Předložená osnova zákona je článkem
v řetěze opatření, jimiž zvyšujeme
naši brannou pohotovost. (V tom okamžiku vstoupili
do lože pro hosty na galerii posl. sněmovny předseda
jugoslávské skupštiny Čirič
s chotí a místopředseda jugoslávské
skupštiny dr. Markiča byli přivítáni
hlučným potleskem a nadšeným voláním.)
Význam její můžeme měřiti
významem, který přikládáme
pořádku, kázni a disciplině v armádě
a v těch oblastech, ve kterých operuje armáda
za těžkých poměrů válečných.
Žijeme v době mezinárodní nejistoty.
Pokud nebude pevného řádu v mezinárodním
soužití a pokud nebude zajištěna také
bezpečně exekuce pro porušení práva,
nejjistějším prostředkem, jak zameziti
válce a zabrániti útoku - vedle spojeneckých
smluv, které máme s bratrskou Jugoslavií,
Rumunskem, Francií a Sovětským svazem - je
dobrá, důkladná a vytrvalá branná
příprava mravní, fysická, materiální
i správní. Je nutno vytvořiti z těchto
prvků takové risiko, aby se útočník
útoku ani neodvážil. Budeme-li ve spojení
s našimi přáteli a se světovou demokracií
takto připraveni, můžeme chovati dobrou naději,
že k použití norem, které dnes uzákoňujeme,
ani nedojde.
Jménem ústavně-právního výboru
navrhuji, aby posl. sněmovna schválila osnovu ve
znění, jak bylo upraveno výborem ústavně-právním,
s nadpisem i s uvozovací formulí a s tituly podle
vládního návrhu. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo druhému zpravodaji, za výbor branný,
panu posl. Slívovi.
Zpravodaj posl. Slíva: Slavná sněmovno!
Správná úprava vojenského polního
trestního řízení je vážným
problémem každého trestního vojenského
zákonodárství. V poli záleží
na udržení kázně mnohem více
než v zápolí, ba dokonce v míru, protože
u polní armády epidemie nekázně může
vésti ke katastrofě vojska, ba i státu.
Normální mírové trestní řízení,
které trvá obyčejně několik
měsíců, nemělo by pro polní
armádu ceny. Proto se snaží všechny státy,
aby polní řízení bylo rychlé
a aby dávalo kázni účinnou ochranu.
Ve snaze, aby polní řízení bylo co
nejrychlejší, četné jiné státy
při úpravě polního soudnictví
nepřipouštějí většinou opravných
prostředků, a když je připouštějí,
činí tak jen v míře nepatrné
a rozhodování o nich nekladou do rukou soudu, nýbrž
do rukou velitele. Příslušnému veliteli
bývá v polním řízení
vůbec vyhrazován důležitý vliv.
Předložená osnova vychází rovněž
ze zásady, že polní řízení
má býti rychlé. Proto zkracuje lhůtu
stanovenou v mírovém řízení
mezi oznámením žaloby a hlavním přelíčením,
lhůty, stanovené pro návrh na doplnění
důkazů, nebo na opatření nových
důkazů - § 475, odst. 1 a 2 - a lhůty
stanovené pro ohlášení a pro provedení
opravných prostředků - § 477, odst.
3 - a zjednodušuje formality.
Rychlost polního řízení, zdůrazňovaná
ve vojenském trestním zákonodárství
všech států, chová v sobě ovšem
z druhé strany nebezpečí, že se v polním
řízení mohou vyskytnouti omyly. Aby těmto
omylům bylo čeleno, bylo rozhodnuto ve vládním
návrhu zákona o vojenském polním trestním
řízení, na rozdíl od úpravy
polního trestního soudnictví v četných
státech jiných, připustiti i v poli opravné
prostředky, a to dokonce v míře větší
než v trestním řízení mírovém.
Připouští proti rozsudkům všech
polních soudů, vyneseným v první stolici
v řádném řízení, odvolání
jak co do trestu, tak co do viny, viz § 477, který
ustanovuje, že z rozsudků nižších
i vyšších polních soudů je možno
se odvolati ve stejném rozsahu, jako z rozsudků
soudů brigádních, a dovoluje, aby na základě
zmateční stížnosti na zachování
zákona - § 482, odst. 1 - byly přezkoumány
nejvyšším vojenským soudem i rozsudky
vrchních polních soudů, neboť vládní
návrh vychází z úvahy, že i výroky
vrchních polních soudů se mohou zakládati
na porušení nebo nesprávném použití
zákona. Vládní návrh připouští
dále jak řádnou, tak i mimořádnou
obnovu trestního řízení a zaručuje
obviněnému právo za mimořádnou
obnovu trestního řízení žádati,
jak uvedeno v §u 483, odst. 1.
Připuštění opravných prostředků
proti rozsudkům polních soudů si vynutilo
decentralisaci polního soudního zřízení;
z ní vyplývá rozdělení polních
soudů na nižší polní soudy, vyšší
polní soudy a vrchní polní soudy. Nižší
polní soudy mají soudit v I. stolici všechny
trestné činy trestané ztrátou svobody
do 5 let nebo trestem na penězích nebo ztrátou
hodnosti (§ 458), vyšší polní soudy
mají soudit v I. stolici delikty těžší
a zároveň vyřizovat jako druhá stolice
odvolání z rozsudků nižších
polních soudů (§ 459); vrchní polní
soudy jsou pak myšleny jako druhá stolice nad polními
soudy vyššími, jak uvedeno v §u 460.
Z kompetence nižšího polního soudu (§
458) je patrné, že nižší polní
soudy jsou něčím zcela jiným než
mírové soudy brigádní a proto mají
u nich vedle samosoudců fungovati i 3členné
soudy nalézací, jak uvedeno v §u 462. Pro mírové
soudy brigádní, které soudí přečiny
a přestupky, trestané vězením nebo
tuhým vězením nepřesahujícím
6 měsíců se ztrátou hodnosti nebo
bez ní nebo trestem na penězích nebo jen
ztrátou hodnosti (§ 20), není v polním
soudnictví místa, protože přečiny
a přestupky, které náleží do
pravomoci mírových soudů brigádních,
mohou býti v poli vyřízeny v řízení
kázeňském (§ 455), jemuž velitelé
dají obyčejně pro větší
rychlost přednost před řízením
soudním, zejména když podle §u 4, zák.
ze dne 4. července 1933, č. 154 Sb. z. a n., o vojenském
kázeňském a kárném právu,
mají v poli možnost a právo ukládati
i kázeňské tresty v dvojnásobné
výši než v kázeňském řízení
mírovém.
Uvedená decentralisace polního soudního řízení
umožňuje obžalovanému odvolat se z jakéhokoliv
rozsudku polního soudu, vydaného v řádném
řízení, k soudu vyššímu.
Ovšem decentralisační soustava má za
následek potřebu většího počtu
polních soudů a úřadů polních
prokurátorů a tím i většího
počtu personálu. Tu však může zase
vypomoci zákon sám, když se v předpisech
o obsazení polních soudů spokojí s
menším počtem personálu než v trestním
řízení mírovém. Z tohoto hlediska
třeba posuzovati předpisy §§ 462 až
465, 468 a 470 vládního návrhu.
Jak patrno, hledí vládní návrh na
to, aby práva obviněného byla v polním
trestním řízení dostatečně
zajištěna. Aby tu pak byla skutečná
záruka, že to, co zákon předpisuje,
bude také za všech okolností zachováno,
je třeba, aby soudy byly nezávislé, aby soudnictví
bylo odděleno od správy. Tuto zásadu přejímá
vládní návrh i pro polní soudnictví
a odděluje proto všechny polní soudy jak od
moci velitelské, tak i od úřadů žalobních.
Úřady veřejné žaloby jsou podřízeny
velitelům, u nichž jsou zřízeny, jak
uvádí § 467, odst. 2.
Uvedenými skutečnostmi se liší vládní
návrh zákona o vojenském polním trestním
řízení od bývalého polního
trestního řízení rakouského.
V polním trestním řízení rakouském
nebylo přesného oddělení soudů
od úřadů veřejné žaloby
a velitel vybavený právem trestního stíhání,
t. zv. příslušný velitel, sám
rozhodoval v každém jednotlivém případě
trestním, který z jeho přidělených
důstojníků justiční služby
má býti vyšetřujícím soudcem,
který má býti žalobcem a který
má vésti hlavní přelíčení,
jak uvedeno v §§ 461, 465, 470, 472 bývalé
XXVII. hlavy vojenského trestního řádu.
Polní soudy nebyly rozděleny na soudy brigádní
a divisní, nýbrž pro všechny trestné
činy byly příslušné jednotné
polní soudy.
Proto nebylo také opravného řízení,
a to ani při nejtěžších trestech,
toliko příslušný velitel měl
právo odepříti rozsudku potvrzení,
čímž způsobil, že byl rozsudek
přezkoumán vrchním velitelem vojska (§
478, bývalé XXVII. hlavy). Byla tu tedy jen jakási
náhražka za opravné řízení,
jenomže vyšší stolice nebyl soud, nýbrž
velitel a kromě toho na tuto opravnou cestu měl
právo jen příslušný představený,
nikoli však žalovaný.
Podobně jako bylo upraveno polní trestní
řízení v Rakousku, má upraveno polní
řízení ještě dnes Německo
podle vojenského trestního řádu, vyhlášeného
nově dne 4. listopadu 1933. Rozdíl jest jen ten,
že příslušný velitel má
ještě tradiční název "soudní
pán". Podobnou úpravu mají i četné
státy jiné.
Zajímavou úpravu polního trestního
řízení má Bulharsko. Proti rozsudkům
polních soudů se sice připouští
zmateční stížnost, ale nerozhoduje o
ní v poli soud, nýbrž velitel.
Také Francie zná v polním trestním
řízení opravné prostředky (kasační
stížnost omezenou na důvody zmatečnosti),
ale vláda má právo tuto stížnost
na návrh vrchního velitele nebo velitele operujících
armád omeziti na případy, kdy je obžalovaný
odsouzen k smrti.
Jak je patrno, předložená osnova zákona
o vojenském polním trestním řízení
zavádí docela nový typ polního soudnictví
a odmítá úplně bývalý
rakouský vzor. Předností její jest,
že dovedla vyřešiti správně poměr
mezi zájmy státu a zájmy jednotlivce.
Není v světě dost známo a oceněno,
že naše vojenské trestní řády
po novelisaci z r. 1918 patří k nejpokrokovějším
na celém světě. K témuž cíli
směřuje i předložená osnova zákona
o vojenském polním trestním řízení.
Branný výbor projednal vládní návrh
zákona tisk 851 ve schůzi konané dne 27.
dubna 1937 a usnesl se doporučiti osnovu posl. sněmovně
ke schválení ve znění, jak se na něm
usnesl výbor ústavně-právní.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): K této věci
jsou přihlášeni řečníci,
zahájím proto rozpravu.
Podle usnesení předsednictva navrhuji lhůtu
řečnickou 30 minut. (Námitky nebyly.)
Námitek není. Navržená lhůta
je schválena.
Přihlášeni jsou řečníci:
na straně "proti" pp. posl. Procházka,
dr Jar. Dolanský; na straně "pro"
p. posl. Pik.
Dávám slovo p. posl. Procházkovi.
Posl. Procházka: Vážená sněmovno!
Předem než náš klub zaujme stanovisko
k projednávané osnově zákona, chtěl
bych se několika slovy zmíniti o situaci na dole
"Ferdinand", na což již zde poukázal
pan ministr veř. prací.
Dne 3. ledna r. 1934 stala se katastrofa v severočeském
revíru na dole "Nelson", kde přišlo
o život 142 horníků. Ještě dodnes
je 30 horníků pod zemí. Co bylo slibováno
a co se stalo? Plné tři roky vyšetřující
komise zjišťuje vinníky a příčiny.
Vinníci volně pobíhají, vydělávají
další tisíce a miliony, horníci jsou
dále zabíjeni, a nic se nestalo. Katastrofa na dole
"Ferdinand" v Radnicích, která si vyžádala
14 lidských životů, je znovu stavěna
před dělníky a širokou veřejnost
jako případ vis maior tak, jak se strany kapitalistů
a jejich pomahačů bylo tvrzeno při všech
katastrofách a také při katastrofě
na dole "Nelson" v severočeském revíru.
Je pravda, že na dole "Ferdinand" je případ
vis maior? My tvrdíme, že není. Jsou zde vinníci.
Máme u nás v Československu báňský
průmysl tak laicky vybaven, že by se nedalo předejíti
katastrofám? Nemáme. Báňský
průmysl je vybaven všemi technickými pomůckami
dnešní moderní doby. Katastrofám se
dá předcházeti. Jestliže došlo
ke katastrofě na dole "Ferdinand" u Radnic, která
si vyžádala 14 lidských životů,
jsou to oběti finančního kapitálu,
především Petschkova uhelného koncernu.
Firma David Stark v Rychnově nad Ohří u Falknova,
patřící do Petschkova uhelného koncernu,
která je majitelkou zastaveného dolu "David",
je první vinník. Majitelé a vedoucí
inž. Růžek dolu "Ferdinand" jsou druzí
vinníci. Báňský revírní
úřad v Plzni jako dohlédací úřad
je spoluvinník.
Firma David Stark, která dostala v r. 1931 povolení
k zastavení dolu "David" s podmínkou,
že bude udržovati větrnou jámu t. zv.
"Prkénku" ve schůdném stavu, aby
mohla býti odčerpávána a také
měřena voda, nejen že neudržovala tuto
větrnou jámu "Prkénku" ve schůdném
stavu, nýbrž dopustila se zde trestního činu
tím, že přecházela hornopolicejní
předpisy a že jich vůbec nedbala.
Majitelé a vedoucí inž. Růžek dolu
"Ferdinand", ač věděli, že
důl "David" je zatopen a že v dole "Ferdinand"
je stále větší přítok
a tlak vody, nikterak se nestarali, aby nařídili
provádění hornopolicejních předpisů.
Hornopolicejní předpisy předpisují,
aby v místech, kde je předpoklad velké síly
vody, byly dělány t. zv. předvrty 4 až
5 metrů kupředu. Na dole "Ferdinand" a
zvláště v oddělení 5, t. zv.
cundru, kde byl tlak vody největší, se předvrty
vůbec neprováděly. Majitelé a vedoucí
inž. Růžek vůbec nebrali v úvahu
stav vody v zastaveném dolu "David". A k tomuto
nezákonnému dolování klidně
přihlížel báňský revírní
úřad v Plzni, dokonce - podle prohlášení
úředníků tohoto úřadu
se vůbec nepočítalo s vodou v dole "David".
O nebezpečí se, pánové, vědělo.
Horníci všeobecně o něm mluvili. Mluvili
o tom, přijde-li voda z "Davidu", že odtamtud
ani jeden neuteče. Firma byla v důsledku stálého
přibývání vody nucena vyměniti
pumpy parní za pumpu elektrickou. Naddůlní
Pešek již před časem mluvil o tom, že
se už táhne voda z dolu "David". Jen majitelé
dolů a dohlédací báňský
revírní úřad v Plzni s tím
nepočítali a v zájmu zisku hnali havíře
do jisté smrti.
Za jakých těžkých podmínek se
pracovalo na dole "Ferdinand"! Mzdy horníků
nelze nazvati vůbec mzdou, nýbrž almužnou.
Režijní dělníci pracovali za 20 Kč
denně, řemeslníci za 24 Kč denně,
havíři pracující v předkách
pracovali v akordě a vydělávali si od 15
do 24 Kč. Za nedělní směny nebyly
vůbec vypláceny zákonité příplatky,
platilo se za ně jen 21 Kč. Zákonitá
dovolená na závodě vůbec neexistovala.
Úplata podle §u 1154, lit. b) na tomto závodě
byla úplně neznámá. Závodní
rada nedostávala od majitelů dolů žádných
statistik, které jsou majitelé podle zákona
povinni dodávati. Závodní rada nedostávala
výkazů o těžbě, o výkonu
a vyplacených mzdách. Báňský
revírní úřad v Plzni se nikterak nestaral,
zda zaměstnavatelé dodržují příslušné
zákony a předpisy. Za těchto podmínek
a za tak benevolentního přihlížení
se strany báňského revírního
úřadu v Plzni bujel popoháněčský
systém a žádný horník si nesměl
dovoliti se ozvati, žádného práva se
nedovolal, a vzepřel-li se některý, byl ze
závodu vyhozen.
Pánové, ptáme se, jak dlouho bude vláda
a posl. sněmovna přihlížeti, aby se
beztrestně vraždili horníci, jak dlouho bude
přihlížeti, aby beztrestně byl rabován
národní majetek. V těchto věcech podáváme
příslušné návrhy a žádáme
vládu, aby bezpodmínečně zakročila.
Při té příležitosti znovu poukazujeme,
jak je nutno, aby byl u nás novelisován a doplněn
zákon o báňské inspekci ze řad
horníků. Dosavadní zákon neodpovídá
poměrům. Podle dosavadního zákona
nejsou bánští úředníci,
volení ze řad horníků, vybaveni žádnou
pravomocí a nemají žádného práva
nařizovacího. Je nutno, aby k tomu co nejdříve
došlo. Bude-li se klidně dále přihlížeti,
aby jednotlivé závody, jednotlivé správy
závodů a jednotliví majitelé mohli
beztrestně využívati racionalisačního
systému, hnáti horníky do výkonu a
beztrestně je zabíjeti, do té doby se u nás
budou horníci zabíjeti po desítkách
a po stovkách, jak dokazují všechny katastrofy,
které se u nás občas vyskytují. Tvrdíme,
že k těmto katastrofám docházeti nemusí.
Dokazovali jsme, že také na "Nelsonu" se
mohlo katastrofě předejíti. Dnešní
vyklizování "Nelsonu" stojí několik
milionů Kč. Kdyby bylo těchto peněz
použito na zabezpečení a předejití
katastrofy, mohly býti dnes zachráněny životy
horníků na dole "Nelson" i další
desítky životů horníků. Zde musí
vláda a také sněmovna se podívati
do jiných států, především
do Francie, a podle francouzského vzoru zasáhnouti
do pravomoci kapitalistů, vzíti jim jejich dosavadní
dnešní práva, míti dohled na výrobu
a rabování národního majetku. Jen
tehdy budou zabezpečeny životy horníků,
jen tehdy se vystříháme katastrof. (Potlesk
komunistických poslanců.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. Pik. Dávám mu slovo.
Posl. Pik: Slavná sněmovno!
Není naší vinou, že se vracíme
k instituci polních soudů vojenských. Tato
instituce na důkaz naší mírumilovnosti
byla zrušena v době popřevratové. Chtěli
jsme prokázati, že po zkušenostech a těžkých
následcích světové války nebude
třeba, aby postižené země a postižený
svět vracel se opětně k zařízením,
které předpokládají především
stav válečný. Jest více vinou nepokojných
živlů světa, že svět se dostal
na nezdravou základnu všeobecného zbrojení,
které vyčerpává a přečerpává
finanční síly všech národů
a států světa a kdy i my jsme povinni přinésti
velmi značné oběti, abychom vyrovnali svoje
síly v tomto světovém zbrojení a abychom
pro případ nebezpečí mohli se proti
útokům obhájit. Bezpečnost našeho
státu žádá, abychom za dané světové
situace dali naší armádě to, čeho
ke svému úkolu potřebuje. Pochopitelně,
že bychom byli vděčnější,
kdybychom nemusili tyto oběti přinášeti,
ale to nezávisí od vůle naší,
nýbrž závisí to od celého světa
a vina jest jmenovitě na těch, kteří
celý svět znepokojují ženouce jej do
nebezpečí válečného. Nemůžeme
proto naší armádě odmítnouti
i takovou podporu ve věcech, které by byly dány
stavem válečným.
O těchto otázkách a právních
předpisech pro polní trestnictví jedná
osnova zákona, kterou projednal ústavně-právní
a branný výbor. Vítáme, že tento
nový zákon je postaven na modernější
základy a že je oproštěn od starých,
pro dnešní dobu nemožných předpisů.
Vítáme zejména, že ve věcech
polního soudnictví jest dána možnost
odvolací i možnost rehabilitace, kdyby obviněný
nebo odsouzený byl potrestán omylem nebo na základě
mimořádných okolností v poli. Doba
válečná je dobou mimořádnou,
kdy indicie a sebemenší činy způsobují
trestnost. Je proto velmi správným, když pak
i pro dobu uklidnění dává osnova možnost
rehabilitace, aby ten, kdo za mimořádných
poměrů válečného stavu byl
trestán, mohl se od viny očistit, když již
opadly vlny válečného rozčilení.
Konečně vítáme i ustanovení,
kterým se omezuje pravomoc velitelů, neboť
tímto omezením skytá se možnost objektivních
rozsudků a zabránění trestní
nespravedlnosti. Při tom je tato objektivita posílena
i tím, že k polním soudům jsou přibráni
rotmistři a vojáci. Bude to jakási demokratičtější
soustava zaručující objektivnost řízení
a objektivnost výkonu rozsudečného. A proto,
poněvadž situace vyvolává potřebu,
aby i náš stát a naše armáda byla
v tomto oboru vybavena, neboť je žádoucím
právní předpis pro polní justici,
přijímáme tuto osnovu a z důvodů
uvedených budeme také pro ni hlasovat.