Následující období sjednocovacích
prací bylo především vyplněno
přezkoumáváním všech tří
osnov podle výsledků jich projednání
v odborných komisích. Dalším úkolem
ministerstva pro sjednocení bylo dohodnouti se s ministerstvem
spravedlnosti o konečné úpravě osnov
pro meziministerské řízení. Také
s některými jinými ministerstvy bylo již
v této době jednáno o otázkách
dotýkajících se převážně
jejich zájmu.
Příprava osnov a důvodové zprávy
pro meziministerské řízení připomínkové
byla dokončena na jaře r. 1931. Ministerstvo pro
sjednocení vydalo celou osnovu i důvodovou zprávu
tiskem, rozeslalo ji k připomínkovému řízení
meziministerskému a zároveň vyvolalo o tomto
díle veřejnou expertisu. Práce ministerstva
pro sjednocení se od r. 1931 soustředily na prozkoumání
a zpracování připomínek, návrhů
a námětů zaslaných ministerstvu pro
sjednocení v připomínkových elaborátech
ostatních ministerstev, posudků došlých
od soudů, veřejných úřadů
a korporací a návrhů, námětů
a posudků uveřejněných v odborném
tisku. Výsledkem této obtížné
práce byla zejména obsáhlá zpráva
podávající přehled všech důležitějších
návrhů a připomínek, při čemž
bylo uvedeno stanovisko ministerstva pro sjednocení a dále,
které návrhy a připomínky se vyhrazují
projednání ve zvláštní komisi.
K projednání obsahu této zprávy zřídilo
ministerstvo pro sjednocení "Ústřední
komisi pro formální právo civilní",
jejímiž členy jmenovalo zástupce procesní
vědy, zástupce soudní praxe z řad
soudců, advokátů a notářů,
přihlížejíc při tom k oběma
právním oblastem, dále úředníky
svého resortu a ministerstva spravedlnosti. Také
při jednání této komise byl referentem
expert ministerstva pro sjednocení profesor dr Hora. Ústřední
komise pro formální právo civilní
konala porady v dubnu r. 1933 a projednala celý jí
předložený materiál. Výsledků
porad Ústřední komise použilo ministerstvo
pro sjednocení zaujímajíc konečné
stanovisko k navrženým změnám osnovy.
Před skončením prací na osnově
bylo nutné ještě projednati některé
návrhy a náměty dodatečně došlé
a zkoumati návrhy a náměty uveřejněné
v odborné literatuře.
Na všech těchto základech vypracovalo ministerstvo
pro sjednocení konečný text procesních
osnov. Neopominulo při tom přezkoumati a upraviti
znění osnov také po stránce jazykové,
svěřivši tuto práci odbornému
filologu.
Věnoval-li jsem zvláštní zmínku
organisaci mnohaletých a mnohotvárných prací
na přípravě sjednocovacích osnov procesních
zákonů, učinil jsem tak i proto, abych s
tohoto místa mohl vzdáti díky všem,
kdož účastí na pracích v procesních
komisích a v komisi ústřední nebo
jakkoli jinak přispěli ke zdokonalení tohoto
díla právního sjednocení a tím
k jeho zdárnému výsledku.
Je pro mne milou povinností vzdáti na prvním
místě dík mým předchůdcům
v úřadě ministra pro sjednocení za
jejich usilovnou péči o nadmíru obtížné
práce přípravné v prvních obdobích
sjednocovacího díla a stejně o pravidelný
a úspěšný postup dalších
prací na osnovách civilně procesních
zákonů. Velmi vřele děkuji především
panu ministru spravedlnosti dr Dérerovi, jehož
zásluhou byly v ministerstvu pro sjednocení za velmi
svízelných poměrů opatřovány
nutné věcné a osobní předpoklady
díla právního sjednocení, stejně
i panu kolegovi posl. dr Markovičovi, který
dal unifikačním pracím v prvním období
šťastný základ, a to jak jejich účelným
uspořádáním v ministerstvu pro sjednocení,
tak i zřízením odborných komisí
procesních v obou právních oblastech k projednání
předběžných osnov a velmi účinnou
osobní účastí na schůzích
i pracích procesních komisí. Děkuji
i pozdějším pánům ministrům
pro sjednocení dr Gažíkovi, dr Slávikovi
a před několika dny bohužel nás již
navždy opustivšímu panu senátoru dr Labayovi,
kteří řídili a zajišťovali
další práce na osnovách.
Můj dík náleží panu universitnímu
profesoru dr Horovi, který jako expert ministerstva pro
sjednocení připravil vědecké i praktické
základy sjednocovacího díla, vypracoval -
návrhy osnov a důvodovou zprávu k nim, jako
generální referent se účastnil všech
prací - v odborných komisích procesních,
zpracoval výsledky těchto prací a řízení
meziministerského, vysoce cennou účastí
na všech jiných nutných pracích a celou
svou osobností vynikajícího vědce
se velmi zasloužil o naše jednotné právo
civilně procesní. Vyslovuji mu i s tohoto místa
vděčné uznání.
Za mimořádně vynikající spolupráci
v odborných komisích při projednávání
předběžných osnov děkuji zakladateli
české vědy procesní, universitnímu
profesoru dr Emilu Ottovi, jemuž bohužel nebylo dopřáno
dočkati se výsledku těchto sjednocovacích
prací; jeho světlá památka posvěcuje
první práce pražské komise procesní.
Stejně děkuji i panu universitnímu profesoru
dr Vážnému, který v zastoupení
nejvyššího soudu jako jeho druhý president
horlivě se věnoval tomuto dílu, k jehož
zdokonalení přispěl velmi podstatně
po stránce vědecké i praktické, a
to zejména svými bohatými zkušenostmi
ze soudní praxe. Vřelý dík za cennou
účast na pracích odborných komisí
vyslovuji pánům universitním profesorům
dr Ráthovi a dr Milotovi z university Komenského
v Bratislavě, dr Köhlerovi a dr Weissovi z německé
university v Praze. Za zvlášť vynikající
účast na pracích odborné komise slovenské
v Bratislavě vzdávám dík panu druhému
presidentu nejvyššího soudu dr Zátureckému.
Za účinnou spolupráci v odborné komisi
pražské děkuji zvláště panu
dr Stompfemu, tehdy presidentu advokátní komory
v Praze, a panu ... (Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Min. dr Šrámek (pokračuje): ...
dr Poncovi, presidentu notářské komory v
Praze, panu dr Čáchovi, radovi nejvyššího
soudu ve výslužbě, panu dr Hudcovi, presidentu
krajského soudu civilního v Praze, panu dr Říhovi,
radovi nejvyššího správního soudu,
a pánům vrchním soudním radům
dr Nebeskému a dr Grešlovi, stejně i panu dr
Klinebergrovi, advokátu v Praze, bohužel již
zesnulému, panu dr Löwymu, advokátu v Klatovech,
a panu dr Králíkovi, advokátu v Roudnici.
Za účinnou spolupráci v komisi slovenské
děkuji zvláště panu senátoru
dr Krnovi, advokátu a starostovi města Bratislavy,
stejně i členům této komise panu dr
Gallovi, advokátu v Bratislavě, panu dr Schwitzrovi,
radovi nejvyššího soudu, panu dr Turnerovi, radovi
nejvyššího soudu ve výslužbě,
panu dr Weinerovi, radovi nejvyššího soudu ve
výslužbě, panu dr Törökovi, vrchnímu
soudnímu radovi, panu dr Toronskému, senátnímu
presidentu ve výslužbě, panu dr Horákovi,
radovi nejvyššího soudu ve výslužbě,
a panu dr Darvašovi, advokátu v Košicích.
S projevem uznání vzpomínám úředníků
svého resortu, kteří v horlivé službě
sjednocovacímu dílu s láskou, krajní
svědomitostí a začasté s obětí
svého volného času, i v dobách přetížení
jinými úředními pracemi, oddaně
věnovali své nejlepší snahy, myšlenky
a síly. Děkuji zvláště odborovému
přednostovi Schrotzovi, předsedovi Ústřední
komise pro formální právo civilní,
a vrchnímu odb. radovi dr Pražákovi, přednostovi
soudního odboru.
Zmínil jsem se již o účasti ministerstva
spravedlnosti na budování jednotných zákonů
procesních. Ministerstvo spravedlnosti od samého
počátku účinně spolupracovalo
s ministerstvem pro sjednocení, účastnilo
se schůzí odborných komisí procesních
v Praze i v Bratislavě. Všechny důležité
otázky byly projednávány za účasti
jeho referentů. O postupu a obsahu všech prací
na osnovách byla mezi oběma ministerstvy plná
shoda. Velmi cenná spolupráce ministerstva spravedlnosti
přispěla podstatně ke zdokonalení
díla. S pietní vzpomínkou děkuji panu
odborovému přednostovi dr Voskovi, který
s krajní obětavostí se účastnil
všech prací odborných komisí a který
bohužel zemřel před skončením
toho díla právního sjednocení. Děkuji
i jeho nástupci panu odborovému přednostovi
Mrštinovi za vynikající účast
na důležitých a odpovědných pracích
závěrečného období.
Z toho, co jsem dosud uvedl o uspořádání,
postupu a způsobu prací ministerstva pro sjednocení
zákonů na budování jednotného
civilního práva procesního, jest již
zjevná i jeho povšechná charakteristika. Vládní
návrh je především dílem sjednocovacím.
Odstraňuje dosavadní dvojí předpisy,
platné o věcech, jež upravuje a nahrazuje je
žádoucími předpisy jednotnými,
které mají platiti na celém území
našeho státu. Vládní návrh je
však ve význačných směrech i
dílem reformním ve snaze zabezpečiti nové
potřeby a zájmy právního života,
i podmínky jeho zdravého vývoje. Je konečně
dílem kodifikačním, soustřeďujícím
v jednotné soustavě předpisy dosud částečně
roztříštěné.
Po zevní stránce systematické se vládní
návrh přimyká částečně
ke vzoru slovenského zákona - a to, jak jsem již
uvedl, u zákona uvozovacího - částečně
k procesním zákonům, platným v zemi
České a Moravskoslezské, a to pokud jde o
zákon o soudní příslušnosti a
civilní řád soudní. Ministerstvo pro
sjednocení zákonů se po pečlivých
úvahách rozhodlo pro zvláštní
zákon o soudní příslušnosti proto,
že je tím umožněno shrnouti řadu
ustanovení, která se vztahují na veškerá
odvětví soudní působnosti, do všeobecné
části tohoto zákona, čímž
se předejde nevítané nutnosti opakovati tato
ustanovení v zákonech zvláštních
a po případě i nutnost tato ustanovení
teprve pracně po různých zákonech
shledávati.
Pro převzetí systematiky civilního řádu
soudního z roku 1895 - kterémužto převzetí
neodporoval nikdo ze slyšených odborníků-znalců
převzatého právního systému
uherského - pak mluvila jednak značně delší
doba, po kterou je v účinnosti, a tedy i bohatší
a naveskrz uspokojivé a tím i spolehlivější
zkušenosti s jeho praktickým upotřebením,
jednak s ohledem na snadnější vžití
nového práva ta okolnost, že většina
našich praktických právníků,
především soudců, a pak advokátů
jako zástupců sporných stran a stejně
i převážná většina našeho
právnického dorostu pracuje se soudním řádem
z r. 1895, je obeznámena s jeho systematickým uspořádáním
a navyklá jeho soustavě, takže nový
civilní proces nejen nebude většině
právníků po této stránce činiti
obtíže, nýbrž přímo přispěje
k tomu, aby se nový zákon co nejdříve
v praxi vžil. Avšak ani právníkům
z oblasti práva slovenského nemůže systematické
uspořádání zákona činiti
zvláštní obtíže, neboť jde
o rozdíly zevní a povahy nikoli zásadní.
Po stránce věcné, to jest k obsahu vládního
návrhu, mohu zde již navázati na závěry,
vyplývající z nástinu předcházejících
prací na osnovách. Protože jsme v době
těchto prací měli a máme dosud procesní
právo dvojí, bylo a je zcela zřejmé,
že budoucí naše právo jednotné
nemůže býti budováno bez rovnoměrné
souvislosti s oběma dosavadními právními
řády.
Šlo v podstatě o to, aby z obou procesních
soustav dosud platných bylo rozvážně
vytěženo vše, co dlouholetá soudní
praxe vyzkoušela a co se v právním životě
dobře osvědčilo.
Oba nynější procesní zákony jsou
zákonodárným dílem nové doby,
jsouce vybudovány v podstatě na týchž
všeobecně uznávaných základních
zásadách procesních. Zákony platné
v zemi České a Moravskoslezské byly vydány
v r. 1895, zákon slovenský v r. 1911. Byly ovšem
již pozměněny řadou pozdějších
zákonů, které je přizpůsobily
novým poměrům a potřebám právního
života. Řekl-li jsem, že oba procesní
zákony spočívají v podstatě
na stejných základních procesních
zásadách, neznamená to, že i jejich
obsah je v podstatě týž. Liší se
od sebe značně, a to i ve věcech velmi závažných.
Byli jsme tedy postaveni před úkol voliti z obojího.
Toto nikoli snadné a ve svých důsledcích
nadmíru odpovědné rozhodování
pro stanovisko jednoho z obou právních řádů
tam, kde oba tutéž věc upravují odchylně
nebo dokonce opačně, vyžadovalo obzvláště
obezřelý postup a svědomitou přípravu,
která by byla dobrou zárukou správného
ocenění výhod i nevýhod obou odchylných
stanovisek a tedy zárukou správné volby.
Ministerstvo pro sjednocení si bylo od počátku
svých prací na osnovách toho dobře
vědomo a svému úsilí o správné
posouzení a rozhodnutí dalo zvláštní
výraz tím, že osnovy, které vypracovalo,
předložilo k posouzení především
odborným komisím v Praze a v Bratislavě,
složeným ze zástupců právní
vědy a praxe z obou právních oblastí,
jak jsem se o tom již podrobněji zmínil. Práce
v těchto komisích a jejich výsledek přesvědčivě
ukázaly, že tento postup byl šťastně
voleným prostředkem ke sledovanému účelu.
Za rovnoměrné a přímé osobní
účasti zkušených právníků
z obou našich právních oblastí byl navrhovaný
obsah jednotných předpisů uvážen
jak s hledisek právní teorie, tak i podle bohatých
zkušeností praktických z obou našich právních
oblastí, čímž dílu se dostalo
záruky nejspolehlivější, jelikož
ministerstvo pro sjednocení se dostalo možnosti podle
sebraných posudků uvážiti vhodnost a
přijatelnost volené úpravy. Zde byl také
získán další cenný základ
pro odhadnutí potřeb současného právního
života i pro zajištění zdárného
právního vývoje. Tak bylo nejlepšími
dosažitelnými prostředky sledováno a
zabezpečováno dosažení díla co
nejvíce vyhovujícího. Jestliže z toho,
co jsem již dříve uvedl, připomenu,
že výtěžky dalšího období
sjednocovacích prací ministerstvo pro sjednocení
zákonů předložilo k projednávání
a posouzení ještě "Ústřední
komisi pro formální právo civilní"
a že při jejím zřízení
přihlíželo k oběma právním
oblastem, ukázal jsem tuším s dostatek, že
byly dobře voleny a všestranně využity
všechny dosažitelné prostředky, od kterých
bylo možno očekávati dobrý výsledek
mnohaletého úsilí o naše budoucí
jednotné právo formální.
K povšechné charakteristice vládního
návrhu jsem již poukázal na jeho trojí
úkol jako díla především sjednocovacího,
dále mírně reformního a díla
kodifikačního. Ukáži na některých
zvlášť významných ustanoveních
vládního návrhu, jak tyto konečné
cíle mnohaletých prací byly usilovně
sledovány a jakou měrou došly uspokojivého
uskutečnění.
Do uvozovacího zákona byla pojata ustanovení
o tak zvaném kausálním soudnictví.
Jde o zvláštní soudnictví ve věcech
obchodních a horních a v podstatě o účast
laického živlu na výkonu tohoto soudnictví:
vedle soudců z povolání je členem
senátu soudce laik z obchodníků nebo ze znalců
hornictví. Mezi oběma dosavadními zákony
je zde zásadní rozdíl. Kausální
soudnictví je v zemi České a Moravskoslezské
vžitou institucí, právní řád
v zemi Slovenské a Podkarpatoruské jí však
nezná. O účasti soudců laiků
na výkonu soudnictví jsou arci mínění
velmi různá. Na jedné straně se popírá
vůbec, že by účast laika měla
v zápětí zlepšené rozhodování
soudů a že by tedy podržení této
instituce i v příštím zákonodárství
bylo žádoucí, na druhé straně
se zase usilovně volá, zejména z kruhů
obchodnických, ...(Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Min. dr Šrámek (pokračuje): ...
po zachování dosavadního stavu a prohlašuje
se za zhoršení, kdyby tento stav byl změněn.
Ministerstvo pro sjednocení uváživši co
nejopatrněji dosavadní zkušenosti získané
v zemi České a Moravskoslezské, a stejně
i nikoli bezvýznamnou okolnost, že v oblasti práva
slovenského se nedostatek tohoto soudnictví neprojevoval,
rozhodlo se pro řešení střední
cestou mezi oběma protichůdnými stanovisky.
V zemi České a Moravskoslezské jsou podle
dosavadního stavu obchodní senáty u všech
krajských soudů. Právě to je však
spojeno se značnými nesnázemi, protože
u menších soudů anebo u soudů v místech
s méně vyvinutým obchodem nelze najíti
dostatečný počet vhodných osob, kterých
by bylo lze s prospěchem použíti jako soudců
laiků. Vládní návrh proto upouští
od zásady, aby obchodní senáty byly zřizovány
u všech krajských soudů. Nadále se ponechává
obchodní soud krajský a okresní v Praze,
avšak vyhrazuje se vládě, aby zřídila
zvláštní senáty obchodní u krajských
soudů v místech, jež jsou střediskem
zvlášť vyvinutého obchodu. Jen v takových
místech bude po ruce dostatečný počet
osob, které by mohly býti jmenovány soudci
laiky, a jen při dostatečném výběru
těchto laiků bude lze sestaviti obchodní
senáty tak, aby v nich zasedal skutečně odborník
mající znalosti právě toho hospodářského
prostředí, z něhož spor, o nějž
jde, vyšel. Jen z činnosti takto vyzbrojeného
odborníka lze očekávati pro výkon
soudnictví prospěch. Vládní návrh
výslovně klade tento požadavek jako pravidlo.
Co jsem uvedl o složení a zřizování
senátů obchodních, platí obdobně
i o senátech horních.
Kausální soudnictví při této
navrhované úpravě nabývá instituce
nikoli obecné a pravidelné a proto je vládní
návrh důvodně vyjímá z dosavadního
umístění v jurisdikční normě
a jeho úpravu pojal do uvozovacího zákona.
Po vzoru práva platného v zemi České
a Moravskoslezské jsou do uvozovacího zákona
pojata též jednotná ustanovení o bursovních
soudech rozhodčích.
Z obsahu zákona o soudní příslušnosti,
který tvoří druhou část vládního
návrhu, bude předmětem zvláštní
pozornosti stanovisko vládního návrhu k rozsahu
samosoudcovství u krajských soudů. (Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Min. dr Šrámek (pokračuje): Spory
o majetková práva do 20.000 Kč budou rozhodovati
samosoudcové jako dosud. Rovněž spory o rozvod
a rozluku manželství; v těchto sporech však
jde vládní návrh poněkud dále,
než je tomu dosud, tím, že nepřipouští
rozhodování senátem k návrhu strany,
byl-li učiněn před průvodním
usnesením. Tyto spory bude nyní vždy rozhodovati
jen samosoudce. Ustanovení toto, obsažené v
zákonu č. 123 Sb. z. a n. z roku 1923, bylo dáno
v nejistotě, jak občanstvo přijme toto -
tehdy nové - rozšíření principu
samosoudcovství. Avšak zkušenosti nabyté
od účinnosti tohoto zákona ukazují,
že návrhy, aby na místo samosoudce rozhodoval
senát, jsou zcela výjimečné. U některých
krajských soudů jich vůbec není anebo
jsou v tak nepatrném množství v poměru
k celkovému počtu těchto sporů, že
lze v novém zákoně od podmíněného
rozhodování senátem vůbec upustiti.
Při úpravě místní příslušnosti
se osnova snažila dosavadní počet soudů
v jurisdikční normě daných na výběr
omeziti na případy, ve kterých by odepření
zvláštního důvodu místní
příslušnosti mohlo býti v životě
pociťováno jako poškození důležitých
zájmů. Proto některé z dosavadních
důvodů místní příslušnosti,
u nichž tohoto předpokladu není, osnova vypustila.
Tím se také omezí příležitost
protahovati spory uplatňováním námitek
nepříslušnosti, čímž se
zabrání i oddalování rozhodnutí
ve věci samé a útratám spojeným
s projednáváním těchto námitek.
Naproti tomu některé nové důvody místní
příslušnosti osnova přijala náhradou
za důvody opuštěné, čerpajíc
při tom zejména z práva platného na
Slovensku a Podkarpatské Rusi.
Z obsahu civilního řádu soudního,
který tvoří třetí část
vládního návrhu, uvádím na
prvém místě stanovisko vládního
návrhu k ústavní zásadě ústnosti
jednání. Správně chápaná
a přesně prováděná ústnost
jednání zůstane vždy zárukou
rychlého objasnění věci a správného
jeho zjišťování a tím i správného
rozhodnutí. Tam, kde se snad zdá, že se tato
zásada neosvědčuje, není vinnou ona,
nýbrž je vina na osobách zúčastněných
při soudním řízení. Proto vládní
návrh nejenom že trvá na ústavní
zásadě ústnosti, sleduje v tom oba dosavadní
zákony, nýbrž ještě více
ji zdůrazňuje, poněvadž nejen nespatřuje
spásu v jejím potlačování,
nýbrž naopak v jejím správném
provádění.