Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Sivák, dr
Markovič, Langr, Košek, Mlčoch,
Taub.
Zapisovatelé: R. Böhm, Dubický.
212 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: předseda vlády
dr Hodža;
ministři Bechyně, inž. Dostálek,
Machník.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce dr Mikyška.
Předseda (zvoní): Zahajuji 96. schůzi
poslanecké sněmovny.
Sněmovna jest způsobilá jednati. (Hluk.
- Předseda zvoní.)
Prosím o klid.
Slavná sněmovno! (Poslanci povstávají.)
Již nedělní tisk přinesl zprávu,
že v sobotu dne 24. dubna t. r. dopoledne asi o půl
jedenácté byl důl "Ferdinand" v
Chomli u Radnic na Plzeňsku zatopen vodou. Z pracujících
tam třiceti horníků zachránilo se
jich 16, o osudu dalších 14 nebylo lze dlouho pochybovati.
Zahynuli v zatopeném dole. A tak se důl, který
po léta dával obživu jim a jejich rodinám,
stal jejich hrobem.
Je to tragický odchod ze života a my nemůžeme
než se smutkem vzpomenouti těch, kteří
takto zahynuli.
Důlní katastrofy jsou tak staré jako dolování
samo. Lidská společnost odedávna stará
se o to, aby se do budoucna jich nebezpečí zmenšilo
na míru co nejmenší. V této snaze jest
potřebí vytrvale pokračovati, bezpečnostní
opatření s nejvyšší svědomitostí
a úsilím zdokonalovati a co nejpřísněji
dbáti jich přesného vykonávání.
(Poslanci usedají.)
K této věci vyžádal si slovo pan ministr
veř. prací inž. Dostálek.
Prosím, aby se ujal slova.
Ministr veř. prací inž. Dostálek:
Slavná sněmovno!
Neštěstí, které se událo na dole
"Ferdinand" v Chomli u Radnic a které bolestně
vzrušilo celou naší veřejnost, ukládá
mi povinnost, abych slavné sněmovně podal
o něm zprávu.
Toto důlní neštěstí se přihodilo
dne 24. dubna kolem půl jedenácté hodiny
dopoledne tím, že se do uvedeného dolu provalily
vody.
Hned po katastrofě se dostavil na důl přednosta
revírního báňského úřadu
v Plzni, vrchní báňský rada ing. Chudoba.
Z ministerstva veř. prací byl vyslán min.
rada ing. JUDr Hrdlička a vrchní ministerský
komisař ing. JUDr Vitouš.
Abych se osobně informoval o rozsahu a příčinách
katastrofy, odjel jsem sám v doprovodu odborového
přednosty ing. Durycha na místo neštěstí.
Vyslechl jsem zprávu úředníků
na místo neštěstí vyslaných.
Podle hlášení těchto úředníků
a podle výpovědi zachráněných
horníků vnikla voda do dolu "Ferdinand"
při práci v dolové míře č.
4 vejvanovského komplexu a zatopila ve velmi krátkém
čase celý důl. V dole pracovalo v té
době 30 horníků, z nichž 16 se zachránilo,
kdežto 14 neuniklo dravému živlu. Jakékoli
záchranné práce byly marné. Zahynuli
tito horníci: 1. Spěváček Alois ze
Skomelna, otec 2 dítek, 2. Ocásek František
ze Skomelna, otec jednoho dítka, 3. Hofman Václav
ze Svinné, otec jednoho dítka, 4. Šilpoch Alois
ze Skelné Hutě, otec 4 dětí, 5. Lehký
Prokop ze Svinné, otec 2 dětí, 6. Nový
Václav z Vejvanova, otec 2 dětí, 7. Tupý
Josef z Vejvanova, otec 4 dětí, 8. Belšán
Josef z Vejvanova, otec 1 dítka, 9. Ighaml Josef z Vejvanova,
bezdětný, 10. Cechl Antonín z Radnic, otec
4 dětí, 11. Houška Josef z Hlohovic, otec 2
dětí, 12. Triner Václav z Chomle, otec 2
dětí, 13. Triner František z Chomle, bezdětný,
14. Kadeřábek Václav z Chomle, otec 2 dětí.
V dole i na povrchu bylo zaměstnáno průměrně
110 lidí. V poslední době se pracovalo v
dolových měrách "Karel I.", "Karel
II." a v dolové míře č. 4, které
byly koupeny od dolových a průmyslových závodů,
dříve Jan David Stark v Dolním Rychnově.
Důl "Ferdinand" sousedí na jihu a východě
s dolem "David", patřícím dolovým
a průmyslovým závodům v Dolním
Rychnově, který je nyní mimo provoz. Dolové
pole, příslušející k tomuto dolu,
bylo otevřeno jámou zvanou "David", která
sloužila jako jáma těžní, a jámou
zvanou "Prkénka", která sloužila
jako jáma větrní. Po svém zastavení
v r. 1931 byla jáma "David" zasypána a
prostor důlní se naplnil vodou.
Podle předpisů revírního báňského
úřadu v Plzni ze dne 27. června 1926 má
býti předvrtáváno na místech,
kde se vyskytují stará díla, aby byla zjištěna
mocnost a pevnost celiny mezi boky, předkem, stropem nebo
spodkem pracovního díla. Tím má býti
to dílo chráněno před náhlým
průvalem plynů nebo vod. Podle důlní
mapy byla mezi předkem chodby, kterou voda do dolu "Ferdinand"
pronikla, a mezi opuštěnými díly sousedního
dolu "David" celina široká přibližně
240 m a přítok vody nepřekročoval
obvyklou míru. Proto nepovažovala správa závodu
za nutné, aby předávání bylo
prováděno.
Kolem 10. hodiny dopolední, bezprostředně
před neštěstím, profáral závodní
dozorce chodbu, do které se provalila voda, a nezjistil
žádných známek hrozícího
nebezpečí.
Tam, kde závodní správa počítala
s možností průvalu vod, byl předpis
revírního báňského úřadu
zachováván. Toho dokladem jest zjištění
při inspekci dne 19. a 20. února 1936. že bylo
předvrtáváno na předku čís.
7, v jehož blízkosti podle důlní mapy
byla stará díla.
Měření vody, která byla provedena
po neštěstí dne 25. dubna 1937 jednak v jámě
"Ferdinand", jednak ve větrní jámě
"Prkénka", ukazují, že do dolu "Ferdinand"
vnikla voda ze zatopeného dolu "David" ve Vejvanově.
Provalila-li se voda ze starého díla, na mapě
nezakresleného, nebo snad pro nějakou poruchu v
okolní hornině, či snad z jiné ještě
příčiny, bude možno bezpečně
zjistiti až po vyčerpání vody z dolu
"Ferdinand".
Na dole "Ferdinand" v Chomli byla provedena poslední
inspekce ve dnech 15. a 16. března 1937 báňským
inspektorátem v Plzni. Před tím byla provedena
týmž úřadem inspekce ve dnech 26. ledna
a 4. února 1937. V r. 1936 byl důl prohlédnut
báňským inspektorátem v Plzni ve dnech
19. a 20. února, 20. a 21. dubna, 12. června, 25.
srpna, 27. listopadu a 9. a 10. prosince 1936.
Jako první pomoc pozůstalým po hornících
zatopených na dole "Ferdinand" poskytl jsem 10.000
Kč z úvěru ministerstva veř. prací,
určeného k podpoře pozůstalým
po obětech důlních katastrof, a 20.000 Kč
z Fondu pro sociální péči hornickou
a přislíbil jsem, že budu podporovati požadavky
místních činitelů, jichž provedení
by přispělo také k opatření
práce i pro horníky zatopeného dolu "Ferdinand",
kteří v počtu as 100 budou nyní delší
dobu bez zaměstnání. (Souhlas a pochvala.)
Jde o tyto práce: 1. Pokračování v
rekonstrukci okresní silnice od Hlohovic ke Zvíkovci.
Minulého roku byla tato silnice rekonstruována již
před a za Radnicemi ze silničního fondu.
Jde o mimořádně důležitý
spoj přes Zvíkovec k Rakovníku. 2. Stavba
nové okresní silnice z Olešné do Čivic,
která se má prováděti v rámci
zemské silniční akce. Věc byla již
zemskému úřadu předložena okres.
úřadem v Rokycanech v předepsané lhůtě
do konce února 1937. Zejména při této
stavbě by šlo o zaměstnání lidí,
kteří pozbyli práce na dole "Ferdinand".
3. Vodovod v Chomli. Jeho stavba je již vodoprávně
projednána. jde ještě o vyřízení
žádosti o státní subvenci. Z ministerstva
zemědělství byl příslušný
spis koncem ledna zaslán na zemský úřad
v Praze. 4. Provedení elektrisace v obcích Chomle,
Vejvanov a Mostiště.
Podávaje slavné sněmovně tuto stručnou
zprávu, nechci předbíhati výsledkům
úředního šetření, které
bude provedeno se vší přísností
i svědomitostí, při čemž budu
dbáti, aby úřady mně podřízené
splnily v každém ohledu svoji povinnost. V hlubokém
smutku a s upřímným dojetím stojíme
nad uzavřenou šachtou, hrobem 14 horníků,
kteří neúprosným osudem byli vyrváni
svým rodinám. Toto neštěstí znovu
nám připomíná, jak bezmocný
je člověk v boji s mocnými silami přírodními,
jež dovedl sice zkrotiti, ale nedovedl a sotva kdy dovede
podrobiti si je úplně. Tváří
v tvář tragické smrti 14 mužů
padlých na poli práce znovu slibujeme, že učiníme
vše, co je v lidských silách, aby podobné
katastrofy byly aspoň podstatně omezeny, když
není možno úplně je vyloučiti.
Jest naší svatou povinností snažiti se
všemi prostředky, abychom zmírnili bolest pozůstalých,
kteří ztratili své živitele, a starosti
ostatních horníků, kteří zatopením
pozbyli na dlouhý čas svého zaměstnání.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž jest:
1. Zpráva výborů ústavně-právního
a branného o vládním návrhu zákona
(tisk 851) o vojenském polním trestním řízení
(tisk 880).
Zpravodaji jsou: za výbor ústavně-právní
p. posl. F. Richter, za výbor branný p. posl.
Slíva.
Dávám slovo prvému zpravodaji, za výbor
ústavně-právní, p. posl. F. Richtrovi.
Zpravodaj posl. F. Richter: Slavná sněmovno!
Zákonem z 19. prosince 1918, č. 89 Sb. z. a n.,
byl rakousko-uherský trestní řád vojenský
změněn a přizpůsoben novým
poměrům státoprávním a demokratickému
duchu nového státu. Článkem LX citovaného
zákona byla dokonce zrušena celá XXVII hlava
vojenského trestního řádu, jednajícím
o polním soudním zřízení a
o polním řízení trestním.
Nelze nepřiznat, že pouhým zrušením
uvedené hlavy XXVII vznikla mezera, kterou právě
vyplňuje předložená osnova. Armáda,
pracující v poli, resp. armáda, nalézající
se v poměrech blízkých nebo podobných
stavu operující armády, bezpodmínečně
potřebuje k splnění odpovědných
úkolů na ni vložených orgánů
způsobilých, aby udržovaly stav pořádku
a kázně rychlým, přísným,
ale také spravedlivým výkonem práva.
Co je určeno pro normální doby, pro mírový
život, nestačí pro doby mimořádné,
zejména nikoliv pro armádu bojující.
Taková zvláštní ustanovení mají
všechny státy.
Předložená osnova se vrací k instituci
zvláštních soudů t. zv. polních
a upravuje trestní řízení před
těmito soudy. Obsahově však nemá téměř
nic společného s předpisy zrušené
hlavy XXVII. Odstraňuje instituci t. zv. příslušných
velitelů, polní soudy, a soudcové u nich
působící jsou soudci ve smyslu ústavních
předpisů o moci soudcovské, soudnictví
je odděleno od úřadů žalobních
a od moci velitelské, ochrana práv obviněného
je zabezpečena rozsáhlou možností opravných
prostředků proti rozsudkům, soudy polní
jsou decentralisovány (nižší polní
soud, vyšší polní soud, vrchní
polní soud). Osnova správně řeší
poměr mezi zájmy státu a zájmy jednotlivce
a odpovídá demokratickému duchu státu
i armády a předpisům ústavy. Také
splňuje svůj úkol, třebaže jde
cestami novými, v jiných armádách
nepoužitými.
Ústavně právní výbor projednal
vládní návrh ve dvou schůzích
plenárních a v jedné schůzi podvýboru
a přijal jej s menšími změnami a doplňky.
K jednotlivým ustanovením nutno upozorniti na podrobnou
motivaci vládní.
Další moje poznámky se týkají
hlavně ustanovení, která vyžadují
objasnění, a potom těch, která byla
změněna nebo doplněna.
Pro armádu operující v poli (§ 194 o
obraně státu) platí vojenské polní
trestní řízení závazně.
V §u 453 se pamatuje na fakultativní zřizování
oblastí polních soudů v případech,
kdy stát vstoupí do branné pohotovosti (§
57 zákona o obraně státu), kdy president
republiky po slyšení vlády nařídil
povolání k výjimečné činné
službě podle §u 27 branného zákona,
a v případech, kdy nastanou uvnitř státu
nebo na jeho hranicích události, ohrožující
zvýšenou měrou celistvost státu, jeho
demokraticko-republikánskou formu, ústavu nebo veřejný
klid a pořádek. Při tomto paragrafu vznikly
pochybnosti, nerozšiřuje-li se tu pravomoc polních
soudů na širší okruh osob, než jak
dosavadní zákony stanoví, zejména,
zda se jejich pravomoc nerozšiřuje na občanstvo
nevojenské. K tomu nutno, třebaže je to nadbytečné,
zdůrazniti, že ustanovení osnovy zákona
o polním trestním řízení ničeho
nemění na dosavadních zákonných
předpisech, jež určují, kdo a za jakých
podmínek podléhá vojenským soudům.
Okruh těchto osob se nijak nerozšiřuje. Aby
se předešlo každé možnosti nesprávného
názoru, byl doplněn § 453 dalším
odstavcem, že ustanovení §u 11 a §u 13 vojenského
trestního řádu, vedlejších zákonů
je doplňujících a zákona o obraně
státu (§ 128 a násl.) zůstávají
nedotčena. Nedotčeno zůstává
přirozeně ustanovení §u 95, odst. 5
ústavy, podle něhož jen zákon může
podříditi obyvatelstvo civilní pravomoci
soudů vojenských, a to jen v době války
a jen pro činy, spáchané v této době.
Ustanovení §u 453, pokud se netýkají
doby války, vztahují se tedy pouze na osoby vojenské
podle ustanovení §u 11 a §u 13 vojenského
trest. řádu. Účelnost ustanovení
tohoto paragrafu vyplývá z potřeby zvýšené
kázně a kázeňských prostředků
za mimořádných poměrů, třeba
není války.
V §u 455 se rozšiřuje kázeňská
pravomoc velitelů v tom směru, že řízením
kázeňským a četnickým řízením
disciplinárním může velitel vyříditi
i obecné přečiny a soudní přestupky,
pokud ovšem neuzná za potřebné postoupiti
je k potrestání nižšímu polnímu
soudu.
§ 461, který určuje hodnost předsedy
vrchního polního soudu, byl doplněn dalším
odstavcem, určujícím hodnost předsedů
resp. přednostů vyšších polních
soudů a nižších polních soudů.
V odst. 4 §u 462 byla škrtnuta slova "bez obtíží",
aby bylo zdůrazněno, že lze sáhnouti
k výběru přísedícího
z vyšší hodnostní skupiny jen v případu
nezbytnosti. V posledním odstavci slova "a s větší
zkušeností" mají zdůrazniti, že
za přísedící nutno vybírat
osoby starší a tedy zkušenější.
Aby byla zdůrazněna naprostá nezávislost
soudců na osobách velitelských a zároveň
také určeno, jakým disciplinárním
instancím podléhají soudcové u polních
soudů ustanovení, byl připojen k §u
469 odstavec 3, odkazující na § 35 zákona
ze dne 4. července 1923, čís. 154 Sb. z.
a n., a na ustanovení vlád. nař. z 8. října
1927, čís. 152 Sb. z. a n., o vojenském kázeňském
a kárném právu soudcovském.
Vyšetřující soudce zásadně
nemá býti členem nalézajícího
soudu u vyššího polního soudu. V poli
však mohou nastati případy, kdy k sestavení
senátu bude nutno sáhnouti i k důstojníku
justiční služby, který prováděl
vyšetřování. Aby však takové
případy byly skutečně jen výjimečné,
vsunuto za slovo "může" v posledním
odstavci ustanovení, že se tak může státi
jenom v případech nezbytnosti. Poněvadž
vyšetřování provádí zpravidla
zástupce žaloby, bude takový postup uskutečněn
v minimu hlavních přelíčení.
Při § 477 bylo uvažováno o možnostech
opravných prostředků, jde-li o rozsudek polního
soudu v oblasti obklíčené nepřítelem.
Odvolání v takovém místě je
nemožné už z toho důvodu, že není
spojení s odvolací instancí. Potřeba
zvýšené kázně v místě,
jež by mohlo býti rozhodujícím v polním
tažení, vyžaduje bezprostřední
výkon rozsudku. Z obou těchto důvodů
ustanovuje § 477, že odvolání nemá
místa. Možnost korektury rozsudku i v takovém
případě však je dána řádnou
obnovou, zmateční stížnosti pro zachování
zákona a potom mimořádnou obnovou, kterou
dovoluje § 483, který byl doplněn ustanovením,
že příslušnou žádost možno
podati ihned po uvolnění obklíčeného
místa. Pokud jde o písmeno b) odst. 2 §u 477,
je vyloučení odvolání diktováno
jednak zájmy kázně, jednak ve svých
účincích zmírněno tím,
že se vztahuje pouze na přečiny a přestupky,
a dále tou skutečností, že je možno
odvolání vyloučiti jenom pro určité
oblasti, tedy nikoliv generelně a jenom na dobu nutné
potřeby. Myslí se tu zejména na případy,
kdy vojenská část dočasně se
odebere do etapy a kde by výkon trestu byl oddálen
možností řízení odvolacího.
Odstavec 5 téhož paragrafu byl doplněn ustanovením,
které připouští zastoupení obžalovaného
obhájcem buď zvoleným, anebo nemá-li
obžalovaný takového obhájce, nebo je-li
tento příliš vzdálený, obhájcem
ex offo. Poněvadž se připouští
odvolání i do výroku o vině, byla
by porušena zásada rovnosti stran, kdyby při
řízení důkazním žalovaný
zastoupen vůbec nebyl.
§ 479 byl doplněn dalším odstavcem tohoto
znění: "K odkladu nebo přerušení
trestu není třeba žádosti odsouzeného."
Bezprostřední výkon trestu mohl by býti
v zájmu odsouzeného, který by se tak vyhnul
službě ve frontě, a proto se zdůrazňuje
volnost velitele podle potřeb služby určovati,
zda odsouzený má či nemá trest nastoupiti.
Jde-li o tresty na svobodě, musí zájem, jinak
normální, aby trest byl okamžitě vykonán,
ustoupiti zájmu vojenských povinností.
Aby bylo úplně jasno, že pro všecky zločiny,
mimo ty, které jsou uvedeny v §§ 433 a 434, možno
stanné právo vyhlásiti jen za podmínek
v §u 435 voj. trest. řádu, tedy jenom tehdy,
vzmáhají-li se tak nebezpečným způsobem,
že je třeba odstrašujícího příkladu,
byla za první větu vložena další
věta, odkazující na tento § 435, resp.
na jeho druhý odstavec.
O doplnění §u 483 bylo jednáno už
při §u 477.
Za slovo "řízení" ve čl.
II osnovy bylo vloženo citování §u 452
za tím účelem, aby nevznikly pochybnosti,
že rozhodování o zřizování
a zrušování brigádních a divisních
soudů a o změně sídla nejvyššího
vojenského soudu se přenáší s
presidenta republiky na ministra nár. obrany jenom v době
války.
Celkem možno o osnově říci, že
správně řeší poměr mezi
zájmy státu a zájmy jednotlivce a odpovídá
demokratickému duchu státu, armády a ústavy.
Také splňuje na druhé straně svůj
úkol, třebaže jde cestami namnoze novými,
v jiných armádách nepoužitými.