A ještě jedna věc: My, kteří
jsme z venkova - a ostravští mně to potvrdí
a potvrdí to i lidé z jiných oblastí
- víme, že se podniky stěhují do Prahy
docela systematicky, a víme, že tato daňová
novela znamená ještě další rozpětí
ve zdanění. Jestliže je tu rozpětí
přirážek několik set procent a jestliže
se za takové situace podnik přestěhuje do
Prahy, pak to pro něj znamená velmi značné
úspory, které mu stojí za to, aby to udělal.
Zase má doplatit venkov, který již bez toho
platí na přirážkách daleko více.
Jestliže je tu taková diference, pak se to oněm
závodům mnohonásobně zaplatí,
když se odstěhují do Prahy, neboť rozpětí
je, jak jsem řekl, na jedné straně 328 %
a na druhé 500 až 600 %.
Tedy, slavná sněmovno, hospodářství
bude hledati cesty, jak se přizpůsobiti, a tak,
jak se přestavovalo, jak jsem říkal, od jednotliveckých
podniků k akciovým společnostem a k společnostem
s ručením obmezeným, tedy prostě veřejně
účtujícím, tak bude zase hledati jiné
cesty, jak těmto věcem se uhnouti, poněvadž
těmto věcem se už dnes nedá uhnouti,
nýbrž jak umožniti klidné a bezpečné
podnikání.
Padl nedávno jeden vtip, snad trochu krutý, že
by bylo na čase, aby se sněmovna usnesla na zákoně,
že několik let nebude pro hospodářství
dělati žádných nových zákonů,
které by přinesly nějaká břemena.
Není možno, dámy a pánové, postupovati
dále tímto způsobem. Vždyť račte
uvážiti, když mluvíme o neodpočitatelných
platech, že podniky mají se zaměstnanci smlouvy,
namnoze dlouhodobé, které mají platiti 5,
6, 8 i 10 let a které předpokládají
u podniků určité personální
výdaje. A nyní vy docela lehce a s prakticky zpětnou
platností onen závod, resp. obě strany, které
smlouvu uzavíraly, zatěžujete částkou,
která na př. znamená u akciových společností
u jednoho milionu další výdaj skoro 1/4 mil.
Kč.
Ale, dámy a pánové, aby nebylo mezi námi
sporu, nám nejde o to - a specielně mně ne
- abychom chránili několik lidí, kteří
mají snad mimořádné příjmy.
Nám jde o to, aby struktura a daňový systém
byl toho druhu, aby nevyvolával tyto příkrosti.
Vy nejdete na nikoho jiného nežli na těch několik
osob - a to je sotva 10 % ze všech poplatníků,
kteří mají přes 250.000 Kč
příjmů ročně. Nejdete na ty,
kteří mají bezpracné důchody,
ani na ty, kdo mají 250.000 Kč ročně
a více z pozemkových příjmů
nebo z příjmů jiných, nýbrž
vy jste si vybrali ty, kteří jsou nazýváni
v tisku kapitány průmyslu a peněžnictví.
Co je to za spravedlnost, berete-li vdovám a sirotkům,
jak říkal pan referent, pak neberte zde takovýmto
maličkým výsekem, pak mluvte o tom, jak zdanit
důchod nad 250.000 Kč, ale rozumným způsobem
a všeobecně a nevybírat si 10 % lidí,
kteří nota bene organisují výrobu,
tedy vedoucí pracující mozky, poukázati
na nějakého cizince mezi nimi a pod., a nyní
z toho montovati reformu, která ve svých důsledcích,
dámy a pánové, nepřinese ministerstvu
financí zdaleka to, co si myslíte. O těchto
věcech nebudeme ještě dnes mluviti, ale dovedete
si představiti, že v podnicích, ať již
holdingových, v podnicích, které dovedou
organisovati dvojnásobný i trojnásobný
příjem, tato věc by mohla býti obcházena?
To není cesta, kterou můžete dojíti
k výsledkům, neboť v podnicích, kde
to nebude možno udělati a zvýšiti plat,
prostě se bude automaticky přikročovat k
snižování platů a tím k snižování
celého výnosu, který zamýšlíte.
Slavná sněmovno, je na vás všech, abyste
tuto věc uvážili, stojí-li to za to,
abyste i vy, kteří přicházíte
s touto věcí, nesli výtku a říkám
to docela otevřeně - že jste nezdanili bezpracné
důchody a zdaňujete než toto, a mimo to výtku,
že jste nepřistoupili na náměty, které
by nebyly nikoho z těch lidí, kteří
měli přes 250.000 Kč služného,
resp. příjmu ze zaměstnání,
uchránili, t. j. na zvýšení daně
z vyššího služného. Ne výnos
zdaňovat dle výše platů zaměstnanců,
zvláště když máte odvahu různě
zdaňovat výnos podniku podrobeného zvláštní
a všeobecné dani výdělkové. Ty
všecky ostatní příjmy nemáte
odvahu zdanit více. Ne tedy výnos podniku, nýbrž
až výsledek, má-li někdo příjem
přes 250.000 Kč! Prosím, zdaňte ho
daní z vyššího služného! Nabízeli
jsme při různých soukromých jednáních,
že by bylo možno se dohodnouti na zvýšených
procentech, které by zabezpečily finanční
správě vyšší výtěžek
z příjmu zaměstnance a nepostihovaly podnik.
Neukazujte na několik rodinných společností
akciových, neukazujte na nějakého cizince,
podívejte se na ten problém s toho hlediska, že
jde o výsek ze všech poplatníků, kteří
mají přes 250.000 Kč v republice, a že
nejste ochotni udělati zde opatření, které
by bylo jedině logickým a jedině správným,
které by nechránilo tyto lidi, ale které
by je zdaňovalo opravdu spravedlivě a systematicky
tak, aby se nedocházelo k něčemu, co nakonec
ve svých důsledcích finanční
správě přinese docela jiné výsledky,
než se kterými počítá.
Slavná sněmovno, vy i v druhé otázce,
v otázce holdingu, přicházíte s věcí,
která je, věřte mně, podivná
s hlediska československého parlamentu. Řeknu
to docela otevřeně. Slyšel jsem zde z úst
referenta p. dr Nováka, že je to omyl, počítá-li
se s tím, že dochází k nějakým
nostrifikacím. To je hřích na hospodářství,
co se děje, domnívá-li se někdo, že
to nepoškodí nostrifikační tendence,
které jsou v našem hospodářství
a které právě během této krise
vykonaly ohromné dílo pro hospodářskou
budoucnost celého našeho národa a státu.
Je těžko o těch věcech veřejně
mluviti, ale ten, kdo dovede veřejně napadati, kdo
dovede říci, že i nostrifikace jsou zástěrkou,
ten tuto věc neovládá.
Slavná sněmovno, z toho, co zde bylo řečeno
jak p. referentem, tak i p. dr Klapkou, vidím, že
všichni mluví o tom, že je třeba podporovati
výrobu. Toho máme plná ústa, víme,
že bez podpory výroby nevrátíme lidi
do zaměstnání, ale slyšíme, že
holding je útěk daňový, slyšíme,
že vysoké platy jsou útěk daňový!
Jak to má vypadati ve finanční správě,
když toto všechno je útěk daňový?
Já se ještě dostanu k tomu, abych řekl,
jak to v té finanční správě
vypadá, ale takhle to přece nelze bráti.
Cožpak ten dr Engliš dělal daňovou reformu
proto, aby mu všichni poplatníci utekli? Cožpak
je to tak dlouho, je to tak zastaralé všechno a tak
nepotřebné, že to musíte všechno
přestavěti a všechno hoditi přes palubu?
Uvažte další věc. Vy zatěžujete
rentovou daní licenční poplatky. Správně,
je to renta. Ale ještě z těchto licenčních
poplatků děláte neodpočitatelnou položku
při čistém zisku? - Slavná sněmovno,
jak se máme přizpůsobit cizině, když
musíme řadu věcí z ciziny přejímat,
a jak máme vybudovat domácí výzkumnictví,
podporovat domácí vynálezce atd., když
to má býti takovým způsobem zatíženo?
To jest podpora výroby? To je něco, co s podporou
výroby nemá nic společného, co výrobu
utlouká.
Naproti tomu s lehkým srdcem pouštíte ze zdanění
podniky veřejné správy, ačkoliv od
dob Rašínových se říká,
že mají býti obchodně vedeny. Kdo bude
posuzovat, je-li podnik opravdu ve službách veřejné
správy? Nechci uváděti příklady,
ale máme s kolegou Špačkem na blízku
jeden zemský lom provozovaný donucovací pracovnou.
Je to podnik pro účely veřejné správy,
který zaměstnává kárance, nebo
ne? Patrně že jest. Kdybyste viděli, jakým
způsobem soutěží, poněvadž
veřejná moc nakonec jeho deficity uhradí,
viděli byste všichni, kteří jste pro
tuto věc a chcete pro ni hlasovati, že není
možno podniky, které náležejí veřejné
správě a o nichž se lze domnívati, že
pro veřejnou správu nebo v jejích intencích
pracují, osvobozovati od daní, které musí
sousední podniky s tímtéž materiálem,
s řádnými dělníky a se všemi
sociálními povinnostmi platiti a které budou
musiti tyto podniky unésti, aby mohly soutěžiti
s podnikem osvobozeným. Tak se nedělá politika
podpory hospodářství. Bez té podpory
nemůžeme zaměstnati žádným
způsobem, ani žádnými zprostředkovatelnami
statisíce nezaměstnaných, ty zaměstnáme,
jen když se rozvine soukromá iniciativa.
A myslíte, že je možné 3/4 roku nechat
v osnově ustanovení, že se napříště
nedovolí větší odpis než 10%, a
v poslední chvílí přidávati
ustanovení, ovšem jen denaturované, že
se ministerstvu financí povoluje, aby vyhláškou
vyhlásilo 20%. Proč se to tímto způsobem
dělá? Tři čtvrti roku průmysl
a ti, kteří by mohli investovat, stojí před
strašákem, že nebudou moci obnoviti stroje a
postaviti nové domy jinak než s desetiprocentním
odpisem, vědí, že když se postaví
stroj, který ještě ani nemusel běžeti,
že již ztrácí na ceně 10%. A teď
prosím, 3/4 roku čekání a řekne
se, že ministerstvo financí má právo
obnoviti to na 20% a má patrně také právo
kdykoliv to odvolati. Takto chcete podporovati soukromou iniciativu?
Pan kol. Klapka zde velmi dobře mluvil o motorismu.
Mluvil slovy oposice, nikoliv vládního poslance,
protože my všichni to můžeme podepsati.
Hlásáme to, ale marně (Výkřiky
posl. Špačka.), jak se ukázalo také
v rozpočtovém výboru při zamítnutých
vašich návrzích, že ano, kol. Špačku?
To je podpora soukromého podnikání, to je
podpora iniciativy, to je podpora investic? Veřejnými
investicemi to všechno neutáhneme, nehledíc
k tomu, že si na ně musíme vypůjčovat.
A tu, slavná sněmovno, když potom slyším,
že daňový systém má býti
ne technický, nýbrž etický, pak to plně
podpisuji, ano, ale ta etika pro nás všechny musí
především znamenat udělat všechno,
abych nyní co možná nejvíc lidí
dostal do zaměstnání, abych se nikde neoctl
v situaci, ze nějak podváži podnik nebo podnikání,
které mně může tyto lidi zaměstnat,
a jakmile je podváži, přestává
to býti, i když tomu desetkrát řeknu
etická konstrukce, sociálním činem,
a pro sociální činy musíme jak oposice,
tak vládní strany také pracovat i v daňové
reformě.
(Posl. Špaček: Když mají etiky různé
barvy podle politického přesvědčení!)
Slavná sněmovno! Nejistota, která je v hospodářství,
bude snad poněkud zmirňována tím,
že hospodářství má naději,
že - jak říkal, tuším, pan kol.
dr Novák - ta hluboká nedůvěra
mezi poplatníkem a finanční správou,
ta válka mezi nimi snad trochu poleví. Mohl bych
vám vykládati případy, které
jsou spíše komické, kdyby nebyly leckde ve
svých důsledcích tak tragické, že
opravdu při mentalitě orgánů finanční
správy bude potřebí nejenom změn předpisů,
s nimiž přicházíte, nýbrž
i změny mentality výkonných orgánů
finanční správy, aby nastala náprava.
(Posl. Špaček: Je třeba změny mentality
nás tady!) Snad se k ní také dostanu,
kol. Špačku, bude-li potřebí.
Je to podívaná, když parlament pokládá
a bude pokládat za maximální lhůtu,
po niž mají býti účetní
knihy a doklady atd. podrženy u finančních
úřadů, lhůtu dvou měsíců
a chce ji vtělit - a doufám i vtělí
- do zákona, zatím co jsou případy,
že jsou tam knihy i tři roky, a byly případy,
že tam byly i déle. Tedy tuto mentalitu bude třeba
přestavět stejně jako metody, jimiž
se dělaly místní prohlídky, a metody,
při nichž se neprovádělo trestní
řízení, nýbrž se jím jen
hrozilo, a kdy ze sta případů se jich sto
skončilo řízením upouštěcím.
Máme tu v novele velmi krásný systém
dobře zpracovaného trestního řízení,
ale bude třeba dbát toho, aby konečně
jednou k nějakému trestnímu řízení
došlo, aby se ukázalo, jak to jednou půjde
v trestním řízení, poněvadž
nyní je situace taková, že finanční
úřady namnoze samy tápajíce byly rády,
když se věc ukončila upouštěcím
řízením, poněvadž nevěděly,
jak by se mohlo trestní řízení skončit.
Chraň Bůh, že bych chtěl chránit
někoho, kdo někde něco defraudoval - kol.
Špaček to řekl moc dobře v rozpočtovém
výboru, když říkal, že na řádné
poplatníky, kteří s právně
přiznávají a rekurují, nebo nerekurují,
ale platí, je nejméně ohledů. Jsme
pro to, aby se opravdu - a je-li potřebí, velmi
ostře - zakročilo všude tam, kde je pokus defraudovati
něco z toho, co náleží státu.
Nikoho takového nebudeme chrániti ani jsme nechránili
a mohu říci, že ze své prakse, za celých
7 let, co poslancuji, nemám takového případu,
kde bych byl projevil ochotu intervenovat nebo v něčí
prospěch zakročovat; mohu tedy velmi směle
o těchto věcech mluvit, poněvadž patřím
k těm, kteří dovedli velmi ostře odmítnouti
každou takovou žádost o intervenci bez ohledu
na stranické důsledky nebo na to, vrátí-li
někdo legitimaci, jak se toho mnozí obávají.
Ale, slavná sněmovno, nevím, jak to bude
s tou morálkou daňovou vypadat, nevím proto,
poněvadž my se dožíváme během
krátké doby již vlastně čtvrtého
opatření, které nechci říci,
že narušuje daňovou morálku, ale které
bere lidem jistotu. Stejně jako chceme mít jistotu
v podnikání a v hospodářství,
tak stejně musí být pro lidi jednou jistota,
že nebude žádných dalších
amnestií, úlev, žádných takových
srovnání a vyrovnání, prostě
proto, poněvadž nikdo z těch lidí nevěří,
že už je konec. Na jedné straně se berní
šroub přitahuje a přitahuje a na druhé
straně jako kdyby finanční správa
sama nevěřila, že je možno, aby poplatníci
tomu bernímu šroubu vyhověli, a přináší
v nejrůznějších formách úlevy,
které kombinovány s tímto neúnosným
břemenem, vymáhaným daňovým
šroubem, nakonec způsobují u poplatníka
zmatek, jak to bude v budoucnosti - mimo veřejně
účtující společnosti ovšem,
kde to není možné a kde je to všechno
v bilanci - abychom si totiž byli úplně jasní.
Já to vypočtu. Při půjčce práce
byla výhoda pro ty, kteří neměli zaplaceno,
pak byla od nového roku individuální vyrovnání
daňových nedoplatků, pak jsme měli
amnestii stavební, a nyní půjčka na
obranu. K té amnestii stavební mohu říci
jeden případ, kde finanční správa
dodatečně řekla, že se stal omyl; jednoho,
který požádal o amnestii, začala stíhat
trestním řízením, stalo se to omylem
a potom to zastavili. Ale dovedete si představit, že
takový případ velmi naruší víru
a důvěru mezi poplatníky. Půjčka
na obranu státu byla poslední. Bylo by třeba
a nutno, aby jednou, věřte mně, pan ministr
financí nebo předseda vlády nebo celý
tento parlament velmi slavnostně prohlásil, že
je konec těmto amnestiím. Nepřitahovat berní
šroub a utahovat jej! Hledáte všechny možné
a nemožné prameny, chcete hnát hospodářství
do změny struktury a vynucovat tím i spekulativní
hospodářství, jak to a ono udělat,
aby se mohlo dále vyrábět a pracovat. Ale
je třeba říci jednou: Teď je konec amnestiím
- a toho postrádáme, takového slavnostního
prohlášení, které by bylo základnou
pro to, aby se mohla různá trestní opatření
nyní ve změněné formě - celé
to ukládací řízení a to všechno
- opravdu začít praktikovat. Ovšem za předpokladu,
že také ti, kteří to budou prováděti,
změní svou vnitřní mentalitu, jak
jsem to řekl. To by pomohlo nejen daňové
morálce, nýbrž i státní pokladně.
Slavná sněmovno! My nemůžeme hlasovati
pro tuto osnovu z toho důvodu, poněvadž návrhy,
které koalice oposici zamítla, pokládáme
přece jenom za návrhy, které měly
býti zraleji a lépe uváženy. I když
můžeme konstatovati, že řada našich
podnětů byla přece jenom koalicí vzata
na konec na milost, přece jenom bychom si v takové
věci, a specielně v takové věci, představovali,
že spolupráce koalice s oposicí půjde
dále a že oposici nebudou tak mnohé návrhy
zamítány jen prostě proto - ne že by
se nemohlo vyhověti, nýbrž začasté,
že se nechce. (Potlesk poslanců nár. sjednocení.)
Místopředseda Langr (zvoní): Dalším
řečníkem je pan posl. Petrášek.
Dávám mu slovo.
Posl. Petrášek: Vysokoctená snemovňa!
Bol to ťažký porod, na ktorý sme čakali,
kým toto dieťa, táto novela uzrela svetlo sveta.
Uznám, že je to vec veľmi vážna.
Počuli sme tuná krásne slová i z úst
vládnych rečníkov. Ja som prv, než by
som bol prišiel sem, mal naznačené - úprimne
priznám všetky tie výrazy, a teší
mňa, že sa shodujú moje výrazy s výrazmi,
ktoré sme počuli z úst vládnych rečníkov,
ako na pr.: finančná správa má byť
spravedlivá a slušná, pomer medzi poplatníkom
a finančnou správou má byť priaznivejší.
Ja uznám ďalej i niektoré veci, ktoré
sú znamenite riešené. Na pr. čítame
v dôvodovej zpráve, že je rozdiel medzi dolusom
a culpou. Totižto oslobodiť treba chudákov, mnohoraz
i analfabetov, ktorí sa previnili proti paragrafom, netrestať
ich, ale za to trestať trojnásobne tých, ktorí
úmyselne chceli poškodiť štát. Ja
uznám aj to znamenité na pr., že obce akosi
fakultatívne - tedy ktorá bude chceť - budú
môcť vyberať prirážky. Neskoršie
poviem, prečo je to. Ja by som prizvukoval, vys okováž
ená snemovňa, že keby bola morálka hore
i dole, neboly by potrebné žiadne paragrafy, len paragraf
jeden, ktorý by znel takto: Každý majetok a
každého poplatníka treba odaniť spravedlive
a zachádzať s ním humánne. Ja podám
i voľaktoré návrhy - tri malučké
som si pripravil. Viem síce, že budú zamietnuté,
lebo opozičné návrhy bývajú
vždy zamietnuté tak vo výboroch, ako aj v pléne.
Ale preca ich podám v nádeji, ktorou sa kojím,
lebo už mám skúsenosti vo dvoch prípadoch,
že sme podali návrhy, tieto prešly iniciatívnym
a soc.-politickým výborom, boly tam akosi zahrabané,
ale potom vládne strany ich takmer doslovne prejaly. Nechcem
tým žiadne výtky robiť, lebo slávu
nepotrebujeme, chceme len, aby všetko bolo v poriadku.
Chcem poukázať tuná na konkrétne prípady,
ktoré sa dejú vo finančnom systéme,
a na nemožnú morálku, ktorú vidíme
vo finančnej správe na Slovensku. Ja už ani
ten názov nepovažujem za veľmi šťastný,
keď sa hovorí: berný úrad. V nemčine
a maďarčine majú znamenitejší terminus
technicus: adóhivatal a Steueramt. U nás si ľudia
z toho názvu robia vtipy, že vraj berný úrad
len bere a dere a nič nedá. Iste z mnoha percentov
väzí nespokojnosť na Slovensku v nemožnom
systéme a v nemožnej morálke, alebo povedzme
hneď v immorálke, čo sa týka daňových
vecí, veď mnohé z tých krívd
uznali i vládni rečníci. Ja verejne priznám,
že nevidím veľkých chýb v zákonoch,
ani v novele z r. 1927 a ešte menej v tejto novele. Zákony
sú dobré a páni ministri krásne rečnia.
Sám som čítal, ako pán minister dr
Trapl sľuboval, že vydá nariadenie, aby
sa s poplatníkmi slušne zachádzalo, ale čo
sa stalo? Hneď poviem niekoľko prípadov. Na Slovensku
- a myslím, že i tuná - žiadny poplatník
nie je istý, či je už vyplatený alebo
nie. Voľakedy, keď predpísali niekomu 2 zlaté
91 krajciarov, jednať sa nedalo, bolo to sväté,
to musel zaplatiť, ale mal behom celého roku pokoj.
Teraz jednoduchí poplatníci hovoria, že by
potrebovali vždy jedného účtovníka
a jedného pravotára, keď chcú, aby boli
načisto zdanení. Exekútori veľmi často
prenasledujú ľudí, kdežto ja myslím,
že finančná správa by si mala uvedomiť,
že kravu, ktorú chceme dojiť, nesmieme zabiť.
Veľkým sa dane odpúšťajú,
ja znám ľudí, hovorím s nimi, ja len
citujem doslovne, čo slyším od ľudí,
lebo s nimi žijem. A teraz som dostal, ako ráčite
videť, ako každý poslanec dostáva "Zlín",
časopis Baťov. Tam čítame (čte):
"Zrcadlo politické živnosti. Odhalení
o daních posl. Mlčocha." Ja toho pána,
úprimne sa priznám, neznám. Toto prečítam
len skrátene. Tu je, že v "Národní
knihtiskárně, společnost s r. o. byl p. R.
Mlčoch, tedy člen parlamentu, účasten
značným vkladem. Firma neodváděla
předepsaných daní, ač v čele
měla členy parlamentu a berní úřad
byl nucen na jejich realitách si zajistiti dne 13. dubna
1928 dlužné daně ve výši 240.000
Kč. Oba společníci firmy zakročili
u finančních úřadů, Sláma
jak o člen odvolací komise v Brně, Mlčoch
v Praze jako ministr a daně byly a si v částce
190.000 Kc odepsány z důvodu mimořádných
úlev, zbytek pak asi snížen." Toto čítam
vo "Zlíně".
Vedel bych ale zo Slovenska kopu takýchto prípadov
povedať a veru, čo si ľudia pri tom hovoria,
tuto nie je možno opakovať. Len to vidím, že
keď sa to veľkým odpúšťa na
všelijaké intervencie stranícke, pri malých
tomu tak nie je. K tomu by som vedel zasa veľa prípadov
z mojej dediny uviesť, kde si mi jeden berný úradník
sám žaloval, že uz toľko práce má
s tým chudákom, ktorý nemá nič
len dve ruky, tri deti a jednu kozičku. A od toho sa vyzadujú
dane. Spisy idú sem a tam, úrad ho vie exekvovať,
štát to stojí veľa peňazí
a ešte na to dopláca. Ďalšia chyba sú
daňové knížky, o ktorých odborníci
hovoria, že sú tak komplikované a nesrozumiteľne
zhotovené, že aj inteligent sa v nich ťažko
vyzná. Doručovať sa majú Maďarom
maďarsky, Slovákom slovensky, ale ani Maďar,
ani Slovák, ani Nemec sa v týchto knižkách
nevyzná, lebo sám úradník sa priznal,
že sú veľa komplikované.
Pri tom sa často stáva, že referenti sa menia,
sú prekladaní. Na pr. v Nitre, kde, ako ráčite
vedeť, je smiešané obyvateľstvo, sú
referenti, ktorí neovládajú slovenskú
reč, a ja ako dedinský farár som nebol prinútený,
ale urobil som to našim ľuďom Maďarom, že
som išiel s nimi, keď mali vyjednávať s
referentom, a bol som tlmočníkom neplateným.
Mám skúsenosti, slávna snemovňa, že
je vám to azda neuveriteľné. Poviem vám
3 až 4 prípady skrátenou rečou. Išiel
som s jedným maďarským poplatníkom,
ktorý je dosť inteligentný a sám si
sostavil priznanie k dani dôchodovej tak výborne,
že úradník sám uznal, že je znamenite
sostavené. Je chudák zadlžený a konec
koncov priznal 5.222 Kč ročitého dôchodu
na r. 1933. Na to mu referent prispôsobil daň na
14.100 Kč. Ten chudák prisiel ku mne a hovoril:
"Ja slabo ovládam slovenčinu, tam je Čech."
Išiel som s ním a poviem referentovi: "Pán
referent, ráčte mi povedať, aká chyba
je v tomto priznaní." On ho preštudoval a hovoril:
"Znamenite odborne je sostavené toto priznanie."
Ja som sa pýtal: "Tedy prečo ste ráčili
zdvihnúť obnos z brucha?" Povedal: "Ja preto
som to zdvihnul na 14.000 Kč, lebo je neuveritelné,
že by roľník so svojou 4člennou famíliou
mohol vyžiť z ročitých 5.222 Kč."
Ja som pánu referentovi na to odpovedel: "Pán
referent, ja vás zavediem do mnohých dedín,
alebo kam chcete, k chudobným ľuďom, ktorí
nie z 5.200 Kč žijú, ale z 1.000 Kč
ročného dôchodku."
To je prosím, finančná morálka. Druhý
prípad: Rolfes, to je starosta, znamenite si sostavil priznanie
k dani dôchodovej, na 16.000 Kč, referent mu ale
bezo všetkého toto zdvihol na 29.400 Kč. Ten
ale, poneváč ovláda reč slovenskú,
nemeckú a maďarskú, je človek nebojácny,
išiel na referenta a povedal: "Pán referent,
vy ste mi to spravil zo 16.000 Kč na 29.000 Kč,
ráčte prepáčiť, pán referent,
vyrátajte mi daň." Referent začal rátať
a vyrátal nie 16.000 Kč, ale 13.200 Kč, tedy
menej o 2.800 Kč než pred tým; skúšal
to všelijak, ale nešlo mu to. Tedy mu starosta riekol:
"Pán referent, ja vás teraz udám, že
takéto veci robíte, robíte to nielen so mnou,
ale aj s inými." Referent začal ho prosiť,
referent sa menuje Svoboda a bolo to r. 1923. Ten istý
referent prosil poplatníka, aby mu to odpustil, že
nechá 16.000 Kč a vec bola v poriadku.