Ministerstvo školství přišlo najednou
s nápadem, že bude pořádati kursy pro
tyto učitele-praktiky. My to vítáme, ale
musím říci, že je v tom opět
čertovo kopýtko. Teď se právě
koná v Praze jeden kurs pro učitele-praktiky, ale
jak se to dělá? Tento kurs musí si drobní
řemeslníci vydržovati sami, zatím co
na druhé straně učitelům druhé
kategorie se umožňuje studium v kursu ze státních
prostředků. Jak jinak si máme vysvětliti
toto opatření než jako záměrnou
snahu, aby učitelé-praktici byli z těchto
škol vyřazeni? Říkám, že
my něco takového nepřipustíme, slavná
sněmovno, nepřipustí to celý živnostensko-obchodnický
stav, a prosíme, aby se jednou vzalo na vědomí,
že živnostenské školství není
záležitostí několika pánů
v ministerstvu školství, nýbrž že
je to záležitost celého živnostenského
a obchodnického stavu. (Potlesk.)
A ještě jedné otázky bych se rád
dotkl. Jde o novou organisaci živnostenského školství.
Máme už obvodové školy a nyní jde
o to, aby síť obvodových škol byla dobudována.
Tato věc naráží na oprávněný
a pochopitelný odpor, poněvadž se má
o těchto věcech rozhodovati opětně
bez jednání se súčastněnými
místy nějakým komandem shora. Města,
která tímto řešením mají
býti poškozena, se brání, zvláště
ta města, která byla postižena již velmi
krutě reformou politické správy.
Slavná sněmovno! Máme dojem, že by bylo
dobře, kdyby ministerstvo školství a nár.
osvěty v těchto věcech přihlíželo
k místním a krajovým poměrům
a okolnostem, kdyby uznalo, že není myslitelné
místům, která byla již krajně
postižena, bráti ještě to poslední,
co jim zbylo, totiž živnostenské školy,
ale naopak že i živnostenským školám
bude prospěšné, když nebudou budovány
velké, mocné, silné obvodové školy,
nýbrž budou-li budovány menší obvodové
školy s menším počtem žactva, poněvadž
se tak také prospěje myšlence výchovy,
kterou musíme při tomto školství sledovat.
To je tak asi, co jsme chtěli říci k právě
projednávané osnově zákona o školních
inspektorech.
V závěru bych chtěl znovu zdůraznit,
že máme kladný poměr k školním
inspektorům a k jejich těžkým a odpovědným
úkolům, které musejí plnit, že
jsme si vědomi také toho, jak těžké
a odpovědné jsou zvláště dnes
úkoly našeho učitelstva, ale že prosíme
- a to podtrhuji - aby toto učitelstvo změnilo svůj
názor na drobné živnosti a obchod, aby se již
neopakovalo to, že by učitelé vodili děti
do jednotkových domů dívat se na zázraky,
ale aby spíše učitelé ve školách
dávali dětem za příklad houževnatost,
vytrvalost a schopnost drobného českého poctivého
podnikatele, který se svou houževnatostí a
pílí stal nejen člověkem slušně
hospodářsky postaveným, nýbrž
i platným členem naší národní
společnosti. (Předsednictví převzal
místopředseda Langr.) Tam nechť naši
páni učitelé a inspektoři obracejí
zřetel školní mládeže; věříme,
že i oni jsou přesvědčeni, že nechceme
vést svou mladou generaci a vychovávat ji v tom
smyslu, aby byla schopna jenom písařit, žít
jenom námezdně, ale že právě
jako národ malý počtem, národ, který
musí tak těžko bojovat o to, co hospodářsky
má, musíme svou mládež s největší
silou a odvahou vésti k tomu, aby měla smysl pro
soukromé a samostatné podnikání. (Výborně!)
Poněvadž věříme, že na konec
i mezi učitelstvem a školními inspektory zvítězí
zásady, které zastáváme, a poněvadž
věříme, že na konec opravdu zde bude
prostředí, které přesvědčí
celý národ a hlavně také živnostenský
a obchodnický stav, který má dnes důvody
k protestům, že učitelstvo, školní
inspektoři a vůbec všichni, kterým svěřujeme
výchovu mládeže, chtějí býti
opravdu solí národa, někým, kdo by
v tomto národu hlásal solidaritu a ne třídní
boj, hlasujeme s radostí pro inspektorský zákon.
(Potlesk.)
Místopředseda Langr (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl. dr
Domin. Dávám mu slovo.
Posl. dr Domin: Slavná sněmovno!
Osnovu předloženého zákona na úpravu
platových poměrů školních inspektorů,
jakož i školních inspektorů, profesorů,
ředitelů a učitelů národních
škol, přidělených školním
úřadům, posuzovali jsme od počátku
se stanoviska svého kulturního programu a proto
jsme ji upřímně vítali.
Bylo zde, paní a pánové, již řečeno,
že jde sice o stav malý počtem, ale o neobyčejně
důležitou složku celé naší
školské soustavy. K tomu bych chtěl dodat jenom
to, že nejde o nějaké presenty, že jde
jenom o odčinění staré křivdy
a o spravedlivé hodnocení skutečné,
odpovědné práce. Práce školních
inspektorů vyžaduje zvláštního
duševního napětí, mimořádné
odpovědnosti, a řekl bych, že je to výkon
ještě mnohem těžší než
samo vyučování.
Jednání o úpravu hmotných poměrů
a postavení školních inspektorů vleče
se vlastně již z doby starého Rakouska od r.
1870, ale nevedlo k nižádnému cíli.
Proto jsme rádi viděli a četli tisk 802,
kterým se tato věc má konečně
vyřešiti, a prohlašuji, že náš
klub s radostí bude hlasovati pro tuto osnovu a pro resoluce,
neboť tyto resoluce pamatují také na spravedlivé
požadavky pensistů.
Řekl bych, že způsob, jak se tato otázka
řeší, nevyjadřuje plně to, co
bychom si přáli, t. j., aby odměna školních
inspektorů a ostatních učitelských
sil v osnově zákona jmenovaných odpovídala
jejich skutečné a těžké práci.
Řekl bych, že je to přece jenom řešení
jaksi nouzové, ale v dnešních těžkých
poměrech hospodářských musíme
vítati i toto řešení. Původní
tisk, to byl tisk 512, byl vlastně příznivější,
ale došlo potom k jednání mezi koaličními
stranami, jejichž poslanci tento návrh předložili,
a vládou, a za tohoto jednání byl původní
návrh okleštěn a přídavky původně
navrhované včetně cestovného i stravného
byly sníženy o 20%. Dne 25. června m. r. koaliční
subkomitét dojednal s vládou vlastně návrh
tohoto zákona a proto byl dán také na program
kulturního výboru dne 7. října. Ale
tu se stala věc skutečně překvapující:
V poslední chvíli zástupci ministerstva financí,
ačkoliv dříve toto ministerstvo vyslovilo
svůj souhlas s touto předlohou, odvolali svůj
souhlas a zmařili projednání v této
schůzi, resp. konečné projednání
bylo odloženo. Byla provedena debata a v této debatě
jsem navrhoval, aby všechny přídavky včetně
stravného a cestovného nebyly snižovány,
jak žádala vláda, nýbrž aby byly
zvýšeny o 20%. Opakuji znovu, že to nebyl návrh
demonstrativní, nýbrž že vycházel
z mého hlubokého přesvědčení
o tom, jak má býti hodnocena tato těžká
práce inspektorů a ostatních sil v zákoně
uvedených podle práva a spravedlnosti.
Ale když 10. února jsme jednali o věci dále
a když bylo prohlášeno, že inspektoři
sami jsou spokojeni s úpravou po provedeném snížení,
netrval jsem na svém návrhu na zvýšení,
na návrhu, který před tím také
v soc.-politickém výboru tlumočil kol. Sedláček.
Řekl bych, že to, co se má státi, je
velmi dobrý krok kupředu, ale mohli bychom říci,
že je to přece jenom jakési nouzové
zlepšení.
Při této příležitosti dovolte
mi, paní a pánové, abych promluvil také
o několika jiných naléhavých školských
a kulturních otázkách vůbec. Toho,
co bychom si přáli v zájmu hlubšího
vzdělání širokých vrstev našeho
národa, jakož i duševního i mravního
vyzbrojení našeho občanstva, je příliš
mnoho, než abych o všem tom mohl mluviti ve lhůtě
pro tuto debatu stanovené. Ale chtěl bych se především
zmíniti o jedné věci, kterou považuji
za velmi důležitou, a to jsou poměry na měšťanských
školách. Poměry, jež se tu vyvinuly, jsou
naprosto neudržitelné s dvojího hlediska: My
jsme loňského roku s neobyčejnou radostí
uvítali znamenitý zákon o újezdních
měšťanských školách, ale což
je to platno, když je to zákon, který se vlastně
neprovádí, který zůstávána
papíře, takže tomu našemu loňskému
nadšení pro tento skutečně dobrý
kulturní čin dostalo se ledové sprchy.
Ale chtěl bych, paní a pánové, upozorniti
ještě na jinou věc. Jsou to nemožné
platové poměry odborných učitelů
i personální poměry tohoto stavu, o nichž
bylo opětovně mluveno. Jásám jsem
loňského roku upozorňoval, že té
doby je na 3.000 učitelů na měšťanských
školách bez předepsané kvalifikace,
ačkoliv máme ohromný nadbytek nezaměstnané
inteligence. Nedivte se tomu, paní a pánové,
když vlastně odborný učitel tím,
že přejde ze školy obecné na měšťanskou,
si nejen své příjmy nepolepší,
nýbrž někdy ještě ztratí.
Je to opravdu ostudné hodnocení vyšší
kvalifikace a je nejvýše na čase, aby se aspoň
v této věci stala náprava. Každý
to uznává, ve všech stranách je pro
to plné porozumění, ale pohříchu
stále ještě nevidíme, že by tato
otázka přestupového přídavku,
jak jej navrhuje říšský svaz učitelstva
měšťanských škol, byla provedena.
Žádá se přestupový přídavek
pouze 3.600 Kč ročně pro učitele měšťanských
škol a pro ty, kteří substituují. To
je požadavek nejenom spravedlivý, nýbrž
neobyčejně mírný, opravdu minimální.
A proto bych se vřele přimlouval jménem svým
i jménem našeho klubu, aby také tato věc
byla konečně vyřešena. Nedivte se potom,
když se podíváte na statistiku, že podle
výkazu Státního úřadu statistického
31. října 1934 bylo v celém státě
12.756 odborných učitelů a z toho 3.019,
t. j. 23˙7%, nezkoušených a na Slovensku učilo
dokonce 52˙6% nezkoušených učitelů.
A k 31. říjnu 1935 - to je poslední statistika
- se tento poměr zlepšil jenom málo, poněvadž
jsme tehdy měli ještě 2.808 nezkoušených
učitelů na měšťanských školách.
Dalším velmi naléhavým požadavkem
je vybudování pokračovacího živnostenského
čili učňovského školství,
o němž nyní podrobně mluvil posl. K.
Chalupa a o němž chci říci několik
slov, poněvadž za tou věcí také
my jdeme již po dlouhou dobu. Bylo to nedávno při
projednávání státního rozpočtu,
kdy jsem podal resoluční návrh, aby pokuty
za přestupky živn. řádu a živn.
zákona byly v plné hodnotě dány příslušnému
fondu pro budování živnostenského (učňovského)
školství, ale pohříchu byl tento návrh
zamítnut a nedošel porozumění, ba dokonce
ani ne u poslanců strany politických živnostníků,
poněvadž i tato strana hlasovala proti tomuto návrhu,
třebas kol. K. Chalupa sám podával
pod tiskem 420 již loňského roku návrh
obdobný. Já jsem tenkráte, paní a
pánové, podal tento resoluční návrh:
"Položka ve státním rozpočtu na
r. 1937, skupina III, pol. č. 14 (Podíl fondu živnostenských
pokračovacích [učňovských]
škol) budiž zvýšena z 3 mil. Kč na
7 mil. Kč, aby ve smyslu zákona ze dne 1. července
1926, č. 141 Sb. z. a n., a vládního usnesení
ze dne 26. ledna 1934 odpovídala průměrnému
ročnímu výnosu pokut za přestupky
živn. řádu a živn. zákona. Tohoto
zvýšení je bezpodmínečně
třeba, mají-li býti vybudovány obvodové
živnostenské pokračovací školy
podle programu třetího odboru ministerstva školství
a nár. osvěty."
Myslím, slavná sněmovno, že v podstatě
se shoduji s vývody řečníka přede
mnou kol. K. Chalupy, ale chtěl bych jenom jednu
věc zdůrazniti, kde můj názor je odlišný.
Myslím, že veškeré školství
má býti sjednoceno v jediném resortu a že
nemůže býti důvod, který zde
byl přednášen, že se školství
zemědělskému vede lépe, dostatečný
pro to, aby školství živnostenské bylo
vzato z rámce ministerstva školství a dáno
ministerstvu obchodu. Vždyť potom by stejně,
řekněme, ministerstvo veř. prací mohlo
reklamovati vysokou školu báňskou v Příbrami,
ministerstvo zdravotnictví by mohlo reklamovat studium
farmaceutické, event. i lékařskou fakultu
atd. atd. Myslím, že všem školám
musí býti měřeno naprosto stejně,
a měří-li se jednomu výseku školství
lépe - já to tomu výseku přeji, ale
vlastně by mělo býti veškerému
ostatnímu školství měřeno stejně
štědře; už to zde řekl také
kol. K. Chalupa. Ale já bych zde chtěl zdůrazniti,
že III. odbor min. školství, vedený odb.
přednostou Pižlem, má skutečně
neobyčejné porozumění pro budování
živnostenského pokračovacího školství.
Vždyť všecko, co se děje, vyšlo z jeho
iniciativy, on to byl, který vypracoval skutečně
skvělý plán, jak by po příkladu
újezdních měšťanských škol
měly býti vybudovány také obvodové
školy živnostenské. Řekl, že celé
toto vybudování by si vyžádalo nákladu
asi 150 mil. Kč. Z této částky připadá
třetina, t. j. 50 mil. Kč, na státní
subvence zaručené fondem, který je v rozpočtu
preliminován částkou 3 mil. Kč.
III. odbor ministerstva školství má v plánu
vybudovati toto školství v době asi 8 let a
počítá, že by bylo 176 obvodových
škol. Zatím ovšem pro nedostatek peněz
muselo se ministerstvo omeziti hlavně jenom na stavbu škol.
Ale to nestačí. Budovy samy nepomohou, musejí
mít dobré zařízení vnitřní
a především velmi dobré dílny,
poněvadž to je to hlavní, čeho potřebují
učňovské školy.
Podíváme-li se, jak to vypadá s pokutami,
které podle zákona, jak jsem citoval, patří
vlastně živnostenskému školství,
seznáme, že je velmi obtížno přesně
vypočísti a stanoviti, jak vysoké jsou pokuty
za přestupky živn. řádu a zákona,
poněvadž tyto pokuty jsou v jedné položce
s pokutami soudními a administrativními. Ministerstvo
školství si však dalo práci a snažilo
se přece jen to rozdělit, a došlo k tomu, že
tyto pokuty činí za rok průměrně
7 mil. Kč, takže kdyby bylo dáno příslušnému
fondu pro budování živnostenského školství
7 mil. Kč, nedával by se mu tím dar, nýbrž
jenom to, co mu podle zákona a příslušného
vládního nařízení patří.
Myslím, že každý, kdo má zájem
na pokroku našeho národa a kdo si uvědomuje,
že jsme státem malých, drobných lidí,
také ví, co znamená budování
živnostenského školství. A je opravdu
nejvýš na čase, aby aspoň celý
podíl na pokutách v částce 7 mil.
Kč byl také živnostenskému školství
přidělen.
V přímé souvislosti s tím bych, slavná
sněmovno, upozornil na to, co se dnes stále víc
a více pociťuje, že potřebujeme především
většího vzdělání našich
dělníků a všech pracovníků,
poněvadž se stále ukazuje, že kvalifikovaného
dělnictva a odborníků máme málo,
nekvalifikovaného pak tolik, že nemůžeme
pro ně nalézti práci. Mnoho jsme tu zanedbali
také ve školství průmyslovém,
poněvadž to se přizpůsobilo krisi průmyslu
a nepamatovalo na budoucnost, takže dnes máme nedostatek
kvalifikovaných sil.
Ze školských bolestí vzpomínám
také zákona o jednotné úpravě
školské správy. To je starodávný
zákon č. 292 z r. 1920, tedy už 17 let starý;
dosud nebyl proveden a je už dnes naprosto neproveditelný.
Ale ptáme se, kdy se nám dostane zaň náhrady?
Byla slibována opět a opět, ale nestalo se
nic, ani to, co už sliboval bývalý ministr
školství a nár. osvěty dr Krčmář,
že bude provedena reorganisace zemských školních
rad a že budou zemské školní rady zřízeny
v zemích Slovenské a Podkarpatoruské. Proč
se i tato věc oddaluje, bůh ví. Je to na
škodu naší kultury, a člověk by
snad řekl, že není dnes odvahy k této
reorganisaci, která předpokládá, že
by byly zrušeny národnostní odbory u zemských
školních rad, které opravdu nemají místa
a odůvodnění v rámci našeho státu.
Jestli se mají snad takové věci také
říditi tím t. zv. dorozumíváním
mezi státním národem československým
a našimi menšinami, pak by to bylo smutné vysvědčení
pro naši státnost.
Pokus, a dotknu se toho jenom několika slovy, o dorozumění
s naší německou minoritou nebyl šťastný.
Jistě bychom si všichni přáli klidu,
dohody a solidarity všech občanů naší
republiky, ale cesta, která byla zvolena, nebyla právě
oportunní. Neváhám říci, že
to byl historický omyl, neboť od prvopočátku
musilo býti jasno, že tato cesta nemůže
vésti k positivnímu výsledku. Kdyby naši
Němci byli ve své převážné
části loyálními občany tohoto
státu, který jim dává možnost
existence, takovou volnost, že by se jim o ní nesnilo
ani v Třetí říši, ba ani ne v
Rakousku, potom jakýkoli problém by se vyřešil
sám sebou.
Henleinova politika, opírajíc se o Třetí
říši, usiluje o autonomii naší
německé minority a tím vlastně o rozbití
státu (Posl. dr Eichholz: To jste špatně
četl!), neboť byl by to nepochybný začátek
konce, kdybychom tento svůj národní stát,
jak vyplývá z naší ústavy, proměnili
po způsobu švýcarském v nějaký
národnostní federativní stát. Sudetskoněmecká
strana hledá neustále kulturní jednotu všech
Němců ve střední Evropě. Kdyby
šlo jenom o kulturní jednotu, jistě by proti
tomu neměl nikdo nižádných námitek.
Ale z těch četných projevů každé
politické dítě vidí jasně,
že pod pláštíkem této kulturní
jednoty jde o jednotu politickou.
Nechceme a nebudeme nikdy utiskovat své minority. Ale náš
stát nesmí se dát ostouzet a tupit tak, jako
se to stalo oním hanebným pamfletem v Německu
vydaným posl. Frankem. (Posl. inž. Richter
(německy): Četl jste to?) Viděl jsem
jej a ony fotografie mluví samy o sobě. To by každému
stačilo. A to, co zde bylo řečeno, mluví
také samo o sobě. (Posl. dr Eichholz (německy):
Měli jsme výstavu v Praze, tam byly horší
fotografie!) Ano, ale nebylo jich zneužito demonstrativně,
aby byly srovnávány takové obrázky
vedle sebe. Tady jde právě o to srovnání,
a to je ostouzení tohoto státu. To je věc,
o které není třeba ani dále mluviti,
poněvadž stačí ty fotografie samy o
sobě. (Výkřiky posl. Sogla.)
Nestrpíme, aby kdokoli měl v tomto státě
privilegia a nadpráví. Nezbývá než
abychom ukázali, že národ československý
má dosti síly, aby si dovedl sám vládnout
za všech okolností, a že má také
hlubokou víru v sebe, ve svou budoucnost, ve věčný
majestát národa a národního státu
a ve vítězství národní myšlenky.
(Správně!)
Henlein a jeho sateliti stěžují si v Berlíně,
Ženevě, Londýně, nalézají
ochotného sluchu v Pešti, Varšavě a také
jinde. Ale ohánějí se falešnými
daty, bojují zbraní dvojsečnou! (Výkřiky
poslanců strany sudetskoněmecké.) Neodůvodněnost
těchto dat, nehoráznost mnohých těchto
statistik byla taková, že sami ministři Československé
republiky považovali za svou povinnost vyvrátiti tyto
nesprávné údaje, jimiž se bojovalo proti
našemu státu. Byl to ministr Nečas,
ministr Krčmář atd.
Ostatně dostačí, když mluvíme
o jakémsi kulturním vyrovnaní, připomenouti
pánům jen ty dvě německé techniky.
Jde o to, aby nikdo neměl nadpráví, ale prosím,
stále dosud máme dvě německé
a dvě české vysoké školy technické
a o jejich sloučení ... (Výkřiky
poslanců strany sudetskoněmecké.)
Místopředseda Langr (zvoní): Prosím
o klid.
Posl. dr Domin (pokračuje): ... které
bylo navrhováno parlamentní úspornou komisí,
které jsme navrhovali i zde, pro které byli i někteří
profesoři německé národnosti u nás,
neslyšíme nic. (Posl. dr Eichholz [německy]:
Nejsou ještě daleko tak obsazeny a vybaveny jako česká
technika. Podívejte se do rozpočtu.) O těch
věcech jsem předloni podal zde podrobný návrh,
tam máte data, každý si to může
přečíst.
A nyní pokud jde o přijímání
do státních služeb. Je pravda, že v ústředních
úřadech naši Němci nemají 22
% úředníků. To je pravda, to zcela
loyálně doznávám. Ale myslím,
že pro přijímání úředníků
a zaměstnanců do státních služeb
nemůže nikdy rozhodovati národnostní
klíč, nýbrž musí rozhodovati
pouze kvalifikace, znalost státního jazyka a naprostá
státní spolehlivost. A kdybychom s tohoto hlediska
posuzovali počet německých úředníků
a zaměstnanců v našich státních
službách, tedy bychom musili uznati, že Němci
mají za nynějších okolností ještě
více, než jim přísluší.
(Správně!)
Ostatně kdyby si někdo chtěl učiniti
obraz o tom, jak by asi naši němečtí
spoluobčané řešili tyto otázky,
tedy by se musel podívati tam, kde mají dneska většinu
a vládu. A když chceme, abychom byli pány ve
svém vlastním domě, tedy, slavná sněmovno,
proti tomu nemůže nikdo nic namítati. (Posl.
inž. Karmasin [německy]: My jsme také pány
ve svém domě!) Dobře, já vám
uvedu jeden doklad z Liberce. Podívejte se, jak to podle
úředních dat vyhlíží v
Liberci. Jistě v tom Liberci český živel
není také úplně bezvýznamný.
(Výkřiky poslanců strany sudetskoněmecké.)
Což teprve kdybyste tam byli vy, jak by to vypadalo.