Jsou stížnosti na úpadek rodinného života
a vina se dává rozlukovému zákonu.
Máme k němu kritické stanovisko, ale zásadně
prohlašujeme, že pouhý zákon nezavinil
úpadek, tak jako pouhý zákon nezjedná
žádoucí nápravy. Rozluka manželství
není z doby poválečné. Jiné
církve znaly rozlučitelnost manželství
dávno dříve. Na př. manželské
právo židovské mělo vždy velmi
snadnou rozluku manželství. Také manželství
protestantů byla v dřívějších
dobách rozlučitelná, a přece nelze
říci, že by tato manželství byla
horší nežli nerozlučitelná manželství
katolíků. Zákon nedělá lidi
a má-li manželství míti nějaký
smysl, musí býti dobrovolné, nesmí
býti nucené. Takové pravé manželství
je vždycky nerozlučitelné a proto katolíci
mohou i za dnešního stavu vésti své
příslušníky k upevňování
manželského svazku až k úplné a
pravé nerozlučitelnosti. My se jejich dogmatu nijak
nedotýkáme a jsme přesvědčeni,
že jejich souhlas k projednávání rodinného
práva, aby bylo pojato do občanského zákoníka,
by mohl býti projeven, aniž by bylo dotčeno
naše stanovisko, stejně jako oni mají své
stanovisko, a že jistě by se našla cesta k ochraně
těch, na nichž nám nejvíce záleží,
totiž dětí. (Posl. Řičář:
Souhlasíme!)
Sociálně-demokratické ženy sledují
v těchto dobách zejména přípravu
zákona o péči o mládež, jak na
něm pracuje ministerstvo soc. péče, a volají
k ženám ostatních politických stran,
aby svou podporou přispěly, abychom se brzy dočkaly
přijetí tohoto zákona. Dožadují
se jeslí a mateřských škol nejen pro
děti městské, nýbrž především
pro děti na venkově. Zajištění
republiky, které jest dnes v popředí všech
našich zájmů, nebude jisté a trvalé,
pokud nebude zajištěna mladá generace, dorůstající
mládež, děti, i ti nejmenší, i
kojenci.
Pokud nemáme jiných možností, chápeme
se svépomocně úkolů na poli sociální
péče, samy přikládáme ruku
k dílu a hlásíme se ku práci v pevné
víře, že cesta demokratické spolupráce
nás přivede k řešení všech
otázek a zabezpečení státní
existence. (Potlesk.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Ďalším rečníkom je pán
posl. Lichner. Dávam mu slovo.
Posl. Lichner: Slávna snemovňa!
Včera bola táto miestnosť svedkom neslýchanej
provokácie so strany posl. Sidora, proti ktorej
provokácii protestovali všetci moji slovenskí
predrečníci. Boli sme už takmer presvedčení,
že zástupcovia slovenskej ľudovej strany Hlinkovej
v parlamente chápajúci dobu vážne usmernili
svoje prejavy do rámca štátotvornej opozície
a že priamo štvavý tón protičeskej
propagandy sa pozmenil na vecnú kritiku niektorých
otázok, ktoré čakajú na vybavenie,
alebo ktoré sa riešily nie práve šťastne
pre Slovensko. K tomu ako strana opozičná má
nielen právo, ale ja ako člen koalície prehlašujem
a uznávam, že i povinnosť, pokiaľ táto
kritika je vecná, podložená dôkazmi a
pokiaľ spôsob kritiky nevyvoláva medzi našimi
nepriateľmi radosť.
Nie je tajnosťou, že i my koaliční poslanci
sa dívame na niektoré počiny a opatrenia
pražskej byrokracie kriticky a že upozorňujeme
patričné rezortné ministerstvá dôrazne,
aby svojimi koľkoráz malichernými nesprávnymi
opatreniami nerozbúrily celú slovenskú verejnosť
a nedávaly priamo materiál pre autonomistickú
propagandu. Tiež nie je tajnosťou, že my všetci
sme nielen za zachovanie, ale za povznesenie slovenskej svojráznej
národnej výchovy a slovenskej reči.
Prehlašujeme: My sme aspoň tak dobrí Slováci,
ako tí najlepší Slováci z autonomistického
tábora. Nechceme byť samozrejme takými Slovákmi
- a tými nikdy nebudeme - ako sú niektorí,
ktorí pri prevrate nevedeli, či sú vlastne
Slovákmi, alebo ktorí boli internovaní v
Terezíne, alebo ktorí sa prihlásili k svojej
materinskej reči, len keď už boly mierové
smluvy podpísané, alebo sú i takí,
ktorí vyčkávali do tej doby v Budapešti,
kým sa tieto mierové smluvy podpísaly. Takýmito
- Slovákmi nechceme byť a ani sme neboli. Žiaľbohu,
že i v radoch klubu poslancov slovenskej ľudovej strany
sa nachodia niektorí takíto Slováci. Tí
ovšem nemajú ani morálne oprávnenie,
aby kritizovali to, co sa na Slovensku stalo do tej doby, kým
sa oni spamätali. My tvrdíme, že nemajú
morálne oprávnenie kritizovať tých,
ktorí tento štát tvorili, ktorí za tento
štát mreli. (Výborně! - Potlesk.)
Museli sme sa priamo hanbiť za to, čo tu bolo včera
povedané posl. Sidorom. A kol. posl. Lukáč
hneď v mene všetkých koaličných
poslancov odsúdil obsah prejavu posl. Sidora.
Z prejavu posl. Sidora nás najviac zaráža
stať o Tukovi. Každý roduverný a svoju
vlasť milujúci Slovák považuje Tukovu
otázku za skončenú a spravedlive vyriešenú.
(Potlesk.) Pochybnosti v tomto má však iba
pán posl. Sidor, ktorý nepriamym spôsobom
prejavil svoju mienku, ako by Tuka trpel nevinne a nevinne bol
odsúdený. Znehodnocoval tvrdenia svedkov, vyhlašoval
tieto za lož a údajne tieto lživé svedectvá
daly Tukovi 15 rokov. Nie je mi možné polemizovať
o tejto otázke, myslím, že je to aj zbytočné.
Pre mňa a každého roduverného Slováka
je jasné: Tuku súdil náš nestranný
súd, pojednávanie bolo verejné, bránil
sa nielen on sám a pomocou advokátov, ale bránila
ho celou svojou váhou i politická strana, strana
slovenská ľudová Hlinkova, ktorá
ho bránila nie ako strana opozičná, ale ako
strana vládna.
Po takomto pokračování len zlomyseľní
ľudia môžu mať pochybnosť o spravedlivom
odsúdení Tukovom a prejavilo sa to i v samotnej
ľudovej strane, keď z nej vystúpili tak zaslúžilí
poprední činiteľia ako Juriga, Tománek
a mnoho iných dobrých a uvedomelých Slovákov.
Posl. Sidor považuje Tukov proces akoby umele vyvolaný
jednotlivcami na Slovensku a policiou, potažne vtedajšími
predstaviteľmi policie na Slovensku, a sťažuje
si na spôsob počínania našich policajných
úradov. Je to priamo naivnosť, ktorá zaráža.
Podľa neho policia asi mala nechať celú vec spať
len preto, že Tuka bol členom autonomnej strany. Divný
názor! My sme iného názoru. Povinnosťou
nielen policie, ale každého mravne založeného
občana je hájiť poriadok doma a bezpečnosť
štátu na vonok. Žiaľbohu túto povinnosť
v čase procesu a vyšetrovania nekonala ľudová
strana ani jej časopisy, ale naopak do poslednej chvíle,
ba i po rozsudku a niekedy i dnes držala a podporovala tohoto
vlastizradcu. Mohla to robiť nie preto, že na Slovensku
bol prísny klímovsko-slavíčkovský
policajný režim, ale preto, že tento režim
nebol prísny a že sa zneužívala priamo
demokracia a že strana sama v tej dobe bola vo vláde.
Ja by som pánu posl. Sidorovi nedoprial, aby v tomto
postoji a v tomto samom položení a tiež i celá
jeho strana sa octla v niektorom inom štáte a trebárs
i v štáte ním zbožňovanom. Nedoprial
by som mu to preto, lebo osobne mu nič zlého priať
nechcem. Dnes je však isté, že je otázka,
či by vôbec mohol tak hovoriť a či by
sa vôbec mohol v takomto štáte voľne pohybovať.
Sidorovi neide o pravdu, jemu ide o to, aby mohol občas
vzrušiť našu verejnosť, aby mohol priniesť
trpkosť a rozhorčenie medzi Čechov a Slovákov.
Rozdvojovať, znepriateliť, toto je, zdá sa, myšlienkou
Sidorovou.
Nielen ja a ostatní koaliční poslanci, ale
i statoční a roduverní poslanci ľudovej
strany, nie menej i sám Sidor je presvedčený
o tom, že takéto počínanie je na škodu
nielen štátu, ale je i na škodu samého
slovenského národa. Prečo to tedy Sidor
robí? Na toto od neho správnu odpoveď nedostaneme.
Ale kto uvažuje a rozmýšľa, ten si to domysleť
môže. Spomínať zkreslene a v mnohom nepravdive
veci poprevratové tomuto úkolu Sidorovmu
nasvedčujú. Žiaden prevrat, žiadna revolúcia
na svete nebola prevedená bez určitých výstrelkov
revolučných. My sme pomerne prežili túto
zmenu ľahko a bez vážnejších otrasov;
a tu sa vyskytuje otázka, čo tomu bolo na príčine.
Jedna z príčin bol náš zahraničný
odboj, druhá príčina bola pripravený
domáci odboj v historických zemiach. Na Slovensku
to bolo však ináč. Tam prípravu robilo
len niekoľko ľudí a okrem opory v uvedomelom
ľude slovenskom nemali opory nikde. Úrady, školy,
okrem niekoľko cirkevných, boly úplne v rukách
ľudí oddaných myšlienke maďarskej,
takže keď přišiel prevrat, nebolo úradníkov,
nebolo odborníkov. Veľká časť utiekla
do Maďarska, niektorí nechceli složiť prísahu
novému štátu, niektorí zase složili
prísahu štátu a títo, ktorí složili
prísahu, zostali tu bez rozdielu politického alebo
národnostného vyznania.
A keď už posl. Sidor prejavuje nespokojnosť
s prílivom českých úradníkov
na Slovensko počas prevratu, mal by nám zároveň
povedať, kým by bol zaplňoval uprázdnené
miesta v úradoch, na školách a hlavne na školách
stredných. Či by mu bolo bývalo milšie,
aby ďalej ostal ten stav tak ako za Maďarska? Či
títo na Slovensko došlí ľudia neprispeli
v mnohom ohľade k tomu, že prevrat bol pomerne tak hladký?
Či títo ľudia nebudovali od základu
naše úrady, školy, železnice, pošty
atď.? Či títo, v tak ťažkých
chvíľach obeti prinášajúci českí
ľudia majú byť takto odmeňovaní
a znevažovaní? Či sa p. Sidorovi nepohne
svedomie ani teraz, keď potrebujeme naprostú svornosť
a jednotu? Sidor prináša miesto vďaky
nenávisť a zlobu a túto nenávisť
bez studu i v svojom včerajšom prejave náležite
uplatnil, keď uvádza, že pod ochranou vojska
nehodní synovia českého národa stvárali
orgie na Slovensku. To je výrok, ktorý je nedôstojný
človeka-inteligenta a nedôstojný človeka
vôbec.
Ja sa pýtam: Nuž, či boli všetci nehodní?
Podľa slov Sidorových možno to len tak
posudzovať. Netajme sa tým, a toho sú si vedomí
i v historických zemiach, že prišli na Slovensko
i ľudia, ktorí sa neosvedčili a ktorí
českému národu i ostudu spôsobili.
Ale týchto bolo pomerne málo a omluviteľné
je to hlavne tým, že následkom veľkej
potreby na Slovensku nebolo možno robiť nejaký
veľký výber. Revolúcia prináša
i stinné stránky jej prevedenia, ale tieto v našom
prípade nie sú také, aby sa za 20 rokov na
ne zabudnúť nemohlo. K vôli niekoľko pomýlených
ľudí má byť i tvorčia práca
veľmi mnoho dobrých českých ľudí
znevažovaná? Bol by to veľký nevďak
slovenského národa, ktorý by mohol mať
i nezdravé následky. A keď Sidor tento
nevďak prejavoval z parlamentnej tribúny, robil to
za svoju osobu a prípadne niekoľkých svojich
bližších, ale nemal oprávnenie hovoriť
v mene celého slovenského národa. Som presvedčený
o tom, že s prejavom Sidora nesúhlasí
veľká väčšina slovenského
národa, ba že nesúhlasí ani zdravo smýšľajúca
značná čiastka privržencov slovenskej
ľudovej strany Hlinkovej.
Ohradzujeme sa čo najrozhodnejšie proti tej mylnej
domnienke niektorých členov slovenskej ľudovej
strany Hlinkovej, ako by v mene slovenského národa
mala oprávnenie hovoriť len slovenská ľudová
strana Hlinkova. Považujeme toto za naivnú
nafúkanosť a rozpínavosť.
Posl. Sidor podopiera svoju tézu niekoľkými
prejavmi zahraničných Slovákov a Čechov
a odvoláva sa i na náš časopis legionársky
"Slovenské hlasy" z Ruska. Nevidím nič
takého v týchto prejavoch, čo by sa protivilo
počínaniu terajšej vlády voči
Slovensku. Nemožno však takéto prejavy brať
za záväzky pre národ, ktorý si o svojej
forme vládnutia rozhodol doma sám. Ale pánu
Sidorovi by malo byť poučením, že
ani Markovič, ani Jesenský, ani Hurban, na
ktorých sa odvolával, nesdieľajú politiku
slovenskej ľudovej strany, ba môžeme povedať,
že všetci vedúci Slováci zahraničného
odboja politiku hlásanú Sidorom odsudzujú.
A keď sa Sidor takto často odvoláva
na náš zahraničný odboj, nech tiež
posúdi nestranne, ako sa tento odboj ťažko rodil
hlavne medzi zajatými Slovákmi v Rusku. O tom by
mohol Sidorovi hodne povedať jeho klubový kolega
Schwarz, veď skúsil to sám osobne.
Neslýchane klamný je názor, alebo skorej
domnienka Sidorova, akoby idea autonomie Slovenska bola
spojila Slovákov a Čechov a idea táto vytvorila
Československú republiku. Československú
republiku stvorila idea československá. (Tak
jest! - Potlesk.) A jedine táto idea udrží
tento štát v budúcnosti a kto zabije túto
ideu, zabije aj štát. (Potlesk.) My, ktorí
sme brali účasť na zahraničnom odboji,
môžeme hlásať len túto ideu a presvedčení
sme, že tejto idey sa pridŕža aj veľká
väčšina slovenského národa. Ja
považujem jednotu československej štátnosti,
pri ponechaní svojráznosti oboch štátnych
jazykov, za neodlučiteľnú súčiastku
Československej republiky, a kto proti tejto jednote pracuje,
bojuje, podlamuje súčasne základy nášho
štátu, našej Československej republiky.
(Potlesk.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
K tejto kultúrnej a sociálnej časti podrobnej
rozpravy o štátnom rozpočte a finančnom
zákone nie je už nikto prihlásený, rozprava
o tejto časti je skončená.
Pristúpime tedy ku tretej časti podrobnej rozpravy,
to je k časti hospodárskej, dopravnej
a finančnej, v ktorej sú obsažené:
Zo skupiny I. riadneho rozpočtu: kap. 11. Ministerstvo
zemedeľstva, kap. 12. Ministerstvo priemyslu, obchodu a živností,
kap. 13. Ministerstvo verejných prác, kap. 14. Ministerstvo
pošt a telegrafov, kap. 15. Ministerstvo železníc,
kap. 19. Mlnisterstvo financií, kap. 20. Všeobecná
pokladničná správa, kap. 21. Najvyšší
účetný kontrolný úrad. Skupina
II. Správa štátnych podnikov, skupina III.
Podiely na štátnych daniach, dávkach a poplatkoch,
skupina IV. Správa štátneho dlhu. Z mimoriadneho
rozpočtu oddiel 1. Investičné náklady
štátnych podnikov. Finančný zákon.
K tejto časti rozpravy sú prihlásení
rečníci: na strane "proti" pp.
posl. inž. Richter, Zvoníček,
Kut, dr Branžovský, Kundt; na
strane "pro" pp. posl. Stanislav, Hrubý,
Ešner, Otáhal, Pelíšek,
Al. Langer, Jaksch, dr Markovič.
Dávam slovo prvému prihlásenému rečníkovi
na strane "proti", p. posl. inž. Richterovi.
Posl. inž. Richter (německy): Pánové!
Podle pojmu loyality v této zemi nelze pochybovati, že
je nejloyálnějším ten, kdo mlčí
ke kapitole o státním finančním hospodářství,
pokud se nerozhodne, že bude vše líčiti
v nejrůžovějších barvách
jako oficielní řečníci. K tomu se
bohužel nemůžeme odhodlati, protože jsme
až příliš znatelně na své
vlastní kůži zakusili, že hospodářská
a politická situace se nemůže zlepšiti
konciliantními řečnickými obraty ani
nezávaznými resolucemi, nýbrž jen a
jedině činy. Naopak považujeme za svou povinnost
líčiti věci tak, jak jsou, při čemž
voláme k odpovědnosti vládu za to, co dělá,
nebo za to, co opominula činiti. Nejsme proto "nahoře"
příliš oblíbeni, protože jsme bohužel
až příliš dobře s to dokázati,
co vše vláda opominula učiniti a čeho
měla z toho, co učinila, raději zanechati.
Kdyby však ve sboru ministrů kladli větší
důraz na budoucnost státu než na pohodlnost
politiky "kdyby" a na pohodlnost politiky klamného
zdání, musili by se rozhodnouti pro zásadní
změnu zahraniční, vnitřní a
hospodářské politiky.
Sudetskoněmecká strana již odedávna
poukazovala na to, že se na státní hospodářství
pohlíží jako na hospodářství
klamného zdání. Ve všech rozpočtových
debatách jsme konstatovali, že státní
hospodářství není v žádném
poměru k blahobytu obyvatelstva a jeho poplatnosti. Bylo-li
již před tím státní hospodářství
takové, že je bylo lze předimensováním
veřejné správy, nerentabilností státních
podniků a obchodními ztrátami způsobenými
zahraniční politikou přirovnati k hospodářství
lehkomyslného obchodníka, vypadají nově
zamýšlené výdaje a daně přímo
tak, jako byste chtěli přinutiti obyvatelstvo, aby
se trvale vzdalo zvýšení své životní
úrovně. Namítnete mi tu snad, že nově
uložené daně nejsou nikterak trvalé,
nýbrž že mají býti časově
omezeny. Na to však mohu odpověděti, že
mnohé daně, které platí již po
léta, kdysi při jejich zavádění
se označovaly jako přechodné. Připomínám
jen obratovou daň, která je dnes páteří
daňového hospodářství, zatím
co byla dříve označována jako daň
přechodná, dále krisovou daň, která
také ještě dnes zůstává
v platnosti, ačkoliv v příštím
roce má býti kromě krisové daně
zavedena také daň konjunkturální.
Béřete-li vy na české straně
tento vývoj prostě fatalisticky jako nezměnitelný
osud a vzdáváte-li se při tom zvýšení
úrovně vašeho národa, bylo by to vaší
věcí, kdyby také osud naší národnostní
skupiny nebyl vázán na osud váš. Nejsme
přesvědčeni, že vše musilo takto
přijíti, a nejsme také přesvědčeni,
že zchudnutí, vzdání se sociálního
a kulturního blahobytu je jedinou možnou cenou, jíž
může býti vykoupeno udržení státní
svrchovanosti. Domníváme se naopak, že byste
se ještě dnes mohli zbaviti veliké části
hospodářských a skoro všech politických
starostí. kdybyste se rozhodli zaujmouti vůči
zahraničním a domácím Němcům
jiné stanovisko. (Souhlas poslanců sudetskoněmecké
strany.)
Není mým úkolem dále se zde podrobně
zabývati tímto myšlenkovým pochodem;
není toho také třeba, protože to již
přede mnou učinili moji kamarádi v rozpočtové
debatě. Nic nedokazuje lépe, že příčina
katastrofální situace státních financí
a zvláště vysokého zadlužení
tkví v poslední řadě v politických
důvodech, než skutečnost, která se konstatovala
i oficielně,-že rozpočet na rok 1938 je ve
znamení zbrojení. Jen na stanovená vydání
na zbrojení se určuje 4.500 milionů Kč.
Srovnáme-li tuto číslici, aniž bychom
ji zvětšovali o milionové částky
určené pro nepřímé zbrojení,
jako na strategické silnice, dráhy, mosty atd. v
jiných oborech, se státní účetní
uzávěrkou za rok 1936, dospějeme k příznačné
skutečnosti, že výnos všech daní
a cel za rok 1936 by právě stačil ke krytí
preliminovaných výdajů na zbrojení
na rok 1938. To se nám zdá býti pro zjištění
příčin finanční situace dostatečným.
při čemž chceme s klidem přehlédnouti,
že ministerstvo nár. obrany zase pravděpodobně
v příštím roce nevystačí
s prostředky stanovenými v rozpočtu, jako
až dosud i v tomto roce nevystačilo.
Ve finančním zákoně pro příští
rok se zmocňuje ministr financí, aby úvěrními
operacemi opatřil částky, které vydalo
ministerstvo nar. obrany v běžném roce, aniž
mělo pro to úhradu ve státním rozpočtu.
Ministerstvo nár. obrany překročuje tudíž
opět v běžném roce 1937 rozpočet
a v příštím roce se jistě zase
tak stane. Pan ministr financí může však
asi jen na základě zmocnění prohlásiti,
že účetní uzávěrka za
rok 1937 nesmí vykazovati žádný schodek.
Tato zahalovací metoda nezmění však
nic na skutečnosti, že zde skutečně
bude schodek.