Skutečností a pravdou je, že družstva
jsou povinna platiti daň z obratu v úplně
stejném rozsahu jako jiní poplatníci a že
ji také platí. Jak soudí živnostenská
družstva o kampani proti družstevnictví, mám
tu zprávu "Obzoru živnostenského družstevnictví"
č. 11 o reformě zdanění družstev.
Píší tam toto (čte): "Také
v denních listech vyšly články, žádající
reformu zdanění družstev. Jsme v zásadě
pro daňovou rovnoprávnost, to však předpokládá
zrušení dosavadního omezení obchodování
družstev pouze na členy. Jinak by nebylo možno
mluviti o rovnoprávnosti. Jsme také pro to, aby
podniky, které překročily meze družstevní
svépomoci a které svým rozsahem a způsobem
obchodování neliší se nikterak od podniků
akciových a jiných výdělečných,
byly podrobeny vyššímu zdanění."
Myslím, že to je asi to, co měl na mysli pan
dr Klapka ve své řeči v rozpočtovém
výboru nebo při jiné příležitosti.
Musíme však zdůrazniti, že malá
družstva - úvěrní (záložny)
i neúvěrní - další zvyšování
zvláštní daně výdělkové
již neunesou. To nám dokazují obtíže,
s nimiž se setkáváme nyní po doručení
platebních rozkazů na zvláštní
daň výdělkovou za léta 1936 a 1937,
která byla zákonem č. 226/1936 Sb. z. a n.
u svépomocných družstev zvýšena
o 100 až 200%. Nyní má dojíti ještě
k dalšímu zvýšení k úhradě
branných potřeb státu. Jeho výši
zatím neznáme." - To bylo psáno v té
dřívější době. - "Avšak
na příkladech můžeme doložiti,
jak nespravedlivě vysoké je zdanění
paušálem 4 nebo 6 promille u všech těch
družstevních podniků (úvěrních
i neúvěrních), které mají poměrně
vysoké splacené členské podíly
a jejichž rozsah a výdělečné
možnosti jsou jinak nepatrné. Tu pak paušál
jest křiklavou újmou, kterou tyto podniky podle
našeho názoru nebudou moci dlouho snášeti.
Budou nuceny ke snižování podílů.
To jsme tvrdili již v době uzákonění
zvýšeného paušálu a tvrdíme
to nyní, po získaných zkušenostech,
ještě důrazněji! Třeba také
vyzdvihnouti, že svépomocné družstevní
podniky musí platiti paušál 4 nebo 6 promille
samozřejmě i v těch případech,
když mají ztrátu a kdy všechny jiné
druhy podniků platí t. zv. minimální
daň pouze 1% ukládacího kapitálu!
Na tuto tíživou stránku paušálu
nikdo v článcích uveřejněných
v denních listech nepoukázal, jen se zdůrazňují
rozdíly v sazbách, ale nesrovnává
se správně, nebéře se zřetel
na rozdílnou výši podílů u jednotlivých
druhů družstevních podniků, na neúměrnost
mezi výší podílů a dosaženého
zisku, na různé způsoby obchodování
atd. Ano, jsme pro reformu zdanění družstev,
ale takovou, jež by odstranila nynější
nespravedlnosti, které od uzákonění
novely č. 226/36 Sb. z. a n. těžce doléhají
zejména na živnostenské družstevnictví."
- To je hlas družstevníků živnostenských.
Je vidět, že živnostníci přece
mají také svá družstva, a ti, kteří
v nich pracují, mají právě tytéž
těžkosti jako malá svépomocná
družstva. Je ovšem pravda, když už se družstevnictví
dopracuje takového kolosu, jako zde máme zemědělská
družstva a třeba i některá dělnická,
to je ten vývoj a do jisté míry je to závist,
konkurence, soutěž atd. I mezi Němci jsou podobné
názory, pro i proti. Tak nedávno uvádí
"Konsumgenossenschaft", (čte) "jak
mnohé listy opisují s ochotou vše, co živnostenský
list svému čtenářstvu k věření
předkládá. Tak o družstevnictví
rozepsal se v podobném smyslu budějovický
německý řemeslnický list. Účel
tohoto psaní je zřejmý: Má se jím
vyvolati určitá nálada proti družstevnímu
hnutí. Je však otázka," praví "Konsumgenossenschaft",
"co takovému psaní řeknou sami živnostníci.
Vždyť množství jich stojí v družstevních
řadách, jsou členy a věrnými
družstevníky. Jistě nejsou družstevníky
bezdůvodně, vždyť ani jim ani jejich rodinám
nemůže býti lhostejno, vydávají-li
za nákup běžných životních
potřeb více nebo méně. Je také
ještě jiná stránka věci, totiž
okolnost, že družstva svěřují množství
prací k provedení řemeslníkům
a živnostníkům. Čím jsou konsumní
družstva v tomto směru, vypočítává
list na základě podrobných údajů.
Uvádí, že ke svazu německých
hospodářských družstev náleží
140 konsumních družstev a že jen od těchto
družstev poskytl se v minulém roce řemeslníkům
a živnostníkům za práci a různé
dodávky výdělek, přesahující
22 mil. Kč. Družstva se tím nechlubí,
je však nutno tuto pravdu v zájmu věci uvésti.
Na dodávkách brali podíl: pekaři,
řezníci, stavebníci, tesaři a truhláři,
natěrači a malíři, klempíři,
zámečníci a kováři, sklenáři,
automechanici, instalatéři, studnaři, sedláři
a j. Mohlo by se poukázati na vlastní družstevní
pekárny a řeznictví, třeba však
připomenouti, že v těchto závodech pracují
jen odborné a řemeslnicky školené síly.
Kdyby těchto závodů nebylo, vedlo by to k
přeplnění počtu řemeslnických
existencí. - Je všeobecně známo, že
řemeslníci mají mnoho nedobytných
pohledávek, nikoliv však u družstev, neboť
družstva jsou známa svým včasným
a přesným placením. U družstev nepřišel
dosud žádný řemeslník ani o haléř
za provedenou práci."
To jsou hlasy, které uvádím na obranu družstev,
poněvadž při těchto daňových
osnovách, jakoby si všechno řeklo: hrr na družstva!
Nutno uvážiti, že v Rakousku už v r. 1873,
kdy byl za císaře Františka Josefa vydán
zákon o družstevnictví, bylo mnohem větší
pochopení pro sociální smysl a pro pomoc
malému člověku než dnes při značném
pokroku a všeobecném vývoji.
Myšlenku družstevnictví už se, myslím,
utlouci a udupat nepodaří, je možno uvádět
na pravou míru různé výstřelky,
které se tu a tam stávají - ty také
nechceme nikterak hájiti - nýbrž žádáme,
aby na družstva, zvláště svépomocná,
která tu jsou a mají stále plné oprávnění,
byl nejen brán zřetel, nýbrž aby nebyla
zbytečně šikanována.
Jsou zde ovšem také případy, kde se
nedivíme, že se živnostníci a obchodníci
brání. Tak na př. v Brně bylo povoleno
družstvo, kde je dovoleno kupovat od výrobců
členů, ale prodávat členům
i nečlenům, a je to kapitalistické družstvo,
za něž se postavil zemědělský
svaz v Brně. To už je pak kapitálová
asociace a tu se docela nedivíme, že se živnostníci
proti takovým družstvům brání.
Je to však důsledek toho, že strana živnostenská
je ve velmi dobrém poměru se stranou, která
to umožňuje. Pánové si budou musit tyto
věci vyřídit a nenapadat družstva, která
nemohou za to, co se snad začíná provádět
v kapitálových velkopodnicích.
Víme, že břemena, která nám tyto
předlohy ukládají, jsou nezbytná,
a jsme také přesvědčeni, že je
to oběť, která může býti
časem dobře nahrazena. Raději dát
zavčas než potom později dát nedobrovolně
ještě více. Nedíváme se na tuto
kytici daní nijak nadšeně a myslím,
že i přes to, že hlavní řečníci
koaličních stran při projednávání
rozpočtu slavnostně prohlásili, že i
národ ve své většině tuto oběť
rád přinese, bude dost obtížně
vybírána, až se prakticky uvede v život.
Dělníci a zaměstnanci by za všechny
oběti, které přinášejí,
chtěli mít aspoň jakousi rovnoprávnost,
a to nejen v těch případech, kdy se dělníkům,
zaměstnancům a úředníkům
dává práce a místo.
Po této stránce máme mnoho stížností
a bylo by na povolaných vládních činitelích,
odborových organisacích i politických stranách,
aby zjednali takový stav, aby každý dělník,
zaměstnanec, každý, kdo se uchází
u státních úřadů o místo,
měl pocit, že v naší republice zavládá
nestrannost a spravedlnost. Do těchto věcí
je mnoho stížností a budeme mít příležitost
ještě při jiných předlohách
o nich hovořit. Je nutno na ně poukazovat; jako
jsme svého času musili ustavičně až
do omrzení poukazovat na teror, který se prováděl
v továrnách a dílnách, tak dnes zase
musíme poukazovat na to, aby svoboda pracujícího
člověka byla ubráněna a uchráněna.
Dosud tomu tak není. Je svoboda jenom jednotlivých
příslušníků velkých organisací
anebo příslušníků vlivných
politických stran. V tom si přejeme nápravu
a zároveň žádáme, aby při
vyšším zdanění občanstva
bylo také pamatováno na to, aby veškeré
jeho potřeby nebyly podraženy.
Jedná se a v poslední době se jednalo o ceny
mléka v Praze. My jsme tento boj pozorovali a posuzovali
velmi pozorně, poněvadž jsme věděli,
že kdyby se mléko podražilo v Praze, že
by bylo zdraženo i v Brně, Bratislavě, v Ostravě
a ve všech ostatních městech. Tedy ceny mléka
nesmějí býti zvýšeny. Nerentabilnost
mléčné produkce nutno hledati v drahotě
krmiv. Na to má vliv Obilní společnost. V
její moci je, aby snížila ceny krmiv, a pak
zemědělci nebudou mít příležitost
ke stížnostem na vysoké výrobní
náklady. Dále jest nutno učiniti tato opatření:
zrušení nucené pasteurisace - ostatně
v poslední rozpočtové debatě paní
kol. Zeminová na to docela správně
poukázala, a všechno obyvatelstvo v celé republice
si všimlo, že pražské nemocnice si vynutily,
aby měly čisté venkovské mléko,
ne pasteurisované, dále je nutno zrušiti kontingentaci
mléka, zakázati zřizování nových
mlékáren, snížiti ceny krmiv, uvolniti
dovoz i z malodohodových států, uvolniti
trh pokrutin a povoliti dovoz hodnotných krmiv ze států
severských. Místo zlevnění krmiv má
však dojíti k jejich zdražení založením
nového fondu, 5 Kč z 1 q, a zákonem -o úpravě
výroby a obchodu krmivy. Také proti těmto
snahám tohoto řízeného hospodářství
protestujeme.
O řízeném hospodářství
zde už bylo mluveno a dotkl se těchto věcí
z naší strany kol. Stanislava včera
také kol. Vičánek. Já jsem
pozoroval, že na konferenci družstevníků
strany soc. demokratické, kde podával zprávu
předseda Lustig, se o tom řízeném
hospodářství nějak skrytě vyslovil,
a tato kritika není zrovna lichotivá i tomu Obilnímu
ústavu, kde je s p. Feierabendem rozhodujícím
činitelem. Pravil na té konferenci (čte):
"Pokud se týče souhry řízeného
hospodářství agrárního kapitálu
s kapitálovými koncerny, je vidět, že
jde o řízené hospodářství
třídní a že určití výrobci
mají si tímto hospodářstvím
pomáhat na účet druhých. S tou praxí
nesouhlasíme, souhlasiti nemůžeme a pro takové
hospodářství v této formě se
nikdy nevyslovíme."
Na druhé straně žádáme, aby,
jak už jsem pravil, byl větší ohled brán
na pracující třídy, hlavně
dělnictvo a zaměstnance. Proč to povídám?
Jedná se o kolektivních smlouvách. To je
starý požadavek dělnický, a plně
odůvodněný, a je to zdravé, dobré
zařízení. Prosím, a takovéto
dobré zařízení je potom spojováno
s propuštěním některých jiných
osnov, jako právě teď, když mají
být kolektivní smlouvy spojeny s osnovou o povolování
cukrovarů. Toho si dělnictvo a pracující
vrstvy nezasluhují, aby takovým způsobem
o jejich velmi vážných požadavcích
bylo jednáno. Já se divím agrární
Odborové jednotě, že může snést
něco takového a že se nepostará ve své
straně, aby takové junctim mezi těmito osnovami
nebylo činěno.
Také je nám velmi nechutné, když máme
slyšet stálé a stálé výčitky
proti podporám v nezaměstnanosti. Dnes byla v soc.
politickém výboru požadována zase důkladnější
kontrola. Velevážení, už nás kontrolují
četníci na venkově, každý ten
dělník musí navštívit 6 úřadů,
než mu potvrdí certifikát, aby měl nárok
na podporu, musí se hlásit u zprostředkovatelny
práce 3krát týdně, musí dělat
všechno možné, je to křížová
cesta, než se tomu člověku dá pár
krejcarů této podpory. Když mu nemůžeme
a nedovedeme opatřit práci, nezbývá
než tuto oběť přinést, a tyto oběti
ve prospěch nezaměstnaných nejsou tak veliké,
jako se přinášejí oběti jiným
třídám. Uvážíme-li, že
hlavně na hranicích našeho státu bylo
mnoho nezaměstnaných v jednotlivých městech,
byl tím, že občanstvo přinášelo
oběti na vyplácení podpor v nezaměstnání,
vykoupen klid v naší republice, a prosím, to
za ty peníze stojí.
Odborové organisace samy to dělají zdarma,
mají ohromnou práci s tímto zařízením
a ministerstvo financí by nejraději všechny
ty příspěvky chtělo jaksi dostat do
těchto fondů pro podpory v nezaměstnanosti.
Ovšem tak daleko to nejde, aby dělnictvo samo ze sebe
vydržovalo své nezaměstnané. K těmto
nezaměstnaným má také velkou povinnost
stát. Tuto povinnost konají všechny státy
a dokud je nutno, musí to činit i Československá
republika.
Pak je nutno nezapomínat na početné děti
v rodinách. O tom se stále mluví, to je na
denním pořádku, ale prakticky se málo
dělá. Nedávno jsem dostal dopis z jedné
více tak německé obce kolem Brna. Tam bude
prováděna 17. prosince exekuce na malý domek.
V tomto domku bydlí dělník, který
vydělává 150 Kč týdně,
má 10 dětí. V předpokladu, že
se udrží na tom domku, postavil si domek na základě
zákona o stavebním ruchu, ale jenom s výhodami
úlevy daňové, bez jakýchkoliv příspěvků,
jak se stavívalo dříve; a z toho domku bude
teď vyhnán, poněvadž už je u záložny
úplně předlužen. Tento člověk
má 10 dětí, tedy konal svou občanskou
povinnost jistě správně, ale ochrany nemá
nikde. Není zde žádné instituce, nikoho,
kdo by se takového člověka zastal. Když
se to v praxi vidí, potom se nedivte, že máme
takovou spoustu lidí, kteří se hledí
této povinnosti a těžkosti v životě
uhnout. Po té stránce je potřebí,
aby se této věci věnovala pozornost upřímná
a ne jenom tak pro noviny, pro schůzi.
Tedy to by byly tak věci, které jsem považoval
za nutné připomenout k těmto úhradovým
osnovám, které budou velmi těžké
jsme si toho plně vědomi - ale nezbývá
nám, než abychom je v prospěch našeho
státu, naší samostatnosti přinesli.
Bude to velmi těžké přesvědčovat
venku mezi lidem, když jim budeme mít dokázat,
že tuto oběť ještě přinésti
musejí.
Mezinárodní politické poměry se tak
vyvíjejí, že i velcí pacifisté
dospěli k názoru, že je třeba ozbrojiti
i mírumilovný stát, jako je Československá
republika, abychom měli pocit jistoty. Proto pro předlohy,
o nichž právě jednáme, budeme hlasovat.
(Potlesk.)
Místopředseda Taub (zvoní): Dále
má slovo p. posl. Trnka.
Posl. Trnka: Slavná sněmovno!
Jménem klubu národní obce fašistické
prohlašuji, že jako jsme hlasovali pro některé
předlohy rozpočtové, mohli bychom hlasovati
i pro předlohy úhradové, kdyby totiž
byla jistota, že s penězi poplatníků
nebude nakládáno tak, jako kdyby byly ničí.
To neříkám jenom na adresu finanční
správy, nýbrž i resortů, kam jsou přidělovány,
samosprávu nevyjímaje. Mohli bychom se smířiti
se zavedením nových přirážek
k přímým daním a s daní z mimořádných
zisků, kdyby nebyla skoro jistota, že, pokud jde o
průmysl a některé podniky, budou tyto převalovati
nová břemena na spotřebitele. Při
devalvaci vláda slibovala, že nebude zdražování.
V tom případě slib splněn nebyl, a
v tomto případě zcela určitě
přijde nová vlna zdražování.
Kartelové společnosti po zavedení poplatku
jistě poplatek nebudou platiti ze svých zisků,
nýbrž budou kalkulovati ceny tak, aby nakonec ještě
vydělaly. Jsou velmi dobře známé kalkulace
společností, kde vždycky využijí
nejdražších nákupů surovin, někde
i úmyslným přeplacením, k tomu, aby
ceny svých výrobků mohly stanoviti co nejvyšší.
Pokud jde o vybírání poplatků, budeme
rádi viděti, nebude-li u finanční
správy projevována někde blahovůle
a někde libovůle. Kartelový zákon
o poplatcích k tomu dává mnoho možností.
Snad bychom mohli hlasovati pro úhrady, kdyby všecky
jiné možnosti příjmů byly vyčerpány,
kdyby hospodářství státních
podniků bylo odpovědné a vynášelo
aspoň minimum občanského podnikání
toho kterého oboru.
Podotýkám, že u státních statků
žádám znovu a znovu, aby aspoň orná
půda byla pronajata. Na státní polní
hospodářství se stále a stále
doplácí. Kdyby se pronajalo 400.000 ha orné
půdy a luk, jeden hektar průměrně
za 500 Kč, činil by nájem ročních
200 mil. Kč. 200 mil. Kč je celý rozpočet
ministerstva zemědělství! Zemědělci
i v chudých krajinách platí nájem
1 q pšenice nebo žita z korce půdy a ještě
na tom něco vyzískají, nepřijde-li
ovšem živelní pohroma. Zde stát prodělává,
a na druhé straně tisíce domkářů
marně píší žádosti a petice
na ministerstvo zemědělství, aby od toho
nebo onoho státního dvora jim byla půda pronajata.
Velkou zásluhu o národní hospodářství
bude míti ten, kdo prosadí nájem státní
půdy malozemědělcům. Ať je to
koaliční strana ta nebo ona, zasadí-li se,
aby státní půda byla pronajata drobným
lidem, může býti přesvědčena,
že i my budeme hlasovati pro tuto věc. Rybníky
a lesy samy o sobě representují veliké bohatství
a výtěžek pro státní pokladnu
musí býti konečně jednou viditelný.
U rozparcelované půdy, zvláště
u zbytkových statků žádáme revisi
rozdílu mezi cenou přídělu nebo výkupu
a cenou dalšího zcizení. Uvádím
zde případ přídělu jednoho
velkostatku, který byl zčásti přidělen
a zčásti vykoupen za 2 mil. Kč a prodán
v několika letech za 6 mil. Kč.
Vážená sněmovno! U nových daní
spotřebních nemůže nikdo z vás
v tomto domě upříti, že se jimi sahá
již na podstatu hospodářskou, neboť 50%
obyvatel tohoto státu žije na dluh, tak jako stát.
Rolníci, dělníci, drobní živnostníci
a zaměstnanci jsou zadluženi. Zvyšování
nových spotřebních daní jim má
býti oddlužením? Napřed nechť jsou
zdaněny na výši ostatních všechny
družstevní podniky, ať na jakémkoliv podkladě
budované, pak budiž zrušena tajnost vkladů,
aby uložený kapitál byl úplně
zachycen k rovnoměrnému zdanění jako
u těch, jichž majetek je veřejně znám.
Obavy, že by byl kapitál hromadně vybírán,
jsou snad přehnané. Zrušení tajnosti
vkladů by mělo i jiný význam. Na tajnosti
této mnoho lidí vydělává a
vydělávalo. Když tisíce rolníků
potřebovalo levný úvěr po živelní
pohromě, povolili jste státní záruku
s příspěvkem státu na úrok,
čehož využitkovala značná část
dobře situovaných, a přesto že peníze
sami měli uloženy, berou podporu od státu,
která byla vlastně určena potřebným.
Zde četnictvo a úřady neplnily řádně
svoji služební povinnost, nýbrž jednaly
stranicky, neboť četník i úřady,
počínaje starostou, vidí každému
na vsi do kapes, jenom chtít. Ovšem ti nejpotřebnější
záruku a příplatek nedostali. Žádáme
revisi subvencí, půjček, záruk, příspěvků
a sanací za státní peníze, ať
již bank, družstev, spolků nebo jednotlivců.
Kdo neoprávněně bral, nebo je teď dobře
situovaný, nechť vrátí státu
a nebude třeba nových spotřebních
daní.
300 mil. Kč je povoleno na r. 1938 na podpory v nezaměstnanosti.
Částka tato i částka určená
na stravovací a jiné akce ve prospěch nezaměstnaných,
to vše by mělo býti dáváno tak,
aby příjemce musel za částku, kterou
dostane, vykonati přiměřenou práci
na silnicích, obranných pracích či
jinak. Dávati dary je úžasná národohospodářská
škoda, tím spíše, že se po našich
silnicích na okresech pomalu nedá jezditi.
Konečně nové práce nutno dělati
tak, aby se dělalo tam, kde je toho nutnost větší,
a ne z protekce. Na př. na okresní silnici ze Strakonic
do Pracejovic v úseku 5 km, která byla úplně
v pořádku, po které se mohlo jezditi nejméně
10 let, byla nyní rozkopána a přestavěna
na asfalt, kdežto po celém okrese není možno
po okresních silnicích přejeti, jsou horší
než vozové cesty.
Při zadávkách se v mnoha případech
nepostupuje podle pravidel úsporným způsobem,
nýbrž zase stranicky. Doklad pro krátkost času
podám jindy. Nestačí mi čas vyložiti,
jakým způsobem se zadávají státní
práce. Mohu říci směle, že v
90% případů je zadáváno stranicky
za vyšší ceny, bez ohledu konec konců
na jakost a jiné věci.
V otázce personální máme právo
žádati vládu o revisi stavu pensistů
i sloužících. Je-li většina zrestringovaných
i jinak zdravých předčasně odešlých
do pense tíživým břemenem státu,
je nutno je znovu povolati do aktivní služby.
Žádáme propuštění ze služeb
státu manželských dvojic. Lze to učiniti
nepřímo překládáním,
jak řekl pan kolega Bergmann, ale může
se tak státi i přímo zákonnou cestou.
Ztrácí-li vdova pensi provdáním, proč
by u manželských dvojic nemohl jeden ztratiti místo
platným zákonem?
Žádáme propuštění protekcí
dosazených sil, jakož i méně schopných
neb v soukromí dobře situovaných a přestárlých.
Mnoho již bylo řečí proneseno v tomto
smyslu zde ve sněmovně. Nedávno předseda
nejsilnější strany a jiní zde poukazovali
na tíživost situace finanční z těchto
příčin.
A řeknu jeden příklad. Před třemi
lety pan inž. Menge, civilní geometr, 58 let starý,
ze Strakonic, dobře situovaný, byl přijat
do státní služby a je nyní radou v ministerstvu
zemědělství. Dostal-li se tam jako nepostradatelný
odborník nebo z protekce, to by se dalo jistě zjistiti.
Můžete, pánové, použíti
moci, kterou máte, a začíti konečně
s nápravou se shora dolů a nejen mluviti o tom v
tomto domě nebo ve výborech. Tu moc máte.
Je-li lid pokořen, jsou-li daňoví defraudanti,
panuje-li jenom protekcionářství i v daňových
věcech, nemůže se to svalovati jenom na poválečnou
dobu.
Válka tolik lidí nezkazila, jako to, že utekli
jste od dobrých a osvědčených metod
a zákonů a zavedli jste to, co je teď, nejistotu
a chaos. (Potlesk poslanců nár. obce fašistické.)