Má zrovna takovou cenu jako formální vyrovnanost
rozpočtu, na níž jste každého roku
na podzim vždy tak hrdi a již tentokráte nazýváte
dokonce mravní a výchovnou. Ale zatím co
vláda předložením vyrovnaného
rozpočtu přebírá vůči
obyvatelstvu závazek, dokazuje státní účetní
uzávěrka, že vláda nebyla s to tento
závazek splniti. Tento poněkud méně
mravný, ale výchovný, protože informativní
důkaz se provádí ročně od roku
1930. Účetní uzávěrky od roku
1930 prokazují jasně, že se tato hra opakovala
rok co rok. Od roku 1930 rostly výdaje neustále
s výjimkou roku 1934, naproti tomu příjmy
stále klesaly. Od roku 1930 nedosáhly skutečné
příjmy nikdy s výjimkou roku 1934 výše
očekávané v rozpočtu. Naproti tomu
skutečné výdaje překračovaly
rozpočet od roku 1930 s výjimkou roku 1931. Od roku
1931 končí toto klamné hospodářství
schodkem 8.139 milionů a státní dluhy dosáhly
koncem 1936 45.527 milionů. Nemůžeme pochopiti,
jak ministr financí může se zřetelem
k těmto skutečnostem prohlásiti, že
formální vyrovnanost rozpočtu je mravní
a výchovná. Shledali bychom to mnohem mravnějším,
kdyby byl rozpočet již předem přizpůsoben
únosnosti obyvatelstva, a shledali bychom to mnohem výchovnějším,
kdyby ani potom se rozpočet nepřekročoval.
Poukazuje na to, že v rozpočtu na rok 1938 stoupl
dluh "jen" na 47.094 miliard, odvažuje se pan ministr
financí prohlásiti, že toto zadlužení
není "nadměrné". Uvádí
jako příklad srovnání s předválečným
dluhem starého Rakouska a vypočítal, že
podíl na nás připadající činil
6 miliard rakouských zlatých korun. Těchto
6 miliard přepočítává potom
na 60 miliard Kč. Nepřikládajíce tomuto
srovnání veliký význam chceme přece
poukázati, že přepočítání
zlaté koruny na 10 Kč neodpovídá skutečnému
poměru. Nesmíme zde vzíti v úvahu
jen čistou zlatou hodnotu koruny, nýbrž musíme
vzíti v úvahu kupní sílu Kč
s ohledem na oba devalvační zákony. K tomu
nám skýtá možnost jedině cenový
index životních potřeb. Vezmeme-li jako průměrný
cenový index za rok 1936 700 a za rok 1914 100, vychází
z toho na jevo, že bychom dospěli jen ke dluhu 42
miliard. nedosáhli bychom tedy ještě dlouho
číslice 47.094 milionů. Také srovnání
s Itallií kulhá, protože Československo
nestaví imperium a nedobylo Habeše. (Veselost poslanců
strany sudetsko-německé.) Bližší
by bylo srovnání se sousední Německou
říši, která musí bojovati hospodářsky
a politicky za horších podmínek než republika.
Na základě údajů říšského
statistického úřadu lze vypočítati,
že na hlavu připadá v červenci roku
1937 245 marek státního dluhu. To činí,
přepočítáme-li to podle kursu 8 Kč,
který asi odpovídá kupní síle,
1960 Kč na osobu, tedy teprve 64% finančním
ministrem vypočítaného československého
zadlužení, připadajícího na jednoho
obyvatele v částce 3.101 Kč, které
však musíme zvýšiti na 3.170 Kč,
srovnáme-li je s rokem 1937. Při tom Německo
vytvořilo z ničeho armádu a z bídy
vnitřní hospodářskou konjunkturu.
Tato srovnání, jakož i vůbec výše
dluhů neříkají nic o únosnosti
a solidnosti dlužníka, stojí-li proti zadlužení
přiměřená schopnost platiti daně.
Tomu však u nás tak není a nebude ani v r.
1938. Zde by bylo již mnohem poučnější
přepočítati zatížení státním
dluhem nikoliv na obyvatelstvo, nýbrž na poplatníky.
Vezmeme-li v úvahu, že Československo má
celkem 2.3 miliony poplatníků, jejichž příjem
je vyšší než existenční minimum,
pak dostaneme veliký podíl 20.500 Kč, připadající
na jednoho poplatníka, což je v celém světě
pozoruhodné a ve střední Evropě zcela
ojedinělé. (Souhlas.) [ ].
Myslím méně na úvěry, které
byly nedávno poskytnuty rumunskému spojenci na zbrojení,
ale spíše na to, že čínskému
ministru financí bylo možno umístiti v Československu
úvěr v celkové výši 1 1/4 miliardy.
Mohli bychom se snad postaviti na stanovisko, které je
sice nesprávné, že nám do této
transakce nic není, protože jde jedině na účet
zúčastněného zbrojního průmyslu.
Tomu však tak není. Neboť dodávky provedené
na základě úvěru spadají pod
státní záruku za vývoz a týkají
se tak v dalším průběhu všech,
tedy i sudetských Němců. Nehledě ani
na tísnivou hospodářskou situaci Československa,
která by si žádala použití všech
prostředků doma, musí pohled na ručitele
tohoto miliardového úvěru buditi pochybnosti.
Ústřední čínská banka
zaručila tento úvěr, banka, o níž
se v mezinárodních finančních kruzích
dobře ví, že není s to splniti v případě
potřeby své záruky. Přesto poskytuje
Československá republika úvěry, které
jsou jen v nepatrné míře pod hranicí
10 let. Každý občan, vědomý své
odpovědnosti, musí se tudíž se zřetelem
na tyto okolnosti tázati: Jak k tomu přijde Československo,
které beztak těžce zápasí o svou
vlastní existenci, aby poskytlo právě Číně
ohromný úvěr, zatím co skoro všechny
ostatní státy pohlížejí na Čínu
jako na stát úvěru nehodný? Proč,
musí se tázati každý poplatník,
se tento miliardový obnos nespotřebuje doma, kde
by byl nezbytně nutný pro nedostatek úvěru
ve vnitrozemí k oživení hospodářství
a k odstranění nezaměstnanosti? Musíme
se dále tázati, zda jste při této
transakci zásadně nedbali zdravého lidského
rozumu a zda jste se neptali na radu ministerstva zahraničních
věcí, a když jste to již neučinili,
musíme se tázati, zda jste tehdy nečtli noviny.
Nemohlo přece býti tajno, kam zatím dospěl
vývoj v Číně. Nebo jste v této
zemi zásadně toho mínění, že
musíte vždy sázeti na falešnou kartu,
jak jste to učinili s Habeší nebo s rudým
Španělskem, což jste považovali za svou
čestnou povinnost? Každému musí býti
jasno, že risiko československého úvěru
za dnešní situace v Číně je nesmírně
veliké. (Předsednictví převzal
místopředseda Košek.) Zvítězí-li
Japonsko nad Čínou, nebude Japonsko samozřejmě
ochotno zaplatiti československý úvěr,
kterého bylo použito k tomu, aby se mohlo stříleti
na Japonce. Ani Čína nebude moci jej zaplatiti.
I kdyby Čína snad zvítězila, o čemž
si dovoluji pochybovati, bude vykrvácená a bude
ještě méně moci zaplatiti československý
úvěr. Bude asi stržena do revolucí a
noví pánové ani na to nepomyslí, aby
zaplatili dluh starých pánů právě
Československu. Na těchto poměrech nic nezmění
záruka Ústřední čínské
banky. Měli bychom se domnívati, že i českoslovenští
finančníci jistě přišli na tyto
myšlenky, které neleží tak daleko, a právě
protože se tak domníváme, stávají
se pravděpodobnými pověsti, které
mluví o tom, že za tím celým úvěrem
stojí zájmy sovětského Ruska, které
oklikou přes československý úvěr
chtělo nabýti dalšího vlivu v jižní
Číně.
Neměli bychom, dámy a pánové, skutečně
nic proti tomu, kdyby se všech příznivých
poměrů využilo k tomu, aby vývoz našich
průmyslových výrobků byl oživen,
aby se podpořil a podnítil. Pochopíte však,
že obchod s Čínou nepovažujeme právě
za příznivou příležitost pro
podporu vývozu. Právě my sudetští
Němci můžeme tuto transakci vzíti jen
s rozhořčením na vědomí, protože
tento druh státní podpory vývozu se jednostranně
využívá pro čistě české
zájmy zbrojního průmyslu a protože to
na druhé straně budou zase i sudetští
Němci, kteří budou musiti poskytnouti svůj
podíl, až se bude požadovati vývozní
záruka.
Nezaměstnaní v sudetskoněmeckém území,
drobní živnostníci a domácí výrobci,
se budou těžce moci potěšiti tím,
že svými obětmi vyhánějí
do výše akcie Škodových závodů,
akcie továren na letadla, společnosti pro výrobu
plynových masek a brněnské zbrojovky a že
zaopatřili těmto kruhům vydatný zisk.
Pan ministr financí se při ohlášení
nových daní odvolává na vzestup hospodářství.
V jiných zemích podpořili tento vzestup snížením
veřejných břemen. U nás se přistupuje
k tomu, aby se rodící se hospodářské
zlepšení ihned udusilo novými břemeny.
Postavíte-li proti skutečným příjmům
podle účetní uzávěrky za rok
1936 preliminované výdaje za rok 1938, dospějete
k výsledku, že nutno dostati z obyvatelstva v příštím
roce celých 3.335 milionů neboli o 47% více
na daních, než obyvatelstvo skutečně
sehnalo v r. 1936. Při tom nesmíme zapomenouti,
že rok 1936 je příznivým rokem, pokud
se týče daňového výnosu, protože
v tomto roku byla provedena t. zv. daňová depurační
akce, která přinesla velký výnos pro
četná daňová vyrovnání,
splátky atd. Jest se ovšem míti na pozoru a
nepohlížeti na příjmy z depurační
akce jako na příjmy běžné a zde
nemohu naprosto souhlasiti se zpravodajem rozpočtu posl.
Remešem, slibuje-li si, že zpeněžením
tak zv. daňových reserv se ještě získá
značná částka.
Tyto úvahy jsou nezbytné pro daňový
výnos, jenž se očekává v r. 1938,
neboť je beze sporu snadnější vypočítati
výnos platných daní než výnos
nevyzkoušených daňových břemen.
A schodkové bilance státní účetní
uzávěrky jsou důkazem do očí
bijícím. že výnos platných daní
nestačí. Ani v r. 1938 tomu nebude jinak. Neboť
jste bohužel učinili chybu a odhadli jste příjmy
začínajícího hospodářského
rozmachu příliš optimisticky. Při tom
je zřejmé a konstatoval to i předseda pražské
obchodní komory dne 24. listopadu t. r., že příkrý
vzestup se vyrovnal a že v mnohých hospodářských
odvětvích nastal klid a dokonce i pokles. A protože
daňový rozpočet na rok 1938 s těmito
možnostmi nepočítá, protože naopak
ve svém optimismu ukládá hospodářství
nové, ohromné daně, nepřispěje
hospodářství státu v příštím
roce k oživení soukromého hospodářství,
nýbrž přispěje spíše ke
zpětnému vývoji v hospodářství.
(Posl. Beuer [německy]: Jak se stavíte k dani
z konjunkturálních zisků?) O tom budu
ještě mluviti.
Ale nejen zdaňováním působí
státní hospodářství jako brzda
soukromohospodářského vývoje, nýbrž
i tím, že stát neustále více
pro sebe využívá úvěrového
trhu. I sám pan ministr financí musil v jednom dílu
svého exposé přiznati, že právě
tím, že stát použil pro potřeby
státní obrany po ruce jsoucích prostředků,
bylo zde na podzim roku 1937 určité omezení
těchto prostředků. Rozhodně konstatujeme,
že stát pro sebe použil posledních vkladů
spořitelen a lidových peněžních
ústavů. Každý státní občan
dnes upisuje státní půjčku nebo státní
pokladniční poukázky. [ ]. Poslední
krise však nám ukázala velmi zřetelně,
jaké následky musí míti toto omezení
úvěru. Finanční správa však
ve svém fiskálním sobectví asi nevěří,
že její úspěch je konec konců
závislý na úspěchu soukromého
hospodářství. Neboť na daně lze
pohlížeti jako na díl úspěchu
soukromého hospodářství. Když
asi před 6 týdny byla veřejnost znepokojena
rozpočtovými starostmi, které vyšly
najevo, prohlásil guvernér Národní
banky dr Engliš, že řádné pravidelné
výdaje musí se krýti daněmi až
do výše rozpočtové rovnováhy.
Tato zásada však, pravil, nesmí ovšem
zmenšiti výrobní schopnost a podnikavost. Pan
ministr financí prohlásil téhož dne,
že krytí rozpočtu béře ohled
na to, aby nebyla dotčena cenová hladina a výše
životních nákladů, protože pro
to, jak pravil, není žádného důvodu.
Toto sdělení musil pan ministr financí pod
tlakem tvrdé logiky změniti potud, že ve svém
exposé k rozpočtu prohlásil, že oběti,
které nutno přinésti, nepoškodí
příliš životní úroveň
národa. Toto prohlášení, dámy
a pánové, je již poněkud správnější,
neboť je nám zcela jasno, že provedení
daňového plánu je prostě nemožné
bez současného snížení životní
úrovně Již při poslední devalvaci
byla vyslovována podobná ujištění.
Dnes nelze popříti, že přes tato ujištění
byly všechny předměty denní potřeby,
zvláště potraviny a stavební hmoty více
nebo méně zdraženy. Naproti tomu nestoupl příjem
jednotlivce buď vůbec anebo nikoliv znatelně.
Můžeme jistě s klidem říci, že
devalvace byla jistým druhem daně a že měla
tytéž následky jako daň, která
se ovšem tehdy vybírala ve prospěch vývozu.
Když nyní opět prohlašujete, že nové
daně se nedotknou životní úrovně,
lze velmi těžko těmto prohlášením
věřiti. Neboť jak by také mělo
býti možné, aby se někomu něco
vzalo, aniž by to ten, komu se to vzalo, zpozoroval, a daně
odnímají obyvatelstvu část kupní
síly. Tato odňatá kupní síla
chybí obyvatelstvu při udržení jeho
životní míry; a dalším logickým
důsledkem je, že daně musí snížiti
úroveň životní míry. Byla by
to špatná námitka, kdybyste mi chtěli
říci, že daně mají zase zvýšiti
kupní sílu prostřednictvím investic
ve zbrojním průmyslu. Neboť k tomu jsou tyto
investice příliš neproduktivní, aby
vyvolaly zvýšení spotřeby, a to ještě
stálé zvýšení spotřeby.
Kdyby tato námitka byla důvodná, pak by bylo
velmi snadné vytvořiti novou kupní sílu
a novou příležitost k práci vybíráním
daní. Pokud se týče tvrzení, že
cenová hladina bude udržena, je vlastně zbytečné
o tom diskutovati. Neboť je konec konců zcela jedno,
zda nemohu si koupiti zboží, protože cena tohoto
zboží je příliš vysoká,
nebo zda si nekoupím zboží proto, že daně
mi ubírají peníze na ně. Pokles životní
míry má nezbytně tentýž význam
jako vzestup cen, a stejně jako zvýšení
cen vede k poklesu životní úrovně, nestojí-li
proti vzestupu cen i vzestup důchodů. Mimo to se
budou podle starého receptu, kde to jen poněkud
půjde, přesunovati daně na spotřebitele
a na konec ponesou tyto daně opět široké
vrstvy lidu. Rozhodně jste velmi obratně vyhledali
přímé poplatníky pro hlavní
daňová břemena. Zaměstnanci, úředníci,
kvalifikovaní dělníci, příslušníci
svobodných povolání a živnostníci
budou musiti nésti hlavní část nových
daní. Ne neprávem jste při tom počítali,
že právě tyto přímo postižené
vrstvy, které tvoří zbytek t. zv. středního
stavu, jsou politicky nejslaběji zastoupeny a že lze
od těchto vrstev očekávati nejmenší
odpor proti novým daním. Jestliže však
pan ministr financí tvrdí, že právě
tak zv. příspěvek na obranu státu
se nedotýká cenové hladiny, protože
postihuje jen domácnosti, dospívá ministr
financí zřejmě k nebezpečnému
klamnému závěru. Neboť právě
domácnosti jsou významnými spotřebiteli
v národním hospodářství a vezmeme-li
jim kupní sílu, dostaví se shora vylíčený
postup, jenž končí všeobecným poklesem
životní míry, která se rovná
vzestupu cenové hladiny. Každý státník
by si však měl uvědomiti, co nad to ještě
znamená zproletarisování vrstev, které
jsou ještě nositeli kultury. Stát si nemůže
beztrestně pro státní hospodářství
opatřiti prostředky, které přesahují
únosnost obyvatelstva. Nezbytně musí následovati
pokles životní míry a zchudnutí obyvatelstva.
A na tuto cestu, pánové z vládních
stran, jste nyní vkročili.
Nesmí býti příliš optimisticky
odhadováno s poukazem na hospodářské
oživení, do jaké míry může
býti obyvatelstvo zatíženo přímými
nebo nepřímými daněmi. Již různost
místa a oboru v hospodářském vývoji
a zvláště nedávný pokles zejména
v textilním, sklářském, porculánovém
a kožním průmyslu mělo by vás
nutiti k přemýšlení. Počet dělníků
a zaměstnanců se sice přiblížil
počtu v r. 1929, souhrn všech mezd sice přiměřeně
k tomu stoupl, ale reální důchod jednotlivého
příjemce mzdy nestoupl. Celkový součet
důchodů je stále ještě o 20%
nižší než v r. 1929. Podle toho nedosáhla
kupní síla obyvatelstva ještě dávno
výše roku 1929. Proti nepatrnému vzestupu jednotlivých
mezd stojí opět zvýšení cen,
které dosáhlo u potravin 5%, u šatstva 13%
a u ostatních předmětů denní
potřeby rovněž značné výše,
tak že reální důchod ještě
nepřekročil stav krisového roku 1934. (Posl.
Beuer [německy]: Na nízkých mzdách
v německém území je vinna také
vaše strana!) To je čirý nesmysl.
Zřetelně mluví v tomto směru publikace
Ústřední sociální pojišťovny,
z nichž vychází najevo, že stále
ještě asi 60% všech námezdních
pracovníků má důchod pod zákonně
stanoveným existenčním minimem. Že tyto
skutečnosti mají ovšem vliv na hospodářskou
spotřebu, je jasné a samozřejmé. Je
pro nás však nepochopitelné, jak může
ministr financí se zřetelem k tomu prohlásiti,
že spotřeba je uspokojivá. Typické spotřební
průmysly nemají takřka žádného
podílu na vzestupu výroby. Obraty v průmyslu
oděvnickém a potravinářském
jsou toho zřetelným znamením. Když se
pak ještě uzná, že podíl vývozu
hotového zboží je daleko za celým hospodářským
oživením, ukazuje to, na jakých hliněných
nohou stojí tak zv. československá hospodářská
konjunktura. Konec konců musí výroba býti
zakotvena ve spotřebě nebo ve vývozu vyrobených
statků. Nepodaří-li se investicím
v průmyslu vyrábějícím výrobní
prostředky pozvednouti spotřebu a tím i spotřební
průmysl a bude-li dále vývoz trestuhodně
zanedbáván, nebude se moci také zabrániti
poklesu hospodářství.
Slyšeli jsme z úst pana ministra financí, že
vláda čerpajíc poučení z krise
vytkla si jako cíl rozšířiti pracovní
možnosti a starati se o zdravý hospodářský
vývoj. Vláda by se tedy měla dbajíc
toho, co jsem uvedl, snažiti, aby oživila nejen zbrojní
průmysl, nýbrž měla by se starati také
o spotřební průmysl a jeho trh a zvláštní
pozornost by měla věnovati vývozu. Nedomnívejte
se však probůh, že refundace obchodních
daní, o níž se mnoho mluví, je důležitou
a rozhodující podporou vývozu. Tato refundace
činí nejvýš 1 až 2% a její
účinek je při konkurenci s ostatními
zeměmi, které vydávají, jako Polsko
20% a více na podporu vývozu, naprosto vedlejší.
Ale jak chce vláda třeba jen dosáhnouti za
těchto poměrů schopnosti soutěže,
kterou si předsevzala udržeti?
Těší nás, když slyšíme
z úst pana ministra financí, že vláda
spatřuje svůj hlavní úkol v udržení
schopnosti soutěže našeho průmyslu na
cizích trzích. Jak si však toto udržení
představuje, když současně zatěžuje
hospodářství novými daněmi,
není nám jasné. Nic není příznačnější
pro rozpory a nejasnosti v československém finančním
hospodářství než to, že máme
současně daň ¨krisovou a daň
z konjunkturálních zisků. Velmi správně
podotkl pan minstr fiinancí dále, že udržení
finanční rovnováhy ve státním
rozpočtu je podmínkou pro udržení schopnosti
soutěže na cizích trzích. Ale právě
rozpočet na rok 1938 dokazuje, že státní
hospodářství nespočívá
již na reální základní hodnotě
únosnosti a že je jen ve formální rovnováze.
Ani zde tedy nejsou předpoklady k dosažení,
natož k udržení schopnosti soutěže
na cizích trzích. Až dosud se jen vláda
hlavně pokoušela uvésti hospodářství
v chod prostřednictvím zbrojního průmyslu
ležícího v českých oblastech.
Pokud jde o provedení ostatních investic, dávala
se zřejmě přednost českým podnikatelům,
českým živnostníkům, zaměstnancům
a dělníkům. Mírové průmysly
ležící v německém území
byly více méně přenechány samy
sobě. Následky tohoto opomenutí vyložil
včera ve sněmovně kamarád posl. Wollner.
Nic není příznačnějšího
pro toto zanedbání než srovnání
nezaměstnanosti v českém a německém
území. Srovnáme-li území, kde
je přes 80% německého obyvatelstva, tedy
území německá, s územími
českými, shledáme, že na 100 nezaměstnaných
v českém území letos v lednu připadají
243 nezaměstnaní v německém území.
V dubnu jich bylo 278, v srpnu již 522 a v říjnu
jich již bylo 570, takže intensita nezaměstnanosti
je v německém území 5.7krát
nebo skoro 6krát větší než v území.
českém.
Tento vývoj nám nemůže zatajiti panem
ministrem financí zvláště zdůrazněný
vzestup vývozu. V hospodářském boji
nastala sice na přelomu roku určitá přestávka,
úpornost boje o zahraniční trhy však
v poslední době ohromně vzrostla a právě
československý průmysl byl v posledních
dnech silně zatlačen z trhů cizích
zemí, zejména zemí se zlatou měnou.
Znatelným znamením tohoto zjevu je pokles v průmyslu
textilním, keramickém a kožním. Ježto
posléze uvedené průmysly leží
ponejvíce v sudetskoněmeckém území,
vzbuzuje tento vývoj zvláště u nás
obavy.
Číslice o zahraničním obchodu nám
nedávají jasný obraz o vývoji československého
zahraničního obchodu, protože právě
číslice o vývozu v posledních měsících
jsou jen důkazem o provedení uzávěrek
z dřívějších měsíců.
Mnohem působivějším a informativnějším
pro poslední vývoj by bylo, kdybychom měli
před sebou zakázky, které mohly býti
v poslední době uzavřeny. Pak by jasně
vyšel najevo pokles vývozu hotového zboží.
Nehledě na tento vývoj vývozu naplňuje
nás, sudetské Němce, obavami, že podíl
hotových průmyslových výrobků
na celkovém zahraničním obchodu relativně
stále klesá. Tak se zvláště podíl
textilního průmyslu, který nás přirozeně
zvláště musí zajímati, stále
zmenšuje. Měl-li tento podíl v r. 1929 ještě
hodnotu třetiny celkového vývozu, činil
v roce 1936 již jen čtvrtinu a v prvním pololetí
roku 1937 měl dokonce hodnotu jen pětiny celého
vývozu.
Je jasné, že při tomto vývoji máme
my sudetští Němci rostoucí zájem
na podpoře vnitřního hospodářství.
Je nám ovšem jasno, že existenci naší
národnostní skupiny nelze trvale zajistiti t. zv.
nouzovými pracemi. Nejen proto, že je to nemožné,
a konec konců také nás nedůstojné,
ale proto, že hospodářská struktura
sudetskoněmeckého území směřuje
jasně k vývozu našich průmyslových
výrobků. Ale v době, kdy vývoz dosáhl
sotva 60% z r. 1929, a ve které se mimo to podíl
hotových výrobků neustále zmenšuje,
nabývá pro nás ovšem státní
investiční politika nebývalého významu.