Po rozchodu t. zv. občanské koalice dostalo se státní
hospodářství od r. 1930 zase na šikmou
plochu a šlo systematicky dolů. Šlo dolů
systematicky nejen proto, že naše republika se dostala
do varu hospodářské světové
krise, nýbrž také proto, že tu zavládl
neodpovědný a neschopný politickostranický
systém, který nerozuměl počtům
a který předkládal této sněmovně
vždycky vyrovnané rozpočty, dokonce rozpočty
aktivní, často s vědomím, že
tyto rozpočty nebudou dodrženy při uzávěrkách
státních. Sám rozpočtový zpravodaj
této sněmovny odhadl všechny schodky od r.
1930 až do konce r. 1935 velikou částkou 8.615
mil. Kč a podle pohybu příjmu a vydání
můžeme již dnes říci, že uzávěrka
za r. 1936 skončí schodkem nejméně
1 1/2 miliardy Kč. A sněmovna se při této
zprávě nebouří, nevolá k odpovědnosti
ty, kteří hospodaří, tak jako by se
jednalo o někoho docela cizího. A jestliže
se pak přece zabouří, je to vlastně
bouře ve sklenici vody, která se utopí na
konec v různých politických mezistranických
vyjednáváních, zájmech a kompensacích
a bohužel také pod dojmy dusné situace vnitřní
i zahraniční.
A přece by tu mělo býti více odpovědnosti.
více odvahy a síly. Náš lid říká:
Co dobrý hospodář na voze sveze, špatná
hospodyně v klíně roznese. Pilný občan
snáší těžké miliardy peněz
na toto státní a veřejné hospodářství,
ale bohužel neschopná veřejná správa
a neodpovědná vláda může rozházeti
tyto miliardy velmi lehce, aniž by se co užitečného
pro tento stát případně udělalo.
Zadlužení státu je obrovské. Dosáhlo,
a to si musí sněmovna uvědomiti, bez dluhů
fondů státních a bez dluhů podniků
částky 47 miliard Kč. Ale to by nás
tak nebolelo jako to, že od r. 1930 veškeré státní
účetní uzávěrky jsou schodkové.
A při tom občan poplatník klesá pod
tíhou daní, pod tíhou dávek. A věřte,
že opravdu je štěstím, že ministr
financí letošního roku nařídil,
aby byla provedena depurace daňových nedoplatků,
aby jednou stát věděl, s čím
může doopravdy počítati, co je pravda
a co není pravda. Tato depurace, odpisy daní, úprava
daní působí na občanstvo opravdu velmi
dobře, poněvadž mnohým a mnohým
dává novou hospodářskou základnu,
na základě které mohou znovu pracovati. Tímto
stát získává opět nové
poplatníky a také i částečně
ztrácí ty, kterým musel vypláceti
podporu v nezaměstnanosti. A finanční úřady,
je pravda, zdolávají tento nový úkol
velmi těžce, ale musím k jejich cti říci,
že jej zdolávají více méně
s úspěchem, že konají tuto práci
s pochopením, poněvadž z celého kraje
mého jen jediný nesoulad byl vyhlášen
ze Šternberka, což je však kapitolou pro sebe,
který je také předmětem zvláštní
interpelace.
Tak jako jsem učinil už v únoru t. r. při
jednání o uzávěrce za rok 1934, chci
se i dnes několika slovy dotknouti zejména hospodářství
našich státních podniků. Je jich celkem
17. Z těch podle rozpočtu na r. 1937 má míti
5 hospodářství pasivní, kdežto
všechny ostatní budou míti podle rozpočtu
hospodářství aktivní. Pasivní
hospodářství očekávají:
Státní mincovna v Kremnici, československé
dráhy - které svůj schodek uhradí
jednak vlastními prostředky. jednak refundací
přepravní daně, jednak z prostředků
státu - dále školní závod v Děčíně
- Libverdě, státní lázně, u
nichž je schodek velmi značný, a Čsl.
tisková kancelář. Na hospodářství
státních podniků musí nám všem
velice záležeti, poněvadž jsou především
měřítkem poctivosti a odpovědnosti
veškeré hospodářské správy
ve státě a svým rozsahem a hospodářstvím
se řadí hned vedle hlavního státního
rozpočtu. Uvažte, že příjmy hlavního
rozpočtu se odhadují na 8.456,469.000 Kč,
a státní podniky počítají v
r. 1937 s příjmem 8.329,805.000 Kč. Při
tom státní podniky mají velmi často
postavení monopolní, hospodaří s miliardovými
hodnotami státu a jsou zajisté především
určeny k tomu, aby svými výtěžky
co nejvíce pomáhaly plniti těžké
a důležité úkoly státní,
pomáhaly nést veřejná břemena
a ulevovaly poplatnictvu. Podniky rozhodně nemohou a nesmějí
býti účelem samy sobě. Tím
méně jsou státní podniky povolány
k tomu, aby dokonce hospodařily tak, že aktivní
podniky a stát z kapes poplatnictva musí na jejich
schodkové hospodářství dopláceti.
Takové hospodářství poškozuje
nejen finančně, nýbrž také morálně
a bere důvěru v hospodářskou schopnost
všech veřejných a státních činitelů;
a to zajisté není účelem těchto
podniků. Aktivní a dobře hospodařící
státní podniky doplácejí, jak jsem
řekl, na podniky špatně hospodařící,
a to těžkými miliony. To se může,
slavná sněmovno, tabáková režie
ustarat, to se mohou naši vlastenečtí kuřáci
ukouřit, stát z toho nebude míti ničeho,
poněvadž zisk stráví většinou
podniky pasivní. Tak připomínám: v
r. 1934 měly vydělati státní podniky
1.636,000.000 Kč, ale odvedly při uzávěrce
do státní pokladny jen něco přes 700
mil. Kč, kdežto tabáková režie
sama vydělala v tomto roce 1.238,000.000 Kč. V r.
1935 měly vydělati státní podniky
1.466,682.000 Kč, ale odvedly jen 883,421.000 Kč
a z toho ještě byly vykonány další
srážky. V r. 1937 nám podle rozpočtu
slibují státní podniky vydělati opět
téměř 11/2 miliardy Kč, a jsme zvědavi,
kolik toho na konec roku opravdu do státní pokladny
odvedou? Tento parlament, slavná sněmovno, by měl
jednomyslně a co nejrozhodněji žádati,
aby jemu některými úřady a státními
podniky nebyl věšen bulík na nos - promiňte
mi tento lidový výraz - a měl by volati také
příslušné činitele, resortní
ministry, k odpovědnosti buďto pro slabost nebo pro
spoluúčast. Těch pasivních podniků
je mnohem více, než se nám bohužel státním
rozpočtem k věření přikládá.
Státní závěrečné účty
po léta osvědčují řadu státních
podniků z nepravdy, usvědčují je,
že této sněmovně předkládají
nesprávná čísla. Zatím co školní
zemědělské závody v r. 1934 a 1935
skončily téměř všechny své
hospodářství aktivem a také v r. 1937
počítají se ziskem, ohromný komplex
státních lesů a statků staví
do rozpočtu rok co rok značný zisk, ale také
rok co rok končí mnohamilionovým schodkem.
V r. 1933 prodělaly státní lesy a statky
38,858.214 Kč, v r. 1934 8,964.343 Kč, ačkoli
podle rozpočtu měly vydělat 28,805.800 Kč,
v r. 1935 prodělaly 14,587.531 Kč, ačkoli
podle rozpočtu měly vydělati 17,293.900 Kč
a na r. 1937 opět slibují v rozpočtu, že
odvedou do státní pokladny čistý zisk
33,554.400 Kč. Věřte, že takové
pohádky by nám správa státních
lesů a statků při rozpočtu přece
jen neměla vykládat. Když porovnáme
státní uzávěrky, můžeme
se sami domyslit, jak asi toto hospodářství
na konec dopadne. Myslím, že se správou státních
lesů a statků by mělo býti zavedeno
trestní řízení pro klamání
parlamentu a provedena nejpřísnější
účetní i hospodářsko-správní
revise. V každém případě však
mělo by býti přísně zakázáno
vyplácení jakýchkoli odměn a renumerací,
vánočních nebo novoročních
nebo jiných, v takových podnicích, které
nemají své hospodářství v rovnováze
a které dokonce mají rok co rok ve svých
bilancích značné schodky.
A není to lepší s hospodářstvím
státních lázní. Již posledně
jsme žádali, aby bylo prokázáno a prozkoumáno,
které státní lázně musí
státní správa nezbytně vésti
ve své správě z důvodů prestižních,
a ostatní aby byly prodány nebo pronajaty nebo aby
bylo pro všechny zřízeno konsorcium, které
by se postaralo o pořádek v těchto lázních
a jakous takous hospodářskou rovnováhu.
Nejcitlivější a nejbolavější
kapitolou jsou, bohužel, státní báňské
a hutnické závody, které sdružují
14 samostatných podniků. Z těch je 7 aktivních
a 7 pasivních. Aktivní jsou: Ústřední
prodejna a uhelné sklady, uhelné doly v Mostě
a Porubě, naftové doly ve Gbelích a solné
doly i solivar ve Slatin. Dolech a v Prešově. Pasivními
jsou: Státní doly v Příbrami, Jáchymově,
Baňské Štiavnici, Kremnici, Rožnavě,
Železníku a největší pasivum vykazuji
státní železárny a ocelárny v
Podbrezové. V r. 1934 měly železárny
v Podbrezové schodek 17,086.088 Kč, v r. 1935 schodek
16,645.804 Kč. Celá skupina těchto podniků
neodvádí státu nic, nebo skoro nic. (Posl.
Polívka: Ale zavrete tyto podniky, a bude tam bieda a štát
bude doplácať viacej milionov!) O tom ještě
budu mluvit. (Posl. Polívka: Že štát
a železnice majú z toho 10 milionov, to neviete?)
To máme v odpovědi pana ministra veř.
prací, o které budu ještě hovořit.
Dočkejte času.
Celá skupina těchto podniků neodvádí
státu nic nebo skoro nic, poněvadž právě
tyto pasivní podniky stráví zisk podniků
aktivních a dokonce i také velmi výnosných
podniků monopolních při dobývání
soli. To však nevadí, aby všechny podniky přesto,
že jsou více méně pasivní, nevyplácely
odměny a renumerace, jako se to stalo r. 1934, zejména
v Podbrezové, kde se vyplatilo na odměnách
448.059 Kč a r. 1935 dokonce již 622.269 Kč.
A ústředí s prodejnou - která samozřejmě
nic neprodělala, poněvadž si to dobře
umí započítati - si vyplatily na odměnách
r. 1934 535.738 Kč a r. 1935 dokonce 823.307 Kč.
Při tom jsou stálé stesky, že tyto státní
železárny mají nejen špatnou polohu, nýbrž
hlavně že mají špatnou správu a
ještě mizernější kalkulaci. Měl
jsem příležitost nahlédnouti do řady
kalkulací, ale taková kalkulace, jako je kalkulace
v Podbrezové vůči všem ostatním
soukromým podnikům, nemůže jinak skončiti
než deficitem a velkými schodky. Při tom Podbrezová
konkuruje našim podnikům, ubíjí soukromé
podniky a vlastní pasivum jen zvyšuje. Rozmnožuje
nezaměstnanost jenom proto, že nekalkuluje tak, jako
každý jiný soukromý podnikatel musí
kalkulovat.
Interpeloval jsem státní hospodářství
v Podbrezové a odpověď, která byla dána
25. května t. r. tiskem 481/5, nemohla uspokojiti ani mne
a jistě také nikoho jiného. Vytýkal
jsem mezi jiným výplatu odměn a remunerací
v tomto pasivním podniku; v odpovědi stojí
doslovně, "že se tak děje podle zásad
obchodního hospodaření a řádného
obchodníka" - to podtrhuji "řádného
obchodníka" - "k povzbuzení iniciativní
činnosti zaměstnanců, jakých se používá
ve stejnorodých soukromých podnicích, neboť
činnost zaměstnanců jak v podniku státním,
tak v podniku soukromém vyžaduje vyvolání
intensivního zájmu na hospodárnosti a řádném
hospodaření podniku". Čili patrně
podniky mají na tom zájem, aby hospodářství
vypadalo ještě lépe než vypadá.
Já se při tom táži, co dostane soukromý
podnikatel za odměnu, co dostane ten podtrhovaný
"řádný obchodník", když
prodělá rok co rok těžké peníze,
a co dostanou jeho zaměstnanci? Podnikatel za odměnu
přijde na žebráckou hůl, a případně
ještě do kriminálu. a jeho zaměstnanci
o chleba. My nežádáme zavření
tohoto státního podniku z důvodů sociálních,
jak tu zdůrazňujete, nýbrž ať se
tento podnik odstátní, ať se odevzdá
do správy soukromé, ať je případně
zakcionován, aby se dostal do rukou, které by hospodářství
vyrovnaly. Myslím, že kdyby stát veškeré
daně a poplatky tomuto podniku daroval a dokonce kdyby
přispíval na schodek těchto podniků
každoročně částkou, kterou by
musil vypláceti jinak, kdyby všem zaměstnancům
těchto podniků musil platit podpory v nezaměstnanosti,
kdyby podnik stál, že by i v tom případě
stát na tom vydělal.
Propočítal jsem to podle uzávěrky
na r. 1934 a 1935 a věřte, že by stát
na tom ještě řadu milionů vydělal.
(Posl. dr. Sokol: Je zaujímavé, že hovoríte
o pasívnosti podnikání lenom v Podbrezovej!
- Posl. Lanc: Takových je více, ale aktivní
státní podniky vydržují ty pasivní!
Soukromý podnikatel to nedělá, ten to vloží
všechna na bedra státu!) Soukromý podnikatel
to prostě zařídí tak, aby to měl
vyrovnané, ale státní podniky zaplatí
schodky z kapes spoluobčanů a dokonce z kapes konkurentů,
které tento podnik ubíjí. (Posl. Lanc:
Vy mluvíte o dolech!) To se týká všech
státních podniků. A slyšíme-li
mluviti, že by se měly zestátniti ještě
další podniky, trnu hrůzou, jak by to vypadalo.
(Různé výkřiky.) Tak by to
vypadalo. (Výkřiky posl. Srby.) Je velmi
zajímavé toto všechno. (Posl. Srba: Račte
se podívat, zač se dodává státu
jinde a zač u nás, a budete docela jinak mluvit
o těchto věcech!) Všechno je pěkné,
my nehledáme, co je jinde, od toho jste tu vy a jsme my,
abychom udělali pořádek. Stát má
moc nařizovací, usměrňovací,
může to zařídit, ale není potřebí,
abyste vy a všichni činitelé brali na sebe
odium, že se nehospodaří tak, jak se hospodařit
má. To je to hlavní. (Výkřiky.)
Místopředseda Langr (zvoní): Prosím
o klid.
Posl. J. Sedláček (pokračuje):
Když se nazírá takto, jak to v odpovědi
bylo zdůrazněno dvěma ministry, na státní
hospodářství, pak se nedivím, že
se leckde do různých podniků chce investovat
víc, než je snad s dnešního hlediska státního
zdrávo a užitečno. Já jsem také
minulého roku a v zimě interpeloval, zda bylo nutno
zřizovat zcela novou filiálku impregnačního
závodu ve Vlkanové, jakožto filiálku
podniku Sublima. (Výkřiky.) Bylo odpověděno,
že je to z určitých důvodů nutné.
Budiž, ale tomu všemu není konec. Nedávno
jsme slyšeli, a bylo to v rozpočtovém výboru
právě velmi závažně zdůrazněno,
že stát zakládá další podniky,
a to podniky nové a investuje do nich velký kapitál.
(Výkřiky.) Jedná se právě
o rafinerii minerálních olejů v Dubové,
také tedy na Slovensku. (Hlasy: Víte, kde je
Dubová?) Vás se půjdu zeptat! A při
tom se neuvažuje, že naše dosavadní rafinerie
nafty a olejů jsou zaměstnány sotva na 30
% a zakládá se tu nový podnik, u něhož
není jisto, bude-li mít co rafinovat. (Posl.
Polívka: Aktívny bude iste!) To jsem přesvědčen.
(Posl. Polívka: Má se pomocť Podbrezovej!)
To je právě ten účel, že
se má pomoci Podbrezové, ale kdo na to doplatí,
to je jiná otázka. Bude-li mít vlastní
naftu, není jisto, poněvadž nám klesá
vlastní produkce nafty, a to je právě závažné,
že dostávám zprávy, že v okolních
státech, kde jsou podmínky pro produkty nafty velmi
nepříznivé, zejména v Německu
a v Rakousku, bude pomalu produkce vyšší než
u nás. Zatím co jinde stoupá produkce, u
nás klesá a myslím, že sněmovna
by se měla starat o to, aby dříve, než
se založí podnik, byla produkce po této stránce
zvýšena, aby se podporovaly nové vrtby, ale
ty se u nás nepodporují. U nás jsou státem
zanedbávány a pokusy soukromých vrteb jsou
zatíženy tolika daněmi a poplatky, že
se nevyplácejí, poněvadž vrtba, i ta,
která nebyla výsledná, se musí státu
zaplatit. Osvobodit tedy veškeré i neúspěšné
vrtby od daní a poplatků a jistě zvýšíme
produkci nafty a také v tomto případě
pro nové rafinerie získáme lepší
podmínky, než má.
Bylo-li po stránce parlamentní a hospodářské
postupováno správně či nikoli, myslím,
že by měla sněmovna právo slyšet
a že by se neměla rozčilovat, nýbrž
žádat důkazy, zda bylo postupováno správně
či špatně. (Výkřiky.) Státní
podniky, abyste věděli, jaké ohromné
obnosy jsou státem investovány do soukromých
a jiných podniků, mají investováno
133,950.000 Kč a stát sám má investováno
v soukromých podnicích 656 mil. Kč. Tak ohromné
sumy se investují na 1 1/2 %, jak to vynáší
podle účetní uzávěrky a podle
dokladů, které mám v ruce - v době,
kdy stát daleko větším nákladem
si musí opatřovat peníze jinde. To také
není správné. Má-li mít demokracie
důvěru lidu, musí býti především
poctivá, odpovědná, vyrovnaná a na
všechny strany správná. Demokracie má
příliš vysoké úkoly, než
aby pro nějaké počty a nějaké
podniky nechala se znevažovati, nechala se utloukati a ubíjeti.
(Posl. Polívka: Pán minister financií
o tom vedel, všicki o tom vedeli! - Výkřiky.)
Místopředseda Langr (zvoní): Prosím
o klid.
Posl. J. Sedláček (pokračuje):
Zdá se, že se o tom nevědělo, nehajte
to, není to správné.
My ze země Moravskoslezské jsme v poslední
době velmi důrazně upozorňovali na
zájmy této země, která má zvláštní
a eminentní význam pro celou naši republiku.
Nelze přece nechati hospodářství hynouti
v zemi, která je šíjí republiky,která
spojuje východ se západem. Tato šíje
musí býti vybudována, opatřena komunikacemi,
opatřena vodními cestami, tato šíje
musí býti pevná na severu a na jihu, musí
míti pevné spojení na východ a západ,
poněvadž si musí všichni činitelé
uvědomiti, že klíč k budoucnosti a samostatnosti
Československé republiky je (Posl. Polívka:
Na Slovensku!), jako vždy býval na řece
Moravě, na soutoku Moravy s Dunajem, ale je také
na řece Odře. Tu se odehrávaly nejtěžší
chvíle, když se jednalo o osudy českého
státu.
V této věci byli jsme všichni moravští
poslanci zajedno, ať oposiční nebo koaliční,
poněvadž zájem republiky, zájem národa
a státu jde nám nade vše. Proto také
všímáme si těchto věcí
hospodářských více, než i vám
je snad jaksi milo, a snad tedy i zdrávo. (Posl. Srba:
Kritika je zdravá, ale musí býti věcná
a pravdivá!) My právě v této věci
říkáme, že je třeba vše
odpolitisovati a zavésti všude správné
hospodaření, a odpolitisovat nejenom řadu
státních podniků, nýbrž i soukromých,
a to především podniky konsumní a družstevní.
Jinak jestli nebude toto odpolitisováno, je nebezpečí,
že bude hospodářský základ tohoto
státu hodně ohrožen. (Výkřiky
posl. Srby.) Nevykládejte pohádky, ty známe
ze schůzí.
Všechny prostředky musí se soustřeďovati
jenom a jenom k jednomu cíli, k obraně státu,
k síle státu, a ne k tomu, aby jakýmkoliv
lehkomyslným způsobem se rozhazovaly. Ve správném
hospodářství je budoucnost a záruka
obrany, ne v tom, kolik zavedeme daní, kolik uděláme
nových a nových úřadů a jak
si to zařídíme snad pro tu nebo onu stranu
výhodně nebo nevýhodně. Je třeba
zjednodušiti naši úřední agendu.
Naši odborníci, pracovníci, technici, lékaři,
mlynáři, rolníci a podnikatelé a všichni
ostatní musí přestati býti úředníky,
aby se mohli věnovati jenom svému povolání
a ne aby museli stále a stále jen úřadovati.
Je nutno pod kontrolu postaviti nejenom toto státní
a podnikové hospodářství, nýbrž
také veškeré naše sociální
instituce a všechno sociální hospodaření.
Není přece, slavná sněmovno, možno,
aby v této době, kdy při lékařských
přísných prohlídkách berou
se našim dělníkům invalidní renty,
aby v téže době stavěly se stamilionovým
nákladem paláce a sanatoria na místě
vzdáleném, na místě, které
je nevhodné.
Slavná sněmovno, je třeba postarati se také
o to, aby zbytečné úřady, právě
sociální úřady, tak, jak nám
bylo slibováno, byly redukovány, aby bylo zavedeno
v nich jednodušší hospodaření a
silnější kontrola a aby demokratické
řády na základě provedených
voleb také i v těchto sociálních institucích
jednou plně zavládly.
Poslouchali jsme v posledních dnech velmi pečlivě
projevy řečníků ze stran socialistických,
komunistů a také našich sudetských Němců.
Socialistické strany tvrdí, že nechtějí
tvořit s komunisty jednotnou lidovou frontu, poněvadž
vedla Španělsko do strašné občanské
války a Francii oslabuje. (Výkřiky komunistických
poslanců.) Socialistické odborové organisace
však bohužel tuto jednotnou frontu s komunisty dělají.
Podávají společné kandidátky
do závodních výborů a takto pašují
do našich závodů, i do takových, které
pracují pro stát, nespolehlivé komunisty
a při tom všem vypovídají boj národním
dělníkům zaměstnaným v těchto
podnicích. (Posl. Kopřiva: To vám jde
na kůži!) Vám to půjde také
na kůži, jen počkejte!
Měli jsme nedávno příležitost
interpelovat křivdu, která se stala národním
studentům v Kaunicových kolejích v Brně,
kde zfanatisovaná jednotná fronta považovala
za svou povinnost připraviti národní studenty
a studenty řady občanských stran o přístřeší.
Jednotné fronty vybírají v podnicích,
a to i takových, které pracují pro stát
a armádu, na dělnickou vládu ve Španělsku.
Táži se této sněmovny, je-li to v pořádku
čili nic? (Posl. Kopřiva: Je to přece
legální vláda, československou vládou
uznaná!) Zdá se, že je emigrant a cizinec
jednotné frontě bližší než
hladovějící český člověk.
(Posl. Srba: Podívejte se, co se stalo v chemickém
průmyslu, a uvidíte, komu byl cizinec bližší!)
Ten cizinec měl býti již dávno pryč.
(Různé výkřiky. - Místopředseda
Langr zvoní.) Republika Československá
trvá již dosti dlouho, takže pořádek
mohl býti zjednán. (Výkřiky posl.
Vičánka.) Stále se mluví o fašismu,
ale já prohlašuji, že není a nebude u
nás fašismu, nebude-li u nás bolševismu.
Bolševismus musí býti všude potírán
a potřen, aby demokracie mohla konat své dobré
dílo a pracovat poctivě a bez demagogie. (Výkřiky
komunistických poslanců.)
Pan posl. dr. Rosche se strany sudetskoněmecké
mluvil velmi chytře, opatrně, řekl bych přímo
mazaně, ale také hodně ironicky. On a Henleinovci
prý nemohou za to, co se děje u sousedů.
Ovšem my také ne. (Posl. Kopřiva: Je to
váš ideologický spojenec!) Však vy
jste také spojeni. Ale pokud se týče nás,
není nám rozhodně jedno, co se děje
vedle, a zejména ne, jak se naši němečtí
spoluobčané staví k tomu, co se děje
u sousedů. (Předsednictví převzal
místopředseda Taub.)
Musil-li se zde včera pan ministr soc. péče
vypořádat s nepravdami šířenými
stranou Henleinovou, přijali jsme to se satisfakcí,
ale také jsme řekli, že je to dílo těch,
kteří si hakenkrajclerismus zakuklený v Henleinově
straně vypiplali právě tak, jako si vypiplali
v této republice bolševismus. Nelze koketovat s něčím
nesprávným. (Posl. Kopřiva: A jak je to
se zájezdem p. Preisse do Německa?) Vy
jste tam byli také, tak nemluvte! Není nám
jedno, jak naši spoluobčané německého
jazyka na nás pohlížejí, ale také
jsme vždycky říkali, kdybychom pro naše
Němce sebe více učinili, že nikdy je
nezískáme pro spolupráci, opravdovou spolupráci
v našem státě.
My máme ještě více těch věcí,
které se dějí na úkor českého
živlu ve prospěch německého území.
Právě v posledních týdnech předvánočních,
kdy se přidělovaly chlebenky pro české
okresy našeho kraje, byl příděl ten
mizivý, na př. pro Prostějov jen 1.000, pro
Kroměříž 1.000, Holešov nic, Hranice
nic, ale pro Šumperk 23.000, pro Šternberk 17.000, a
tak to jde dále. Nevím, čeho se tím
chce dosáhnouti, zdali tím mají býti
zachráněni ti 3 němečtí ministři,
jak tu vykládal pan dr.Rosche, či kam to
má všechno jít, na úkor našeho
českého živlu. Je to všechno málo
a ještě by chtěli více. Kdybychom jim
všechno dali, kdybychom se pověsili, nebudou spokojeni.
(Výkřiky poslanců strany sudetskoněmecké.)
Tedy práva a postavení našich menšin nemohou
vyplývati z okamžité nálady, to všechno
vyplývá čistě a jistě také
správně jen z našich zákonů,
z loyality těchto menšin k našemu státu
a všechna práva musejí vyplývati jen
z vůle československého národa, který
tento stát vybudoval a který také před
budoucností, před dějinami a příštími
generacemi za tento stát ručí a odpovídá.
Naši Henleinovci by si jistě přáli,
a ze všech těch hlasů to vyplývá,
aby naši hraničáři vyklidili smíšené
území. Ale slavná sněmovno, to už
se snad bohdá nestane, aby se opakovalo to, co se kdysi
v našich dějinách stávalo, že naši
králové a velmožové na radu svých
německých manželek a německých
rádců řešili národnostní
spory ve svém státě tím, že Čechy
prostě z podhradí a měst vyhnali a Němce
tam nechali.
My nechceme nikoho vyhánět, chceme mít všechny
rádi, my chceme se všemi spolupracovati a chceme se
tu dohodnout, ale jedno musíme chtít, že Čechoslovák
musí být v republice stoprocentním pánem,
musí se mu dostati práv všude a jazyk jeho
musí být všude respektován. Není
v Československé republice a nesmí být
problému menšinového, v Československé
republice je jenom jeden problém, problém národa
československého, jehož osudy bohužel
nebyly ještě v rámci tradic a úkolů
28. října tak usměrněny, abychom mohli
v této republice klidně žít, klidně
spát a klidně pracovat. Všichni musí
na stráž a všichni musíme do práce.
I my, třeba jsme v oposici, jsme aktivní, a chceme
všude spolupracovat. Kritisovat, ale positivně kritisovat
chceme a také budeme, poněvadž na výsledky
práce vlády a tohoto parlamentu čekají
miliony občanů Československé republiky
a na výsledcích této práce závisí
obrana a blahobyt lidu a celé republiky. (Potlesk poslanců
národního sjednocení.)