Proti této taktice chceme užíti jen výroku,
který pan ministr financí dr Kalfus sám
pronesl v rozpočtovém výboru před
několika dny: "Také tento pokus jest již
napřed marný". Neboť ze srovnání
plánu, který pan ministr financí v posledních
dnech uveřejnil, s vládním návrhem,
proti kterému jsme před několika dny zde
ve sněmovně zaujali stanovisko, vyplývá,
že tyto plány skoro úplně souhlasí,
t. j., že jsou úplně stejné. Prohlížíme-li
jednotlivé důležité body, můžeme
konstatovati: Za prvé mají býti odbyti věřitelé
papíry a nikoliv hotovými penězi. Za druhé,
nastane ztráta úroků tím, že
se za moratoria neplatí žádné úroky.
Za třetí jde, jak jsme již uvedli, o 3 %ní
obligace, které mají míti zdánlivou
kursovní hodnotu 70%, jejichž skutečná
kursovní hodnota bude podstatně nižší,
neboť pro zmíněnou již ztrátu úroků
a pro poplatky za převzetí papírů
a poplatky za prodej papírů se bude moci stěží
počítati s kursovní hodnotou 50%. Za čtvrté
se začíná umořování,
jak jsme již řekli, teprve po 10 letech; za páté
se předvídá konec umořování
v 50 letech, takže doba oběhu papírů
bude činiti skutečně 50 let. Za šesté
můžeme konstatovati jako věc stejného
významu inkameraci tak zvaných C depot-papírů
německých spořitelen, neboť zlepšení
výnosu, o kterém se zde pan ministr financí
zmínil, jest jen zdánlivé; papíry
byly kdysi bilancovány nikoliv za tehdejší
kursovní hodnotu 127 miliony, nýbrž za nákupní
hodnotu a tato činila asi 180 milionů, takže
výplata depotů, jak prý se předvídá,
vyplacení v hotových penězích ve výši
asi 127 milionů při nominální hodnotě
180 milionů, neznamená fakticky žádné
zlepšení, nehledě k tomu, že německé
spořitelny budou asi sotva moci provésti výplatu
C depotů hotovými penězi, tedy opatřiti
si 127 milionů hotových peněz. Pokud se týče
zdánlivého kursovního zisku 9 milionů,
který vznikl stoupáním kursu papírů,
musíme konstatovati, že tento kursovní zisk
připadá samozřejmě vlastníkům
papírů a těmi jsou německé
peněžní ústavy, které daly tyto
papíry na podnět ministerstva financí kdysi
s výhradou vlastnictví k disposici Ústřední
bance německých spořitelen. Sedmým
odstavcem návrhu jest, stejně s plánem, jejž
ministr financí uveřejnil, zrušení existující
německé peněžní ústředny
a zřízení společné peněžní
ústředny, která má býti dotována
5 % nucenými příspěvky z vkladů.
Osmým odstavcem jest zrušení jediného
německého emisního místa a devátý
odstavec obsahuje, že stát nemá konati skutečně
žádná přímá plnění
vkladatelům Ústřední banky, neboť
k sanaci potřebná částka 1˙1
miliardy bude opatřena částečně
z 300 milionů akcií z podstaty Ústřední
banky a ostatních 800 milionů ze zisků nově
zřízené žírové ústředny,
tedy za pomoci všech spořitelen a nikoliv státu.
Stát přejímá pouze záruku za
zúročení a úmor 70 % papírů.
Dále ručí za vklady nové ústavy.
Stát poskytuje dále jen příplatky
ve formě hotových peněz, které však
bude museti splatiti opět nově zřízená
peněžní ústředna.
Proti tomu poukazuji ještě na kdysi provedenou sanaci
různých velkých bank a českých
ústavů, jimž tehdy bylo dáno 3 1/2 miliardy
k disposici. Nechceme se s tohoto místa, u tohoto odstavce,
blíže zabývati tvrzením pana ministra
financí stran výdajů na sanaci německého
peněžnictví, kterou prý odhadl na jednu
miliardu. Chtěli bychom pana ministra financí jen
požádati, aby v ohlášené řeči
o tomto bodě předložil podrobnosti této
zdánlivé miliardy Kč. Nechceme také
při této příležitosti mluviti
o miliardě, která prý byla převzetím
válečné půjčky uvalena na stát
k zadlužení. Chceme poukázati jen, že
sudetskoněmecké obyvatelstvo, trpící
nouzí, kroutilo hlavou, když se dovědělo,
že stát vzal kdysi na sebe tak podstatné zatížení
převzetím válečné půjčky.
Chtěl bych poukázati, že na území
Československé republiky bylo upsáno asi
8 miliard rakouských korun válečné
půjčky, z čehož bylo 6 až 7 miliard
v německé držbě. Byla-li tedy z této
držby převzata jen miliarda českých
korun, nemůže býti věru řečeno,
že by se byl stát pustil v této věci
do příliš velkých vydání.
Jen ve dvou bodech můžeme konstatovati diferenciaci
našeho stanoviska s plánem, jejž pan ministr
financí ohlásil. Za prvé: Papíry mají
býti prosty daně rentové. Musím se
však zmíniti, že v návrhu, ke kterému
jsme zaujali stanovisko, není tento odstavec obsažen,
za druhé, o plánovaném uspořádání
Ústřední banky se vláda ještě
neusnesla. První znamená zlepšení situace
vkladatelů a zájemců Ústřední
banky, které by bylo jen uvítati, musíme
však poukázati, že se při dřívějších
návrzích mluvilo o 4 a 3 1/2% titrech a že
nová úprava jest tedy opět zhoršením
oznámené kdysi sanace. K druhému odstavci
jest konstatovati, že jest ještě možno jej
změniti. Proto bychom chtěli opět, poukazujíce
na odpovědnost právě tří německých
vládních stran, oznámiti veřejnosti
prohlášení, které chtěl zvláštní
výbor Svazu německých spořitelen a
Svazu německých samosprávných korporací
v poslední době předložiti veřejnosti,
avšak jen chtěl, protože censurní praxe
zadržela také toto prohlášení veřejnosti.
Musíme při této příležitosti
konstatovati, že tento zvláštní výbor
není s námi v žádném spojení
a proto prohlášení zvláštního
výboru může činiti nárok na objektivnost.
Chtěl bych proto veřejnosti oznámiti toto
stanovisko zvláštního výboru (čte):
"Zvláštní výbor, který
byl roku 1933 zřízen Svazem německých
spořitelen a Svazem německých samosprávných
korporací, aby vedl jednání s vládou
a politickými stranami o úpravě poměrů
Ústřední banky, předkládal
od roku 1933 směrodatným místům řadu
návrhů na řešení této
otázky a stejně zaujal stanovisko k plánům,
o kterých se dověděl. Zvláštnímu
výboru nebyla dána žádná příležitost
zaujmouti stanovisko k vládním návrhům
nyní uveřejněným. S velkým
politováním musí výbor konstatovati,
že k nejdůležitějším přáním
se nepřihlíží.
Obzvláště se v něm nepomýšlí
na vlastní peněžní ústřednu
německých spořitelen a obcí. To odporuje
slibu ve vládním prohlášení ze
dne 8. února 1934, podle kterého má býti
Ústřední banka zachována jako "emisní
ústav a ústředna německých
spořitelen a obcí ve formě odpovídající
těmto omezeným úlohám". V oznámení
ze dne 27. června německé vládní
strany prohlásily, že trvají jako dříve
na zřízení vlastní německé
peněžní ústředny a na zachování
jediného německého emisního ústavu.
Životní schopnost takového německého
ústavu jest mimo pochybnost. Emisní oddělení
banky, jediný německý emisní ústav,
dokázalo svou schopnost života právě
tím, že přes moratorium banky a přes
to, že mu tím chyběla finanční
opora, mohla udržeti neomezeně úrokovou a umořovací
službu dlužních úpisů a zástavních
listů. O vlastní německou peněžní
ústřednu usiloval zvláštní výbor
především vždy také proto, že
samospráva, zvláště na poli peněžnictví,
tvoří jeden z nejdůležitějších
předpokladů důvěry. I když se
muselo vždy také počítati se splacením
vkladů u Ústřední banky s dlužními
úpisy, není přece skutečně
žádné odůvodnění pro to,
aby nejnovější návrh podstatně
zhoršil podmínky proti dřívějším
návrhům.
Předseda (zvoní): Upozorňuji
pana řečníka, že podle jednacího
řádu není dovoleno řeči čísti.
Posl. inž. Richter (pokračuje): Předčítám
zde prohlášení.
Předseda (zvoní): To jste mně
však neoznámil. Celé články není
dovoleno podle jedn. řádu čísti.
Posl. inž. Richter (pokračuje): Přednáším
zde sněmovně prohlášení, kterému
se ovšem nemohu učiti nazpaměť, které
jest však tak nesmírně hospodářsky
důležité, že musí býti sněmovně
předloženo, tím spíše, že
pro praxi pražských censurních úřadů
nemohlo býti oznámeno veřejnosti. Přicházím
již také k poslednímu odstavci tohoto prohlášení,
který zní (čte): "Zvláštní
výbor jest tedy nucen všechna tato přání,
která jsou v každém směru odůvodněna
a jejichž splnění nestojí v cestě
žádné nepřekonatelné finanční
obtíže, ještě v poslední hodině
přednésti veškeré veřejnosti."
Vážené dámy a pánové!
Nemáme k prohlášení tohoto zvláštního
výboru stran sanace Ústřední banky
německých spořitelen co připojiti.
Věcnost tohoto prohlášení doplňuje
naše vývody, které jsme k zamýšlenému
návrhu stejně věcně přednesli
minulého týdne. Přenecháváme
německým stranám, které jsou zastoupeny
ve vládě, aby převzaly odpovědnost
proti veškeré veřejnosti v sudetskoněmeckém
území, kdyby se zamýšlený návrh
měl státi skutečností. Musíme
s tohoto místa prohlásiti, že tento návrh
jest těžkou ranou proti sudetskoněmeckému
hospodářství a že nemůže
býti se stanoviska sudetských Němců
nikdy schválen. (Potlesk poslanců sudetskoněmecké
strany.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo druhému přihlášenému řečníkovi,
p. posl. Smetánkovi.
Posl. Smetánka: Slavná sněmovno!
V rámci četných opatření k
zlepšení naší vojenské připravenosti
a pohotovosti předkládá vláda dnes
novou osnovu, týkající se vyšších
vojenských velitelství, jejich pravomoci a jejich
působnosti. Podle důvodové zprávy
má býti tato nová osnova značným
zlepšením, a to především po stránce
zjednodušeni administrativy. Jsem opravdu rád, že
dochází v tomto směru k určitému
zlepšení. Dostává se tak satisfakce
nám všem, kteří jsme po řadu
let žádali a naléhali, aby administrativa ve
státní a veřejné správě
byla pokud možno zjednodušena a zlevněna. Také
administrativa vojenská, kde se hodně operovalo
heslem: "Proč to dělat jednoduše, levně
a rychle, když to může jíti také
komplikovaně, draze a pomalu?" Marné bylo volání
po uplatňování principu ekonomie a účelnosti
časem, silami a penězi, aby bylo docíleno
co nejlepšího efektu, kterýžto princip
se skvěle uplatňuje v privátním životě
a soukromém podnikání. Mentalita vysoké
byrokracie u nás nenacházela dlouho pochopení
pro tyto snahy, které, stručně řečeno,
vyjadřovaly požadavek, aby se provedla účelná
reorganisace státní a veřejné správy
v tom smyslu, aby se nižším instancím
propůjčila větší pravomoc a větší
odpovědnost.
Provedená restrikce 35.000 státních zaměstnanců
v r. 1925 měla dopomoci k vítězství
tohoto postulátu. Leč jak víme, skončila
tato akce právě úžasným zbyrokratisováním
a zpolitisováním veřejného života.
naprostým fiaskem. Místo nepřibírání
nových sil na určitou řadu let docházelo
k obsazování restrikcí uvolněných
míst a tak po několika letech jsme dospěli
co do počtu státních a veřejných
zaměstnanců k stavu z r. 1925, který jsme
dokonce ještě o několik tisíc stát.
zaměstnanců překročili. Za takovýchto
okolností je samozřejmo, že k zjednodušení
administrativy dojíti nemohlo a také nedošlo.
Velikou vinu na tomto stavu má právě vláda
a vládní koalice, která nedodržovala
a soustavně porušovala ustanovení restrikčního
zákona.
I vojenská administrativa bránila se dlouho požadavku
zjednodušení a účelnosti. Vzpomínám
v této souvislosti na její odpor proti mému,
před 12 lety vypracovanému návrhu strany
nár. socialistické na reorganisaci armády,
ve kterémžto návrhu bylo mimo jiné požadováno
a odůvodněno, aby vojenská administrativa
byla zjednodušena a zlepšena a zejména, aby velitelství
pěších brigád byla vůbec zrušena.
O nějaké reorganisaci nechtěli tehdy rozhodující
vojenští činitelé ani slyšeti.
Teprve v r. 1932 byl učiněn první pokus průlomu
do této hodně konservativní administrativy.
Zejména nižší vojenská velitelství
si stěžovala - a plným právem - že
jsou přímo utloukána papírovou vojnou
a nemohou se dostati tam, kam mají, totiž k vykonávání
své vlastní působnosti, k výcviku
vojska. V ministerstvu nár. obrany byla zřízena
t. zv. racionalisační komise, která hned
v prvním roce své činnosti a působnosti
zrušila asi na 50 různých výkazů
a periodických hlášení, dokazujíc
tak nezvratně, že lze při dobré vůli
a správném pochopení vojenské služby
i administrativu značně zjednodušiti a zlepšiti.
Dnes dochází tedy k další etapě
reorganisace po stránce zjednodušení administrativy.
Jest jen litovati, že k správnosti tohoto poznání
dochází teprve po tolika letech. Osobně nemohu
jinak než konstatovati, že můj, před 12
lety koncipovaný návrh, přec jen nebyl tak
špatný, když řada postulátů
a požadavků v něm obsažených se
dostává po letech do stadia aktuálnosti.
Vzpomínám zvláště požadavku
povinné předvojenské a branné výchovy,
proti kterémužto požadavku se vojenské
kruhy dlouho vzpíraly. Tento návrh branné
výchovy se dostane podle ujištění pana
ministra nár. obrany brzo na program parlamentního
projednávání, a já bych byl velmi
rád, kdyby tato tak důležitá věc,
která nachází plný ohlas v celé
veřejnosti, se už konečně realisovala.
Jsme svědky neustálého oddalování
těchto nejdůležitějších
otázek, dotýkajících se vojenské
pohotovosti a připravenosti našeho státu.
Mohl bych zde, slavná sněmovno, hovořiti
o mnohých jiných návrzích a námětech,
nerealisovaných proto, že jsem se dostal do určitého
konfliktu s vojenskými kruhy, které tehdy tyto mé
návrhy nepokládaly za správné. Vzpomínám
vedle požadavku povinné branné výchovy
na př. na požadavek zřízení plně
vyhovujících táborů a střelnic
v počtu co největším, na požadavek
výcviku vojsk pokud možno na válečných
stavech, intensivního výcviku záložníků,
převedení veškerého obyvatelstva a všech
jeho zdrojů do služeb obrany státu, k uplatňování
všude, kde jen trochu možno a proveditelno, principu
ekonomie, účelnosti, iniciativy, pružnosti
atd.
Podle předložené osnovy včleňuje
se, jak zde bylo panem zpravodajem zdůrazněno a
jak jsme o tom včera v branném výboru také
debatovali, do organisace vyšších velitelství,
totiž mezi 4 zemská vojenská velitelství
a 12 velitelství divisí, resp. samostatných
brigád, nová velitelství, totiž velitelství
sborů, a to v počtu celkem 7. Tato nová velitelství
budou vybavena kompetencí správní a velitelskou
a ulehčí podle důvodové zprávy
a úmyslů hlavního štábu zemským
vojenským velitelstvím a divisním velitelstvím
v tom smyslu, že jim budou odebrána všechna tíživá
břemena, spojená se správní agendou,
takže nyní veškerá agenda správní
se soustředí do jednoho organismu, do jednoho tělesa,
místo, jako to dosud bylo, do dvou instancí. Je
nepochybné, že toto soustředění
správní agendy bude po stránce zjednodušení
agendy rozhodně levnější, pružnější
a rychlejší. V tomto směru, slavná sněmovno,
můžeme osnovu zákona jen uvítat. Jiná
otázka jest ovšem, pokud jde o nutnost a potřebu
zřízení velitelství sborů.
Důvodová zpráva se opírá při
zřízení sborů o konstatování,
že na př. v Německu, Francii, Italii, Rusku,
Polsku a Rumunsku jsou také sborová velitelství
a jestliže tyto státy nemohou se bez sborových
velitelství obejíti, že i my máme zapotřebí
takováto velitelství zříditi.
Vážené dámy a pánové!
Když dělají dva totéž, není
to totéž. Nesmí se totiž zapomínat,
že my jsme poměrně malý stát,
s poměrně malou armádou, který má
všeho všudy 12 divisí čtyřplukových
a bude mít podle zamýšlené reorganisace
16 divisí tříplukových. Když
vezmeme velké státy, na př. Německo,
se kterým bychom se mohli dostati do válečného
konfliktu, a porovnáme počet divisí německých
s poměry našimi, vidíme, že v Německu
jest již nyní 36 divisí, jejichž počet
se během doby, aspoň podle oficiálně
známých zpráv, zvýší o
nových 12, takže německá armáda
bude v krátké době mít 48 divisí,
které budou učleněny do 16 sborů.
Je docela pochopitelné, že disponování
s 48 divisemi, k nimž přistupují ještě
4 pancéřové divise, je v míru velmi
obtížné a komplikované a bude pochopitelně
také ve válce. Z těchto důvodů,
právě z toho velkého počtu divisí,
jsou nuceny velké státy odhodlati se ke zřizování
sborů. V Německu také jeden armádní
sbor je sestaven ze 3 divisí. U nás podle projektované
reorganisace 4 zemská vojenská velitelství,
která budou mít jen funkci velitelskou, budou mít
všeho všudy při rovnoměrném rozdělení
nyní při 12 divisích 3 divise, resp. při
16 divisích 4 až 5 divisí. Tedy u nás
zemské vojenské velitelství bude asi na téže
výši, jako sborové velitelství v Německu.
Za těchto okolností se domnívám, že
zřizování sborů u nás je spíše
luxusem než naléhavou a nutnou potřebou.
Jiná je otázka organisace armády u nižších
velitelství. Tam nikde, ať jde o velké nebo
malé státy, nevidíme žádného
rozdílu. Pěchota ve všech státech je
učleněna v pluky, tyto v prapory, prapory v roty.
Dělostřelectvo je učleněno rovněž
v pluky, oddíly a baterie. Jezdectvo v pluky, korouhve,
eskadrony. Všude v těchto formacích je přibližně
tentýž počet organisačních jednotek.
Tak prapor na př. se skládá ze 4 rot. Vážení,
kdyby pěší pluk měl disponovati 12 disposičními
jednotkami, 12 rotami, je jisto, že by byla disposiční
funkce velmi stížena. Z těchto důvodů
u pěších pluků a všude jinde byl
vřaděn určitý orgán ulehčovací
pro chod služby velitelské, a došlo ke zřízení
praporů. U vyšších velitelství
je to něco obdobného. Kdybychom měli velkou
armádu, jako má Německo, Francie a j., pak
bychom mohli s klidem přijmouti velitelství sborů.
Podíváme-li se na malé státy, jako
na př. je Jugoslavie a j., vidíme, že tam neexistuje
žádná taková instituce sborova, jako
my ji chceme zavésti, a přece není možno
říci, že by jugoslávská armáda
byla anebo bude v příští válce
co do výkonnosti velitelské a rychlosti horši
než armády, které budou míti učleněna
velitelství sborů. Za světové války
jsme to ostatně viděli, že srbská armáda,
která neměla žádných sborů,
lehce zvítězila nad armádou, která
byla rozčleněna a formována ve sbory. Také
v rusko-japonské válce jsme viděli, že
japonská armáda, která rovněž
neměla žádných sborových velitelství,
dovedla zvítěziti nad poměrně silnou
armádou ruskou, která byla učleněna
ve sbory.
Tedy, slavná sněmovno, já vzhledem k naší
situaci, vzhledem ke státu poměrně malého
rozsahu a malé armády, spíše bych byl
pro jiné řešení, a to takové,
že by divisním velitelstvím se propůjčila
větší pravomoc a působnost, podobně
asi taková, jak se zamýšlí dáti
sborům, a aby byly sbory vynechány. Tím spíše,
když u nás zemská vojenská velitelství
právě podle počtu disposičních
jednotek jsou tak silná jako velitelství sborů
v Německu. Tím automaticky by odpadlo jedno vyšší
velitelství, čímž pochopitelně
chod služby, především ve válce,
by byl velmi urychlen.
Představme si situaci ve válečných
akcích. Máme-li armádu malou, která
disponuje třemi, čtyřmi divisemi, jako na
př. u nás zemská vojenská velitelství,
a má-li tato armáda dodati rychle nějaký
rozkaz nebo disposici podřízeným divisním
velitelstvím, je jisto, že tyto rozkazy a disposice
se dostanou mnohem rychleji k nižším instancím,
než když musejí jíti teprve přes
sborová velitelství, kde nařízení
a direktivy armádního velitelství znovu se
musejí prozkoumávat, znovu upravovat pro potřeby
divisí, čímž se ztrácí
velmi mnoho drahocenného času, mnohdy hodiny, a
hodina, mnohdy i minuta ve válce a v bojích hraje
velmi důležitou roli.
S tohoto hlediska, čistě odborného, bych
byl, pokud se naší armády týče,
pro řešení takové, jak jsem byl naznačil.
Místo sborových velitelství jen divisní
velitelství, ovšem aby zemská vojenská
velitelství měla tutéž pravomoc, jaká
je zamýšlena, totiž čistě funkci
velitelskou.
A ještě na jednu otázku bych chtěl upozorniti,
totiž na věc našich pěších
brigád. V důvodové zprávě se
o existenci pěších brigád již nemluví.
Byl bych velmi rád, aby vojenská správa,
resp. hlavní štáb, když již má
své vyhraněné stanovisko ke všem třem
stupňům vyšších velitelství,
také jasně řekl, co zamýšlí
učiniti s velitelstvími pěších
brigád, zda je zruší úplně nebo
částečně, anebo co se s nimi vůbec
stane.
Celkem vzato, s úmyslem vlády a vojenských
kruhů, zjednodušiti administrativu v tom smyslu, že
se soustředí u jednoho vyššího
velitelství, můžeme býti naprosto srozuměni.
Pokud se týče praktičnosti a účelnosti
sborových velitelství, o tom, co jsem tu řekl,
možno s hlediska odborného býti také
jiného názoru, jiného mínění,
než jak o tom důvodová zpráva mluví.
Vzhledem k tomu, že mezinárodní situace je
taková, že může dojíti případně
každým okamžikem k válečnému
konfliktu, je nemyslitelné, abychom, když už
vojenské kruhy se pro tuto reorganisaci vyšších
velitelství rozhodly, jim v tomto směru činili
nějaké překážky, a proto také,
i když v určitých věcech přímo
s osnovou zákona nesouhlasíme, přece jen
z důvodů, jež jsem uvedl, budeme pro osnovu
hlasovati. (Výborně! - Potlesk poslanců
nár. sjednocení.)