Předseda Malypetr.
Místopředsedové: Langr, dr Markovič,
Košek, Onderčo, Mlčoch,
Taub.
Zapisovatelé: R. Böhm, Dubický.
210 poslanců podle presenční listiny.
Člen vlády min. dr Dérer.
Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník
dr Říha; jeho zástupci Nebuška,
dr Mikyška.
Předseda Malypetr zahájil schůzi v
10 hod. 23 min. dopol. a konstatoval, že sněmovna
je způsobilá jednati.
podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu dal předseda
na tento týden posl. Pikovi.
Za platnou podle §u 2, odst. 4 jedn. řádu uznal
předseda dodatečnou omluvu posl. inž. Richtra
na den 22. června.
Do výboru rozpočtového vyslal: klub
poslanců československé soc. dem. strany
dělnické posl. Polacha za posl. dr Meissnera;
klub poslanců čsl. strany nár. socialistické
posl. dr Stránského za posl. Lance.
Do výboru ústavně-právního
vyslal: klub poslanců "Sudetendeutsche und Karpathendeutsche
Partei" posl. dr Kellnera za posl. Fischera; klub
poslanců národní obce fašistické
posl. dr Branžovského za posl. dr Dominika.
Do výboru živn.-obchodního vyslal klub
poslanců "Sudetendeutsche und Karpathendeutsche Partei"
posl. Hollubeho za posl. dr Roscheho.
Do výboru iniciativního vyslal klub poslanců
"Sudetendeutsche und Karpathendeutsche Partei" posl.
Knöchela za posl. Illinga.
Předseda vlády sdělil přípisem
ze dne 20. června 1936, č. j. 13.970/1936 m. r.,
že vláda předložila senátu k projednání
a schválení Národním shromážděním
návrh zákona, kterým se zavádí
průkaz způsobilosti pro živnost hostinskou
a výčepnickou v zemích Slovenské a
Podkarpatoruské.
počátkem schůze:
Zpráva tisk 550.
Interpelace tisk 523 (I až XIII).
Návrhy tisky 544, 548 - přikázány
výboru iniciativnímu.
zahraničnímu a živn.-obchodnímu
vládní návrh tisk 546;
ústavně-právnímu a rozpočtovému
usnesení senátu tisk 549.
ve schůzi dne 23. června 1936 přikázány
k řádnému projednávání
návrhy výborům:
soc.politickému tisky 467 a 501,
soc.politickému a brannému tisk 494,
soc.poltickému a rozpočtovému
tisky 535 a 539,
zemědělskému a rozpočtovému
tisky 493, 495, 498 až 500, 502, 505 až 507, 510, 513,
514, 516 až 519, 522, 524, 525, 532 až 534, 540, 543,
545,
kulturnímu a rozpočtovému tisk
496,
kulturnímu, soc.politickému a rozpočtovému
tisk 512,
kulturnímu tisk 515,
ústavně-právnímu tisky 520
a 529.
Předsednictvo usneslo se podle §u 9, odst. 1, lit.
m) jedn. rádu vyloučiti z těsnopisecké
zprávy o 55. schůzi sněmovny dne 22. června
t. r. projev ohrožující bezpečnost státu
z řeči posl. Birkeho.
Předseda (zvoní): Přistoupíme
k projednávání prvého odstavce pořadu,
jímž jest:
1. Zpráva výboru rozpočtového o
návrhu posl. Teplanského, dr inž. Brdlíka,
dr Meissnera, dr Klapky, dr Nováka, Ostrého, Tauba
a Viereckla (tisk 448) na změnu zákona ze dne 14.
dubna 1920, č. 262 Sb. z. a n., o dani z masa (tisk 541).
Zpravodajem jest p. posl. dr inž. Brdlík. Dávám
mu slovo.
Zpravodaj posl. dr inž. Brdlík: Slavná
sněmovno!
Rozpočtový výbor v sezení dne 19.
t. m se usnesl doporučiti plenu posl. sněmovny schválení
iniciativního návrhu, který podali pp. posl.
Teplanský, dr inž. Brdlík, dr Meissner,
dr Klapka, dr Novák, Ostrý, Taub a Viereckl. Podstatou
a vedoucí myšlenkou předložené
osnovy je, aby nezasahovala do materiálního poměru
mezi zemědělci a finanční správou,
nýbrž aby zjednodušila poměr mezi poplatníkem
na jedné straně a finanční správou
na straně druhé. A v tomto směru jde o dva
případy. Buď jde o daň z domácích
porážek, určených pro vlastní
potřebu, anebo jde o nucené porážky
z důvodů onemocnění zvířete.
Pokud jde o prvý případ, o daň z porážek
pro vlastní potřebu, zjednodušuje to osnova
tímto způsobem: Až dosud zemědělec,
který chtěl poraziti kus pro vlastní potřebu,
byl povinen před porážkou zaslati složenkou
na finanční ředitelství příslušnou
částku podle druhu kusu a jeho váhy. Bylo
to u vepřového dobytka podle váhy kusu 12
Kč, 24 Kč nebo 36 Kč, u koz a ovcí
8 Kč atd. Kdo nevyhověl této povinnosti,
byl pokutován pateronásobnou částkou.
V tomto případě se zjednodušují
poměry potud, že se individuální přiznávání
a zasílání peněz proměňuje
na paušál, který bude vyměřen
z jednotky plochy, a to z 1 ha v takové výši,
aby stát tímto paušálem nedoznal žádné
újmy a dostal svou částku, které potřebuje,
t. j. 11 mil. Kč.
Aby nevznikla žádná disparita mezi obvody extensivními
a intensivními, zejména s hlediska obvodů
horských, kde je značná část
pastvin, tu pastviny z tohoto propočtu jsou vynechány,
takže to vlastně znamená zpaušalisování
této daně ve výši 1·50 Kč
pro 1 ha u těch, kteří jsou povinni daní
obratovou, t. j. nyní až do 50 ha, a to zemědělské
plochy bez pastvin. Tím je dosaženo určité
parity mezi obvody nížinnými a horskými,
mezi obvody intensivními a extensivními na straně
druhé. To znamená, že se ulehčilo poplatníkovi,
zejména račte promítnouti tyto poměry
na Slovensko, pokud jde o přiznávání.
On nemusí sháněti u berního úřadu
teprve složenku, kterou by posílal peníze na
finanční ředitelství. Finanční
ředitelství pak upozorňuje důchodkovou
kontrolu, co se stalo, důchodková kontrola jde a
vyšetřuje tento případ. Velmi často
vytýká zemědělci, že kus byl
těžší, ba někdy měří
dimense, abych tak řekl, jitrnic a z nich usuzuje na váhu,
pokutuje, že nebyla správná přiznávka
učiněna, a znemožňuje a zneklidňuje
poměry, zejména na Slovensku a Podkarpatské
Rusi. Nyní by tento 1·50 Kč zaplatil zároveň
jako přirážku k dani obratové, bylo
by to zaplaceno tímto jednoduchým paušálem
a zemědělec by byl zbaven té povinnosti,
jak jsem o ní právě hovořil.
Pánové, tento rozpočet je udělán
na základě údajů Státního
úřadu statistického který udává,
jaký je úhrn výnosu daně z porážek
domácích, ale nikoliv jen zemědělců.
Bylo tedy potřebí od cifry, která se pohybuje
mezi 13 a 15 miliony Kč odčítati tu cifru
porážek, která není vázána
na zemědělské povolání, čímž,
když provedeme a dělíme potom počtem
hektarů až do oněch 50 ha velikostní
skupiny po odečtení plochy pastvinné, a když
to propočteme individuálně, dospějeme
k 1·50 Kč platby, kterou budou platiti zemědělci,
pokud nepodléhají paušálu daně
z obratu, a tím dospíváme k cifře
11 mil. Kč, což jest to, co tato daň vynášela
pro státní pokladnu. Vážené shromáždění,
zde je tedy znemožněno určité šikanování
a - řekněme si upřímně - v
praxi zemědělské tahání se
o chlup, protože o žádnou velkou věc nejde,
nýbrž jde jenom o uplatnění určité
prestiže a odstranění všech těch
nepříjemností, jež byly způsobeny
důchodkovou kontrolou.
To je jeden případ, který řeší
tato osnova. Druhý případ se vztahuje na
nutné porážky, které zemědělec
musí provésti na základě onemocnění
zvířete. Pánové, jak to bylo až
dosud? Dosud se to provádělo tím způsobem,
že zemědělec byl povinen do 24 hodin po onom
faktu, kdy byl nucen zvíře nouzově odporaziti,
poněvadž bylo nemocné, složiti onu příslušnou
částku bez ohledu na to, jestli zvíře
bude musiti býti celé zakopáno, nebo jestli
snad zvěrolékař uzná určitou
část za konsumu schopnou, která by ve smyslu
daně z masa teprve pak této dani podléhala.
Zemědělec musel tedy zaplatiti okamžitě
příslušnou částku, která
dělala na př. u dojnice 100 Kč, musel zaplatiti
pohodnému za zakopání kusu, vedle toho musel
zaplatiti zvěrolékaře a řezníka
za stažení kůže a rozčtvrcení,
a to v době, kdy potřeboval zrovna nejvíc
peněz, aby si zakoupil náhradní zvíře.
A prosím, abyste si to zase promítli do malozemědělských
poměrů na Slovensku, kde nakonec je ona dojnice
třebas živitelkou rodiny; zemědělec
má platiti všecko to předem, ale nikdo mu nedá
náhradu za uhynulý kus. Nyní tedy, prosím,
měníme v té věci velmi málo,
ale zachraňujeme celou věc. Říkáme,
že zemědělec nemusí onu částku
zaplatiti 24 hodiny po porážce, nýbrž
24 hodiny po prohlídce zvěrolékařem;
to znamená, že zemědělec zavolá
zvěrolékaře, který konstatuje, zdali
zvíře se nemusí vyloučiti z konsumu
a zdali následkem toho musí býti celé
zakopáno, a zemědělec není povinen
zasílati celou částku, kdežto dříve,
když ji zaslal, musel poslati žádost na finanční
ředitelství, aby mu tato daň, kterou zaplatil,
byla slevena a vrácena, finanční ředitelství
ji předalo důchodkové kontrole, ta to vyšetřila,
a když to dobře šlo, do roka dostal zemědělec
oněch 100 Kč zpátky. Nyní nebude zemědělec
platiti, když zvěrolékař uznal, že
zvíře není konsumu schopné vůbec.
Jestliže zvěrolékař uznal, že je
schopné konsumu na př. do 50%, zaplatí zemědělec
daň z masa jenom z těchto 50%, kdežto dříve
byl povinen zaplatiti daň z celého kusu, v našem
případě 100 Kč, a pak žádati
za vrácení 50 Kč.
Vážené shromáždění,
slavná sněmovno! Je viděti, že nejde
o žádnou materiální stránku případu,
že státu má se dostati, což jeho jest,
ale že to znamená jenom zjednodušení poměru
mezi poplatníkem na jedné straně a finanční
správou na druhé straně, že to znamená
kromě toho určité ulehčení
celé agendy důchodkové kontroly, které
můžeme doporučiti, aby se pak zabývala
vážnějšími případy,
aby hledala tajné výrobny pálenky, a podobné
věci, což by skutečně pro finanční
správu znamenalo úspěch, a aby se nezdržovala
věcmi, které jsou bezvýznamné. Vážené
shromáždění, musíme se diviti,
věřte mi, že jsme tyto případy
nechali tak dlouho vůbec neřešeny. Podívejte
se, řešíme velký problém sociální,
řešíme problémy, řekl bych, státní
v souvislosti se Slovenskem, ale, věřte mi, je s
podivením, že tento problém, který se
na Slovensku promítá skoro na státní
problém, poněvadž na Slovensku v době
Maďarska tuto daň vůbec neměli, jsme
neřešili a takovéto šikanování
jsme nechali dále, ačkoli nakonec se někdy
promítalo v tom smyslu, že si drobní lidé
z toho vyřešili otázku postavení proti
státu vůbec.
Tedy uvažuje tyto momenty, uvažuje moment, že státní
pokladna o nic nepřijde, že to znamená současně
vyřešení důležitého poměru
s hlediska státního mezi poplatníkem a finanční
správou, dovoluji si doporučiti slavné sněmovně,
aby osnovu zákona přijala v tom znění,
jak byla rozpočtovým výborem odhlasována
a plenu předložena. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Než budeme
pokračovati v jednání o tomto odstavci, navrhuji
podle usnesení předsednictva sloučené
projednávání, respektive sloučenou
rozpravu s rozpravou o odstavci 2 pořadu, zahájenou
v 55. schůzi sněmovny dne 22. června t. r.,
to jest:
2. Zpráva výboru rozpočtového o
vládním návrhu (tisk 266) zákona,
kterým se mění a doplňuje zákon
o přímých daních (tisk 542).
Důvodem pro navrhované sloučení jest
příbuznost projednávané látky.
Jsou proti tomuto návrhu nějaké námitky?
(Nebyly.)
Není jich. Projednávání bude tedy
podle návrhu sloučeno.
Přistoupíme ke společné rozpravě.
Lhůta řečnická jest 60 minut.
Aby nevzniklo nedorozumění, upozorňuji, že
posl. dr inž. Brdlík, který je zpravodajem
o odst. 1 dnešního pořadu, jest v této
rozpravě přihlášen jako řečník
k odst. 2 pořadu, tedy k osnově zákona o
přímých daních.
Přihlášeni jsou říci: na straně
"proti" pp. posl. dr Pružinský,
Kopřiva, Trnka, Turček, Schenk,
dr Peters, dr Štůla, Nepomucký,
Špaček; na straně "pro"
pp. posl. dr inž. Brdlík, dr Meissner,
Ostrý, Bezděk, R. Chalupa,
Bátková.
Dávám slovo prvému řečník
na straně "proti", p. posl. dr Pružinskému.
Posl. dr Pružinský: Slávna snemovňa!
Je nepopierateľné že štátne financie
sú problémom veľmi dôležitým,
ale zároven aj problémom veľmi chúlostivým.
Štátne financie su problémom velmini dôležitým
nielen pre seba, ale aj pre to, lel bo štátne financie
úzko súvisia s národným hospoárstvom.
Dobrý stav štátnych financií odzdzzrkadluje
sa v súkromnom hospodárstve a opačne. Aby
som dokázal, čo som tvrdil, dovolím si poukázať
len na 3 dôležitejšie zjavy.
Po prvé na úverový problém. Úverový
problém úzko súvisí so štátnymi
financiami. Tam, kde štát je nútený,
aby pre schodky štátneho hospodárstva ustavične
uzavieral úverové obchody, tam, kde štát
usstavične odčerpáva na kapitálovom
trhu znacné zásoby kapitálu, je samozrejmé,
že to spôsobuje nepriaznive na kapitálový
trh. Spôsobuje to nepriaznive na úrok a prípadne
zapríčiňuje to, že úver pre súkromné
hoshpodárská o je ťažkko dosažiteľný.
Pozrime si druhý problém, problém výroby
a zamestnanosti. Tam, kde sú dane ťaživé,
tam, kde sú také dane, ktoré ochromujú
výrobu, dane obchodné, tam výroba klesá
a následkom toho sa dostavuje značná nezamestnanosť.
Tu je problém menový, valutový. Tam, kde
štátne financie sú v neporiadku, je štabilita
meny ohrožená. Štát je zlákaný
k tomu, aby previedol infláciu, aby schodky štátneho
hospodárstva kryl obezivom inflačným spôsobom
vydaným, a je samozrejmé, že to musí
mať svoj vliv aj na štabilitu, na stálosť
meny, valuty.
A je nepopierateľné, že dobrého stavu
štátnych financií závisí aj to,
v akej miere bude plniť ten či onen štát
svoje úkoly na poli politickom, kultúrnom, humánnom
a inom, lebo finančné prostriedky sú potrebné,
aby štát svoju činnosť vykonával.
A keď sa pozreme okolo seba, vidíme, že tam,
kde sú snsnesiteľné hospodárske pomery,
kde je žiivot h ospodársky v istej mimiere v poriadku,
tam sú v poriadku i štátne financie. Odvolávam
sa na príklad Veľkej Britanie a na príklad
Švedska. Tam sú štátne financie v poriadku,
tam deficitové hospodárennie nie je a preto tam
sú i snesiteľné hospodárske pomery.
A naopak, jestli si pozreme štáty, ktoré zápasia
s udržaním valuty, ktoré zázápasia
s tým, aby mohly udržať štabilizáciu
meny, to obyčajne má svoju príčinu
v tom, že štátne hos podártvo je schodkové.
Pozrime sa, ako vyzerajú štátne financie u
nás v Československej republike. Ako nedávno
spomenul pán zpravodajca k štátnemu záverečnému
účtu, ktorý sme nedávno projednávali,
od vypuknutia krízy štátne záverečné
účty končia so značným deficitom.
V krízovej dobe ti.eto deficity štátnych záverečných
účtov prestúpily cifru 6.5 miliardy Kč.
Štátny dlh prestúpil zároveň
výšku 40 miliard Kč, čo je veľmi
povážlivá vec, keď bereme v úvahu,
že síce sú štáty, ktoré
majú väčší štátny dlh;
ale to sú štáty väčšie, bohatšie,
štáty, ktoré majú také pomery
ako my, nemajú tak vysoký štátny dlh.
Posledný záverečný účet
na správny rok 1936, keď berieme do úvahy všetko,
teda i hospodárenie na rozpočet i mimo rozpočtu,
vykázal deficit 1.030 mil. Kč a keď uvážime,
že tu maly vliv rôzne okolnosti, vykazuje ešte
pomerne priaznivý stav. Poukazujem na vysoký stav
krátkodobého štátneho dlhu, ako sa javil
koncom minulého roku, a z toho všeho vidíme,
že stav našich štátnych financií
nie je práve skvelý.
A tu sa chceme zaoberať debatou, ktorá sa rozvírila
v odborných a denných časooisoch a ktorá
sa točí okolo otázky, či je to potrebné,
aby v dobe hospodárskej krízy štátny
rozpočet a zároveň aj štátne
záverečné účty boly vyrovnané,
či nie. Z jednej strany sa poukazuje na to, že v dobe
krízy, v dobe hospodárskeho úpadku vôbec
nie je potrebné, aby štátny rozpočet
a štátne záverečné účty
boly vyrovnané. Tvrdí sa, že je dostatočné,
keď sa vyrovná štátny rozpočet
v dlhšej dobe, a poukazuje sa, že by bolo lepšie
rozpočty robiť nie na jeden správny rok, ale
na dlhšiu dobu, odporučajú zaviesť t.
zv. pätiletku. Proti tomu druhí tvrdia, že to
nie je správné, že i v dobe krízy je
potrebné, aby státny rozpočet, ako i štátne
záverečné účty boly vyrovnané.
Kde je pravda, čo je správne? Pravda je na strednej
ceste. Je pravda, že v dobe krízy, najmä počiatkom
krízy pri najlepšom úmysle a najlepš om
úsilí nebolo možné štátny
rozpočet vyrovnať, že istá časť
ťarchy musela sa rozložiť na bedrá budúcich
generácií, ale prikll incujem to, že toto nemôže
ísť do nekonečna. Preca musíme počítať
s hospodárskymi silami, ktoré jestvujú, a
je známe, že schodkové hospodárstvo
do nekonečna sa prevádzať nemôže.
A ja myslím, keby sme dosiahli taký stav štátneho
dlhu, ako som mal česť uviesť, že nadišla
doba, ba už sme ten bod prekročili, keď sa musíme
vyporia dať s tým problémom a veci usporiadať
tak, aby do budúcnosti naše štátné
rozpocty a štátné záverečné
účty boly vyrovnané a to nielen na papieri,
ale aj vo skutočnosti. A je formálny dôvod
k tomu; vyše roka máme nový parlament a nového
ministra financií a tu nadišla doba, aby sme sa vážne
zaoberali problémom, ako usporiadať štátne
financie tak, aby rozpočet a záverečné
účty boly skutočne vyrovnané a nielen
na papieri, ale aj vo skutočnosti.
Zastánci teorie, ktorú som uviedol, totižto
že v dobe krízy nie je treba mať vždycky
vyrovnaný rozpočet, potažne vyrovnané
záverečné účty, sa odvolávajú
na nezapomenuteľného dr Rašína
a poukazujú na to, veď aj v tej dobe, keď bol
ministrom financií Československej republiky dr
Rašín, hospodárilo sa so schodkom, ba
so značným schodkom, aj Rašín
predkladal schodkové rozpočty a jeho záverečné
účty sa končily schodkom. Pánovia,
vec sa má inak. Myslím, že Rašín
to nerobil dobrovoľne, a keby teraz Rašín
žil, iste by netvrdil to, že nie je potrebné,
aby sme do štátnych financií zaviedli poriadok,
aby sme hladeli k tomu, aby tak štátny rozpočet,
ako záverečné účty boly vyrovnané.
Pánovia, pripomínam to, že doby, keď bol
ministrom financií dr Rašín, boly celkom
iné. Vtedy sa ten štát zariaďoval, vtedy
ten štát musel tvoriť ustanovizne, inštitúcie,
ktoré neboly. To je preca spravodlivé, aby trovy
toho prvého zariadenia neniesla na 100% terajšia generácia,
ale aby istá čiastka bola prevalená aj na
bedrá budúcej generácie, ktorá bude
následovať za námi. Potom vieme aj, že
vtedy, keď bol ministrom financií dr Rašín,
poplatná sila obecenstva ani ďaleko nebola tak vyčerpaná
ako teraz, vtedy sme nemali 3 % obratovú daň, vtedy
sme nemali dávky z úradných výkonov,
nemali sme daň na kyselinu octovú, nemali sme daň
na elektrické zdroje zárenia atď., vtedy tá
poplatná sila obecenstva bola o mnoho menej vyčerpaná
ako teraz; tedy pomery, ktoré panovaly vtedy, keď
ministrom financií bol dr Rašín, boly
docela inakšie.