Přes neutěšenou finanční situaci
státního podniku železničního
přispěla železniční správa
svou tarifní politikou k záchraně mnoha slovenských
podniků, jako průmyslu železářského
ve Filakovu, Matejovcích a Trnavě, průmyslu
celulosy v Gemerské Horce a Turč. Sv. Martine, průmyslu
suché destilace dříví v Hnúšti,
průmyslu kamenického (lomy Korlátů),
průmyslu cihlářského (Berehovo) a
k znovuzahájení provozu státních železáren
v Tisovci, čímž umožnila železniční
správa zaměstnání a obživu několika
tisíc dělníků a zjednala tak klid
v krajích citelně exponovaných.
Ministerstvo železnic a železniční správa
nepouští pak ani při připravované
reformě nákladního tarifu československých
státních drah se zřetele nepříznivou
tarifní situaci Slovenska a Podkarpatské Rusi, vyplývající
z konfigurace našeho státu a strukturálních
změn hospodářských v poválečné
době a studuje proto za tím účelem
v úzkém styku s hospodářskými
činiteli slovenskými a podkarpatoruskými
problém tarifního sblížení východních
a západních oblastí státu.
S potěšením konstatuji, že pan posl. Suroviak
uznává, že na Slovensku se buduje mnoho nových
železnic, a jen dodávám, že stejně
intensivně pracuje se na rozšiřování
a zlepšení dosavadních železnic. K jeho
údajům o hustotě železniční
s tě na Slovensku a na Podkarpatské Rusi poznamenávám,
že jde jednak o stav, jak byl přijat od dřívějšího
režimu před rokem 1918 v těchto zemích
a jednak o stav, který má své důvody
v horopisném utváření země,
v jejím rozsáhlém zalesnění
a posléze jest odůvodněn i řidším
obydlením. Upozorňuji tu na statistická data,
podle nichž připadá na 1000 obyvatel v zemi
České 939 m veřejných železnic,
v zemi Moravskoslezské 791 m, v zemi Slovenské a
v Podkarpatské Rusi 930 m. Tedy tyto dvě země
mají přibližně stejný poměr
délky železnic k počtu obyvatel jako Čechy,
ale mají o 20 % lepší poměr než
země Moravskoslezská. Musím pak zdůraznit,
že rozsáhlé polní a lesní hospodářství
na Slovensku a Podkarpatské Rusi je obsluhováno
zvláště rozsáhlou sítí
neveřejných lesních a hospodářských
drah, jež v jednodušších poměrech
odlehlých krajů plní podstatný díl
funkce místních drah. Tuto síť odhaduji
asi na 2500 km, takže velmi podstatně doplňují
síť veřejných drah, jež měří
4250 km, a znovu připomínám, že právě
po roce 1918 bylo zvláště vydatně působeno
k rozmnožení a rozšíření
tohoto druhu drah ve všech končinách Slovenska
a Podkarpatské Rusi. S potěšením musím
prohlásit, že je to právě republika
Československá, jež neobyčejně
pečovala o rozvoj železniční na Slovensku
a Podkarpatské Rusi.
Chtěl bych se dotknout ještě jedné věci,
o které rovněž pan kol. Suroviak hovořil.
Je to otázka přejezdů. V Československé
republice jest přes 25.000 přejezdů, z čehož
připadá asi 1/3 na přejezdy uzávorované
a asi 2/3 na přejezdy bez závor. Podle statistiky
nehod v posledních letech připadá na přejezdy
uzávorované asi 80 % a na neuzávorované
asi 20 % nehod. Tento vzájemný nepoměr počtu
nehod vysvětluje se tím, že uzávorované
přejezdy jsou na frekventovanějších
silnicích, zvláště na silnicích
s rychlou autodopravou a značný počet nehod
na přejezdech chráněných závorami
stává se přímo najetím aut
na uzavřené závory, anebo tím, že
řidiči silničních vozidel snaží
se podejeti ještě pod závorami, které
se právě sklápějí. Při
dnešním vzrůstu silniční frekvence
možno pohlížeti na závory na frekventovaných
silnicích, zvláště s rychlou autodopravou,
již jen jako na optické varovné upozornění.
Železniční správa nahrazuje programově
velmi frekventované přejezdy nadjezdy nebo podjezdy
a stará se všemožně v mezích svých
povinností o zvýšení míry bezpečnosti
na přejezdech všeho druhu.
Pokud se týče potřeb slovenského průmyslu
a obchodu, konstatoval zde p. kol. Polívka některé
připomínky. Pokud šlo o podporu železáren
v Podbrezové, chtěl bych poukázat, že
železniční správa snaží
se vyjíti vstříc tarifní úpravou
pro slevu dovozného pro přepravu koksu ze stanic
revíru ostravsko-karvínského do Hronce, Podbrezové
a Tisovce, jež činí 25 %. Přiznává
dále slevu dovozného pro přepravu surového
železa z Tisovce do Hronce a Podbrezové ve výši
30 %. Pro přepravu rud železných z těchto
železáren do Mor. Ostravy, Svinova - Vítkovic
a Třince, kterážto sleva je tak veliká,
že stěží kryje a v mnohých případech
pohybuje se dokonce pod svéstojnými výlohami
železničními.
Přípravné práce pro tarifní
reformu blíží se svému konci a počátkem
příštího roku bude možno přikročiti
k stanovení zásad reformního tarifu.
Dále zde byla některými kolegy vznesena přání,
pokud se týče zestátnění soukromých
místních drah na Slovensku. Konstatuji, že
toto zestátnění ve státním
provozu provádí se v rámci celkové
zestátňovací akce, jak se na ní programově
usnesla vláda r. 1924. Ministerstvo železnic postaralo
se však o to, aby ještě před uskutečněním
zestátňovacího programu byly zájmy
veřejné a národohospodářské
ohledně těchto místních drah uspokojeny
stejně jako u drah státních. Ministerstvo
železnic provedlo již r. 1932 propočítání
tarifů všech soukromých místních
drah ve státním provozu s tarifem čsl. stát.
drah, takže zestátnění těchto
místních drah nemůže, pokud jde o výši
tarifů, přinésti žádnou změnu.
(Posl. Dubický: Co je s říšsko-německou
drahou v Liberci? 18 roků jest již v provozu!)
Pokud jsem se o tuto věc v posledních dnech zase
zajímal, viděl jsem, že pro stanovisko ministerstva
nár. obrany nedošlo z určitých důvodů
prozatím ještě k dohodě. Není
to však naší vinou, nýbrž vinou říše
Německé. Podrobnosti mně ovšem známy
býti nemohou. (Posl. Dubický: Je tam organisována
soustavná špionáž velkoněmecká!)
To mohu jen potvrdit, pane kolego, a proto i my se domáháme,
aby tato věc byla již jednou definitivně skoncována.
Pan kol. Suroviak si stěžoval na nepoměr
při zastoupení slovenských delegátů
v ústřední radě železniční.
Konstatuji, že běží o celostátní
sbor, který není nijak rozvrstven ani podle teritoriálního
klíče, ani podle politického klíče.
Jeho úkolem je, aby podával ministerstvu železnic
posudky a činil dotazy a návrhy o všeobecných
věcech železničních, pokud se týkají
obchodu, průmyslu, hornictví, živností
a hospodářství polního i lesního.
Při letošním jmenování členů
a náhradníků na IV. funkční
období bylo ze Slovenska a Podkarpatské Rusi jmenováno
17 členů a 17 náhradníků, kdežto
v předešlém III. funkčním období
bylo pouze 11 členů a 6 náhradníků.
Počet 17 členů odpovídá 25
% celkového počtu.
Na náměty pánů posl. Polívky
a Revaye, přednesené v plenu posl. sněmovny
v této debatě, dovoluji si sděliti toto:
Doplňování železniční
sítě republiky Československé stavbami
nových drah hlavních na útraty státu
se nyní děje z hlediska zájmů celostátních.
V rámci tohoto programu studují se též
spoje na Podkarpatské Rusi.
Pokud jde o stavbu drah, jež mají sloužiti jen
místním zájmům, měla by se
jejich dopravním problémem zabývati komise
pro všeobecný dopravní plán Československé
republiky, ustanovená vládou.
Pan kol. Chmelík ve své řeči
se zabýval výtkami, že správa stát.
drah nevěnuje železničním otázkám
pražským náležitého zájmu.
Úvodem nutno upozornit, že železniční
věci pražské v podstatě vtělené
do generálního projektu a programu pro vybudování
nádraží a železničních spojek
ve Velké Praze a jejím okolí (t. zv. disposiční
plán železniční), jenž je integrální
součástí regulačního a zastavovacího
plánu Velké Prahy a jejího okolí,
jsou ve stavu ideového zrodu, čímž je
dáno povlovnější tempo jeho realisace.
Přesto však správa stát. drah realisovala
jednak elektrifikaci hlavních tratí a nádraží
v Praze, a to ne v zájmu svém, nýbrž
na naléhání občanstva z důvodů
spíše zdravotních a estetických.
Nejvýznačnější stavbou železniční,
ukončenou letos, zůstává pak moderní
nákladové nádraží v Žižkově,
postavené nákladem 100 mil. Kč a uznávané
za jedno z nejlepších zařízení
svého druhu v Evropě.
K těmto stavbám druží se pak řada
menších úprav a nových staveb po celé
oblasti pražské, jichž viditelný výsledek
je zmnožení výkonu pražských nádraží
a tratí, zvýšená bezpečnost provozu
a ekonomisace jeho.
Odstranění přejezdu v Chuchli stalo se v
předběžné dohodě s ministerstvem
veř. prací a hlavním městem Prahou.
Správa státních drah, ač z vyloučení
přejezdu nemá význačného prospěchu,
nýbrž prospěch je převážně
a téměř výlučně na straně
dopravy silniční, přece jen přispěla
k výdajům společně s ministerstvem
veř. prací a s hlavním městem Prahou
v poměru 31˙5:58.5:10 a kromě toho převzala
svízelné iniciativní projednání
věci a budování podjezdu. Musí být
opět konstatováno, že veškeré útoky,
jež méně odpovědnou veřejností
byly pořádány na správu státních
drah, byly spíše úmyslným útočením
než spravedlivým oceněním činnosti
správy státních drah.
Přejezd ve Vysočanech bude eliminován podjezdem
pod Klíčovem, k němuž opětně
správa státních drah přispěje
ve stejném poměru jako na chuchelský podjezd
a opět vyšší měrou, než odpovídá
reálnému prospěchu, který z odstranění
přejezdu má. Se stavbou se počne počátkem
r. 1937. Přejezd na Zlíchově je ve stadiu
studijním.
Přejezdy na Buštěhradské dráze
jsou realisovatelné jen po radikální úpravě
úrovně buštěhradské dráhy.
Přejezd v Primátorské třídě
předpokládá vysoké vyzdvižení
trati severozápadní dráhy.
Jako ukázka péče správy státních
drah, aby byla zmírněna nezaměstnanost v
Praze, nechť slouží programatické každoroční
provádění zemních prací v zimě
na seřaďovacím nádraží ve
Vršovicích.
To jsou v podstatě náměty, které byly
před neseny v debatě.
Budiž mi nyní dovoleno, abych ke své lítosti
ve funkci zpravodajské k osnově tak závažné
reagoval na osobní útoky pana posl. Ježka.
Konstatuji v pouhé věcné poznámce,
že ve svém projevu k rozpočtu státních
drah jsem označil p. posl. Ježka za autora
legendy, jím o t. zv. stranickém režimu na
drahách vytvořené a šířené.
Že je tomu tak, o tom svědčí úvodní
články "Národních listů"
z jara letošního roku, na př. z dubna, května
atd., v nichž p. posl. Ježek uznal za vhodné
a vkusné vytahovat osobní případy
jednotlivců. (Výkřiky posl. Ježka.)
Tento způsob jsem nevynalezl a ani bych naň
nebyl pyšný, pouze jsem po útoku takto vedeném
ukázal na osobních případech jednotlivců,
jak vlastně skutečnost vypadá. Konstatuji
dále, že jsem velmi potěšen ujištěním
p. posl. Ježka, že případ chebský
bude vyřízen soudně. Je to v zájmu
české věci v území tak žhavém,
jako je Chebsko.
Musím však ke své lítosti prohlásit,
že nejde v této věci jen o případ
zmíněného lékaře, který
jsem uvedl. Cituji suše zase jenom kousek úřední
zprávy (čte):
Vrchní inspektor Michal Kozák byl předvolán
20. června t. r. k přednostovi oddělení
I. zdejšího ředitelství. K vysvětlení
prohlásil, že ručil dřívějšímu
rozvozci Bajerovi u Občanské záložny
v Chebu 20.000 Kč a 18.000 Kč. Z ručení
za částku 20.000 Kč byl na své naléhání
uvolněn, ale ručení za 18.000 Kč trvalo
ještě v době, kdy firmě Bajer byl rozvoz
paliva odebrán a svěřen firmě Magrot
a spol., kterou na návrh Ševčíka, účetního
firmy Bajer, sám ředitelství doporučil.
Teprve po nějaké době, když již
firma Magrot a spol. měla rozvoz asi měsíc
zadán, dostavil se prý k vrchnímu inspektoru
Kozákovi tchán Jana Magrota, rolník Josef
Bozděch z Kanic u Staňkova, a dobrovolně
bez jakéhokoli podnětu se strany vrch. inspektora
Kozáka nabídl vrch. inspektorovi Kozákovi,
že převezme závazek Kozákův za
Bajera. Kozák jeho nabídku přijal a dostal
pak směnku zpět.
Po tomto ústním prohlášení byl
vrch. inspektor Kozák vyzván, aby předložil
své prohlášení písemně.
Zároveň byl vyslán vyšetřující
úředník ředitelství ještě
téhož dne do Kanic, aby vyslechl rolníka Josefa
Bozděcha. Tento udal, že nejprve jednal o věci
s účetním Ševčíkem, se
kterým byl u vrch. inspektora Kozáka. Pak přijel
vrch. inspektor Kozák za Bozděchem do Kanic a dohodli
se, že Bozděch vyplatí vrch. insp. Kozákovi
19.300 Kč, když jeho zeť Magrot obdrží
rozvoz paliva. Pak skutečně uvedenou částku
vrch. insp. Kozákovi vyplatil, a na to teprve byla uzavřena
smlouva mezi ředitelstvím a Janem Magrotem.
Dne 30. června toho roku předložil pak vrch.
insp. Kozák své písemné prohlášení,
ve kterém se odchýlil od svého ústního
vylíčení potud, že přiznal, že
Josef Bozděch mu uvedenou částku vyplatil
30. května 1934, t. j. v den, kdy byl firmě Magrot
a spol. odevzdán souhlasný list z 28. května
1934, čís. 1323 II-34, kterým se firmě
zadává rozvoz režijního paliva od 1.
června 1934. Dále přiznal vrch. insp. Kozák,
že Josef Bozděch mu částku 19.300 Kč
vyplatil hotově a že pak sám téhož
dne v Občanské záložně v Chebu
zaplatil dlužnou částku Kč 19.290˙75
a obdržel pak směnku zpět.
To je jedna z některých těch věcí,
které jsem v tomto případě uvedl,
a které se objevily. Jsem velmi potěšen, shodně
s p. posl. Ježkem, že bude tato věc v
zájmu české věci vyřízena.
Pan posl. Ježek zde také uvedl případ,
na který se dotázal pan kol. Kvasnička
v senátě, případ Michalíkův.
Osobně si velmi vážím kol. Kvasničky,
poznal jsem ho v pracovním souručenství veřejných
zaměstnanců jako loyálního a svědomitého
pracovníka. A právě proto lituji, že
kol. Kvasnička tento dotaz učinil. Michalík
byl stejně tak u mne, jako byl, myslím, i u pánů
poslanců a senátorů všech politických
stran. Jde, řekl bych, tak trochu o nešťastného
člověka, který své udání
učinil dávno po té, kdy už se nacházel
v pensi. Udáním se zabývaly příslušné
úřady, a nerad bych se zde právě v
zájmu Michalíkově, který není
politicky nijak angažován, není také
žádným politickým straníkem,
pouštěl do podrobností. Sám budu osobně
kol. Kvasničku o podstatě věci na
základě úředního šetření
informovati, poněvadž když byl Michalík
u mně, velmi jsem byl překvapen, jakých skutků
se může úřad dopustiti, a teprve, když
jsem byl informován, viděl jsem, jaká je
skutečnost.
Pokusím se dokresliti obrázek o osobních
případech uváděných proti železniční
správě. Mám v ruce přípis policejního
ředitelství v Liberci, ze dne 15. února 1934,
čj. 139 Tp/33, který zní (čte):
"Ministerstvu železnic v Praze. Ke shora uvedenému
dožádání ze dne 28. listopadu 1933 dovoluji
si sděliti, že konaným šetřením
bylo bezpečně zjištěno, že Josef
Rozkovec, pomocný zaměstnanec dopravního
úřadu v Liberci, ani po přesídlení
z Turnova do Liberce své politické smýšlení
nezměnil a nadále udržoval styky se stranou
fašistickou.
Dokazuje to jednak přiložená zpráva
okresního četnického velitelství v
Turnově ze dne 28. prosince 1933, čís. 421
dův., podle které Rozkovec dojížděl
z Liberce na fašistické schůze do Turnova,
dále to, že se na jaře roku 1931 zúčastnil
důvěrné schůzky libereckých
fašistů, svolané pošt. tajemníkem
Drábkem z Liberce, na které bylo rokováno
o založení místní organisace NOF v Liberci,
a v neposlední řadě i jeho urážlivý
výrok o Masarykovi a Benešovi... (Slyšte!)
- pro který je stíhán stát. zastupitelstvím
v Liberci podle zákona na ochranu republiky."
Na podkladě tohoto přípisu byl zmíněný
zaměstnanec logicky propuštěn ze služeb
drah. Doufám, že pan posl. Ježek neoznačí
policejního ředitele libereckého, který
tento přípis podepsal, za soc. demokrata. Konstatuji
zase jenom suše: ve spisech ministerstva železnic je
11 dopisů, podepsaných předsedou posl. klubu
nár. sjednocení, kterými se žádá,
aby ten zaměstnanec byl do služeb drah znovu přijat.
(Slyšte! To je škandál!)
Z těchto případů se pak konstruují
výtky proti stranickému režimu. Mám
tolik odvahy, abych prohlásil, že se mohou státi
přehmaty, v podniku tak obrovském a rozsáhlém
jest to zcela možné. Byl jsem také tím,
který sám se dožadoval toho, aby všechny
případy, na něž si pan posl. Ježek
z jara stěžoval, byly objektivně vyšetřeny,
a sám pan posl. Ježek musil zde objektivně
přiznati, že 5 případů asi z
10, které s námahou sehnal, bylo reparováno.
To není vědomí viny anebo slabosti, to je
znamení síly u nás, která neváhá
zjednati průchod spravedlnosti, ať jde o kohokoliv.
(Potlesk. - Výkřiky poslanců nár.
sjednocení.)
Je pochopitelné, že pátrám po příčinách,
pro které pan posl. Ježek vytváří
po měsíce tuto legendu. Neboť této legendy
bylo zneužíváno určitým tiskem
k soustavné kampani proti t. zv. režimu na železnicích.
(Výkřiky poslanců nár. sjednocení.
- Místopředseda dr. Markovič zvoní.)
Ptal jsem se proto, zda tato soustavná kampaň
proti režimu nemá souvislosti s opatřeními,
která dnešní správa železnic učinila
pro sjednání pořádku na drahách.
Kvituji zase s povděkem, že pan posl. Ježek
táhl dnes ostrou čáru mezi touto kampaní
a svými výtkami proti režimu, a jsem potěšen,
že se pan posl. Ježek dokonce hlásil k
autorství snah po pořádku na drahách.
Odmítám proto jak konkrétní výtky,
tak formu, kterou jsem byl zde osobně napaden. Budiž
mi prominuto, že jako zpravodaj jsem musil na tyto věci
reagovati. Již můj podíl na vytvoření
souručenství zdrcující většiny
politických i nepolitických organisací železničářských
ukázal, co všechna moje předchozí práce,
že jsem byl vždy pro přísnou objektivitu
a že jsem sledoval zájmy personálu jako celku
stejně jako zájmy podniku, aby v těchto dobách
těžké hospodářské krise
neutrpěl.
Prosím, aby mi bylo toto odbočení odpuštěno.
Musil jsem tak učiniti. A po tomto odbočení
bych chtěl konstatovati: Osnova zákona, kterou předkládáme,
znamená veliký pokus o unifikaci, znamená
veliký pokus o postavení železničních
problémů na novou moderní základnu,
pokus, který, myslím, bude sloužiti i jako
vzor jiným státům, jiným národům.
Snad má své nedostatky, jež prakse ukáže,
ale nás vedly ve výboru techn.-dopravním
snahy, aby dílo, které sněmovně předložíme,
bylo dílem na dnešní poměry dobrým,
a já proto jménem techn.-dopravního výboru
doporučuji přijetí osnovy ve znění
výborovém. (Potlesk.)