Navrhujeme dále k čl. 117 osnovy změnu §u
230 původního zákona tak, aby pokuty z trestního
řízení nepřipadly státu, nýbrž
chudinskému fondu obce, ve které je dotčený
poplatník zdaňován. Jaká je to ratio
legis? Aby se nevymáhaly nesmyslné pokuty z důvodů
ryze fiskálních. Dosavadní stav je takový,
že ať je poplatník usvědčen nebo
neusvědčen, ať se dopustil jenom nepatrného
provinění - culpa levis nebo culpa lata nebo byl-li
spáchán dolus, vždycky dostane co možná
největší pokutu, po případě
nejvyšším stupněm, poněvadž
z těchto pokut uhra zuje finanční správa
do značné míry manko, které jí
vzniká tím, ze řada zdaňovaných
podniků přestala existovati a jinde musila býti
daň odepsána, poněvadž podniky skončily
se ztrátou. My chceme zabezpečiti správnost
pokutového a trestního řízení
pokud se vyjadřuje pokutou, tím, že výsledek
tohoto řízení nepřipadne státu,
nýbrž chudinskému fondu obce, ve které
poplatník bydlí. Tím pomůžeme
zároveň financím komunálním
a uděláme z berních úředníků,
kteří provádějí trestní
řízení, soudce, ale ne soudce podplatné
a tedy jen figuru, který ví, že výsledek
řízení připadne státu, jejž
zastupuje. Zase podle našeho mínění
účelné a rozumné ustanovení.
Navrhujeme, aby § 327 původního zákona
nebudu to doslova číst - zněl tak, že
se znemožňuje vyměřování
daní odhadem tam, kde poplatník učinil všechno,
co po něm zákon žádá, že
udělal řádné přiznání,
kde všechno vyložil, co po něm bylo žádáno,
písemně nebo ústně, předložil
knihy, neprovinil se ničím; žádáme,
aby tomuto poplatníkovi byla daň předpisována
výpočtem podle jeho přiznání
a podle dokladů, které byly od něho vyžádány,
a nikoliv odhadem, jak to dnešní znění
zákona v §u 327 připouští. Odhadem
podle našeho mínění, a to jest druhý
odstavec našeho návrhu, může býti
daň ukládána jenom tam, kde poplatník
nesplnil některou ze svých povinností nebo
- kde vědomě špatně, dolosně
či kulposně, kulpa nota přiznal, těžkým
opominutím se provinil, tam má finanční
správa právo odhadnouti jeho majetek, ať rekuruje;
ale kde udělal všechno, co zákon žádá,
tam nemá býti odhad, nýbrž výpočet
podle přiznání a dokladů, které
poplatník uvede.
Ke čl. 170 osnovy navrhujeme - to je náš poslední
návrh pozměňovací - aby tam, kde bylo
podáno odvolání proti nesprávnému
podle mínění poplatníkova - vyměření
daně odhadem, kde se mělo státi výpočtem,
mělo jeho odvolání účinek odkládací
a aby z tohoto ustanovení vycházel pro berní
správu úkol a povinnost ukládati daně
správně, rozumně a přesně podle
zákona. Když ten poplatník bude míti
v tomto případě, kdy mu byla daň nespravedlivě
a protizákonně předepsána, zaručen
zákonem odkládací účinek v
placení, nemusí dělati žádné
žádosti o nový odklad podle §u 283 a nemusí
sháněti výpůjčkami peníze,
aby daně nesprávně předepsané
zaplatil, poněvadž podle dosavadního zákona
jest i při odvolání daň splatná
ihned, třebas nezákonně předepsaná,
což znamená skutečnou zkázu poplatníkovu;
tedy tam, kde není možno vykázati nic trestného,
ani opominutí, ani nedbalosti, tam ať je mu dána
možnost zákonného odkladu v placení
daně a zabezpečení jeho existence.
To jsou naše pozměňovací zákony
a prosím naléhavě vládní většinu,
aby je uvážila co nejpečlivěji a aby
podle možnosti těmto spravedlivým a rozumným
návrhům vyhověla svým hlasováním
pro ně. (Potlesk poslanců nár. sjednocení.)
Předseda (zvoní): Dále je k
slovu přihlášen p. posl. inž. Peschka.
Poslanec inž. Peschka (německy): Slavná
sněmovno!
Jest litovati, že pěkný náběh,
který ukázal rozpočtový výbor
při debatě o daňové novele pro zastupování
poplatníků, přinesl tak málo úspěchu.
Projednávaná osnova nemá přes důraznou
námahu, kterou vynaložil rozpočtový
výbor, správné porozumění pro
situaci poplatníkovu, i když byl vliv fisku poněkud
zeslaben.
Několik zcela významných a důležitých
nedostatků zásadního rázu ukazuje
novela hlavně pro malé poplatníky, především
další vyloučení poplatníků
a jejich organisací z řízení pro vyměřování
daní, potom další zachování daňové
nerovnosti, opětně se nedostávající
ohled na mimořádné hospodářské
poměry za naší zdánlivě již
trvalé krise, především pokud se týče
malých poplatníků. Finanční
správa nesmí přihlížeti jen k
rozpočtovým požadavkům, musí
bráti také ohled na podmínky konečného
hospodářského oživení, které
má pro náš stát a pro naše poměry
zcela mimořádný význam, t. j. daně
nesmějí se dotýkati podstaty, nýbrž
smějí podchytiti jen hospodářské
výtěžky. Dotýkají-li se daně
podstaty, stávají se dávkou z majetku a pak
je zde jasný případ zdanění
podstaty, které není ničím jiným
než drancováním samého hospodářství,
i když jsou tím postiženy jen jednotlivé
jeho části. Stejně se nepřihlíží
k sociálním zásadám naší
doby, ani tam nikoliv, kde se ze zdánlivě sociálních
důvodů připouští nerovnost při
zdaňování. Závažné je,
že se nepřihlíží k hospodářským
poměrům. To ukazuje poslední ukládání
daní v minulých měsících, které
vycházelo jen s fiskálního stanoviska a které
bylo odůvodňováno pouze optimismem, o kterém
mnohé vrstvy ihned předem pochybovaly. Buď
zde byly vzaty za základ chybné kalkulace výnosu
nebo zde nebylo vůbec stanoviska ani pro poplatníky
ani pro fiskus, jako na př. u daně z masa, pro kterou
bylo podniknuto tak málo vyšetřování,
že nemá oprávnění ani s hlediska
zemědělského ani s hlediska řezníků
provozujících živnost.
Budou-li takto vybírány daně, je to jen pokračování
v dosavadní nesprávné linii, kterou je konečně
nutno překonati, při čemž se státní
hospodářství samo o sobě, jak je třeba
zdůrazniti, neřídí hospodářskými
poměry. To ukazuje poměr příjmů
a vydání, nebo jejich změny v posledních
letech. Zatím co vydání klesla v poměru
k roku 1927 jen o 8%, dělá pokles příjmů
v téže době 29%, to znamená, že
nepoměr mezi indexem daňových příjmů
a indexem průmyslové výroby u nás
činí 40%, zatím co ve Francii, na kterou
se rádi odvoláváte, činí pouze
12%, při čemž u nás možno zaznamenati
naproti ostatním státům 70% pokles vývozu
a 40% pokles obratu.
Je nemožno zabývati se při projednávání
daňové novely jednotlivými paragrafy a nedostatky.
Mohu se tudíž zabývati jen příkladmo
jednotlivými body. K odst. 6 §u 57 bylo by záhodno
změniti prováděcí nařízení
v tom směru, aby zmizelo ustanovení, podle kterého
dosáhnou obchodníci a živnostníci jen
tehdy 20% snížení daně výdělkové,
nepodléhá-li jejich živnost tak zv. právu
vdovskému. Tato výhoda je zde již hned předem
ilusorní, protože není prakticky živnosti,
jež by nepodléhala vdovskému právu.
Ustanovení o minimální dani je rovněž
těžkým pokleskem proti zásadě
daňové rovnosti, protože je tím drobný
živnostník nebo drobný obchodník v horším
postavení než jakýkoliv jiný příjemce
stejně vysokého pracovního důchodu.
§ 328 a) o daňovém přiznání
na dva roky béře sice ohled na fiskální
stanovisko, které zde jako skoro u všech ostatních
daňových zákonů dochází
velmi silně výrazu, nikoliv však na stanovisko
poplatníkovo, které v dnešní době
krise nemůže býti vůbec nebo jen ke
škodě celého hospodářství
opomíjeno. Nevýhoda vznikne pro poplatníka
zejména tehdy, kdy neznaje nového ustanovení
lit. a) zapomněl uvésti na přiznání
případnou poznámku, že si pro každý
rok přeje nový předpis. Musíme zde
žádati v zájmu malých poplatníků
a aby se zabránilo alespoň velikým poruchám
a nevýhodám, poněkud blahovolnějšího
výkladu těchto ustanovení.
Jste-li tak přesní a úzkostliví při
zachycení malých příjmů, mělo
by se míti za to, že při zachycení pramenů
velikých milionových majetků postupujete
ještě mnohem ostřeji a přesněji.
Zde se však dosud nedostávalo jakékoliv snahy
a jakéhokoliv náběhu. Nemožné
je nejen zvýšení jednotlivých daňových
sazeb, nýbrž i zostření §u 264
stran povinnosti ručení. Zatím co se dříve
povinnost ručení stávala účinnou,
byl-li za společníky nebo příbuzné
poplatníka k placení neschopného nebo neochotného
zplnomocněný poplatník již marně
exekvován, nastává nyní povinnosti
ručení již po jedné bezvýsledné
upomínce. Přes ulehčení ve vedení
důkazů poskytnutým v §u 310 jsou zde
veliké obtíže již proto, že poplatníka
stihá negativní průvodní povinnost,
t. j., že jeho úkolem je dokázati, že
nemá důchodu nebo výtěžku berní
správou mu připisovaného a předpisovaného.
Obtížné je to především
pro ty, kteří nevedou patřičných
knih, právě pro drobné živnostníky
a drobné obchodníky, kteří to prostě
činiti nemohou.
V odst. 6 §u 310 stanovená možnost přezkoumání
znalcem při nedostatečném vedení knih
neobsahuje bohužel ustanovení, kdo platí útraty
takového znaleckého posudku, což je velmi důležité,
neboť mohou velmi snadno převyšovati vyšší
zdanění a tím je poplatník stejně,
ne-li více poškozen. Prováděcí
nařízení by zde mělo zjednati jasno
tím spíše, že v novele není poukaz
na ustanovení odst. 2 §u 338.
Rozhodně nutné je odstraniti daňové
klíče vydané zemskými finančními
ředitelstvími, jejichž vydání
bylo umožněno stylisací §u 327. I když
daňové klíče neposkytují jednotlivým
živnostníkům nebo poplatníkům
žádných výhod, ukázaly se především
pro největší část obchodníků
a živnostníků jako velmi nevýhodné,
protože není možno při veliké různosti
podniků, místních poměrů a
hospodářských území vytvořiti
všeobecně platné předpoklady. Jsou-li
na př. u pekařů nebo krejčí
odhadovány obraty nebo příjmy podle počtu
zaměstnaných učňů a pomocníků,
při tom ještě podle nejvyššího
počtu v jednom roce, nikoliv podle ročního
průměru, je to z četných důvodů
nemožné. Především si nevšímáte,
že jsou často zaměstnáváni z
útrpnosti lidé, kteří nemohou býti
nikdy zcela využiti, alespoň ne po celý rok.
Dále se opomíjí, že pracovní
výkony zaměstnaných jsou právě
u řemesla velmi různé, že nejsou zde
jen rozdíly mezi pracovními výkony učňů,
kteří jsou zaměstnáváni 1 až
2 1/2 roku, nýbrž také rozdíly mezi
výkonem mistra a pomocníka, rozdíly mezi
výkonem mladého a starého mistra, že
často musí býti zaměstnávány
osoby, které jsou veskrze méně schopné
práce; kdežto ministerstvo prohlásilo, že
daňové klíče smějí býti
považovány jen jako pomůcky pro předpisování,
byl prý druhou instancí vydán výnos,
podle kterého se nesmí jíti pod tyto vyměřovací
klíče; tedy nemožnost, která se také
projevuje v tom, že jsou vydávány klíče
pro celé trestní okresy, jejichž hospodářské
poměry jsou v jednotlivých územích
zcela různé. Bylo by třeba s ohledem na poplatníky,
jsou-li již vydávány takové pomůcky
pro předpisovaní daní, přibrati k
poradě při sestavování takových
daňových klíčů odborné
organisace poplatníků, aby se příště
nestalo, že klíč k předpisování
daní zachytí jen kapacitu, nikoliv však skutečný
rozsah podniku.
Jest politování hodno, že § 236 nedoznal
změny, zvláště když nebylo předsevzato
opětné zavedení volitelnosti daňových
komisí, ježto osoby podléhající
výdělkové dani mohou ze svého středu
určiti pouze 2 z 11 členů daňové
komise. Již se zřetelem na vyřazení
odborných organisací z vyměřovacího
řízení dlužno naléhavě
žádati přiměřeného zastoupení
odborných organisací nebo poplatníků
z oboru obchodu, živností a průmyslu, a to
tím spíše, ježto tyto hospodářské
a stavovské skupiny musí platiti největší
daně.
Totéž platí o odvolacích komisích,
jejichž okruh příslušnosti je příliš
široký a jejichž přetížení
nedovoluje přiměřenou práci. Stalo
se již, že při jednotlivých komisích
bylo v jedné hodině vyřízeno 1.000
věcí, čímž se samozřejmě
hodnota jejich práce stává ilusorní.
Daňové komise neodpovídají svým
složením dnes požadavkům, jež se
jim kladou, neboť mohou se v nejlepším případě
považovati za nástupkyně bývalých
odhadních komisí pro daň z příjmu,
které již tehdy naprosto nevyhovovaly podmínkám.
Pro odhady pro daň výdělkovou jim úplně
chyběly předpoklady, především
jsou příliš úzké, než aby
vyhovovaly různotvárnosti obchodu, živností
a průmyslu.
Těžkým nedostatkem novely jest, že ustanovení
o exekučním řádu nebyla zmírněna
jelikož exekuční řízení
připouštělo dosud veliké tvrdosti proti
poplatníkům. Velmi často se prohřešují
proti ustanovením odst. 2 §u 352, který odhad
přenechává zcela libovůli úředního
orgánu. Zvláště nezbytný je zákaz
prodeje z volné ruky zabaveného a exekvovaného
zboží. Zvláště by měli býti
státní zaměstnanci a jejich příslušníci
vyloučeni od koupě exekvovaného zboží.
Důležitou by také byla kontrola zachovávání
předpisů o dražebních vyhláškách
předmětů zabavených pro daňové
nedoplatky. Důležité je však také
stanovení nezabavitelného existenčního
minima zcela všeobecně, ježto se velmi často
stává, že se při exekucích a
zabaveních odnímají poplatníkům
nejdůležitější provozovací
prostředky, které jsou nezbytné pro udržení
a pokračování v provozu podniku. Vymáhání
daní je také z toho důvodu velmi tíživé,
že se sahá k donucovacím opatřením
i pro vymáhání těch daní, proti
jejichž předpisu byly podány opravné
prostředky, které dosud nejsou vyřízeny.
Často si úřady při poskytování
úlev při placení nechávají
na čase, což musí býti tíživě
pociťováno zejména v době ochablého
hospodářského života.
Mnoho obtíží v daňovém řízení
pramení z toho, že berní úřady
často samy nepracují podle zásad moderního
účetnictví, ačkoliv to vyžadují
na poplatnících jako něco samozřejmého.
Nešvary často vznikají pro nedostatečné
vzdělání berních úředníků
a pro touto okolností způsobené opomíjení
zákonných předpisů, které jsou
u nás samy o sobě komplikované.
V této souvislosti nesmí býti opomenut poukaz
na náš poplatkový řád, který
si již dávno žádá novelisace a
zjednodušení. Pro úplnost započaté
berní reformy a pro to, aby se zabránilo zmaření
dobrých úmyslů zákonodárců,
bylo by rozhodně potřebí dáti úřadům
a jejich orgánům patřičný návod.
S úspěšným prováděním
zákonných předpisů se může
počítati teprve tehdy, až úřadům
ukážete, jak se mají s pochopením přizpůsobiti
hospodářským požadavkům. Berní
úředníci, jak je to v mnoha jiných
státech obvyklé, neměli by býti cvičeni
jen v daňových zákonech a nařízeních,
nýbrž také v nálezech nejvyššího
správního soudu, které jsou často
ignorovány, dále také v těch nařízeních,
která vydaly nejvyšší. stolice ve prospěch
poplatníků. Bohužel, nejsou venku v praxi vůbec
uznávány a je patrně zvykem dávati
podnět ke stále novým rozhodnutím
nejvyššího správního soudu, jen
aby se poplatník zdržel od podání stížnosti.
R. 1931 byla sice národním komitétem pro
vědeckou organisaci založena komise pro studium racionalisace
státní správy. která má oddělení
pro samosprávu a jejíž práce se především
vztahuje na nižší instance, kde by zaknihování
přiznání a výcvik personálu
měl býti podroben důkladné a urychlené
reformě. Úspěch této práce
se však až dosud neukázal. Aby bylo zajištěno
zachovávání zákonných předpisů,
zejména berními úřady. bylo by potřebí
doplniti § 338 tr. z. ustanovením o náhradním
nároku poplatníka proti státu pro náklady,
které mu vznikly podáním opravných
prostředků k vyšším stolicím,
byl-li v napadeném řízení porušen
zákon se zřejmou nedbalostí Stát se
na delší dobu takovémuto uspořádání
nevyhne.
Očekává se. že tato novela bude míti
vliv na likvidaci daňových nedoplatků a při
tom se zapomíná. že nemůže poskytnouti
ulehčení proti nemožným předpisům
za minulá léta. které by bylo třeba
především zlikvidovati. Tisíce poplatníků
není dnes schopno zaplatiti své daňové
nedoplatky. které se nahromadily nikoliv z jejich vlastní
viny. Exekuce pro vydobytí těchto nedoplatků,
jež nejsou snesitelné pro nikoho, jsou vedeny tak
tvrdě. že postižený jest nucen zastaviti
svůj podnik a i v budoucnosti se bojí pro hrozící
mu zabavení svůj podnik znovu zříditi
a otevříti, což neškodí jen státu
zmenšením zdaňované podstaty, nýbrž
i celému hospodářství zúžením
pracovního trhu.
Daňové nedoplatky nejsou u nás nijak nepatrné.
V r. 1927 činily přes 4 1/2 miliardy, v r. 1934
pak činí stále ještě 4.846 milionů,
ačkoliv byly daně v posledních letech velmi
ostře vymahány, a činily tím - přirovnání
má nám ukázati ohromnost této sumy
10% našeho celého národního důchodu,
při čemž samy nedoplatky na dani důchodové
činily 1.257 milionů, na dani obratové a
z přepychu 1.724 milionů, na poplatcích 783
milionů. u všeobecné daně výdělkové
127 milionů a zvláštní daně výdělkové
139 milionů. Z toho plyne, jak zde již bylo často
ukázáno, ohromné zatížení
hospodářství, které je velmi těžce
ohroženo ve své vlastní podstatě, nebezpečí,
že stát sám závažně ztenčí
svůj daňový základ. Pokles jeho příjmů
přes přísné metody ve vymáhání
a výše daňových nedoplatků ukazují,
že hospodářství je otřeseno.
Státní správa nezůstane na delší
dobu ušetřena ohledu na tuto skutečnost. Musí
býti provedeno vyrovnání se zřetelem
k zásadě daňové rovnosti a rozšíření
daňového základu zrušením výhod
ve zdaňování velkých podniků,
nebo zdaňování centrál, jakož
i konsumních spolků, protože další
poskytování těchto úlev je pro celé
hospodářství nesnesitelným, ježto
daňové schodky nemohou již býti kryty
ostatními částmi hospodářství.
V daňových otázkách jsme nikdy nestáli
pouze na stanovisku poplatníkově a nečiníme
tak ani nyní, ale stavíme se na stanovisko státního
občana, jenž nesmí dostávati a míti
jen povinnosti, nýbrž i práva, která
teprve dohromady dávají pojem státního
občana. Se zřetelem na stanovisko státní
správy byli bychom zcela oprávněni staviti
se toliko na stanovisko poplatníka. neboť často
působí mladí nezkušení úředníci.
kteří sotva ovládají šablony
řízení, kteří však bernímu
právu a berní spravedlnosti právě
tak málo rozumějí jako hospodářství,
kteří však rozhodují o milionových
částkách a o tisících podniků.
Že však nejen nižší úřady
nemají porozumění pro poměry. nýbrž
že především vyšší úřady
udávají v této věci směr, ukazuje
problém. který nemůžeme jinak označiti
než jako problém národnostní daňové
nerovnosti. To jsem již dříve ukázal
při jiné příležitosti v debatě
o státní účetní uzávěrce
na zdanění rumburských živnostníků,
kde bylo 27 poplatníků zdaněno úřadem
v takovém poměru, že základ pro vyměření
daně výdělkové činil 37% základu
pro vyměření daně z obratu, při
čemž pomměr přiznaného daňového
základu pro daň výdělkovou činil
179% přiznaného základu pro daň z
obratu, tak že předepsaný základ daně
výdělkové činil 59% přiznaného
základu pro daň z obratu. Že to není
jen věcí rumburského okresu, ale že
to je věcí skoro všech sudetských Němců,
ukazují poměry při zdaňování
v okresích: Liberec, Ústí, Teplice a Karlovy
Vary, tedy ve 4 převážně německých
daňových okresích, které sehnaly v
roce 1933 101.5 milionů na přímých
daních při poctu obyvatelstva 470.350, při
čemž na jednu hlavu připadá 215.8 Kč,
zatím co daňové příjmy z okresů:
Hradec Králové, Pardubice, Mladá Boleslav,
Náchod a Plzeň při počtu obyvatelstva
527.000 a při celkovém daňovém výtěžku
64.4 milionů odpovídají částce
122 1 Kč, jež připadá na jednu hlavu,
tedy skoro o 100 Kč méně nebo skoro o 50%
méně než částka připadající
na jednoho obyvatele německých okresů, při
čemž částka připadající
v celém státě na jednoho občana při
celkovém daňovém příjmu 1.89.3
milionů a při počtu obyvatelstva 14,726.000
činí 128 Kč. tedy stále ještě
o něco málo více než v českých
okresech. Zatím co částka připadající
na jednoho občana v německých okresech činí
215 Kč, zatím co tu jsou rozdíly podle jednotlivých
zemí, činí částka připadající
na jednoho občana v historických zemích 153.8
Kč, na Slovensku 69.7 Kč a na Podkarpatské
Rusi 26.7 Kč. Můžeme dnes zcela dobře
říci, že hospodářské poměry,
že důchody v sudetskoněmeckém území
odpovídají poměrům na Slovensku. Vezmeme-li
to jako základ pro srovnání, shledáme,
že sudetskoněmecké území je třikráte
více zdaněno než Slovensko, ačkoliv
v tomto sudetskoněmeckém území je
mnohem vyšší procento nezaměstnaných.
To také ukazuje, že sudetskoněmecké
území nemá pro stát ten význam,
jaký by vlastně podle počtu nezaměstnaných
míti mělo. že na druhé straně
je vymáhání daní mnohem přísnější,
že však také vědomí daňové
povinnosti je u sudetských Němců poněkud
větší.
Všechny tyto skutečnosti a čísla nemohou
býti označeny, jak se zde často stalo, jako
zlomyslné kverulantské argumenty nebo jako demagogické
překrucování, ale jsou samy o sobě
těžkou obžalobou nespravedlivého a neslýchaného
zneužití moci, zákonů a práv.
Tyto poměry jsou důkazem, že v tomto státě
volají po důkladném řešení
nejen otázka národnostní, nýbrž
i hospodářská a sociální. Pojem
demokracie malých lidí, jak byl vysloven, žádá
konečně 100% ohledu, žádá spravedlivé
ochrany a skutečné péče státu
pro ty, kteří byli zkráceni. Vezme-li se
při tom v úvahu míra splněných
občanských povinností a výše
hmotných dávek, pak zasluhuje především
obchodnický a živnostenský stav více
porozumění, než se mu až dosud prokazovalo.
Přes své velké daňové platy
postrádá stále ještě starobního
pojištění, podpory svých organisací
ve smyslu naléhavě nutné samosprávy
i v národnostním směru, ochrany před
nekalou soutěží a před nespoutanými
úmyslnými poruchami na trhu. Ačkoliv právě
tento stav má neobyčejný význam na
samém poli opatření práce a je jedním
z nejdůležitějších základů
naší hospodářsky nutné obnovy,
nedostává se mu uznání, které
však nutno označiti jako příště
nezbytné. V sudetskoněmeckém území
konají více platů obchodníci a živnostníci
než v ostatních územích, jak vyplynulo
ze srovnání uvedených čísel.
Za to se nedostává zuboženému obchodnickému
a živnostnickému stavu, který je velmi často
ruinován příliš vysokým zdaněním,
ani rovného postavení s dělníkem,
pokud jde o péči o nezaměstnané. Ba,
nedostane ani záruku, že mu bude zachována
podstata, ježto parlament a státní správa
spolu závodí v ukládání daňových
břemen. Přes demokratickou státní
formu se u nás nepřihlíží ani
k lidu ani k národnostem, ani k příslušníkům
těchto národností, ale vládne nám
nechápavá byrokracie, jak to připouští
a musí i připustiti tato daňová novela,
pokud se dokonce parlament ukazuje slabším než
státní správa, místo aby ji silnou
rukou kontroloval. Za těchto okolností nemůže
drobný poplatník z lidu nabýti přesvědčení,
že může svými slabými silami úspěšně
proniknouti, není-li toho schopen ani parlament. Odmítáme
proto projednávanou osnovu a to nejen z tohoto důvodu.
(Potlesk poslanců sudetskoněmecké strany.)