnes vstupujeme již do 20letého výročí
samostatnosti Československé republiky, ale za těch
20 let se nepodařilo obcím a městům
zbaviti se válečné pozůstalosti starého
Rakouska, těch barákových kolonií,
jaké máme na př. v Pardubicích, kde
je t. zv. karanténa, nebo na Kladně, kde jsou t.
zv. Poldovské baráky. Takové baráky
máme po celé republice. Ještě 20 let
po světové válce musejí dělníci
v těchto barácích bydlet. Jaké je
to bydlení se stanoviska zdravotního, není
třeba vykládat, jistě to znáte. Za
celých těch 20 let se městům a obcím,
i při využití všech možností
účinnosti zákonů od r. 1919 až
do r. 1924, nepodařilo postaviti dostatek malých
bytů pro nejchudší vrstvy obyvatelstva. Po
účinnosti tohoto zákona nebudou ovšem
moci obce ani města stavět obytné domy, poněvadž
nebudou mít žádnou zárukou a nebudou
účinnosti zákona věřit.
Ale je nutno podívat se na předlohu také
se stanoviska obrany lidu a republiky. Nestačí,
je-li člověk dobře vyzbrojen, důležitým
momentem je, aby občanstvo bylo také spokojeno.
Nevím, jak to bude vypadat s hájením republiky
u občanů, kterým dnes vezmete střechu
nad hlavou. S tohoto stanoviska je předloha vodou na mlýn
fašismu a irredentě, těmto největším
nepřátelům republiky.
Souhlasíme s regresem, ale takovým, který
by postihl ty, kteří mají a mohou platit.
Jsou milionáři, kteří použili
zákona o stavebním ruchu č. 100/1921 Sb.
z. a n. k spekulacím. Nejsou řídké
případy, že stavebník milionář
vybral ve formě stavebních příspěvků
od nájemníků celý nebo skoro celý
stavební náklad, státní příspěvek
mu pak zůstal jako čistý zisk, nehledě
k tomu, že měl celou stavbu v krátké
době amortisovánu. Tito milionáři
mohou platit a okamžitě vrátit státní
pokladně celou částku.
Dále jsou tu banky, které mají 4 miliardy
ze státní pokladny. Tady je možno uplatňovat
regres do všech důsledků. S takovým
regresem souhlasíme a proto jsme se také při
prodlužování zákona tisk 1167 o stavebním
ruchu dožadovali, aby obce byly oprávněny a
povinny vybírati od bohatých spekulantů s
pozemky dávku z nezastavěných ploch a jejich
výnosu použíti ke stavbě levných
bytů pro nemajetné osoby.
Při této předloze podáváme
pozměňovací návrhy, které mají
postihnouti bohaté a osvoboditi chudé, nezatěžovat
obce, místa a družstva. Ve svém návrhu
se důrazně dožadujeme, aby vláda předložila
návrh zákona, podle kterého by byly povinny
vrátiti státní pokladně od státu
přijaté subvence a příspěvky
všechny banky a finanční ústavy. (Potlesk
komunistických poslanců.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen pan posl. Turček.
Dávám mu slovo.
Posl. Turček: Slávna snemovňa!
Máme prejednávať osnovu zákona, ktorou
sa predĺžuje zákon čís. 105 z
r. 1932 o zriadení prevodzovieň na výrobu
cukru. So stanoviska Slovenska prv než by som sa chcel zmieniť
o tejto predlohe, chcem predostrieť, aký účinok
mal regulatívny zásah do poľného hospodárstva,
na poľnohospodársku výrobu. Podľa úradu
štatistického osevná plocha pšenice i
osevná plocha cukrovky sa zmenila. Prvý zásah
regulatívnym hospodárstvom nastal, keď sa začala
obmedzovať osevná plocha cukrovky. Po tejto stránke
musíme sledovať, aký to malo odzvuk a ako sa
to vyj adrilo v druhých osevných plochách.
Je všeobecne známe, že osevné plochy pšenice
na celom štáte sa zvýšily a že dnes
veľkú starosť robí, čo robiť
s prebytkami pšenice. Keď po tejto stránke skúmame
v jednotlivých krajoch, ako sa osevné plochy zmenily,
tedy príj deme k takýmto výsledkom: v Čechách
oproti r. 1928, keď ešte regulované hospodárstvo
nezasahovalo do poľnohospodárstva, zvýšila
sa osevná plocha pšenice o 31˙1 %, na Morave
o 33.4 % a na Slovensku len o 21 %. Diferencia je tu 10 až
12 %. Zasa keď sa podívame, aké zmeny nastaly
v cukernej výrobe z cukrovej repy, tedy vidíme,
že v Čechách sa snížila osevná
plocha cukrovky o 31.6 %, na Morave o 35.5 % a na Slovensku o
60 %, tedy na Slovensku dva razy toľko ako v Čechách
sa snížila osevná plocha cukrovky. Nebol by
tento údaj ešte celkom priliehavý, keby sme
neskúmali ďalej, ako sa všetka vyrobená
cukrovka spracuje v cukrovaroch, a tu zasa vidíme, že
na Slovensku z celkovej výroby cukrovky v cukrovaroch spracovalo
sa o 1 milion q menej, než sa urodilo. Toto je terajší
stav, že na Slovensku osevná plocha cukrovky sa snížila
o tak veľké procento oproti zamoravským krajom.
(Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)
Máme teraz pojednávať o osnove zákona,
ktorým sa má obmedziť zriaďovanie prevodzovieň
na výrobu cukru. Čo tento zákon nám
dorábateľom cukrovky prináša? Podľa
predošlého zákona čís. 105 z
r. 1932 nové cukrovary maly možnosť, aby z ceľkovej
čistej váhy repy zo 100 kg mohly pre domáci
konzum odpredať 81/2 kg konzumného cukru. Teraj šia
osnova zákona toto mení v tom smysle, že tými
81/2 kg sa rozumie hodnota surovinná. Čo to znamená
v konečnom výsledku? Že doteraz mohly nové
cukrovary, ktoré sa mohly zriadiť, v hodnote surovín
pre domáci konzum dať 9.7 kg cukru, tedy o 1.2 kg
menej, ako terajší zákon ustanovuje. Štatistika
ukazuje, že priemerne z 1 q u nás sa vyrobí
17 kg cukru v hodnote surovinnej. Z tohoto by sa bolo participovalo
pre vývoz pre domáci konzum 9.7 kg a na pasívny
cukor len 7˙3 kg. Čili v procentoch to robí,
že na aktívny cukor by pripadlo pre domáci
konzum 57 % a pre pasívny cukor 43 %. Predložená
osnova zákona mení to v tom smere, že na pasívny
cukor pripadá 50 % a na aktívny cukor pripadá
tiež 50 %. Republika podľa štatistických
dát potrebuje priemerne ročne okolo 4 mil. q cukru
v hodnote surovinnej. Teraz naša cukorná výroba
chce sa prispôsobiť podľa londýnskej dohody
a keď túto londýnsku dohodu, podľa ktorej
máme možnosť vyvážať cukor,
porovnáme s domácim konzumom, vidíme, že
proti priemeru 4 rokov, proti 4 mil. centom cukru môžu
vyviezť cukrovary r. 1938 až 1939 3,100.000 q cukru.
Je pochopiteľná snaha cukrovarov, aby maly čim
menšie kvantum pre vývozný cukor, lebo to je
stratové, a čim vyššie kvantum pre domáci
konzum. Keď to porovnáme v procentoch, vidíme,
že pre domáci konzum už teraz existuj úcim
cukrovarom j e zabezpečené 60 % proti 40 % stratového
cukru. Podľa terajšej osnovy pre cukrovary, ktoré
sa majú zriadiť, je zabezpečené pre
domáci konzum len 58 %. Táto osnova zhoršuje
postavenie na novo zriadiť sa maj úcich cukrovarov,
ba riekol by som, že úplne znemožňuje
výstavbu nových cukrovarov. Ja uznávam z
národohospodárskeho stanoviska vtedy, keď sa
už jestvuj úce cukrovary zavieraj ú, že
nie je účelné, aby sa mohly povoľovať
nové cukrovary. Ale túto tézu by som považoval
len za pravidlo, z ktorého môže byť výnimka,
ktorá by mala potvrdiť pravidlo. A tu chcel by som
poukázať, že táto výnimka by sa
mala vzťahovať na snahy slovenského obyvateľstva,
ktoré si chce založiť družstevný
cukrovar.
Ako prišli na Slovensku ľudia na myšlienku založiť
cukrovar, chcem tuná len v krátkosti naznačiť.
Včelári si sťažovali, že maj ú
veľké ťažkosti, aby mohli dostať od
cukrovarníckeho kartelu zľavnený nezdanený
cukor a konečne 3. februára 1935 na valnom shromaždení
slovenskí včelári si vytvorili cukornú
komisiu, ktorá po dlhom vyjednávaní s cukorným
kartelom prišla na myšlienku, že najlepšej
budú mať chránené záujmy vtedy,
keď založia samostatný včelársky
cukrovar. Teraz sa tiež so včelárskym cukrovarom
operuje. V prvom rade bola myšlienka, že tento včelársky
cukrovar sa založí v Topolčanoch. Prizvali
ku spolupráci tiež nás roľníkov.
Roľníci, aby mali hájené svoje záujmy
vo včelárskom cukrovare, žiadali, aby mali
pomerné zastúpenie. To sme mali zabezpečené,
ba včelári, aby nevzniklo nedorozumenie, všetko
odstránili, ba zmenili aj názov cukrovaru a vypovedalo
sa, že to bude spoločný družstevný
cukrovar. Zaujímavé je, že vzdor tomu, že
všetky zákonné podmienky boly splnené,
aby sa mohol nový cukrovar povoliť so strany úradov,
začaly sa rôzne ťažkosti nadhadzovať.
V Topolčanoch bol cukrovar, ktorý pred istými
rokmi z nevysvetliteľných príčin shorel.
Cukrovarnický kartel, keď videl, že má
sa založiť nový cukrovar, začal dokazovať,
že vlastne tam cukrovar ešte jestvuje, že má
svoj kontingent a že podľa zákona č. 105
nemôže byť založený nový cukrovar.
Dokonca si cukrovarnícky kartel začal robiť
prácu a dokazovať na okresnom úrade, že
v budúcej kampani začneme vyrábať cukor.
Budúca kampaň prišla, ale cukor sa nevyrába.
To bol len argument, aby bolo možno znemožniť túto
snahu družstevného cukrovaru. Po tomto nezdare družstevný
cukrovar preložil svoje sídlo do Nového Mesta
n. Váhom. Okresný úrad vydal povolenie, aby
sa mohlo započať so stavbou, až raz, neviem čím
zásahom, okresný úrad povolenie odobral.
Na konec sa prišlo do Piešťan, kde podľa §u
105 zasa sa mohol založiť nový cukrovar. Všetky
žiadosti ležia na okr. úrade a keď pred
asi 4 týždňami prišla na kraj inský
úrad deputácia, aby urgovala, aby povolenie stavby
bolo vydané, tu krajinský úrad dal na vedomie,
že sa musí napred opýtať v Prahe, aké
stanovisko má zaujať v tejto veci. Z toho všeho
vyplýva, že je tu určitá snaha, aby
sa nerobil druhý cukrovar, ba ani keď je možnosť
zákonom daná, aby bol ten cukrovar založený,
preca sa cukrovar nepovolí. Pýtam sa, prečo
nám predkladaj ú túto osnovu zákona,
aby sme j u odhlasovali, keď i tak nepovolia i keď je
možnosť zakladania nových cukrovarov.
Slávna snemovňa! Založiť nový cukrovar
na Slovensku nie je len žiadosťou a túžbou
včelárov, je žiadosťou a túžbou
aj samotných slovenských repárov. Viem, že
v ústrednom orgáne repárske jednoty "Věstníku"
posmešným spôsobom bola snaha slovenských
repárov stiahnutá a poukazovalo sa, že koľkoráz
sa na Slovensku zakladal roľnícky cukrovar, toľkoráz
tento roľnícky cukrovar prešiel do kartelového
cukrovarstva. Boly dva také prípady. Prvý
cukrovar sa mal založiť v Bratislave, a vtedy to bola
repárska jednota na Slovensku, ktorá hľadala
členstvo, dorábateľov pre tento cukrovar a
dokazovala členstvu, že tento cukrovar má prejsť
do rúk roľníckych. Čo sa stalo? Po prvej
kampani dynamitka nie že by si bola kontingent zabezpečovala
u drobných roľníkov, lež táto dynamitka
zabezpečila si kontingent u veľkých dorábateľov
pod výhodnejšími podmienkami a so zvýšenými
cenami za cukrovku.
Druhý prípad bol roľnícky cukrovar v
Nitre. Zasa to boly úradné orgány, zemedelskí
inšpektori, ktorí nahovárali roľníkom:
"Poďte do cukrovaru, bude to náš roľnícky
cukrovar", ale ten zasa prešiel do kartelu. A tu by
sme sa mohli právom pýtať, čí
príčinou to je, že tieto cukrovary, ktoré
boly naznačené za roľnícke, prešly
do kartelových cukrovarov. Pri tom tu bola na jednej strane
repárska j ednota a na druhej strane samotné úradné
orgány.
Že repári na Slovensku sa domáhaj ú
vlastného cukrovaru, toho príčinou sú
neutešené pomery, ktoré panujú vo výrobe
cukrovky na Slovensku. Ja sa idem odvolávať na úradnú
zprávu, ktorú vydala jednota repárov na Slovensku,
kde sa dokazuje, že koľkoráz je terajšími
pomery na Slovensku postihnutý repár slovenský.
Len jedon argument chcem vyzdvihnúť, totižto
na koľkoráz sa uvádzala ako dôvod vysoká
generálna režia, tu sa vždy vedela udržať
na jednej výške. Tak v r. 1925 až 1926 spracovalo
sa na Slovensku 15 mil. q cukrovky a vtedy sa uplatňovala
generálna režia 82 mil. Kč, čo obnášalo
na 1 q 5.18 Kč. V r. 1932/1933 kleslo spracovanie cukrovky
na 3,800.000 q, ale cukornícky kartel uplatňoval
stále 80 mil. na generálnu režiu, čo
pripadlo na 1 q 21.38 Kč, vtedy keď repár dostal
za 1 q 10.75 Kč. Tieto pomery ešte teraz sú
na Slovensku a slovenskí repári právom sa
dožadajú, aby ich práca bola slušne odmeňovaná,
aby nemuseli stále pod výrobnym nákladom
svoju repu odovzdávať. V tejto veci repárska
jednota začala zasahovať, na svojom valnom shromaždení
sa usniesla, že musíme sa dostať do cukorného
kartelu, že musíme určité podiele terajších
cukrovarov si odkúpiť, tiež výborové
zasadnutie sa usnieslo na tejto veci. Ale, slávna snemovňa,
tu je veľká otázka, či pomocou tohto
sa skutočne splní tá prvá, eminentná
požiadavka slovenských repárov, aby si mohli
zlepšiť na cene cukrovky, ale nielen na cene cukrovky,
ale aj na ploche. V zemedelskom výbore, kde sa o tejto
osnove pojednávalo, stále od všetkých
rečníkov sa prizvukovalo, že osevná
plocha cukrovky nepatrí cukrovarom, ale že patrí
pôde. A po tejto stránke je Slovensko poškodené,
lebo keď v Čechách a na Morave snížila
sa osevná plocha len o 31 %, ako je to možné,
že osevná plocha na Slovensku sa snížila
o 60 %? Tu je disparita a táto disparita i po stránke
osevnej plochy musí byť upravená, a musí
byť upravená i po stránke cenovej.
My máme tieto dve hlavné požiadavky. Či
sa táto otázka rieši či už družstevným
cukrovarom, či sa táto otázka rieši
s tým, aby sa mohli dostať repári do cukorného
kartelu ako podielníci, nám na konečnom riešení
a spôsobe tak nezáleží. Ale za osnovu
zákona, ktorú máme tu predostretú
a ktorá výlučne a v prvom rade háji
len záujmy kartelov a nevidíme, že by tu boly
hájené záujmy aj repárov, za túto
osnovu je nám, slovenským repárom, ťažko
hlasovať.
Pán zpravodajca tu podotýka, že v koaličných
stranách bola úplná shoda. Shoda bola len
v jednom, že koalované strany si podaly svoju zvláštnu
rezolúciu, jedna stránka, a na druhej stránke
bola zasa druhá rezolúcia, a shodly sa v tom, poneváč
každá partaj stála za svojou rezolúciou,
že obidve stránky svoje rezolučné návrhy
stiahly, ale v obsahu, čo tie rezolúcie obsahovaly,
bola neshoda, a poneváč táto neshoda sa nemohla
vyrovnať i po dlhých pojednávačkách,
za to sa na tom shodly, že obidve rezolúcie stiahly,
a ako to bolo povedané veľmi správne, že
čisto z koalíčnej disciplíny musíme
niekedy hlasovať so zaťatými päsťami
a zubami, tak sa stalo aj v tomto prípade, ale na veľkú
škodu tak dorábateľov cukrovky, ako aj na veľkú
škodu spotrebiteľov cukru.
Ja viem, že sa nestane žiadna zmena v tejto osnove,
ale bolo by veľmi potrebné a účelné,
aby tá rezolúcia, ktorá striktne a jasne
stipulovala požiadavky dorábateľov cukrovky,
v budúcnosti sa mohla uskutočniť. Ale tak,
ako je táto osnova predložená, za túto
osnovu hlasovať nebudeme. (Potlesk poslanců slovenské
strany ľudové.)