Předseda (zvoní): Dále je ke
slovu přihlášen p. posl. Kögler.
Dávám mu slovo.
Posl. Kögler [německy]: Slavná
sněmovno!
Osnova jest důkazem, že námitky přednesené
klubem německých sociálních demokratů
při poradě o zákonu č. 76/1927 jsou
správné. Náš klub tehdy se vší
náruživostí bojoval proti tomuto zákonu
jak v rozpočtovém výboru, tak i v plenu sněmovny,
občanský blok však všechny námitky
odmítl a přešel je. K poradě předložený
návrh představuje vedle některých
jiných pokusů, které se již v posledních
letech učinily, nový krok k opravě vad daňového
zákona z r. 1927 a proto vítáme tento pokus.
Jest dán z více důvodů, především
z hospodářských, a jest krokem k napravení
škod, které daňový zákon z roku
1927 způsobil, i když jsme toho mínění,
že při tom jde jen o splátku. Připomínáme
výslovně při této příležitosti
stanovisko naší strany k daňovému zákonu
z roku 1927.
Námi tehdy zdůrazněné nepříznivé
účinky daňového zákona nastaly
v plném rozsahu. Poukazuji při tom jenom na obzvláště
nepříznivý finanční stav nižších
samosprávných svazků, za jehož kořen
se musí považovati daňový zákon
z roku 1927, zvláště pokud jde o jeho chybné
složení, které přineslo přeskupení
v daňových břemenech, přeskupení
tím, že se akciovým společnostem a k
veřejnému účtování povinným
velkovýdělkářům v oboru zvláštní
daně výdělkové zcela zvláště
nadržovalo a jako výsledek musilo to přivoditi
přirozeně zatížení spodních
a středních vrstev v domovní dani činžovní
a domovní třídní dani u drobných
domkářů.
Již v roce 1928, tedy ještě v roce konjunktury,
rok potom, kdy nabyl účinnosti daňový
zákon z roku 1927, ze 16.862 k dani povinných zaplatilo
na zvláštní dani výdělkové
9.188 jen nejmenší daň v částce
2‰, 2.757 nejmenší daň v částce
1‰. To jest 11.945 provozoven, nebo 70% všech, kdož
podléhali zvláštní dani výdělkové.
Jejich poplatnost činila 5% zvláštní
daně výdělkové. Na druhé straně
platilo 6.223 provozoven nebo 37% všech podniků do
zvláštní daně výdělkové
zařazených daň v částce 39.136
Kč, t. j. v jednotlivém případě
jen až 20 Kč ročně.
Jak se vyvíjelo přeskupení zvláštní
daně výdělkové a ostatních
daní po daňovém zákonu z roku 1927?
Vezměme k porovnání 2 roky, 1926 a 1933.
V roce 1926 vynesla všeobecná daň výdělková
87 milionů, v roce 1933 59.8 milionů. Zvláštní
daň výdělková naproti tomu vynesla
v roce 1926 120 milionů, v roce 1933 však pouze 56.8
milionů. Domovní třídní a činžovní
daň vynesla proti tomu v roce 1926 114 milionů a
stoupla od té doby na 165 milionů Kč. Pozorujeme-li
index přirážkové základny daňových
příjmů pro přirážky nižších
samosprávných svazků podle roku 1926, jenž
se rovná 100, přicházíme k tomuto
indexu: 1933 pozemková daň 156, domovní daň
činžovní 144, rentová daň 253
- z toho jest viděti, jakou těžkou hospodářskou
újmou byl daňový zákon z roku 1927
také pro malé střádaly - naproti tomu
zvláštní daň výdělková
47, to znamená, že zůstává pod
50% indexové číslice z roku 1926. Tento pád
indexové číslice zvláštní
daně výdělkové není jedině
odůvodněn krisí, nýbrž spíše
soustavou daňového zákona z roku 1927.
Podívejme se na akciové společnosti povinné
k veřejnému účtování,
pokud jde o jejich daňovou možnost. V roce 1933 u
průmyslových akciových společností
bylo lze vykázati v bilanci částku 34.6 miliard
Kč, akciový kapitál činil 7.2 miliardy
a tytéž průmyslové společnosti
investovaly 18.4 miliardy Kč. Z tohoto příkladu
samého jest zřejmo, že přesunutí,
která se uvnitř výnosových daní
stala ve prospěch zvláštní daně
výdělkové a v neprospěch ostatních
daní výnosových, se nemohou vysvětlovati
krisí, nýbrž soustavou zákona z roku
1927. Břemena, která tím byla uložena
především nájemníkům a
která směřují k tomu, aby přirážkami
k dani činžovní a třídní
daní domovní zatížila nejširší
vrstvy výdělečně činných,
představují nejosudnější tendenci,
již měl daňový zákon z roku 1927,
účinkují katastrofálně na spotřebitele
a jsou jedním z kořenů zostření
krise.
V tutéž dobu, ve které zákon z r. 1927
o přímých daních ve své desítileté
platnosti průmyslovým akciovým společnostem
vynesl více než 1 miliardu Kč úspor
u zvláštní daně výdělkové,
vidíme na druhé straně řadu opatření,
podporovaných zákonem, která nejen naší
samosprávu, nýbrž také stát připravila
o značné příjmy. Z 16.862 provozoven
zvláštní dani výdělkové
podléhajících mohlo v roce 1928 8.879 své
bilanční zisky snížiti pod 15.000 Kč
měsíčně. Výnosové daně
byly tedy uměle sníženy, takže v roce
1931 činí vůbec jenom ještě 5
1/2% všech daní z 10.4 miliard, a to 550 milionů
Kč, zatím co všechna ostatní daňová
břemena s výjimkou daně důchodové
jeví se jako spotřební daně, daň
z obratu a přepychu, zbytek jsou cla, monopolové,
kolkové a uhelné dávky. To znamená,
že z 10.4 miliard Kč 4.3 miliardy samy jako spotřební
daně a 5.3 miliardy jako cla, monopoly, kolky atd. zatěžují
konsum. Toto přeskupení daňových břemen
vytvořilo hospodářské bezpráví
pro spotřebitele, dělníky a střední
vrstvy lidu. Zisky akciových společností
v této době stouply. Pan ministr sociální
péče je odhaduje asi na 6 miliard Kč. Mzdy
a výnosy daní klesly a bylo umožněno
pro naše poměry ohromné nahromadění
kapitálu jednotlivých podniků dokonce v krisových
územích. Jedna podnikatelská rodina v severních
Čechách mohla díky tomuto daňovému
zákonu z r. 1927 nahromaditi na 100 mil. Kč průmyslového
kapitálu. Protějšek k tomu tvoří
obecní hospodářství v sídle
tohoto podniku. Obec nedostane ani tolik přirážek,
aby mohla svým nezaměstnaným poskytnouti
v zimních měsících stravování.
Aby se zajistilo financování veřejné
správy pro tento účel, musí obecní
orgány choditi se sběrací listinou od bytu
k bytu, od rodiny k rodině. Platí chudý na
ještě chudšího, ale obrovská provozovna
mohla vzniknouti v době sotva 10 let, dík zvlášť
svobodomyslnému daňovému zákonu z
roku 1927 nahromaděním přes 100 mil. Kč;
provoz byl vybudován s nejmodernějšími
stroji, racionalisován podle nejmodernějších
zásad výroby, za to však mzdy a úkolové
sazby dělníků zhoršeny, výrobní
kapacita naproti tou zvýšena a tím přirozeně
také rozmnoženy zisky. Obecní samospráva
však právě pro tento zákon z r.oku 1927
nebyla v této době s to, aby obětem hospodářské
krise pomohla, když se to zdálo býti nejnaléhavějším
a nejdůležitějším. Také
státu chyběly prostředky k vydatnému
potírání hospodářské
bídy a krise. Prostředky samy zůstaly tedy
ve velkoprůmyslu a byly použity k přemírným
investicím a částečně také
k pochybným racionalisacím. Dnes namnoze hospodářství
chybějí.
Na tomto stavu předložená novela zásadně
ovšem nic nemění, pročež žádáme,
aby se první příležitosti použilo
k tomu, aby byla provedena základní reforma a především
aby byli kapitalisté ve vyšší míře
podrobeni daňovému plnění. Výhody
návrhu jsou především v provádění
daňové praxe. Předložená novela
přináší zjednodušením řízení
a předepsáním pro běžný
daňový rok podstatné ulehčení
v daňové praxi. Zde se může tvrditi,
že berní správy mnoho hřešily se
zákonem z roku 1927. Samolibost finančního
úřednictva nepodporovala národní hospodářství,
nýbrž je značně zneklidňovala.
K tomu jen několik malých příkladů.
Berní správa předepíše hostinské
živnosti s hostinskými pokoji, která podle
přesně vedených knih každý rok
po dobu krise od roku 1931 až 1933 vykazuje 19.000 až
41.000 Kč skutečných ztrát, v roce
1934 na libovolně předpokládaném zisku
se. zakládající výdělkovou
daň v částce 9.500 Kč, ačkoliv
držitel vykazuje 15.000 Kč ztráty. Zubnímu
technikovi, jenž docílil ročního obratu
v částce 70.000 Kč, byl nadiktován
zisk v částce 25.000 Kč a předepsána
výdělková daň v částce
1.500 Kč. Malému krejčímu, jenž
zaměstnává jednoho nebo 2 pomocníky
a dosáhl ročního obratu v částce
96.000 Kč, počítá se čistý
výtěžek v částce 14.000 Kč
a předepíše se výdělková
daň v částce 919 Kč, k níž
se pak musí připočísti ještě
600% samosprávných přirážek,
aby se přišlo k daňovému obnosu, který
měl ten muž platiti, ale nikterak platiti nemohl.
Tato praxe finanční správy znepokojovala
nouzová území. Především
popudila střední vrstvy, zradikalisovala je a učinila
nespokojenými, a tím, to se může říci,
nemálo přispěla k tomu, že došlo
k takovému volebnímu rozhodnutí z 19. května,
obzvláště v území osídleném
Němci.
Vše to při klesajícím národním
příjmu v krisi, při stoupajícím
poctu konkursů a vyrovnání, při špatném
stavu výživy obyvatelstva - spotřeba masa z
roku 1933 byla nejnižší od 10 let - při
zvýšených předpisech daňových.
Osnova splňuje přání samosprávy,
že země smí povoliti obcím vybírání
přirážek za přiměřených
záruk. Samosprávy nižších okrskových
svazů potřebují však více, aby
mohly své úkoly náležitě plniti.
Souhlasím s posl. Teplanským, když ve
svých vývodech v pondělí výslovně
poukázal, že naše obecní správy,
aby mohly pořádně pracovati, potřebují
nového finančního zákona. Stav se
v každém případě nedá
udržeti, jak jest tomu ku př. v Čechách,
že celkový výnos z přirážek
u okresů v částce 166 a 1/2 mil. ani nevystačí,
aby mohl krýti úrokovou službu pro 1.381 milionů
okresních a komunálních dluhů. Obce
žijí dnes již až do 50% a přes 50%
hradíce své veřejné hospodářství
z poplatků a dávek, jež převážně
musí nésti nejnižší a střední
vrstvy, a zdražují živobytí, ačkoliv
namnoze se pokoušejí, aby vystačily s polovičním,
třetinovým nebo úplně rozvráceným
příjmem.
Vítáme v návrhu snahu vyloučiti velké
důchody a příjmy přes 250.000 Kč
jako srážkovou položku při dani z příjmu,
poněvadž se zde učiní konec opatření,
jež vedlo jen ke zúžení daňového
objemu a které přirozeně, což jest z
počátku prokázáno, nebylo daňové
morálce na prospěch. Okleštění
výnosů holdingových společností
jest také jednou z předností, které
nová novela přináší. Vítáme
v zájmu obcí objasnění daňové
povinnosti obecně prospěšných podniků
samosprávných svazů.
Na jednu okolnost předložené resoluce chtěl
bych ještě ze zkušenosti upozorniti, již
jsme mohli v nouzovém území opětovně
pozorovati. Resoluce zakazuje státním úředníkům,
aby prováděli do jejich oboru náležející
porady soukromým podnikům, pokud se jedná
o porady úplatné. V posledních letech vyvinula
se přímo praxe, že berní úředníci,
a to s vysokou kvalifikací, po výstupu ze své
činné služby dali nějakému velkému
průmyslovému podniku své znalosti o vyměřování
daní k disposici, a to nikoliv za měsíční
plat, nýbrž za podíl na úsporách,
docílených na jejich zakročení z daňového
plnění. Zde je zapotřebí, aby se učinila
vhodně přítrž, neboť taková
činnost pensionovaných státních úředníků
musí z všech okolností býti sprovozena
se světa.
Předložená novela má přinésti
zjednodušení správního řízení,
jež jest rozhodně důležité. Dokonce
na malých berních správách leží
dnes ještě na 6000 a více nevyřízených
daňových rekursů. Když na tyto okolnosti
zvláště poukazuji, činím tak
proto, že jsme přesvědčeni, že
náš daňový systém musí
odpovídati základním pravidlům spravedlnosti
ve vybírání daní ke každému
státnímu občanu.
Předseda (zvoní): Pane řečníku,
jednací řád zakazuje čtení
řečí. Prosím, abyste nečetl.
Posl. Kögler (pokračuje): Správní
řízení, jež bude ulehčeno, má
- a to jest také význam předložené
novely - zjednati příznivější
styk mezi poplatníky a finanční správou.
Dosavadní zákon z roku 1927 nadržuje jednotlivým
vrstvám obyvatelstva a křivdí jiným.
Když nynějšímu stavu tímto návrhem
bude učiněn konec, nebo když aspoň bude
k tomu učiněn rozhodný krok, může
se říci, že po opravě chyb způsobených
pod vládou občanského bloku musí velmi
brzo následovati nové kroky, které budou
dalekosáhlejší nejenom v oblasti nového
řádu státních daní, nýbrž
obzvláště v oblasti úpravy autonomní
samosprávy. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dále je ke
slovu přihlášen p. posl. Turček.
Dávám mu slovo.
Posl. Turček: Slávna snemovňa!
Zákon o priamych daniach z 15. júna 1927, č.
76 Sb. z. a n., vyšiel za slávnostnej nálady
v tom predpoklade, že obsahuje všetko, čo sa
týka priamych daní. Každý by bol býval
vystavený posmechu, kto by bol býval vtedy tvrdil,
že tento zákon nebude dlhotrvajúci. Praktický
život dokazuje pravý opak, lebo za krátkych
10 rokov tento zákon prešiel 12 zmenami. Po stránke
technickej musím tu vytýkať bernému
zákonodarstvu v prvom rade neprehľadnosť zákonov,
ktoré sú podrobené veľmi častým
zmenám a zachádzajú do tých najväčších
a najdrobnejších podrobností. Pri všetkých
týchto zmenách je najväčšou chybou
nejasnosť a nepresnosť, najm čo sa týka
súvislosti s inými zákonmi. Ťažko
potom požadovať tu znalosť zákona od obyčajného
poplatníka, napriek tomu, že "neznalosť
zákona neomlúva."
Zdarný výsledok bernej agendy záleží
na dvoch hlavných činiteľoch. Na jednej strane
je to berná správa, ktorá dane vyrubuje,
spolu s berným úradom, ktorý bernou správou
vyrúbené dane inkasuje, a na druhej strane je to
poplatník, ktorý musí vyrúbené
dane zaplatiť. Oproti poplatníkovi berná správa
spolu s berným úradom vystupuje ako kompaktný
celok, a za to právom môžeme požadovať,
aby tieto dva úrady si neprotirečily. V praktickom
živote túto jednotnosť darmo očakávame.
Táto neshoda sa najviac prejavuje pri vybavovaní
žiadostí o sníženie alebo odpis daní,
kde je to z existenčných dôvodov poplatníka
odôvodnené. So strany berného úradu
býva poplatník ubezpečovaný, že
jeho žiadosť bude prajne vybavená, no, berná
správa tieto žiadosti odmieta. Vykazuje sa stále
v každom rozpočte veľký danový
nedoplatok, lebo pre strnulosť berných správ
musia berné úrady viesť v evidencii aj také
daňové nedoplatky, ktoré sú už
dávno nedobytné.
Neznamená to len zaťaženie bernej agendy, ale
vzbudzuje to vo veľkej miere aj nedôveru poplatníctva,
keď na uisťovanie berného úradu nemôže
zákonom zabezpečenej úľavy z existenčných
dôvodov poplatník docieliť. Vo "Vestníku
čsl. berného úradníctva" je doslovne
toto (čte): "Poriadok v daňovom účtovaní
nie je odvislý len od zmeny zákona, prevádzajúcich
nariadení, účetných inštrukcií,
od dostatočného počtu a školeného
personálu, ale predovšetkým aj od poriadneho
poplatníka. Národné shromaždenie a verejná
tlač maly by ruka v ruke pracovať s finančnou
správou a venovať pozornosť i nezbytnej výchove
poplatníkov, aby sa docielila harmonická spolupráca
oboch strán, berných správ a poplatníkov."
Áno, táto harmonická spoolupráca je
prvým a najhlavnejším predpokladom dobrého
výsledku finančnej agendy, a tu musím priklincovať,
že všetka propaganda, všetky výchovné
prostriedky musia zlyhať, keď poplatník na svojom
vlastnom chrbte pociťuje, ako často bez dôvodov
chce finančná správa z neho čím
väčšiu sumu vymačkať. Človek
často počuje takmer celé pohádky až
na neuverenie, akým spôsobom berné správy
vyrubujú dane. V mojej blízkosti, v jednom bývalom
okresnom mestečku berná správa jednému
občanovi nasledovným spôsobom vyrúbila
dane. Dotyčný, nakoľko bol už starší
človek, bol výčapníkom, predošlé
jeho remeslo bolo bednárske. Jeho dospelá dcéra
bola zamestnaná v istom tamojšom peňažnom
ústave a zasnúbila sa s vedúcim tohoto peňažného
ústavu. Budúci svak mladému pánovi
prisľúbil, nakoľko bol chudobný človek,
že mu dá do domácnosti vlastnoručne
zhotovené dva súdky. A skutočne dal sa do
práce a nádejný zať chodil k nim po
úradných hodinách dívať sa, ako
na tom pracuje. Po svatbe na veľké prekvapenie náš
občan dostal platebný rozkaz, kde bol odanený
v základe 8000 Kč za to, lebo údajne prevádzal
bednárske remeslo pomocou jedného pomocníka.
Vážení prítomní, keď sa
to roznieslo v okresnom mestečku, všetci známi
mladého bankového úradníka začali
mu blahoželať, že ho deklarovala berná správa
za bednárskeho pomocníka, a takýmto spôsobom
sa vyrúbila tomu občanovi daň.
A na Slovensku je to príznačné, že našim
remeselníkom zárobkovú daň vyrubujú
podľa počtu zamestnaných síl a nie podľa
docielenej tržby. Následok toho je, že naši
remeselníci, aby mohli učiniť zadosť svojej
daňovej povinnosti, prepúšťajú
svojich zamestnancov, čo je zasa príčina,
že sa len zvyšuje nezamestnanosť. Je to v terajšej
dobe krajne nebezpečné.
Ešte zhubnejšie účinkuje na naše
poplatníctvo, keď toto sa presvedčí,
že ani dotyční referenti bernej správy
nie sú si istí v daňových predpisoch.
Istý bankový úradník šiel na
berný úrad k patričnému referentovi
a požiadal ho, aby mu povedel, koľko má platiť
mesačne v rátach, aby jeho daňová
povinnosť bola úplne vyrovnaná. Berný
úradník mu vypočítal jeho daňovú
povinnosť a povedal mu: Keď 51 Kč mmesačne
zaplatíte, budete mať svoje daňové konto
úplne vyrovnané. On platil mesačne 70 Kč,
o 20 Kč viac ako mu to berný úradník
povedal. Na konci roku dostal výkaz svojho daňového
konta a na jeho veľké prekvapenie zistil, že
má ešte daňový nedoplatok okolo 16 Kč.
Išiel na berný úrad k príslušnému
referentovi a pýtal sa ho, ako je to možné,
že napriek tomu, že platil viac o 20 Kč, má
ešte 16 Kč daňový nedoplatok. Na jeho
prekvapenie berný úradník nevedel mu dať
vysvetlenie, a keď sa mu potom priznal, že on ani sám
nevie, ako tá diferencia mohla nastať, tých
16 Kč zaplatil. Pravda, jeho úsudok o finančnej
agende, ako sa to prevádza u nás, žiadna propaganda
ani prevýchova v takomto prípade nezmôže.
Poplatník musí mať pevné presvedčenie,
že finančná správa korektne vystupuje,
že to, čo vyrubuje, zakladá sa na právnych
predpisoch a nie na ľubovôli toho ktorého úradníka.
Poriadok v daňovom účtovaní predpokladá
kvalitné vyrubovanie daní a v prípade odvolávacom
čím skoršie vybavenie týchto žiadostí.
Zameškané odvolania majú nielen pre finančnú
správu nedozierne škodlivé následky,
ale často znemožňujú našim obciam,
aby plnily i tie najnútnejšie svoje platebné
povinnosti. (Předsednictví převzal místopředseda
dr Markovič.) Poznám obec Šalgočku,
ktorá má daňový základ 2000
Kč a k 1. januáru 1936 dlhuje bernému úradu
26.000 Kč. Tento dlh nastal tým spôsobom,
že tamojšiemu veľkostatkárovi vyrúbili
vysoko dane, proti čomu podal odvolanie a jeho rekurzu
najvyšší správny súd vyhovel. Berný
úrad však po čase exekučnou cestou od
neho túto povinnosť vymohol a patričnú
kvotu obci odviedol, ktorú obec v svojom riadnom rozpočte
aj upotrebila. Berny úrad musel vrátiť veľkostatkárovi
preplatenú daň, ale súčasne žiadal,
aby aj obec už obdržanú daň vrátila
bernému úradu. Ale je otázka, či to
obec, ktorá má daňovú základnu
2000 Kč, bude môcť vrátiť bernému
úradu a kedy. Tomuto by sa dalo predísť, keby
sa odvolania včas vybavovaly, a nadovšetko keby sa
dane kvalitne a včas vyrubovaly, boly by obce ušetrené
od starosti a berná správa od zvýšenej
agendy. Poriadok či neporiadok v daňových
kontách rodí sa už v začiatkoch riadnym
vyrubovaním daní.
Každý zákon, i ten najlepší, musí
sklamať, keď nedostane morálnej ochrany a právnej
opory od štátu a jeho vlivných činiteľov.
Každý zákon, a tak aj všetky zákony
týkajúce sa bernej povinnosti, musia platiť
pre každého občana rovnakou mierou. Teraz,
keď sa tak škodoradostne poukazuje najmä zo strán
finančnej správy na nepoctivosť poplatníctva
v daňových veciach, jedno musím tu povedať,
že zapríčinily to vo veľkej miere vlivné
politické intervencie, ktoré podporovala samotná
finančná správa. Mám viac dôkazov
na to, že sa ináč vyrubovala, po prípade
vôbec ani nevymáhala daň od niektorých
občanov, ktorí podľa politickej legitimácie
sa považovali za privilegovanú vrstvu.
Zákon o silničnom fonde č. 116/1927 v smysle
§u 9, odst. 4 oslobodzuje od dane z motorových vozidiel
traktory, ktoré budú používané
v poľnom hospodárstve, budú sprostredkovať
dopravu osôb a nákladov medzi hospodárskymi
budovami a poľom. Finančná správa tento
zákon tak interpretovala, aby každý, kto má
traktor, ale len prešiel cez verejnú cestu, podliehal
dani z motorových vozidiel. Na to je jeden eklatantný
prípad, ktorý prešiel aj dennou tlačou.
Roľník Arpád Ciffra vo Veľkých
Dvoroch, okr. Topoľčany, má traktor, s ktorým
koná všetky poľné práce, mláti,
šrotuje atď. Pretože pri týchto prácach
musí často prevážať rôzne
stroje s poľa na pole a používať verejných
hradských a ciest, vymeral mu dôchodkový úrad
daň z motorových vozidiel. Poplatník však
neuznal správnosť tohoto predpisu a po odsúdení
krajským súdom v Nitre odvolal sa k hlavnému
súdu v Bratislave, ktorý rozsudok zrušil a
Ciffru oslobodil. V dôvodoch uviedol, že prevážanie
náradia s poľa na pole alebo z dediny do dediny za
tým účelom, aby tam bolo náradie použité
v spojení s traktorom buď na mlátenie alebo
na oranie, nezakladá ešte daňovú povinnosť,
lebo hlavný účel práce traktoru bol
v pohone strojov a nie v ťahaní bremien. Doprava náradia
sa deje len za tým účelom, aby traktor mohol
byť upotrebený.
Finančné riaditeľstvo v Nitre však po
tomto rozsudku v prípise, ktorým oznamuje Ciffrovi
oslobodenie od dane na tohoročné prvé polročie,
píše - a to na rozmnoženom blankete - že
oslobodenie od dane je spojené s tou podmienkou, že
traktor bude používaný len medzi pol om, na
ktorom on sám hospodári. V prípade, že
by použil traktoru k práci na cudzích poliach,
musel by daň zaplatiť. Keby teda oral zárobkove,
musí zaplatiť daň z motorových vozidiel,
hoci traktor bude použitý zasa len na oranie atď.
Tedy podľa usnesenia hlavného súdu Ciffra vôbec
nepodliehal dani z motorových vozidiel a pri celej tejto
veci je najzaujímavejšie to, že sám dôchodkový
kontrolný úrad, ktorý mal revidovať
majiteľov traktorov to aby tej zdánlivej požiadavke
finančnej správy bolo vyhovené - upomínal
majiteľov, aby potrebné náradie, či
mláťačku alebo pluh, po verejných cestách
preťahovali koňmo a traktor nech ide na špacír,
na dokumentovanie vyspelosti našej techniky.
Nedávno sám som prišiel v istej veci na generálne
finančné riaditeľstvo. Tam hŕba spisov
bola na stole nevybavená. Tento zákon sa týmto
spôsobom prevádzal u nás na západnom
Slovensku, na východnom Slovensku túto celú
záležitosť zjednodušili tak, že všetkým
majiteľom traktorov daň predpísali, ale od
tých, ktorí mali legitimácie vládnych
strán, sa daň nevymáhala. Od našich
privržencov ale exekučnou cestou daň vymáhali
a hneď po exekučnom zákroku naši privrženci
dostali napomenutie z politických sekretariátov
vládnych strán, že keď pristúpia
za členov, túto daň platiť nemusia.
(Výkřiky poslanců slovenské strany
ľudové.)