Předseda Malypetr.
Místopředsedové: dr Markovič,
Košek, Mlčoch, Taub.
Zapisovatelé: Vičánek, Sivák.
173 poslanců podle presenční listiny.
Členové vlády: předseda vlády
dr Hodža; ministři dr Czech, dr Dérer,
inž. Dostálek, dr Franke, dr Kalfus,
Najman, inž. Nečas, dr Spina,
dr Zadina, Zajiček.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupce Nebuška.
Předseda Malypetr zahájil schůzi v
10 hod. 54 min. dopol. a konstatoval, že sněmovna
je způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní den posl. Polachovi, Śliwkovi,
dr Clementisovi, Klímovi, Borkaňukovi,
Knotkovi, Židovskému.
nemocí posl. Zupka, Sogl.
Klub poslanců republ. strany zeměděl. a malorol.
lidu vyslal: do výboru iniciativního posl.
Bistřického za posl. Stundu; do výboru
rozpočtového posl. Mrskošovou
za posl. Křemena, posl. Slívu za posl. Hrubého.
Klub poslanců nár. sjednocení vyslal do výboru
zahraničního posl. J. Sedláčka
za posl. Holečka.
Do výboru kulturního vyslal: klub poslanců
"Deutsche christl.-soz. Volkspartei" posl. dr Luschku
za posl. Schluscheho; klub poslanců "Deutsche soz.-dem.
Arbeiterpartei" posl. Zischku za posl. Köglera.
Do výboru živn.-obchodního vyslal
klub poslanců "Sudetendeutsche und Karpathendeutsche
Partei" posl. F. Nitsche za posl. dr Hodinu.
posl. J. Sedláčka min. železnic v záležitosti
vyplácení výchovného a výživného
pro Amalii Konečnou a její děti v Olomouci-Nových
Hodolanech (č. D 283).
počátkem schůze:
Zprávy tisky 778 až 782.
Interpelace tisk 769 (I až XXV).
ve schůzi dne 11. února 1937 přikázány
k řádnému projednávání
návrhy výborům:
kulturnímu tisk 710,
kulturnímu a rozpočtovému tisk
763,
ústavně-právnímu tisky 762,
765,
ústavně-právnímu a rozpočtovému
tisk 739,
soc.-politickému tisk 753,
soc.-politickému a rozpočtovému
tisk 743,
zemědělskému a rozpočtovému
tisky 745, 751, 764, 776,
živn.-obchodnímu a zemědělskému
tisk 752,
brannému, kulturnímu a rozpočtovému
tisk 761,
brannému, soc.-politickému a rozpočtovému
tisk 770.
Předsednictvo se usneslo vyloučiti podle §u
9, odst. 1, lit. m) jedn. řádu z těsnopisecké
zprávy o 78. schůzi sněmovny projevy ohrožující
bezpečnost státu a hrubě urážlivé
z řeči posl. Kundta.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž jest:
1. Zpráva výboru kulturního o vládním
návrhu (tisk 773) zákona o pojmenování
české vysoké školy technické
v Brně (tisk 781).
Zpravodajem je p. posl. Vencl. Dávám mu slovo.
Zpravodaj posl. Vencl: Slavná sněmovno!
Vztahy pana presidenta republiky dr Edvarda Beneše
k technickým otázkám vůbec a k vysokým
školám technického směru zvláště
byly velmi živé již před světovou
válkou.
Při této slavnostní příležitosti,
kdy jedna z našich vysokých škol technických
se uchází na základě jednomyslného
usnesení profesorského sboru, aby se směla
nazývat "Vysokou školou technickou dr Edvarda
Beneše", sluší připomenouti,
že dr Edvard Beneš již na sklonku r. 1913
po své habilitaci z oboru filosofie se zvláštním
zřetelem k sociologii na filosofické fakultě
české university v Praze se domáhal habilitace
pro obor sociologie také na české vysoké
škole technické v Praze. Po provedeném řízení
bylo mu udělení veniae docendi také potvrzeno
vídeňským ministerstvem kultu a vyučování
koncem r. 1914, takže nový docent ohlásil již
v letním semestru r. 1914/15 konání svých
přednášek, které pak byly v programu
vysoké školy a příští studijní
rok 1915/16 uvedeny pod názvem "Filosofie a sociologie
techniky" s tímto obsahem: Technika ve starověku;
ve středověku; v době nové; století
XIX. a XX. Všeobecné podmínky vzniku a rozšíření
techniky; technika a hospodaření; technika a kultura
dnešní. Všeobecný vliv techniky na život
dnešního člověka. Technika a proces
vývojový.
Dále ohlásil dr Edvard Beneš další
své přednášky "Kapitoly vybrané
z národohospodářské sociologie":
stroj a jeho význam sociální; historie stroje;
invence, její podmínky a následky; hospodářské
důsledky stroje; všeobecné sociální
důsledky rozšíření strojů;
stroj a doba dnešní.
Ač k zahájení těchto přednášek
pro známé historické události již
nedošlo, jest z nich patrno, že dr Edvard Beneš
zahrnul již ve svém mladém věku také
technickou vědu a práci do oboru svých studií
a patřil u nás tedy k prvním, kdož se
zabývali etikou a sociologií inženýrství.
Bylo proto také zcela odůvodněno, když
po zřízení československého
státu Česká vysoká škola technická
v Praze, uctivši budovatele a obnovovatele naší
samostatnosti, presidenta Osvoboditele dr T. G. Masaryka,
presidenta dr Wilsona a prof. dr Arnošta Denise hodností
čestného doktora a profesora, poctila také
prvého ministra zahraničních věcí
republiky Československé dr Edvarda Beneše
hodností doktora technických věd zároveň
s tehdejším ministrem obchodu USA inž. Herbertem
Hooverem. Tuto poctu později rozšířil
akademický senát českého vysokého
učení technického v Praze, když jednomyslným
usnesením z 29. dubna 1936 udělil p. presidentu
dr Edvardu Benešovi také nejvyšší
poctu, t. j. hodnost čestného profesora tohoto vysokého
učení.
Také profesorský sbor České vysoké
školy technické v Brně ocenil zásluhy
pana presidenta dr Edvarda Beneše o osvobození
a budování Československé republiky
a jeho stálou podporu a uznání technické
práce v rámci našeho národního
hospodářství i obrany státu a jednomyslným
usnesením na sklonku studijního roku 1935/36 uctil
jej udělením hodnosti čestného doktora
technických věd. Svým jednomyslným
usnesením z 16. prosince 1936 navázal tento profesorský
sbor na vzniklou již tradici označování
našich vysokých škol jmény velkých
mužů československého národa
a usnesl se požádati p. presidenta republiky o souhlas
a svolení, aby Česká vysoká škola
technická v Brně mohla býti trvale označena
jeho jménem.
Předloživši tento návrh vládě
republiky Československé doporučilo ministerstvo
školství a nár. osvěty, aby byl této
poctě dán výraz formou slavnostní
a trvalou, která by sice nebyla s hlediska legislativní
techniky nezbytně nutnou, jež však plně
odpovídá významu aktu, ježto jde o použití
jména hlavy státu, t. j. formy zákonné.
Příslušný návrh zákona
vláda schválila dne 4. února 1937 a předložila
jej posl. sněmovně Národního shromáždění
republiky Československé k ústavnímu
projednání.
Při tom sluší také podotknouti, že
i o jménu "Karlova universita" bylo rozhodnuto
zákonem ze dne 19. února 1920, č. 135 Sb.
z. a n., o poměru pražských universit. Druhá
česká universita byla pojmenována přímo
v errekčním zákoně ze dne 28. ledna
1919, č. 50 Sb. z. a n., "Masarykova universita".
Jak patrno, budou tudíž dvě vysoké školy
v hlavním městě země Moravskoslezské
označeny jmény obou prvních presidentů
našeho obnoveného státu.
Uvážíme-li nezměrnou práci pana
presidenta dr Edvarda Beneše o vznik, rozvoj a konsolidaci
našeho státu a jeho zájem o technickou kulturu
a technické školství, jakož i vůbec
jeho poměr k technickému pokroku ve službách
míru i obrany svobody národa a státu, shledáváme
předloženou osnovu plně odůvodněnou,
již sluší co nejvřeleji doporučiti
k přijetí sněmovnímu plénu.
Výbor kulturní se zabýval vládním
návrhem tisk 773 ve schůzi dne 11. února
1937 a usnesl se doporučiti posl. sněmovně
osnovu zákona v připojeném znění.
(Potlesk.)
Předseda (zvoní): Ke slovu není
nikdo přihlášen, rozprava odpadá, přistoupíme
proto ke hlasování.
Sněmovna je způsobilá se usnášeti.
Osnova zákona má dva paragrafy, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž není pozměňovacích
návrhů, dám o celé osnově hlasovati
najednou podle zprávy výborové. (Námitek
nebylo.)
Námitek není.
Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest
s jejími dvěma paragrafy, nadpisem a úvodní
formulí, podle zprávy výborové, prosím,
aby povstal. (Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona podle zprávy výborové
ve čtení prvém. (Potlesk.)
Předsednictvo se usneslo podle §u 54, odst. 1 jedn.
řádu, aby o této osnově bylo čtení
druhé provedeno v téže schůzi.
Vykonáme proto ihned druhé čtení.
Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona
o pojmenování české vysoké
školy technické v Brně (tisk 781).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Vencl: Nejsou.
Předseda (zvoní): Kdo ve druhém
čtení souhlasí s osnovou zákona tak,
jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení
prvém, prosím, aby povstal. (Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona také ve čtení
druhém. (Potlesk.)
Tím jest vyřízen 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce pořadu, jímž jest:
2. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu zákona (tisk 774),
kterým se nově určuje výše státních
záruk za vývozní úvěry podle
zákonů o podpoře zahraničního
obchodu (tisk 782).
Zpravodajem jest p. posl. Martinásek. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. Martinásek: Slavná sněmovno!
Vláda předložila návrh zákona
tisk 774, kterým se nově určuje výše
státních záruk za vývozní úvěry
podle zákonů o podpoře zahraničního
obchodu.
V §u 9 zákona ze dne 16. července 1931, č.
121 Sb. z. a n., byl stanoven úhrn záruk, které
měly býti podle §u 8 převzaty v prvém
roce, částkou 600 mil. Kč; dalším
zákonem ze dne 1. března 1933, č. 45 Sb.
z. a n., bylo pro druhý rok povoleno použíti
k témuž účelu jen nepřekročitelné
částky 600 mil. Kč, do které byl však
započten nevyčerpaný zbytek úhrnu
stanoveného pro první rok, t. j. částka
344 mil. Kč. Mohlo tedy býti ve třetím
a dalších letech používáno k poskytování
záruk v prvém roce částky 256 mil.
Kč, v druhém a dalších letech 600 mil.
Kč, tedy celkem 856 mil. Kč. Zákonem ze dne
9. dubna 1935, č. 70 Sb. z. a n., byla tato hranice zvýšena
až na další o jednu miliardu Kč, takže
k poskytování těchto záruk byla dána
hranice částkou 1.856 mil. Kč.
Tato hranice limitová bude však brzy vyčerpána
a proto vláda k podnětu exportního průmyslu
žádá v zájmu udržení vzrůstajícího
oživení zahraničního obchodu zvýšení
dosavadního limitu o dalších 1.500 mil. Kč,
tudíž na celkovou hranici 3.356 mil. Kč.
Rozpočtový výbor podrobil vládní
návrh zkoušení ve dvou směrech: 1. Jaké
jsou posavadní výsledky používání
svrchu zmíněných zákonných
zmocnění po stránce hospodářské
a sociální, a 2. zda finanční správě
státní nevzniklo nebezpečí náhrad
z převzatých záruk.
Ve směru prvém dlužno konstatovati, že
zákony svrchu zmíněné znatelně
posloužily k oživení průmyslové
výroby zvýšením vývozu a umožnily
jí soutěž na světovém trhu odbytovém
v době tíživé světové
krise hospodářské a finanční.
Není třeba zdůrazňovati, že Československo
jako stát se značnou kapacitou průmyslovou
je především odkázáno na vývoz
a že ztráta trhů zahraničních
by pro něj znamenala újmu neodčinitelnou.
Opatření, která státní správa
na podkladě těchto zákonů činí,
jsou nutná v souboru akcí, jež dlužno
prováděti k udržení dosavadních
posic vývozních a k získání
nových odbytišť. Tyto snahy posilují naši
posici hospodářskou ve světové soutěži
a zajistí našemu podnikání v četných
oborech zvýšenou zaměstnanost, což po
stránce sociální je v boji proti nezaměstnanosti
přínosem velmi cenným. A právě
v nynějším rozvoji exportu a při oživení
zahraničních trhů, které s potěšením
můžeme konstatovati, je potřeba vývoz
posilovati, zvláště když se dá
očekávati, že zvýšená kupní
síla ciziny, založená na vzestupu konjunktury
světové, učiní náš vývozní
průmysl na delší dobu schopným soutěže
v zahraničí. Státní zárukou
se umožňuje vývozci získání
úvěru na domácím peněžním
trhu, poněvadž peněžní ústav
má subsidiární jistoty v této záruce.
Jde pravidelně o úvěry několikaleté,
ale buď dovozním státem nebo jeho bankovním
ústavem zajištěné. Z dodávek
těchto plynou k nám hodnotné devisy, jichž
je nám nutně potřebí pro nákup
surovin a k jiným platům do ciziny.
Pokud jde o to, zda státní správu nepostihují
risika z převzatých záruk, dlužno s
potěšením konstatovati, že doposud nedošlo
k tomuto případu. Státní správa
postupuje při zkoumání žádostí
o převzetí záruky podle zásad, kterých
musejí dbáti ústavy peněžní
při povolování zápůjček
podnikům průmyslovým. Při ministerstvu
financí je zřízen poradní sbor pro
vývozní úvěry, v němž
jsou zastoupeny vedle ministerstev obchodu, soc. péče,
nár. obrany, financí, zemědělství
a zahraničních věcí i Národní
banka, vývozní průmysl a soc. pojišťovací
ústavy zástupcem z kruhů zaměstnaneckých.
Tento sbor projednává došlé žádosti,
dává své dobré zdání
a navrhuje výši státní záruky.
Sboru se předkládají všechny doklady
žádostí, takže se zakázka a její
úvěrové a platební podmínky
podrobí zevrubnému přezkoušení.
Okolnost, že vývozce nese pravidelně 40% risika
dodávkového obchodu, zajišťuje, že
vývozce neuzavírá dodávku lehkomyslně
a že dbá toho, aby dlužník poskytoval
řádné jistoty platební. Záruku
povoluje ministr financí v dohodě s ministry obchodu,
zemědělství, soc. péče, nár.
obrany a zahraničí, takže je tu zajištěna
spoluúčast resortních ministrů po
stránce odborné. Skutečnost, že dosud
nedošlo k realisaci záručního závazku
ze záruk dodnes převzatých, mluví
pro příznivé posuzování účelnosti
osnovy zákona i po této stránce. Svědčí
to dále také o tom, že českoslovenští
vývozci uzavírají dobrá obchodní
spojení a těší se důvěře
svých zahraničních odběratelů
proto, že dodávají zboží dobré
a plní své závazky poctivě.