Pokiaľ sa týče učiteľskej práce,
učiteľská práca nedá si predpisovať
kadejaké reakčné smery a budeme sa preto
snažiť, aby učiteľstvo bolo zabezpečené,
neodvislé, a v slobodnej škole mohlo rozvíjať
veľký kultúrny úkol svojho poslania.
Predloha sa tiež dotýka aj pomeru 16 referentov ľudovýchovnej
služby osvetovej. Je to nepatrný náklad, ktorý
dostupuje iba obnosu 57.960 Kč. Funkcia referentov štátnej
služby osvetovej je veľmi málo známa vo
verejnosti a tiež nepochopená. Vôbec problém
ľudovej výchovy v demokratickom štáte
je málo odpovedne chápaný. Revolučné
Národné shromaždenie vydalo zákony a
jednotlivé ministerstvá výnosy, aby občianstvo
bolo vedené ku štátnej demokratickej výchove.
Boly zriadené okresné osvetové sbory, miestne
komisie a preca len výchova k demokracii tu a tam má
svoje nedostatky. Niet plánu výchovného,
niet vedecky premyslenej práce organizačnej. A tu
je treba, aby na úkol odpovedných referentov štátnej
osvetovej služby boli postavení schopní a najschopnejší
pracovníci. Je treba, aby bol zvýšený
tiež záujem o túto ľudovýchovu
v boji o víťazstvo demokratických princípov
nášho štátu. Je treba využiť
služieb knižníc obecných, spolkových,
služieb filmu, rozhlasu, aby všetky tieto moderné
prostriedky výchovy občianskej utvrdzovaly, upevňovaly
ideu demokracie Masarykovej.
Splnenie požiadavku ľudovýchovy a štátnej
občianskej demokracie nám zabezpečí
náš vývoj do budúcna. Preto zdôrazňujeme,
že práca ľudovýchovná musí
byť riadne fundovaná nielen finančne, ale tiež
vedeckým programom.
K predloženému zákonu predložil kultúrny
výbor aj 3 rezolúcie. Vo druhej rezolúcii
sa žiada, aby dobrodinia tohoto zákona boli účastní
i riaditelia i okresní inšpektori, ktorí odišli
pred účinnosťou do penzie. Je to síce
krásne vyslovené, ale málo sľúbné.
Apelujem na vládu, aby tým, ktorí kus života,
niektorí až 18 rokov plnili vo štátnej
službe krásnu prácu na poli školskej výchovy,
učiteľom, inšpektorom i riaditeľom, bol
prídavok priznaný.
Prijímame tento dôležitý zákon
takmer v predvečer výročia narodenia nášho
prezidenta-Osloboditeľa. Je to symbolické priznanie
spravedlivého nároku vychovateľom a spolupracovníkom
učiteľstva. Splácame dlh kultúrny i
finančný. Sme si vedomí, že učiteľstvo,
profesorstvo i okresní inšpektori sú hodní
tohoto splatenia dlhu, a ve-ríme, že učiteľstvo
vedené schopnými, zdatnými okresnými
inšpektormi bude kráčať na ceste, ktorú
nám naznačil velký prezident-Osloboditeľ,
že bude mobilizovať všetky mravné sily národa
a bude sa snažiť, aby v republike Masarykovej,
vedenej veľkým prezidentom Benešom, rástla
a mohútnela sloboda ducha vždy väčšmi
a väčšmi, aby rástla v našom štáte
láska k mládeži, láska k národu.
Že tieto hodnoty mravné, najmä láska a
vernosť k veľkému odkazu prezidenta-Osvoboditeľa
budú pevnými piliermi našej národnej
a štátnej slobody, o tom nepochybujeme. Duch a práca
veľkého prezidenta bude nám, učiteľstvu
a profesorstvu ako vychovateľom, i okresným inšpektorom,
vždy príkladom a jasným svetlom na ceste našej
práce.
Vítame preto tento návrh zákona a budeme
zaň hlasovať s pevným presvedčením,
že k veľkej látke kultúrnej a politickej
bude pričlenená v dohľadnej dobe osnova nových
zákonov, ktorými republika Masarykova, republika
Benešova naplní svoj program veľkého
učiteľa národov, Jána Amosa Komenského.
(Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dále
je ke slovu přihlášen pan posl. inž. Karmasin.
Dávám mu slovo.
Posl. inž. Karmasin (německy): Dámy
a pánové!
Chtěl bych hned navázati na slova předcházejícího
řečníka. Také my jsme se rozhodli
hlasovati pro návrh, avšak nemáme naprosto
důvěry a víry v účinky této
novely zákona, jako předcházející
pan řečník, nýbrž musíme
zde zase konstatovati, že vítáme i tuto novelu
zákona s velkou nedůvěrou. Již kamarád
Illing konstatoval, že školní inspektoři
dnes nejsou naprosto zástupci nějaké lidové
samosprávy ani jakýmisi zástupci naší
národnostní myšlenky, nýbrž že
většina všech školních inspektorů,
kteří pracují v našem kraji, jest založena
stranicko-politicky a že jejich činnost nemůžeme
naprosto uznávati za klad pro sebe.
Obzvláště to platí pro moji vlastní
pracovní oblast, Slovensko a Podkarpatskou Rus. I zde se
zase musím vrátiti k výrokům předcházejícího
řečníka, který hledě na nás
úkosem konstatoval, že se tam vlastně německé
školství vyvinulo teprve od r. 1918, že maďarský
stát nedával Němcům žádné
školy a že kladný vývoj pro podkarpatské
Němce se začal proto teprve od r. 1918. Netvrdili
jsme nikdy nic jiného, nýbrž konstatovali jsme
vždy, že nám tam možnost kulturního
vývoje byla skutečně dána teprve od
r. 1918. Ovšem příčiny tohoto vývoje
jsou nám úplně jasny. Nebyly to nějaké
demokratické zásady nebo zvláštní
blahovůle vůči Němcům, co přimělo
tehdejší držitele moci, aby nám dali podněty
pro náš kulturní vývoj, nýbrž
byl to jasný a zřejmý úmysl, aby se
proti dřívějším držitelům
moci mohla postaviti účinná protipropaganda.
Tak vidíme a musíme také konstatovati, že
byly sice dány popudy ke zřízení německého
školství, že se však k jeho dalšímu
vývoji ničím nepřispělo.
A k tomu patří především otázka
školních inspektorů. Dva zpravodajové
vylíčili způsobem velmi povšimnutí
hodným význam a činnost školních
inspektorů, vylíčili, jaké mají
pedagogické úkoly, a prohlásili, že
školní inspektoři jsou takřka vůdci
- smí-li se tohoto slova užíti - celého
kulturního života ve svém oboru činnosti.
Táži se, jak jest to možné, nerozumějí-li
školští inspektoři na Slovensku ani vyučovacímu
jazyku těch škol, jež jsou jim podřízeny?
Jest skutečností, že vyučovacímu
jazyku na německých, maďarských a jinojazyčných
školách rozumí jen velmi málo školních
inspektorů. Prakticky jest vyloučeno, aby tedy mohli
opravdu plniti úkoly, které by jim vlastně
podle slov zpravodajových a ve smyslu předloženého
zákona připadly. Musíme proto žádati,
aby byli skutečně ustanoveni němečtí
školní inspektoři, aby byli pro menšiny
podkarpatských zemí vůbec přijati
inspektoři z jejich vlastního národa. Předložili
jsme také resoluční návrh toho se
týkající, který asi půjde obvyklou
cestou. Nezasazovali jsme se při tom jen za německé
školství tam dole, nýbrž také za
ostatní menšiny, neboť ty jsou v podobném
stavu jako my.
Jest jasno, že školní inspektoři v karpatské
oblasti se věnují - pro svou jazykovou neschopnost
a pro nemožnost dostáti svým pedagogickým
úkolům - úlohám, jež nespadají
do jejich oboru a jež tu byly již částečně
vylíčeny. Mají politické úkoly,
jejich celý pracovní obor se vztahuje na to, aby
pozorovali, jsou-li učitelé politicky spolehlivý,
aby vykonávali politický vliv. Máme po ruce
důkazy, že učitelé určitého
okresu mají vždy legitimaci strany, ke které
přísluší školní inspektor,
a to ovšem nikoliv trvale, neboť se změnou na
inspektorátě mění se také ona.
Kol. Sivák by tu pro to mohl uvésti důkaz.
Ve chvíli, kdy opustil školní inspektorát
v Prievidzi a na jeho místo přišel jiný
školní inspektor, přistoupili všichni
učitelé, němečtí, maďarští
a slovenští, prostě k české sociálně-demokratické
straně. Dali se tak aktivně do služeb této
strany.
Chtěl bych ukázati na třech malých
příkladech, jak to vede daleko. V Kremnici jest
školní inspektor Bornemisza. V jeho obvodě
jest Velké Pole a Píla, dvě vesnice v slovenském
Středohoří. V těchto obcích
se podařilo zříditi německou Okresní
péči o mládež. To mělo pro tuto
oblast mimořádný význam, protože
lidé jsou tam blízko vyhladovění.
Tamější učitel Chrobok se samozřejmě
a podle nařízení a zákona postavil
do služeb této Okresní péče o
mládež. Následek toho byl, že školní
inspektor mu zakázal převzíti tam jednatelství.
Když to nepomohlo, uložil svému podřízenému
učiteli, aby na této péči o mládež
nespolupracoval, a když ani to nevedlo k cíli, přeložil
tohoto učitele docela prostě 300 km daleko do Vyšního
Medzeva. Avšak toho ještě není dosti,
aby věc byla pikantnější, přeložil
již před tím nevěstu tohoto učitele,
která byla činna ve Veľkém Poli, do
Vyšního Medzeva a tuto nevěstu přeložil
potom po přeložení učitele zase zpět
do Veľkého Pole. (Německé výkřiky
poslanců sudetskoněmecké strany: To jest
rušení manželství! - Veselost.)
Ano, to jest skoro rušení manželství.
Obrácený jest případ u školního
inspektora Skarpíška v Rachově. Proti tomuto
jest řada obvinění. Rusínské
noviny na Podkarpatské Rusi jsou plné přečinů
tohoto školního inspektora Skarpíška.
Pan kol. Fencik nechtěl bych mu uškoditi, cituji-li
ho - podal stran toho podání na ministerstvo, na
něž ovšem nedošla až dosud odpověď.
Pan školní inspektor Skarpíšek poslal
totiž svým podřízeným, protože
byl stále napadán širokou veřejností,
oběžník - jakýsi druh otázky
o cenu - ve kterém se dotazoval, zda jsou učitelé
s ním srozumění a zda mohou proti němu
něco uvésti. Chtěl bych viděti učitele,
který by se odvážil říci svému
neomezenému pánu a veliteli do očí,
že mu něco může vytknouti. Takového
něco vůbec není. Případ byl
předložen ministerstvu, ministerstvo dosud ani nemuklo.
Naproti tomu přeložil školní inspektor
Skarpíšek dne 1. září tamějšího
německého řídícího učitele,
člověka veskrze slušného, a na jeho
místo přeložil tam učitelku, takže
jsou nyní v této nejvýchodnější
německé obci jen dvě učitelky. Jako
důvod uvádí, že její ženich
jest úředníkem lesního ředitelství.
Zde pracuje školní inspektor Skarpíšek
úplně ve smyslu občansko politickém,
má pochopení pro milostné strasti tamější
učitelky. V Chrobokově případě
učinil školní inspektor opak.
Že školní inspektoři nemají pro
německé důležité věci
vůbec zájmu, protože právě nejsou
Němci, že docela přestupují zákony,
vysvítá z případu školního
inspektora Horáčka v Prievidzi, který proti
zákonu vydal učitelům nařízení,
aby zřídili smíšené místní
osvětové výbory a aby je připojili
k slovenskému okresnímu osvětovému
výboru v Prievidzi, ačkoliv jest v okrese vlastní
německý okresní osvětový výbor.
Vidíte tedy, že jest tu skutečně nejnaléhavější
nutnost jmenovati německé školní inspektory
a pohnouti konečně školní správu,
aby rozšířila i na karpatské země
to, co zde máme částečně ještě
na samosprávě, úkol, jenž připadá
ministru unifikací. To jsem chtěl říci
k otázce školních inspektorů. Zdůrazňuji
ještě jednou, že budeme pro tento návrh
hlasovati samozřejmě ze sociálních
důvodů.
Předevčírem byla schůze imunitního
výboru, ve které byla vydána celá
řada našich kamarádů. Přítomní
členové imunitního výboru nemohli
se ubrániti úsměvu, když byly předčítány
různé směšnosti, jež byly udány
za důvod vydání. Přesto ovšem
k vydání došlo. Ne tak přísně
se postupuje venku v našem kraji při posuzování
různých ministerských řečí.
Připomínám výrok pana ministra Spiny
v Mostě, kde prohlásil, kdyby někdo potřeboval
intervenci, že může přijíti k němu.
To bylo ovšem dementováno, řeklo se, že
to neprohlásil jako ministr, nýbrž jako soukromník.
Pan ministr Zajiček byl před 10 dny v Jihlavě.
Není ještě zjištěno, zda tam byl
jako ministr nebo jako soukromník. Rozhodně tam
podle novinových zpráv prohlásil, že
Hlučínsko mělo dotud německé
školy pro 3000 dětí, dokud volilo křesťansko-sociálně.
Ve chvíli, kdy volilo sudetskoněmeckou stranu, klesla
číslice na 50 dětí. Jsou tu dvě
možnosti: buď má pan ministr pravdu, ale potom
jednalo ministerstvo školství a nár. osvěty
stranicko-politicky, t. zn. zakázalo vyučování,
protože tamější lidé volili sudetskoněmeckou
stranu. To jest postup, který by v demokratickém
státě neměl býti možný.
Nebo nemá pravdu, neboť jest skutečností,
že boj o školy nezačal teprve 19. května
1935, nýbrž datuje se se vší ostrostí
již od prapočátku, takže druhou možností
jest, že se pan ministr Zajiček dal cestou
demagogie. Jestliže časopis "Deutsche Presse",
jeho speciální orgán, nám v různých
případech vyčítá demagogii,
musíme říci, že tato výčitka
padá na tuto stranu zpět, neboť demagogii skutečně
prováděla nejvyšší stranická
instance. Je-li dnes v časopise "Deutsche Presse"
delší úvodní článek s
nadpisem "Diletanti u díla", mělo by se
po tom, co jsem uvedl, snad správněji psáti
"Intrikáni u díla" a bylo by lépe
podržeti si jednou zrcátko před sebou. (Předsednictví
převzal místopředseda Košek.) Ostatně
o tom, že byl již kdysi veden boj o školy na Hlučínsku,
napsal v r. 1928 bývalý okresní náčelník
této strany Slaný rozsáhlý spis a
usvědčil v otevřeném listě
samého ministra Zajička z opaku. Chtěl
bych tu citovati také listy křesťansko-sociální
strany, že tehdy. když byla křesťansko-sociální
strana ve vládě, nebyly školské poměry
na Hlučínsku naprosto růžově,
nikoliv takové, jak je pan ministr Zajiček
ráčil v Jihlavě vylíčiti. Krnovský
časopis "Das Volk" píše: "Právem
očekávali němečtí hlučínští
obyvatelé po vstupu německé křesťansko-sociální
strany lidové do vlády, že ihned budou napraveny
poměry, jež až dosud byly výsměchem
demokratické správy. To říkala nová
vládní strana. Každá vláda by
se musila v zájmu účelné správy,
sloužící všem jí podřízeným
národnostním příslušníkům,
snažiti o vytvoření normálních
poměrů i na tomto poli" atd. To bylo napsáno
dne 1. prosince 1927. Z toho vysvítá, že pan
ministr Zajiček neměl pravdu, když prohlásil,
že se boj o školy datuje teprve od vzniku sudetskoněmecké
strany. Spíše jest pravdou, že již tehdy,
když byla jeho strana ve vládě, byly tytéž
nebo ještě horší poměry.
Pan ministr Zajiček dostal dnes vřelého
přímluvčího, známého
posl. Uhlíře, průkopníka odporu
proti všemu německému a především
proti všemu německému na Hlučínsku.
Bylo to zcela zvláštní. Nejdříve
stál pan posl. Uhlíř zde dole, když
pan posl. Sivák zde nahoře vystoupil proti
bolševisaci školství. Zde byl vřelým
přímluvčím bolševisace školství
a stál v jedné frontě s přáteli
z nejkrajnější levice. Později stál
zde nahoře a měl slavnostní řeč,
jež by byla na místě při jubileu nějakého
spolku. Mluvil o míru mezi národy, o báječném
kulturním vývoji, jehož se dostalo zvláště
nám Němcům. Žádné oko
nezůstalo suché, mohlo by se říci,
a my jsme svého milého Uhlíře
vůbec nepoznávali, protože jsme nevěděli,
odkud tyto mírové chvalozpěvy najednou pocházejí.
Začali jsme docela věřiti v uskutečnění
vyrovnání. Potom přišel najednou ten
pravý Uhlíř a zasazoval se vášnivými
slovy o svou speciální práci, zničení
německého školství na Hlučínsku.
Chtěl bych hned s počátku konstatovati, že
co nejostřeji odmítáme metody udavačství,
jichž kol. Uhlíř zde užil. Z parlamentní
korespondence vysvítá, že udával: za
prvé dělníky firmy Weisshuhn, že jsou
všichni členy sudetskoněmecké strany,
a zastával se zřejmě toho, aby tam byli ve
své možnosti práce poškozeni. Za druhé
udal firmu Weisshuhn u berního úřadu, že
zřejmě platí příliš málo
daní, chtěl berní úřad upozorniti,
že má zasáhnouti a předepsati této
firmě vyšší daně, Za třetí
udal tamější soukromé učitele,
kteří vedou bídný život, neboť
nejsou plně placenými učiteli, nýbrž
chudými ubožáky, kteří musí
za několik krejcarů běhati dům od
domu; ty udal jako státu nepřátelské,
aby se o ně starala státní policie. Za čtvrté
udal rodiče, kteří toto soukromé vyučování
udržovali s osobními obětmi, poněvadž
se tázal, odkud tyto prostředky vlastně pocházejí.
Také na ně poštval státního zástupce.
Za páté udal ředitele německého
učitelského ústavu v Opavě a jeho
profesory, když chtěl učiniti věrohodným,
že tam pokoutně vyučují, poněvadž
mají kursy pro externisty, a upozornil rovněž
ministerstvo školství a nár. osvěty
na disciplinární řízení a poštval
je na ně. Za šesté udal celou sudetskoněmeckou
stranu, když jí vyčetl, že to jest ona,
která prý organisuje na Hlučínsku
státu nepřátelské pletichy, velkoryse
organisuje, jak se vyjádřil, a žádal
zostření různých policejních
správních opatření proti všem
tamějším Němcům.
O Hlučínsku - bylo o tom již tak často
hovořeno - chtěl bych ještě jednou konstatovati:
hned po převzetí oblasti byly všechny německé
školy až na dvě výjimky zavřeny.
Byl učiněn pokus opatřiti dětem německé
vyučování soukromým vyučováním,
a to ze dvou důvodů. Za prvé, poněvadž
se obyvatelé přiznávali k němectví
a poněvadž mají právo dáti své
děti tam, kam chtějí rodiče, bez ohledu
na to, jak státní úřady posuzují
jejich národnost. Dále bylo soukromé vyučování
postaveno pod nejostřejší nátlak úřadů,
proti rodičům byly nasazeny všechny orgány,
jež tu byly, celá oblast byla postavena pod výjimečný
stav, což jest v našem státě ojedinělé,
chtěl bych vlastně říci skoro pod
válečné právo a nejpřísnějšími
tresty byl zmařen každý pokus nalézti
mezeru, kde by mohlo právo proklouznouti. Když ani
to nebylo nic platno, bylo sčítání
lidu tak organisováno, že komisaři zanášeli
bez ohledu na to, k jaké národnosti se obyvatel
Hlučínska zná, prostě stereotypně
československou nebo moravskou národnost - novota
- a všechny protesty a pokusy dáti průchod
právu byly prostě zamezeny. (Posl. Birke [německy]:
To už jest také moravská národnost?)
Nedávno!
Když pak bylo soukromé vyučování
Uhlířovým zákonem zcela zakázáno,
byl na Hlučínsku učiněn pokus, dáti
hrstce dětí aspoň pomocné vyučování.
Včera uvedl kol. Uhlíř množství
míst - jest to už trochu zastaralé. Již
dne 13. prosince 1936 uveřejnil v "Lidových
novinách" toho se týkající článek,
ve kterém jsou přesně tatáž čísla.
Nepopíráme to, musíme docela konstatovati,
že tato čísla jsou potud mylná, že
toto pomocné vyučování se děje
v daleko větším měřítku.
Jest však zákonem odůvodněno, že
se znemožňuje nebo se činí pokus znemožniti,
aby se dětem dalo německé vyučování
vedle vlastní veřejné školy, do které
jsou zapsány? Nemají se přece učiti
ničemu jinému než mluviti německy. Menšinoví
učitelé, kteří dnes na Hlučínsku
působí, jsou, což otevřeně přiznávám,
prima agitátory, ale neumějí mluviti německy,
a naši obyvatelé Hlučínska potřebují
němčiny. Právě nyní bude s
Německem podepsána smlouva, podle níž
může jíti odtud pracovati do Německa
1.500 lidí. To jest přece vyloučeno, aby
se nemohli se zaměstnavatelem dorozuměti; musí
se k tomu učiti německy. Zde nemají práci,
zde by musili zemříti hlady, musí jíti
přes hranice do Německa, aby práci našli.
Jak toho však dosáhnou, neovládají-li
německý jazyk? Činí-li se pak tak
primitivní opatření, jako že se doma
udílí dětem po čtyřech nebo
po pěti po veřejné škole jazykové
vyučování, chcete tomu zabrániti a
kol. Uhlíř uvádí v činnost
hned celý státní aparát, napíše
článek "Nové pokusy o germanisaci na
Hlučínsku" a volá na pomoc státního
zástupce, aby překazil tuto domnělou "podvratnou
činnost", tuto činnost stát podrývající.
Toto pomocné vyučování se smí
udíleti. Není nikde psáno, že je musí
prováděti síly, jež mají způsobilost
vyučovati. Právě zde v Praze žije většina
vysokoškoláků z toho, že dávají
domácí hodiny. Kdo se tu táže, zda mají
způsobilost učiti? Pro vysokoškoláky
to jest sociální záležitostí,
pro ostatní, kteří v tom hledají lepší
pokrok ve škole, jest to nutností, neboť si nemohou
dovoliti universitní profesory, profesory nebo jiné
kvalifikované učitele. A totéž platí
pro Hlučínsko. Také tam jest finančně
vyloučeno, abychom tam posílali lidi s kdo ví
jakými diplomy, kteří vyučují
soukromě. To jest svépomocná akce rodičů,
právě protože peněžní prostředky
nemohou přijíti odnikud, a není ustanoven
žádný učitel, nýbrž jen
tyto nekvalifikované síly, které ovšem
pro vyučování německému jazyku
zcela dostačují, poněvadž přece
jde jen o vyučování dodatečné.
Ale demagogie, se kterou pracuje posl. Uhlíř,
vychází zřejmě z tohoto: Na jedné
straně hřmí proti tomu, že se dávají
vyučovati lidé, kteří mají
maturitu nebo obchodní školu, ale nikoliv konečnou
zkoušku na učitelském ústavě.
Na druhé straně se však pokouší
udati ředitele školy v Opavě, že jest
tam kurs, který má středoškolským
abiturientům umožniti vykonati na německém
státním učitelském ústavu v
Brně zkoušku pro externisty. Na jedné straně
tedy se brání proti tomu, že tam vyučují
lidé bez učitelského vzdělání,
na druhé straně nám chce zabrániti
v možnosti, aby do kursu pro externisty docházeli
54 němečtí absolventi, aby vykonali učitelskou
zkoušku a pak mohli býti ustanoveni, při čemž
není vůbec jisto, že přijdou a Hlučínsko;
a já tvrdím, že asi ani jediný z těchto
lidí nebude jednou pracovati na Hlučínsku,
to jest holý výmysl pana Uhlíře.
O kursu samém bych chtěl říci, že
i to jest soukromý kurs, kterému německý
místní osvětový výbor propůjčuje
místnosti, němečtí profesoři
a němečtí ředitelé vyučují
bezplatně, že se nevybírá školné,
jak řekl kol. Uhlíř, nýbrž
že školáci hradí jen čisté
výlohy, které jsou velmi nepatrné, protože
nejsou žádné věcné výdaje.
Není absolutně žádného zákonného
oprávnění, aby se tu zasáhlo. Ale
již v časopise "Zeit" ze dne 31. prosince
1936 byla jako odpověď na článek kol.
Uhlíře v "Lidových novinách"
vyslovena domněnka, že si pan Uhlíř
chce dobýti nových vavřínů,
že připravuje nový zákon, který
zakazuje po zničení soukromého vyučování
v celé německé oblasti - kterýžto
zákon rozhodně nepřinesl, jak on říkal,
do německé oblasti jen požehnání,
nýbrž který přinesl ve skutečnosti
nejen v hlučínském obvodu, nýbrž
i v mnohých obcích na jazykovém rozhraní
bezmeznou bídu - že po tomto zničení
chystá nový zákon, který i toto pomocné
vyučování má zakázati. Podíváme-li
se na metody, jichž se užívá na Hlučínsku,
musíme říci, že "Stráž
národa" má pravdu, říká-li:
"Humánní zacházení a promíjení
se zde nevyplatilo .... Poměry na Hlučínsku
se lepší, přišla sem státní
policie, jež si zjednala respekt." To jsou tedy metody,
se kterými se zde pracuje; ty se zavedly v oblasti, jež
ještě není vnitřně upevněna
tak, jak by bylo také v zájmu státu žádoucí;
těmito metodami se obyvatelstvo nevychovává
v přátele..
Kol. Uhlíř zaujal též stanovisko
k otázce hraničářů. Jsou dva
druhy hraničářů. Ti jedni jsou v sudetskoněmecké
oblasti již dlouhá léta, vidí svůj
úkol v tom, vycházeti s Němci opravdu v míru,
propagovati skutečné, pokojné spolužití,
jsou velmi dobrými Čechy, velmi dobrými státními
občany, lidmi, se kterými by se mohlo opravdu učiniti
vyrovnání mezi národnostmi. Ale jest tu ještě
druhý druh hraničárů, typu posl. Uhlíře,
a přeloženo do ženského rodu, typu paní
Zeminové: to jsou lidé, kteří
sedí v menšinových školách, v různých
státních úřadech, v redakčních
místnostech různých štvavých
listů a kteří žijí z nenávisti
proti všemu německému, lidé, kteří
se nezajímají o dorozumění, nýbrž
jsou naopak překážkou mezi dvěma národnostmi.
Záleží-li vám opravdu na tom, aby došlo
k vyrovnání mezi národy, pak se zbavte těchto
lidí a starejte se o to, aby se dělala opravdu slušná
politika. Zakončil-li posl. Uhlíř
slovy, že čeští hraničáři
budou se starati o to, aby státní hranice nebyly
přesunuty, že budou na stráži, tu říkáme
i my, že i my budeme státi na stráži a
budeme se starati o to, aby ani jediný Němec nebyl
ze svého místa vyhnán. (Souhlas a potlesk
poslanců sudetskoněmecké strany.)