První složka, branná průprava s mravní
a naukovou výchovou, od 6 do 14 let poskytuje se v rámci
škol národních. To ovšem neznamená,
že ustává po skončeném 14. roku,
jenže pak k ní přistupuje od 14. roku věku
až do 1. září tohoto roku, v němž
mladík nebo děvče dosáhne 17 let,
výcvik v pomocných a ochranných službách.
Rozumí se tím zejména výcvik v civilní
protiletecké obraně, výchova zdravotnická,
ošetřovatelská a různé jiné
služby, které by se dály a mohly uplatniti
v případě válečného
konfliktu mezi civilním obyvatelstvem, aby každý,
kdo bude ušetřen války na frontě, ale
bude vydán účinkům války vzduchové
v zázemí, věděl si pomoci v jakékoli
situaci a byl na všecko náležitě připraven
a o všem náležitě poučen.
Prvním zářím roku, ve kterém
dovrší mladík 17. rok věku, nastupuje
povinnost branného výcviku. Branný výcvik
bude v celém rozsahu záležitostí vojenské
správy. A to je jediné možné řešení,
kterého zde mohlo býti použito. V době
branného výcviku, který trvá až
do nastoupení presenční vojenské služby,
po př. nebyl-li mladík odveden, až do vyřknutí
toho osudného "neschopen", musí každý
mladý muž získati a přinésti
si na vojnu všecko, aby již nebyl rekrutem, nýbrž
aby byl do značné míry po stránce
tělesné připraveným a schopným
vojákem, aby byl seznámen se zbraní, se kterou
bude zacházet, aby byl vycvičen v základech
střelby, v poznávání terénu
a prostě se vším, co souvisí s vojenskou
průpravou.
Orgány branné výchovy. Páteří
celé organisace branné výchovy budou samozřejmě
vojáci. Ústředí branné výchovy
bude v ministerstvu nár. obrany. Budou tu sborové
orgány branné výchovy a vedle nich budou
okresní orgány branné výchovy. Budou
to vesměs aktivní důstojníci, kteří
dovedou plniti se zdarem úkoly tak těžké,
jakou bude branná výchova.
Vedle toho budou tu ovšem orgány neméně
důležité, řekl bych orgány více
rázu civilního. Na takový ústřední
orgán přemění se několik let
již existující ústředí
tělovýchovných spolků a organisací,
které právě s počátku vedly
přípravy k vydání a uskutečnění
tohoto velkého díla. Bude tedy zřízen
ústřední sbor branné výchovy.
Vedle něho budou zemské a okresní výbory
brannosti. O jejich složení najdete všecky podrobnosti
v zákoně samém. Bude to, řekl bych,
taková civilní složka vydatně spolupůsobící
a zasahující do celého průběhu
branné výchovy.
Konečně po stránce osvětové,
po stránce mravní přípravy, mravní
výchovy a naukové výchovy, na kterou klademe
nemenší důraz než na tělesnou průpravu,
na branném výcviku budou fungovati rozšířené
dnešní osvětové sbory okresní,
zemské a pak ústředí osvětové,
které je v ministerstvu školství a národní
osvěty.
Jak už jsem naznačil, bude branná výchova
prováděna jednak ve škole, jednak mimo školu.
Ve školách bude podléhati ministerstvu školství
a nár. osvěty, které bude tuto výchovu
prováděti v dohodě s ministerstvem nár.
obrany, jež si musí ovšem vždycky zachovati
určitý vliv na provádění branné
výchovy ve školství. Mimo školu bude branná
výchova prováděna především
v tělocvičných spolcích a organisacích,
kterým bude propůjčeno právo účasti
na provádění branné výchovy.
Budou to organisace, které mají celostátní
střediska, a jejich jednotlivým jednotám,
jednotlivým spolkům, které prokáží
spolehlivost k tomu, bude propůjčen značný
díl účasti na práci v branné
výchově. Za druhé budou to střediska
branné výchovy, která se zřídí
po celé republice tak, aby veškerá mládež,
jež nebude v tělovýchovných organisacích
a nebude se zúčastňovati branné výchovy
v těchto střediscích, neměla k účasti
na cvičení dále než 4 km. V čele
každého střediska bude státi velitel
střediska, jemuž budou přiděleni cvičitelé.
Předpokládá se, že jak velitel, tak
cvičitelé budou osoby vojenské, důstojníci
a poddůstojníci v záloze, lidé, kteří
dávají záruku nejen po stránce odborné,
nýbrž samozřejmě i po jiných
stránkách, po stránce morální,
po stránce způsobilosti a spolehlivosti státní,
že budou úkol jim svěřený plniti
řádně a dokonale.
Povinnost účastniti se na branné výchově
je stanovena od 6 do 50 let. Po této stránce branný
výbor učinil ve vládním návrhu
změnu v dohodě s vládou a snížil
navrhovanou věkovou hranici ze 60 let na 50 let. Připustil
však, aby na dobu přechodnou, kdy nemáme obyvatelstvo
vycvičené v civilní protiletecké obraně
a kdy v případě nebezpečí právě
starší obyvatelstvo, které už nebude povoláno
k úkonům vojenským, bylo pověřeno
prováděním civilní protiletecké
obrany aby i ve věku od 50 do 60 let bylo povoláno
k výcviku, aspoň k tomu nejnutnějšímu,
aby vědělo při nejmenším, jak
samo sebe chrániti.
Tedy to je celková povinnost od 6 do 50 let. Povinnost
k branné výchově sama trvá vlastně
od 6 do 30 let. U žen rovněž. Od 30 let do 50
let je už pouze povinnost k službám ochranným
a pomocným, hlavně k výcviku při civilní
protiletecké obraně. Povinnost je všeobecná.
Samozřejmě zákon mluví o velké
řadě osvobozovacích důvodů.
Všichni ti, kteří budou vyhovovati podmínkám
zákona, budou od účasti na branné
výchově osvobozeni.
Osnova zákona ovšem mluví také o vyloučení
z branné výchovy, mluví o něm jako
o trestu. Je to samozřejmé. Bude-li tu taková
všeobecná občanská povinnost, čestná
povinnost a někdo z ní bude vyloučen. je
to jistě trest, který bude těžce snášen.
Z účasti na branné výchově
budou vyloučeny především živly
trestané pro určité zločiny, namířené
proti bezpečnosti státu, pro zločiny proti
zákonu na ochranu republiky, proti zákonu o třaskavinách,
proti zákonu o ochraně proti leteckým a jiným
útokům a konečně pro zločiny
proti zákonu na obranu státu. V dalším
průběhu budou také vyloučeni všichni
ti, kteří by svým zdravotním stavem,
jsouce postiženi nakažlivými nemocemi, ohrožovali
zdraví těch, kteří se s nimi branné
výchovy spoluúčastní. Nemohlo býti
ovšem zapomenuto také těch, kteří
by byli mravním nebezpečím pro všechny
zúčastněné na branné výchově;
i ti budou vyloučeni z účasti.
Je samozřejmo, že předepíše-li
se určitá povinnost, stanovená výměrou
hodin, která u mládeže od 17 do 21 let dosahuje
až 90 hodin povinné branné výchovy ročně,
objeví se častokrát důvody a nutnost,
že ten či onen, který je povinen k účasti
na cvičení, nemůže se zúčastniti.
Proto osnova mluví o řadě omluvných
důvodů. Vypočítány jsou opravdu
velmi bohatě a je tedy pamatováno na to, aby ten,
kdo se nemůže opravdu při nejlepší
vůli některé hodiny cvičení
zúčastniti, nebyl za to nějakým způsobem
trestán.
Podle účasti na branné výchově
a podle dosaženého výsledku budou klasifikováni
všichni mladíci a klasifikaci si ponechají
na vojnu, kde podle toho bude rozhodováno, mají-li
býti připuštěni do školy pro poddůstojníky,
případně pro důstojníky v záloze.
Velký úkol při plnění branné
výchovy připadá tělovýchovným
spolkům. Kvitoval to již pan ministr nár. obrany,
že naše velké celostátní tělovýchovné
organisace vykonaly zde velký kus záslužné
práce a z celého toho komplexu velké práce,
kterou bude znamenati provádění zákona
o branné výchově, dostanou tolik, kolik budou
moci a kolik budou chtíti svými vlastními
silami dokonale obstarati. Je to velká pravomoc a velká
důvěra, kterou skládá stát
a vojenská správa v tělovýchovné
organisace, a já jsem přesvědčen.
že to není důvěra neoprávněná
a že všecky tělovýchovné organisace,
kterým bude propůjčeno právo prováděti
brannou výchovu, vynasnaží se ze všech
sil. aby si té důvěry zasloužily a aby
jejich činnost byla taková, jak to předpisuje
zákon o branné výchově a jak toho
potřebuje celý stát, celý národ,
k utvrzení a vybudování své obrany.
Osnova zákona se stará o to, aby bylo umožněno
splniti povinnost k branné výchově i zaměstnancům,
učňům. dělníkům atd.
a aby právě účastí na branné
výchově nebyli nijakým způsobem stíháni,
trestáni nebo poškozováni. Příslušný
paragraf velmi jasně a určitě praví,
že zaměstnancům musí býti k absolvování
takových povinných cvičebních hodin
dána dovolená, a mzda proto zkrácena býti
nesmí.
Velmi správně pojednává osnova zákona
také o léčebné péči.
Jestliže se někomu při vykonávání
povinné branné výchovy přihodí
úraz, onemocní-li v důsledku toho, má
podle zákona nárok, aby s ním bylo nakládáno
tak jako s tím, který při vykonávání
vojenské služby utrpí úraz, stane se
invalidním anebo onemocní.
Značný úkol připadne při provádění
zákona veškeré naší samosprávě.
Slavná sněmovno, já se přiznám,
že výbory zabývaly se hodně obsáhle
touto otázkou a nezapíraly si, že se samosprávě
novým zákonem ukládá nové,
značné a těžké břemeno.
Ovšem není vyhnutí. Snažili jsme se jak
ve výboru branném, tak také ve výboru
kulturním a rozpočtovém, aby zde byly sjednány
předpoklady pro to, aby toto břemeno, které
se novým zákonem samosprávě dává
a které přijati samospráva musí, bylo
nějakým způsobem vládou určitými
vládními opatřeními aspoň zmenšeno
a učiněno únosným. (Předsednictví
převzal místopředseda dr Markovič.)
Osnova zákona velmi jasně mluví také
o zneužívání pravomoci všech těch,
kteří jsou pověřeni vedením
branné výchovy. Správně vychází
s toho stanoviska, že branná výchova je instrument
státní, že se jí musí podrobiti
veškeré obyvatelstvo bez rozdílu náboženského,
politického a národního přesvědčení
a že tudíž ve všech těchto stránkách
musí býti všichni ti, kteří se
branné výchově podrobují, šetřeni
ve svých citech ať již náboženských,
ať politických, ať národnostních.
Jinými slovy, branná výchova musí
směřovati co možná nejvíce k
nestrannosti a snášelivosti, společnému
snášení tíže dne a horka, ke kamarádství
a družnosti, a musí se úzkostlivě vyhnouti
všemu tomu, co by právě tyto účely
branné výchovy mařilo, oddalovalo a rušilo.
Tím by ovšem bylo stranické vystupování,
urážky té které národnosti, toho
kterého politického, státu oddaného
směru, kritika různých přesvědčení
atd.
Slavná sněmovno, při končení
svého referátu musím se aspoň letmo
zmíniti ještě o jedné věci. Tak
častokrát už bylo mluveno o tom, že ti,
kteří sloužili státu jako vojáci,
mají také určitá práva a mají
právo požadovati, aby některé jejich
oprávněné postuláty byly splněny.
Mám zde na zřeteli právě hodnocení
vojenské služby presenční. Před
více než dvěma lety přijala slavná
sněmovna zákon o započítání
vojenské služby presenční. Do dnešního
dne zákon proveden není. Do dnešního
dne čekají na sjednání spravedlnosti
všichni ti, kteří viděli v zákoně
konečně udělení toho, co jim patří.
Čekají trpělivě, ale trpělivost
přece jenom má své meze u každého
člověka.
Jestliže dnes přicházíme s osnovou zákona
o zavedení branné výchovy, jestliže
dnes budeme požadovati, aby tito lidé, kterým
se nedostalo spravedlnosti, kterým vojenská služba
presenční je přičítána
k tíži, pro které je trestem, byli přibráni,
byli komandováni jako velitelé středisek,
jako cvičitelé, jako ti, kteří budou
míti celou brannou výchovu veškerého
našeho dorostu v rukou, a jestliže budeme od nich chtíti,
aby svou povinnost konali radostně, obětavě,
s nadšením, pak myslím, že bychom žádali
příliš mnoho. Člověk zatrpklý
není schopen nadšení. Člověk
zklamaný nemá tak velkou chuť k obětavosti.
Chceme-li, aby se branná výchova neminula cíle,
chceme-li, aby byla prováděna tak, jak toho stát
a národ potřebuje, chceme-li, aby byl splněn
účel, který si zákon vytýká,
pak je nezbytně nutno, aby vojenská služba
presenční byla hodnocena v plném rozsahu,
nejen jak to dává zákon o započítávání
presenční služby, ale i těm kategoriím
státních, veřejných i soukromých
zaměstnanců, kteří se doposud marně
dovolávají práva a spravedlnosti.
Ještě jedno bych uvedl. Při provádění
branné výchovy ve školách budou co nejvíce
přitaženi k odpovědnosti profesoři tělocviku.
I od nich se bude žádat, aby do poslední litery
splnili svoji povinnost. Jak chcete od nich žádati
rovněž nadšení a obětavost, když
hodina tělocviku dodnes je hodnocena v poměru k
jiným vyučovacím hodinám výměrou
pouze 0.84 hodiny. Učí-li profesor hodinu, nepočítá
se mu hodina, učí-li 10 hodin, počítá
se mu pouze 8 1/2 hodiny. Je to disparita, která-aspoň
v tomto případě musí býti dokonale
uvážena, a já bych velmi důrazně
s tohoto místa žádal, aby školská
správa všimla si tohoto nařízení
a provedla nápravu, zhodnotila profesorům jejich
vyučování, které bude přijetím
tohoto zákona neobyčejně ztíženo,
tak aby neměli při výkonu své těžké
povinnosti vědomí, že jsou méně
cenní než všichni ostatní jejich kolegové.
Je potřebí dáti průchod právu
a spravedlnosti a v tomto státě, který má
heslem "pravda vítězí", nemůže
býti pochybnosti o tom, že aspoň při
této příležitosti, když to bude
připomenuto jistě vedle mne řadou jiných
řečníků, bude to vzato na vědomí
a pravdě a spravedlnosti bude dán průchod.
Slavná sněmovno, končím svůj
referát. Branný výbor zabýval se velmi
obšírně v řadě schůzí
předloženým vládním návrhem.
Celkem mohu říci, že nebylo nikoho, kdo by
se proti tomuto zákonu samému jako takovému,
proti jeho účelu a plnění vyslovil,
a to bez rozdílu národnosti. Kvituji, že to
byli i komunisté, kteří hlasovali pro řadu
ustanovení tohoto zákona, a že to byli i mluvčí
strany sudetských Němců, kteří
neváhali přiznat, že stát tohoto zákona
potřebuje a že oni tu potřebu státní
uznávají; ovšem nevyvodili z toho důsledek,
aby také pro tuto samozřejmou potřebu tohoto
státu, který je i jejich státem, hlasovali.
(Posl. dr Peters: To záleží na vás!)
Bohužel dnes již to na nás nezáleží,
myslím, že dnes již to záleží
pouze na vás, abyste změnili stanovisko projevené
ve výborech, šli do sebe a manifestovali společně
s námi jednomyslným přijetím zákona
o branné výchově. (Posl. dr Peters: Já
odůvodním, proč ne!) Prosím.
Tím, myslím, je dostatečně prokázáno,
že dílo, které touto osnovou zákona
je vám dáno k posouzení a k přijetí,
je dílem neobyčejného dosahu, neobyčejné
důležitosti, a jako takové se musí s
naprostou vážností posuzovat. Potřebujeme
po této stránce vykonati mnoho a jest potřebí,
aby to, co bude konáno, bylo vykonáno svorně,
jednomyslně a řekl bych zrovna manifestačně
tak, jak tato slavná sněmovna již tolikráte
se přímo manifestačně vyslovila pro
přijetí řady jiných opatření,
směřujících k zabezpečení
budoucnosti tohoto našeho státu.
Slavná sněmovno, jménem branného výboru,
který projednal důkladně celou osnovu, doporučuji
vám, abyste předloženou osnovu zákona
o branné výchově podrobili zkoumání
a přijali ji v tom znění, jak se na něm
usnesl výbor branný. Vykonáte tím
svoji povinnost, povinnost, kterou je zavázán každý
z nás nejen vůči těm, kteří
stát budovali, nýbrž i vůči všem
těm, kteří přijdou po nás a
budou po nás právem žádati účty
z toho, co jsme vykonali k zabezpečení tohoto státu,
který je stejně náš jako jejich. Nezapomínejme
při tom nikterak na to, že oběti, které
se zde ukládají, jsou nepatrné vůči
velikosti obětí, které bychom musili všichni
přinésti, kdyby nás osud zastihl v okamžiku,
kdy nebudeme dostatečně připraveni brániti
sebe, brániti svých drahých, brániti
své samostatnosti, brániti demokracie, brániti
celého svého státu. Chceme býti dokonale
připraveni. Vykonejme tedy všechno, aby ti, kteří
přijdou po nás, mohli naše odhodlání
a naši snahu posouditi jedině slovy: Vykonali jste
všecko, čeho bylo v zájmu státu a v
zájmu národa potřebí! (Potlesk.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dávám slovo zpravodajcovi kultúrneho
výboru, pánu posl. Jašovi.
Zpravodaj posl. Jaša: Slavná sněmovno!
Kulturní výbor posl. sněmovny projednal vládní
návrh zákona o branné výchově.
Návrh ukládá značné a nové
povinnosti nejen škole, školní mládeži
a učitelstvu, nýbrž skoro všemu občanstvu
bez rozdílu pohlaví. Škola a učitelstvo
budou při branné výchově velmi platným
a nepostradatelným součinitelem.
Podle vládního návrhu zákona o branné
výchově je vlastně škola v podstatě
základem, na němž branná výchova
bude vybudována. Branná výchova zavádí
se na nejnižším stupni vyučovacím
povinně pro všechnu mládež od 6 do 14
let věku. Teprve potom rozbíhá se jednak
do škol středních, odborných a zemědělských,
jednak do tělovýchovných spolků a
do t. zv. výcvikových středisek. Základy
průpravy mravní, naukové a tělesné
položí škola obecná a měšťanská,
školy vyšší rozšíří
pak brannou výchovu o složky další.
Jde tedy o návrh zákona neobyčejného
významu, jenž zasáhne pronikavě do školské
výchovné a vyučovací práce,
důležitosti asi takové, jako byl malý
školský zákon nebo zákon o obvodových
školách měšťanských. Bylo
proto úkolem kulturního výboru návrh
zákona velmi bedlivě prozkoumati a ve své
působnosti učiniti taková usnesení
a návrhy, aby branná výchova splnila dokonale
svůj úkol a zařadila se do školní
práce a organisace bez obtíží, hladce
a rychle, a aby nevyvolala na školách zmatek a v rodinách
obavy před dalším zatížením
žactva a studujících.
Zákonem o branné výchově zavádí
se povinná účast na přípravě
k obraně státu, a to téměř
pro všechno obyvatelstvo. Je zajisté nejvýše
potřebné, aby v rozhodující chvíli
každý muž i žena věděl, co
má podniknouti, kam se má postavit a jaký
úkol plnit. Pouhé nadšení samo nepostačí.
Je potřebí často tvrdé, nepoddajné
vůle a odhodlání se bránit, a ovšem
také dobrých znalostí, jež může
poskytnout jen dobrý výcvik. Pevná vůle,
odvaha, odhodlání a dobrý výcvik musí
podporovat pušku vojákovu. Jakýkoli útok
na Československo nesmí býti pro nikoho laciným
dobrodružstvím. Náš stát pro nikoho
nesmí býti snadnou kořistí. Vojáky
nezpůsobilé, nevycvičené a občanstvo
neorganisované nebo poplašené vésti
do války je velmi nebezpečné a mohlo by to
skončit i katastrofou. Je proto nutné využíti
času i příležitosti k řádné
vojenské i psychologické přípravě.
V tom ohledu nám poskytla světová válka
velmi mnoho cenných zkušeností a příkladů.
Nová situace a nová doba žádá
od občana, aby v každé nebezpečné
chvíli dovedl se samostatně orientovat, a od vojáka,
aby v každé bitevní situaci věděl
si rady.
Možno říci, že politické předpoklady
pro organisování brannosti v našem státě
jsou v dané chvíli neobyčejně příznivé.
Jak nacionalismus, tak socialismus, agrarismus i katolicismus
jsou v československé demokracii na jedné
společné aktivní i obranné linii,
pokud se týče zájmů a bezpečnosti
státu. Veřejné mínění
všech stavů i politických stran v Československu
je úplně zajedno v tom, že svou svobodu si
musíme udržet a uhájit. V tom ohledu nás
každá rozhodující chvíle najde
sjednoceny, nebude žádné pravice a levice.
Československá demokracie sloučila pro obranu
státu všechny vrstvy i stavy, a v tom tkví
právě její velká síla a velká
přednost před soustavami a režimy jinými.
Je pouze třeba dát tomuto veřejnému
mínění organisovanou formu a metodu, zkrátka
dokonale se připravit. Náš lid je soudný
a je ochoten přinést všechny nutné oběti,
aby zabránil neštěstí a zkáze
a tím dalším obětem, snad ještě
větším. Budeme velmi šťastni, když
za tuto míru obětí, jež našemu
občanstvu ukládáme, zajistíme našemu
lidu a státu trvalý mír.
Všechno úsilí naší zahraniční
politiky, opírající se o spojenecké
smlouvy, o Společnost národů a hledající
přátelské styky se všemi sousedy, směřovalo
vždy k tomu cíli, aby státu a jeho obyvatelstvu
zajistilo mír. Budujeme armádu a organisujeme brannou
výchovu za týmž mírovým cílem.
Zkušenosti z nedávné doby nás učí,
že je to právě slabost a bezbrannost, která
za současné politické morálky v Evropě
láká silné, dynamické a ozbrojené
státy k násilnému útoku, přepadu
a znásilnění. Francouzský státník
Briand s oblibou říkal, že mír je milenka
velmi drahá. Ano, mír se vykupuje obětmi
a často i těžkými povinnostmi. Nebude
míru bez úsilí o mír, bez obětí,
poněvadž bez úsilí, bez obětí
a bez práce není vůbec pokroku ani života.