Nejenom hostinští, nýbrž i hostinské
pomocnictvo je pojítkem mezi cizincem a státem.
Jeho vzdělání musí býti obsáhlé,
jeho schopnosti všestranné, neboť na ně
jsou kladeny odpovědné požadavky. Je tedy zcela
přirozeno, že musí býti dána
hostinské živnosti záruka, že do řad
hostinstva mohou přijíti jen lidé školení,
odborně vzdělaní, kteří budou
stavu pýchou a své vlasti skutečně
prospěchem.
Rovněž i druhé stavy, které průkazu
způsobilosti dosud nemají, musí svého
spravedlivého požadavku dosíci; ať jsou
to obchodníci nebo zahradníci, všichni hlásí
svůj spravedlivý požadavek průkazu způsobilosti.
Zákon o zavedení průkazu způsobilosti,
bude-li poctivě a důsledně prováděn,
vyřadí illegalitu z řad hostinstva, vyřadí
z něho fušery, kteří ve svých
neoprávněných provozovnách postrádají
zákonitých předpokladů, leckdy i nutné
potřebné čistoty, neslouží obecenstvu,
nýbrž je přímo poškozují,
neboť za poměrně drahý peníz
dávají konsumentu zboží posledního
řádu a nejhorších kvalit. (Předsednictví
převzal místopředseda dr Markovič.)
Poškozují i stát tím, že daně
ani dávky neplatí, podlamují autoritu úřadů
a jsou mnohdy i velikým zdravotním a morálním
nebezpečím pro celé okolí.
Chceme pro podnikání ve svých živnostech
a obchodech potřebný klid a jistotu. Jsme stále
připraveni sloužiti svým zákazníkům
a za ně vedeme boj o každý haléř,
kterým by se cena nákupu na úkor konsumenta
zvýšila.
Dámy a pánové, my živnostníci
a obchodníci nezdražujeme, jsme stoupající
cenovou hladinou postiženi víc než kdo jiný,
jsme biti dvakrát. Jednou jako obchodníci snížením
nákupní možnosti občanstva a po druhé
i s rodinou jako finančně oslabený konsument.
Přikazuje-li osnova zákona, aby každý
provozovatel byl odborně vzdělán, aby měl
zároveň patřičnou prexi, zkušenost
a stavovské uvědomění, je to jen uzákoněním
toho, co vlastně v této živnosti je víc
než závažné.
Je mnoho toho, co hostinstvo bolí. Je to problém
uzavírací hodiny v automatech a buffetech, které
tolik poškozují nejen chod hostinských provozoven,
nýbrž i provoz obchodních podniků, dále
je to otázka úpravy prodeje lahvového piva
a zároveň náš zoufalý boj s velkopivovary,
které nechtějí v této otázce
připustiti jakékoliv jednání. I zde
je nutno, aby byla provedena revise, aby zvláště
ministerstvo financí působilo k tomu, aby též
jednání o hospodářských otázkách
mezi hostinskými a pivovarníky bylo umožněno.
Zákon o zavedení průkazu způsobilosti
pro živnost hostinskou a výčepnickou pro celou
oblast republiky znovu ventiluje velkou řadu otázek
a bolestí o koncesní praxi našich úřadů.
Otázka koncesí pro spolkové domy, sokolovny
a pod. musí býti řádně a vždy
a v každém případě uvážena
a s patřičnou péčí a svědomito
stí vyřizována. Při udělování
uvedených hostinských koncesí musí
bezpodmínečně ustoupiti protekcionářství
a ostatní rozhodující vlivy, zde musí
býti jen a jen zákonem a poměry dána
potřeba nové provozovny. Jediné tak vynikne
účinnost tohoto nového zákona v plném
světle, jediné tím budou splněny předpoklady
zákona.
Střední stav, naše obchodnictvo a živnostnictvo
nezná luxusních potřeb a vysokého
nadprůměrného životního standardu
- nekupujeme velkostatků ani továren a nežijeme
nad svoje poměry. Pracujeme a výtěžek
naší poctivé práce, který jsme
v lepších časech vyzískali, investovali
jsme do svých provozoven. U nás jsou peníze
skutečným oběživem, jsou prostředkem
k dalším obchodním možnostem.
V důsledku toho samozřejmě i na Slovensku
vyrostla řada representačních hotelových
podniků, kde hostinští skutečně
od základu přetvořili své provozovny,
čímž se postavili do prvé řady
našich nejlepších propagátorů cizineckého
ruchu. Slyšeli jsme z úst a četli z knih vynikajících
návštěvníků našeho státu
často hořkou pravdu, mnoho nám bylo vytýkáno,
ale nikde nebylo slůvka nepříznivé
kritiky o našich hotelích a hostinském průmyslu,
naopak jsme vždycky prokázali ve všech směrech,
že jsme vyhověli našim návštěvníkům
po všech stránkách a hlavně i po stránce
finanční. Uvážíte-li, že
jen v Praze jest 14.000 hostinských pomocníků
odborně vzdělaných - a prohlašuji, že
jako zaměstnavatelé s nimi vycházíme
v nejlepší shodě - připomenete-li si,
že jsme v celé republice vybudovali vzorné
hostinské odborné školství, pak si jasně
uvědomíte, že dostanou se k vedení hostinských
živností jen ti opravdu nejlepší a nejvzornější,
což zvláště na Slovensku a Podkarpatské
Rusi bylo tolik třeba.
Zemská jednota hostinských společenstev jako
vrcholná organisace všeho hostinstva jest zárukou
poctivé a upřímné snahy všech
svých členů. Ona stojí pevně
za demokracií tohoto státu, ona je pevnou a věrnou
jeho oporou. Jest si jen toužebně přáti,
aby nebyla brzděna péče ministerstva obchodu
zavedením obligatornosti společenstev a zemských
i říšských jednotek. Je to myšlenka
krásná a poctivá, je to důležitý
krok k unifikaci živnostenského řádu.
Vítám osnovu zákona o průkazu způsobilosti
dnes předkládanou a děkuji především
ministru obchodu, průmyslu a živností panu
Najmanovi, že se přičinil o její
realisaci a že umožnil provedení dlouholetého
a spravedlivého požadavku slovenského hostinstva.
Znovu podotýkám, že jest to jen nepatrná
splátka na účet našeho snaživého
živnostnictva.
Děkuji vám všem za laskavou pozornost, se kterou
jste vyslechli můj stručný projev k osnově
tohoto zákona, a věřím, že zákon
tento poctivě a nekompromisně bude prováděn
a že přinese nejen hostinskému stavu, nýbrž
celé Československé republice prospěch
a zdar. (Potlesk.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Dávam slovo ďalšiemu rečníkovi,
ktorým je pán posl. Bródy.
Posl. Bródy (rusky): Slavná sněmovno!
Ani politické, ani kulturní, ani hospodářské
poměry na Podkarpatské Rusi nesouhlasí po
žádné stránce s poměry v historických
zemích, ale vláda poslední dobou - právě
kdy jedná se zástupci koaličních stran
z Podkarpatské Rusi o provedení nebo pouze o přípravách
ku provedení autonomie - počala unifikovati zákony,
a to hlavně týkající se takových
věcí, o kterých podle zákona rozhodovati
příslušelo by do pravomoci karpatoruského
autonomního sněmu.
V minulé schůzi posl. sněmovny byl usnesen
zákon o školních věcech, mající
působnost i na autonomním území Podkarpatské
Rusi, nyní pak se předkládá slavné
sněmovně unifikace zákona opět ve
věci patřící do stavu národního
hospodářství Podkarpatské Rusi, který
přísluší rovněž do kompetence
karpatoruského sněmu.
O průmyslu na Podkarpatské Rusi se dosud nejen nerozhodovalo,
nýbrž nikdo a nikdy o tom ani nejednal. Vláda
v minulých 18 letech neobracela ani nejmenší
pozornosti k zesílení a rozvoji průmyslu
na Podkarpatské Rusi a ke vřazení jeho do
stavu karpatoruského národního hospodářství.
Naopak, usilovala pouze o jedno: přesunouti průmysl
na Podkarpatské Rusi do českých rukou, a
pokud soutěžil s českým průmyslem
v historických zemích, vláda jej zlikvidovala.
Následkem toho stejně jako dříve za
maďarského režimu i dnes všechen průmysl
na Podkarpatské Rusi není v ruských, nýbrž
v cizích rukou na 100%. Stejně i živnost hostinská,
o kterou se návrh zákona předložený
sněmovně stará ve prospěch těch,
v jejichž rukou ona jest. Dlužno se diviti, že
v této otázce z vládních stran ani
jediný karpatoruský poslanec neprojevil nejmenšího
zájmu, a tak se věc hostinských koncesí
na Podkarpatské Rusi rozhodne a uzákoní podle
přání osob, které se chovají
nepřátelsky ke karpatoruské národní
věci.
Bude-li tento zákon přijat, Rusín nedosáhne
nikdy koncese na krčmu nebo hostinec, neboť koncesi
bude moci příště dostati jen ten, kdo
získá požadovanou pro to tříletou
kvalifikaci a tříletou praxi - dnes jsou hostince
na Podkarpatské Rusi v cizích rukou, a návrh
zákona v dalším navždy poskytuje možnost
nového přílivu českých sil
k obsazení této živnosti, a tak cizí
lidé nebudou přijímati ani ruské učně,
ani ruské pomocníky a praktikanty.
Takové rozhodnutí o hostinské živnosti
nemůže uspokojiti obyvatelstva Podkarpatské
Rusi a proto odpovědnost za uzákonění
této osnovy musí nésti poslanci vládních
stran, kteří vůbec neznají věcí
národního hospodářství autonomního
území, poněvadž se jimi nezabývají,
neboť jsou zaujati jen svými drobnými osobními
a úzkými stranicko-politickými výhodami,
což jest vlastnost člověka otrockého
ducha.
Tento otrocký duch dokonce promluvil v minulé schůzi
plena ústy pana posl. Révaye, který
odpovídaje na mou řeč a na mou výzvu,
aby se karpatoruští poslanci zdrželi hlasování
o zákoně ve školských věcech
Podkrpatské Rusi, neboť vydati takový zákon
náleží do příslušnosti autonomního
sněmu Podkarpatské Rusi - aby odůvodnil otrocké
a stranické poddanství členů vládních
stran, byl nucen obrátiti se k demagogii a prohlásiti,
že "když tedy posl. Bródy odmítl
hlasovati pro tuto osnovu zákona, to ukazuje jen na to,
že nepřeje těm 200 osobám na Podkarpatí
(t. j. 14 inspektorům, 20 učitelům, přiděleným
k inspektorátům a 20 učitelům školního
referátu, úhrnem 54 lidem a jejich rodinám)
zlepšení jejich osudu, neboť přímo
vystupuje proti každému zlepšení sociálních
poměrů školních inspektorů a
učitelů přidělených školským
úřadům."
Šlo o zákon o úpravě platů a
diet zmíněných inspektorů a učitelů
a kdo si přečetl mou řeč, jak si ji
přečetl v těsnopiseckých zápisech
i pan kol. Révay, jistě je mu jasno, že
jsem se ani jediným slovem nevyjádřil proti
úpravě platů těchto osob, nýbrž
jsem pouze prohlásil, že odmítám hlasovati
proto, že vládní strany, které sepsaly
tento návrh, tímto zákonem předbíhají
zákonům příštího sněmu
právě nyní, když se vyjednává
o provedení autonomie, při čemž jest
tato prejudikace vyjádřena tím dráždivěji,
že není v návrhu - dnes již zákonu
- doložka, kterou by byla vyslovena dočasná
působnost zákona do jiného případného
rozhodnutí. Pan kol. Révay považuje
takovou doložku za zbytečnou a sám mne poučuje
a sám mne posílá pro poučení
k nějakému studentu práv, který by
mi vysvětlil ustanovení §u 3 ústavní
listiny, podle něhož sněm eo ipso bude míti
právo tento zákon změniti i bez takové
doložky.
Vděčně přijmu každé poučení
stejně od pana kol. Révaye jako od nějakého
studenta, ba od každého, proto, že učiti
se člověk musí až do smrti, ale připomínám
panu kol. Révayovi jako poslanci i jako pedagogovi,
že vyučovati písmu může jen ten,
kdo sám umí psáti. Kdyby mne chtěl
pan kol. Révay poučovati o ustanoveních
§u 3 ústavní listiny, musil by se dříve
sám naučiti ustanovením nejen §u 3,
nýbrž i §u 6. Naučiti by se jim mohl právě
z téže mé řeči, kterou si, než
promluvil, vyžádal od předsednictva sněmovny
a prostudoval - ale nedostudoval - neboť kdyby si byl přečetl
i § 6 ústavní listiny, byl by mohl uznati,
že právě proto jsem žádal doložky
o dočasnosti toho zákona, neboť podle §u
6 ústavní listiny vztahuje se zákonodárná
moc Národního shromáždění
Československé republiky na celé území
republiky.
Ukázal jsem na nesouhlas §u 3 s §em 6 ústavní
listiny, z čehož pak může následovati
to, že ve věcech, náležejících
do příslušnosti karpatoruského autonomního
sněmu, bude vydávati zákony i Národní
shromáždění - jako dosud - i autonomní
sněm, a Národní shromáždění
se může v případě sporu právem
dovolávati toho, že podle §u 6 ústavní
listiny má jeho zákon platnost pro celou republiku.
Než by takový spor rozhodl ústavní soud,
kde by v této věci rozhodovali zase nikoliv Rusíni,
nýbrž Češi, do té doby by se třeba
vláda postarala o to, aby sněm byl poslán
tam, kam nepřeji panu posl. Révayovi, aby
se dostal. Demagogickými úvahami se nemohu říditi
při své parlamentní činnosti - jako
pan posl. Révay - a proto prohlašuji, že
při svém vystoupení nikdy neustoupím
od zásad. Nemohu a nebudu se říditi zájmy
jednotlivců nebo stranických přivrženců
nebo příbuzných, jak to bývá
u vládních zástupců, nýbrž
vždy se budu říditi zásadami, sloužícími
celému kolektivu národa. Tedy v žádném
případě se nemohu vzdáti autonomních
práv země ani za zvýšení platu
45 nebo 145 mých kolegů učitelů, neboť
ani oni by toho ode mne nežádali, jelikož vědí,
že bude-li o školských věcech Podkarpatské
Rusi i dále rozhodovati Národní shromáždění
Československé republiky a nikoliv karpatoruský
sněm, jak to ustanovuje mírová smlouva, to
se za 10 nebo 20 let ani v inspektorátech, ani ve školním
referátě Podkarpatské Rusi nenajde Rusín
ani se svíčkou, ba i na vesnicích budou školy
obsazeny českými učiteli, jichž nyní
jest na Podkarpatské Rusi, jak ví pan kol. Révay,
již přes 500.
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Upozorňujem pána rečníka, aby
sa držal veci.
Posl. Bródy (pokračuje): Odpovídám
na útoky.
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Prosím pána rečníka, aby nedebatoval
s predsedom.
Posl. Bródy (pokračuje): Musím
odpovídat. Mám na to právo.
Pokud jde o druhou část řeči posl.
Révaye, stručně prohlašuji, že
pan kol. Révay a jeho soudruzi dostali již
odpověď v "Lidových novinách",
když při svém jednání s vládními
kruhy si dovolil vysloviti svou nevoli nebo nespokojenost. "Lidové
noviny" ukázaly, že tito pánové
zapomněli, že nejsou poradní stranou. Nepochopil-li
smysl toho pan kol. Révay, vysvětlím
mu to prostými slovy. "Lidové noviny"
připomenuly panu Révayovi a spol., že
jsou pouze prostředkem a hříčkou pro
zábavu Rusínů, kteří jsou v
českých vládních stranách,
že tedy nemají práva vyslovovati nesouhlas
nebo něčeho žádati, nýbrž
mají pouze právo lízati ruku a děkovati
za všechno, za každou kost, která se jim hodí
a kterou dostanou jen proto, aby mohli lidu ukázati: hle,
pohleďte, co jsme dostali, vždyť to dostanete i
vy všichni, když odmítnete frontu autonomistů.
Není možno dovolávati se nějakých
úspěchů, že bylo něco získáno
pro lid, poněvadž ještě nic nevidíme,
a to, že vláda zahájila
vyjednávání s těmito pány,
možno vděčiti pouze nám, oposici. Kdyby
nebylo akce Ústřední ruské národní
rady a akce autonomistů ku provedení autonomie,
nikdo by nesměl říci ani slovo o autonomii
Podkarpatské Rusi. My ovšem již 17 let voláme
po autonomii a právech národa, ale pánové
z vládních stran po těchto 17 let seděli
tiše v teplých místech a pouze chválili
své chlebodárce.
Nás trýznili, honili, ale oni otrocky sloužili
svým pánům, a v téže době
zástupci vlády uvedli lid do hospodářské
zkázy, neboť veškeré bohatství
jeho země, jeho práce, bylo ze země vyvezeno.
Asi za 400 milionů Kč bohatství bylo ročně
odvlečeno z Podkarpatské Rusi, a je to div, že
lid se topí v bídě?
Nyní i oni, členové vládních
stran, promluvili o provedení autonomie, ačkoliv
vládní strany do loňska odmítaly autonomní
práva Podkarpatské Rusi. Pan kol. Révay
musí uznati, že kdybych zde nebyl, i na jeho místě
by seděl podle veškeré pravděpodobnosti
Čech, stejně jako se posadil na místo jeho
bratra Fedora v zemském výboru.
To, co obsahuje vládními stranami předložený
návrh o autonomii, nic nebo méně než
nic, pozná veřejnost zakrátko. Ale nejde
o to, aby se o tom dnes mluvilo. Já ovšem považuji
za nutno připomenouti pánům z vládních
stran, že budou odpovědni před národem
a před dějinami za to, co dnes přijmou ku
provedení autonomie.
My jsme přesně vytyčili své stanovisko
k autonomii Podkarpatské Rusi v návrhu zákona
Ústřední ruské národní
rady. Tam jest přesně řečeno, co nám
patří podle ustanovení mezinárodní
st. germainské smlouvy a co jest nám nezbytně
nutné k zajištění existence obyvatelstva
autonomní země. Mluví-li posl. Révay
o provedení autonomie, to nechť nemíchá
autonomii s právy a příslušností
guvernéra - za tato práva a příslušnost
bojuji i já sice 17 let, ale musím mu vysvětliti,
že práva guvernéra jsou jen jednou, nepatrnou
částí autonomie, že to ještě
není autonomie.
Pan předseda vlády dr Hodža rozhodně
prohlásil dne 9. t. m. delegaci Ústřední
ruské národní rady, která mu odevzdala
memorandum s návrhem zákona Ústřední
ruské národní rady o ústavě
autonomní Podkarpatské Rusi, že hodlá
provésti autonomii Podkarpatské Rusi nikoliv prozatímně,
nýbrž na 100% definitivně, jak to ukládají
republice ustanovení mírové smlouvy. Proč
pan posl. Révay mluví pouze o právech
a příslušnosti guvernéra? Pojetí
autonomie mu asi není jasné a proto mu doporučuji,
aby lépe prostudoval návrh zákona Ústřední
ruské národní rady, a tam najde přesnou
definici všech pojmů náležejících
v soustavu autonomie Podkarpatské Rusi.
Pan posl. Révay se diví, proč návrh
zákona Ústřední ruské národní
rady byl uveřejněn. A mimo to se odvažuje tvrditi
i takové věci, které nesouhlasí s
pravdou. Nebudu opakovati jeho slova, konstatuji pouze, že
valná hromada Ústřední ruské
národní rady, která se konala dne 28. listopadu
1936 v Užhorodě, návrh Ústřední
ruské národní rady, po přečtení
jeho znění a po dlouhé rozpravě o
základních zásadách návrhu,
jednohlasně schválila tak, jak byl předložen
s tím, že se právnímu výboru
uděluje právo uhladiti znění paragrafů,
kde je to nutno, změniti sloh a prostřednictvím
vedení Ústřední ruské národní
rady předložiti vládě Československé
republiky stejně jako politickým klubům Národního
shromáždění a široké veřejnosti.
Toto rozhodnutí jsem navrhl valné hromadě
Ústřední ruské národní
rady já a ona je přijala s úplně jednohlasným
souhlasem bez námitek zástupců vládních
stran.
Je smutné, že vládní strany nyní
po uveřejnění návrhu zákona
činí nátlak na své členy, aby
své vlastnoruční podpisy na návrhu
odvolali. (Místopředseda dr Markovič zvoní.)
Táži se, kde je zde logika. Domnívají
se české vládní strany, že tím
bude oslaben návrh Ústřední ruské
národní rady? Nikoliv. Tím pouze mrvně
zabíjejí své lidi. To jest důkazem
i toho, že české strany netrpí mezi
sebou charaktery, nýbrž pouze otroky. Litujeme je,
každého, kdo pro svou existenci je nucen vystupovati
proti svému lepšímu přesvědčení
a tak se vydávati posměchu všeho obyvatelstva
v zemi.
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Upozorňujem pána rečníka, že
mu uplynula rečnícka lehota.
Posl. Bródy (pokračuje): Kolik mám
ještě?
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Prosím pána rečníka, aby nedebatoval
s predsedom, a volám ho preto k poriadku.
Posl. Bródy (pokračuje): Mám
právo mluvit. Nebyla ustanovena řečnická
lhůta a mám právo mluviti, je-li toho potřebí,
třeba tři hodiny.
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Volám pána rečníka po druhý
raz k poriadku pre debatovanie s predsedom.
Posl. Bródy (pokračuje): Pan kol.
Révay připisuje nervositu nám, oposici,
ale myslím, že nervositu způsobil právě
návrh Ústřední ruské národní
rady a to právě ve vládních kruzích.
Nemáme proč býti nervosním, neboť
o průběhu jednání vládních
poslanců jsme třebas lépe informováni
než oni sami a proto jsme uveřejnili návrh
Ústřední ruské národní
rady, aby vláda a její poddaní již napřed
věděli, že i my, Ústřední
ruská národní rada a karpatoruský
lid, víme přesně a určitě,
co nám patří v mezích autonomie.
Pan předseda vlády slíbil, že to bude
provedeno na 100% a prohlásil, že se vší
přísností své moci vystoupí
proti každému, jednotlivci nebo kolektivu, kdo by
si troufal mu v tom překážeti.
Lze pochopiti, že Ústřední ruská
národní rada vděčně přijala
prohlášení pana předsedy vlády
s tím, že pak se návrh Ústřední
ruské národní rady úplně shoduje
s jeho přáním a úmysly, proti jejichž
provedení se budou dělati překážky
a dělají se nikoliv na Podkarpatské Rusi,
nýbrž zde v Praze, a budeme šťastni, když
tyto překážky zdolá. Zástupci
Ústřední ruské národní
rady řekli panu předsedovi vlády, že
se tedy ku provedení jeho úmyslů hodí
nejlépe návrh Ústřední ruské
národní rady, a dokáže-li pan předseda
vlády, aby se stal zákonem, na Podkarpatské
Rusi proti němu oposice nebude.
Čekáme na to, co řekne pan předseda
vlády, až prostuduje tento návrh, neboť
to jest pro nás důležité, a nikoliv
to, co pan kol. Révay nebo jiní prohlásí
na příkaz strany podle vší pravděpodobnosti
ještě mnohokrát a proti svému lepšímu
přesvědčení.