Předseda (zvoní): Ke slovu není
již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.
Žádám o přečtení podaných
pozměňovacích návrhů.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška
(čte):
Doplňovací návrh posl. Zápotockého:
Za § 5 osnovy buďtež vsunuta ustanovení:
Všechny kartelové ceny se snižují o 20
%. Podrobnosti upraví vládní nařízení
nejpozději do 10. října 1936.
Všechna cla a ostatní zatížení,
uvalená na dovoz se snižují o 20 %. Toto ustanovení
netýká se dovozu předmětů přepychových.
Vykáže-li index životních nákladů
zvýšení oproti stavu ze dne 1. října
1936, musí všechny mzdy, platy, požitky a pense
státních, veřejných i soukromých
zaměstnanců, vojáků, podpory v nezaměstnání,
důchody válečných poškozenců
a sociální renty býti se zpětnou platností
zvýšeny o tolik, o kolik stoupla drahota.
Přezkoumání indexu životních
nákladů a příprava a úprava
mezd atd. bude prováděna nejméně jednou
měsíčně. Podrobnosti upraví
vládní nařízení.
Pro zemědělce, kteří neprodávají
více obilí než 150 q ročně, budou
zrušeny všechny srážky s obilních
cen se zpětnou platností ode dne žní.
Pro statkáře a velkostatkáře nechť
jsou srážky úměrně k tomu zvýšeny
taktéž se zpětnou platností.
Na spekulační zisky z kursových rozdílů,
nastalých odhodnocením Kč, bude uložena
50%ní daň.
Zisku, nabytého Národní bankou odhodnocením
Kč, bude použito k účelům uvedeným
v § 8."
Pozměňovací návrh posl. dr inž.
Brdlíka, Remeše, dr Klapky, dr Nováka,
Ostrého, de Witte, dr Mayr-Hartinga a Viereckla:
Podepsaní navrhují, aby v § 1 osnovy byla změněna
číslice "31.21" na číslici
"30.21" a číslice "33.21" na
číslici "32.21".
Předseda (zvoní): Dávám
slovo k doslovu p. zpravodaji posl. Teplanskému.
Zpravodaj posl. Teplanský: Slávna snemovňa!
K dopoludňajšiemu svojmu prehláseniu, ktoré
som predniesol v posl. snemovni ako zpravodajca výboru
rozpočtového, chcem len pripomenúť,
že v rozprave, ktorá bola vedená na dosť
vysokej úrovni, boly vyslovované určité
pochybnosti ohľadom úpravy rnašej meny. Zdôrazňujem,
čo som vo svojej zpráve povedal dopolu dnia. Robíme
tento krok nie zo ssvojrej vôle. Vláda neprevádza
týmto krokom žiadny experiment, ale nútily
k tomuto opatreniu medzinárordné pomery. Chceme-li
sa vradiť rdo procesu, ktorý má zn amenať
oživenie práce, rozpočtový výbor
za súhlasu vlády nemohol nič inšie spraviť,
iba schváliť vládny návrh v tom znení,
ako ho vláda podala. Pripomínam, že po tejto
stránknke, i keď rozpočtový výbor
sdružuje rôzne smery politické, ktoré
reprezentuje náš parlament, a v debate rôzne
názory sa dávaly na javo jednotlivými rečníkmi,
rozpočtový výrbor a koalované strany
v tom boly jednotné, že schválily tento postup
vlády a prejavily vláde dôvreru.
Je treba pripomenúť, že v tlači sa prejavily
rôzné zprávy tendenčné, ktoré
v dnešných dobách, keď kľudu a dôvery
obyvateľstva je tak potreba, nemôžeme nechať
bez povšimnutia, a preto zdôrazňujem: Rozpočtový
výbor bol jednotný, my sme nemali žiadny koaličný
návrh vo výbore, ktorý by bol na vrhoval
nižšie devalvovanie. My sme jedine chceli na základe
prejavenej dôvery vláde dať možnosť
výkyvu pre prípad rôznych opatrení,
ktoré môžu nastať v rôznych menových
opatreniach so strany štátov, s ktorými sme
obchodne spojení. Tuná sme tento vládny návrh
upravili a podávame v tomto smere koaličný
návrh; menímíme čslice 31˙21
na 30.21 a číslice 33˙21 na 32.21. To neznačí,
že by sme stredu, ktorý bol tuná zdôraznený
predstaviteľom vlády p. ministrom dr Kalfusom,
sa chceli vyhýbať. Dávame vláde moc,
aby v prípadoch, povedal by som krajnej nútnosti,
siahla k tomuto prostriedku, ktorý jej dávame. Činíme
to za tým účelom aby sme bezpečne
mohli spoliehať, že vláda tohoto použije
len na základe jednotného usnesenia v najkrajnejšom
prípade.
Vážení pánovia! Naše menové
opatrenia robíme v záujme oživenia nášho
národohospodárstva a menovite aby sme sa s naším
vývozom dostali do cudziny na jednej strane, keďže
zväčšený vývoz znamená zvýšené
zdroje práce, nové zamestnanie, a hlavne de nám
o to, aby sme veľký počet nezamestnaných
vradili do novej práce. Uvažovať o tom, že
tieto menové opatrenia budú mať v zápätí
zdraženie surovín, s týmto rozpočtový
výbor i vláda počíta, vieme, že
určité zdraženie surovín prijde. Ale,
slávna snemovňa, je treba mať na zreteli, čo
je lepšie: vradiť do práce nové desiatky
ba tisíce nezamestnaných ľudí a prípadne
zdražiť surovinu, ktorá v kalkulácii našej
priemyselnej výroby nie je tak dôležitou položkou,
aby v zápätí toho mohlo nastať nejaké
zdraženie. Musíme si uvedomiť, že každý
priemyselný závod kalkuluje s generálnou
režiou, čím väčší obrat,
tým menšia generálna režia, a toto zmenšenie
generálnej režie môže prispeť ešte
k určitej úprave mzdovej a zamestnaniu väčšieho
počtu robotníctva.
Na druhej strane, slávna snemovňa, koalícia
si bola vedomá a tiež rozpočtový výborr,
že toto menové opatrenie bude mať len vtedy svoj
ďalekosiahly dosah, ktorý od neho očakávame,
jrestliže kľud a bezpečnosť v našom
štáte po stránke cenovej hladiny budú
zachované. A preto rozpočtový výbor
vyslovil prianie a súhlasí úplne s vládnym
nariadením, ktoré vláda vydáva, aby
všetko neodôvodnené špekulatívne
zdražovanie bolor potierané. Jestli sa rnám,
slávna snemovňa, podarí následkom
týchto opatrení menových, ktoré tu
predostierame slávnej snemovi ku schrváleniu, oživiť
naše národohospodárstvo, menovite dať
pružnosť súkromnému podnikaniu a odstránit
aj v tuzemsku všetky závady, ktoré toto podnikanie
hatí - bola to v prvom rade viazanosť našich
devíz, a je to povolovacie riadenie - máme nádej,
že vzájomnou dohodou sa západoeuropské
štáty, ktoré prišly s návrhom ohľadom
úpravy meny, postarajú na základe vzájomných
obchodných stykov, aby tieto, povedal by som, ustrnutosti,
ktoré túto prácu dosiaľ hatily, sa odbúravaly.
Kto sledoval sťažnosti nášho priemyslu,
musí uznať, že priemysel si najviac sťažoval
na tieto veci a že nejedna objednávka priemyslu z
cudziny zapadla a nemohla byť realizovaná preto, lebo
byrokratické opatrenia s tým nepočítajú
a nevedia sa tak rychle prispôsobiť praktickému
životu. Preto toto opatrenie vítame, a bude-li dostatočnej
vzájomnosti vo všetkých štátoch,
ktoré tento podnet dávajú a myslia to tak,
ako to myslí naša vláda a náš parlament,
máme nádej, že na základe tohoto vzájomného
súručenstva sa naše obchodne-colné pomery
budú zlepšovať. Preto rozpočtový
výbor pripomenul vo svojej rozprave, že čiste
od tohoto menového zásahu nečaká náležitého
zlepšenia. Dali sme určité námety a
iste vláda má dostatočné možnosti,
aby sa postarala o dlhodobý úver, ktorý bol
zdôraznený, ktorého je treba tak pre zemedelstvo,
ako pre priemysel; ďalej bude treba dodať pružnosti
našej danovej politike, ďalej, vážení
páni, bude treba pracovať k štabilizácii
našich národohospodárskych pomerov a vyvarovať
sa všetkému, čo vyvoláva nekľud.
Jestliže naše národohospodárstvo oživí,
tak je isté, že potom bude môcť prísť
i spravodlivá úprava v pomere oživenia miezd
a platov, po ktorej v poslednej dobe v nemalej miere hlavne štátni
zamestnanci volajú. Každé oživenie národného
hospodárstva znamamená nový príliv
daňového príjmu do štátnej pokladne,
a jestliže štátna pokladňa bude takým
novým prínosom posilená, je isté,
že to bude v prospech celého nášho národohospodárstva
a celého obyvateľstva tohoto štátu.
Preto je veľmi správne, čo pán predseda
vlády zdôraznil, a to si osvojil i rozpočtový
výbor: aby sa všetky predpoklady a naše nádeje,
ktoré od toho očakávame, splnily, nie je
to len povinnosťou vlády, ale je to povinnosťiou
parlamentu, našej demokracie a zároveň všetkého
obyvateľstva, aby sme boli na stráži, aby sa
nestávaly následkom týchto menových
opatrení špekulačné zásahy a
rôzne momenty, ktoré by mohly rušive pôsobiť
a naštrbiť toto opatrenie, aby sme sa všetci pričinili
a priložili ruku k dielu v záujme nášho
národohospodárstva a v záujme našej
drahej vlasti, Československej republiky.
Doporučujem menom rozpočtového výboru
posl. snemovne osnovu zákona o novej úprave československej
meny schváliť s tým, že do §u 1,
ako som už prehlásil, rozpočtový výbor
navrhuje zmenu, na ktorej sme sa všetci, žiadna strana,
ale všetci koalične a kolektívne na základe
jednotnej vôle usniesli, a za túto zmenu nie jednotlivé
strany, ale celý parlament a celá demokracia nesie
do budúcna odpovednosť. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Přistoupíme
ke hlasování.
Sněmovna je způsobilá se usnášeti.
Osnova zákona má 6 paragrafů, nadpis a úvodní
formuli.
Poněvadž byly podány pozměňovací
návrhy, mám v úmyslu dáti hlasovati
takto:
Nejprve bychom hlasovali o celé osnově zákona
v úpravě doplňovacího návrhu
posl. Zápotockého.
Nebude-li přijata, budeme hlasovati o celé osnově
v úpravě návrhu posl. dr inž. Brdlíka,
Remeše, dr Klapky, dr Nováka, Ostrého, de Witte,
dr Mayr-Hartinga a Viereckla.
Nebude-li ani ta přijata, hlasovali bychom o celé
osnově ve znění zprávy výborové.
Jsou nějaké námitky proti tomuto pořadu
hlasování? (Námitek nebylo.)
Není jich.
Budeme tedy podle něho hlasovati.
Kdo souhlasí s celou osnovou zákona v úpravě
doplňovacího návrhu posl. Zápotockého,
nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Zamítnuto.
Kdo nyní souhlasí s celou osnovou v úpravě
návrhu posl. dr inž. Brdlíka, Remeše,
dr Klapky, dr Nováka, Ostrého, de Witte, dr Mayr-Hartinga
a Viereckla, jejíž přijetí doporučil
pan zpravodaj, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina.
Celá osnova zákona jest tedy přijata
v úpravě zprávy výborové podle
návrhu posl. dr inž. Brdlíka, Remeše,
dr Klapky, dr Nováka, Ostrého, de Witte, dr Mayr-Hartinga
a Viereckla.
Tím jest osnova přijata ve čtení
prvém.
Předsednictvo se usneslo podle §u 54, odst. 1 jedn.
řádu, aby o této naléhavé osnově
bylo čtení druhé provedeno v téže
schůzi.
Vykonáme proto ihned čtení druhé.
Ad 1. Druhé čtení osnovy zákona
o nové úpravě československé
měny (tisk 635).
Jsou nějaké návrhy oprav nebo změn
textových?
Zpravodaj posl. Teplanský: Nie sú.
Předseda (zvoní): Není změn.
Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou
zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala
ve čtení prvém, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna přijala
tuto osnovu zákona také ve čtení
druhém.
Zbývá ještě hlasovati o resolučních
návrzích, které podali posl. Zápotocký
a posl. inž. Richter, dr Rosche, dr Peters a dr Hodina.
Žádám o přečtení těchto
dvou návrhů.
Zástupce sněm. tajemníka Nebuška
(čte):
Eventuální resoluční návrh
posl. Zápotockého, bude-li zamítnut
jeho návrh doplňovací:
Vládě se ukládá, aby poslanecké
sněmovně předložila návrh zákona,
vybudovaného na těchto zásadách:
1. Všechny kartelové ceny se snižují o
20 %.
2. Všechna cla a ostatní zatížení,
uvalená na dovoz, se snižují o 20 %.
3. Vykáže-li index životních nákladů
zvýšení oproti stavu ze dne 1. října
1936, musí všechny mzdy, platy, požitky a pense
státních, veřejných i soukromých
zaměstnanců, vojáků, dále podpory
v nezaměstnání, důchody válečných
poškozenců a sociální renty býti
se zpětnou platností zvýšeny o tolik,
o kolik stoupla drahota.
4. Pro zemědělce, kteří neprodávají
více obilí než 150 q ročně, budou
zrušeny všechny srážky s obilních
cen se zpětnou platností ode dne žní.
Pro statkáře a velkostatkáře nechť
jsou srážky úměrně k tomu zvýšeny
taktéž se zpětnou platností.
5. Na spekulační zisky z kursových rozdílů,
nastalých odhodnocením Kč, bude uložena
50 %ní daň.
Resoluční návrh posl. inž. Richtera,
dr Roscheho, dr Peterse a dr Hodiny:
Vláda se vybízí, aby zrušila vládní
nařízení ze dne 2. září
1936 o dovozu surovin se současnou platností jako
tento zákon o úpravě čsl. měny.
Vláda nechť učiní veškerá
opatření k zjednodušení a soustředění
veškeré povolovací agendy v zahraničním
obchodě v jednu ústřednu pro obchod zahraniční.
Dále nechť dojde k postupnému zrušení
všech překážek v zahraničním
obchodu.
Předseda (zvoní): Žádám
pana zpravodaje, aby se o těchto návrzích
vyslovil.
Zpravodaj posl. Teplanský: Vyslovujem sa proti návrhom.
Předseda (zvoní): Budeme hlasovati
o podaných resolučních návrzích,
proti nimž se p. zpravodaj vyslovil.
Kdo souhlasí s resolučním návrhem
posl. Zápotockého, nechť pozvedne ruku.
(Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Kdo souhlasí s resolučním návrhem
posl. inž. Richtera, dr Roscheho, dr Peterse a dr
Hodiny, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)
To je menšina. Návrh je zamítnut.
Jest nám ještě hlasovati o vládním
prohlášení pana ministra financí, učiněném
v 60. schůzi sněmovny dne 7. října
t. r.
Sněmovna se usnáší, zda prohlášení
schvaluje čili nic.
Budeme tedy hlasovati.
Kdo souhlasí s tím, aby sněmovna schválila
prohlášení pana ministra financí, učiněné
v 60. schůzi poslanecké sněmovny, nechť
pozvedne ruku. (Děje se.)
To je většina. Tím posl. sněmovna schválila
prohlášení pana ministra financí.
Tím jest vyřízen 1. odstavec pořadu.
Přistoupíme k projednávání
dalšího odstavce, jímž jest:
2. Návrh, aby senátu prodlouženy byly lhůty
stanovené §em 43 úst. listiny k projednání
usnesení posl. sněmovny k vládním
návrhům:
a) zákona o četnickém kázeňském
a kárném právu, odnětí četnické
hodnosti, přeložení do výslužby
v řízení správním a o umisťování
superarbitrovaných četnických gážistů
mimo služební třídy (tisk 2189-II),
b) zákona, kterým se doplňuje řád
volení v obcích (tisk 474-IV).
Senát usnesl se ve 42. schůzi dne 3. července
1936 požádati posl. sněmovnu za prodloužení
lhůty stanovené §em 43 úst. listiny
o dalších 6 měsíců.
Dám hlasovati o návrhu senátu podle §u
78 jedn. řádu sněmovny.
Kdo souhlasí, aby posl. sněmovna prodloužila
senátu lhůty k projednání jmenovaných
usnesení posl. sněmovny a dalších 6
měsíců, nechť pozvedne ruku. (Děje
se.)
To je většina.
Žádané prodloužení lhůt
jest povoleno.
Tím vyřízen jest 2. odstavec pořadu.
Přerušuji projednávání pořadu
schůze.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na dnešní den posl. dr Szüllömu a
Kosikovi.
nemocí posl. Rázus, Brukner.
Za platnou podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu uznal
předseda dodatečnou omluvu posl. dr Szüllöho
na včerejší den.
Ministerstvo vnitra sdělilo přípisem ze dne
7. října 1936, č. 70.263/1936-7, že
na místo uprázdněné resignací
posl. Hrušovského povolalo podle §u 56
řádu volení do posl. sněmovny náhradníka
dr Emila Lukáče, profesora v Bratislavě,
a že mu vydalo ověřující list
poslanecký.
Předseda vlády zaslal přípisem ze
dne 5. října 1936, č. j. 20.868/36 m. r.,
vládní nařízení ze dne 30.
září 1936, č. 259 Sb. z. a n., kterým
se částečně mění a doplňuje
vládní nařízení ze dne 31.
března 1936, čís. 76 Sb. z. a n., o zemědělském
vyrovnacím řízení - přikázáno
výborům ústavně-právnímu
a rozpočtovému.
posl. dr Neumana ministrovi financí ve věci zřízení
daňové komise pro město Jindřichův
Hradec (č. D 197-IV),
posl. dr Domina ministrovi vnitra o zamýšleném
dělení plzeňského okresu (č.
D 198-IV),
posl. dr Neumana ministrovi soc. péče ve věci
nutného zvýšení přídělu
umělých tuků průmyslu čokolády
a cukrovinek (č. D 196IV).
mezi schůzí:
Odpovědi tisky 623 (I až XVIII), 626 (I až XVI).
Návrhy tisku 624, 634 - přikázány
výboru iniciativnímu.
Předseda sdělil, že se předsednictvo
usneslo, aby se příští schůze
konala ve čtvrtek dne 15. října 1936 o 11.-hod.
dopol. s
1. Zpráva výboru ústavně-právního
k vládnímu návrhu zákona (tisk 559)
o užívání vlajek, znaků a jiných
symbolů, jakož i stejnokrojů a odznaků,
a o opatřeních proti závadným označením
(tisk 632).
2. Zpráva výboru ústavně-právního
o vládním návrhu (tisk 625) zákona,
kterým se mění zákon o zrušení
šlechtictví, řádů a titulů
[podle §u 35 jedn. řádu].