Vážení pánové, hovořilo
se zde o šikanách. poplatníků, zejména
malých. Dovolte, prosím, abych ukázal na
některých příkladech, že t. zv.
šikany mají svůj zdravý důvod
v tom, že velcí poplatníci nám unikají
ze zdanění. Račte, prosím, uvážiti,
jakým způsobem se uniká zdanění
u daní přímých a daně z obratu.
Uniká se prostě za součinosti peněžních
ústavů, zejména filiálek bank. Manipulace
je docela jednoduchá. Část denní tržby
se uleje a uloží na vkladní knížku
nebo na běžný účet. Co to má
v zápětí? To znamená především,
že stát přichází o rentovou daň
z aktivních úroků, dále že se
snižuje výnos podniku, poněvadž část
tržby tímto způsobem je zde zatajena, defrauduje
se zde tedy vědomě daň výdělková,
dále zatajuje se zde daň obratová a odečítají
se kromě toho pasivní úroky, které
vůbec neexistují. Tyto vklady dlouží
k podložení fingovaného úvěru
pro dotčené defraudanty. Jsou-li zde tyto věci
- a praxe je skutečně taková - musí
se jíti na t. zv. obchodní tajemství. Jaképak
obchodní tajemství, když nesmí býti
obchodním tajemstvím dluhy váznoucí
na nemovitostech, když na to máme veřejné
knihy? Proč by mělo býti obchodním
tajemstvím, když X. Y. má několik statisíc
nebo milionů? Myslím, že v tomto směru
musíme zaujímat docela jiné stanovisko.
Ovšem zjistit tyto věci není možné
jinak, než skutečně nahlédnutím
do peněžních záznamů ústavů.
Aby se mohla tato věc zjistiti, k tomu je celá procedura.
Především tomu předchází
výzva. Dotčený se vyzve, aby předložil
vkladní knížku nebo kontokorent. Teprve když
je vkladní knížka nebo kontokorent odepřen,
přichází se k šetření
u peněžního ústavu, a zase jen za určitých
okolností. Šetření je jen tehdy, když
je veřejný zájem vyšší než
zájem na zachování tajemství peněžního.
To je tolik klausulí, že skutečně stížnosti,
které zde byly vyslovovány, nejsou po mém
soudu absolutně odůvodněné.
A nyní, vážení pánové,
jaká je praxe? Mohu to ukázati na některých
příkladech. Jeden podnik za 3 léta ulil 2,262.774
Kč, jinde zjištěny byly vklady u záložny
a spořitelny 850.000 Kč - o cenných papírech
a ostatním ani nemluvím. Jiný případ:
šetřením u spořitelny zjištěny
byly prodeje a dobropisy r. 1927 až 1932 za 931.400 Kč.
R. 1927 až 1932 zkráceny byly daně přímé
ze základu o 2,523.271 Kč. Šetřením
u bank byly zjištěny prodeje na černo, zatajení
daně obratové - což s tím souvisí
v částce 7,845.441 Kč. Nebo: poplatník
v době trestního šetření si vypůjčil
u záložny 1,670.000 Kč, ale tuto výpůjčku
kryl svými 5 vkladními knížkami. Jiný
případ: poplatník žádal o slevu
daně, ale při šetření bylo zjistěno,
že má u peněžního ústavu
uloženo 2,248.000 Kč.
To je jedna manipulace, ale druhá, daleko závažnější,
je tato: falešné fakturování při
dovozu surovin a polotovarů v ceně pokud možno
nejvyšší, a na druhé straně falešné
fakturování vyvezených hotových výrobků
do ciziny při cenách skoro ztrátových.
Účel je jasný. Skutečně zde
jde o snížení daňové základny.
To je jedna věc.
Druhá věc je způsob přesouvání
zisků z našeho státu do ciziny. Je to především
přesouvání, které se děje ve
vysoké úrokové míře. Mateřský
závod je v cizině, filiálku má zde
a nemá-li úvěr, z daňových
důvodů si tento úvěr vyžádá
od svého mateřského závodu, vypůjčí
si velikou částku, ze které jsou placeny
úroky 10 až 11%. To jsou úroky pasivní,
které jsou odečítány potom z daňového
základu a tím ovšem zdejší výnos
je zkracován. Pravda, že se zde pamatuje na určitý
postih v dani rentové výšením z 10 na
12 % v projednávané osnově. Tento způsob
ulévání výtěžků
do ciziny není poslední. Je to garanční
provise, která je pravidelně průvodním
zjevem takového úvěru, který je opatřován
z ciziny. Dále jest to zvyšování úroků
při opatřování nového úvěru,
úrok je zvyšován provisemi za zprostředkování
úvěru, stejně tak jde-li o konversi, dále
při změně věřitele nebo dokonce
často při změně měny.
Další formou přesunu jsou odměny za
t. zv. právní a technické porady od mateřských
ústředen z ciziny. Faktem je, že jich nepotřebují
tyto filiální závody a často vůbec
nejsou ani vykonávány. Dále jsou to vysoké
revisní poplatky, poplatek licenční, za používání
patentů, výrobních procesů, ochranných
známek, jména atd. Pravda je také, že
i tyto poplatky, které jdou do ciziny, dnes budou postihovány
zvýšenou daní rentovou. Dále jsou to
poplatky kartelní proti konkurenci v cizině nebo
proti konkurenci mateřského podniku v republice
Československé. Jsou to však také platy,
které tuzemské podniky platí vedoucím
osobám v cizozemsku, jsou to přemrštěné
částky na cestovné, účast na
schůzích a jiné. Jistě, že toto
ulévání se děje ve veliké míře
a jsou příklady, že tyto pasivní položky
dostoupily někde takové výše, že
musely býti sníženy, aby aspoň nějaký
zisk byl vykázán u tuzemského podniku.
Musím říci, že dosavadní zákonná
ustanovení o přímých daní i
s těmi judikaturami nejvyššího správního
soudu nestačí skutečně k postižení
úniku zisků do ciziny. Některé státy
již uznaly potřebu postihnouti přísnějším
způsobem tyto zisky. Podle mého názoru myslím,
ze tato věc se týká všech vývozních
států, a že zde jsou nutna opatření
skutečně mezistátní, která
by zabránila, aby zisky byly takovým způsobem
zpronevěřovány a státy šizeny.
Vážení pánové, my jsme na této
věci velmi interesováni. Musíme uvážiti,
že rozpadem Rakouska nastala tato situace: Sídla podniků
byla ve Vídni, provozovny, továrny zůstaly
nám v Československé republice. Přirozeně,
že zde rozhodují zájmy těch centrálních
úřadů vídeňských a že
zde z Československa uplývají značné
zisky právě do Vídně. Nechci hovořiti
zde speciálně o těchto druzích, ukazuji
jen na cukr, zápalky, mohl bych ukázati také
na železo a řadu jiných věcí.
Vážení pánové, jakým způsobem
zákon hledí zabrániti úniku těchto
zisků do ciziny? Je tady především ustanovení
v §u 324. Toto ustanovení vyplynulo z praxe. Staré
ustanovení nevyhovovalo. Ovšem, že o tuto změnu
musel býti sveden velmi tuhý boj. Zájemci
se bránili tím, že touto změnou je ohrožena
průkaznost řádně vedených knih.
Ovšem nemohli prokázati, jsou-li formálně
správně vedené knihy, že jsou skutečně
také věcně správné. Při
takovém formálně správném vedení
u podniků se zahraničními spoji defraudovalo
se opravdu ve velkém. Na př. firma, která
měla obrat ročně 50 mil. Kč, po několik
let vykazovala jenom čistý zisk 45.000 Kč.
Z toho plyne pro daňové revise, že již
tady nestačí pouze účetnická
znalost, že tady musí skutečně rozhodovati
znalost celkové struktury, dynamiky a praktických
zvláštností soukromého hospodaření.
Odpor interesentů vybil se zde ovšem nejkratší
cestou, proti revisním orgánům ministerstva
financí, které nejdou jenom po zjištění
formálně správného účetnictví,
nýbrž také po zjištění věcném.
Proto revisní odbor ministerstva financí má
býti postižen, jeho život má býti
vyměřen pouze na krátce, do r. 1940. Dovolil
jsem si uvésti, že existence tohoto odboru musí
býti nejenom prodloužena, nýbrž také
rozšířena a prohloubena. Jest sice vítané
ustanovení v §u 324, odst. 3, že se může
revisní odbor skutečně uchýliti od
knihovních zápisů, jde-li o spojení
se zahraničními nebo tuzemskými podniky,
které jsou ve spojení s podniky zahraničními,
ale myslím, že ustanovení článku
90 v §u 204 ve spojení s § 213 do jisté
míry zde dává určitou korekturu a
prakse nás poučí, zda skutečně
tato ustanovení budou vyhovující.
Nejvyšší správní soud r. 1928 rozhodl,
že ustanovení čl. 3, odst. 1, bod 2 zákona
o přímých daních, totiž zákona
č. 76/1927, neodporuje úst. listině a jejím
součástkám, a kdyby toho nebylo, pak buďme,
pánové, pamětlivi toho, že skutečně
v tomto směru nesmíme vytvářeti dva
druhy poplatníků, na jedné straně
poplatníky, kteří mají svůj
důchod spočítán do posledního
haléře, nemají naprosto žádné
úbrany, a na druhé straně poplatníky,
kteří se brání zjišťování
svých skutečných důchodů.
Vážení pánové, jedná se
o existenci revisního odboru ministerstva financí.
Prosím, abych mohl zdůrazniti, že tento revisní
odbor ministerstva financí si na svou existenci vydělá.
Mohu jenom upozorniti, že je to velká chyba, že
tento revisní odbor nevykazuje svých výsledků,
že jsou tajemstvím jenom ministerstva financí.
Za 10 let, od r. 1924 do r. 1935, byla zvednuta základna
pro daň výdělkovou těmito revisemi
o 7.567 mil. Kč; na dani z obratu přičiněním
revisního odboru v těchto 10 letech bylo vybráno
více o 559 mil. Kč. Vážení pánové,
snad v těchto deseti letech tato částka je
veliká, ale chci poukázati, že si revisní
odbor vydělá na svou existenci v každém
roce. R. 1935 zvedl základnu daně výdělkové
o 1.037 mil. Kč, to znamená při průměru
daně 4% 40 mil. Kč, a dále uvádím,
že bylo vybráno přičiněním
tohoto odboru na dani obratové více o 25 mil. Kč,
to tedy znamená, že za celý rok přišlo
do státní pokladny o 65 mil. Kč více.
Prosím, mnoho-li stojí náklad? Náklad
na tento revisní odbor je asi 17.8 mil. Kč, to znamená,
že si skutečně tento odbor opravdu na svou
existenci téměř čtyřnásobně
vydělá, a je nutno, aby byl náležitým
způsobem přebudován. Konečně
je zde ještě resoluce, která do jisté
míry v tomto směru nám ukazuje cestu.
Já jsem u konce svých vývodů. Chci
jenom konstatovati, že novela zákona o přímých
daních je za daných okolností značným
zlepšením, třeba ne vždy, jak jsem si
dovolil ukázati, vyhovujícím. Je ovšem
kompromisním řešením proti sobě
postavených zájmů hospodářských
a politických, ale myslím, že postupným
vyrovnáním těchto sil přijdeme k době,
kdy budeme moci revidovat daně přímé
ještě dokonalejším způsobem. Předloha
však není jenom úspěchem věcným
pro finanční pokladnu, předloha je také
úspěchem parlamentárním, neboť
je zřejmo, že poslanci mají nejenom schopnosti,
nýbrž také vůli a píli pracovati
samostatně. Z toho důvodu a vědomi si svých
povinností budeme pro tuto osnovu hlasovat. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dávám
slovo dalšímu řečníku, p. posl.
Schenkovi.
Posl. Schenk (německy): Slavná sněmovno!
Veliké naděje, které malí poplatníci
kladli v novelisaci platného zákona o přímých
daních, se opět rozplynuly. Návrh přináší
pro malé poplatníky a pro dělnická
družstva jen zhoršení, zatím co velcí
jsou opět nedotčeni. Daň důchodová,
výdělková, pozemková, domovní
daň činžovní a daň domovní
třídní, minimální daň
a rentabilitní přirážky, to vše
zůstává nezměněno. Jen daň
mzdová se zhoršuje, a to tak, že v budoucnosti
budou vraceny přeplatky jen v částce 5 Kč,
kdežto dříve byla tato částka
stanovena na 2 Kč. Mimo to musí dělníci
čekati léta na vrácení. Některé
berní úřady patrně neznají
ustanovení o přeplacení mzdových daní.
Dělnickým družstvům byla výdělková
daň zvýšena ze 2 na 4‰. Před rokem
1927 platila družstva jen 1‰. Daň z tantiem zůstává
dále nezměněna.
Vláda sice slíbila, že sáhne bohatým
do kapsy, ale nevidíme splnění těchto
slibů. Mimo pravidelné odpisy směli až
dosud podnikatelé veřejně účtujících
podniků odepsati na nová zařízení
20%. Nyní smějí odepsati jen 10%, ale vláda
může jim toto procento zvýšiti na 20.
Remunerace podnikatelů pro zaměstnance byly až
dosud daně prosté. Podle nového znění
budou částky nad 20.000 Kč podrobeny dani.
Víme ze zkušenosti, že se podnikatelé
stejně příliš nenamáhají
s vyplácením remunerací dělnictvu,
nanejvýše pánům ředitelům
a všem těm, kteří mají vysoké
platy. Ohromné platy ředitelů se až
dosud započítávaly do režie podniku.Koalice
se pokusila podrobiti platy nad 250.000 Kč dani výdělkové.
Podnikatelé ztropili rámus, hrozili, že nebudou
upisovati půjčku obrany státu, koalice jako
obvykle kapitulovala a také pan dr Peters z něm.
národního souručenství zasáhl
v jejich prospěch, přišel podnikatelům
na pomoc. Návrh byl pozměněn, a to tak, že
podnikatelé si mohou sraziti tři čtvrtiny
z částky nad 250.000 Kč, takže z částky
nad 250.000 Kč je dani podrobena jen jedna čtvrtina.
Teď ať někdo ještě řekne,
ze sudetskoněmecká strana nemá oprávnění
existovati. Kdyby se byla tak vřele ujímala nezaměstnaných,
snad by více posloužila chudému lidu v sudetskoněmeckém
území. Proto jste byl také v neděli
povolán do ústředního vedení,
pane Petersi, také referát, který
jste tam přednesl, byl zajímavý, když
jste se postavil proti investičním pracím.
Tím jste také pochoval své nedochůdče,
svůj plán pro opatření práce.
Staví-li se dnes zástupce sudetskoněmecké
strany proti investičním pracím, podlézá
tím přece jen českému finančnímu
kapitálu. Je to zvláštní, jeden si na
to vypůjčil argumenty od Hitlera, a druhý
se sladce usmívá na českou reakci.
Soudr. Kopřiva mluvil již podrobně k
těmto otázkám novely, takže já
mohu mluviti všeobecně. Vyjmu jen speciální
otázku, vliv na samosprávné korporace. Reforma
přímých daní podle zákona č.
76/1927 přináší bohatým veliké
úlevy, zatím co chudí poplatníci,
široké vrstvy lidu byly velmi zatíženy
a ještě dnes nesou toto těžké břímě.
Hospodářská krise přispěla
ještě ostatkem, takže dnes máme tak beznadějné
poměry. Těžká finanční
situace obcí, okresů a zemí byla taktéž
způsobena touto reformou.
Hluboký vliv na obecní hospodářství
má úbytek obecních přirážek
pro snížení daňového základu.
Pro ilustraci finanční situace obcí buďtež
zde uvedeny daňové základy obce chomutovské
v letech 1929, 1935 a 1936. Tato čísla mluví
tak správně o úpadku celého hospodářství
v samosprávných sborech. V r. 1929 měli jsme
v Chomutově u daně činžovní daňový
základ 415.076 Kč, u ostatních daní,
pozemkové, všeobecné a zvláštní
výdělkové a rentové jsme měli
dohromady daňový základ 1,250.317 Kč.
Zatím co na činžovní dani měla
obec 60% přirážku, která činila
249.045 Kč, měli jsme z ostatních daní,
kde byla vybírána 300% přirážka,
celkem 4,376.109 Kč. To je dohromady 4,625.354 Kč.
V r. 1935 změnil se daňový základ,
takže činžovní daň stoupla na 640.269
Kč. To lze vysvětliti tím, že mnoho
bytů bylo vyňato z ochrany nájemníků
a již nepodléhalo zákonu na ochranu nájemníků.
Proto stoupla činžovní daň. Výnos
z přirážek byl zvýšen na 125% a
vynesl obci 800.336 Kč. Ostatní daně klesly
rychle na 447.699 Kč, násobeno 350% dostáváme
1,566.946 Kč. To dělá daňový
základ celkem 1,097.868 a celkový výtěžek
pro obec 2,367.282 Kč, to znamená, že daňový
výtěžek klesl v r. 1935 proti roku 1929 na
polovinu.
V r. 1936 máme daňový základ pro daň
činžovní 680.000 Kč, tato daň
stoupá dále, protože zase mnoho bytů
bylo vyloučeno z ochrany nájemníků
a lidé musí platiti vyšší činže.
Výtěžek z přirážek je asi
850.000 Kč. Ostatní daně zase klesly na 419.714
Kč, přirážky vynášejí
celkem 1,468.999 Kč. Činžovní daň
a ostatní daně dohromady vynášejí
2,318.999 Kč. Také v r. 1936 ukazuje se tedy v tomto
beznadějném výsledku úpadek obecního
hospodářství. Ačkoliv chudí
lidé, chudáci platili více, klesl daňový
výtěžek o polovinu.
Skutečné přirážkově příděly
od berního úřadu vypadají v posledním
roce takto: Kdežto v r. 1929 jsme obdrželi 5,213.458
Kč na přirážkových přídělech,
klesla tato částka v roce 1934 na 2,375.705 a v
r. 1935 zase stoupla na 2,505.127 Kč. Malý vzestup
výtěžku nutno však vztahovati na vyšší
přirážkový příděl.
Dnes musí chomutovská obec na příkaz
ministerstva financí vraceti v měsíčních
splátkách 25.000 Kč. Dále vynesly
příspěvky ze zemského nebo vyrovnávacího
fondu v r. 1929 ještě 1,827.249 Kč, v r. 1934
klesly na 981.600 Kč, tedy skoro na polovinu. V r. 1935
stouply zase na 1,278.600 Kč, ale jen proto, že byl
poskytnut vyšší příděl,
který byl zase později strhován. Studujeme-li
nyní podrobně rozpočet, shledáme,
že máme potřebu 18,535.318 Kč. Na úhradu
máme 2,318.999 Kč na přirážkách
a 9,624.156 Kč na ostatních příjmech.
Máme schodek 6 mil. 592.193 Kč. Nyní by se
mělo očekávati, že obci bude dána
možnost, aby tento schodek nějak uhradila. Máme
v Chomutově Mannesmannovu továrnu na roury, jeden
z největších podniků. Podnik měl
v r. 1929 daňový základ 700.000 Kč,
k tomu přišly přirážky, úroková
daň, poplatky. To vyneslo ročně 2,700.000
Kč. V r. 1930/31 platil Mannesmann již jen minimální
daň a částka klesla na 180.000 Kč,
takže ztrácíme na jediném podniku ročně
2 1/2 milionu Kč. K tomu ještě přistupuje
mimořádná okolnost, že totiž Mannesmannova
továrna poskytovala dřívějšímu
obecnímu zastupitelstvu a starostovi dr Storchovi při
různých příležitostech zálohy
na přirážky. Před 2 lety požadovala
tyto zálohy zpět a uzavřela s obcí
smlouvu. Obec se musila zavázati vrátiti peníze
zapůjčené před více než
10 lety, v částce 2,000.000 Kč, a to v ročních
splátkách po 200.000 Kč. To dnes prakticky
znamená, že nejen neobdržíme od tohoto
největšího podniku ani koruny na daních,
nýbrž že musíme ještě ročně
podniku odváděti 200.000 Kč. Tím se
vysvětluje ohromné zadlužení a nouze
a neučiní-li vláda patřičný
zákrok, budou pasiva stoupati do nekonečna. Dluhujeme
dnes 70 milionů Kč. Za takovýchto poměrů
nemohou proto obce plniti své povinnosti, bída a
nouze v obcích vzrůstají, dávky se
předpisují podle nejvyšší přípustné
meze a zdráhají-li se obce tyto dávky uvalovati,
hrozí jim rozpuštění a dosazení
vládního komisaře.
Krásné řečnění vlády
již nepomůže. Zde se musí poskytnouti
pomoc. Všechny plány o podpoře stavebního
ruchu, zákon o opravách domů, o oddlužení
obcí atd. zůstávají jen krásnými
plány, které nemohou míti venku v obcích
skutečného vlivu, protože tyto zákony
jsou nedostatečné. Nyní se ještě
přijde a žádá se na obcích, aby
upsaly půjčku na obranu státu. Žádá
se, aby stavěly protiletadlové kryty, aby daly k
disposici a upravily budovy pro státní policii.
Bohatým se však nic nestane. Nemáme možnosti,
abychom bohaté v obcích obšťastnili progresivními
daněmi. Máme dnes takovou daňovou soustavu,
že se 80% daní vybírá od širokých
vrstev a majetní, kteří těží
z bídy lidu, přispívají na daně
sotva 20%. My, komunisté, jsme podali návrhy na
zjednodušení tohoto daňového labyrintu,
který zde máme, a mimo to jsme podali pozměňovací
návrhy.
Chtěl bych upozorniti jen na jeden naléhavý
požadavek, o ostatních se zde nechci zmiňovati.
Obcím se má skutečně pomoci. Aby mohly
splniti své povinnosti k obyvatelstvu, zvláště
k lidu bídou trpícímu, musí býti
za prvé provedeno pronikavé oddlužení
samosprávných sborů, za druhé musí
býti zvýšeny příspěvky
z pomocného fondu, za třetí musí býti
obcím poskytnuta možnost vybírati progresivní
dávky z velkých příjmů, také
z příjmů podniků, za čtvrté
musí býti poskytnut vydatný příspěvek
ze státní stravovací akce. Dnes jsou poměry
takové, že hladovějící nezaměstnaní
přicházejí na obecní úřady,
ale jsou tam odmítáni. Říkají
tam: "Nedali nám žádné lístky,
vlastních prostředků nemáme a proto
nejsme povinni vám pomoci, starejte se sami o sebe, řekněte
to vládě a odpovědným činitelům."
K tomu ještě přistupuje to, o čem jsme
s tohoto místa již často mluvili, že totiž
mnoho a mnoho dělníků je týden co
týden nuceně vyklizováno z bytů. Obce
nemají možnost provésti zabrání
bytů. V Chomutově bychom jistě nemusili míti
bytovou nouzi, kdybychom měli možnost nastěhovati
chudého člena národního souručenství
k bohatému členu národního souručenství,
do vil a velikých domů. Neučiní vláda
jiných opatření? Všechny tyto věci
jsou jen břídilstvím, špatnými
záplatami a obce nevědí, co počíti
s těmi krásnými zákony, na nichž
vy se nahoře usnášíte, protože
je jim odňat všechen finanční podklad.
Naše návrhy se dají provésti a jsou
přizpůsobeny nynějším poměrům.
Vláda musí míti jen odvahu opatřiti
si prostředky potřebné pro tuto otázku.
Denně čteme v novinách, jak zisky velikých
žraloků stoupají. Proč se tam nesáhne?
Proč se nesáhne do kapes Škodů a spol.,
když nyní pan Schneider přijel do Československa,
aby shrábl zlato, které vydřeli z dělnictva
ve Škodovce? Pokud se odmítá tato cesta, kterou
my, komunisté, navrhujeme, potud bude bída venku
mezi lidem jen vzrůstati a šovinistům a sociálním
demagogům budou dveře otevřeny dokořán.
Proto odmítáme osnovu tisk 542 a s tohoto místa
znovu žádáme o odstranění daňové
reformy č. 76 z roku 1927. (Potlesk komunistických
poslanců.)
Předseda (zvoní): Přerušuji
projednávání tohoto odstavce, jakož
i pořadu této schůze.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda:
na dnešní den posl. Smetánkovi, dr Zippeliusovi,
Hirtemu, dr Hodinovi, Frankovi, Sandnerovi;
na dnešní a zítřejší den
posl. Illingovi; do konce tohoto týdne posl. Petrovičovi,
Lieblovi, dr Clementisovi, Schulczovi.
nemocí posl. inž. Schreiber.
Lékařská vysvědčení
předložili posl. Stanislav, Jaksch,
Nový.
Předseda senátu NSRČ sdělil přípisy
ze dne 23. června 1936, že senát projednal
ve 38. schůzi dne 23. června 1936 a přijal
osnovu
zákona, kterým se prodlužuje s některými
změnami a doplňky účinnost zákona
ze dne 15. července 1932, č. 121 Sb. z. a n., kterým
se mění a doplňují některá
ustanovení zákona ze dne 14. prosince 1923, č.
7 Sb. z. a n. z r. 1924, o ochraně československé
měny a oběhu zákonných platidel, ve
znění zákona ze dne 19. června 1934,
č. 113 Sb. z. a n. (k tisku 239-IV sen. 1936),
a dále ve znění usneseném posl. sněmovnou
osnovy:
zákona o dani z umělých jedlých tuků
(k tisku 235-IV sen. 1936),
zákona, jímž se mění a doplňuje
zákon ze dne 20. května 1930, č. 70 Sb. z.
a n., kterým se upravují odpočivné
a zaopatřovací platy některých státních
a jiných zaměstnanců a učitelů,
jakož i pozůstalých po nich (k tisku 241-IV
sen. 1936).
mezi schůzí:
Zpráva tisk 554.
Odpovědi tisk 530 (I až VII).
Návrhy tisky 551 a 553 - přikázány
výboru iniciativnímu.
Předseda sdělil, že se předsednictvo
usneslo, aby se příští schůze
konala ve čtvrtek dne 25. června 1936 o půl
11. hod. dopol. s
1 a 2. Nevyřízené odst. 1 a 2 pořadu
56. schůze.
3. Zpráva výborů soc.-politického
a ústavně-právního o návrhu
posl. Kleina, Stivína, Pika a Němce (tisk 18) na
vydání zákona o pracovním poměru
redaktorů (tisk 538).
4. Zpráva výborů soc.-politického
a rozpočtového k vládnímu návrhu
zákona (tisk 503) o pojištění u báňských
bratrských pokladen (tisk 536).
5. Volba terna pro člena a náhradníka ústavního
soudu.
6 až 8. Nevyřízené odst. 3 až 5
pořadu 56. schůze.