Čtvrtek 8. října 1936

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Žádám o přečtení podaných pozměňovacích návrhů.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Doplňovací návrh posl. Zápotockého:

Za § 5 osnovy buďtež vsunuta ustanovení:

"§ 6.

Všechny kartelové ceny se snižují o 20 %. Podrobnosti upraví vládní nařízení nejpozději do 10. října 1936.

§ 7.

Všechna cla a ostatní zatížení, uvalená na dovoz se snižují o 20 %. Toto ustanovení netýká se dovozu předmětů přepychových.

§ 8.

Vykáže-li index životních nákladů zvýšení oproti stavu ze dne 1. října 1936, musí všechny mzdy, platy, požitky a pense státních, veřejných i soukromých zaměstnanců, vojáků, podpory v nezaměstnání, důchody válečných poškozenců a sociální renty býti se zpětnou platností zvýšeny o tolik, o kolik stoupla drahota.

Přezkoumání indexu životních nákladů a příprava a úprava mezd atd. bude prováděna nejméně jednou měsíčně. Podrobnosti upraví vládní nařízení.

§ 9.

Pro zemědělce, kteří neprodávají více obilí než 150 q ročně, budou zrušeny všechny srážky s obilních cen se zpětnou platností ode dne žní.

Pro statkáře a velkostatkáře nechť jsou srážky úměrně k tomu zvýšeny taktéž se zpětnou platností.

§ 10.

Na spekulační zisky z kursových rozdílů, nastalých odhodnocením Kč, bude uložena 50%ní daň.

§ 11.

Zisku, nabytého Národní bankou odhodnocením Kč, bude použito k účelům uvedeným v § 8."

Pozměňovací návrh posl. dr inž. Brdlíka, Remeše, dr Klapky, dr Nováka, Ostrého, de Witte, dr Mayr-Hartinga a Viereckla:

Podepsaní navrhují, aby v § 1 osnovy byla změněna číslice "31.21" na číslici "30.21" a číslice "33.21" na číslici "32.21".

Předseda (zvoní): Dávám slovo k doslovu p. zpravodaji posl. Teplanskému.

Zpravodaj posl. Teplanský: Slávna snemovňa! K dopoludňajšiemu svojmu prehláseniu, ktoré som predniesol v posl. snemovni ako zpravodajca výboru rozpočtového, chcem len pripomenúť, že v rozprave, ktorá bola vedená na dosť vysokej úrovni, boly vyslovované určité pochybnosti ohľadom úpravy rnašej meny. Zdôrazňujem, čo som vo svojej zpráve povedal dopolu dnia. Robíme tento krok nie zo ssvojrej vôle. Vláda neprevádza týmto krokom žiadny experiment, ale nútily k tomuto opatreniu medzinárordné pomery. Chceme-li sa vradiť rdo procesu, ktorý má zn amenať oživenie práce, rozpočtový výbor za súhlasu vlády nemohol nič inšie spraviť, iba schváliť vládny návrh v tom znení, ako ho vláda podala. Pripomínam, že po tejto stránknke, i keď rozpočtový výbor sdružuje rôzne smery politické, ktoré reprezentuje náš parlament, a v debate rôzne názory sa dávaly na javo jednotlivými rečníkmi, rozpočtový výrbor a koalované strany v tom boly jednotné, že schválily tento postup vlády a prejavily vláde dôvreru.

Je treba pripomenúť, že v tlači sa prejavily rôzné zprávy tendenčné, ktoré v dnešných dobách, keď kľudu a dôvery obyvateľstva je tak potreba, nemôžeme nechať bez povšimnutia, a preto zdôrazňujem: Rozpočtový výbor bol jednotný, my sme nemali žiadny koaličný návrh vo výbore, ktorý by bol na vrhoval nižšie devalvovanie. My sme jedine chceli na základe prejavenej dôvery vláde dať možnosť výkyvu pre prípad rôznych opatrení, ktoré môžu nastať v rôznych menových opatreniach so strany štátov, s ktorými sme obchodne spojení. Tuná sme tento vládny návrh upravili a podávame v tomto smere koaličný návrh; menímíme čslice 31˙21 na 30.21 a číslice 33˙21 na 32.21. To neznačí, že by sme stredu, ktorý bol tuná zdôraznený predstaviteľom vlády p. ministrom dr Kalfusom, sa chceli vyhýbať. Dávame vláde moc, aby v prípadoch, povedal by som krajnej nútnosti, siahla k tomuto prostriedku, ktorý jej dávame. Činíme to za tým účelom aby sme bezpečne mohli spoliehať, že vláda tohoto použije len na základe jednotného usnesenia v najkrajnejšom prípade.

Vážení pánovia! Naše menové opatrenia robíme v záujme oživenia nášho národohospodárstva a menovite aby sme sa s naším vývozom dostali do cudziny na jednej strane, keďže zväčšený vývoz znamená zvýšené zdroje práce, nové zamestnanie, a hlavne de nám o to, aby sme veľký počet nezamestnaných vradili do novej práce. Uvažovať o tom, že tieto menové opatrenia budú mať v zápätí zdraženie surovín, s týmto rozpočtový výbor i vláda počíta, vieme, že určité zdraženie surovín prijde. Ale, slávna snemovňa, je treba mať na zreteli, čo je lepšie: vradiť do práce nové desiatky ba tisíce nezamestnaných ľudí a prípadne zdražiť surovinu, ktorá v kalkulácii našej priemyselnej výroby nie je tak dôležitou položkou, aby v zápätí toho mohlo nastať nejaké zdraženie. Musíme si uvedomiť, že každý priemyselný závod kalkuluje s generálnou režiou, čím väčší obrat, tým menšia generálna režia, a toto zmenšenie generálnej režie môže prispeť ešte k určitej úprave mzdovej a zamestnaniu väčšieho počtu robotníctva.

Na druhej strane, slávna snemovňa, koalícia si bola vedomá a tiež rozpočtový výborr, že toto menové opatrenie bude mať len vtedy svoj ďalekosiahly dosah, ktorý od neho očakávame, jrestliže kľud a bezpečnosť v našom štáte po stránke cenovej hladiny budú zachované. A preto rozpočtový výbor vyslovil prianie a súhlasí úplne s vládnym nariadením, ktoré vláda vydáva, aby všetko neodôvodnené špekulatívne zdražovanie bolor potierané. Jestli sa rnám, slávna snemovňa, podarí následkom týchto opatrení menových, ktoré tu predostierame slávnej snemovi ku schrváleniu, oživiť naše národohospodárstvo, menovite dať pružnosť súkromnému podnikaniu a odstránit aj v tuzemsku všetky závady, ktoré toto podnikanie hatí - bola to v prvom rade viazanosť našich devíz, a je to povolovacie riadenie - máme nádej, že vzájomnou dohodou sa západoeuropské štáty, ktoré prišly s návrhom ohľadom úpravy meny, postarajú na základe vzájomných obchodných stykov, aby tieto, povedal by som, ustrnutosti, ktoré túto prácu dosiaľ hatily, sa odbúravaly.

Kto sledoval sťažnosti nášho priemyslu, musí uznať, že priemysel si najviac sťažoval na tieto veci a že nejedna objednávka priemyslu z cudziny zapadla a nemohla byť realizovaná preto, lebo byrokratické opatrenia s tým nepočítajú a nevedia sa tak rychle prispôsobiť praktickému životu. Preto toto opatrenie vítame, a bude-li dostatočnej vzájomnosti vo všetkých štátoch, ktoré tento podnet dávajú a myslia to tak, ako to myslí naša vláda a náš parlament, máme nádej, že na základe tohoto vzájomného súručenstva sa naše obchodne-colné pomery budú zlepšovať. Preto rozpočtový výbor pripomenul vo svojej rozprave, že čiste od tohoto menového zásahu nečaká náležitého zlepšenia. Dali sme určité námety a iste vláda má dostatočné možnosti, aby sa postarala o dlhodobý úver, ktorý bol zdôraznený, ktorého je treba tak pre zemedelstvo, ako pre priemysel; ďalej bude treba dodať pružnosti našej danovej politike, ďalej, vážení páni, bude treba pracovať k štabilizácii našich národohospodárskych pomerov a vyvarovať sa všetkému, čo vyvoláva nekľud. Jestliže naše národohospodárstvo oživí, tak je isté, že potom bude môcť prísť i spravodlivá úprava v pomere oživenia miezd a platov, po ktorej v poslednej dobe v nemalej miere hlavne štátni zamestnanci volajú. Každé oživenie národného hospodárstva znamamená nový príliv daňového príjmu do štátnej pokladne, a jestliže štátna pokladňa bude takým novým prínosom posilená, je isté, že to bude v prospech celého nášho národohospodárstva a celého obyvateľstva tohoto štátu.

Preto je veľmi správne, čo pán predseda vlády zdôraznil, a to si osvojil i rozpočtový výbor: aby sa všetky predpoklady a naše nádeje, ktoré od toho očakávame, splnily, nie je to len povinnosťou vlády, ale je to povinnosťiou parlamentu, našej demokracie a zároveň všetkého obyvateľstva, aby sme boli na stráži, aby sa nestávaly následkom týchto menových opatrení špekulačné zásahy a rôzne momenty, ktoré by mohly rušive pôsobiť a naštrbiť toto opatrenie, aby sme sa všetci pričinili a priložili ruku k dielu v záujme nášho národohospodárstva a v záujme našej drahej vlasti, Československej republiky.

Doporučujem menom rozpočtového výboru posl. snemovne osnovu zákona o novej úprave československej meny schváliť s tým, že do §u 1, ako som už prehlásil, rozpočtový výbor navrhuje zmenu, na ktorej sme sa všetci, žiadna strana, ale všetci koalične a kolektívne na základe jednotnej vôle usniesli, a za túto zmenu nie jednotlivé strany, ale celý parlament a celá demokracia nesie do budúcna odpovednosť. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Přistoupíme ke hlasování.

Sněmovna je způsobilá se usnášeti.

Osnova zákona má 6 paragrafů, nadpis a úvodní formuli.

Poněvadž byly podány pozměňovací návrhy, mám v úmyslu dáti hlasovati takto:

Nejprve bychom hlasovali o celé osnově zákona v úpravě doplňovacího návrhu posl. Zápotockého.

Nebude-li přijata, budeme hlasovati o celé osnově v úpravě návrhu posl. dr inž. Brdlíka, Remeše, dr Klapky, dr Nováka, Ostrého, de Witte, dr Mayr-Hartinga a Viereckla.

Nebude-li ani ta přijata, hlasovali bychom o celé osnově ve znění zprávy výborové.

Jsou nějaké námitky proti tomuto pořadu hlasování? (Námitek nebylo.)

Není jich.

Budeme tedy podle něho hlasovati.

Kdo souhlasí s celou osnovou zákona v úpravě doplňovacího návrhu posl. Zápotockého, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Zamítnuto.

Kdo nyní souhlasí s celou osnovou v úpravě návrhu posl. dr inž. Brdlíka, Remeše, dr Klapky, dr Nováka, Ostrého, de Witte, dr Mayr-Hartinga a Viereckla, jejíž přijetí doporučil pan zpravodaj, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina.

Celá osnova zákona jest tedy přijata v úpravě zprávy výborové podle návrhu posl. dr inž. Brdlíka, Remeše, dr Klapky, dr Nováka, Ostrého, de Witte, dr Mayr-Hartinga a Viereckla.

Tím jest osnova přijata ve čtení prvém.

Předsednictvo se usneslo podle §u 54, odst. 1 jedn. řádu, aby o této naléhavé osnově bylo čtení druhé provedeno v téže schůzi.

Vykonáme proto ihned čtení druhé.

Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona o nové úpravě československé měny (tisk 635).

Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn textových?

Zpravodaj posl. Teplanský: Nie sú.

Předseda (zvoní): Není změn.

Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Zbývá ještě hlasovati o resolučních návrzích, které podali posl. Zápotocký a posl. inž. Richter, dr Rosche, dr Peters a dr Hodina.

Žádám o přečtení těchto dvou návrhů.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Eventuální resoluční návrh posl. Zápotockého, bude-li zamítnut jeho návrh doplňovací:

Vládě se ukládá, aby poslanecké sněmovně předložila návrh zákona, vybudovaného na těchto zásadách:

1. Všechny kartelové ceny se snižují o 20 %.

2. Všechna cla a ostatní zatížení, uvalená na dovoz, se snižují o 20 %.

3. Vykáže-li index životních nákladů zvýšení oproti stavu ze dne 1. října 1936, musí všechny mzdy, platy, požitky a pense státních, veřejných i soukromých zaměstnanců, vojáků, dále podpory v nezaměstnání, důchody válečných poškozenců a sociální renty býti se zpětnou platností zvýšeny o tolik, o kolik stoupla drahota.

4. Pro zemědělce, kteří neprodávají více obilí než 150 q ročně, budou zrušeny všechny srážky s obilních cen se zpětnou platností ode dne žní. Pro statkáře a velkostatkáře nechť jsou srážky úměrně k tomu zvýšeny taktéž se zpětnou platností.

5. Na spekulační zisky z kursových rozdílů, nastalých odhodnocením Kč, bude uložena 50 %ní daň.

Resoluční návrh posl. inž. Richtera, dr Roscheho, dr Peterse a dr Hodiny:

Vláda se vybízí, aby zrušila vládní nařízení ze dne 2. září 1936 o dovozu surovin se současnou platností jako tento zákon o úpravě čsl. měny.

Vláda nechť učiní veškerá opatření k zjednodušení a soustředění veškeré povolovací agendy v zahraničním obchodě v jednu ústřednu pro obchod zahraniční.

Dále nechť dojde k postupnému zrušení všech překážek v zahraničním obchodu.

Předseda (zvoní): Žádám pana zpravodaje, aby se o těchto návrzích vyslovil.

Zpravodaj posl. Teplanský: Vyslovujem sa proti návrhom.

Předseda (zvoní): Budeme hlasovati o podaných resolučních návrzích, proti nimž se p. zpravodaj vyslovil.

Kdo souhlasí s resolučním návrhem posl. Zápotockého, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Kdo souhlasí s resolučním návrhem posl. inž. Richtera, dr Roscheho, dr Peterse a dr Hodiny, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Jest nám ještě hlasovati o vládním prohlášení pana ministra financí, učiněném v 60. schůzi sněmovny dne 7. října t. r.

Sněmovna se usnáší, zda prohlášení schvaluje čili nic.

Budeme tedy hlasovati.

Kdo souhlasí s tím, aby sněmovna schválila prohlášení pana ministra financí, učiněné v 60. schůzi poslanecké sněmovny, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna schválila prohlášení pana ministra financí.

Tím jest vyřízen 1. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

2. Návrh, aby senátu prodlouženy byly lhůty stanovené §em 43 úst. listiny k projednání usnesení posl. sněmovny k vládním návrhům:

a) zákona o četnickém kázeňském a kárném právu, odnětí četnické hodnosti, přeložení do výslužby v řízení správním a o umisťování superarbitrovaných četnických gážistů mimo služební třídy (tisk 2189-II),

b) zákona, kterým se doplňuje řád volení v obcích (tisk 474-IV).

Senát usnesl se ve 42. schůzi dne 3. července 1936 požádati posl. sněmovnu za prodloužení lhůty stanovené §em 43 úst. listiny o dalších 6 měsíců.

Dám hlasovati o návrhu senátu podle §u 78 jedn. řádu sněmovny.

Kdo souhlasí, aby posl. sněmovna prodloužila senátu lhůty k projednání jmenovaných usnesení posl. sněmovny a dalších 6 měsíců, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina.

Žádané prodloužení lhůt jest povoleno.

Tím vyřízen jest 2. odstavec pořadu.

Přerušuji projednávání pořadu schůze.

Sdělení předsednictva.

Dovolené

podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda na dnešní den posl. dr Szüllömu a Kosikovi.

Omluvili se

nemocí posl. Rázus, Brukner.

Za platnou podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu uznal předseda dodatečnou omluvu posl. dr Szüllöho na včerejší den.

Nový poslanec.

Ministerstvo vnitra sdělilo přípisem ze dne 7. října 1936, č. 70.263/1936-7, že na místo uprázdněné resignací posl. Hrušovského povolalo podle §u 56 řádu volení do posl. sněmovny náhradníka dr Emila Lukáče, profesora v Bratislavě, a že mu vydalo ověřující list poslanecký.

Došlo vládní nařízení.

Předseda vlády zaslal přípisem ze dne 5. října 1936, č. j. 20.868/36 m. r., vládní nařízení ze dne 30. září 1936, č. 259 Sb. z. a n., kterým se částečně mění a doplňuje vládní nařízení ze dne 31. března 1936, čís. 76 Sb. z. a n., o zemědělském vyrovnacím řízení - přikázáno výborům ústavně-právnímu a rozpočtovému.

Došly dotazy

posl. dr Neumana ministrovi financí ve věci zřízení daňové komise pro město Jindřichův Hradec (č. D 197-IV),

posl. dr Domina ministrovi vnitra o zamýšleném dělení plzeňského okresu (č. D 198-IV),

posl. dr Neumana ministrovi soc. péče ve věci nutného zvýšení přídělu umělých tuků průmyslu čokolády a cukrovinek (č. D 196IV).

Rozdané tisky

mezi schůzí:

Odpovědi tisky 623 (I až XVIII), 626 (I až XVI).

Návrhy tisku 624, 634 - přikázány výboru iniciativnímu.

Předseda sdělil, že se předsednictvo usneslo, aby se příští schůze konala ve čtvrtek dne 15. října 1936 o 11.-hod. dopol. s

pořadem:

1. Zpráva výboru ústavně-právního k vládnímu návrhu zákona (tisk 559) o užívání vlajek, znaků a jiných symbolů, jakož i stejnokrojů a odznaků, a o opatřeních proti závadným označením (tisk 632).

2. Zpráva výboru ústavně-právního o vládním návrhu (tisk 625) zákona, kterým se mění zákon o zrušení šlechtictví, řádů a titulů [podle §u 35 jedn. řádu].

Schůze skončena ve 3 hod. 59 min. odpol.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP