Bylo státnickým činem a nemýlím-li
se, bylo to zde už zdůrazněno kol. Markovičem,
že k nové úpravě naší právní
soustavy dochází postupně a nikoliv překotně,
s jistou rozvahou a po náležitých zkušenostech
z minulosti a při tom s jakýmsi prorockým
pohledem do budoucnosti, že se to nedělo v době,
kdy pojmy práva 4letou válkou byly povážlivě
zkresleny a kdy nebyla dána časová možnost
k důkladné výstavbě nové právní
budovy. Hodně k tomu přispěla i okolnost,
že jsme to, co jsme mohli převzít a převzali,
mohli převzíti s klidným svědomím,
poněvadž na starých, dosud platných
zákonech bylo vidět zřejmé stopy i
účast české právnické
vědy, našich Randů, Ottů a jiných
důstojných představitelů našeho
právnického světa. V dobách národního
útisku hospodářský život v historických
zemích byl přes to podkladem pro úpravu tohoto
zákonodárství v různých směrech
a v jeho konstrukci bylo mnoho prvků i českého
svérázu. Zůstane trvalým záslužným
činem, že stát po převratu cestou unifikační
šel tempem solidním a že přikročuje
k unifikaci, kodifikaci a reformě po důkladném
studiu, po vyzkoušení zjevů našeho hospodářského
života. Je jisto, že jak občanský zákon,
tak i tato předloha a i ohlášená předloha
o trestním zákonu stanou se předmětem
pozornosti legislativy cizí, na učelištích
západu, v odborné literatuře, a je jisto,
že i to přispěje opět k dalšímu
poznání našeho života. To bude navštívenka,
za kterou se nebudeme muset stydět, která přiblíží
naši ideologii právní ideologii právní
na západě a tím také ideologii mravní
států jiných, na právu veřejném
i soukromém založených. Je třeba připomenouti,
že znovu pociťujeme nedostatek naší propagandy,
že se nedovedeme pochlubiti tím, co dobrého
u nás vykonáme. I u nás by bylo třeba
ministerstva propagandy, ne po vzoru cizím, aby šířilo
zlo, nýbrž aby dovedlo ukázat, co dobrého
dovedeme ve všech úsecích našeho národního
života a našeho státního života vykonat
ať v úseku práva nebo umění,
literatury, výtvarnictví a všude jinde. Všude
je mnoho toho, co bychom ukázat mohli, ale naše jakási
slovanská nebo česká skromnost nám
brání, že s těmi svými plody
nejdeme ven, jak by si toho zasluhovaly.
Opakuji, čím zřetelněji se bude rýsovati
právní základ našeho života, tím
více se budeme odlišovati od bezpráví
jinde. Byl tu učiněn nový krok ke sblížení
národů a celých států a tím
také dán příspěvek k upevnění
míru. Čím více je produkováno
nových hodnot po stránce mravní, jaké
jsou obsaženy v předloze o občanském
zákoně, v této předloze a v ostatních
předlohách, tím více je prohlubována
propast mezi těmi, kdož jsou odhodláni tyto
hodnoty zničit, a těmi, kdož si těchto
hodnot váží. Tím méně
bude Herostratů, schopných a odhodlaných
bořit, jen aby se proslavili. Netřeba dokazovat,
ze tvůrčí práce v těchto směrech
nemá jen svůj velký význam pro okruh
jednotlivce, nýbrž i pro vývoj vztahů
mezi různými skupinami občanů po stránce
národnostní, náboženské, kulturní
a politické, ba i mravní, jak již při
předloze o zákonu občanském p. kol.
Stránský velmi správně zdůraznil.
Čím více upevníme právní
řád u vnitř, čím jej více
zdokonalíme, čím více naplníme
individuum vědomím, že je pevným článkem
v právním řetězu, tím více
mu zhodnotíme jeho prostředí. Vážeme
jej k svému okolí a zemi a tím více
jej imunisujeme proti svodům, cizím našemu
duchu a naší tradici. Cizí propaganda se rozbije
o hráz dobré právní soustavy. Jednotlivci
musí tanout na mysli, že má co ztratit, že
život v jeho prostředí má svou cenu
a že ztráta mravních a právních
základů tohoto prostředí je pro něj
ztrátou velikou. Proto produkujme tyto hodnoty v klidu
dál, nedejme se másti pokřikem zvenčí
a neoddávejme se v tomto směru resignaci a jakési
malátnosti. Nepodceňujme tuto tvůrčí
práci, která zejména po stránce národnostní
bude vykonávat svůj nesporný vliv. Vždyť
i zde můžeme poukázat, jak jsme dovedli nahradit
mezeru, kterou i tak moderní a tak dobrý dosud platný
civilní soudní řád po stránce
jazykové zanechal.
Reforma z r. 1895 nepřevzala úpravu jazykovou ze
starého zřízení, zejména jeho
§ 13 starého občanského práva,
a tím také nesplnila předpis státního
základního zákona z r. 1867, onoho pověstného
článku 19, stejně proslulého jako
§ 14, který se stal takovým zdrojem výkladu
a různých rozhodnutí se strany soudů,
po stránce jazykové postrachem naší
právní veřejnosti a který soudnictví
rakouskému dal možnost ne po zákonu, nýbrž
po zvůli upravovat stránku jazykovou u soudů.
Tak učinil teprve československý zákon
jazykový.
Propagandisticky těchto fakt nedovedeme využít;
dali jsme menšinám v tomto směru více
než předpisovaly mírové smlouvy. Čím
tedy budeme míti práv více my jako jednotlivec,
tím více si budeme ceniti práv jiných.
Dobře chráněný jednotlivec bude pak
dobře chrániti celek. Nedejme se proto mýliti
různými teoriemi, jichž aplikace na naše
poměry stane se po vybudování našeho
práva stále absurdnější.
Občanský zákon obsahuje právní
skutečnosti, ale úkolem procesního řízení
je, aby toto právo mohlo býti aplikováno
na praktický život, aby toto právo samo bylo
poznáno, a proto musí býti soudní
řízení tak dokonalé, aby umožnilo
nahlédnout co nejhlouběji do hlubin tohoto práva,
aby tato pravda mohla býti nalezena. Je úkolem soudního
řízení, aby umožnilo soudci, aby se
k této pravdě dostal nejen po stránce vyšetření
skutkových okolností, nejen tedy po stránce
formální, nýbrž i po stránce
psychologického badání. Soudci je dán
do rukou instrument, který mu má umožnit, aby
svou energií dospěl k psychickému poznání
této pravdy, pravdy věčné. Soudce
má k disposici různé prostředky a
bude na něm, aby je zhodnotil tak, aby jejich výsledek
byl tou skutečnou svatou pravdou. Občanský
zákon mu předvádí jen právo,
na které občan má nárok, ale osnova
tato navazujíc na dosavadní zkušenosti, na
platné dosud právo, mu umožňuje hledání
této pravdy, která má býti konečným
efektem jeho energie, psychologicky na vyšetření
skutkové podstaty vynaložené. Je to hledání
perly na dně mořském, k jejímuž
vyzvednutí potapěč může býti
vyzbrojen technicky po všech stránkách, ale
nebyl by tento potapěč schopný perlu nalézti,
kdyby současně nebyl naplněn duševní
energií, vynalézavostí, vytrvalostí
a houževnatostí. Proto je třeba, aby laický
pozorovatel této osnovy si uvědomil její
ohromnou důležitost. Bylo by omylem, kdyby docenil
sice občanský zákoník, ale kdyby nedocenil
předlohu o civilním řádu soudním
a procesním řízení vůbec. Má
býti zabráněno tomu, aby se pravda nestala
objektem fantasie soudce, jeho zaujatosti nebo jeho lidských
sklonů. Nesmí to být pravda domyšlená
nebo taková, o které soudce sní již
ve své představě. Proto je i soudce při
své určité volnosti vázán metodami
legalisovanými touto osnovou.
Dovolím si učinit zde přirovnání.
Někdo může míti nádherné
housle, ale nevyloudil by z nich tón pravý, kdyby
hrál smyčcem obráceným. Osnova o civilním
řádu soudním je ten smyčec, jak ho
bude kdo používati, má-li to vypadati jako
hudba. Nejde jen o procesní techniku, i ona nemůže
býti vším, neznamenala by nic, kdyby zde soudce
neovládal formální metodu a také psychologickou
stránku případu, jemu k rozhodnutí
předloženého. Vítáme proto v
osnově ono zesílení dosud ne dost pevně
vyjádřené volnosti soudcovy. Umožňujeme
mu, aby při svém uvažování nebyl
příliš zešněrován formálními
předpisy. Vítáme, že vyjadřuje,
že nad formálním řízení
je účel, kterému řízení
má sloužit, účel nalézti pravdu,
a proto vítáme ustanovení §u 176 a následujících,
ve. kterých je jasně vyjádřena zásada,
že předseda senátu má míti volnost
pohybu, že právo, ve kterém listuje, je jen
základem, kterému on má dáti život.
Tak jako inženýr oživuje chladné a ztrnulé
linie svého nákresu. Žádný soudní
řád, tedy i tato osnova, nemůže obsahovati
to, co pro soudcovský výkon je naprosto nutným
předpokladem, t. zv. psychologickou vyškolenost, jak
praví prof. Hora. Tato osnova, vzorná po stránce
jazykové, kodifikační a unifikační,
může býti jen nástrojem v rukou soudce,
který sám musí určit, jak tímto
nástrojem vládnout. Cituji zde doslova onen pasus
z důvodové zprávy vládní osnovy
dnes platného civilního řádu z r.
1895, tedy rakouského zákona (čte): "Strany,
žádající právní ochrany,
spojují s tím mlčky přání
i naději, že soud vše učiní, čeho
je podle stavu věci třeba, aby právu porušenému
nebo ohroženému dostalo se uznání. Pokud
toto uznání práva a tím i poskytnutí
právní ochrany závisí na určitých
skutkových zjištěních, jest v žádosti
stran také již obsaženo praní, aby při
rozhodnutí bylo přihlíženo ke všem,
pro přiznání práva jakkoliv důležitým
skutkovým momentům." V této osnově
setkáváme se znovu v zásadních rysech
s ozvěnou oněch již francouzskou revolucí
vyslovených zásad, převzatých pak
r. 1848. Ozvěna těchto zásad je dána
opět zdůrazněním ústnosti a
veřejnosti hlavního přelíčení
a celého líčení vůbec. Je dnes
už veta po zásadě: summum ius, summa iniuria,
nebo po zásadě, která pravila: "Quod
non est in acto, non est in mundo". Stále více
a více proniká zásada, že právní
řád ve státě, t. j. bezpečnost
a pořádek v životních poměrech
obyvatelstva, vyžaduje, aby i soukromým právům
zjednán byl průchod. Dosud platný civilní
řád je ovládán t. zv. zásadou
disposiční, opakem t. zv. zásady oficielní,
a pokud se jednání a sbírání
látky týče, zásadou projednací
a nikoliv vyhledávací. Jde o to, aby tomuto právu
občana na pravdu byl zjednán průchod spravedlivě,
ale také rychle a co možná s nejmenšími
náklady. Jsou-li ve sporu zájmy dvou stran, pak
je třeba na to myslet, že nejde jen o spor těchto
dvou stran, že nejde o nějakou sportovní arénu,
ve které by bojovali dva zápasníci a ve které
by byli ti druzí pouze diváky. Stát zde nemůže
býti jen divákem, nemůže zde stát
stranou jako člen nějakého výboru
pro nevměšování a soudní řízení
ve sporu zájmů stran není soubojem, kde by
stát hrál jen roli nějakého sekundanta.
Je to zápas do jisté míry celého státu,
celého kolektiva o tuto pravdu, o kterou konkretně
a zdánlivě bojují jen dvě strany.
Tato pravda nemůže být jen plodem formalit,
a je proto na soudci a soudu jako orgánu veřejném,
aby šel nad jisté meze oficiálnosti a účinně
zasáhl do obsahu jednání. Proto jej osnova
tato vybavuje prostředky k tomu vhodnými a proto
náš zájem o tuto osnovu, jaká by měla
být, proto náš zájem také o soudce,
který se musí dívati na spor těchto
stran sub specie societatis, s hlediska zájmu veřejnosti,
s hlediska zájmu všech, i státu. Jemu musíme
umožnit po stránce hmotné nezávislosti
i po stránce výběru, aby byl s tento úkol.
S tím by bylo proto možno spojit přání
po lepším výběru právnického
dorostu, po reformě právního studia a po
možnosti, aby se soudce seznámil se životem,
aby nebyl zešněrován neplodnou prací
statistickou, rejstříkovou a úmornou reprodukční
prací rozsudkovou. Třeba dát soudci i stranám
vhodné místnosti, osvobodit je od onoho nezdravého
ovzduší vězeňských kobek, kterým
se dnes tak mnohé úřadovny soudní
podobají. Třeba je zbavit všech nevlídných
prostorů, kde strany beztak rozrušené svými
spory a zájmy stávají se ještě
více mrzuté a ještě více roztrpčené.
Celému úřadování, i soudnímu,
nutno dát mnohem rychlejší ráz.
Má-li shora uvedená pravda, jak jsem řekl,
být pravdou skutečnou, pak je třeba říci
také otevřené slovo o t. zv. procesní
morálce. Vždyť boj o pravdu je jen v mizivé
části bojem o otázku ryze právní.
Kdyby to byl jen boj o otázku právní, pak
by sporů bylo velmi málo a možná, že
by odpadly vůbec. V tomto boji o t. zv. pravdu, o které
se mluví, se ovšem velmi často užívá
se značným úspěchem prostředků,
které nelze nazvat vždy morálními, a
proto i v této osnově vítáme další
pokrok k pozvednutí této procesní morálky.
Nejde o to, aby před soudy byla legalisována lež,
nýbrž aby byla nalezena pravda. Jde o vážný
spor, o vážné zájmy dvou stran, a není
pochyby, že ani tato osnova neodstraní všechny
pikle, důmyslně sestavené proti skutečné
pravdě. Odstraní sice mnoho závad a mnoho
formální ztrnulosti, na př. ve stati o zmeškání,
ztrátě lhůt, navrácení v předešlý
stav, účasti laického živlu, reformě
práva chudých, - nemohu se zde při generální
debatě pouštěti do detailů - ale nezabrání
všem úskokům, které si skutečný
život a sobecký zájem stran vymyslí.
Je třeba ovšem vyvracet výtku, že snad
v mnohých směrech slovenský řád
v tomto smyslu napomáhal těmto úskokům.
Není tomu tak už proto, že slovenský civilní
řád je data mladšího, je z roku 1911.
Civilní soudní řád má býti
mikroskopem, který rozpozná čisté
zrno od plevele a s jistou pravděpodobností soudce
k této skutečné pravdě přiblíží.
Nedospějeme sice ještě k onomu ideálnímu
stavu, ve kterém by spory vzaly za své a energie
občanů mohla býti obrácena k tvoření
nových hodnot po stránce kulturní i hospodářské
a tím i politické. Ale je také jisto, že
pravda v právu se stále zřetelněji
rýsuje, že zjednoduší poměr občana
k občanu, zlidští jeho vášně,
zmírní jejich důsledky, vychová celý
národ a tím jej přiblíží
v jeho celku k oné velké rodině ostatních
národů vyspělých se zdravým
právním řádem, zdravou demokracií
a tím také přispěje k trvalému
klidnému soužití všech v celém
světě. Ten, kdo bude tento klid rušiti, bude
daleko viditelný a stále víc a víc
bude počítati s oním mravním hnusem,
kterého se dostává zloději ve tmě
a lupiči na ulici. Postupně bude ve skutečnost
vtěleno heslo, řečené kdysi prvním
presidentem tohoto státu, že "pravda vítězí".
Ona vítězí nejenom v našem právu,
ale vítězí i před tribunálem
světovým, před tribunálem svědomí
světových dějin, kterémužto tribunálu
nikdo neunikne, i kdyby se namáhal sebe více oklamat,
obelstít a pikle kout.
Proto vítáme tuto osnovu s tohoto hlediska, zúčastníme
se všech prací a doufáme, že námitky,
které by mohly býti učiněny vůči
jednotlivým paragrafům, plodnou prací ve
výborech budou odstraněny. (Potlesk.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Dávám slovo dalšímu řečníku,
jímž je pan posl. dr Mičura.
Posl. dr Mičura: Slávna snemovňa!
Národnému shromaždeniu predložené
boly v tieto dni dve osnovy, ktorým v našej zákonodarnej
činnosti právom priznávame význam
dejinný, lebo obe tieto unifikačné diela
povolané sú výdatne posilniť politickú
jednotu nášho štátneho celku.
Sjednotenie a kodifikovanie súkromného práva,
ktoré je predmetom osnovy o občianskom zákoníku,
a sjednotenie civilného súdneho poriadku, o ktorom
vedieme rozpravu, tvoria vedľa ústavy štátu
ďalšie súvislé a základné
piliere vo výstavbe našej spoločnej právnej
kultúry a nutno im priznať skutočne veľký
význam.
Slavná snemovňa! Prichodí mi prehovoriť
k osnove, ktorú nám v doprovode veľkého
prejavu pána ministra unifikácie dr Šrámka
vláda predkladá k prejednaniu. Domnievam sa, že
vláda a predovšetkým oba rezortní páni
ministri dobre cítili vzájomnú súvislosť
oboch zákonodarných diel, ktorými sa teraz
zaoberať máme, a že súčasné
ich predloženie parlamentu malu túto súvislosť
podškrtnúť.
Vzhľadom na spomenutú súvislosť oboch
unifikačných návrhov, ktorými má
býť scelená jednotnosť nášho
vnútorného právneho života, nech mi
je dovolené aspoň letmo dotknúť sa veľkého
významu osnovy zákona, ktorým sa vydáva
občiansky zákoník. Tento význam je
skutočne rovnako veľký s hľadiska štátu
ako i s hľadiska jeho občanov. Jednota práva
upevňuje a zaručuje jednotu štátu, lebo
odstraňuje v tejto oblasti dosavádny právny
dualizmus a znamená dôležitý pokrok v
zabezpečovaní jednotného usporiadania štátneho
a národného života v celej republike.
Súčasne táto unifikovaná a kodifikovaná
právna bezpečnosť v oblasti súkromného
práva okrem jej politického významu znamená
veľký význam pre súkromný život
občanov, pre úpravu otázok ich sporiadaného
spolužitia a ochranu icn záujmov bez výnimky.
Okrem toho, ako nás dôvody z úvodného
prejavu pána ministra spravedlivosti dr Dérera
presvedčujú, dobrým následkom toho
kodifikačného diela bude i posilnenie právnej
istoty na Slovensku a Podkarpatskej Rusi a tým i zveľadenie
dobrých predpokladov pre pozdvihnutie ich hospodárskeho
života.
Preto osnovu nového občianskeho zákoníka
možno uvítať ako veľké konštruktívne
dielo tej práce a toho snaženia, ktorým československé
zákonodarstvo od samého začiatku našej
štátnej samostatnosti usilovalo o bezpečné
budovanie zdravej budúcnosti republiky a blaha jej občanov.
Terajšie upravenie súkromného práva
fo rmálne jednotným zákonom pre celú
republiku vítame teda ako skutok ozaj dejinný. Význam
tohoto diela javí sa nám tým väčším,
keď ho zaradíme medzi doterajšie výsledky
našej legislatívnej práce nielen so zreteľom
na náš vnútropolitický vývin,
ale i v porovnaní s tým, čo sa v dnešnej
pohnutej dobe okolo nás deje.
Toto dielo je zasa dôkazom úspechu našej vôle
po konštruktívnej práci a po sporiadanom, vnútornou
harmoniou scelenom a v otázke súkromných
vzťahov občianstva zdravo a jednotne za veľkým
ideálom spoločného dobra cieľuvedome
usmerňovanom živote. Táto vôľa od
vzniku republiky - od chvíle, čo ona ako štátne
spoločenstvo Čechov a Slovákov dala nám
v rámci nášho parlamentu spoločný
právotvorný prameň značí najkrajší
rys nášho vnútropolitického vývinu
a jeho tendencie. Preto, keď dnes vo svete právom
požívame dobrej povesti usporiadaného, konsolidovaného
a vo svojej demokratickej štruktúre bez porúch
fungujúceho štátu, tak to zaiste a predovšetkým
ďakujeme úspechu tých zdravých, koalovaných
síl, ktorým sa od chvíle našej národnej
revolúcie s ich mravnou a početnou prevahou darilo
udržať náš štátny život
na základoch pevného právneho poriadku a
na ceste cieľuvedomého, ukázneného prispôsobovania
tohoto poriadku potrebám nášho štátneho
života (Zcela správne!)
Netreba mi širšie uvádzať, lebo je dostatočne
známe, ako povojnová mravná dezorganizácia,
revolúciami roznietené radikálne, ba miestami
až rozvratné snahy silne usilovaly vo svete o deformovanie
starých poriadkov.
Takéto nábehy nechybely ani u nás. Ale vďaka
štátnickej rozvahe, ktorá sa uplatnila pri
vedení a budovaní nášho mladého
štátu, a vďaka národnej sebakázni
zdravého jadra československej pospolitosti sme
nielen pochopili, ale vedeli i uplatniť správnu zásadu,
že len zákon nám môže znamenať
a zachovať slobodu a že všetky životné
reformy a snahy o pokrok možno uskutočňovať
len cestou legálnou a cestou prísneho právneho
života. Toto sledujúc vedela sa československá
demokracia vyvarovať vážnejším chaosom
a anarchii a viedla život republiky i uprostred povážlive
rozvírených svetových extrémnych udalostí
vždy bezpečnou cestou právnej kontinuity a
právneho poriadku.
Táto cesta, tento náš právny systém
neprestal súviseť a súvisí s tradíciou
západnej Europy, ku ktorej sa republika so svojou demokratickou
sústavou vždy vedome a verne hlásila ako organická
časť západoeuropskej kultúry poťažne
jej jednotnej kultúrne-právnej oblasti.
Svedčí teda o dôslednosti, že nový
občiansky zákoník, ktorý prináša
jednotný súkromnoprávny systém pre
celú republiku, tvorí podstatnú shodu s občianskym
právom západoeuropských štátov.
Neznamená žiaden skok do tmy, žiadnu trhlinu
s vývojom, poťažne so zásadami súkromnoprávnymi,
ktoré dominujú na západe. Organicky buduje
na základoch našej dosavádnej sústavy
súkromných práv a povinností občianskych
a túto sústavu primerane našim dnešným
potrebám a moderným požiadavkom reviduje, poťažne
doplňuje, aby j u takto upravenú rozšíril
na celé štátne územie ako náš
jednotný, na celom území Československej
republiky platný občiansky zákoník.
Slávna snemovňa, dovolil som si len letmo poukázať
na význam sjednotenia a kodifikovania nášho
súkromného práva ako na dielo, ktoré
s hľadiska politickej jednoty štátu, s hľadiska
záujmu občanov, posílenia právnej
istoty a nášho upevnenia na základoch západoeuropskej
súkromnoprávnej sústavy musíme úprimne
uvítať.