Jsme šťastni, že se hospodářské
poměry lepší. Ve velikém hospodářském
dění nemáme jednostranně na zřeteli,
mluvíme-li dnes o průmyslu, zemědělství,
obchodu a živnostech, jen úlohu podnikatele, v otázce
průmyslu a jeho krise nespatřujeme jen otázku
průmyslníků, nýbrž sociální
otázku, ve které rozhodně převládá
otázka práce a chleba.
Pro vývoj státního hospodářství
je typická otázka dluhů. Zde bych upozornil
zvláště odpovědné pány,
aby této otázce věnovali pozornost. Státní
dluhy se postupně zvětšovaly ze 254 milionů
v r. 1918 na 46.7 miliard v r. 1936 a to ve stoupající
progresi, nikdy ve vlnovkách. To znamená, že
vývoj státního dluhu se dál bez ohledu
na poměry hospodářské a měnové.
To znamená jinými slovy, že ve státním
hospodářství máme stále veliký
schodek, který jsme musili vždy krýti půjčkami;
tak lze vysvětliti stálé, progresivní
stoupání státního dluhu. Při
správném hospodaření ve státním
hospodářství by se musily rozhodně
projeviti konjunkturální zjevy v hospodářském
životě a zjevy měnové. Na tento stav
jsem vás musil upozorniti, protože je to stav svrchovaně
nebezpečný. Máme-li 46.7 miliard státních
dluhů a mimo to podle statistiky asi 77 miliard dluhů
soukromých a odhadneme-li tyto se statisticky nezjistitelnými
dluhy na 90 miliard, takže zadlužení činí
140 miliard, je v tom veliké nebezpečí, protože
ke krytí úroků potřebujeme skoro celý
výnos státní správy nebo výnos
vývozu. Srovnáte-li tato čísla, poznáte
význam toho, co jsem řekl.
Co se týče pořadí v hospodářství,
konstatuji, že je takové: I. české hospodářství,
II. slovenské hospodářství, III. sudetskoněmecké
hospodářství. To je pořadí
v péči a ve všem jiném. Je zajímavé,
že ze statistiky zhruba zjišťujeme, že v tomto
okamžiku stojíme přes hospodářské
oživení před krisí v historických
zemích a na druhé straně před hospodářským
vývojem na Slovensku. V historických zemích
stojíme opět před typickou sudetskoněmeckou
krisí, protože je zde nepoměrně více
nezaměstnaných, při čemž se v
tomto území stupeň zlepšení projevuje
nepoměrně méně v poklesu počtu
nezaměstnaných, nebo lépe řečeno,
že zaměstnanost v sudetskoněmeckých
krajích je menší než v krajích
českých. Máme dojem, že máme
podle ústavy nárok na úplnou rovnoprávnost,
a narážíme-li na tuto otázku, chci se
při tom zabývati národnostně politickou
a politickou částí své řeči.
Odlišujeme národnostně politickou otázku
od otázek politických. Kdyby byla národnostní
otázka konečně rozřešena, nemohla
by se státi předmětem sporů v celé
politice, kdežto během vývoje budeme státi
vždy před politickými otázkami. Chtěl
bych to hned takto charakterisovati. Národnostní
otázka spočívá v tom, že vidíme
podle ústavy, která nás uznává
za rovnoprávné občany, křivdy ve věcech
národnostních, kulturních, hospodářských
a sociálních. A tu vám musím říci:
Souhrn národnostních otázek se neomezuje
jen na věci čistě národnostně
politické, nýbrž i na věci národnostně
kulturně politické, hospodářsko-politické
a sociálně politické. Národnostní
otázka nemůže býti rozřešena
politikou, která je jen paběrkováním,
nemůže býti rozřešena úspěchy
intervenční politiky a také nikdy vírou,
že se rozřeší obušky, surovostí
nebo státní policií. O nikoliv, základní
úprava národnostní otázky se musí
dotknouti jádra celé věci a jejím
rozřešením musí býti úplně
vyřízeny všechny otázky. Nestane-li
se to, budeme vždy státi jen před dílčím
řešením, které neodstraňuje třecí
plochy a které za žádných okolností
věc zcela nevyřídí.
V této souvislosti bych upozornil na okolnost, které
jste vlastně nikdy nedbali. Pozorujete-li nás sudetské
Němce, domníváte se, že stačí
poznati smýšlení Němců žijících
ve vnitrozemí nebo v národnostních ostrovech,
kdežto pro rozřešení základní
části národnostní otázky musí
býti směrodatným stanovisko Němce
žijícího v pohraničí, člověka
žijícího v okrajovém území.
Uspokojíte-li jej, uspokojíte tím také
Němce v národnostních ostrovech a ve vnitrozemí.
Pak shledáte, že není směrodatnou jen
mentalita takto pojatá, a tu bych vás chtěl
upozorniti: Pro řešení nesměli a nesmí
vám býti směrodatní ministři
Spina a Mayr-Harting, kteří jsou Pražáci,
ani ministr Czech, který je z Brna, ježto jejich
mentalita nikdy nebude totožná se smýšlením
velikého, souvislého pohraničního
území. Je vaším významným
úkolem, abyste to pochopili.
Nechtěl bych se dotknouti vašich poměrů
ve starém Rakousku. Není přece pouhou náhodou,
že my sudetští Němci jsme v procentech
skoro stejně velikou částí jako české
obyvatelstvo ve starém Rakousku. Je však třeba
rozhodně konstatovati, že jste vy jako Čechové
zastávali 39 % všech státně-zaměstnaneckých
míst, kdežto my sudetští Němci
jich máme podle oboru 1 až nejvýše 7%.
(Posl. Hampl [německy]: Ale obtíže jsou
jinde, pane doktore!) Pane kolego Hample, již
dávno jsem přemýšlel, do jaké
míry lze srovnávati poměry rakouské
a československé. Jedno je však jisté,
že se vám ve starém Rakousku daleko tak nekřivdilo
jako nám sudetským Němcům v Československu.
Nepátráme v této souvislosti po důvodech,
které rozhodovaly, že jste si přáli,
abychom byli připojeni k Československu. Konstatuji
pravou skutečnost: Žijeme v tomto státě
a stojíme na půdě této pravé
skutečnosti.
Poměr českého národa k sudetským
Němcům byl s počátku z největší
části určován věcmi čistě
politickými, které se vlastně pohybovaly
nejvíce v rámci sebeurčení národů,
kteroužto zásadu jste pojali do ústavní
listiny, a dále potom v rámci samosprávy.
Národnostní otázka se ve svém významu
pro nás, sudetské Němce, od založení
státu až do dnešního dne postupně
vyvinula, stala se vašimi opatřeními a činy
vždy naléhavější pro řešení
a stále se více přiostřovala. Neboť
národnostní otázka se v tomto vývoji
přiostřovala vašimi omezujícími
a oklešťujícími opatřeními
na poli jazykovém, na školách, v hospodářství
a sociálním životě a stala se pro vaše
snahy po odnárodnění, útlaku a zbavení
všech práv pro nás stále nesnesitelnější,
což je třeba vyslechnouti.
Pánové, nemá smyslu mluviti o popichování.
Říkáte tomu popichování. U
nás však tato otázka vypadá docela jinak.
Pro nás je to výrazem snahy po útisku, úsilí
zbaviti nás všech práv a odnárodniti
nás. V této souvislosti chceme dnes tuto věc
pominouti. Ale není správné mluviti k nám
sudetským Němcům stále o "zněmčeném"
území. S tím je vždy spojena určitá
provokace. Neboť můžete historické skutečnosti
bráti, jak chcete, je jisto, že jsme byli před
více než 600 lety přivoláni, že
jsme se mírumilovně do země přistěhovali
a že jsme pokojnou cestou celé území
naší domoviny plně vlastní prací
vybudovali. Podle všech právních zásad
jsou naše nároky plně oprávněné,
jsou vydrženy a proti vám promlčeny a proto
přestaňte příště mluviti
stále o "zněmčeném" území.
Mluvíme-li o národnostní otázce, musíme
několika slovy vysvětliti různé pojmy,
kterých jest k tomu potřebí. Rozeznáváme
mezi státem, národem a národy. Tvrdíme,
že se v dějinách ukázalo, že státy
jsou nestálé, že národové trvají
stále. S tohoto hlediska je především
důležitá péče o národ
a snažíte-li se o to, pánové s české
strany, celým svým nacionalismem a celým
svým vlastenectvím, jde vám nejvíce
o národ a pak teprve o stát. Rozhodným je
pro vás vždy národ a teprve potom přichází
stát. Z opatrnosti činíme rozdíl mezi
státem a vládou. Pokud se státu týče,
stojíme na stanovisku daných skutečností,
na skutečných událostech a jasně jsme
prohlásili, že ke státu zaujímáme
kladné, aktivní a positivní stanovisko. Stanovisko
k vládě je něčím zcela jiným.
Bojujeme proti vládě, protože až do dnešního
dne nám vláda nedala práva, které
nám patří.
Proti republice nic nenamítáme. Stojíme na
republikánském stanovisku, říkáme
však, že tato forma není rozhodná pro
úpravu národnostních poměrů.
Demokracie, diktatura:
Pánové, je třeba jasně konstatovati,
že my sudetští Němci nemůžeme
býti ničím jiným než demokraty,
ať nám 10krát nebo 20krát říkají,
že jsme fašisté a stoupenci diktatury. Vmyslete
se přece jednou psychologicky do naší situace.
Nemůžeme býti ničím jiným
než demokraty, i kdybychom chtěli, musíme jimi
býti již z čistě sobeckých důvodů,
nepřiznáváte-li již nám jiných
důvodů. Neboť nemůžeme se v tomto
státě těmi věcmi jinak účinně
zabývati než cestou demokratickou. Nejsme tak pošetilí
a bezhlaví, abychom nevěděli, že diktatura
může býti jen českou diktaturou, a nenamlouváme
si vůbec, že bychom my, sudetští Němci,
se mohli věcí nějak účastniti,
kdyby v Československu došlo k diktatuře. Také
pojem "revoluční" jest třeba vymeziti,
a tu vám říkám: Sudetští
Němci nebyli od počátku tohoto státu
revolucionáři a odvažuji se tvrditi, jak jsem
již uvedl ve výboru, že kdybychom my sudetští
Němci byli bývali revolucionáři, byli
byste si s námi hned zasedli za společný
stůl, bylo by se vyjednávalo a národnostní
otázka by byla ihned vyřešena. Vidíte,
pánové, v tom je veliká výhoda pro
stát. Tímto příkladem vám chci
dokázati, že jsme my, sudetští Němci,
byli vždy živlem pořádku: Pan president
státu Beneš konstatoval dne 17. června
1936 v Brně toto (čte): "Kdyby si byl
někdo před 15 lety, krátce po válce
mohl představiti takovou situaci, jaká je dnes ve
světě, s tolika zmatky, s tolika převraty
a s tak velikou nejistotou, sotva by byl předpokládal,
že naše republika a zejména její vnitřní
rovnováha a klid odolají v takové míře.
Učiňme srovnání s ostatními
státy. Naše republika tak dobře odolala proto,
že u nás nebylo nepokojů." Pánové,
v tomto státě jsme my nespokojení, nedělali
jsme žádných nepokojů a proto stát
odolal. (Posl. Hampl [německy]: To je příliš
prosté, jak to říkáte!) Je to
příliš krásné, než aby to
bylo tak prosté. Pan president říká
pak dále, že vstupem a účastí
menšinových skupin na vládě byly tyto
poměry utvořeny. Nikoliv, naopak právě
proto, že směrodatné oposiční
kruhy ukázaly ve všech dobách rozvahu a klid,
byla republika uchráněna od nepokojů.
Dnes se všechno hází do jednoho hrnce. Jsme
současně nepřátelé státu,
iredentisté a nespolehliví. Ano pánové,
bez jakéhokoliv bližšího vymezení
ve stadiu tušení, obviňování,
podezření a osočování. Domnívám
se, že pokud se týče tohoto hlediska, vás
právě minulost poučila, že věci
se mají v zásadě jinak. Totalita: Není
skoro řeči odpovědných činitelů
- před chvílí jsme to také slyšeli
od kolegy Hampla - není nikoho z odpovědných
lidí, kdo by se nezmínil o otázce totality.
Jak se to vlastně má s otázkou totality?
Znamená totalita svornost nebo jednotu nebo obojí?
Totalita je ve všech dobách pojmem svornosti. (Posl.
dr Goldstein [německy]: To je vyloučení všech,
kteří smýšlí jinak!) Zárodek
totality je v demokracii. Jak to? Základem demokracie jsou
masové strany. Co to je totalita? Totalita je spojení
v masovou stranu. A nyní mluvme jednou spolu zcela zřetelně.
Nám se vytýká totalita. Pane kolego Goldsteine,
je to váš zásadní omyl. že chceme
jiné vylučovati. Naopak, uznáváme
a musíme uznávati ostatní strany - to však
nám nebrání v boji proti nim - vy však
činíte rozdíl. že zaměňujete
totalitu s úspěchem. Domníváte se.
že proto, že se v sudetskoněmeckých dějinách
jednou stalo. že se národ sám od sebe a z vlastního
popudu ze 70 % sjednotil. máte právo označiti
tento národ jako národ totalitní. Pánové,
nejsme přece tak nerozumní. žijeme přece
v demokratickém státě. nemůžeme
přece míti výkonnou moc. musíme se
podrobiti zásadám demokracie. Proto můžeme
vésti proti stranám politický boj a tím
vykonávati svůj vliv, ale nemůžeme je
nějakými samostatnými opatřeními
sprovoditi se světa. (Výkřiky posl. Hampla.)
Pane kolego Hample. podívejme se přece
jednou na praksi. Co dělají čeští
sociální demokraté. jdou-li do volebního
boje. Vedou volební boj tak. že říkají
celému obyvatelstvu: "Pojďte jen všichni
lidé k nám, jsme samospasitelnou stranou."
Stejně totalitními si dovolujeme býti i my.
Můžete si vzíti jednu stranu za druhou, české
agrárníky atd., žádná se ve volebním
boji dobrovolně nevzdává mandátů.
(Posl. Hampl [německy]: Nemluvíme přece
o totalitě u nás!) Nemůžeme přece
mluviti o totalitní zásadě v Německu.
mluvíme-li o klidném uspořádání
poměrů československých. (Výkřiky
posl. Hampla.) Podívejme se opět na praksi.
Komunisté přece nepřiznají. že
je úplně drtíme, a jistě to neřeknou
ani soc. demokraté. Nemůžeme proto nikdy dosáhnouti
totality, i kdybychom ji chtěli. Proto můžeme
v Československu v tomto rámci politickou propagandou,
přesvědčivostí politiky a myšlenky
dospěti jen tam, že politicky zachytíme největší
možnou část. Ale vezměme teoretický
případ, že bychom měli mezi sudetskými
Němci v Československu totalitní stranu.
Účinek, pánové? Že by se tato
totalitní strana stále musila opírati o československou
demokracii. O československé demokracii nerozhodujeme
my, nýbrž o té rozhodujete vy na české
straně, a vy jste přece zastánci demokracie.
Řekli jsme, že ať chceme či nikoliv, i
kdybychom byli totalitní stranou, musili bychom se opříti
o československou demokracii. Budete míti tak dlouho
demokracii, jak dlouho ji na české straně
budete chtíti.
Chtěl bych dále říci: Rozhodnutí
o velikosti sudetskoněmecké strany bylo čistým
rozhodnutím lidu, zcela na základě československých
demokratických voleb. Volili jsme demokraticky. Vy na druhé
straně nemůžete přece zde zastávati
mínění, že jsme zde totalitní.
Rozhodnutí, že činíme 70 % obyvatelstva,
učinil lid a je to svobodné a vědomé
rozhodnutí lidu učiněné z vlastního
popudu, kterým chtěl lid přivoditi změnu
a zlepšení poměrů. Opakuji: Totalita
se v tomto případě zaměňuje
s úspěchem, stejně jako se na české
straně zaměňuje protistátnost, kterou
nám připisují, s nespokojeností.
Pánové na české straně! Mohu
si zcela dobře psychologicky vysvětliti, proč
se stavíte proti hnutí sudetských Němců,
neboť vždy platí stará zásada:
divide et impera! Že se však na německé
straně staví strany, a to strany, které jsou
svým programem blízké našemu hnutí,
proti myšlence svornosti a jednoty, to jednou v dějinách
sudetských Němců nebude moci nikdo pochopiti.
Vinna je tím především sobeckost stran,
která nemá s národem nic společného,
ale jen se stranou. Nepřijdou z lásky k národu
k pojmu: podrobiti se pro národ, protože pojem strany
staví výše než pojem národa. Musíte-li
dnes počítati s danou velikostí, bylo by
mnohem praktičtější pohlížeti
na věc se stanoviska, jak a s kým vyjednávati.
Nechci předcházeti 19. květnu. Národnostní
otázku uznali Masaryk, Beneš a jak se
všichni jmenují. Říká-li jedna
část: "Dostali jste více, než vám
patří", nelze o tom diskutovati, ačkoliv
můžeme dnes konstatovati, že názor o řešení
národnostní otázky se i na české
straně docela změnil. Ukáže se, jak
vážně to myslí český národ
se zásadním řešením otázky.
Jak vypadaly poměr po známém výboru
Rašínově Seligerovi: "S rebely
nevyjednáváme". Řešení národnostní
otázky bez ohledu na politickou soustavu na české
a německé straně nepostupovalo. Máme
na německé straně t. zv. negativisty, aktivisty,
neonegativisty, neoaktivisty, staro aktivisty, mladoaktivisty.
Nikdy jsme se ne přiblížili řešení,
zůstalo vždy při krásných slovech,
která nebyla splněna. Přemýšlím-li
nyní, jak mohlo dojíti k dnešnímu stanovisku,
chtěl bych vás na české straně
upozorniti na toto: Již od roku 1926, tedy celých
10 let, se německé strany účastní
vlády. Sami jste důležitost německých
stran při svém vyjednávání
snížili. Pozorujte. prosím, toto: Vezmeme-li
pana ministra Spinu, tak byl nejdříve ministrem
veř. prací, pak se stal ministrem veř. zdravotnictví
a tělesné výchovy a dnes je ministrem bez
portefeuille a podnájemníkem ministra Šrámka.
Vezměme německé sociální demokraty.
Pan ministr Czech byl nejdříve ministrem
sociální péče, potom ministrem veř.
prací, a dnes je ministrem veř. zdravotnictví
a tělesné výchovy. Vezměme křesťanské
sociály: s ministerstva spravedlnosti s Mayr-Hartingem
sjeli na ministerstvo bez portefeuille se Zajičkem.
Vyjádřeno v číslech měly tyto
strany v roce 1926 45 mandátů a dnes 22 mandátů.
K tomu přistoupilo rozpuštění nár.
socialistů a zastavení činnosti nacionální
strany. (Předsednictvo převzal místopředseda
Taub.) Nyní přichází pamětihodny
říjen roku 1933 s Konrádem Henleinem. Vidíme,
že mezi sudetskými Němci nastala změna.
Na tuto změnu silně působilo, že 70%
obyvatelstva odmítlo myšlenku třídního
boje a stejně i myšlenku stavovské strany,
která byla původně založena podle stavovské
myšlenky. (Různé výkřiky.
- Místopředseda Taub zvoní.) Henlein
se již předem vzdal toho, aby se stal poslancem a
ministrem. Pane kol. Srbo, musím výslovně
uvésti, že Henlein tak učinil v době
a prohlásil tak tehdy, kdy ještě vůbec
nevěděl, kdo budou jeho přívrženci.
Dnes se mu velmi zazlívá, že není členem
parlamentu. Musím na to upozorniti, protože bylo nutno
to konstatovati. Poukazuji jen na před sedy jiných
stran, kteří nejsou členy parlamentu. Volby
v roce 1935 byly velikým úspěchem nové
myšlenky mezi sudetskými Němci. Měli
jsme totiž ve volbách zisk 1.2 milionu hlasů
a máme dnes organisaci čítající
500.000 členů. Jedno je důležité
pro tento celý průběh budoucího politického
dění, a to vliv na vaše smýšlení,
že hnutí je příliš veliké.
Volební úspěch byl vám na české
straně příliš veliký, tento důvod
působil na vaši politiku a váš poměr
ke hnutí. Neboť nemohlo záležeti na programu
hnutí. Českolipský program ve všech
svých částech vyjádřil zcela
přesně jasné. aktivní, kladné
stanovisko ke státu. republice, demokracii, zahraniční
politice, fašismu, revisionismu atd., k zásadním
otázkám. Co však přišlo s druhé
strany? Jak na české tak na německé
straně vypukl proti straně mocný proud odporu,
který na německé straně vytryskl zvláště
ze stranické sobeckosti a konkurenčních důvodů.
Boj proti sudetskoněmecké straně byl veden
všemi prostředky. Všichni jsme se stali nepřáteli
státu, to se stalo okřídleným slovem,
aniž se ten pojem vymezil. a je zaměňován
s pojmem nespokojenosti. Jméno iredentista je obvyklé,
výraz nespolehlivé živly je prostě na
denním poradu A přece tvrdím. že budeme
tak dlouho protistátní. než nás budou
na české straně potřebovati. Ve chvíli,
kdy následkem politických událostí
bude nutno změniti celou koncepci a pohlížeti
na věci jinak, nebude pojem protistátnosti a iredentismu
hráti naprosto žádnou úlohu.
Máme malou útěchu, že nejsme sami nepřáteli
státu. Bylo to přímo vzrušující,
když kolega Špaček z Kramářovy
strany v rozpočtovém výboru vyprávěl.
že učitelé na školách říkají
malým dětem. že lidé z národního
sjednocení jsou nepřáteli státu. Až
tam to Kramář dopracoval, že učitelé
úředně vštěpují malým
dětem, že členové národního
sjednocení jsou nepřáteli státu. Nemá
to pro nás býti útěchou, ale na druhé
straně musíme konstatovati, že se věci
skutečně tak mají. Jde se tak daleko, že
nás nazývají vrahy, že jsme to my, kteří
pořádáme masakry, že máme již
německé sociální demokraty očíslovány,
v jakém pořadí je i s jejich dětmi
pověsíme na strom. Co děláme, děláme
nesprávně. Co mluvíme, mluvíme-li,
není správné; mlčíme-li, není
to správné, a mluvíme-li, je to také
nesprávné. Jsme-li loyální, je to
patolízalství, jsme-li neloyální,
jsme protistátní. Vidí-li se tři z
nás pohromadě, co již mohou dělati,
uzavírají komplot! Je-li to na hranicích,
co již mohou dělati. mohou prováděti
jen vyzvědačství, a jede-li někdo
do Německa nebo do Rakouska, co asi dělá,
jen velezradu. Jsme dnes tak daleko, že každý
náš styk s říší je prý
zločinným spojením. Na jedné straně
to u vás již dospělo až tam, že všude
vidíte hákový kříž, na
tovární známce, která je již
30 let stará, na pečivu, které se v Karlových
Varech peče již 50 let. Dojde to až tam, že
přehodíme-li my sudetští Němci
nohy křížem, budeme proto hakenkrajclery. (Německé
výkřiky: Již se tak stalo!) Výslovně
prohlašuji, že nejsme anděly, nechceme také
býti anděly, jsme chybující lidé.
Nechceme o vás totéž tvrditi, necháváme
vás při tom, že jste anděly. Nechceme
jimi býti, ale musíte uznati, že jsme upřímní
lidé a nepřátelé každého
pokrytectví a že ze svého srdce neděláme
zákeřnou léčku, ale tak zlí
a špatní lidé přece nejsme, jak nás
líčí. (Potlesk.) Naše upřímnost
musí býti na druhé straně náležitě
hodnocena a nesmí býti vůči nám
vědomě zkrouceně vykládána.
Opakuji, že nemám nic, co bych připojil, a
nic, co bych odvolával; ale výroky, pro které
jsem byl zapsán do černé knihy, "v rozhodných
kladných a negativních okamžicích budeme
pro vás jen Němci" a dále "také
Československo není posledním slovem v dějinách"
že byly proto tak tendenčně vyloženy,
že němečtí soc. demokraté vytrhli
ze souvislosti veliké debaty zcela jednostranně
tyto dvě věty, aby je nepřátelsky
vyložili. (Německé výkřiky:
Nic jiného neumějí než denuncovati!)
Musíme za všech okolností konstatovati,
že takovými činy se do celého ovzduší
nutně vnese duch nedůvěry, za což nikdo
nebude moci nésti odpovědnost. Může
se mluviti jakkoli, ale na druhé straně se musí
uznati, že ačkoliv je nás 67, 44 v poslanecké
sněmovně a 23 v senátě, jsme parlamentární
delegací, která naprosto zachovává
slušnost, pořádek a věcnost a že
jsme i na druhé straně až dolů do našich
organisací živlem pořádku. (Souhlas.)
Co pak jsme jako sudetskoněmecká strana vykonali?
Zasazovali jsme se o životní zájmy sudetských
Němců a v boji jsme se od začátku
postavili na stanovisko rovnoprávnosti sudetských
Němců podle ústavní listiny. Žádali
jsme, aby otázka byla rychle rozřešena, důrazně
jsme se toho dožadovali tak, že jsme odmítali
způsob, jakým to bylo prováděno. Pánové,
nemusíme vám říkati, že jsme
k tomu měli právo, že jsme se dali do velikého
rozhodného boje za naše životní práva
národního, kulturního, hospodářského
a sociálního rázu, k němuž nás
naše oposiční stanovisko mnohem jasněji
předurčuje a opravňuje; že jsme se dali
do boje s takovou rozhodností, dokazuje, že jsme na
správné cestě. Neboť právě
boj, který jsme zahájili, nutil lidi na německé
vládní straně a také na české
straně k přemýšlení o tom, že
tyto poměry nemohou tak déle trvati. Neboť
právě naše vystoupení donutilo lidi
na české a německé vládní
straně, že se od odpovědných míst
až dolů mluví o všech těchto otázkách
a že se tvrdí, že je snaha je rozřešiti.
(Výkřiky.)