Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. Révay. Dávám mu slovo.
Posl. Révay (malorusky): Vážené
dámy a pánové!
Nezamýšlel jsem mluviti k této osnově
zákona, poněvadž bude míti takové
dobré výsledky, že skutečně není
potřebí k ní nic více připomínati.
Ale vystoupení mého kolegy z Podkarpatí,
posl. Bródyho, mne donutilo, abych se dotkl našich
kulturních věcí a reagoval na jeho poznámky.
Pan posl. Bródy vyzval nás, poslance z Podkarpatí,
abychom se k němu připojili a nehlasovali pro tuto
osnovu zákona. Ve své řeči ostře
protestoval proti tomu, že se předložená
osnova zákona týká také věcí
Podkarpatí, o nichž podle jeho mínění
má rozhodnouti podkarpatský sněm, a zdůraznil,
že pravoplatnost této osnovy je dočasná,
dokud ji neschválí podkarpatský sněm.
Při tom prohlásil, že my, poslanci z Podkarpatí,
nemáme práva hlasovati pro tuto osnovu zákona,
a vyzval nás, abychom napodobili jeho jednání.
Jsem nucen odmítnouti některá tvrzení
pana posl. Bródyho především
proto, že podle jeho mínění musí
míti tato osnova zákona na konci doložku, že
jest dočasnou do té doby, dokud ji neschválí
autonomní sněm. Zde stačí prostě
dotázati se studenta právnické fakulty, který
by vysvětlil panu posl. Bródymu, že
každý zákon, který se týká
školských věcí Podkarpatí podle
§u 3 ústavní listiny, nemusí míti
doložku, že jest dočasný, neboť příští
autonomní sněm Podkarpatí všechny takové
zákony prozkoumá a zaujme k nim své stanovisko.
Pokud jde o výzvu pana posl. Bródyho, abychom
nehlasovali pro tuto osnovu zákona, prohlašuji, že
této výzvy neuposlechnu a doufám, že
i jiní poslanci z Podkarpatí jí neposlechnou,
neboť tato osnova zákona zlepšuje osud 14 školních
inspektorů, 20 učitelů přidělených
k inspektorátům a 20 učitelů u školského
referátu, to znamená, že asi 200 osobám,
počítáme-li členy rodiny těchto
učitelů, bude zlepšen jejich sociální
stav. Když tedy posl. Bródy odmítl hlasovati
pro tuto osnovu, z toho je zřejmo pouze to, že nepřeje
těmto 200 osobám na Podkarpatí zlepšení
jejich osudu nebo přímo vystupuje proti jakémukoliv
zlepšení sociálních poměrů
školních inspektorů a učitelů,
přidělených školním úřadům.
Byla zde rovněž zmínka o provedení §u
3 a rozhodně se žádalo, aby v nejkratší
době byly provedeny volby do podkarpatského sněmu.
Musím reagovati i v tomto směru a poznamenati, že
koaliční podkarpatské strany se dohodly na
určitém postupu a návrhu, své návrhy
předložily vládě a vyjednávají
s ní, aby se vyjasnila situace a hlavně pravomoc
guvernéra, která vyplývá z ustanovení
ústavní listiny.
My však vidíme v tomto směru velmi divné
zjevy. Místo aby se ti činitelé, kteří
po 17 let měli plná ústa autonomie a stále
křičeli, že se musí dáti guvernérovi
práva, připojili k naší akci, nyní
protestují proti tomu, že koaliční strany
Podkarpatí vedou věcná jednání
a chtějí napraviti to, co se v poměru k Podkarpatí
napraviti musí.
Nedivím se, že takové stanovisko zaujal proti
tomu pan posl. Bródy, neboť ve svém
časopise stále říká, že
návrh podkarpatských koaličních stran
se rovná nule, že guvernérský úřad
bude zbytečným zřízením, které
bude k sobě lákati všechny ukrajinské
úředníky z Podkarpatí a že místo
našich lidí přijdou na Podkarpatí noví
čeští zaměstnanci. Tyto poznámky
posl. Bródyho svědčí, že
buď naprosto nečetl naše návrhy na úpravu
vyučovacích, správních a náboženských
poměrů na Podkarpatí, nebo se zlobně
proti nim staví často proto, že svou dosavadní
politikou na Podkarpatí nedovedl konstruktivně k
něčemu přispěti.
Neméně přispívá k této
destruktivní práci pana Bródyho posl.
kol. Fencik, který nazývá naše
jednání rafinovaným a tvrdí, že
to jest přímo výsměch autonomii, že
se oposice dívá na naše kroky jako na komedii
ku provedení autonomie, s určitým úmyslem,
aby podkopala důvěru obyvatelstva k nám a
tak dále prováděla svou destruktivní
práci.
Lze pochopiti, že se nebudeme zdržovati s takovou zlobnou
kritikou a demagogií a řekneme na adresu těchto
pánů: Když nám vyčítají,
že neinformujeme oposiční tisk o našem
jednání s vládou a odbornými ministry,
když je bolí, že je nepřibíráme
k jednání, musíme jim připomenouti,
že když posl. Fencik jel do Ameriky, nezval nás
na své důvěrné porady, a stejně
p. Bródy, když konal své důvěrné
porady a pracoval na novém plánu, nás na
tyto vnitřní porady nezval.
Náš poměr k oposici je stále lepší.
Včera jsem jednomu z nich řekl, že zástupci
koaličních stran neodmítají spolupráci
s oposicí a závisí jen na oposičnících,
aby se přihlásili k této spolupráci
na výstavbě samosprávy Podkarpatí
a účastnili se jí. Ale dosud nevidíme,
že by se autonomní zemědělský
svaz nebo Fencikova národní strana chtěly
konstruktivně účastniti této spolupráce,
neboť pro ně je výhodnější
provozovati demagogii mezi masami málo uvědomělými..
V poslední době učinila ve věci provedení
autonomie jisté kroky Národní rada. Chci
uvésti své stanovisko k této věci
otevřeně a upřímně, jak jsem
to učinil na poradách Národní rady
v Užhorodě dne 28. listopadu m. r., když jsem
řekl, že chce-li, aby z jejího popudu vyšlo
rozumné dílo, musí postupovati v dohodě
se všemi politickými stranami v zemi, aby z jejího
popudu bylo možno najíti nějaké rozumné
východisko nebo sestaviti rozumný a možný
zákon.
"Russkij Věstnik", orgán autonomního
zemědělského svazu, otiskl mé prohlášení
na tomto kongrese, ve kterém jsem upozorňoval, že
chce-li Národní rada dosíci úspěchu,
musí se poraditi se všemi politickými stranami,
které mají hlas v podkarpatských věcech.
K největšímu údivu vyšla v posledním
týdnu publikace o návrhu zákona Národní
rady, na němž byli podepsáni někteří
zástupci koaličních stran. V Národní
radě bylo řečeno, že tento návrh,
sestavený v hlavních rysech, má projednati
komise, která jej předloží k dalšímu
ocenění a schválení. Ale někdo
žádal od vedoucích činitelů Národní
rady, aby si s tímto návrhem pospíšila,
aby jej uveřejnila. Tisk, který se nepřátelsky
staví k naší práci, vychází
s tímto návrhem jako s demonstrací a působí
bouři. Povede-li Národní rada tyto věci
tak dále a bude chtíti dělati jen demonstrace,
bude z této bouře malý déšť
a z návrhu zákona sotva kdy bude rozumný
zákon.
Mezi našimi oposičníky vidíme jistou
nervositu. Jest způsobena tím, že předseda
vlády, president republiky a odborní ministři,
s nimiž jsme mluvili o kulturních a jiných
věcech Podkarpatí, stavějí se k naší
věci příchylně a setkáváme
se se všeobecnou ochotou uspořádati podkarpatské
věci. Lze pochopiti, že činitelé, kteří
za 17 let nemohli na Podkarpatí v tomto směru nic
udělati, stávají se nervosními a výsledkem
této nervosity je dnešní prohlášení
posl. Bródyho, abychom odepřeli hlasovati
pro tuto osnovu zákona. Ovšem že této
výzvy neuposlechneme, neboť máme za to, nejen
já, nýbrž i všichni jiní kolegové
z Podkarpatí, že tento zákon je užitečný,
neboť jím se napraví velká křivda,
že nejen inspektoři, nýbrž i učitelé
přidělení ke školním úřadům
dostanou patřičnou náhradu za tu velkou práci,
kterou ve svých úřadech konají.
Můžeme si jen stěžovati, že tato
osnova zákona nebyla usnesena již r. 1926, když
byl schválen platový a učitelský zákon
a až se nyní usneseme na tomto zákonu, až
upravíme poměry inspektorů a učitelů
přidělených k školním úřadům,
bude to počátek všeobecné úpravy
učitelských věcí, mezi nimi i věcí
odborných učitelů na měšťanských
školách.
Školní inspektoři hlavně na Podkarpatí
si zasluhují této náhrady, neboť konali
práci za těžkých podmínek. U
nás školní úřady ani školský
referát neměly tradice a bylo nutno vše tvořiti
od samého počátku. Mimo to školní
úřady byly umístěny v nejhorších
místech a v souvislosti s tím lze vysloviti přání,
aby se ministerstvo školství a nár. osvěty
co nejdříve postaralo, aby poměry školních
inspektorů a učitelů, přidělených
jejich úřadům, byly uspořádány
tak, aby jim byly přiděleny vhodné místnosti
a aby byl zvětšen počet učitelů
přidělených inspektorátům.
Naši školní inspektoři mají velikou
zásluhu na tom, že mezi učiteli nastala větší
shoda, a je potřebí, aby i správní
úřady ve větší míře
podporovaly školní inspektory, aby se neopakovaly
takové případy, že když školní
inspektor vyžadoval od učitele kulturní práci,
správní úřad učitele za tu
práci potrestal, jak se to stalo dne 22. srpna 1935, č.
jed. 137/327, jímž okresní úřad
potrestal učitele pokutou 50 Kč za to, že se
školními dětmi uspořádal divadelní
výstavu pro rodiče, ale formálně zapomněl
tuto výstavu ohlásiti.
Chci ještě zdůrazniti požadavek, týkající
se státní vědecké knihovny, která
kdysi dostávala 20 až 25.000 Kč subvence, ale
dnes nedostává žádnou dotaci nebo jen
tak minimální, že z ní nemůže
doplňovati knihovny. To je knihovna, která zakrátko
bude míti velmi důležitý úkol
na Podkarpatí, a proto je potřebí, aby příslušní
činitelé tuto věc řádně
zařídili.
Nechci se zmiňovati o jiných školních
věcech, neboť doufám, že o nich zakrátko
budeme jednati v kulturním výboru. Odmítaje
výzvu posl. Bródyho, abychom nehlasovali
pro tuto osnovu zákona, prohlašuji, že je pravda,
že v st. germainské smlouvě je takové
ustanovení o nehlasování, ale že není
nic takového v ústavní listině, a
proto jest naší povinností, dokud se nesešel
podkarpatský sněm, hlasovati pro každý
návrh zákona, který po stránce hospodářské
a sociální zlepšuje osud našich zaměstnanců,
školních inspektorů a učitelů
přidělených školním úřadům.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. Kundt. Dávám mu slovo.
Poslanec Kundt (německy): Dámy a pánové!
Promiňte mi, že vás ve vaší snaze
věc rychle vyříditi poněkud zdržím,
bude to jen na několik minut. Chtěl bych nejprve
konstatovati, že nemám vůbec v úmyslu
zabývati se cirkusovou řečí kol. Appelta,
která sněmovnu alespoň na krátký
čas poněkud zaplnila a pobavila. Chtěl bych
učiniti jen několik poznámek k řeči
kol. Kirpalové a musím konstatovati, že
kol. Kirpalová v jistém smyslu svou řečí
denuncovala. (Posl. Zischka [německy]: Jak to?) To
vám hned dokáži. Kol. Kirpalová
se zmínila o případě mně neznámém,
ale způsob, jak se o něm zmínila, je pro
každého myslícího člověka
příznačným.
(Výkřiky posl. Zischky.) Nevěřím
vašemu vylíčen, věřím
více krajskému soudu, který, jak kol. Kirpalová
sama řekla, učitele osvobodil, a demokrat musí
věřiti soudu státu, jehož je příslušníkem.
Při této soudní věci však zároveň
tvrdila, že školní inspektor nevypovídal
podle skutečnosti. Obvinila tudíž inspektora
z křivého svědectví. To je čistá
denunciace.
Druhou věci je všeobecná paušální
podezřívání mladých učitelů.
Označila jste, kol. Kirpalová, mladé
učitele za nepřátele státu nebo jste
je alespoň uvedla v souvislost s tím, když
jste před tím byla citovala soudní rozsudky
z trestních řízení podle zákona
na ochranu republiky. Musíte-li si udržovati svou
popularitu takovými řečmi, pak vás
lituji, neboť kdysi jste měla dobrou minulost. Podezříváte-li
zcela všeobecně mladé učitele, musím
v této sněmovně energicky odmítnouti
všechna obvinění mladých učitelů
z protistátního smýšlení a protistátní
výchovy. Neobvinila jste tím jen mladé učitele,
kteří vyšli z ústavů v Praze
a jinde, ale řekla jste, že mladí učitelé
jsou takoví, jak byli vychováni. Tím jste
tedy denuncovala profesorská kolegia učitelských
ústavů. Očekával jsem od vás
jako od ženy jiné téma k těmto otázkám.
Představuji si vás totiž přes jiné
stanovisko, které zaujímáte, stále
ještě jako ženu. která má srdce
pro školáky. Bylo by bývalo správné
nemluviti o soudních přích, nýbrž
o tom, že u nás skoro ve všech školách
jsou děti, které nemají doma co jísti
a ve školách často omdlévají.
To jsem očekával od ženy. Mluvila jste však
tak, aby vaše řeč nebyla censurována.
(Výkřiky posl. Kirpalové.) Chcete-li
něco říci, můžete potom sem přijíti.
Pan ministr zahraničních věcí nedávno
prohlásil, že u nás neumírají
lidé hlady. Chtěli jsme to vysvětliti a chtěl
bych k tomu říci něco bližšího.
Hlady děti ještě neumírají, ale
mají hlad. To jako příslušnice vládní
strany nepopřete. Chtěl bych jen konstatovati, co
se dnes stalo. Jeden z našich orgánů chtěl
zaujmouti vysvětlující stanovisko k řeči
pana ministra zahraničních věcí. Myslící
pražský censor zapomněl, že tím,
že censuroval tato jasná zjištění,
porušil heslo státního znaku "Pravda vítězí".
Abyste viděli, co zde bylo censurováno, chci to
krátce přečísti, neboť to není
nic jiného než jasné stanovisko k řeči
pana ministra zahraničních věcí, kterou
se budu ještě podrobněji zabývati v
zahraničním výboru.
Stojí tam: "Neumírají hlady, ale trpí
hladem". Pak tam stojí dále: "Nepochybujeme,
že pan ministr zahraničních věcí
bude moci prokázati pravdivost svých tvrzení.
Že by lidé v německých bídou
postižených krajích umírali hlady, je
formulace, která takto všeobecně řečena
jistě nesouhlasí a které kamarád Rutha,
jehož přísná věcnost je mimo
vší pochybnost, jistě nepoužil. Že
však tisíce a tisíce sudetských Němců
trpí hladem, velikým hladem, o kterém si
v Praze páni u zeleného stolu sotva mohou učiniti
představu, je čistá a nezkreslená
pravda, o které se musí každý přesvědčiti,
kdo se jednou obtěžuje a navštíví
naše území postižená bídou".
Čekal jsem od vás, že budete mluviti o bídě
dětí a že nebudete udavačkou učitelů.
Pak tam stoji dále: "O tom jsou dokonce statistické
a číselné důkazy. Teprve v těchto
dnech vešlo ve známost, že v Jirkově z
přibližně 2.200 nezaměstnaných
béře sotva 250 podporu v nezaměstnanosti
podle gentského systému. Pro cizinu již také
není tajemstvím, že nezaměstnaní
vyloučení z gentského systému dostávají
v nejlepším případě státní
podporu ve výši 10 Kč týdně,
že takové rodiny dostávají týdenní
podporu 20 Kč. 90 % jirkovských nezaměstnaných
- abychom uvedli jen tento jeden příklad, který
mluví za sta jiných - nutí naše pokroková
sociální politika, aby žili za 10 Kč
týdně. Ukažte nám toho umělce
v hladovění, který se z této částky
po celý týden nasytí ..."
Předseda (zvoní): Prosím pana
řečníka, aby nepředčítal,
nýbrž mluvil k věci.
Posl. Kundt (pokračuje): Pane předsedo,
voláte mne, abych mluvil k věci. Konstatuji, že
jste připustil, aby kol. Appelt po celou dobu nemluvil
k věci, a že jste se tedy v tomto směru nezachoval
zcela korektně.
Předseda (zvoní): Volám pana
řečníka za tato slova k pořádku.
Posl. Kundt (pokračuje): Pak budu mluviti
k pořadu schůze a konstatuji, že kol. Kirpalová
měla o těchto věcech, pokud se týkají
dětí školou povinných, mluviti zcela
jinak. Zároveň konstatuji, že totéž
právo, jež si osobují jiní řečníci
v této sněmovně na tomto místě,
že totiž při určité věci
nemluví k věci, se nám bohužel odpírá,
nikoliv ovšem jiným a to jen proto, že mluví
proti nám. Děkuji! (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.)
Předseda (zvoní): Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava jest skončena.
Dávám slovo k doslovu zpravodaji výboru kulturního
p. posl. Dlouhému.
Zpravodaj posl. Dlouhý: Slavná sněmovno!
S radostí konstatuji, že nikdo z řečníků
nemluvil proti osnově zákona předloženého
posl. sněmovně. Naopak s díky kvituji, že
všichni po zásluze oceňovali práci a
projevovali souhlas se zamýšleným zvýšením
platů kategorie školních inspektorů
a sil přidělených školním úřadům.
Je to vzácný úkaz společné
snahy, ocenění významu a zhodnocení
práce. Přece však nad očekávání
byla debata živá a zabíhala hlavně do
otázek povšechné práce školské
a potřeb školy i učitelstva. Mluvilo se ovšem
také mnoho o věcech, která s osnovou přímo
nesouvisely.
Byla zde tlumočena řada požadavků směřujících
k přizpůsobení školy i jejího
dozoru dnešním potřebám školy i
celého státu. Bylo si zde stěžováno,
že řešení reformy školské
správy není úplné. Přiznávám,
že další řešení na půdě
zákona, které by směřovalo k unifikaci
a demokratisaci naší školy a naší
školské správy, je nejvýš nutné.
Toto řešení není možno odkládati.
Navrhovatelé z řad koaličních poslanců
byli si této věci velmi dobře vědomi,
ale pro určité důvody nemohli přijíti
s celým návrhem reformy školské správy,
aby opětně se nestalo, co již dříve,
kdy důkladný elaborát o všeobecné
reformě školské správy pro různé
politické i stavovské nazírání
nemohl se vtěliti ve skutek. Proto byl předložen
k jednání jen nejdůležitější
úsek. Stálé oddalování jenom
prodlužovalo tíseň hospodářskou
a podlamovalo chuť ku práci jak u dozorčích,
tak i u administrativních zaměstnanců těchto
kategorií. Je příliš mnoho školských
věcí, které čekají již
dlouho na své řešení. Ze školské
správy volají po reformě zemské školní
rady stejně jako okresní školní výbory.
Jsou vážné důvody pro osamostatnění
okresních školních úřadů.
Nemáme dosud vyřešenu otázku osobního
nákladu na učitelstvo, stejně jako otázku
vzdělání učitelstva vůbec.
Musíme slyšet volání po důsledném
provádění zákona o újezdních
školách měšťanských. Je třeba
unifikovati školské zákony.
Je pravda, že veliká část učitelstva
pracuje na svých míst ech za velikých potíží
a že řada okolností práci jejich podlamuje.
Zejména nedostatek řádných bytů,
obzvláště ve smíšených místech,
nutí je k častým změnám míst.
I v tomto případě je potřebí
podpory a pomoci. Ale v celku musí každý uznat,
že okr. škol. inspektoři i učitelstvo
v převážné většině
svou prací školskou i mimoškolní jsou
vedoucí a užitečnou složkou, která
pracuje nenáročně ve prospěch všech
vrstev národa.