Veliká množství pracujícího lidu
ze sudetskoněmecké strany očekávala
od Henleina v Ústí n. L. stanovisko k výsledku
vládních jednání. Mnozí lidé
z jejích řad se domnívali, že Henlein
řekne v Ústí n. L.: "Co se dosáhlo,
jest málo, ale budeme nad tím bdíti, aby
učiněné sliby byly také dodržovány,
nasadíme velikou silu našich volebních zástupců
pro to, aby za prvním krokem následovaly kroky další
a aby bylo více dosaženo". Ale z toho, co řekl
Henlein v Ústí n. L., mohou pracující
ze sudetskoněmecké strany poznati, že Henleinovi
nejde o práva lidu, nýbrž o něco zcela
jiného (Hluk. - Místopředseda Košek
zvoní.), o uskutečnění politických
cílů německého fašismu. Henleinova
ústecká řeč má ten smysl, aby
odvrátila lid od jeho boje o životní otázky,
o práci, chléb, podporu a zrovnoprávnění
k naprosto neuskutečnitelným, neskutečným
cílům, na pole vyslovené katastrofální
politiky. (Souhlas poslanců komunistické strany.)
Co žádal Henlein v Ústí n. L. v hlavních
bodech? 1. Národnostní samosprávu na základě
národnostního katastru. 2. Utvoření
svéprávného orgánu samosprávy.
Nevyjádřil se o tom blíže, kdo tímto
orgánem má býti. Pravděpodobně
to má býti rada vůdců sudetskoněmecké
strany. 3. Žádal Henlein označení jazykových
hranic a tím rozdělení Československé
republiky. (Posl. inž. Künzel [německy]: Nedávno
jste ještě žádali totéž!)
Vše v pravý čas. (Výkřiky
poslanců sudetskoněmecké strany.)
Ozvěna, kterou našla Henleinova řeč,
ukazuje, že se požadavky z Ústí nedají
dosíci smírným vyjednáváním.
Neboť tyto požadavky neznamenají nic jiného
než: 1. zrušení republiky, 2. vydání
německého území diktátu z Berlína
(Souhlas poslanců komunistické strany.),
3. zničení nezávislosti republiky a její
přeměnu ve vasalský stát Třetí
říše, 4. stálý rozhořčený
boj mezi Čechy a Němci a konečně uvedení
republiky do stavu skryté občanské války.
Henlein si je a musí si toho býti vědom,
že s těmito požadavky zde v československé
sněmovně nemůže proraziti. Ví
zcela jasně, že je zde vůbec jen jedna vyhlídka,
aby se požadavky prorazily, a to válečnou a
násilnou cestou. (Výkřiky. - Hluk.)
Místopředseda Košek (zvoní):
Prosím o klid.
Posl. Appelt (pokračuje): Proto také
hrozil Henlein v Ústí n. L. výzvou k zahraničí
a prohlásil, že se bude dovolávati rytířských
národů. Ale pod rytířskými
národy rozumí reakcionářské
anglické lordy @a la Rothermere a fašistické
držitele moci v Třetí říši.
(Hluk.) Lid venku balamutí vůdcové
sudetskoněmecké strany tím, že anglická
vláda, celé anglické veřejné
mínění stojí za požadavky Henleina.
To je vědomý podvod, protože to nesouhlasí.
(Posl. inž. Künzel [německy]: To řekl
také Jaksch!) Předně jde Henleinovi o
výzvu k Třetí říši, jejíž
vměšování do vnitřně-státních
československých poměrů se vyvolává.
Totéž Německo, jež trhá všechny
smlouvy a změnilo je v cáry papíru, má
nyní najednou vystupovati jako ručitel smluv na
ochranu menšin. (Předsednictví se ujal předseda
Malypetr.) Dovolává-li se Henlein vměšování
Třetí říše, je mu jistě
jasné, že zde může jíti jen o válečné
vměšování se zbraněmi podle osvědčených
španělských metod. (Hluk.) Komunistická
strana varovala již v říjnu občany tohoto
státu před zločinnými plány
vedení sudetskoněmecké strany a ukazovala,
že vedení sudetskoněmecké strany rozmyslně
a vědomě připravuje ozbrojené vzbouření
a občanskou válku v sudetskoněmeckém
území (Hluk.), a to proto, aby přivodilo
zasáhnutí Hitlerovo. Co jsme řekli v říjnu,
hrozí státi se nyní ožehavým
a strašlivou skutečností. Henleinově
hrozbě v Ústí n. L., abychom nebyli hnáni
do zoufalství, a jeho drzému tvrzení o neústavních
poměrech v republice nelze jinak porozuměti. Veřejně
prohlašujeme tuto politiku za politiku dobrodružství,
lidu nepřátelskou, odhalujeme ji a varujeme sudetskoněmecký
lid před tím, aby se dal zneužíti, oklamati
a zavésti těmito vůdci sudetskoněmecké
strany do katastrofy. Sudetskoněmecký lid velice
draze zaplatí útraty této politiky. Kdyby
tato politika ztroskotala - a není pochyby: musí
ztroskotati - pak by Henlein, Kundt, Frank, Künzel,
Sandner, Köllner, a jak se všichni pánové
jmenují, právě tak utekli za hranice, které
zachraňují, jako utekli r. 1918 Lodgmanar.
1933 Krebs a Jung. Nebyli by v nejmenších
starostech o další osud lidu, nechali by lid na holičkách
a v katastrofě. (Výkřiky.) To je jedna
strana vaší politiky.
A nyní druhou stranu. Co by znamenala a jak by vyhlížela
taková samospráva nebo autonomie, jak ji žádá
Henlein? Jaká práva by přinesla našemu
lidu? Tvrdíme: žádná. Místo aby
lid dostal práva, byl by strčen do fašistické
svěrací kazajky. Lid by nemohl o svých právech
svobodně rozhodovati, nýbrž Henlein by diktoval
podle nařízení Berlína, která
práva má míti každý Němec.
Místo samosprávy by se lidu vnutila samovláda
tak zvaného vůdce Konráda Henleina. A jak
by tato samovláda Henleinova vyhlížela, o tom
výmluvně svědčí námi
uveřejněné "směrnice" k
obecním volbám, které vydalo její
vedení, a také poměry, které vládnou
této straně. Potlačování každého
demokratického projevu mínění a svobody
ukazuje masám lidu, co by mohly očekávati
od nějaké samovlády. (Posl. Birke [německy]:
Co říkáte moskevskému procesu? Co
je s Trockým?) Všechno přijde. Po nynějších
občanských právech by se šlapalo a rušily
by se. Vůdcové sudetskoněmecké strany
by vládli v Sudetách podobně jako nacisti
v Gdansku. (Souhlas.) Proti socialistickým a demokratickým
vrstvám obyvatelstva by fašistické úderní
oddíly rozvinovaly nebrzděný teror a obránci
svobody lidu v Karlových Varech, Teplicích nebo
Liberci by se pak mohli vystěhovati jako emigranti do Prahy.
To, co chce Henlein, jeho samovláda nad lidem, to by bylo
ve skutečnosti babylonské zajetí, o kterém
mluvil Henlein v Ústí n. L.
Sudetskoněmecké území by bylo již
jen čistě formálně součástí
Československé republiky, skutečně
však provincií Třetí říše,
a její správce by se jmenoval Konrád Henlein.
Se Třetí říší by již
nebylo hranic, nýbrž státními hranicemi
by byla Henleinem žádaná jazyková hranice,
a ta by probíhala již u Mělníka. (Posl.
Kundt [německy]: Vy jste tedy proti ochraně naší
jazykové hranice?) Jsem proti ochraně, jakou
chce Henlein, neboť to není ochrana, nýbrž
holá diktatura. Každá individuální
svoboda by byla zrušena, každý Němec by
byl v nějakém katastru registrován, špiclován
a dán pod dozor. Ano, šlo by to asi tak daleko, že
by každý Němec v republice musel prokázati
nejen svůj rodokmen, nýbrž také svou
arijskou bábu. A co by přinesla samospráva
nebo autonomie, jak ji žádá Henlein, po stránce
sociální a hospodářské? Byly
by zvýšeny mzdy? Tvrdíme, že nikoliv;
neboť všichni továrníci ze sudetskoněmecké
strany, kteří stojí za Henleinem, by se naopak
domnívali, že pro ně teprve nyní nastávají
zlaté časy. Dala by více podpor pro nezaměstnané?
Zajisté, že nikoliv! Sbíral by se jen ještě
usilovněji starý papír, a k tomu by fašističtí
žebráci prohrabávali ještě bedny
na odpadky. Více by se však pro nezaměstnané
neučinilo. Dostali by němečtí domkáři
půdu? Jistě nikoliv. Šlechtičtí
němečtí velkostatkáři, přátelé
Henleina a Henleinovy strany, nedali by ani teď jako dříve
žádnou půdu. Zbytkové statky by nebyly
parcelovány, nýbrž koupeny německými
továrníky, jako to udělal posledně
milionář Lehrman ve vildštejnském území.
Když proti tomu udělali tamější
domkáři poprask, prohlásil posl. Sandner
tento podvod na sedlácích za národní
čin. (Výkřiky: Fuj!) To ať si
vůdce selského stavu v sudetskoněmecké
straně inž. Künzel zapíše
za uši. (Různé výkřiky.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Posl. Appelt (pokračuje): Zkrátka:
Nevládl by lid, ale Henlein. Nebyly by splněny požadavky
a přání lidu, nýbrž požadavky
sudetskoněmecké buržoasie, fašistické
kliky a požadavky Hitlera. Zatím co chce Henlein míti
práva pro sebe, chceme my, komunisté, míti
práva pro lid. To je ten veliký rozdíl. Henlein
žádá nové volby do sněmoven,
které mají míti ráz lidového
hlasování a pro které si již napřed
slibuje 90% většinu.
Při tom pracuje mezi německým obyvatelstvem
známá šeptaná propaganda s argumentem,
že se má příštího roku hlasovati
o připojení sudetskoněmeckého území
k Třetí říši. Při nejbližších
obecních volbách má se hlasovati o tom, říkáme
my, jak jsou němečtí voliči spokojeni
s dosavadní politikou sudetskoněmecké strany.
(Souhlas.) A tento výsledek bude zdrcující
pro fašistickou kliku, která tvoří dnes
vůdcovskou radu sudetskoněmecké strany. Dělničtí
voličové, kteří počínají
poznávati podvod henleinovského lidového
sjednocení, vynesou o politice vůdcovské
rady zrovna tak zničující rozsudek, jak to
udělala dělnická oposice v Brně. (Potlesk
komunistických poslanců.) Pro vládu a
pro demokracii není ještě pozdě jednati.
Ale musí se jednati rychle a skutečně. Socialistické
a demokratické strany nesmějí přes
všechny hrozby Henleinovy ustoupiti ani na krok s cesty vyrovnání.
Po započaté cestě se musí důsledně
jíti dále, sliby se musí změniti ve
skutky, sudetskoněmeckému lidu musí býti
dáno právo na život. A když se to stane,
dovede se německý lid ubrániti proti panství
henleinovského fašismu a současně s
jinými národnostmi tohoto státu brániti
také republiku proti rozvratným plánům
sudetskoněmecké strany na občanskou válku.
(Potlesk poslanců komunistické strany.)
Předseda (zvoní): Dalším
řečníkem je pí posl. Kirpalová.
Dávám jí slovo.
Posl. Kirpalová (německy): Slavná
sněmovno!
Těší nás zcela mimořádně,
že můžeme dnes odhlasovati návrh, který
je v pravém slova smyslu kusem spravedlnosti. Inspektoři
se již po řadu let domáhají přiměřené
úpravy svého služného. Platy a právní
postavení inspektorů nebyly již od r. 1870
vůbec upraveny, požitky nebyly přizpůsobeny
jejich práci. Podařilo-li se nám dnes vyhověti
oprávněným požadavkům a přáním
inspektorů, učitelů, profesorů a ředitelů
přidělených školským úřadům,
je to jen samozřejmostí.
Než budu mluviti o úkolech inspektorů, musím
nejprve poukázati, že tento návrh je první
etapou; ve druhé etapě se usneseme o úpravě
právního poměru. Inspektoři mají
až dosud svá místa jen prozatímně.
Mohlo by se říci: ta místa jsou jen půjčena,
inspektoři mohou býti kdykoliv se svých míst
odvoláni. To nikterak nezavdává příčinu
k radosti z tvůrčí práce. A to tím
spíše, když se ví, že jejich představení,
tedy zemští školní inspektoři,
jsou ustanoveni definitivně, že učitelé,
nad kterými mají vykonávati dozor, mají
definitivní místa. Jen oni mohou býti, jak
jsem již řekla kdykoliv odvoláni.
Chtěla bych se několika větami dotknouti
oboru působnosti inspektorů. Dnes již není
inspektor tou významnou osobou, kterou byl dříve,
tedy jen representativní osobou, ale musí plniti
zcela jiný úkol, musí býti iniciátorem
všech školských otázek, musí býti
organisátorem moderního školství, musí
se zabývati moderní výchovou, musí
své celé zaměstnání a svou
celou práci přizpůsobiti duchu doby, t. j.
tedy studovati a učiti se. A nyní se tažme,
má-li inspektor na to dosti času. Musíme
odpověděti záporně. Kdo jen jednou
nahlédl do inspektorovy kanceláře, musí
poznati, že často klesl na úroveň člověka,
který jen vyřizuje spisy. Převážně
se zabývá - a nemůže jinak - administrativními
pracemi. Musí-li inspektor vyříditi ve věcech
personálních a platových 300 až 500
spisů, můžeme posouditi, jakého času
to vyžaduje. Nemá po ruce skoro žádné
nebo jen málo pomocných sil. K tomu ještě
přijdou inspekční cesty. Tyto nemohou býti
také provedeny, jak by bylo potřebí. Přicházejí
zde často v úvahu špatné dopravní
poměry, spěch z jedné školy do druhé,
péče inspektorů o školy má tedy
daleko do dokonalosti. Nejdůležitější
věcí však, pánové, je, že
se inspektorům nedostává času pro
pedagogické vedení učitelstva. V této
souvislosti chci zvláště poukázati,
jak potřebné by bylo takové vedení
v demokratickém smyslu zejména pro mladé
učitele. Zde musí inspektoři splniti velmi
důležité úkoly. Nemohou to dělati,
opakuji to, a často jsme svědky, jak někdo
z řad tohoto učitelstva se odchyluje z dráhy
demokracie a dostává se do vod fašismu. Budu
vám moci opět dokázati toto svoje tvrzení.
Dovolte mi, abych citovala myšlenku našeho bývalého
presidenta Masaryka, která jest zde na místě.
Praví ve své rozmluvě s Karlem Čapkem:
Jaký pán, takový krám. Na učitelstvo
a inspektory se to úplně hodí. (Hluk.)
Předseda (zvoní): Prosím o
klid.
Posl. Kirpalová (pokračuje): Je-li
inspektor přesvědčeným, skutečným
demokratem, dovede vésti své učitelstvo v
demokratickém duchu. Potřebujeme tedy především
skutečně přesvědčené
demokratické okresní školní inspektory.
K této kapitole se, dámy a pánové,
ještě vrátím.
Dovolte mi však, abych ještě dříve
uvedla požadavek, který bych ráda zde přednesla.
Po vyřízení tohoto návrhu zbývá
nám vyříditi ještě druhý
návrh, kterým se bude musiti kulturní výbor
zabývati za všech okolností co nejdříve,
a to je právní postavení inspektorů
v živnostenských pokračovacích školách.
Nechci se podrobně obírati touto otázkou,
protože mám za to, že nám kulturní
výbor brzy k tomu poskytne příležitost.
Jinou velmi ožehavou otázkou je úprava právních
poměrů našich pěstounek v mateřských
školách. Mateřské školy jsou místem
pro nejchudší. Mají vyzařovati slunce
a lásku. Ale jak je to možné, jsou-li v těchto
mateřských školách děti vychovávány
učitelkami, které často nemají ani
nejnutnějších prostředků na své
živobytí? Máme ještě dnes pěstounky
mateřských škol, které dostávají,
i když to zní zcela neuvěřitelně,
ne více než 180 Kč měsíčně.
Zde by měl zasáhnouti stát, neboť je
velikým bezprávím, že nejsou všechny
pěstounky mateřských škol placeny státem.
Musíme bohužel konstatovati, že stát vydržuje
úplně 866 českých mateřských
škol, zatím co jen 7 německým mateřským
školám stát hradí náklady osobní
a věcné. To je veliká křivda. I když
vypočítáte průměr, shledáte,
že se německým mateřským školám
děje křivda. Obce a soukromí vydržovatelé
nejsou s to, aby nesli náklady na mateřské
školy. Zejména se to vztahuje na obce, protože
jejich finanční síla neobyčejně
klesla. V této souvislosti poukazujeme na své již
několikráte podané návrhy zákonů
na úpravu právních poměrů pěstounek
mateřských škol a doufáme, že tato
věc bude brzy projednán
A nyní zpět k demokracii v našich školách.
V této souvislosti si ráda vzpomínám
na slova pana presidenta Beneše, která pronesl
při návštěvě soc. demokratických
učitelů. President Beneš pravil: "Zejména
je mi jasno, že jen demokratická státní
forma zaručuje vývoj a chrání jej
před proudy, které jej omezují v jeho pravém
poslání a podrobují jej cizí ideologii.
Německá škola v našem státě
nemůže býti kopií německých
škol v cizině, nýbrž musí býti
demokratickým útvarem. Nestačí ovšem"
- mínil pan president Beneš - "aby škola
byla demokratická, nejsou-li také učitelé
pravými a uvědomělými nositeli demokracie."
Co zde pan president Beneš vyjádřil,
samozřejmě zdůrazňujeme. Ve škole
se klade základní kámen demokratické
výchovy. Bohužel, dámy a pánové,
neodpovídají všichni učitelé
myšlenkám a slovům našeho presidenta Beneše.
To by snad bylo, kdybych to tak řekla, všeobecným
obviněním. Chci zde poukázati na jeden příklad,
jehož oficielní konec se udál před soudem,
který však bude míti svoje pokračování
ještě u školských úřadů.
V jedné měšťanské škole -
a to ve druhé třídě měšťanské
školy v Trmicích - stalo se toto: Dne 9. listopadu
loňského roku uspořádal tam učitel
slavnost na počest padlých Němců.
9. listopad je v Německu památným dnem na
mrtvé, kteří padli v Mnichově. Při
této příležitosti předčítal
učitel z knihy, která není vůbec schválena
a která není tudíž také na školách
připuštěna, a to z knihy "Pojď, můj
hrdinný kamaráde". Mluvil o Schlageterovi a
jiných německých hrdinech. Pak přišel
ke konečnému heslu, které pak zcela hlasitě
přečetl: "Německo nade vše".
A při této vzpomínkové slavnosti nechal
učitel státi děti půl hodiny v pozoru
a když byly unaveny, řekl jim, že se musí
státi, oslavujeme-li hrdiny. Mezi jiným tento učitel
prohlásil: "Kdyby k tomu nebylo v Německu došlo,
vypadalo by to dnes již jako ve Španělsku, kde
strkají děti do kotle, polévají je
lihem a zapalují." Po této vzpomínkové
řeči zakázal učitel dětem něco
o tom doma vypravovati s odůvodněním, že
rodiče stejně těmto věcem nerozumějí.
Hrozil jim, že je zapíše do třídní
knihy, budou-li doma něco vypravovati, a řekl dále,
že by se tím dopustily národní zrady.
Tento učitel, který vychovává děti
opravdu ve fašistickém duchu, zůstal ještě
dalších 8 dnů ve službě, aniž
byl suspendován. Teprve když se to dověděl
inspektor - před tím se již o tom všeobecně
vědělo a vrabci již o tom zpívali na
střeše - snažil se věc vypátrati,
ji vyšetřiti a učitele suspendovati. Tentýž
učitel zakázal žákům, aby dne
28. října nosili státní odznaky -
odznaky, které byly vydány na oslavu republiky a
které se skládají ze státního
znaku a státní vlajky - s odůvodněním,
že děti nesmějí nositi žádné
odznaky, to že je věcí dospělých.
Hájil své chování tím, že
od ministerstva přišel výnos, který
dětem školou povinným zakazuje nositi odznaky.
Učitel ví zcela dobře, že tento odznak
nebyl naprosto odznakem politickým, nýbrž,
jak jsem již uvedla, odznakem na oslavu svátku republiky.
O tomto naprosto neslýchaném případě,
který jsem zde stručně vylíčila,
bylo zahájeno trestní řízení
u soudu, a to pro přečin proti zákonu na
ochranu republiky. Nechci vám zamlčeti soudní
rozsudek. Krajský soud vynesl rozsudek osvobozující,
protože prý přednášku neprovedl
ve zlém úmyslu nebo u vědomí, že
tím strojí úklady státu a jeho formě.
Proti tomuto rozsudku podal státní zástupce
zmateční stížnost. Tento případ
není ještě naprosto skončen, ale z tohoto
případu se také něčemu naučíme
pro budoucnost. Zároveň vidíme, jaký
obor působnosti je vytyčen inspektorům. Zasáhne-li
inspektor v pravý čas a bude-li jednati tak, jak
to vyžadují okolnosti, nemohou se díti takové
případy a zabrání se také jejich
opakování. Ale inspektoři nemají jen
tyto úkoly, nýbrž ještě jiný.
Musí ve školách prováděti spojení
mezi německým a českým smýšlením.
To však není jen úkolem německých
učitelů, nýbrž zároveň
i úkolem českých učitelů. Ve
škole se kladou základy přátelské
spolupráce. Ve školách jsou naše děti,
které mají a musí býti od malička
vychovávány na upřímné přesvědčené
demokraty. Bohužel je tomu dnes tak, že fašistický
duch převládá zvláště
mezi mladými učiteli. Tito učitelé
jsou však mimořádně chytří
a provádějí vše velmi obratně.
Přijde-li pan inspektor na inspekci, jsou přesvědčenými
demokraty, sotva se však za ním zavřely dveře,
stávají se takové případy jako
případ z trmické měšťanské
školy, o kterém jsem vám vypravovala. (Posl.
Kundt [německy]: Vždyť tu denuncujete!) Nikoliv,
nejsem udavačkou, udavačstvím by to bylo
jen tehdy, kdybych o případu mluvila tak, že
bych nejmenovala žádné jméno ani školu,
kdybych něco řekla všeobecně. Ale já
jsem předem uvedla školu, přečetla jsem
dokonce rozsudek. (Posl. Kundt [německy]: Vy jste všeobecně
napadla mladé učitele!) Ovšem, protože
to není jediný případ! Jděte
jen jednou na schůzi mladých učitelů,
nikoliv do školy, a podívejte se na ducha mladých
učitelů. Bylo by smutné, kdyby všichni
mladí učitelé byli takoví, ale vezměte
si jednou pořad vaší schůze. Zpívají
se skupinové písně, čtou se knihy
o rase. (Posl. Kundt [německy]: A vy máte zase
sborové recitace. U nás tomu říkají
skupinové písně!) To je částí
programu a shledáte, že to není denunciací.
(Posl. Kundt [německy]: Vaši učitelé
vodí děti školou povinné na prvního
května na protestní projevy, proti předpisům
školního řádu, sám jsem to viděl!)
Nebéřeme je s sebou na veliké politické
projevy. (Posl. Kundt [německy]: Zdánlivě
se pořádají zvláštní projevy,1.
květen je politickým projevem!) Ale mohli
bychom dokázati, že vy zneužíváte
mládeže pro své projevy. Jen se podívejte
na vaše slavnosti slunovratu (Posl. Kundt [německy]:
To je tisíciletý lidový obyčej, to
nemá se stranou vůbec nic společného!)
Záleží na podstatě celé věci
a nikoliv na jménu podniku.
Učitelstvo si není vědomo toho, co může
ztratiti. Ať se jen podívá do fašistických
států, uvidí, jak tam učitelé
přišli o všechno, i o svou svobodu. Učitelstvo
si bude uměti vážiti svobody teprve až
bude ztracena. Zde mi napadá výrok socialistického
italského mučedníka Matteottiho, který
pravil: "Svoboda je nejcennějším statkem,
naučíme se jí teprve vážiti,
je-li ztracena." Nevím ovšem, je-li si učitelstvo
v Německu a jiných státech vědomo,
co ztratilo. Demokratické učitelstvo to ovšem
ví.
Nakonec bych chtěla ukázati cesty, jakými
se má příště zabrániti
takovým událostem. (Posl. Kundt [německy]:
Posaditi do každé školy policajta!) V každé
třídě nemá býti státní
policista, ale v každé třídě
má býti demokratický učitel, to je
to správné. (Posl. Kundt [německy]: Myslíte
snad sociálnědemokratické učitele?)
Demokratický a sociálně-demokratický,
nemáme nic proti tomu, neboť sociální
demokraté jsou státu věrní a přesvědčení
vychovatelé mládeže a lidu.
Chci nyní ukázati cesty, jakými lze zabrániti
fašisaci učitelstva. Nejdůležitější
úkol spočívá v rukou našich vychovatelů
učitelstva, tedy učitelských ústavů
samých. Tam se tito učitelé vychovávají.
Výchova těchto mladých učitelů
je závislá na tom, jakým duchem jsou tyto
učitelské ústavy naplněny, jak se
v nich vyučuje. V učitelských ústavech
by však měly býti zavedeny také jiné
výchovné prostředky. Dnes se bojí
nejen v učitelských ústavech, ale také
na jiných školách zaváděti demokratické
metody a systémy. Poukazuji na to, jaký pokřik
se v novinách strhl, když žáci jedné
pražské školy žádali samosprávu.
(Posl. Kundt [německy]: Protože dostali do školy
komunistické knihy!) Ale nikoliv, víme dobře,
že se moderní demokratický učitel nemusí
báti žákovské samosprávy, jeho
autorita zůstane vůbec nedotčena, umí-li
ovšem přátelsky se žáky zacházeti.
Domníváme se proto, že vám musíme
navrhnouti, a budeme se také o to zasazovat v kulturním
výboru, aby učitelskými ústavy počínaje
a všemi školami konče byla zavedena všude
žákovská samospráva. Tato samospráva
je prostředkem, aby se žáci nabádali
k tomu, aby se stali samostatnými demokraty. Jen myslící
člověk je skutečným demokratem. Všichni
lidé se zabedněnou hlavou jsou na straně
fašistů. (Smích poslanců sudetskoněmecké
strany.) Je vám to velmi nepříjemné,
ale prozrazuje to celé vaše smýšlení.
Proč nehlásáte, že myslící
člověk je demokratem, svým smíchem
to popíráte. Čím rychleji takové
učitele vychováme, tím spíše
budeme míti skutečný zdravý demokratický
dorost. Učitelstvo, a to je řečeno na jeho
adresu, může mnoho ztratiti, musí si uvědomiti,
že může ztratiti kulturu, svobodu myšlení
a svobodný vývoj školy. Splní-li však
inspektoři své úkoly v mezích mnou
vytčených... (Posl. Kundt [německy]: Udělejte
z nich policejní inspektory!) Nikoliv, proč
policie, prohlašuji-li, že inspektor má bdíti
nad tím, aby škola byla demokratická, pak není
naprosto žádným policistou. Usměrnění
jako je v Německu nechceme míti na našich školách.
Splní-li tedy inspektoři tento úkol v tomto
státě, vykonají neocenitelné služby
pro svobodnou školu, pro svobodné učitelstvo
a pro demokracii, a my jim slibujeme, že je v těchto
velikých úkolech budeme podporovati. (Potlesk.)