Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen p. posl. dr Fencik.
Dávám mu slovo.
Posl. dr Fencik (rusky): Slavná sněmovno!
Mluvím-li o autonomii Podkarpatské Rusi, nemám
v úmyslu zabývati se otázkou menšin
v Československé republice vůbec. Nevyjádřím
se o přáních Němců a Maďarů
stran jejich národní autonomie v mezích Československa.
Nedotknu se otázky, je-li možné či nemožné
uskutečniti jejich přání, a nezmíním
se ani vůbec o kantonální soustavě
národů obývajících Československou
republiku. Nebudu analysovati ani otázku slovenskou, otázku
slovenské autonomie, nezmíním se o pittsburské
dohodě, o slibech prof. T. G. Masaryka a o zvláštní
ústavě Slovenska. Dělám to vědomě:
Postavení všech národů je ustáleno
v ústavě Československé republiky,
která se zvláštní jasností, určitostí,
úplností a rozhodností mluví o samosprávě
karpatoruského národa na území Československé
republiky.
Karpatoruský národ není menšinový.
Některá nařízení se pokoušejí
považovati jej za privilegovaný menšinový
národ. Ale není potřebí příti
se s tímto zřejmým klamem, neboť práva
a postavení karpatoruského lidu v Československé
republice jsou formulována a ustálena mezinárodními
smlouvami a jejich formulace byla úplně přijata
a pojata do ústavy naší republiky.
Zde ve sněmovně menšinové národy
Československé republiky žádají
pro sebe kladného zákona, což bylo vysloveno
v řečích poslanců Sidora, Esterházyho,
Wolfa a Henleinových poslanců. Tím
spíše my, karpatští Rusové, jejichž
autonomní práva jsou ustálena zákonem,
žádáme jasného stylisování
záruky práv nám patřících.
Tato formulace není náhodou, ani demagogií,
ani deus ex machina. Jest odůvodněna a diktována
dějinami. Většina nezná dějin
karpatoruského lidu, nepřeje si je znáti,
s nimi počítati a následkem své nevědomosti
s nevážností pohlíží na
karpatoruský lid a jeho práva, deptajíc tím
mezinárodní smlouvy a ústavu Československé
republiky.
Karpatoruský lid na Podkarpatské Rusi jest tak dalece
domorodý jako český národ v historických
zemích. Byl-li praotcem českého národa
Čech, Moravanů Mojmír a Slováků
sv. Pribina, i karpatoruský národ má rovnocenného
s nimi knížete Laborce. Nebudu se zabývati
teorií osídlení Karpat karpatoruským
lidem. Tím se velice a podrobně zabývali
i němečtí a maďarští učenci,
ale nejlépe ze všech to vystihl český
historik Karel Jiří. V původních latinských
listinách ze XIII. století se praví: "hic
igitur Arpád cum gente sua ruthenorum Alpes convenit"
a "et in fluvium Ung fixit primus sua castra".
Dále syn prvního maďarského krále
sv. Štěpána, sv. Emerich, jmenuje se ve všech
současných letopisech "Dux ruissorum".
V zákonech krále Kolomana se mluví již
o výsadách karpatských Rusů: "sicut
sclavi ad hospites."
Když se králové z rodu Arpádovců
domáhají titulu "rex Galiciae", dovolávají
se karpatských Rusů, což poznáváme
z berehovské smlouvy krále Ondřeje II. Musíme
pamatovati, že Podkarpatská Rus od dob Korjatoviče
má úřední jméno "ruská
krajina". Nesmíme zapomínati, že po bitvě
u Moháče (r. 1526) patřila Podkarpatská
Rus k Sedmihradsku a v dobách Rákóczyho II.
jako "gens fidelissima mea ruthenica" bojuje o národní
svobodu a autonomii právě tak jako český
národ za třicetileté války. Na základě
těchto dějinných skutečností
bylo odevzdáno dne 26. října 1919 ve Filadelfii
prof. T. G. Masarykovi memorandum o dobrovolném
připojení Podkarpatské Rusi k Československu,
a první kongres podkarpatských Rusů v Americe,
jednající o samostatnosti Podkarpatské Rusi,
konal se ještě dne 23. července 1918.
Memorandum, tento první dokument připojení
karpatských Rusů k Československu, jasně
praví: Ruský národ v Uhrách byl od
počátku spojen v knížectví pod
jménem Ducatus Russorum a jako takový měl
samosprávu, autonomii . . . že kromě knížat
jmenovaných králem měli Rusové v Uhrách
své zvláštní úředníky,
jako na př. každoročně volená
knížata (judices), krajské atd. Ruský
národ v Uhrách po dlouhá staletí užíval
v trestních věcech knížecího
soudnictví a v jiných věcech se řídil
výlučně rozhodováním svých
ruských úředníků, nejsa nucen
obraceti se ke královskému trůnu, aby uchránil
své zvykové výsady. Královské
listiny, a to: listina Alžběty z roku 1378, druhá
listina Alžběty, matky krále Matyáše
Korvína z r. 1466, listina Jana Hunyadyho z r. 1506, listina
královny Marie z r. 1523, listina Jana Zápolyho
z r. 1562, listina krále Maxmiliána z r. 1572, listina
Jiřího Rákóczyho z r. 1648 a jiné
jasně ukazují, že Rusíni v Uhrách
"od nepamětných již časů"
měli svá práva, výsady a autonomii.
A nejen autonomii měli naši předkové
v Uhrách, nýbrž tvořili i zvláštní
politický spolek, což dokazuje listina Ferdinandova
z r. 1552, ve které píše: "Ferdinandus
- fidelibus - Universitati populorum Ruthenorum salutem."
Kromě královských listin jest velmi mnoho
státních zákonů v Uhrách, z
nichž je zřejmo, že Rusíni v Uhrách
měli až do XVI. až XVII. století svou
autonomii, a jak píše Adolf Dobrianskij, tyto zákony
dokazují, že Rusíni v Uhrách měli
zvláštní privilegované postavení,
t. j. autonomii ve věcech politických a soudních,
a to podle 800letého zvyku, rozličných osvobozujících
dopisů, listin a státních zákonů.
Ale tuto autonomii, tuto samosprávu, která se začínala
ještě v dobách uherského krále
Štěpána I., a kterou měli naši
předkové v dobách uherských králů
z tak zvaného rodu Arpádovců, naši předkové
částečně ztratili, ale většinou
jim byla násilím odňata.
Ruský národ v Uhrách jsa pronásledován
maďarskou vládou vždy očekával
pomoci a osvobození od Ruska a to proto, že se karpatoruský
národ v Uhrách ve smyslu národním
a kulturním považoval za člena velké
ruské rodiny. Když se o tom přesvědčila
maďarská vláda, začala násilně
odnárodňovati, denacionalisovati náš
ruský národ. Dnes je v Uhrách ruskému
národu zakázáno zváti se ruským.
A tak náš ruský národ v Uhrách
byl zbaven svých tisíciletých politických
a národních práv a výsad, oloupen
o svůj nejdražší poklad, ruský
jazyk a ruské písmo, zbaven svobody svědomí,
svobodného vyznání náboženského
přesvědčení, oloupen o půdu
a bohatství té země, která byla skropena
ruskou krví a kterou zúrodnila ruská krev.
Z uvedených odstavců je zřejmo, že požadavek
autonomie je odůvodněn historicky i právnicky,
že tyto důvody přijaly spojené mocnosti
a na jejich základě mezinárodní smlouvy
obdařily karpatoruský lid autonomií. Ten,
kdo v této době maří autonomii karpatoruského
národa, staví se na jedinou úroveň
s vládou Habsburků, která odňala práva
karpatoruskému národu. Zločin osob překážejících
autonomii jest tím větší, že nyní
žijeme ve slovanské republice, tehdy však to
byla vláda Slovanstvu cizí. Osoby mařící
autonomii se prohřešují proti historické
pravdě, ale dějiny hříchy nezapomínají
a za hříchy trestají, jak to vidíme
na příkladě téhož rakousko-uherského
mocnářství. Pravdu má ministr spravedlnosti
dr Dérer, který vyslovil historicky dokázanou
myšlenku, že národ popírající
svobodu jiného národa sám se odsuzuje k smrti.
Mezi dějinami českého a karpatoruského
národa jest podobnost, o které se nehodlám
šířiti, a těm, kdož o to mají
zájem, radím, aby se seznámili s mou prací
"Čechoslováci a Karpatorusové",
kterou jsem vydal v roce 1929. Zdůrazním jen, že
nynější boj o práva karpatoruského
národa jest opakováním českých
dějin. Otec českého národa, Palacký,
pravil, že v dobách velkého Rakouska my (Češi)
jsme byli nuceni ustoupiti se svých práv. Nezastavím
se u boje mezi mladou a starou generací českého
národa, u založení "Sokola", Národního
divadla, jako reakce proti režimu Pillersdorfa, Lva Thuna,
Bacha, Goluchovského a Schmerlinga. Organisovanost Čechů
donutila Františka Josefa, aby dne 26. září
1870 slíbil, že se dá korunovati na krále
českého. Slibu svého nejen nesplnil, nýbrž
i doba ústupků byla nahrazena dobou Potockého,
Hohenwartha, Auersperga, dobou strašného útisku,
následkem něhož po 8 let vídeňská
říšská rada neviděla mezi poslanci
ani jediného Čecha. V období let 1890-1899
četná nařízení omezila dále
právo občanství českého jazyka.
Velká účast českého národa
na dřívějších jeho dějinách,
opakované boje tohoto národa s nerovným a
urputným protivníkem, prožité trampoty,
odstrkování a ponižování byly
podnětem Karpatorusům v Americe i doma, aby probudily
u nich otázku připojení, pod zárukou,
že bude provedena autonomie a že se budou Čechové
spravedlivě a poctivě chovati k národním
právům karpatoruského národa.
Toto memorandum upřímně a poctivě
praví (čte): "Musíme přiznati
i to, že jsme sami příliš slabí,
než abychom bojovali o politické osvobození
našeho ruského národa, a proto jsme se obrátili
o pomoc k naší milé, příbuzné
rodině, k našim vlastním bratřím
a naším politickým snem bylo úplné
připojení ruského národa k Rusku,
na základě plné autonomie ruského
národa v Uhrách. Ale kolo dějin se zatím
otočilo, náš dřívější
politický sen se nemůže uskutečniti
a proto jsme musili hledati jinou cestu, abychom osvobodili náš
národ od rakousko-uherského jařma. Hledali
jsme a našli jsme východisko, a totéž
zvolili i naši bratří pod rakouským
jařmem, bratři Rusíni z Haliče. Naší
cestou jest spojení celého podkarpatoruského
národa s československým státem. Naším
snem jest, aby naše staroslavná rodina mohla jako
svobodný národ ve svobodném slovanském
státě užívati těch politických,
kulturních, náboženských a hospodářských
práv, jichž požívali naši předkové
před mnoha stoletími."
Úplně správnou myšlenku vyslovuje posl.
inž. Schwarz ve svém článku "Dočká
se Podkarpatská Rus autonomie?" (Polední list
č. 105), že "Podkarpatorusové se připojili
k Československé republice nikoliv proto, že
by byli chtěli vyměniti svůj jazyk a svou
národnost za československou nebo českou
. . . nikoliv proto, že by chtěli vyměniti
své dřívější maďarské
pány za nové . . . ." a dále uznává
zásluhu nynějšího předsedy vlády
o to, že v zájmu republiky pohnul otázkou autonomie
s mrtvého bodu.
To byly základní a rozhodující motivy
pro dobrovolné připojení Podkarpatské
Rusi k Československu. Motivy rusofilství Čechů,
realisace snu, naděje na život přátelský
Rusům, a nikoliv na ukrajinský separatismus a na
ukrajinskou ideologii, která, jak správně
pravil ve své poslední řeči zesnulý
dr Kramář, byla vždy cizí a protivná
ideologii Čechů. Dne 12. listopadu 1918 třetí
kongres ve Scrantoně poddává pod hlasování
otázku připojení k Československu
a 67% účastníků se vyslovuje pro připojení
k Československu, a dne 8. května 1919 sjednocené
tři ruské rady vydávají proklamaci
o dobrovolném připojení. Tak připojení
bylo skutečně dobrovolné a pod podmínkami
úplně určitými, odůvodněnými
historicky i právnicky. Proto práva a autonomie
karpatského národa není nijakou mystifikací.
Zdůrazňuji, že dne 21. prosince 1918 také
Maďarsko zaručilo karpatoruskému národu
autonomii, ale tato záruka nebyla přijata a Maďarsko
se vzdalo svých nároků jen pod podmínkou,
že autonomie karpatoruského národa bude skutečně
provedena. To také není mystifikace a jest to ustáleno
v §u 48 mírové smlouvy s Maďarskem a v
čl. 10, 11, 12 a 13 mírové smlouvy mezi mocnostmi
spojenými i sdruženými a Československem
v Saint-Germain.
Dne 10. září 1919 byla podepsána mírová
smlouva v Saint-Germain a podle této smlouvy ještě
v témž roce měl býti svolán sněm
Podkarpatské Rusi. Místo sněmu dostala Podkarpatská
Rus dne 18. listopadu 1919 tak zvaný "Generální
statut", vydaný formou proklamace. Generální
statut nelze považovati ani za smlouvu, ani za zákon,
ani za vládní nebo správní nařízení,
neboť pod ním jsou podpisy jen jedné strany,
generála Hennocquea a administrátora Brejchy. Národní
shromáždění neprojednávalo generální
statut a nepotvrdilo ho, není na něm podpisu ani
jednoho z ministrů československé vlády,
a konečně generální statut nebyl pojat
do Sbírky zákonů a nařízení
a odporuje zákonům a ústavě Československé
republiky.
Jeho se užívalo při zavedení haličsko-ukrajinského
vyučovacího jazyka v karpatoruských školách,
t. j. v otázce, která úplně patří
do příslušnosti sněmu. Sněm sám
nebyl svoláván, ačkoliv se v generálním
statutě praví, že volby členů
ruského sněmu se budou konati nejdéle do
90 dnů po volbách do všeobecného Národního
shromáždění Československé
republiky. Následkem takové politiky nastala na
Podkarpatské Rusi situace přímo odporující
dějinám karpatoruského národa, ústavě
Československé republiky a idei demokratismu.
Náš návrh o autonomii Podkarpatské Rusi
byl vydán v tisku 624 "Ústava samosprávné
Podkarpatské Rusi", který jest v ústavněprávním
výboru nynější sněmovny. Základní
ustanovení tohoto návrhu zákona jsou: "Podkarpatská
Rus, která jest samosprávným územím,
jest neodlučnou a nedílnou součástí
Československé republiky" (§ 1). "Zákonodárná
moc ve věcech školství a národní
osvěty, náboženských, jazykových
a místní správy v oblasti samosprávného
území přísluší výlučně
sněmu Podkarpatské Rusi" (§ 2 podle §
§ 3 a 4 ústavní listiny ČSR) . "Správa
samosprávného území se soustřeďuje
v guberniální správě Podkarpatské
Rusi v čele s guvernérem Podkarpatské Rusi,
jejž jmenuje president republiky na návrh vlády
ze tří uchazečů, kteří
mají právo býti voleni do sněmu (§
9), volených sněmem, a jenž jest odpovědný
sněmu. Guvernér jest členem vlády
republiky" (§ 70 úst. listiny ČSR, §
3 návrhu).
"Hranice samosprávného území
určuje zákon, jenž jest součástí
ústavní listiny Československé republiky
(§ 3, bod 9 úst. listiny ČSR) ."
"Sněm se skládá ze 40 členů,
volených podle všeobecného, přímého,
rovného a tajného práva hlasovacího
podle zásady poměrného zastoupení
na 5 let v těchto kuriích: I Ruská kurie
volí 28 členů, II kurie jiných volí
12 členů" (§ 7 návrhu) .
"Právo rozpustiti sněm přísluší
presidentu republiky." (Z §u 19 návrhu).
"Sněm vydává zákony v otázkách
školských a národní osvěty, náboženských,
jazykových a místní správy, jakož
i ve všech jiných věcech, v nichž na něj
bylo nebo bude zákonodárství přeneseno
zákonem Národního shromáždění
Československé republiky." (§ 24 návrhu).
"Zákony sněmu podpisuje president republiky
a guvernér a vyhlašují se ve "Sbírce
zákonů a nařízení Podkarpatské
Rusi"." (§ 3, odst. 4 úst. listiny ČSR
a § 26 návrhu.)
"Sněm dohlíží na činnost
guvernéra a celé územní správy.
Při provádění tohoto dohledu sněm
může činiti dotazy na guvernéra, předkládati
vládě a Národnímu shromáždění
petice a zřizovati vyšetřovací výbory,
kterým všechny úřady v oblasti území
jsou povinny předkládati všechny materiály
a zprávy, které výbor považuje za nutné
ku provedení svého úkolu." (§ 27
návrhu.)
"Sněm může autonomním rozhodnutím
rozvinouti před ústavním soudem otázku
o zákonitosti zákona Národního shromáždění."
(§ 9 zákona č. 162/1920 Sb. z. a n. a §
28 návrhu.)
"Sněm pečuje o hospodářské,
národní a kulturní zájmy území.
Kompetenci, která po této stránce přísluší
zemským zastupitelstvům (§§ 30 až
59 zákona č. 125/1927 Sb. z. a n.), vykonává
na území Podkarpatské Rusi její sněm.
Působnost zemského výboru přechází
na Stálý výbor sněmu." (§
29 návrhu.)
"Práva a plné moci zemského presidenta
podle §§ 51, 52, odst.3, §§ 54 a 60 zák.
č. 125/1927
Sb. z. a n., přecházejí na guvernéra;
práva a plné moci ministra vnitra podle §u
60 uvedeného zákona na vládu republiky."
(§ 30 návrhu.)
Kdyby byla zároveň podle mezinárodních
smluv a ústavy provedena autonomie Podkarpatské
Rusi v rozsahu návrhu tisk 624, nemusili bychom zde, ve
sněmovně slovanského státu, mluviti
o tom, co se nedá spojiti s vysokou ideou slovanské
jednoty a vzájemnosti a s pravým demokratismem.
Nejožehavějším a nejtěžším
následkem toho, že nebyla provedena autonomie Podkarpatské
Rusi, jest rozvoj ideje revisionismu v cizině. Vláda
československá je odpovědna za provedení
naší autonomie. Splnění státnického
slova Československa se oceňuje jako zkouška
zralosti mladého státu a zralosti ideje demokratismu.
Jak mohou pohlížeti na demokratický stát,
který nesplnil svého slibu, menšinové
národy a státy, které se vzdaly svých
nároků na Podkarpatskou Rus pod podmínkou,
že jí bude dána autonomie? Jak budou na to
pohlížeti státy, které podepsaly mírové
smlouvy, obsahující záruku Československa
za autonomii Podkarpatské Rusi? Podkarpatská Rus
jest chutným soustem pro sousedy a desítky zahraničních
časopisů provozují štvanici proti Československé
republice, protože neprovedla karpatoruskou autonomii. Ještě
nedávno, dne 23. dubna t. r., Mussolini a Schuschnigg prohlásili,
že nutno bráti na vědomí revisionistické
požadavky Maďarska. Prestiž a čest, když
již nikoliv pocit povinnosti, našeho mladého
slovanského a demokratického státu právě
vyžadují, aby splnil v plném rozsahu slib,
jejž učinil.
Co si musejí a mohou mysliti o situaci své vlasti
a Československa karpatští Rusové v
Americe, kteří projevili iniciativu a učinili
první kroky ku připojení? Jich je skoro tolik,
kolik je jich na Podkarpatské Rusi, a oni cítí
svou mravní odpovědnost za osud svých bratří.
Byl jsem osobně v Americe v letech 1934-35, viděl
jsem náladu a vydržel jsem strašný útok.
Na 145 meetingách jsem musil bojovati s revisionismem a
povedlo se mi uklidniti své rodáky, takže prozatím
revisionistické hnutí nezvítězilo.
Když jsem se vrátil domů, pomluvili mne a zatkli,
ale dějiny mne ospravedlnily. Mé ospravedlnění,
námahy a úsilí se projevily ve vítězství
nacionálního a protirevisionistického směru
na sjezdu "Sojediněnija" dne 21. června
1936 ve Wilkesberu a na kongresu Karpatoruského svazu ve
dnech 12. a 13. února t. r. v New Yorku. Resoluce těchto
kongresů jsem měl čest předložiti
předsedovi vlády. Ale musím obrátiti
vaši pozornost na resoluci č. 17 tohoto posledního
kongresu, která nesmlouvavě a rozhodně klade
otázku provedení autonomie karpatoruského
národa, a proto se velice obávám svolání
nového amerického kongresu.
Podkarpatská a americká Rus jest velmi dobře
informována o odpovědi československé
vlády Společnosti národů v Ženevě
na petici, kterou jí podal Michal Juhas jménem amerických
podkarpatských Rusů (Homestead, 12. prosince 1932).
Odpověď vlády neuspokojila veřejnost.
Zvláště silnou nevoli vzbudily tyto důvody,
překážející prý provedení
autonomie: 1. nedospělost karpatoruského národa;
2. že karpatoruský národ není ruský
a 3. že nálada většiny národa jest
komunistická. Jest více než jasno, že
tyto důvody jsou nepolitické a neseriosní.
Ochraňujíc poukrajinšťování
a rusínismus podle neplatného generálního
statutu vláda sama proměnila podkarpatoruské
školy ve školy nemající kulturního
významu a tím zdržela osvětu a dospělost
karpatoruského lidu. Ale zvláště dospělost
karpatoruského lidu mu dovoluje hájiti své
národní sebevědomí, svá práva
a vésti úporný boj o národní
existenci. Pouze dospělost a uvědomění
dovolily karpatoruskému lidu uhájiti svou ruskost
za maďarského režimu a odporovati poukrajinšťování
a porusínšťování v této
době.