Je to především úleva poskytnutá
v §u 7. Je zde vyloučena sleva dluhů, které
vznikly osvobozením dlužníka v soudním
nebo mimosoudním vyrovnání. Dále jsou
zde osvobozeny mimořádné dary zaměstnanců
ve služebním poměru, ovšem jenom tehdy,
když to nepřesahuje 20.000 Kč. Obě ustanovení
jsou velmi jasná. Nemá býti zdaněn
důchod, který vlastně důchodem není,
na druhé straně musí se skutečně
položiti hranice, aby základ daně důchodové
nebyl zmenšován a zákon sám nebyl obcházen.
V §u 15, odst. 4 je zvýšení srážek
z důvodů placeného pojistného z 2.000
na 4.000 Kč. Dovolím si uvésti, že toto
zvýšení není dostatečné
pro ty vrstvy, které se musí pojistiti soukromě.
Jsou tady myšleny osoby samostatně výdělečně
činné, a tyto osoby, i kdyby dnes byl zaveden zákon
o pojištění osob samostatně výdělečně
činných, nebudou míti plně dobrodiní
tohoto zákona, ony musí pamatovati na své
stáří již také dobrovolným
pojištěním a jistě že pojistka
4.000 Kč placená na toto zaopatření
ročně není dostačující.
§ 17, odst. 4 přináší zlepšení
ve dvou směrech. Je to konečně uznání
vydání, která musí činiti některé
obory, jako jsou obchodní cestující a jednatelé,
vydání, která jsou vynaložena na nocležné
a na stravné, a dále stává se odčitatelnou
také položka za stravování a ošacovné,
po př. kapesné rodinných členů
zaměstnaných trvale v provozu vlastního hospodářství.
Mám určité pochybnosti o tom, že přiměřenost
je kulaté slovo, a myslím, že by daleko lépe
bylo posloužilo, kdyby toto kapesné bylo odměřeno
určitým procentem z platu nebo mzdy těch,
kteří rodinnými členy nejsou, ale
v podniku jsou zaměstnáni.
V odst. 5 §u 17 stává se odčitatelným
věnování pro nezaměstnané,
ale musí býti prokazatelně věnováno
státu, který k tomuto účelu peněz
použije. Konečně v odst. 6 zmírňuje
se účinek zákona č. 76/1927, totiž
v §u 341, který jedná o nepřesunutelnosti
daní. Tato these o nepřesunutelnosti daní
je velmi pěkná, ale v praxi nijak neobstojí.
Každá daň je přesunutelná a je
to právo hospodářsky silnějšího,
který dovede příležitostně tuto
daň opravdu přenésti.
Tato skutečnost musela býti již doznána
v zákoně č. 76, a to v čl. 16, pak
musela býti svízelně obnovována téměř
každoročně a nyní konečně
máme definitivní ustanovení, které
značně ulevuje tam, kde jde o placení dávek
sociálních za zaměstnance nad zákon
a také o placení daní za zaměstnance,
ovšem v tom případě, jestliže skutečně
úhrnný hrubý důchod zaměstnancův
nepřevyšuje 60.000 Kč ročně.
Toto zlepšení prosazuje se ovšem také
analogicky v §u 78, odst. e.
Jisté zhoršení přináší
ustanovení §u 30, odst. 6. Jde tu o navrácení
přeplacené daně důchodové.
Dříve se vracela daň důchodová,
jakmile přeplatek dosáhl částky 2
Kč. Nyní se bude vraceti teprve od 5 Kč.
To si vyžádala finanční správa
ne snad z důvodu, že by nechtěla přeplatků
vraceti, nýbrž proto, že administrativní
náklady na vracení přeplatků převyšovaly
několikanásobně tyto vyplacené přeplatky.
Jestliže nyní se budou vypláceti přeplatky
od 5 Kč, myslím, že do jisté míry
toto zhoršení je vyváženo tím,
že finanční správa na druhé straně
se zavázala, že nebude nedoplatky do 5 Kč vymáhati.
Je to značná kompensace, poněvadž pravidelně
spíše se nedoplácí než přeplácí,
a tím jsou do značné míry chráněny
zájmy těch, kterých se to týká.
Značné zlepšení je v tom, ze tam, kde
se sbíhají dva důchody, jednak důchod
ze mzdy a na druhé straně ještě jiný
důchod, byl zvýšen tento jiný důchod
s 500 Kč na 1.000 Kč. V tomto směru došlo
v praksi k anomaliím, které byly naprosto neudržitelné.
Na př. dělník, který měl důchod
9.600 Kč, byl osvobozen od srážkové
daně důchodové, ale dělník,
který měl 9.000 Kč a vedle toho jiný
příjem 500 Kč, podléhal z těchto
9.000 Kč dani 1/8%, tedy 11 Kč, a z 500 Kč
dani 1% - 5 Kč. Tedy na jedné straně dělník,
pracující za stejných poměrů,
úplně osvobozený, na druhé straně
dělník, který měl tento jiný
příjem, byl zdaněn daní důchodovou.
Zde ovšem docházelo k diferencím ještě
daleko horším, když oba důchody, důchod
ze mzdy a důchod jiný, splývaly v částku
větší než 10.000 Kč. V tom případě
byl dělník se mzdou 9.600 Kč osvobozen, ale
dělník, který měl 9.600 Kč
a vedle toho ještě 500 Kč jiného příjmu,
tedy dohromady 10.100 Kč, byl zdaněn zcela podle
§u 18 a musel zaplatiti 163 Kč. Zdůraznil jsem,
že je toto zlepšení značné, a po
vysvětlení, které jsem podal, je můžeme
přijmouti.
Ovšem diference v tomto směru nejsou zcela odstraněny.
Myslím, že daleko lépe by bylo vyhovělo,
kdyby byl býval přijat náš původní
návrh, aby skutečně úhrnné
požitky, které jsou myšleny v §u 35, odst.
2, byly zvýšeny na 15.000 Kč.
Značné ulehčení bylo prosazeno v ustanovení
o všeobecné dani výdělkové. Je
to zejména § 47, který jedná o osvobození
a přináší značné ulehčení
podnikům spolků, které jsou zřízeny
podle všeobecných předpisů o spolčování.
Výhoda spočívá v tom, že tyto
spolky, které dříve podléhaly zvláštní
dani výdělkové, tedy 9%, budou nyní
podléhati všeobecné dani výdělkové
maximálně 4%, a odůvodňuje se to ještě
více tím, že většina jich jsou
spolky charitativní.
Dále nutno zdůrazniti, že jsou osvobozeni od
všeobecné daně výdělkové
zaměstnanci, kteří pracují za plat
nebo mzdu, t. j. obchodní cestující a jednatelé,
kteří podléhají pensijnímu
pojištění. Není to vlastně nic
jiného než důsledné provedení
osvobození daní již při dani obratové,
kde tyto druhy zaměstnanců jsou od ní osvobozeny,
podléhají-li pensijnímu pojištění.
Leč toto osvobození se rozšiřuje ještě
dále, totiž na ty, kteří by jinak podléhali
dani výdělkové - tedy nepodléhají
pensijnímu pojištění - nepřevyšuje-li
jejich důchod prokazatelně 40.000 Kč. Osvobození
od daně výdělkové rozšiřuje
se v §u 50 ještě také v tom směru,
že výdělek z najatých pozemků
do 320 Kč katastrálního výtěžku
je osvobozen, jestliže pachtýř obhospodařuje
tyto pozemky s vlastní rodinou, a není tu na závadu,
zaměstnává-li také síly cizí.
V §u 50 - místo předpisu a dělba daně
je značné ulehčení, neboť rozpočtový
výbor škrtl ustanovení, slova "po volném
uvážení", kteréžto "volné
uvážení" bylo v rukou ministerstva financí
a tím do jisté míry byla dána obci
možnost domáhati se skutečně správnějšího
rozdělení tangenty výdělkové
u nejvyššího správního soudu, kde
pravidelně pro ustanovení "po volném
uvážení" svou při prohrávala.
Zlepšení ovšem je znatelné také
v tom, že podniky, které mají hlavní
sídlo v jiných místech než jsou provozovny,
mají tangentu daňovou sníženu s 50%
na 35%, ovšem ne tak, aby unikání z obcí
provozu do hlavních měst bylo zabráněno.
A nyní několik slov o přísnějších
opatřeních v zákoně. Je to v §u
10 snížení odpisů na investice, tedy
novostavby, přestavby, přístavby, investice
na stroje, které dříve činily 20%
a nyní budou činiti 10%. Toto snížení
má své odůvodnění ve změněných
poměrech, přihlíží se však
k době dnešní a proto v části
II, čl. 3 poskytuje se dosavadní výhoda 20%
oněm podnikatelům, kteří skutečně
s investicemi počnou před 1. lednem 1937. Ale vedle
toho se ještě dává ministerstvu financí
možnost, aby v případech ohleduplných
nadále poskytovalo 20% srážky. V tomto směru,
myslím, že obavy pana kol. Touška nebyly
odůvodněné, anebo, bych spíše
řekl, byly předčasné.
V §u 45, v novém odst. 3 vyjímají se
požitky lékařů z daně důchodové
placené srážkou, ale ústavy, u nichž
tito lékaři jsou zaměstnáni, pro něž
pracují, jsou na druhé straně povinny ohlašovati
tyto důchody vyměřovacímu úřadu,
v jehož obvodu lékař bydlí. Podobné
ustanovení máme také u obchodních
cestujících, kteří pracují
na účet více podnikatelů. Při
tomto oddílu nutno zdůrazniti, že daňová
sedma a rozpočtový výbor přiklonily
se k praksi, která má býti na příště
zachovávána, totiž že judikáty
nejvyššího správního soudu mají
býti respektovány, t. j. v daném případě,
že lékaři, kteří jsou zaměstnáni
za plat u nemocenské pojišťovny, jsou v poměru
služebním a že jim nemá býti předpisována
daň výdělková.
Není ovšem možno mlčeti k praksi, která
se uplatňuje při rekursech, jež musí
podávati lékaři při každém
případu, kde jsou postihováni daní
výdělkovou. Mám takový křiklavý
případ před očima. Lékař,
který ve 3 letech za sebou vyhrál u nejvyššího
správního soudu svůj proces a byl osvobozen
od placení daně výdělkové,
má podány rekursy na dalších 6 roků.
které nejsou vyřízeny, ačkoli jde
o tutéž osobu a o tutéž věc. Jistě,
že lékař dojde svého práva touto
cestou rekursní, ale je si třeba uvědomiti,
že prováděné tohoto rekursu vlastně
celou výhodu znehodnocuje, poněvadž náklad
s rekursem spojený jistě náležitým
způsobem osvobození od daně výdělkové
ztenčí.
V § 55. jednajícím o základu daně
výdělkové, jde o velkou a zásadní
změnu. Tato změna má především
velký význam nejen fiskální, nýbrž
také mravní a má také velký
význam sociální. Tímto ustanovením
se zabraňuje, nebo se má zabrániti vyplácení
vysokých požitků osobám, zaměstnaným
v průmyslových a jiných podnicích.
Dosud takové platby byly odpočitatelnou položkou,
byly-li skutečně prokázány, v každé
výši, na příště mají
býti tyto platby odečítány jenom tenkráte,
jestliže nepřesahují 250.000 Kč. Je
to sice hranice vysoká, ale je to přece jenom hranice.
Vycházíme-li ze správné zásady,
že každému pracujícímu člověku
má se dostati existenčního minima k hrazení
rozumných potřeb a dále co nad to jest, že
má býti odměnou za výkon a za schopnost,
pak musíme na druhé straně připustiti,
že platy, které jsou nad 250.000 Kč, anebo
platy, které jdou dokonce do milionů, žádným
způsobem odůvodněny nejsou, poněvadž
jistě tento třeba veliký výkon není
přece takový, aby skutečně byl větší
než minimální požitky desítek anebo
set dělnických rodin.
Jaký je toho dnes důsledek? Tyto vysoké důchody
i po uspokojení největších nároků
životních nemohou býti zkonsumovány.
Ovsem že potom jsou tyto důchody ukládány,
a myslím, že i v tom případě,
když neleží nezužitkovány, kdy slouží
potom k zápůjčkám, přece jenom
cirkulují na úkor produkce, na úkor dělníků
daleko volněji. V tomto soukromokapitalistickém
systému je jedině odměňování
hmotné a není zde odměňování
skutečně ve vědomí vykonané
poctivé práce, která je vykonávána
ve prospěch všech. Toto mravní uspokojení
v soukromokapitalistickém řádu je necenitelné.
(Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)
Považujeme dále za nedostatek, že finanční
správa neopřela se ustanovením, která
opravdu jsou dnes již neudržitelna. Mám zde na
mysli odčítání ze základu zapravené
daně výdělkové a z ní vypadajících
přirážek. Tato věc je anomalií
zákonodárství vůbec. Marně
bychom hledali v daňovém zákonodárství
jiného státu takové ustanovení. Tato
chyba byla s nejkompetentnějších míst
náležitým způsobem posouzena. Bylo to,
tuším, v exposé k rozpočtu na r. 1930,
kdy tvůrce daňové novely z r. 1927, bývalý
ministr dr Engliš, poukázal na neodůvodněnost
tohoto zařízení. Daň výdělková
je daní výnosovou. Srovnáme-li jiné
daně výnosové, nemají míti
rovněž takové oprávnění,
jaké má daň výdělková?
Stejným způsobem by se mohli domáhati také
platiči daně činžovní, aby z
jejich základu, z hrubého nájemného
byla odečtena daň a vypadající přirážky.
Myslím, že by to bylo u nich odůvodněnější.
Daň činžovní se vyměřuje
z hrubého nájemného 8% a ještě
při dnešní ochraně dosahují přirážky
k dani činžovní celkem 300%, tedy poplatník
zaplatí z každých 100 Kč hrubého
činžovního výnosu 32 Kč.
Jaké to jest u platičů daně výdělkové?
Zde z ryzího výtěžku, t. j. z výtěžku,
ze kterého možno odpočítati řadu
nákladů, vyměřují se maximálně
4%, a kdybych vzal za základ 570% přirážek,
dělá to 22.8%. Tedy tam ze 100 Kč se zaplatí
při dani výdělkové 26.8% a po odpočtu
zapravené daně výdělkové s
přirážkami dokonce něco více
než 17%. Již z toho, co jsem uvedl, je viděti,
že zde skutečně platiči daně
činžovní by si mohli stejným způsobem
činiti nárok, aby ze základu daně
činžovní, z hrubého nájemného,
byly tyto náklady odpočítány. Ale,
dámy a pánové, tato okolnost, tato výhoda
je neobyčejně příjemná určitým
producentským kruhům, a jsou to právě
platiči velikých daní, kteří
z této výhody něco mají. Malý
poplatník má z této výhody velmi málo.
A proto dovedu pochopiti, že interesenti dovedli se v debatě
rozpočtové zaříditi podle nejlepší
taktiky vojenské, že na místě obrany
zařídili se na útok. A k této nehoráznosti,
na kterou jsem zde upozornil, přišli s nehorázností
další, že by měla býti odečtena
od základu daně důchodové zaplacená
daň důchodová. Vážení
pánové, to v praxi neznamená nic jiného,
než že největším poplatníkům
při dnešních přechodných přirážkách
k dani důchodové slevovali bychom plných
40%.
Pan kol. Toušek přednesl v minulé schůzi
proti opatření, které se týká
oné hranice 250.000 Kč, některé námitky.
Tak si stěžoval, že takové omezení
se týká především zaměstnanců
u průmyslových, obchodních a jiných
podniků. K jeho uspokojení mohu konstatovati, že
se týká všech zaměstnanců u kterýchkoli
podniků, jestliže skutečně jejich důchod
přesahuje 250.000 Kč. Musíme vycházeti
z toho - a bylo to tady už řečeno - že
vysoké platy jsou skutečně anticipací
rozdělení zisku se škodou pro stát,
poněvadž ztenčují základnu pro
vyměření daně výdělkové.
Postižení podniků tímto opatřením
není větší nežli skutečně
při normálním zdanění 4%, poněvadž
tady byl volen určitý poměr, aby to žádným
způsobem nepřesahovalo 4%. Pan kol. Toušek
jistě nevzal v úvahu, že z daňového
základu u velkých poplatníků odečítá
se zapravená daň i s přirážkami.
Pan kol. Toušek se hrozí oné nejistoty,
která v podnikání je, a že tím
nově zavedeným zdaněním při
důchodu do 250.000 Kč přivádíme
novou nejistotu do podnikání. Kdo uzavírá
dlouhodobé smlouvy, musí si býti vědom
také risika. Ale já chci poukázati, že
státní zaměstnanci měli zákonem
zajištěny svoje požitky a přece jim byly
zkráceny, když měla býti uvolněna
cesta deflaci. Pan kol. Toušek je přesvědčen,
že si hospodářský život najde cestu,
aby se ubránil takovému nepřiměřenému
zdaňování, a ukázal, ze unikání
daně obratové posloužil systém vertikální
při výrobě. Myslím, že se to
neshoduje se skutečností. Snaha zmocniti se celé
výroby od surovin až ke konečnému produktu,
který je schopen konsumu, má jiné důvody,
které jsou jistě panu kol. Touškovi
známy. Vertikálně zaváděná
výroba nemohla čeliti dani obratové, poněvadž
byla zavedena dříve nežli daň obratová.
Pravda je, ze stát se musil brániti proti zneužití
tohoto výrobního systému tím, že
daň u surovin paušalisuje. Další námitky,
které byly předneseny panem kol. Touškem,
že osvobození podle §u 72, čl. 38 osnovy
do jisté míry znemožňuje konkurenci
podnikům soukromým, myslím, že zejména
v tom případě, který byl tady uveden,
neodpovídají pravdě. Pan kol. Toušek
uvedl, že běží o lomy. Myslím,
ze lomy nejsou podnikem, kde převládá zájem
veřejný nad zájmem výdělečným,
a proto nemůže býti tento podnik osvobozen.
Pan kol. Toušek navrhoval přesnější
postižení důchodu přes 250.000 Kč
tím, že by se do jisté míry vyplácení
vysokých důchodů zabránilo. Jsem přesvědčen,
ze pan kol. Toušek tuto věc nemyslel upřímně.
Když byla příležitost, aby skutečně
vyšší důchody byly náležitým
způsobem postiženy - bylo to při přechodné
přirážce k dani důchodové - byla
to právě jeho strana, která se houževnatě
bránila tomuto postižení.
Značné zvýšení se zavádí
u daně rentové. Je odůvodněno zvláště
tam, kde jde o zjevné přesouvání zisků
do ciziny. Jde zde o daň rentovou, vyměřovanou
z úroků placených do ciziny. Tyto úroky
jsou rafinovaně vysoké a snižují základnu
pro vyměření daně výdělkové.
Dále jde tu o platy do ciziny za porady, za ochrany, propůjčování
patentů atd., na nichž musí se vydělati
doma, ale zisky plynou nám do ciziny úplně
nezdaněné. Tyto platy, které jdou do ciziny
tímto způsobem, nejsou malé, jdou do stamilionů.
Žel, že zde také jsou postiženi malí
rentieři, drobní vkladatelé. Zvýšení
rentové daně ze 3 na 6%, o plných 100%, je
velmi bolestné, zejména proto bolestné pro
malého vkladatele, že jsme už snížili
úrokovou míru ze 4 na 3%. Ale aby stát o
nic nepřišel, aby rentová daň zůstala
ve svém výnosu nedotčena, naopak, aby se
ještě zvýšila, přišlo se k
tomu, ze dříve bylo placeno z těchto 4% 12
hal. daně, nyní z těchto 3% bude se platiti
18 hal., tedy zvýšení o plných 50%.
Jestliže chceme hledati jakési odůvodnění
v tomto směru, myslím, že snížení
úrokové míry musí míti a také
má v zápětí veliké ulehčení
pro podnikání a že na druhé straně
zvýšena byla také výše rentové
daně u podniků nebo řekl bych druhů
důchodů, které nám doposud unikaly,
a to ovšem ve zvýšené míře.
Několik slov ke změně kalendářního
roku. Obojí způsob účtování,
tedy ten, který máme dnes, i ten způsob,
který dnes zavádíme, má své
výhody a nevýhody. Ten způsob, který
je dnes opouštěn, má své teoretické
předpoklady, které tkví v pramenové
teorii. Správa finanční chtěla, aby
kalendářní rok skutečně splýval
s rokem berním. Ovšem této teorii neodpovídala
skutečná životní prakse. Přicházelo
se zde k velikým diferencím mezi správou
finanční a poplatníky. Poplatník,
dostane-li platební příkaz a zaplatí-li
podle platebního příkazu, je přesvědčen,
že má svou povinnost vykonánu, ale zapomíná,
že to, co bylo zaplaceno na platební příkaz,
je zaplaceno jenom na předpis roku předcházejícího,
ne na rok běžný, na který má
platiti podle nynějších nařízení
podle předpisu roku předcházejícího
v roce běžném. Tím ovšem docházelo
k velikým diferencím, nespokojenostem. Zavedením
nového, vlastně starého systému, který
platil v Rakousku, dostává se do určitého
pořádku poplatník, a já do značné
míry mám přesvědčení,
že ten teoretický systém nám zavinil
také to hromadění daňových
nedoplatků, které dnes ve finanční
správě máme.
Slavná sněmovno, osnova v části třetí
u čl. 1 poskytuje možnost, aby si obce vybíraly
své přirážky samy, totiž, aby je
předpisovaly, účtovaly a vybíraly.
Já vím, co k tomu vedlo. Je to naděje, že
bude-li obec sama předpisovati, vybírati, vymáhati,
dostane skutečně dříve nebo aspoň
včas přirážky, jichž nutně
v dnešní době potřebuje. Vím,
ze zde ještě může býti moment jiný,
že zde autonomie, správa obecní myslí
na to, že tím, že se stává sama
předpisovatelem a výběrčím
daní, se zde do jisté míry posluhuje samostatnosti
obecní.
Ale, slavná sněmovno, je mojí povinností,
abych poukázal také na některé stíny,
které mají tyto výhody, jež jsem právě
uvedl. Zde nejde jenom o vybírání daní,
nýbrž zde jde také o vracení přeplatků.
Doposud přeplatky se vracely státem, to jest stát
zakládal obce, vyplácel tyto přeplatky a
čekal obcím. Z tohoto důvodu finanční
správa má za obcemi několik set mil. Kč.
Při změněných poměrech, jestliže
obce samy budou vybírat, pak musejí také
samy vraceti, to znamená, že ten, komu byl odpis dán,
nebude-li obec platiti, bude na obci toto navrácení
vymáhati. A to není v dnešních poměrech
situace pro naše obce velmi příjemná.
Ale toto, myslím, že není nepříjemnost
poslední. Dlužno počítati s tím,
že agenda, zejména u větší obce,
s účtováním a vymáháním
přirážek bude vyžadovati někde
jednu, někde dvě nebo více sil a že
pro tento větší náklad za dnešních
hospodářských poměrů není
v obcích místa. Není dále bez významu,
že při dnešním složení našich
obecních zastupitelstev nebude příjemné
vymáhat daně exekučně. Dosud tuto
nepříjemnost odnášel berní exekutor.
Budou-li vymáhat skutečně obce, pak odium
za toto vymáhání, které nemůže
býti milé, připadne ovšem na představitele
správy obecní. Může však nastati
ještě jiná věc, která je také
nemilá. Může se státi, že jeden
týden přijde upomínati exekutor na státní
daně a druhý týden exekutor na přirážky
obecní, a to při dvojích výlohách,
což nemůže býti poplatnictvu žádným
způsobem lhostejné.
My jsme upozornili na všechny závady, na které
bylo nutno upozorniti, ale myslím, že je nutno již
o nich uvažovat. Dovolím si zdůrazniti, že
před zákonem č. 76 z r. 1927 obce dobrovolně
žádaly, aby přirážky byly předpisovány,
účtovány a vybírány berními
úřady, a že to bylo skutečně
pro obce určité ulehčení. Také
dnešní prakse na př. při dani pozemkové,
kde mohly by si obce vybírati přirážky,
vypadající z daně pozemkové, samy,
ukazuje, že nebylo všude použito tohoto ustanovení.
Tím nechci zastírati některých jiných
věcí. Dosavadní způsob vyúčtování
autonomních přirážek jest do budoucnosti
nemožný, působí potíže a
je úplně nepřehledný. Je to jednak
pozdní předpis daní přirážkám
podléhajících, dále neúplnost
předpisů. Velcí poplatníci jsou zdaňováni
opožděně a jsou případy, kdy
se vyplácí několik let minimálka,
ačkoliv podnik již vyplácí dividendy.
Důsledek toho ovšem je, že základ pro
vyměřování přirážek
je nesprávný, časem překonaný,
a poněvadž přirážky jsou hlavním
důchodem našich obcí, okresů a zemí,
celý rozpočet je falešný.
Co jsem uvedl o předpisech, platí ještě
v horší míře o odpisech. Zde je možné
zdržení odpisů několik let a poněvadž
jde pravidelně o velkého poplatníka, kterému
jest daň odepsána za několik let, může
takový odpis obecních přirážek
přivésti obec do katastrofy nebo při nejmenším
znemožniti její řádné hospodaření
na několik let.
Všechny uvedené závady spočívají
na těžkopádnosti administrativy. Co jsem řekl
o předpisech platí svrchovanou měrou také
o vymáhání daní a přirážek.
Stát vzal na sebe povinnost předepsat, súčtovat
a vybrat, a musí zde také nésti odpovědnost,
totiž že skutečně je si vědom,
ze hospodaří s cizími důchody a že
učiní včas všechno, aby tyto důchody
byly skutečně dány tomu, komu náleží.
Nevčasné vymáhání přivodilo
samozřejmě obrovské ztráty, jdoucí
do miliard, jak státu, tak také autonomním
korporacím.
Vrchol zmatku je roční vyúčtování,
v němž se naši samosprávní činovníci
naprosto nevyznají. Toto vyúčtování
přichází pozdě, je naprosto nepřehledné
a není nikterak spolehlivým základem pro
hospodaření obcí. Z uvedených důvodů,
myslím, je nutno, aby vláda donutila finanční
správu k tomu, aby zde byla zjednána náprava,
aby zde výkazy, předpisy, odpisy a výkazy
platby, vyúčtování náležitým
způsobem se předložily z uplynulého
roku nejméně do 10. března roku následujícího;
dále aby dodatečné předpisy a odpisy
během roku byly předkládány čtvrtletně
po uplynutí kvartálu, nejdéle do 15. dne
čtvrtletí následujícího, platby
pak aby byly skutečně odváděny nejdéle
do 10. každého měsíce.
Vážení pánové! Je ještě
mou povinností, abych upozornil na jednu závažnou
věc. Všechna ustanovení zákona, která
zaručují důchod státu zákonem,
mají jenom tenkráte význam, jsou-li skutečně
dodržována a plněna. Žel, v tomto směru
máme zkušenosti málo povzbuzující
a bez řádné kontroly nemůžeme
skutečně předpokládat, že by
zákony byly také správně plněny.
Válečná a poválečná
morálka, která je posílena samozřejmě
také dnes krisí hospodářskou, myslím,
že žádným způsobem neposloužila
tomu, že stát dostává skutečně
vše, nač má nárok, co skutečně
jeho jest. Proto velmi překvapuje, že finanční
období orgánu, který vykonává
tuto nesmírně těžkou službu, revisního
odboru ministerstva financí, proti původnímu
návrhu ministerstva financí, aby jeho funkce byla
prodloužena na dalších 10 let, do r. 1947 nebo,
jak máme v původní předloze, aspoň
o dalších 5 let, do r. 1942 - nyní v předloze,
o které jednáme jest prodlouženo jenom o 3
léta, do r. 1940. Kdybychom šli po příčinách,
zjistili bychom je velmi brzy. Byl to Svaz průmyslníků,
který v Poradním sboru pro otázky hospodářské
svým mluvčím proti existenci revisního
odboru ministerstva financí vystoupil. Tato věc
nám ovšem nemůže býti lhostejná.
Proto považuji za nutno, abych již nyní upozornil,
že revisní odbor nemůže býti žádným
způsobem odstraněn (Tak jest!), že naopak
je nutno, aby byl lepším, dokonalejším
způsobem vybudován a aby jeho činnost byla
skutečně prohloubena.