Pokud jde o jednotlivosti, vytýkám zvláště,
že se nepodařilo uplatniti v celém novelisování
naší platné berní soustavy zásadu,
kterou jsem jednoduchými slovy řekl v rozpočtovém
výboru, která je skutečně zásadou
každého hospodářského počínání,
jmenovitě u normálního obchodníka
a živnostníka, t. j. zásadu: raději
menší zisk při velkém obratu než
velký zisk při malém obratu. Moderní
obchod pokládá tuto zásadu za samozřejmost.
Co znamená prakticky v oboru politiky daňové?
Raději zachovati při menším zatížení,
při menších sazbách, při menším
počtu daní větší počet,
třeba drobných poplatníků, jejichž
daňová spolupůsobnost přináší
nakonec, poněvadž je jich velmi mnoho, větší
úhrnný výsledek daní, po př.
dávek atd., než vysokými sazbami, rozmnožováním
druhů daní, postihováním téhož
výnosu daňového dvěma, třemi
daněmi a při poplatcích třeba pěti,
šesti dosahovati toho, že daňové subjekty
stále více a více zanikají, že
úbytek jejich daňových povinností
znamená podstatné zmenšení úhrnného
výnosu daňového a že následkem
toho je finanční správa nucena přikročovati
k zvyšování sazeb, rozmnožování
počtu daní a tím zase k dalšímu
znesnadňování hospodářské
činnosti, rozmnožování nechutě
k podnikání, skepse a lhostejnosti k osudu podniku,
zanikání podniků a vyhazování
zaměstnanců do nezaměstnanosti, do bídy,
nedostatku a hladu. Zásada menší zisk při
větším obratu znamená prakticky menší
sazby, méně daní, zachování
většího počtu poplatníků
a tím zabezpečení většího
přílivu do státní pokladny daní
a poplatků, které poplatníci mohou ze své
hospodářské činnosti odváděti.
Bohužel tato, myslím, každému člověku
normálního rozumu samozřejmá zásada
byla při ošklivé tendenci našeho veřejného
života v některých časopisech zrovna
obráceně ušita na nás z důvodů
agitačních jako doklad našeho zájmu
o veliké, kapitalistické atd. podniky. Prosím,
vážené dámy a pánové,
kdo má oči k vidění a uši k slyšení,
slyš, viz a rozvažuj, je-li to správné,
čili nic. Někteří lžidemokraté
si mysleli, že obrácením všeho a selháváním
toho, jak to bylo řečeno, mohou znehodnotiti naši
stranu v očích vlastní nekritické
stranické veřejnosti.
A nyní přistupuji k opakování detailních
pozměňovacích návrhů, které
znovu podáváme - jak jsem to řekl - jaksi
ze svědomí, ex informata conscientia, vzhledem ke
všem těm poznatkům a skutečnostem, které
pokládáme za rozumně uplatnitelné
při tak velkém zákonodárném
díle, jakým by mělo býti nazváno
novelisování našeho platného zákona
o přímých daních.
Dovolte mi předně, abych s poděkováním
vzpomenul, že koaliční většina
přijala z našich návrhů na př.
můj návrh k §u 55, odst. 3, aby zůstal
ve znění dosavadního zákona - nebudu
o tom široce mluviti - k §u 55, odst. 4, kde se tak
stalo aspoň částečně - t. j.
na př. ta čtvrtina odpočitatelnosti, třebas
tedy ne celé původní 4 čtvrtiny -
a k §u 58, kde byla přijata zásada, že
daň výdělková veřejně
účtujících podniků, které
mají provozovny ve větším počtu
obcí, má býti rozdělována podle
oněch kritických hledisek, které jsou v zákoně
vyjádřeny, a ne podle volné úvahy
berního úředníka, který je
touto činností pověřen. To umožňuje
stížnost až k správnímu soudu a
zachování spravedlivého podílu vzhledem
k počtu dělníků, školním,
chudinským a jiným výdajům, které
podnik obci působí. Byl přijat náš
návrh k §u 79, lit. b), t. j. že výtěžky
z předmětů podrobených dani pozemkové
a domovní budou jako dosud započítávány
jenom částkou, která je .... atd. podle dosavadního
zákona normována. V §u 185, odst. 1 bylo vyhověno
našemu návrhu, aby finanční úředníci
trestního senátu neměli právo stížnosti
k správnímu soudu; bylo přiznáno,
že je správné, aby toto právo měl
finanční úřad druhé stolice
jako konečná instance v řádném
řízení. Byla odmítnuta snaha, aby
se soudcové stali stranou ve věci, o které
měli souditi jako soudcové. Byla přijata
námi žádaná zásada v §u
334, aby bylo na liknavých representantech berní
správy vynuceno řádné předpisování
daní a řádné vyřizování
rekursů tím, že byla stanovena propadná
lhůta 1 až 2 let jak pro předpis daně,
tak pro vyřízení rekursu, a to s prospěchem
pro poplatníka, kdyby se tak nestalo.
Na druhé straně nenašly milosti v očích
většiny některé naše návrhy,
které pokládáme za rozumné a které
proto znovu předkládáme sněmovně
jako pozměňovací návrhy.
Je to především návrh, aby v §u
7 - jmenuji paragrafy dosavadního zákona - byl škrtnut
odst. 3, podle něhož se zdaňují důchodovou
daní dary zaměstnancům, pokud činí
více než 20.000 Kč, za mimořádné
přičinění, schopnosti a vynalézavosti.
Podle našeho mínění není toto
ustanovení národohospodářsky odůvodněno.
Vždyť bychom si přáli, prosili a vymodlovali
na Hospodinu Bohu všemohoucím, aby u nás bylo
co nejvíce lidí, kteří mají
mimořádné schopnosti, geniální
nadání, píli a pracovitost, aby se stali
osnovateli nové, zlepšené výroby, která
by umožňovala větší odbyt našeho
zboží doma a hlavně v cizině a dávala
tím možnost zaměstnanosti lidem, kteří
dnes nemají možnosti, aby své ruce nebo duševní
práci uplatnili, protože řada našich závodů
zanikla a nove se nezakládají. Jestliže sovětské
Rusko se s hrdostí hlásí k zásadě
t. zv. stachanovštiny, což jest to jiného, než
mimořádné odměňování
mimořádného výkonu, mimořádné
schopnosti a mimořádného přičinění?
Tam, jak jsem to řekl už v rozpočtovém
výboru, jde vývoj od prvotního primitivního
bolševismu k určitým formám kapitalistickým,
u nás od těch rozumných forem kapitalistických
přecházíme k suchému a pro náš
národní život hospodářský
zhoubnému bolševismu.
V §u 7 dosavadního zákona žádáme
vypuštění odst. 4 a 5. Týká se
to zrušení předpokladu spekulace při
prodeji resp. převodů nemovitostí od dvou
let po nabytí a neodčitatelnosti ztrát. Vždyť
je to národohospodářsky naprosto nespravedlivé,
a právě zástupci strany republikánské
a jiných stran, které mají ve svých
řadách značné procento takovéhoto
voličstva, by snad měli souhlasiti s tím,
aby nebyl trestán přejimatel hospodářství,
který je přejímá s dluhy a s povinnostmi
vůči ostatním členům rodinným,
za to, že v prvním nebo ve druhém roce proto,
aby se mohl zbaviti dluhů nebo aby mohl podíly vyplatiti,
odprodá některé pozemky - má tedy
podle zákona výtěžek z toho prodeje,
kterým se chtěl uplatniti na tom svém gruntu,
zbaviti se dluhů anebo vyplatiti podíly - a za to
je pokládán za spekulanta a musí teprve dokazovati,
že spekulantem není, aby se vyhnul zdanění
výnosu z prodeje těchto pozemků, který
udělal z důvodů rozumné spekulace,
chcete-li, řádného hospodáře.
Musí dělati dlouhé pokusy, aby se toho zbavil,
poněvadž je v zákoně stanoven předpoklad,
že každý odprodej do dvou let se pokládá
za prodej spekulační a nějak mravně
závadný.
A při tom je to zajímavé, že v našem
zákoně se docela neostýchavě dopouštíme
naprosto logických kotrmelců. Na jedné straně
se říká, že když je nějaký
zisk, má takový obchod podléhati zdanění
důchodovou daní, když však jest z toho
ztráta, tedy se tato ztráta neodráží
od příjmu za daňový rok. Pánové,
to nejde. Buď to podléhá dani důchodové
i v případě aktivního i pasivního
výsledku, anebo to nepodléhá ani v případě
aktivního ani pasivního výsledku takové
spekulace. Kde je u nás jakási spekulace, má
se ještě dále omezovati a to je právě
hřích proti národohospodářské
zásadě Bráfově, o které jsem
mluvil. Vždyť u nás se musí malý
člověk všemožně zbavovati svých
dluhů, musí se snažiti, jak to má udělati,
aby statek nebo dům, když je majitelem domu v městě
nebo kdekoliv jinde, udržel. Je lépe nechati pořád
třebas veliký kus půdy, ale zatížený
dluhy, které, jak známe, jak nás naše
maminky učily, jedí z mísy? Ale prodá-li
do dvou let část pole, aby se dluhu a úroků
zbavil, je pokládán za spekulanta a musí
to zdaniti jako domnělý zisk.
Ke čl. 7 osnovy, měnícímu § 10
původního zákona, navrhujeme, aby číslice
"10%", v osnově uvedená, byla nahrazena
číslicí "20%" a aby byla škrtnuta
věta: "Vláda se zmocňuje, aby procento
tohoto mimořádného odpisu zvýšila
pro stavby v tom kterém roce započaté a pro
jiné investice v tom kterém roce provedené
až na 20%."
Pro případ, že by tomuto našemu návrhu
nemohlo býti vyhověno, navrhujeme, aby slova: "dalších
10% nákladu na stavbu nebo stroje a zařízení
prokazatelně vynaloženého" byla nahrazena
slovy: "dalších 20% nákladu na stavbu
nebo stroje a zařízení prokazatelně
vynaloženého, pokud jde o stroje a zařízení
tuzemského původu, nebo sice původu cizozemského,
avšak o nichž ministerstvo obchodu po slyšení
ústřední organisace zájmové
prohlásí, že v tuzemsku nejsou vyráběny
vůbec nebo v potřebné kvalitě. U jiných
strojů a zařízení činí
sazba mimořádné amortisace 10%."
Prosím, vážené dámy a pánové,
je dnes na místě vzhledem k tomu požadavku
aktuálnosti, totiž uskutečňování
zákonodárného díla, vzhledem k poměrům,
jaké jsou, účelno, abychom zhoršovali
právní stav jednotlivce, který dělal
ve svém podniku nějaké investice, postavil
dům, byty pro zaměstnance, koupil nové stroje
nebo rozšířil možnost lepšího
rozestavění nebo uzpůsobení své
dílny? Máme ho dnes za to trestat v této
době, když si přejeme, aby všichni jednotlivci,
nejen stát a veřejné korporace, podnikali
co možná nejvíce investic, aby bylo zaměstnání
pro nezaměstnané? A dnes zde dáváme
ustanovení, že se proti stavu v r. 1926 1927, kdy
byla veliká konjunktura a zaměstnanost, tato výhoda
zmenšuje na polovinu. Ovšem, to je zase specimen naší
demokratické zákonodárné činnosti.
Uznává se, že to nemá býti, ale
říká se: Nedělejte moc kraválu,
vládě se uloží, že má právo
zvýšiti to na dosavadní stav vládním
nařízením. Prosím, já se táži
těch pánů - jsou zde někteří,
kteří byli dosud ve vládách naší
republiky - zda má vláda tak mnoho času,
aby mohla dělat za parlament věci, které
parlament může dělat při jednom říznutí?
Nač je tato duplicita?. Proč přesunovat na
vládu, co je možno udělat v zákoně?
Komu to má sloužit, zač se schováváme?
Proč dělat strašáky? Nikomu to neprospěje,
jen to poškodí prestiž republiky, rozmnoží
práci vládě a nám jako parlamentární
demokracii to ubere na vážnosti.
Ke čl. 9 osnovy navrhujeme, aby byly odpočitatelné
přímé daně s přirážkami,
vyjímajíc daň z válečných
zisků, daň válečnou a dávku
z majetku a z přírůstku na majetku podle
zákona ze dne 8. dubna 1920, č. 309 Sb. z. a n.
(Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)
Dále navrhujeme, aby ve druhé větě
téhož odst. 1, lit. e), ustanovení uvedené
v závorce "(na př. daň z obratu) "
doplněno bylo ještě takto: "převodní
poplatky z převodu nemovitostí, obecní dávka
z přírůstku hodnoty nemovitostí atd.".
Zase bych pokládal za samozřejmé, kdyby tento
požadavek přednášela strana agrární,
vždyť v zákoně je zase nelogičnost.
O tom, že má býti odpočitatelná
daň důchodová, jsem se zmínil již
ve všeobecném výkladu. Že se daň
důchodová neodpočítává,
je důsledkem falešné teorie, že žádná
daň nesmí sama sebe zkracovat. Tato teorie fackuje
přímo život; nikdo z obyčejných
lidí ji nepochopí a pochopí ji dokonce i
velmi málo těch patentovaných teoretiků.
Ale my ji držíme a daň důchodová
se tedy neodpočítává od základu
daně důchodové pro příští
rok.
Zrovna tak držíme zásadu, že sedlák,
když přejímá po otci usedlost, nebo
když ji kupuje z volného prodeje, nebo když majitel
domu prodává dům, si nesmí odpočítati
ze svého důchodu peníz, který zaplatil
státu ve formě t. zv. převodních poplatků
z nemovitosti pravidelně je to 7%, poněvadž
ta mez je příliž nízká, kdy začíná
7% - a dávky t. zv. obecní, po př. zemské
z přírůstku hodnoty. Všichni víte,
jak násilně se to pociťuje.
Co je to převodní poplatek z převodu nemovitosti?
Ve finanční vědě jsme se učili,
že poplatek je úplata státu a veřejné
korporaci za určitou službu, kterou prokazuje tomu
dotčenému plátci. Jakou službu prokazuje
však stát nebo kterýkoli úřad
tomu, kdo prodává svou nemovitost? Žádnou.
Za to, že se to zapíše do pozemkové knihy,
musí se zaplatiti vkladní poplatek. Ale s tím,
že někdo něco prodává nebo že
otec odevzdává svůj majetek synovi nebo zeťovi,
nemá úřad žádnou práci,
přes to však vybírá 7% Zaplatí-li
poplatník těch 7%, nemá právo si je
srazit z daně důchodové, tento poplatek se
musí připočítat k základu daně
důchodové, takže platí daň z
daně. To je podle našeho mínění
násilí, odporuje to zdravému rozumu a rozumným
hospodářským tendencím. Totéž
platí o dávce z přírůstku nemovitosti.
To je zase samostatná daň obecní a žádný
poplatek, poněvadž ta obec také nemá
co dělat s tím, když někdo něco
kupuje nebo prodává, nebo když otec odevzdává
synovi nebo zeťovi svůj dům a pod.
Při tom poukazuji na další nelogičnost.
V dosavadních zákonech i v zákoně
o dani z obratu máme ustanovení o dani z obratu
při movitostech. Koupíte-li si boty, kabát
nebo krávu, můžete si obratovou daň
z tohoto obratu odečísti od daně důchodové,
ale koupíte-li si chalupu nebo pole, nemáte výslovně
podle zákona právo si od základu daně
důchodové odečísti převodní
poplatky, které zastupují daň obratovou.
Co to je? Vždyť právě byly tyto převody
nemovitostí vyňaty z poplatnosti daně obratové,
poněvadž se řeklo, že daň obratová
tady byla před mnoha lety ve formě převodního
poplatku zavedena, ale my to přes to necháváme
dále, lidé si zase budou marně rozbíjet
hlavy a budou vám vyčítat, že jste neodstranili
v dnešních těžkých hospodářských
dobách toto ustanovení.
Ke čl. 10 osnovy navrhujeme, aby byla připuštěna,
jak jsem řekl, alespoň částečná
odpočitatelnost anuitních splátek, které
jsou zajištěny na nemovitosti a mají býti
splaceny v době delší 20 roků, aby se
to tedy vztahovalo jen na dlouhodobé dluhy, aby to bylo
určitá výhoda pro všechny ty stavy,
které nejsou dotčeny zákonem o oddlužení
zemědělců, ovšem, že by to platilo
především pro zemědělce. Je to
podle našeho přesvědčení národohospodářsky
účelné a rozumné, má to pomoci
uskutečniti myšlenku Bráfovu o národohospodářském
povznesení našeho národa a my jsme povinni
k těmto momentům národním přihlížeti,
poněvadž jsme si stát udělali proto,
abychom pomáhali našemu lidu, našemu národu,
aby se jazykově, kulturně, ano i hospodářsky
povznesl a svá aktiva zlepšil. (Výborně!)
Ke čl. 38 osnovy navrhujeme - a to je důležitá
věc, vážené dámy a pánové
- aby zněl takto: Zvýší-li se sazby
snížením odpočitatelnosti placené
daně výdělkové a zvýší-li
se příští platba daně výdělkové
pro podniky veřejně účtující,
ale zachovává-li se ustanovení dosavadního
zákona, podle kterého některé velmi
veliké podniky státu, obcí, okresů
a svazů hospodářských, různých
družstev atd., neplatí buď žádnou
- to je řada těch podniků, které jsou
uvedeny v §u 72 platného zákona - anebo jenom
minimální daň, která však není
v tom smyslu minimální, jako u těch podniků
veřejně účtujících,
pracujících s řádně prokázanou
ztrátou, poněvadž podle dosavadního
zákona činila 2‰ z uloženého kapitálu
v podniku, podle této. novely má se platiti 4‰.
Vážení pánové, je možno,
aby podniky, které platí stejným, po případě
vysokým obnosem své vedoucí zaměstnance
nebo podniky, které při tom vykáží
veliké zisky, aby ty podniky neplatily buď žádnou
daň výdělkovou, jak je to vyhrazeno jako
zvláštní výsada a privilegium pro podniky
v §u 72 zákona, nebo jenom tu strašně
nepatrnou daň 4‰ podle toho 100%ního zvýšení
při velkých podnicích, jako jsou některé
družstevní podniky ohromných obratů?
Nechci uváděti čísla, ale bylo mi
řečeno, že v r. 1927 měly 3 velké
podniky družstevní, konsumní obrat 1.840 mil.
Kč a že z toho všeho zaplatily všeho všudy
jenom 177.000 Kč daní. Copak je možno udržovati
tyto nesrovnalosti v době, kdy fiskální zájem
státu to žádá, abychom se odřekli
všech těch jistě rozumných a přijatelných
návrhů, o kterých jsem se již zmiňoval
a o kterých se zmíním ještě dále?
Navrhujeme, aby byla spravedlnost aspoň v tom smyslu, že
budou musit býti zdaňovány také částečně
nebo podle analogie všeobecné daně výdělkové
nebo zvláštní daně výdělkové
podniky, které budou platiti více než 250.000
Kč, a sice stejně budou musit býti zavázány
k placení daní jako podniky soukromníků
a že bude povinností, aby platily v těch mimořádných
případech svého velkého hospodářského
úspěchu jenom tu minimální daň,
kterou platí podniky soukromé, pracující
se ztrátou, t. j. 1% investovaného kapitálu.
Místo toho mají platiti po dnešní reformě
4‰. Je to možné? Když podnik 2 až 3
soukromníků, akciová společnost, společnost
s ručením obmezeným pracuje se ztrátou,
revisní komise ministerstva financí a berní
správa konstatuje tuto ztrátu, přes to zaplatí
nicméně 1% tak zv. daně minimální.
A tyto podniky, pracující s velikými zisky,
budou platiti jenom 4‰? To je podle našeho mínění
nespravedlivé, a poněvadž demokracie nesmí
rozeznávati v žádném smyslu ani mezi
červeným, zeleným, bílým a
rudým, nýbrž měřiti všem
stejně, navrhujeme, aby to bylo kodifikováno a učiněno
zákonem těmi pozměňovacími
návrhy, které podáváme. (Výborně!)
Navrhujeme k čl. 44 dosavadního zákona k
lit. g) změnu tak, aby byly odpočitatelné
od základu daně výdělkové tantiémy,
vyplácené podle smlouvy zaměstnancům
podniku, ne členům a orgánům společenským,
zaměstnaným správním radům,
předsedům atd.
Vážené dámy a pánové,
běží o ty, kdož dostanou za svou práci
větší remuneraci než 20.000 Kč
na tak zv. tantiemě. Mám na zřeteli báňské
úředníky, ne inženýry, tak zv.
báňské úředníky v širším
smyslu slova, u kterých je to součástí
jejich normálního pracovního důchodu;
mají malé řádné platy, ale
na konec roku se jim dává tak zv. tantiema, která
ten plat činí opravdu slušným, nebo
aspoň činí za ten plat únosnou jejich
dosavadní životní míru. To se má
nyní změnit, že to má být započitatelné
do základu daně výdělkové.
Pokládáme to za národohospodářsky
a sociálně nespravedlivé a navrhujeme, aby
zůstalo při dosavadním ustanovení.
Ke čl. 44 osnovy navrhujeme, aby se v odst. 4 nové
písm. h) stanovilo, aby u podniků, které
měly prokazatelně po dvě hospodářská
období, která bezprostředně předcházela
hospodářskému období pro zdanění
rozhodnému, nepřetržitě ve svém
vlastnictví alespoň 20% akcií, kuksů,
podílů, nebo užitkových listů
jiného tuzemského, této dani podrobeného
podniku, nabytých prokazatelně z vlastních
prostředků, podíly na zisku z hodnot, které
měly po uvedenou dobu nepřetržitě ve
svém vlastnictví, nebyly tyto podíly na zisku
z těchto hodnot zdaněny. To zásadně
odpovídá zásadě, kterou měl
na zřeteli Bráf a kterou u nás provádějí
někteří lidé, kteří
chtějí, abychom se vymanili z moci cizího,
často zahraničního kapitálu, tak zv.
nostrifikací akcií, podílů společenských
některých, jmenovitě větších
podniků, jejichž větší část
akcií byla dosud v držení cizím. Vážené
dámy a pánové, chceme odvádět
příslušný výtěžek
těchto podniků dále do ciziny? Je to rozumné,
národohospodářsky účelné,
abychom si tím zhoršovali svou platební bilanci?
Navrhujeme z těchto důvodů národohospodářských
a národních, aby dosavadní ustanovení
zůstalo a nebylo proměňováno na stav
národu škodlivější.
Ke čl. 45 osnovy navrhujeme změny, o kterých
jsem se již zmínil, o tak zv. minimální
daň při těch družstvech atd. To je ta
spravedlnost, o které jsem již mluvil.
K čl. 56 osnovy navrhujeme, aby byl tento článek
doplněn další větou, že pozemkovou
daní jsou povinni držitelé - jak se to nyní
formuluje - zaznamenaní do katastru pozemkového
ode dne skutečného převzetí, resp.
držby těchto pozemků. Zase se tímto
způsobem má zjednodušiti dosavadní složitý
stav, a právní jistota jak pro stát, tak
pro příslušného postiženého.
Onen stav má za následek, že se k placení
této daně nehlásí ani bývalý
vlastník před pozemkovou reformou, poněvadž
příděl listinný zněl na odevzdání
vlastnictví, ani se k tomu nehlásí - ovšem
z důvodů docela obyčejné lidské
sobeckosti - ten, kdo klidil sklizeň na pozemcích
mu přidělených. To je stav neudržitelný,
proto toto ustanovení doplňujeme.
Ke čl. 60 osnovy navrhujeme, aby § 103 původního
zákona zněl tak, aby při pozemcích
byl základem daně pozemkové stejný
násobek - tedy ne dvacetinásobek u lesů a
17násobek u ostatních. Tento návrh má
na zřeteli ne snad velkostatkáře, nýbrž
spravedlnost, a hlavně spravedlnost vůči
nejchudším krajům a nejchudším
hospodářským podnikatelům zemědělským
v našich krajích východní Moravy, Valašska,
Pováží, Slovenska, Podkarpatské Rusi,
kde často většinu vlastnictví pozemkového
tvoří lesní parcely. Vážené
dámy a pánové, je možno vzhledem k požadavku
aktuálnosti držeti dnes to, co platilo ještě
r. 1925 a 1927, když se dělal zákon, který
nyní reformujeme? Tentokrát bylo dřevo za
150 Kč 1 m3, dnes je za 60 až 65 Kč
v nejlepším případě. Tenkráte
se mohlo kácet 100% povoleného etátu, dnes
je to omezeno na 60 %, ale sazba zůstává,
a při tom se ví, že les nese užitek teprve
za 40 let minimálně - to je probírka - a
za 80 let normálně, ale za celou tu dobu se z lesní
parcely má platiti, bez ohledu, je-li tu výnos nebo
není, a obyčejně je to v prvních 40
letech deficit, ale musí se platit daň pozemková
se všemi komunálními, zemskými, okresními
a jinými přirážkami, na př. s
přirážkou pro katolické účely
duchovní a patronátní atd. Nespravedlnost,
která má býti podle našeho názoru
odstraněna zvláště proto, že tak
zv. lesní parcely na východní Moravě,
v Jeseníkách, v Krkonoších a na Slovensku
jsou pravidelně zároveň pastvinami, třebaže
tam stojí několik špatných stromů.
Proč má platit ten rolník dvacetinásobek,
zatím co z normální pastviny na Hané
nebo jinde, kde je výborná, se platí jen
sedmnáctinásobek?
K čl. 101 osnovy navrhujeme, aby dosavadní obsah
tohoto článku byl označen jako odst. 2 a
aby v novém odst. 1 bylo stanoveno, že § 192
doplňuje se novým odst. 3 tohoto znění:
"Při prvním provinění podle ustanovení
§ § 185 až 189 i podle ustanovení §u
191 budiž trest uložen jen nejmenší sazbou
peněžité pokuty, leč že by tu byly
všechny přitěžující okolnosti
podle §u 193 a žádná z polehčujících
okolností podle ustanovení §u 194, lit. a),
c), d), e) zákona. Při opakování trestného
činu buďtež uloženy postupně vyšší
tresty; tresty větší vedle trestu peněžité
pokuty buďtež uloženy jenom v případech
vážných."
Dále navrhujeme, aby čl. 101 byl doplněn
novým odstavcem 3 tohoto znění: "Do
§u 205, odst. 1 za slovo "jestliže" vkládají
se slova: "obviněný prokázal bezelstnost
nebo jen lehké opominutí ve svém trestném
jednání nebo jednal-li sice trestně úmyslně
či hrubě nedbale a zavinil-li tím zkrácení
daně, avšak jestliže" zaplatí celou
daň a přiměřený upouštěcí,
berní správou žádaný, další
úplatek.
Co to sleduje? Pánové, to sleduje znemožnění
dosavadní prakse trestních referátů,
které poplatníkovi, který si vykládal
zákon - a to je přece přirozené -
podle toho, jak to jeho hospodářským potřebám
nejlépe vyhovovalo, hned zavalily trest 4. a 5. stupně,
ačkoliv před tím ještě nebyla
žádná zkušenost, jak správný
je výklad zákona a nebylo rozhodnutí nejvyššího
správního soudu ani objektivní komentář
ministerstva financí; ten však není dodnes
objektivní, ten má zájem ryze fiskální,
který pro mnohého právníka koliduje
s ustanovením trestního zákona. Poplatník
byl kolikrát za celkem nepatrné provinění,
které vyšlo z jeho subjektivního nazírání
na výklad zákona pro něho příznivý,
trestán tak vysokou pokutou, že to znamenalo zhroucení
jeho existence. Tím, že diferencujeme možnost
ukládání těchto trestů, chceme
tyto šikany trestních referátů znemožnit.