Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dávam slovo ďalšiemu rečníkovi,
ktorým je p. posl. dr Eichholz.
Posl. dr Eichholz (německy): Slavná
sněmovno!
Nemohu bohužel sdíleti optimismu předcházejícího
řečníka, pana kol. Němce, o
úspěchu soc.-politického výboru při
návrhu o personálních úsporných
opatřeních. Je pravda, že vládní
návrh byl v soc.-politickém výboru změněn.
Ale pohlédneme-li na úhrnný výsledek
této práce, můžeme konstatovati, že
vlastně zůstalo jen při zevnějších
změnách. Neboť konec konců nebylo tím
státním úředníkům nic
více dáno, poněvadž pan ministr financí
předem odmítl konkretní návrhy na
zlepšení po této stránce. Práce
v soc. politickém výboru na tomto návrhu
byla vlastně určena tím, že celý
tento návrh musil býti vtěsnán do
státního rozpočtu a porady o tomto návrhu
měly vlastně jen akademický ráz. Neboť
rozpočet byl již odhlasován, byly tedy již
určeny výdaje a příjmy státu
a jednání mělo zde do jisté míry
již vázanou směrnici. Bylo také jasné.
že již předem se stát zase jednou pokusil,
jako při jiných příležitostech,
kráčeti cestou nejmenšího odporu. Šel
i tentokráte touto cestou a tak jsme mohli pozorovati,
že státní úředníci byli
znovu zklamáni ve svých očekáváních
a nadějích. Po léta se již státním
zaměstnancům slibuje, že se zmírní
jejich srážky, a nyní se dožíváme
toho, že toto zmírnění jest takové,
že vlastně skoro vůbec nepadá na váhu.
Uvědomíme-li si řeč zpravodaje v rozpočtovém
výboru, posl. Bergmanna, a čteme-li výborové
zprávy, zaznívá z nich vlastně velmi
pesimistický tón. I ve zprávě rozpočtového
výboru bylo konstatováno, že zlepšení
při srážkách od 1. ledna příštího
roku činí u příjmu 9300 Kč
jen 23 h denně a při příjmu 23.400
Kč jen 51 h denně. Poněvadž se v tomto
rozpětí provádí většina
srážek a jest tím postižena většina
státních zaměstnanců, vidíme,
že tato změna jest vlastně velmi nepatrná.
Nanejvýš lze považovati za úspěch
soc.-politického výboru, že tento návrh
byl časově omezen jen na jeden rok, ale i tento
úspěch jest pochybný, neboť víme,
že vláda může v příštím
roce v každé době žádati o další
prodloužení těchto úsporných
opatření v nynějším rozsahu a
že jich může také dosíci. Že
zlepšení nebylo provedeno ve větší
míře, toho dlužno litovati již proto,
poněvadž zadlužení státních
zaměstnanců dosáhlo již neočekávaného
rozsahu. Bylo vypočteno, že zadlužení
činí 2.5 miliard Kč. Uvažíme-li,
že se zlepšení na druhé straně
zase vyrovná novými daňovými přirážkami
a především branným příspěvkem,
který činí 1.5%, bude zde vlastně
vyšší zatížení větší
než vyšší plat. Mimoto musíme počítati
se všeobecným vzestupem cen potravin, takže prakticky
státní zaměstnanec bude jistě málo
míti z tohoto zlepšení svých požitků.
Musíme zde také jasně konstatovati, že
to není jen v zájmu samého hmotného
polepšení státním zaměstnancům,
nýbrž i v zájmu státu, neboť žádá-li
stát od státního zaměstnance, aby
si byl vědom své odpovědnosti. ochoten k
obětím a měl chuť k práci, musí
také pečovati, aby byl zbaven největších
starostí o hmotnou existenci. Pan předseda vlády
pravil při návštěvě státních
zaměstnanců, že všechny stavy v tomto
státě musejí přinášeti
oběti na vyzbrojení státu a že tedy
ani státní zaměstnanci nemohou z toho býti
vyňati.
V této souvislosti musíme připomenouti, že
sami státní zaměstnanci podle posledních
opatření z let 1932 a 1933 musili odváděti
na srážkách ročně průměrně
57 milionů Kč a že tyto srážky
i příště budou ještě velmi
značné. Tak ztratí tím státní
zaměstnanci po 1. lednu 1938 vlastně ještě
17.8% svých požitků, ačkoliv vlastní
srážky stále ještě činí
10%. K tomu přistupuje, že zaměstnanci ztrácejí
vánoční přídavek a někdejší
přirážky k pensijnímu příspěvku
ve výši 2%. Zaměstnanci, kteří
měli plný nárok a hodlají odejíti
do výslužby, budou podle sazeb dosud ještě
platných musiti platiti ještě srážku
23.8% ze svých požitků. Vidíme tedy,
že státní úředníci přinesli
skutečně velké oběti pro potřeby
státu a i příště je ještě
budou přinášeti.
Zcela rozhodně však musíme v návrhu
odmítnouti odstavec, podle něhož pensisté
budou od dubna letošního roku vyloučeni od
dalšího snížení srážek.
To postihuje tyto pensisty tím krutěji, že
mají ještě vyšší srážky
než zaměstnanci v činné službě
a že tím všeobecně bude postiženo
velmi mnoho poměrně mladých pensistů,
kteří mají ještě rozličné
výdaje na vychování svých dětí,
kteří byli obětmi onoho restrikčního
zákona z roku 1924, jenž byl kdysi odůvodňován
reformou veřejné správy, ale jehož účelem
bylo více nebo méně učiniti místo
českému dorostu. Neboť víme, že
po provedení tohoto zákona bylo zde více
státních úředníků, než
když se začal prováděti. Účinku
tohoto zákona nebylo tedy kdysi dosaženo a nyní
se má k tomu ještě přidružiti,
že tito pensisté, kteří se tehdy v plné
síle svého života stali obětí
politiky, mají býti i dále poškozováni,
že se jim nemá přiznati snížení
srážek jako státním zaměstnancům
v činné službě. Dělají
se tedy z nich více nebo méně vinníci
politiky, kterou sami nezavinili. Z otázky pensistů
se dělá problém, který vytvořila
pouze vláda sama. Ale když se zde dělá
zase rozdíl v otázkách pensistů, že
se jim budou započítávati srážky
od 1. ledna a nikoliv od 1. dubna, tvoří se vlastně
zase dva druhy pensistů a budeme zase míti staropensisty
a novopensisty, totiž stav, jaký jsme již jednou
měli a který měl býti odstraněn
zrovnoprávněním jednotlivých stupňů
pensistů.
V této souvislosti mimovolně přicházíme
k celé úřednické a personální
politice státu. Slibovalo se sice pokusně letos
dne 18. února, že se zde provede změna, ale
pan předseda vlády sám uvedl v rozpočtovém
výboru posl. sněmovny číslice dokazující,
že zde ještě nedošlo k vážné
nápravě, neboť pan předseda vlády
prohlásil, že v prvním čtvrtletí
po únorové dohodě bylo mezi nově přijatými
do státní služby jen 8.52% Němců,
ve druhém čtvrtletí ovšem poněkud
více, 12.5%, t. j. stále ještě asi jen
polovina procentové sazby, která by příslušela
Němcům v tomto státě podle národnostního
klíče. Nelze rovněž konstatovati podstatné
změny v personální politice vůči
sudetským Němcům ani v otázce jmenování
a povýšení.
Chci vám zde zase jednou stručně vylíčiti
velké ztráty, které utrpěli sudetští
Němci ve státní službě a tím
na celém národním jmění v letech
1921 až 1930. Statisticky jest bezvadně dokázáno,
že pokles německého živlu v poštovní
službě v letech 1921 až 1930 činí
41.2%, v železniční službě 48.5%,
ve veřejné správě 49% a ve vojenské
službě 70.40% Z toho vidíte, pánové.
že zde jsou skutečně ohromné ztráty
a že stížnost, kterou sudetští Němci
v tomto směru stále musejí přednášeti,
není pouhé kverulanství, nýbrž
že je skutečně věcně a statisticky
odůvodněna. Pravím-li vám k tomu dále,
že k finanční stráži bylo od r.
1919 do r. 1929 přijato 664 Čechů a jen 4
Němci, a v letech 1930 až 1937 762 Čechů
a jen 3 Němci, ukáži-li dále, že
mezi 106 okresními hejtmany jest jen 11 Němců,
tedy jen 10%, a že v konceptní službě
u státní policie není ze 270 míst
skoro ani jediné vůbec obsazeno Němcem, můžete
z toho seznati, že zde skutečně nedošlo
ani k jediné podstatné změně, neboť
právě v kapitole "Státní policie"
byla přece tato opatření učiněna
teprve v posledních letech.
Musíme tedy i dále rozhodně žádati,
aby se k sudetským Němcům a především
k jejich mladému dorostu přihlíželo
příště mnohem větší
měrou než dosud. Míra musí býti
vyšší než národnostní klíč,
abychom do jisté míry zaplnili tyto mezery, které
v této věci dnes máme. V této souvislosti
se stále ukazuje na to, že i sudetští
Němci mají na tom vinu, jsou-li dnes ve státní
službě méně zastoupeni, než jim
patří, nejen podle čísel, nýbrž
i podle jejich politického, hospodářského
a kulturního významu v tomto státě.
To podle mého mínění nesouhlasí,
neboť tyto ztráty byly způsobeny většinou
systematickou restrikční politikou proti sudetským
Němcům a nikoliv tím, že by se mladý
sudetskoněmecký dorost nebyl mohl přiměřeně
vžíti do nové mentality, jak to pravil pan
předseda vlády. Může býti, že
v prvních letech republiky nebylo dosti jazykově
kvalifikovaného dorostu. Ale to jest odůvodnění,
které se, jak jsem přesvědčen, dnes
již rozhodně nedá udržeti. Neboť
dnes jest dosti mladých sudetských Němců,
kteří si již osvojili dostatečné
znalosti státního jazyka ve školách
a především ve vojenské službě.
Ale musíte při tom upustiti především
od onoho dvojího lokte při jazykových zkouškách.
Čteme-li odpovědi na interpelace, jejichž předmětem
jsou jazykové nedostatky českých státních
úředníků, můžeme stále
konstatovati, že se jejich jazykové znalosti uznávají
za postačující, ačkoliv se sami jako
poslanci můžeme denně přesvědčovati
o nedostatečných jazykových znalostech i
vedoucích úředníků v úřadech.
(Výkřiky.) Tato prakse při jazykových
zkouškách sahá tak daleko, že se zde nespokojujete
skutečným praktickým užíváním
jazyka, nýbrž že k tomu připojujete všeliké
jiné požadavky. S druhé strany můžeme
zase pozorovati, že jste si v posledních letech vymyslili
ještě jiný prostředek, abyste sudetskoněmecký
dorost zdržovali od státní služby. Nezkoumá
se totiž jen smýšlení uchazeče,
který se uchází o místo ve státní
službě, nýbrž zkoumá se i smýšlení
celého příbuzenstva, všech jeho známých
a při tom se spoléhá na informace soukromých
osob. Mohl bych vám to dokázati četnickou
zprávou z děčínského okresu,
kde jistý četník píše okresnímu
úřadu, že o příslušné
osobě a jejích lidech sice nic neví, ale
zjistil, že jsou německého národního
smýšlení a že tedy prosí, aby byli
vedeni v seznamu osob státně nespolehlivých.
(Výkřiky posl. dr Peterse.) Jest tedy tomu
tak, že zde platí jen dohady, že německé
národní nebo lidově nacionální
smýšlení samo již má býti
zločinem, aby tento muž byl prohlášen
za státně nespolehlivého. Jsem ochoten předložiti
zprávu tohoto četníka, nechcete-li tomu věřiti.
(Výkřiky.) Zde se jen náhodou vynořila
jednou taková věc. Totéž čenichání
po smýšlení neprovozujete jen při přijímání
nových úředníků, nýbrž
i při povyšování a jmenování
úředníků do vyšších
hodnostních tříd. Tak se stalo, že máme
dnes na př. ve finanční službě
a u důchodkové kontroly úředníky
a zaměstnance jen ve středních platových
stupnicích. Většina z nich je zralá
pro pensi a lze očekávati, že až tito
lidé půjdou do pense, zbude potom v Čechách
v r. 1940 jen 8 úředníků státní
důchodkové kontroly. Zde tedy jde o to, odsouditi
systém, na kterém však ještě nevidíme
ani nejmenšího zlepšení nebo změny.
Musíme žádati, abyste konečně
také jednou zlikvidovali rozličné disciplinární
případy proti německým státním
zaměstnancům, které se vlekou již léta,
a aby němečtí státní zaměstnanci
byli vydatně zastoupeni i v kvalifikačních
komisích. Neboť dnes tam takřka nejsou skoro
vůbec zastoupeni. To jest nejen ponižování
jednotlivých německých státních
zaměstnanců, nýbrž jest to ponižování
sudetských Němců veskrze. (Potlesk poslanců
sudetskoněmecké strany.) Nemůžeme
si dáti trvale líbiti toto ponižování
a poukazujeme, že si sudetští Němci právě
v tomto oboru získali ohromné zásluhy po
založení republiky, neboť co byste byli tenkrát
udělali, kdyby nebylo bývalo vyzkoušených
německých správních úředníků,
které jste převzali ze starého rakousko-uherského
mocnářství (Posl. dr Peters [německy]:
A které jste potom z vděčnosti vyhodili!)
a když úspěšně tyto služby
prokázali, buď nebyli dále povýšeni
nebo byli restringováni. Zde lze i dále konstatovati,
že se sudetským Němcům nepřiznávají
stejná práva, a poněvadž nejsme přesvědčeni,
že v dohledné době provedete změnu v
personální politice, zamítáme proto
i tuto předlohu.
(Potlesk poslanců sudetskoněmecké strany.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Prerušujem prejednávanie týchto odstavcov,
ako i poriadku tejto schôdze.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu obdrželi:
na dnešní a zítřejší den
posl. Beuer, Schmidke; do konce tohoto týdne
posl. Petrášek.
nemocí posl. Fuščič, Chmelík.
Do výboru ústavně-právního
vyslal: klub poslanců "Egyeszült országos
keresztény-szocialista, és Magyar Nemzeti párt
és Zipser deutsche Partei" posl. Esterházyho
za posl. dr Holotu; klub poslanců "Bund der Landwirte"
posl. Zierhuta za posl. Kunze.
Do výboru rozpočtového vyslal: klub
poslanců čsl. strany lidové posl. dr Nováka
za posl. Hintermüllera; klub poslanců "Bund der
Landwirte" posl. Viereckla za posl. Kunze.
mezi schůzí: Zpráva tisk 1190.
Místopředseda dr Markovič sdělil,
že se předsednictvo usneslo, aby se příští
schůze konala ve čtvrtek dne 16. prosince 1937 o
11. hod. dopol. s
1 až 12. Nevyřízené odst. 1 až
12 pořadu 126. schůze.
13. Volba místopředsedy posl. sněmovny.
14. Volba 16 členů a 16 náhradníků
Stálého výboru podle §u 54 úst.
listiny.
15. Volba výboru inkompatibilitního.