Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Taub, dr Markovič,
Langr, Košek, Mlčoch.
Zapisovatelé: dr inž. Fulík, Pik.
242 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: ministři dr Dérer,
Machník.
Předseda nejvyššího účetního
kontrolního úřadu dr Horák.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce Nebuška.
Místopředseda dr Markovič zahájil
schůzi v 11 hod. 10 min. dopol. a konstatoval, že
sněmovna je způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu obdrželi
na dnešní a zítřejší den
posl. Sivák, Coufal.
nemocí posl. dr Dominik, David.
Lékařské vysvědčení
předložil posl. dr Korláth.
Do výboru zemědělského vyslal:
klub poslanců republ. strany zeměděl. a malorol.
lidu posl. dr inž. Fulík a za posl. Coufala;
klub poslanců "Deutsche soz. dem. Arbeiterpartei"
posl. Jaksche za posl. Krejčiho; klub poslanců
"Bund der Landwirte" posl. R. Böhma za posl.
Zierhuta.
Do výboru kulturního vyslal klub poslanců
"Deutsche soz. dem. Arbeiterpartei" posl. Kirpalovou
za posl. Zischku.
Dotaz posl. dr Goldsteina min. spravedlnosti ve věci
zlého nakládání s Chajimem Berkovičem,
t. č. ve věznici kraj. soudu v Užhorodě
(č. D 289-IV).
Odpovědi:
min. školství a nár. osvěty a min. financí
na dotaz posl. J. Sedláčka, č. D 206-IV;
min. vnitra na dotaz posl. Zierhuta, č. D 229-IV;
min. zemědělství na dotaz posl. Polívky,
č. D 176-IV, na dotaz posl. Otáhala, č. D
260 --IV.
počátkem schůze:
Interpelace tisk 790 (I až XXVII).
Odpovědi tisky 786 (I až XVIII), 791 (I až XII).
Zápisy o 78. a 79. schůzi posl. sněmovny,
proti nimž nebylo námitek podle §u 73 jedn. řádu.
Těsnopisecké zprávy o 78. a 79. schůzi
posl. sněmovny.
Výborům zahraničnímu a živn.
obchodnímu přikázán počátkem
schůze rozdaný vládní návrh
tisk 795; výboru ústavně-právnímu
počátkem schůze rozdaný vládní
návrh tisk 796.
Předsednictvo se usneslo vyloučiti podle §u
9, odst. 1, lit. m) jedn. řádu z těsnopisecké
zprávy o 81. schůzi sněmovny dne 19. února
1937 projev hrubě urážlivý z řeči
posl. Slanského.
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
Pristúpime k prejednávaniu prvého odstavca
poriadku, ktorým je:
1. Zpráva výboru branného o vládním
návrhu zákona (tisk 787), jímž se mění
§ 3 zákona ze dne 11. května 1932, č.
66 Sb. z. a n. (tisk 794).
Zpravodajom je pán posl. Hintermüller. Dávam
mu slovo.
Zpravodaj posl. Hintermüller: Slavná sněmovno!
Dříve nežli přikročím
ke zprávě o osnově zákona, kterým
se mění § 3 zákona ze dne 11. května
1932, čís. 66 Sb. z. a n., chtěl bych podati
krátké vysvětlení, jakým způsobem
byl u nás po převratu upravován mírový
počet československé armády.
Početní síla armády může
býti stanovena dvojím způsobem: buď
se stanoví celkový mírový počet
vojska, do něhož se započítávají
jak osoby vykonávající presenční
službu, tak i vojenské osoby z povolání
v činné službě a osoby vykonávající
dobrovolnou činnou službu, anebo může
býti početní síla armády stanovena
tím způsobem, že se stanoví roční
kontingent branců. Kontingentem branců sluší
rozuměti předem stanovené množství
osob, které mají býti v určitém
čase a místě přidrženy k vojenské
službě.
Stanovení mírového počtu armády,
jakož i stanovení ročního kontingentu
branců vyhrazeno je státním zákonům.
U nás byl zároveň s branným zákonem
schválen zákon čís. 196 Sb. z. a n.
z r. 1920, kterým byl stanoven celkový mírový
počet vojska na 150.000 mužů. Jak známo,
trvala tehdy branná povinnost 14 měsíců
plus 10 měsíců, tedy celkem dvě léta.
Jak jsem se již zmínil, započítávaly
se do tohoto mírového počtu vojska jak osoby
vykonávající presenční službu,
tak i vojenské osoby z povolání v činné
službě a osoby vykonávající dobrovolnou
další činnou službu. Když bylo později
přikročeno k 18měsíční
presenční službě, bylo nutno početní
stav armády stanoviti odchylným způsobem,
a to jednak pro dobu od 1. října do 31. března
příštího roku, v kteréžto
době byly v činné službě vojenské
2 ročníky mužstva, avšak jinak v době
od 1. dubna do 30. září, kdy byl v činné
službě toliko jeden ročník mužstva.
Mírový počet vojska byl v této době
stanoven zákonem č. 176 z r. 1924 Sb. z. a n., a
to tak, že v době od 1. října do 31.
března činil 150.000 mužů a v době
od 1. dubna do 30. září 90.000. Stanovení
mírového počtu určitou číslicí
nemělo však a nemá toho významu, že
by v žádný den dotčeného kalendářního
roku anebo části roku nesměl býti
fakticky počet vojska pro tento rok stanovený překročen,
nýbrž znamenalo pouze, že průměr
vyplývající ze skutečných početních
stavů v příslušné době
nesměl převyšovati číslici, jíž
byl celkový mírový počet pro tento
rok, po případě dobu stanoven.
Tyto početní stavy čsl. armády byly
poněkud pozměněny zákonem č.
52 z r. 1927 Sb. z. a n., a to tak, že v době od 1.
října do 31. března činil početní
stav 140.000 mužů a v době od 1. dubna do 30.
září pak 70.000 mužů. Zásada
určovati mírový počet čsl.
vojska zákonem byla opuštěna zákonem
č. 53 Sb. z. a n. z r. 1927, jímž byl stanoven
roční kontingent branců a zavedena do československé
branné moci soustava, instituce náhradní
zálohy. Zákonem přímo bylo stanoveno,
a to bez jakéhokoliv časového omezení,
že k zajištění potřebného
mírového počtu vojska má býti
z branců v jednom kalendářním roce
odvedených určeno k vykonávání
zákonité presenční služby 70.000
branců, a to s přiměřeným zřením
k pravděpodobným úbytkům a přírůstkům
v důsledku dobrovolných odvodů v prvních
měsících po nastoupení do presenční
služby. Skutečné kontingentní číslo
pro první dobu po nastoupení nováčků
určí ministerstvo nár. obrany. Důvodová
zpráva, jež byla připojena k osnově
zákona č. 53 Sb. z. a n. z r. 1927, počítala
tu asi se 72.500 nováčky.
Branci, kteří by byli odvedeni nad právě
uvedený kontingent, mají býti zařaděni
do náhradní zálohy s povinností podrobiti
se místo pravidelné presenční služby
pětiměsíčnímu vojenskému
výcviku. Určením ročního kontingentu
branců byl tedy nahrazen dřívější
systém určování celkového mírového
počtu vojska; nyní tedy celkový mírový
počet vojska není určen přímo
zákonem, nýbrž resultuje z počtu branců
obou ročníků, dále pak z příslušníků
náhradní zálohy, vojenských osob z
povolání a pod.
Ustanovení o ročním kontingentu branců
bylo doplněno, a to v §u 3 zákona ze dne 11.
května 1932, č. 66 Sb. z. a n., o délce presenční
služby a o některých změnách
branného zákona, a to tak, že roční
kontingent branců, stanovený §em 1, odst. 1
zákona č. 53/1927 Sb. z. a n., může
býti ministrem nár. obrany za souhlasu vlády
podle potřeby zvýšen. Odst. 2 téhož
paragrafu pak stanovil, že toto zvýšení
ročního kontingentu branců nesmí přesahovati
počet 5.000.
Účelem právě projednávané
osnovy zákona jest, aby toto omezení vlády
a ministra nár. obrany stran zvýšení
kontingentu branců bylo zrušeno. Napříště
má tedy býti ponecháno ministru nár.
obrany, aby se souhlasem vlády určil přesnou
výši kontingentu na příslušný
rok anebo i na několik let, a to podle skutečné
potřeby československé branné moci.
Opatření tohoto jest potřebí nevyhnutelně,
neboť mimořádné úkoly, které
se v poslední době kladou na československou
brannou moc, vyžadují toho, aby všechny vojenské
útvary po stránce osobní byly vybaveny podle
skutečné nutnosti a potřeby. Podle ustanovení
§u 1 osnovy má se toto opatření vztahovati
již na odvodní ročník 1936. Osoby, které
nastoupily presenční službu dne 1. října
1936, měly by býti, pokud převyšují
stanovený kontingent branců, určený
pro presenční službu, po uplynutí 5
měsíců, t. j. koncem měsíce
února 1937, dány do náhradní zálohy.
Není však možno všechny tyto osoby do náhradní
zálohy přeložiti a stane se tak jenom v takovém
počtu, který bude přesahovati počet
osob tohoto ročníku, jak bude stanoven na návrh
ministra nár. obrany vládou.
Vzhledem k tomu, slavná sněmovno, že jde o
opatření nevyhnutelně nutná, navrhuji,
aby slavná sněmovna přijala osnovu zákona,
jímž se mění § 3 zákona
ze dne 11. května r. 1932, č. 66 Sb. z. a n., ve
znění vládou předloženém
a branným výborem ve schůzi 18. února
t. r. schváleném. (Souhlas.)
Místopředseda dr Markovič (zvoní):
K tejto veci sú prihlásení rečníci,
zahájim preto rozpravu.
Podľa usnesenia predsedníctva navrhujem lehotu rečnícku
30 minút. (Námitky nebyly.)
Námietok niet. Navrhnutá lehota je schválená.
Prihlásení sú rečníci: na strane
"proti" pp. posl. dr Szüllő,
Haščík, dr Jar. Dolanský;
na strane "pro" p. posl. Smetánka.
Dávam slovo prvému rečníkovi "proti",
pánu posl. dr Szüllőmu.
Posl. dr Szüllő (maďarsky): Vážená
snemovňa!
Vlády republiky Československej stále vyhlasujú,
že jedinou pevnosťou na obranu demokracie v strednej
Europe je táto republika, v ktorej je verejná sloboda
podľa propagandy v takom rozkvete, ako v Anglii. Naproti
tomu ja už odo dávna hlásam, že vláda
spravuje veci pro foro externo a pro foro interno. Že vo
správe štátu zavládol tento duch, to
nám dokazuje tiež práve predložený
návrh zákona. V každom ústavne spravovanom
štáte náležia parlamentu dve veľké
verejné práva: Sú to dve hamamamovnice, ktorými
možno zauzdiť každý absolutizmus; je to
právo na rozpočet a právo na povolenie nováčkov.
Záklakladom práva rozpočtového je
to, aby vláda bez svolenia ľudu nemohla nakladať
s daniami podľa svojej ľubovôle, a základom
práva na povolenie nováčkov je to, aby vláda
mohla použiť krvi mládeže národa
len do tej miery, do ktorej to zast úpenie ľudu pokladá
za vhodné.
Tento cieľ mal každý boj za slobodu, ktoré
svedly národy oproti samovláde. Týmto návrhom
zákona zamýšľa vláda vyrvať
proste z ruky ľudového zastúpenia jednu z najväčších
garancií ústavnosti, právo na povolenie nováčkov,
na povolenie rozsahu obeti krvi, a chce toto právo zaradiť
do oboru diskrecionálnych práv vlády a tým
chce vytvoriť ustanovizeň, ktorá nachádza
svoju podobu vo "führerskom" a fašistickom
zákonodarstve, ktoré vláda toľkokrát
už vytýkala.
Čo môže byť príčinou toho,
že vláda takýmto spôsobom chce vykrojiť
z ústavy právo na povolenie nováčkov,
tento najhlavnejší pilier ústavnosti. Či
je štát v nebezpečenstve, a jestliže je,
čím je toto nebezpečenstvo zapríčinené?
Aby sme sa vyhnuli nedorozumeniu, už teraz zreteľne
pribíjam, že my, k tomuto štátu pričlenení
Maďari, známe naše štátoobčianske
povinnosti. My sme štátu nikdy neodopierali ani dane,
ani nováčkov, my len podrobujeme ústavnej
kritike, akým spôsobom a k čomu sa používa
štátny rozpočet, a i teraz kritizujeme len
to, či je tu treba nováčkov a koľko
je ich treba. Činíme-li buďto proti rozpočtu
alebo proti počtu nováčkov svoje námietky,
nie je to protištátny čin, ale je to len rezultátom
našej snahy, aby sme hmotné a krvné obeti tunajších
štátnych občanov vtesnali v rámec, ktorý
neukladá na bedrá tunaj- šieho ľudu nevýslovne
ťažké bremená a odpovedá rozumnej
miere. Jestliže už minulého roku sme museli zvýšiť
početný stav nováčkov, avšak
toto zvýšenie sme obmedzili - tu teraz, jestliže
tieto medze zrušíme, ako si toho praje tento zákon,
povolíme krvnú obeť bez medzí a totiž
kladieme do rúk vlády diktátorskú
moc, ktorá sa nesrovnáva s myšlienkou toľkokrát
prizvukovaného vládnutia ústavného
a demokratického.
Chcem rozoberať, akú príčinu mohol mať
tento krok. Jeho príčinu budem hľadať
vopred v politike zahraničnej, a potom v politike vnútornej.
Čo do politiky zahraničnej mal som vždycky
proti vládnej politike dosiaľ výtku, že
táto republikánska vláda už od prvopočiatku
zahráva si na veľmoc v záujme dosaženia
nejakého fantomu. Tento fantom je: štát národne
j ednotný. Podľa môjho presvedčenia mala
by táto republika, v ktorej niet ani jediného národa,
ktorý by bol v absolútnej väčšine,
sledovať politiku štátu národnostného,
a keďže tento štát územne i čo
do obyvateľstva patrí do kategorie malých štátov,
mal by tento š tát rozlúčiť sa
s politikou veľmocenskou a mal by žiť pokojným
životom malého štátu na základoch
demokratických a na základe dorozumenia so súsedmi.
Československo bolo utvorené tak, aby bolo prosté
akejkoľvek národnostnej nespokojnosti. Preto bola
pojatá do zákona ochrana práv menšinových
a preto bol tento štát utvorený územne
tak, aby vláda štátu mohla byť predchnutá
jeho dokonalou strategickou bezpečnosťou. Týmito
dvoma fakty boly dané tejto republike, tomuto zhýčkanému
dieťaťu Veľkej dohody všetky predpoklady rozkvetu.
Tento rozkvet sa však nerozvinul do miery, ako sa úfalo.
Dôkazom toho je dnešný vládny návrh,
ktorý ukazuje na to, že tu sa musia až do krajností
napiať národné sily, aby mohla byť zaistená
bezpečnosť.
Nová diplomacia, práve tak ako nové vládne
režimy sú charakterizované tým, že
nepozerajú do minulosti, ale hľadia len do budúcnosti
a preto nevidia prítomnosť. Zahraničná
správa vlády republiky Československej prijala
dva pevné body ako nezmeniteľné dogmatá.
Jedným z nich je, že mierové smluvy z r. 1919
sú nezmeniteľné, a druhým, že spojenectvo
Malej dohody je večné. Vo viere v tieto dva pevné
body ministerstvo zahraničných vecí nevšimlo
si múdreho učenia rímskeho práva,
že similia similibus. Nesnažilo sa dostať pod jednu
strechu činiteľov rovnakých záujmov,
lež snažilo sa o to, aby činitelia totožných
záujmov seba navzájom podporujúc vo smere
pozitívnom podporovaly štát v jeho pokojnom
živote. A totiž Československo ako štát
so západnou kultúrou nehľadalo smierenie a
poroz umenie s Rakúskom a Maďarskom, ktoré
dva súsedné štáty majú tiež
kultúru západnú, ale vyhľadalo si za
partnerov štáty následnícke, aby tým
ešte viac priostrilo a zahrotilo protivy medzi štátmi,
ktoré po roztrhaní monarchie prirodzene pociťujú
bolesti vyvolané ranami im zasadenými.
Československo utvorilrilo Malú dohodu. Bolo to
najososobnejšie dielo pána ministra zahranianičných
vecí Beneša. Táto Malá dohoda
mala byť zveľadená vo veľmoc, a ešte
i dnešný pán minister vecí zahraičných
znázorňoval ju vo svojom expozé ako veľmoc,
ktorej vojsko má silu svetobornú.
Podívame-li sa však na túto veľmoc z blízka,
uvidíme, že medzi jednotými člensnskými
štáty niet jednotnosti vo smmere pozitívnom.
Členovia Malej dohody majú rôzne záujmy
na veľmociach, ako je Rusko, Nemecko, Poľsko a Itália.
Pomer na pr. Československa k Rusku najpádnejšie
charakterizujem, citujem-li svetoznámy veršík
Heineho. Pánové! Náš poměr k
Rusku velmi dobře charakterisuje tato básnička
Heinricha Heineho:
"Blamier´ mich nicht, mein schönes Kind,
Und grüß mich nicht Unter den Linden.
Wenn wir nachher zuhause sind,